Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 397
Offentligt
2598317_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Center for Energiadmini-
stration (VEA)
Dato
22. juni 2022
J nr.
2022-962
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om tilskud til køb af nye brint-
og ellastbiler
Udkast til bekendtgørelse om tilskud til køb af nye brint- og ellastbiler blev sendt i
ekstern høring den 18. marts 2022 med frist for afgivelse af høringssvar den 19.
april 2022.
Der er modtaget i alt 14 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 13 høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkast til bekendtgø-
relse:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ballard Power Systems Europa A/S
Brintbranchen
CPH Electric/Region Hovedstaden
Dansk Erhverv
Dansk PersonTransport
De Danske Bilimportører
DI Transport
DTL
ITD
KL
Mercedes-Benz Danmark A/S
Vattenfall A/S
Aalborg Portland A/S og Unicon A/S
MUN/MEU/MATL
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkast til be-
kendtgørelse:
-
Forbrugerrådet Tænk
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennem-
gået efterfulgt af ministeriets bemærkninger. Bemærkningerne er markeret med
kursiv. De fremsendte høringssvar vil i deres fulde version blive tilgængeliggjort på
Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
1. Generelle bemærkninger
2. Anvendelsesområde m.v.
2.1. Gaslastbiler
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0002.png
2.2. Busser
2.3. Brændselscelledrevne lastbiler
2.4. Demonstrationer mv.
3. Definitioner
3.1. Lastbil
3.2. Totalvægt
3.3. Virksomheders størrelse
4. Puljens størrelse
5. Støtteintensitet
5.1. Støtteintensitet afhænger af virksomhedens størrelse
5.2. Mulighed for højere støtte
6. Ansøgningen
6.1. Ansøgning pr. lastbil
6.2. Tilskud til køb af lastbiler, der allerede er bestilt.
6.3. Frist for levering af lastbilen
7. Leasing
8. Tildelingskriterier
8.1. Generelt om tildelingskriterier
8.2. CO2-udledning
8.3. Lavest mulig støttesats pr. lastbil
8.4. Lastbilens anvendelse, herunder i hvilket omfang lastbilen anvendes til gods-
transport
8.5 Fordeling af puljens midler
9. Offentlige myndigheder og institutioners adgang til tilskud
10. Reeksport
11. Bortfald
12. Kontrol
13. Klageadgang
Ad 1. Generelle bemærkninger
Ballard Power Systems Europe A/S, Brintbranchen, Dansk Erhverv og Vattenfall
A/S ser positivt på beslutningen om at give tilskud til køb af nye brint- og ellastbiler,
idet det kan fremme den grønne omstilling af den tunge transport i Danmark.
Dansk Erhverv bemærker desuden, at grønne køretøjer fortsat er på et udviklings-
stadie. Det betyder både, at der er større prisomkostninger hæftet ved køretøjerne,
men også at de endnu ikke er i masseproduktion. En støttepulje frem mod 2023, er
en vigtig start, men bør udbredes efter tysk forbillede, hvor der afsættes et større
beløb, med en målsætning om at fremme 10.000 tunge nulemissionskøretøjer frem
mod 2030. Det bør herunder også undersøges, om der kan etableres en fradrags-
ordning, da denne har langt lavere administrative omkostninger.
Side 2/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0003.png
De Danske Bilimportører peger på, at der alternativt til en højere støttesats bør
sættes konkrete mål for antallet af el- og brintdrevne lastbiler, som en offentlig støt-
teordning skal medvirke til at opnå. De Danske Bilimportører peger på et antal på
10.000 tunge køretøjer som et muligt mål for en tilskudsordning. Et sådant konkret
måltal bør ideelt indarbejdes i tilskudsordningen - ikke kun den samlede størrelse af
puljen på i alt 45 mio. kr.
DI Transport er positive over for tilskudsmuligheden, der kan fremme den grønne
omstilling af den tunge transport. Det er dog problematisk at ordningen kun er 1-
årig og at beløbsrammen er yderst beskeden. DI havde fortrukket en langsigtet ord-
ningen frem mod 2030, og har tidligere peget på behovet for at der afsættes 1 mia.
kr. til en tilskudsordning frem mod 2030.
DI Transport bemærker desuden, at den foreslåede ordning er markant lavere end
den tilsvarende tyske, og der vil fortsat være flere transportvirksomheder, der vil
indregistrere de grønne lastbiler i Tyskland.
DTL hilser tilskudsordningen velkommen, men mener, at en samlet pulje på 45 mio.
kr. er yderst beskeden i forhold til den store aktuelle prisforskel mellem diesellastbi-
ler og el- og brintlastbiler.
ITD udtrykker beklagelse over, at tilskudsordningen ikke er sammentænkt med
hverken pulje til grøn drivmiddelinfrastruktur til erhvervstransport med udmøntning i
2022 eller drivmiddelinfrastrukturpuljen til tung transport på i alt 275 mio. kroner,
hvor der i indeværende år skal udarbejdes en national strategi for udrulningen. Der-
udover udfordrer ITD størrelsen på ordningen, som de anser for utilstrækkelig til for
alvor at understøtte erhvervet i den nødvendige grønne omstilling.
Mercedes-Benz Danmark A/S anderkender det aktuelle politiske initiativ, men fin-
der det samtidig meget kortsigtet. Både investeringens størrelse og den nødven-
dige omstilling af distribution, samt etablering af den helt nødvendig egne lade in-
frastruktur, vil tage 1 – 2 år fra beslutning til etablering og igangsætning. Der er der-
med brug for flere og mere langtrækkende initiativer.
Endelig bemærker Mercedes-Benz Danmark A/S, at DKK 45 mio. betyder at min.
60 lastbiler kan støttes. Det er et stort tal, og det vil være umuligt at nå, hvis ikke
puljen gøres så tilgængelig som mulig uden for mange tidsmæssige eller tekniske
begrænsninger.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at bekendtgørelse om tilskud til køb af nye brint- og ellastbiler er
udarbejdet på baggrund af ”Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance og Alternativet om udmøntning af pulje til grøn transport” af
Side 3/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0004.png
den 25. juni 2021. Af aftalen fremgår det, at der afsættes en pulje på i alt 50 mio.
kr. i 2022 til dækning af meromkostninger ved køb af grønne lastbiler.
Der er således ikke mulighed for at ændre udkastet til bekendtgørelsen således, at
denne har en målsætning om 10.000 køretøjer, ligesom der ikke kan ændres på
puljens størrelse eller iværksættes mere langsigtede initiativer, idet dette vil falde
uden for aftalens intention.
I forhold til sammentækningen med puljer omkring infrastruktur tager Ministeriet be-
mærkningerne til efterretning.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Ad 2. Anvendelsesområde m.v.
2.1. Gaslastbiler
De Danske Bilimportører bemærker, at kun nul-emissionskøretøjer i form af brint-
og ellastbiler kan komme i betragtning til tilskudsmidlerne, og at støtte til køb af
gasdrevne lastbiler ikke indgår. Dette følger af ”Nationalt kompromis om dansk sik-
kerhedspolitik” af 6. marts 2022.
Fravalget af gasbilerne er således ikke taget af miljømæssige årsager men af sik-
kerhedspolitiske. De Danske Bilimportører har ingen bemærkninger til det sikker-
hedspolitiske valg, men gør opmærksom på, at der ud fra et miljøpolitisk perspektiv
stadig eksisterer de samme miljømæssige begrundelser for støtte til gasdrevne
lastbiler, som der eksisterede før Ukraine-krisen.
DI Transport bemærker, at gaslastbiler har været en del af tidligere støtteordninger,
og med udbredelsen og anvendelse af biogas, kunne gaslastbiler levere en stor
CO
2
-reduktion på kortere sigt, da disse er billigere end tilsvarende el- og brintlastbi-
ler.
DTL tilkendegiver, at de ser biogaslastbiler som en klimavenlig teknologi i lighed
med lastbiler på el og brint. Desuden er biogaslastbiler, set fra et vognmandsper-
spektiv, en praktisk og prismæssig fremkommelig vej for den grønne omstilling, da
gaslastbiler er en velkendt teknologi og langt billigere i anskaffelse end el- og brint-
lastbiler.
ITD noterer sig, at der udelukkende ydes tilskud til indkøb af nye brint- og ellastbi-
ler, hvilket blandt andet udelukker gaskøretøjer under henvisning til ”Nationalt kom-
promis om dansk sikkerhedspolitik” af 6. marts 2022 samt revisionen af EU’s stats-
støtteregler.
Ministeriets bemærkninger:
Side 4/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0005.png
Det bemærkes, at gaslastbiler var omfattet af den oprindelige ”Aftale mellem rege-
ringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om ud-
møntning af pulje til grøn transport” af den 25. juni 2021.
Den nuværende konflikt med Rusland skaber generelt usikkerhed i gassektoren.
Med ”Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik” af den 6. marts 2022 arbej-
des for at udfase brugen af gas og samtidig gøre Danmark uafhængig af russisk
gas. I omstillingen af lastbiler er der mulighed for at bruge alternativer til gas såsom
direkte elektrificering og brint. Gaslastbiler er således ikke længere omfattet af pul-
jen.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
2.2. Busser
Dansk Erhverv bemærker, at bekendtgørelsen kun omhandler støtte til indkøb af
lastbiler og dermed ikke medtager bustransporten. Turist- og anden privatkørsel
med busser står overfor samme udfordringer som den tunge vejtransport, hvor der
er betydelige meromkostninger tilknyttet indkøb af grønne køretøjer. Skal bustrans-
porten også opfylde de danske og europæiske klimaambitioner, er der derfor behov
for en udvidelse af puljen, så den også omfatter busbranchen.
Dansk PersonTransport bemærker, at turistbusserne oplever stadigt flere restriktio-
ner for at komme ind til de større byer, herunder senest indførelsen af nulemissi-
onszoner fra 2024, hvor turistbusserne modsat lastbiler over 12 ton ikke står til at
blive omfattet af en generel dispensation sordning. Det er derfor af afgørende be-
tydning, at der også indføres en støtteordning for turistbusserne til dækning af mer-
omkostningen til grønne turistbusser.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at bekendtgørelse om tilskud til køb af nye brint- og ellastbiler er
udarbejdet på baggrund af ”Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance og Alternativet om udmøntning af pulje til grøn transport” af
den 25. juni 2021. Af aftalen fremgår det, at tilskuddet skal gives til køb af grønne
lastbiler. Busser er således ikke omfattet, af den politiske aftale og dermed af pul-
jen.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
2.3. Brændselscelledrevne køretøjer
Side 5/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0006.png
Brintbranchen finder, at det specifikt bør fremgå i bekendtgørelsen, at alle brintba-
serede lastbiler er støtteberettigede. Dvs. både brint
og
brintbaserede brændsels-
celle lastbiler. Hvis ikke man udvider definitionen af de støtteberettigede køretøjer,
vil man i realiteten udelukke brugen af metanolbrændselsceller i støtteberettigede
lastbiler, selvom denne teknologi også er både klimavenlig og meget anvendelig og
et område med stærke danske erhvervsinteresser.
Samtidig er det Brintbranchens opfattelse, at udkastet ikke er i overensstemmelse
med de af EU fastsatte definitioner på området. I EU-direktiv 2019/1161 af 20. juni
2019 om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vejtransport af 20.
juni 2019 (Artikel 4, nr. 5), defineres ”tungt nulemissionskøretøj” således ud fra fra-
været af en intern forbrændingsmotor, eller med en intern forbrændingsmotor ”der
udleder mindre end 1 g CO2/kWh”. Brintbranchen antager, at direktivets definition
afspejles i Danmarks implementering og derfor også i bekendtgørelsen.
De Danske Bilimportører finder det nærliggende, at støttemidler alene allokeres til
nulemissionskøretøjer. Selvom disse for lastbilers vedkommende typisk kun omfat-
ter brintbiler og elbiler, ville De Danske Bilimportører dog foretrække, at bekendtgø-
relsen ikke direkte udpeger disse to teknologier som de eneste, der kan opnå til-
skud. Der bør i stedet anvendes betegnelserne nul-emissionskøretøjer og brænd-
selscelledrevne køretøjer. ”Power-to-X-teknologier” og andre brændselsceller end
brintdrevne kan således blive tilsvarende relevante for den grønne omstilling af
lastbiltransporten.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at bekendtgørelse om tilskud til køb af nye brint- og el-lastbiler er
udarbejdet på baggrund af ”Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance og Alternativet om udmøntning af pulje til grøn transport” af
den 25. juni 2021. Det fremgår ikke af den politiske aftale, at lastbiler med synteti-
ske brændstoffer som drivmiddel de facto er udelukket fra at få tilsagn om støtte fra
puljen. Med EU’s gruppefritagelsesforordning kan en grøn lastbil tildeles støtte så-
fremt den adskiller sig fra en konventionel lastbil, og der er en meromkostning for-
bundet med køb heraf. E-metanol anses som værende et CO
2
-neutralt drivmiddel,
jf. FN’s opgørelsesmetode. Med erhvervelse af en lastbil, der drives af e-metanol,
købes ind på en teknologi, der kan køre på alle former for metanol. Det betyder, at
en metanollastbil kan køre på metanol baseret på fx el, biomasse, kul eller natur-
gas. Det er ikke muligt at sikre eller føre tilsyn med, at der udelukkende anvendes
CO
2
-neutral metanol i køretøjets levetid.
I forhold til bemærkningerne om, at bekendtgørelsen ikke er i overensstemmelse
med definitioner i et EU-direktiv, skal det bemærkes, at bekendtgørelsen ikke er en
direktivimplementering, men en national støtteordning. Det er derfor ikke et krav, at
Side 6/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0007.png
der skal kunne gives tilskud til køb af samtlige af de typer af køretøjer, som er om-
fattet af en definition i et EU-direktiv.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
2.4. Demonstration mv.
Ballard Power Systems Europe A/S bemærker, at tilskuddet vil støtte udviklingen af
et vigtigt hjemmemarked, som kan give virksomheder som Ballard en mulighed for
at teste og demonstrere deres produkter. Med sådanne demonstrationer sikres
Danmarks rolle som leverandør af viden og produkter til omstillingen af den tunge
transport.
Ballard Power Systems Europe A/S bemærker endvidere, at for at sikre størst mu-
lig effekt af puljen, bør puljen tilstræbe at både brint- og ellastbiler bliver demonstre-
ret. På den måde vil den danske transportbranche få mulighed for at stifte bekendt-
skab med begge teknologier. Grundet det relativt lille antal lastbiler der kan forven-
tes som følge af tilskuddet, burde ansøger også vurderes ud fra hvordan, der deles
ud af driftserfaringer med den købte lastbil, så puljen kan komme hele branchen til
gode.
Endeligt er det Ballard Power Systems Europe A/S opfattelse, at
ansøgningen
også burde inkludere en redegørelse for eksisterende eller planlagt tanknings-/la-
deinfrastruktur, som lastbilerne skal bruge for at sikre, at den nødvendige infra-
struktur er til stede for at demonstrere lastbilerne.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at hensigten med puljen er at give tilskud til køb af lastbiler, som er
indrettet til godtransport, dvs. som udgangspunkt lastbiler til kommercielt brug. For-
målet med puljen er således ikke at yde tilskud til demonstration af lastbiler eller til
infrastruktur mv., hvorfor der ikke vil blive stillet krav om deling af driftserfaringer el-
ler en redegørelse for infrastruktur.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Ad 3. Definitioner
3.1. Lastbil
Aalborg Portland A/S og Unicon A/S bemærker, at der gennemgående tales om
lastbiler, men det er væsentligt, at der i stedet for bruges et ord som komplet køre-
tøj, der består af lastbil og opbygning, da det bør være muligt at få støtte til merpri-
sen på opbygningen, da denne i mange tilfælde og år frem vil være dyrere grundet
behov for eget batteri.
Side 7/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0008.png
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at § 3, nr. 3, definerer den lastbil, der kan opnå tilskud iht. denne
bekendtgørelse, og der vurderes ikke at være behov for yderligere definition heraf.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at et køretøjs samlede eller specielle opbyg-
ning alene er relevant i forbindelse med fastsættelse af meromkostningen. Den nye
diesellastbil, der skal sammenlignes med, skal således være til samme anvendelse
og dermed med sammenlignelig opbygning, som den lastbil, der ansøges om til-
skud til.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
3.2. Totalvægt
Ballard Power Systems Europe A/S bemærker, at det er problematisk, at det nuvæ-
rende udkast til bekendtgørelse støtter køb af små lastbiler med en totalvægt på 4
tons eller derover. Ved at sætte grænsen så lavt åbnes der op for tilskud til en type
af udledningsfrie lastbiler, som allerede er demonstreret i Danmark. Puljen bør der-
for hæve totalvægten til 12 tons for at sikre, at tilskuddet støtter den tunge del af
transportsektoren, da omkostninger forbundet med elektrificering af denne er hø-
jere. En sådan ændring vil også understrege Energistyrelsens vurderings kriterium
omkring lastbilens anvendelse til godstransport.
Aalborg Portland A/S og Unicon A/S bemærker, at med en afgrænsning på lastbiler
med en totalvægt på 4 tons eller derover kan der også søges tilskud til f.eks. el-
drevne varebiler, som i forvejen har en fornuftig business case. Dermed giver støt-
ten ingen additionalitet. En bedre grænse vil være 16 tons eller derover, så der er
fokus på de tunge køretøjer, der grundet betragtelige merpriser (3x til 3,5x normal
pris) vil være vanskelige at omstille, og derfor mere end varebilerne har brug for
støtte i en opstarts-/overgangsfase.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at bekendtgørelse om tilskud til køb af nye brint- og el-lastbiler er
udarbejdet på baggrund af ”Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance og Alternativet om udmøntning af pulje til grøn transport” af
den 25. juni 2021. Af aftalen fremgår det ikke, at der skal differentieres mellem hhv.
små og større lastbiler, hvorfor den nedre vægtgrænse på 4 tons for den tilskuds-
modtagende grønne lastbil er sat på baggrund af SKAT’s differentiering af registre-
ringsafgifter.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
3.3. Virksomheders størrelse
Side 8/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0009.png
Mercedes-Benz Danmark A/S ønsker, at definitionen af lille, mellemstor og stor
virksomhed som skal lægges til grund ved vurdering af ansøgningen oplyst.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at definitionen af en virksomheds størrelse fremgår af § 3, nr. 8, i
udkastet til bekendtgørelsen. Af definitionen fremgår det, at størrelsen skal define-
res i overensstemmelse med artikel 2, nr. 2 og 24 i den generelle gruppefritagel-
sesforordning. Virksomhedsstørrelserne vil derfor ikke blive defineret yderligere i
bekendtgørelsen.
I forbindelse med ansøgningen mv. vil der blive lagt et link ud til Europa-Kommissi-
onens ”Brugervejledning til definitionen af SMV’er”, som beskriver, hvordan en virk-
somheds størrelse fastlægges.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Ad 4. Puljens størrelse
Brintbranchen undrer sig over, at administrationsomkostningerne af denne pulje be-
løber sig til 10 %, hvorved det samlede puljebeløb reduceres med 5 mio. kr. I andre
af statens puljer, som tildeles eksterne parter, tillader man som oftest, at der bruges
maks. 7 % til administration. Det er ikke klart, hvorfor denne pulje skulle være sær-
lig administrationstung.
Brintbranchen finder det herudover uholdbart, at det nu efterhånden er gængs pro-
cedure, at administrationen af diverse puljer finansieres ad hoc og via selve puljens
støttebeløb. Det bør være en del af den generelle administrative planlægning og
drift af staten (i dette tilfælde Energistyrelsen).
ITD undrer sig over, at der er afsat 45 mio. kroner i tilskudsordningen, da der med
den politiske aftale fra 25. juni 2021 blev givet tilsagn om 50 mio. kr. ITD er bekendt
med, at administrationsomkostningerne skal afholdes inden for puljens rammer,
men det fremgår ikke af høringsmaterialet, hvorfor der er et svind i puljen på hele 5
mio. kroner.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at det er korrekt, at der er afsat 50 mio. kr. til tilskud til køb af grønne
lastbiler dog således, at administrationsomkostningerne i forbindelse med puljen skal
afholdes inden for det afsatte beløb. Som det fremgår af anmærkningsteksten til fi-
nansloven, vurderes det, at puljen vil være forbundet med administrative omkostnin-
ger, der udgør ca. 10 %, hvorfor 5 mio. kr. af det afsatte beløb går til dækning af
administrationsomkostninger. Vurderingen er baseret på Energistyrelsens erfaringer
med lignende puljer, og det skal i den forbindelse bemærkes, at administrationen af
en pulje ikke nødvendigvis er mindre, fordi puljens midler er få.
Side 9/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0010.png
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Ad 5. Støtteintensitet
Ad 5.1. Støtteintensitet afhængig af virksomhedens størrelse
Brintbranchen bemærker, at de procentsatser, der fremlægges i udkastet til dæk-
ning af meromkostninger ifm. køb af en ny el/brintlastbil, er meget lave. Det kan po-
tentielt være en forhindring for, at relevante aktører beslutter at benytte puljen og
udskifter deres lastbiler fra fossil til et køretøj, der er drevet af grøn energi.
De Dansk Bilimportører bemærker, at for så vidt angår puljens samlede størrelse
og bestemmelserne vedrørende støtteintensiteten følger disse den bagvedliggende
politiske aftale. De gør dog alligevel opmærksom på, at der fremadrettet bør over-
vejes en højere støtteandel end de maksimale 40 pct. af de støtteberettigede om-
kostninger med tillæg af henholdsvis 10 procentpoint for mellemstore virksomheder
og 20 procentpoint for små virksomheder.
DTL bemærker, at den maksimale støtteintensitet i bekendtgørelsen næppe vil
være tilstrækkelig til at dække prisforskellen især på de tungere lastbiler.
ITD er tilfredse med, at tilskud bliver en procentvis andel af meromkostningen frem
for et fastlagt nominelt beløb.
Aalborg Portland A/S og Unicon A/S bemærker, at hensigten med forhøjelsen af
støtteintensiteten for små virksomheder muligvis er at gøre det mere attraktivt for
små virksomheder at investere, men da mange mindre virksomheder finansierer
deres biler gennem leasingfirmaer, vil dette ikke have en effekt. Derudover anser
de dette for unødvendigt bureaukrati, som gør ordningen intransparent.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at støtteintensiteten er fastlagt i henhold til EU’s gruppefritagelses-
forordning, og det er således ikke muligt at forhøje støtteintensiteten yderligere.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelse om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Ad 5.2. Mulighed for højere støtte
Brintbranchen bemærker, at støtteprocenten, som de forstår det, er fastlagt i hen-
hold til EU's relevante bekendtgørelse på området . De vil dog gerne henvise til, at
Dansk E-mobilitet i sin publikation ”El og brint i fremtidens vare-og lastbiler” skriver,
at Tyskland har godkendt en model, hvor op til 80% af meromkostningerne til køre-
tøjer kan dækkes af staten i opstartsfasen. Den tyske model er godkendt i EU. Det
Side 10/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0011.png
bør med reference hertil undersøges, om Danmark også kan benytte denne model
og derved sætte procentsatsen op.
ITD udfordrer, hvorvidt gruppefritagelsesforordningen er det mest hensigtsmæssige
sted at hente lovhjemmel, hvis ikke det muliggør en højere maksimal støttesats end
det, der fremgår af § 6 i udkastet til bekendtgørelse. Ifølge de oplysninger som ITD
ligger inde med, så er det muligt for virksomheder i andre lande at søge tilskud med
en væsentligt højere støtteintensitet.
ITD er således uforstående over for, at støtteintensiteten maksimalt kan udgøre 40
procent af meromkostningerne for store virksomheder, 50 procent for mellemstore
virksomheder og 60 procent for små virksomheder jævnfør definitionen i artikel 2,
nr. 2 og 24, i den generelle gruppefritagelsesforordning, når det i Tyskland er muligt
med en støtteintensitet på op til 80 procent uanset virksomhedsstørrelse. ITD anbe-
faler, at Energistyrelsen undersøger den tyske model yderligere og tilretter støttein-
tensiteten herefter.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at bekendtgørelse om tilskud til køb af nye brint- og el-lastbiler er
udarbejdet på baggrund af ”Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance og Alternativet om udmøntning af pulje til grøn transport” af
den 25. juni 2021
Den tyske model, som Energistyrelsen er bekendt med, er baseret på Kommissio-
nens retningslinjer for statsstøtte og dækker både tilskud til køretøjer og infrastruk-
tur.
Puljen om tilskud til køb af grønne lastbiler er afsat på finansloven for 2022 og
hjemlen til udstedelse af regler herom fremgår af en tekstanmærkning på finanslo-
ven for 2022. Udmøntningen af puljen skal derfor ske i 2022.
Det er derfor nødvendigt at anvende gruppefritagelsesforordningens regler i forbin-
delse med puljen, idet det umiddelbart ikke vil være muligt at få godkendt en støtte-
ordning efter EU’s retningslinjer for statsstøtte inden for en tidshorisont, der mulig-
gør en udmøntning af midlerne i 2022. På baggrund heraf er det ikke muligt at for-
høje støttesatsen.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Ad 6. Ansøgningen
6.1. Ansøgning pr. lastbil
Side 11/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0012.png
Aalborg Portland A/S og Unicon A/S bemærker, at det, at der skal indgives én an-
søgning pr. bil, virker som unødvendigt bureaukrati, da der helt sikkert vil være
mange, der ansøger om flere identiske biler.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at det er vurderet nødvendigt for fordeling af puljens midler med en
ansøgning pr. lastbil. Det er således ikke givet, at en ansøger, der søger om tilskud
til flere identiske lastbiler, kan tildeles tilskud til samtlige lastbiler, der ansøges til.
Energistyrelsen vil understøtte en smidig ansøgningsproces.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Ad 6.2. Tilskud til køb af lastbiler, der allerede er bestilt
Mercedes-Benz Danmark A/S bemærker, at såfremt der kun kan gives tilskud til
lastbiler, der ordres efter bekendtgørelsens ikrafttræden 1.7.2022 og efterfølgende
godkendelse, så vil det være noget nær umulig at få en færdigproduceret fabriksny
el lastbil til landet og faktureret inden fristens udløb.
Mercedes-Benz Danmark A/S opfordrer derfor indtrængende til, at ellastbiler der
bekræftes ordret fra f.eks. 1.4.2022 kan medregnes i puljen, samt at biler der er be-
kræftet leveret i 2022, men af udefra kommende årsager forsinkes ud over
31.12.2022, stadig kan modtage tilskud.
Aalborg Portland A/S og Unicon A/S bemærker, at det ikke er hensigtsmæssigt, at
tidspunktet for indgåelse af købsaftale ikke må være før offentliggørelse af be-
kendtgørelsen, og at tilsagn om støtte gives forud for køb af bilen, idet der er eks-
tremt lange leveringsfrister på de relevante køretøjer.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at der af hensyn til overholdelse af statsstøttereglerne ikke må
være indgået en bindende aftale om køb af lastbilen forud for meddelelse af tilsag-
net. Det er derfor ikke muligt at ændre dette vilkår.
Det skal dog bemærkes, at bekendtgørelsen, som det fremgår af pkt. 6.3., ikke stil-
ler krav om, at lastbilen skal leveres eller være faktureret inden udgangen af 2022.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Ad 6.3. Frist for levering af lastbilen
CPH Electric/Region Hovedstaden gør opmærksom på, at der kan være ”lang leve-
ringstid” på lastbilerne, hvorfor det er nødvendigt med en vis elastik i forhold til,
Side 12/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0013.png
hvornår anskaffelsen senest skal være indfriet. Det kan med fordel indsættes, især
når man ser på den nuværende leverance situation i Europa.
Dansk Erhverv, DI Transport, DTL og ITD gør ligeledes opmærksom på den nuvæ-
rende markedssituation med lange leveringstider på visse lastbiler og komponen-
ter. Dette kan gøre det vanskeligt for køretøjsleverandøren at estimere et konkret
leveringstidspunkt på den bestilte lastbil. Energistyrelsen bør derfor tage højde for
dette og udvise fleksibilitet i forbindelse med fastsættelse af fristen, ligesom fristen
bør fastlægges i tæt dialog med ansøger eller køretøjsproducenterne.
Aalborg Portland A/S og Unicon A/S finder ikke, at det er hensigtsmæssig med en
frist for, hvornår en lastbil skal være betalt og indregistreret, idet der er ekstremt
lange leveringsfrister på de relevante køretøjer.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at der i bekendtgørelsen ikke er fastsat en frist for levering, fakture-
ring og indregistreringen af den lastbil, der gives tilsagn om tilskud til køb af. Fristen
for betaling og indregistrering af den omhandlede lastbil fastsættes i tilsagnet, jf. §
12, stk. 1, nr. 3, i udkastet til bekendtgørelse om tilskud til køb af nye brint- og el-
lastbiler.
Fastsættelsen af fristen vil som udgangspunkt ske på baggrund af ansøgers oplys-
ninger om lastbilens forventede leverings- og indregistreringstidspunkt, jf. § 8, stk.
2, nr. 7, i udkastet til bekendtgørelse om tilskud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Udkastet til bekendtgørelse giver således Energistyrelsen mulighed for at fastsætte
fristen på baggrund af ansøgers egne oplysninger og forventninger, ligesom der er
mulighed for at udvise fleksibilitet.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Ad 7. Leasing
Dansk Erhverv bemærker, at det af bekendtgørelsen fremgår, at tilskuddet kun kan
ydes til køb af nye brint- og ellastbiler. Størstedelen af de danske lastbiler bliver
leaset, og det forventes også at være standarden for fremtidens grønne køretøjer.
Det er derfor stærkt uhensigtsmæssigt, såfremt bekendtgørelsen ikke åbner op for,
at leasing af grønne lastbiler også kan opnå tilskud. Åbnes der derfor ikke op for til-
skud til leasing af grønne køretøjer, afskærer man en lang række små- og mellem-
store virksomheder fra at kunne søge puljens midler - til skade for den grønne om-
stilling af hele branchen.
ITD forstår udkastet til bekendtgørelse således, at denne muliggør tilsagn om støtte
ved operationel leasing. Det er ITDs vurdering, at finansiering af nulemissionslast-
biler først og fremmest vil foregå ved leasingaftaler, herunder særligt operationel
Side 13/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0014.png
leasing. De er derfor tilfredse med, at det er muligt at opnå tilskud til køb af en ny
lastbil, selvom der er tale om operationel leasing.
ITD bemærker desuden, at det eksplicit bør indgå i materialet, hvorvidt det er ejer
eller bruger, der er afgørende for den maksimale støttesats. Det er således deres
klare opfattelse, at (operationel) leasing vil være den primære finansiering af nule-
missionslastbiler, hvilket sandsynligvis vil få betydning for den maksimale støtte-
sats, hvis satsen følger ejeren af køretøjet.
Mercedes-Benz Danmark A/S bemærker, at langt de fleste lastbiler leases. Det vil
sige, at leasingselskabet er den reelle køber af lastbilen. Det skal præciseres, at
denne finansieringsform også skal kunne indgå i tilskudsordningen. Samt om det er
den daglige operatør eller det finansieringsselskab, der teknisk set står som ejer,
der vurderes på.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at udkastet til bekendtgørelse om tilskud til køb af nye brint- og el-
lastbiler også omfatter tilskud til køb af lastbiler, der eventuelt skal leases til f.eks.
en vognmand. Det fremgår således af § 3, nr. 1, at ansøger er den, der skal regi-
streres som ejer af lastbilen i Motorregistret, f.eks. en vognmand eller et leasingsel-
skab.
Ved behandling af ansøgningen skelnes der således ikke til, hvem den efterføl-
gende bruger af lastbilen er, herunder leasingforhold, udlejning mv., men alene til
lastbilens ejerforhold.
Det er således også det forventede ejerforhold, der lægges til grund ved vurdering
og fastsættelse af støtteintensiteten.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Ad 8. Tildelingskriterier
Ad 8.1. Generelt om tildelingskriterierne
Britbranchen anbefaler at sammenfatte kriterie 1) forventet CO2-bidrag over lastbi-
lens levetid, herunder i forhold til den konkrete drivmiddelanvendelse og fortræng-
ning og 2) lavest mulig støttesats pr. lastbil således, at det vægtigste kriterie for til-
deling af støtte bliver
køretøjets fortrængning pr. kørt km.
Dette er relevant, da man med de nuværende kriterier uforvarende kunne risikere
at forfordele støtten til de lidt lettere lastbiler, der kører (mindre) gods i byerne, fordi
de alt andet lige i udgangspunktet vil kræve mindre støtte i anskaffelse. Dette, vur-
derer Brintbranchen, er imod hensigten med tilskudsordningen, som tilsigter at
Side 14/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0015.png
skabe den størst mulige klimaværdi i transportsektoren i form af at give en hjæl-
pende hånd til den grønne omstilling af de rigtig tunge lastbiler, som kører med me-
get gods over lange strækninger. Det er de lastbiler, der udleder mest CO
2
og sam-
tidig er dyrest at anskaffe og sværest at omstille.
ITD har umiddelbart ingen indsigelser til de rangordnede kriterier, men ser gerne en
omrokering mellem vægtningen af laveste støttesats og lastbilens anvendelse.
ITD er desuden tilfreds med, at potentielt nye kriterier bliver offentliggjort før ansøg-
ningsprocessen således, at der ikke gives afslag på ansøgninger på baggrund af
kriterier, som ikke var gældende på afsendelsestidspunktet. ITD opfordrer yderli-
gere til, at branchen inddrages ved potentielt nye tildelingskriterier.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at bekendtgørelsen om tilskud til køb af nye brint- og ellastbiler er
udarbejdet på baggrund af ”Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance og Alternativet om udmøntning af pulje til grøn transport” af
den 25. juni 2021. Hensigten med puljen er ifølge den politiske aftale at reducere
CO
2
-udledningen i transportsektoren. Herudover fremgår det direkte af den politi-
ske aftale, at der skal konkurreres på lavest mulig støttesats.
Det vurderes derfor ikke muligt, at ændre rækkefølgen af de rangordnede kriterier,
ligesom det ikke vil være muligt at fjerne kriteriet omkring lavest mulig støttesats pr.
lastbil.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Ad 8.2. CO
2
-udledning
De Danske Bilimportører bemærker, at udkastet til bekendtgørelsen ikke identifice-
rer det nærmere grundlag for oplysninger om og beregning af evt. CO
2
-udledning
og reduktionen heri, der kan opnås for den enkelte lastbil. Dette gælder for oplys-
ninger om CO
2
, jf. § 8, stk. 2, nr. 9, § 11, stk. 1, nr. 1 samt § 13, stk. 1. De diesel-
drevne ”reference-versioner” af de støtteberettigede lastbiler vil som udgangspunkt
ikke have et typegodkendt brændstofforbrug og CO
2
-udledning, der kan anvendes
som grundlag for besparelsen i udledningen. De normale forbrugstal fastsat under
reglerne for de såkaldte Euronormer gælder kun for lette køretøjer.
De Danske Bilimportører anbefaler derfor, at grundlaget for en sådan besparelse
identificeres nærmere. Det kunne evt. være ved, at det såkaldte ”Vehicle Energy
Consumption calculation Tool” (VECTO) udpeges som det korrekte grundlag.
VECTO anvendes således til at fastsætte CO
2
-udledningen for lastbiler og busser
med en totalvægt over 3500 kg.
Side 15/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0016.png
DI Transport pointerer, at vægten for især ellastbiler øges markant pga. batteriet,
og derfor kan det være vanskeligt at sammenligne en diesellastbil og en ellastbil i
samme vægtklasse med samme formål. Der bør derfor indarbejdes et interval i
vægtsammenligningen, der tager højde for batteriets vægt i en ellastbil.
ITD skal gøre opmærksom på, at CO
2
-reduktionen over lastbilens levetid vil være
behæftet med en vis usikkerhedsmargin – særligt i de tilfælde hvor en nulemissi-
onslastbil ikke allerede indgår i flåden, da erfaring med anvendelsen af et sådant
køretøj og dertilhørende logistikmønster vil være beskeden. Det er således udeluk-
kende de ansøgninger, hvor lastbilen er tiltænkt en relativt fast rute med et kendt
kørselsbehov, at beregningen vil være behæftet med størst vished for den faktiske
udledning.
Aalborg Portland A/S og Unicon A/S bemærker, at Intentionen er god, men i prak-
sis betyder dette, at transportører med mange km. prioriteres. Problemet er i den
henseende, at der ikke findes f.eks. el-drevne køretøjer med lang rækkevidde, så
dette krav bør fjernes eller omformuleres, så støtten kan understøtte en omstilling
af den tunge trafik i byerne.
Ministeriets bemærkninger:
Det vurderes, at det kan være vanskeligt at sammenligne vægt på en ellastbil og en
diesellastbil, hvorfor dette rettelig bør være nyttelast. I § 8, stk. 2, nr. 9, ændres
”vægt” derfor til ”nyttelast”.
Ministeriet er i øvrigt opmærksom på, at CO
2
-reduktionen over lastbilens levetid vil
være behæftet med en vis usikkerhedsmargin, ligesom tildelingskriteriet omkring
CO
2
kan betyde, at transportører, hvis lastbiler kører mange kilometer, prioriteres.
Dette vurderes imidlertid at være i overensstemmelse med den politiske hensigt om
at fremme den grønne omstilling af erhvervstransporten med henblik på at redu-
cere sektorens CO
2
-udledning.
Endeligt har ministeriet noteret sig forslaget til beregning af CO
2
, hvilket vil indgå i
overvejelserne i forbindelse med den vejledning, der vil blive udarbejdet til brug for
ansøgningen.
Ad 8.3. Lavest mulig støttesats pr. lastbil
CPH Electric/Region Hovedstaden finder det prisværdigt, at der er differentieret til-
skud afhængig af virksomheden størrelse. Samtidig gøres der opmærksom på, at
dette eventuelt kan give problemer, når der i § 11, stk. 1, nr. 2, gives tilskud efter
bl.a. kriteriet ”Lavest mulig støttesats pr. lastbil, jf. dog nr. 2”, idet en virksomhed,
der lever op til kriterierne, kan ”falde” på, at de har søgt maksimalt støtte inden for
rammerne af puljen. Dette vil i så fald betyde, at virksomheden skal ”satse/gætte”
på hvor lidt tilskud, de skal ansøge om for at få. Lægges der op til ovenstående
Side 16/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0017.png
proces vil det medføre en mere usikker og besværlig ansøgningsproces, der kan
have en negativ indvirkning på andelen af ansøgere, især blandt de små og mel-
lemstore virksomheder.
ITD gør opmærksom på, at såfremt den foreslåede støtteintensitet opretholdes, så
vil ITD gerne have udspecificeret, at vurderingen vedrørende laveste støttesats
jævnfør § 11, stk. 1, nr. 2, afholdes inden for hver af støttegrupperne for at undgå
en situation, hvor det udelukkende er virksomheder med en maksimal støttesats på
40 procent, der får tilsagn om støtte. Med andre ord skal tildelingskriteriet om lave-
ste støttesats udelukkende gøre sig gældende for virksomheder, der jævnfør defini-
tionen i gruppefritagelsesordningen kan sammenlignes. Det er deres klare vurde-
ring, hvis ikke der tages højde herfor i ordningen, så vil det medføre en skævvrid-
ning af de virksomheder, der modtager støtte.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at bekendtgørelsen om tilskud til køb af nye brint- og ellastbiler er
udarbejdet på baggrund af ”Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance og Alternativet om udmøntning af pulje til grøn transport” af
den 25. juni 2021. Af aftalen fremgår det direkte, at der skal konkurreres på lavest
mulige støttesats, hvorfor dette er et væsentlig tildelingskriterie i henhold til den po-
litiske aftale.
Ministeriet skal bemærke, at ansøger skal angive det ønskede tilskudsbeløb i for-
bindelse med ansøgningen. Tilskudsbeløbet beregnes på baggrund af den doku-
mentation for tilbud på den omhandlede lastbil, der er vedlagt ansøgningen sam-
menholdt med prisen på en tilsvarende diesellastbil samt virksomhedens størrelse.
Ansøger kan dog vælge at anmode om et lavere tilskudsbeløb, end denne maksi-
malt vil kunne få i henhold til reglerne.
Tildelingskriteriet i § 11, stk. 1, nr. 2, omkring lavest mulig støttesats pr. lastbil kan
reelt betyde, at større virksomheder har bedre mulighed for at opnå tilskud til køb af
en brint- eller ellastbil end mindre virksomheder, der har krav på mere støtte. Dette
er imidlertid i overensstemmelse med den politiske intention om, at ansøgere kon-
kurrerer på lavest mulig støttesats pr. lastbil. Mindre virksomheder har dog mulig-
hed for at anmode om et lavere tilskudsbeløb og dermed blive stillet på samme
måde som store virksomheder.
Ad 8.4. Lastbilens anvendelse, herunder i hvilket omfang lastbilen anvendes
til godstransport
DI Transport bemærker, at vurderingen af en ansøgning om tilsagn om tilskud ud
fra bl.a. lastbilens anvendelse, herunder i hvilket omfang lastbilen anvendes til
godstransport, ikke bør afskære andre lastbiler inden for f.eks. renovation mv. fra at
kunne opnå tilskud, og kriteriet bør derfor genovervejes.
Side 17/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0018.png
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at en lastbil generelt er defineret ved, at den kan transportere gods
eller en last, som kan kræve, at bilen er indrettet med specialudstyr. En lastbil, der
eksempelvis anvendes til renovation med den særlige indretning, som det kræver,
anses således også for at være, anvendt til godstransport.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Ad 8.5. Fordeling af puljens midler
Dansk Erhverv pointerer, at den grønne teknologi er på forskellige udviklingsstadier
alt efter køretøjets størrelse. Mens der er elektriske lastbiler på vej i de mindre
vægtklasser, er der endnu en række udfordringer for udvikling og rækkevidde af de
større og tungere lastbiler. Det betyder, at det i højere grad vil være muligt at reali-
sere puljens midler for lette lastbiler. Det betyder dog samtidig også, at der fortsat
er et stort behov for statslig støtte til udviklingen og udbredelsen af store og tunge
nulemissionslastbiler. Af § 11 stk. 1, nr. 1, fremgår det, at et af udvalgskriterierne er
det forventede CO
2
-bidrag over lastbilens levetid. Fordi mindre lastbiler primært bli-
ver brugt til distribution i byerne, hvor de kører færre kilometer end f.eks. en ek-
sportlastbil, vil de have en mindre CO
2
-fortrængning end eks. store grønne lastbiler.
Det vil i sidste ende kunne betyde, at store lastbiler vil blive vægtet uhensigtsmæs-
sigt højere i udvalgsprocessen end de mindre. Fordi udbredelsen af større grønne
lastbiler, der generelt kører flere kilometer har længere udsigter, vil den sluttelige
konsekvens i værste fald blive, at man ikke realisere de hurtige CO
2
-besparelser,
der kan opnås ved at understøtte den grønne omstilling for små- og mindre lastbi-
ler. For at tilgodese de forskellige behov, der eksisterer alt efter størrelse, og samti-
dig sikre, at puljens midler resulterer i reelle CO
2
-besparelser, anbefaler Dansk Er-
hverv, at der i udvalgsprocessen opdeles efter vægtklasse. Således vil ellastbiler
på eks. 3,5-20 tons blive vurderet overfor tilsvarene fossildrevne lastbiler, mens de
større langturslastbiler vurderes i deres egen kategori. I forlængelse af oven-
nævnte, bør den potentielle reduktion af partikelforureningen og den deraf forbed-
rede luftkvalitet, også fremgå som et udvalgskriterie, når ansøgningsprojekter skal
vurderes.
DTL vurderer, at med udkastets definition af lastbil, at el-varebiler, mellem 4 og
4,25 tons vil være omfattet af støttemuligheden, fordi el-varebiler over 3,5 tons regi-
streres som lastbiler i Motorregisteret. DTL vil i den forbindelse foreslå, at tildeling
af støttemidler sker med en bred dækning af størrelseskategorier af lastbiler, så det
sikres, at både lette og tunge køretøjer opnår støtte, og der dermed opnås et stort
erfaringsgrundlag.
Ministeriets bemærkninger:
Side 18/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0019.png
Det bemærkes, at tildeling af tilskud forventes at ske ud fra de rangordnede kriterier
i bekendtgørelsesudkastets § 11. Da hensigten med puljen er reduktioner i CO
2
-ud-
ledningen, vægter dette kriterie således højere end en fordeling af puljens midler til
forskellige størrelser af lastbiler.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Ad 9. Offentlige myndigheder og institutioners adgang til puljen
CPH Electric/Region Hovedstaden er forundret over, at konsekvenserne af udka-
stet til bekendtgørelse vil være, at offentlige myndigheder og institutioner må redu-
cere planlagte investeringer i omstilling til ellastbiler. Helt konkret ønsker CPH Elec-
tric/Region Hovedstanden, at § 11, stk. 4, hvori offentlige virksomheder udelukkes
fra at søge puljen, fjernes. Set i lyset af den nuværende verdenssituation, energi-
krise og med henvisning til statens egne mål for 70 % CO
2
reduktion i 2030, er det
efter CPH Electric/Region Hovedstadens opfattelse ærgerligt, at der lægges op til
at udelukke de offentlige virksomheder, der er klar til at tage de fornødne skridt og
skubbe på for den grønne omstilling. Herunder at man udelukker offentlige virksom-
heder der blandt andet, som hospitalerne, kører med kritisk infrastruktur og hvor en
overgang til elektrisk transport vil være en forventet samfundsmæssig gevinst. CPH
Electric/Region Hovedstanden ser desuden ikke, at der er en juridisk begrundelse
for denne udelukkelse.
DTL og ITD støtter, at der ikke kan ydes tilskud til offentlige myndigheder eller insti-
tutioner. Det er et kardinalpunkt for ITD, at støttemidler til indkøb af klimavenlige
lastbiler eksempelvis ikke tilfalder kommunerne, der enten har eller planlægger at
hjemtage affaldsindsamlingen.
KL finder det uhensigtsmæssigt, at kommunerne ikke har adgang til at søge puljen
og derigennem bidrage til den grønne omstilling af den tunge transport, da en stor
del af den grønne omstilling sker ude i kommunerne.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at hensigten med ”Aftalen om udmøntning af pulje til grøn trans-
port” af den 25. juni 2021 er, at understøtte den grønne omstilling af transportsekto-
ren, herunder at give tilskud til omstilling af den tunge private vejgodstransport. Pul-
jen vil derfor ikke kunne anvendes til at give tilskud til offentlige myndigheder eller
institutioners køb af nye brint- og ellastbiler.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
Ad 10. Reeksport
Side 19/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0020.png
Dansk Erhverv bemærker, at det fremgår af bekendtgørelsen, at Energistyrelsen
kan træffe beslutning om at evt. tilskudsmidler skal tilbagebetales, såfremt køretøjet
reeksporteres inden for en periode på 4 år. Dansk Erhverv har stor forståelse for
dette krav, men bemærker, at der kan opstå tvivlsspørgsmål i tilfælde hvor et køre-
tøj er solgt videre til en anden part, og den nye ejer herefter eksporterer køretøjet til
eks. et naboland. I sådanne tilfælde, bør der ikke herske tvivl om, at det er den nye
ejer, der står til ansvar og skal tilbagebetale evt. støttemidler.
ITD er indforstået med, at der i den politiske aftale ønskes at sikres mod reeksport.
Det er ITDs vurdering, at den indstillede ordning med erklæringer sammenholdt
med krav om skriftlig orientering om overdragelse inden for fire år fra første indregi-
strering er den mindst bureaukratiske løsning for vognmændene, hvorfor ligeledes
vi støtter op om det foreslåede.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at kravet om, at der ikke må ske reeksport af køretøjet i de første 4
år fra indregistreringen i Motorregistret, er fastsat i den politiske aftale. Reeksport
sikres ved en erklæring fra ansøger og efterfølgende mulighed for kontrol, bortfald
og tilbagebetaling af tilskuddet.
Såfremt den lastbil, der er givet tilskud til køb af, overdrages, vil tilskudsmodtage-
ren eller den registrerede ejer af lastbilen skulle orientere Energistyrelsen herom,
ligesom den nye ejer af køretøjet bl.a. skal underskrive en erklæring om, at den
omhandlede lastbil ikke vil blive reeksporteret inden for den oprindelige periode på
4 år fra første indregistrering i Motorregistret.
Kravet om tilbagebetaling vil som udgangspunkt blive rettet mod den seneste regi-
strerede ejer af den lastbil, der er givet tilskud til køb af. Dette afhænger dog af, om
Energistyrelsen er blevet orienteret om overdragelse af lastbilen, og om den pågæl-
dende ejer af lastbilen har underskrevet en erklæring om ikke at ville reeksportere
lastbilen.
Der vil på baggrund af bemærkningen blive indsat en præcisering i § 19, stk. 1, om
tilbagebetaling af tilskud i de tilfælde, hvor den lastbil, der er opnået tilskud til køb
af, er overdraget og efterfølgende reeksporteret.
11. Bortfald
Dansk Erhverv bemærker, at det af § 18 stk. 1, nr. 4, fremgår, at støttemidler bort-
falder, såfremt der er indgået købsaftale af lastbilen, inden modtagelse af skriftligt
tilsagn om tilskud. Dansk Erhverv bemærker, at købsaftaler underskrevet efter der
er ansøgt om støttemidler, ikke bør lægge til grund for et evt. bortfald. I sådan et til-
fælde, vil det i sidste ende være køberen selv, der vil skulle dække meromkostnin-
gerne, hvis der ikke er opnået støtte efter de andre gældende kriterier. Dansk Er-
hverv opfordrer derfor til, at den nævnte paragraf fjernes.
Side 20/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0021.png
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at det, som fremgår af punkt 6.2., er et statsstøtteretligt krav om, at
der ikke må være indgået en bindende aftale om køb af en lastbil forud for medde-
lelse af et tilsagn om tilskud.
For at sikre overholdelse af de statsstøtteretlige regler er der derfor behov for at
kunne træffe afgørelse om bortfald af et tilsagn om tilskud til køb af en brint- eller
ellastbil, såfremt det efter meddelelse af tilsagnet viser sig, at betingelsen herom
ikke er overholdt. Den pågældende bestemmelse kan derfor ikke fjernes.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
12. Kontrol
ITD understreger, at der kan forekomme udsving i særligt beregningen af CO
2
- re-
duktionen, som der bør tages højde for ved eventuelle stikprøvekontroller.
ITD er desuden indforstået med, at ansøger er forpligtet til at afgive oplysninger
ved forespørgsel fra Energistyrelsen, ligesom at ansøger også skal gøre styrelsen
opmærksom på ændrede forhold, der kan have betydning for ansøgningen om til-
sagn. ITD vil dog kraftigt opfordre til, at det udspecificeres præcis hvilke oplysnin-
ger, der skal afgives og omfanget heraf for at undgå tvivlsspørgsmål og uhensigts-
mæssigt bureaukrati for virksomhederne.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at der naturligvis vil blive taget højde for, at der kan være udsving i
beregningen af CO
2
-reduktionen ved eventuelle stikprøver.
Derudover skal det bemærkes, at en ansøger om eller en modtager af tilskud alene
er forpligtet til at afgive oplysninger, der har betydning for vurderingen af ansøgnin-
gen eller kontrollen med, at de fastsatte betingelser og vilkår overholdes. Det skal
bemærkes, at oplysningerne alene skal afgives efter anmodning, og at Energisty-
relsen i den forbindelse vil præcisere hvilke oplysninger, der ønskes.
Kravet om at gøre opmærksom på ændrede forhold vedrører alene forhold, der kan
være af betydning for ansøgningen om tilsagn, for det meddelte tilsagn eller for ud-
betaling af tilskud eller som strider mod de af Energistyrelsen fastsatte betingelser
og vilkår. Der vil således være tale om forhold, som vedrører de oplysninger, der er
afgivet i forbindelse med ansøgningen eller de betingelser og vilkår, som fremgår af
bekendtgørelsen eller det meddelte tilsagn. Det vurderes ikke at være muligt at
lave en specifik liste over alle typer af oplysninger, da oplysninger i forbindelse med
f.eks. ansøgningen og den medsendte dokumentation ikke nødvendigvis er identisk
for alle ansøgere.
Side 21/22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Høringsnotat og endeligt udkast til bekendtgørelse om pulje til grønne lastbiler
2598317_0022.png
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler.
13. Klage
ITD vil gerne have en yderligere uddybning for virksomhedernes klagemuligheder,
da det jævnfør § 23 ikke vil være muligt at påklage afgørelsen til anden administra-
tiv myndighed.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at det er vurderet, at det er mest hensigtsmæssigt at afskære kla-
geadgangen i forbindelse med puljen, idet det vil være vanskeligt for en anden ad-
ministrativ myndighed at tage stilling til f.eks. et afslag på tilsagn om tilskud.
Puljens midler fordeles således efter tildelingskriterier, hvor de forskellige ansøg-
ninger sammenlignes. En ansøgning kan således opfylde alle betingelser for tilsagn
om tilskud, men stadig ikke opnå et tilsagn om tilskud, såfremt andre ansøgninger
opfylder tildelingskriterierne bedre. For at en anden administrativ myndighed skal
kunne vurdere om et afslag på ansøgning om tilsagn er berettiget, vil det derfor
kræve, at samtlige ansøgninger i puljen inddrages i klagesagen, hvilken ikke vurde-
res at være hensigtsmæssigt.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen om til-
skud til køb af nye brint- og ellastbiler
Side 22/22