Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 402
Offentligt
2599352_0001.png
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om tilskud til
investering til etablering af eldrevne varmepumper og
solvarmeanlæg (Bekendtgørelse om etableringsstøtte)
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
17-05-2022
J nr.
2022 - 12750
/MBRW/RBLN
Udkast til ændring af bekendtgørelse om etableringsstøtte har været udsendt i
ekstern høring fra den 28. april til den 12. maj 2022. Bekendtgørelsen udmønter ét
af de fire grundbeløbsinitiativer, som blev besluttet med
Energiaftale 2018.
For at
understøtte og fremrykke udfasningen af fossile brændsler i fjernvarmesektoren har
forligskredsen bag Energiaftale 2018 d. 28. marts 2022 besluttet at genåbne
etableringsstøtten i 2022 og justere ansøgningskriterierne.
Ved fristens udløb var der indkommet 5 høringssvar. Forbrugerrådet Tænk og
Byggeskade Fonden har ikke haft bemærkninger til ændringen af bekendtgørelsen.
De høringsparter, der har haft selvstændige bemærkninger er: Dansk Fjernvarme,
FSR – danske revisorer og NIRAS.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene samt
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger (i kursiv).
Det bemærkes, at høringssvarene alene er gengivet i hovedtræk. Ønskes
detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises til de fremsendte
høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer af bekendtgørelsen. Der er
foretaget en række mindre lovtekniske ændringer.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 402: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 937 om tilskud til etablering af eldrevne varmepumper og solvarmeanlæg til fjernvarmeproduktion
2599352_0002.png
Fastsættelse og opgørelse af den fossile andel af elforbruget
Dansk Fjernvarme gør opmærksom på, at det ikke ud fra definitionen af energi fra
vedvarende energikilder kan læses, hvordan den fossile andel af el skal opgøres i
beregningen. Dansk Fjernvarme gør opmærksom på, at definitionen bør
præciseres, da den vedvarende andel af el til varmepumper kan opgøres på flere
forskellige måder.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet oplyser, at definitionen af ”energi fra
vedvarende energikilder” er en direkte implementering af begrebet, som er
defineret i artikel 2, nr. 109 i Kommissionens forordning nr. 651/2014 af 17. juni
2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til
traktatens artikel 107 og 108.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet oplyser, som det også fremgår af
Dansk
Fjernvarmes
høringssvar, at der ikke findes eksakte metoder til at dokumentere
VE-andelen af et elforbrug. På baggrund heraf skal hele elforbruget fra
varmepumpen modregnes fra de støtteberettigede omkostninger. Når VE-andelen i
elforbruget udelades i beregningen, er det ud fra et forsigtighedsprincip, hvor der
sikres størst mulig sikkerhed for, at et tilskud overholder EU’s statsstøtteregler.
Opgørelsen af den fossile andel af elforbruget er uddybet i
ansøgningsvejledningen, som i forbindelse med åbningen af ansøgningsrunden vil
kunne findes på energistyrelsens
hjemmeside.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Opgørelsesperioden for varmeproduktionssammensætning
Dansk Fjernvarme opfordrer til, at den fossile andel af fjernvarmevirksomhedens
varmeproduktion betragtes som et gennemsnit over en periode på 3-5 år.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enig med Dansk Fjernvarme i, at der
potentielt kan være udfordringer, såfremt den fossile andel betragtes ud fra et
enkelt år. Forholdet vil derfor blive beskrevet nærmere i ansøgningsvejledningen,
hvor der i grænsetilfælde vil være mulighed for at beregne den fossile andel over
en 3-årig periode.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Kravet om at fortrænge fossile brændsler
Både Dansk Fjernvarme og NIRAS stiller spørgsmål til, hvordan ændringen af de to
krav til henholdsvis den fossile andel i fjernvarmenettet og kravet om fossil
fortrængning, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 1, nr. 4, skal forstås.
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 402: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 937 om tilskud til etablering af eldrevne varmepumper og solvarmeanlæg til fjernvarmeproduktion
2599352_0003.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan indledningsvis bekræfte, at det er
korrekt, at kravene i den tidligere bekendtgørelse til både den fossile andel i
fjernvarmenettet og andelen af den fossile fortrængning var 50 pct.
Den foreslåede ændring af bekendtgørelsen medfører, at der nu stilles krav om ”at
minimum 25 pct. af varmeproduktionen i fjernvarmenettet på ansøgningstidspunktet
er baseret på kul, olie eller naturgas”, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 1, nr. 4, litra a.
Kravet i bekendtgørelsens § 5, stk. 1, nr. 4, litra b, ændres ikke. Kravet om, ”at
varmeproduktionen fra den eldrevne varmepumpe eller solvarmeanlægget
minimum skal fortrænge 50 pct. af varmeproduktionen baseret på kul, olie eller
naturgas”, er uændret – dog er der til bestemmelsen tilføjet solvarmeanlæg, så
bestemmelsen favner begge teknologier.
Kravet om 50 pct. fossil fortrængning er et krav rettet mod fortrængning i
varmeproduktionen. Dvs. at det ved beregninger skal kunne påvises, at minimum
halvdelen af den varmeproduktion, der vil blive produceret af hhv. en ny
varmepumpe eller et nyt solvarmeanlæg, fortrænger varmeproduktion baseret på
fossile brændsler.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af bekendtgørelsen, men
beskrivelsen vil blive inkluderet i vejledningen.
Krav til solvarmeanlæg
NIRAS bemærker, at der er en potentiel udfordring for solvarmeanlæg ift. at
fortrænge 50 pct. fossil varmeproduktion. Iflg. NIRAS vil selv et mindre bidrag – i
det eksisterende fjernvarmenet – fra en varmepumpe, overskudsvarme, solvarme
eller biomasse medvirke til, at varmeproduktionen fra solvarmeanlægget ikke kan
fortrænge eksisterende varmeproduktion, hvor minimum 50 pct. er baseret på
fossile brændsler.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan oplyse, at formålet med ordningen er
at understøtte og fremrykke udfasningen af fossile brændsler, jf. bl.a. politisk aftale
af d. 28. marts 2022. Kravet om 50 pct. fossil fortrængning er med til at sikre, at
støtten bidrager mest muligt til fortrængning af fossile brændsler. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet er opmærksomme på, at nogle solvarmeanlæg ikke kan leve
op til kravet, men vurderer, at det ikke vil være foreneligt med ordningens formål,
såfremt kravet om fortrængning nedjusteres for solvarmeanlæg.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Definition af nyetablering
Dansk Fjernvarme foreslår, at ordningen ikke kun yder støtte til nyetablering af
solvarmeanlæg, men også yder støtte til udvidelse af eksisterende solvarmefelter.
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 402: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 937 om tilskud til etablering af eldrevne varmepumper og solvarmeanlæg til fjernvarmeproduktion
2599352_0004.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det fremgår af
gruppefritagelsesforordningens bestemmelser, at investeringsstøtte alene kan ydes
til nyetablerede anlæg. Begrebet ”nyetablerede anlæg” er ikke nærmere defineret i
gruppefritagelsesforordningen.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at begrebet ikke skal
fortolkes indskrænkende. Formuleringen i bekendtgørelsens § 3 stk. 1, er derfor
ikke til hinder for, at der også kan ydes støtte til udvidelsen af eksisterende anlæg.
Det bemærkes dog, at der i så fald vil gælde et væsentlighedskriterium. En
udvidelse på 1 pct. vil næppe falde ind under bestemmelsens anvendelsesområde.
Udvidelse skal altså forøge den eksisterende varmeproduktionskapacitet i et vist
omfang. Såfremt der er tale om en udvidelse af et eksisterende anlæg, vil det
komme an på en konkret og individuel vurdering, om projektet lever op til kravet i
bekendtgørelsens § 3, stk. 1.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Revisionsinstruks, som nævnt i § 11
FSR – danske revisorer bemærker, at revisionsinstruksen som nævnt i
bekendtgørelsens § 11 stk. 3, nr. 4 og 5, ikke ligger offentligt tilgængelig på
Energistyrelsens hjemmeside. FSR – danske revisorer anbefaler endvidere, at det
af revisionsinstruksen fremgår, hvilken erklæringstype, der skal anvendes, og at
instruksen inkluderer et koncept for den erklæring, som revisoren skal anvende.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan oplyse, at den tidligere anvendte
revisionsinstruks tager udgangspunkt i Rigsrevisionens revisionsinstruks. Den
revisionsinstruks, der vil finde anvendelse for den nye bekendtgørelse, vil ligeledes
tage udgangspunkt heri.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig FSR – danske revisorers
bemærkninger og tager det med i det videre arbejde og forventer at kunne gøre
instruksen tilgængelig på
hjemmesiden
i forbindelse med åbningen af
ansøgningsrunden.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Side 4/4