Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 374
Offentligt
2591979_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
Center for Tele
Dato
24. maj 2022
J nr.
2022-12930
Høringsnotat vedr. høring over udkast til bekendtgørelse om tilskud til
etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 og vejledning til ansøgning om
tilskud fra Bredbåndspuljen 2022.
Udkast til bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022
og vejledning til ansøgning om tilskud fra Bredbåndspuljen 2022 blev sendt i ekstern
høring den 26. april 2022 med frist for afgivelse af høringssvar den 17. maj 2022.
Der er modtaget i alt 16 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 12 høringsparter har fremsendt bemærkninger til høringsmaterialet:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Borgmesterforum Fyn
Dansk Industri
Frederikssund Kommune
Kommunernes Landsforening
Landdistrikternes Fællesråd
Randers Kommune
Region Nordjylland
Sammenslutningen af Danske Småøer
Slagelse Kommune
TDC NET
Tele & Fiberalliancen
Teleindustrien
/rbw
Følgende fire høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til
høringsmaterialet:
-
-
-
-
Datatilsynet
DSB
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet Tænk
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar
efterfulgt af Energistyrelsens
1
bemærkninger til hvert emne angivet i kursiv. For
detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises til de fremsendte høringssvar,
som kan ses på Høringsportalen.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
1
Det fremgår ved ministerbrev af 5. maj 2022, at ansvaret for telekommunikation overgår fra
Energistyrelsen til Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering pr. den 7. juni 2022, og at Styrelsen for
Dataforsyning og Effektivisering skifter navn og fremadrettet skal betegnes ”Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastruktur” – SDFI.
Side 1/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 (Bredbåndspuljen)
2591979_0002.png
Høringssvar af generel karakter
Borgmesterforum Fyn
finder, at rammerne for Bredbåndspuljen 2022 overordnet
er justeret fint i forhold til de nye 2025-målsætninger for bredbåndsudrulning, men
opfordrer til, at Bredbåndspuljen målrettes mod den restgruppe, som skal håndteres
inden 2025.
Dansk Industri (DI)
bemærker, at det er vigtigt med en indsats i forhold til at sikre
alle dækning med digital infrastruktur, men at Bredbåndspuljen i større omfang bør
baseres på markedsvilkår, ligesom den bør udmøntes mere teknologineutralt.
Desuden mener DI, at der politisk bør tages stilling til, om statsstøtte via
Bredbåndspuljen skal gå til etablering af bredbånd til sommerhuse.
Frederikssund Kommune
tilkendegiver sin positive indstilling til Bredbåndspuljen
2022 og ser frem til samarbejdet for yderligere digitalisering af kommunens geografi.
Kommunernes Landsforening (KL)
er generelt positiv over for Bredbåndspuljen
2022 og de justeringer af puljen, der er foretaget.
Landdistrikternes Fællesråd
anfører, at tilgængelighed og kvalitet af den digitale
infrastruktur er altafgørende for udviklingen af landdistrikter og yderområder, og
finder det positivt, at der lægges op til at målrette midlerne yderligere mod områder,
hvor der er tale om reelt markedsvigt.
Randers Kommune
finder, at ændringerne til Bredbåndspuljen vil have positiv
betydning for størstedelen af de resterende adresser, der endnu ikke har mulighed
for højhastighedsbredbånd.
Region Nordjylland
roser udkastet, som i stort omfang imødekommer den kritik, der
har været af Bredbåndspuljen fra kommuner og regioner, men finder, at man
fremadrettet bør se på, om det i højere grad bør være de nuværende teknologiske
bredbåndsmuligheder på en adresse end den nuværende hastighed på adressen,
som skal afgøre, om en adresse er kvalificeret til at søge tilskud.
Slagelse Kommune
ser positivt på, at Bredbåndspuljen fortsætter, idet der fortsat
er adresser, der endnu ikke har adgang til tidssvarende og fremtidssikret bredbånd.
Derudover vil det være ønskeligt, hvis man fremover forsøger at udvikle en digital
tilslutningsmulighed, som indebærer, at man som ansøger kan underskrive fuldmagt
online og dermed lette den administrative byrde.
Side 2/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 (Bredbåndspuljen)
2591979_0003.png
Slagelse Kommune finder det desuden positivt, at der fortsat kommunikeres direkte
til tilskudsberettigede adresser via e-Boks, og at der afholdes lokale informations-
møder.
TDC NET
finder, at forslaget til Bredbåndspuljen 2022 giver en yderligere målretning
af midlerne mod nogle af de sværere adresser. I forlængelse heraf foreslår TDC
NET, at man går i gang med at forberede en egentlig restgruppeordning, som
tidligere foreslået af Teleindustrien.
TDC NET er samtidig bekymret for, om den særlige ordning for enkeltstående
adresser er for kompleks og administrativ tung.
Tele & Fiberalliancen
bakker generelt op om Energistyrelsens arbejde med løbende
at tilpasse og målrette Bredbåndspuljen mod de kommercielt mest udfordrede
adresser i landet.
Teleindustrien (TI)
anfører, at det generelt er positivt, at Bredbåndspuljen tilpasses,
så den løbende afspejler behovene, tilpasses de indhøstede erfaringer, og at puljen
målrettes de adresser, som det er allersværest at dække rent kommercielt.
Energistyrelsens bemærkninger:
Rammerne for Bredbåndspuljen 2022 er lavet med henblik på at skulle gælde for en
et-årig pulje, da der ikke er afsat midler til yderligere år. Inden for disse rammer har
der ikke været mulighed for at udvikle nye digitale værktøjer m.v. eller større
administrative ændringer.
Bredbåndsteknologierne udvikles løbende. Det vurderes derfor ikke
hensigtsmæssigt at udarbejde regler rettet mod specifikke teknologier. Det er
desuden et hovedprincip i den danske telepolitik, at reguleringen skal være
teknologineutral.
Særlige bemærkninger til den almindelige ordning
Teknologineutralitet
DI
bemærker, at man i år nærmest ser en stramning i forhold til, at mobile teknologier
er ekskluderet på trods af, at de giver nye muligheder for dækning.
TI
anfører, at det er forventningen, at mobile net kan være med til at løse
udfordringerne i nogle områder. Det er således fortsat vigtigt, at mobile teknologier
ses som en del af løsningen, da der er en hastig udvikling inden for dette område.
Side 3/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 (Bredbåndspuljen)
2591979_0004.png
Energistyrelsens bemærkninger:
Mobile teknologier er ikke ekskluderet fra Bredbåndspuljen. Der har dog ikke hidtil
været interesse hos mobiloperatørerne i at byde på projekter, der annonceres med
henblik på at få adgang til hurtigt bredbånd med tilskud fra puljen.
For at kunne opnå tilskud skal den støttede infrastruktur kunne levere stabile,
oplevede hastigheder på mindst 300/100 Mbit/s. Dette følger af et krav i Europa-
Kommissionens gruppefritagelsesforordning
2
, som senest blev revideret i 2021
Tilskudsberettigede adresser
KL, Randers Kommune, Region Nordjylland
og
Slagelse Kommune
finder, at
alle adresser, der ikke kan opnå 100/30 Mbit/s, bør være tilskudsberettigede. Som
et alternativ hertil peger
Slagelse Kommune
på, at adresser, som alene er dækket
af bredbåndsteknologier, der ikke kan levere gigabit-hastigheder, kunne være
tilskudsberettigede.
KL
og
Region Nordjylland
foreslår i tillæg til at hæve hastighedsgrænsen at indføre
en gradueret tilgang i pointmodellen, så de dårligst dækkede adresser tilgodeses
med ekstra point.
Borgmesterforum Fyn
anfører, at man bør ændre målgruppen af tilskuds-
berettigede adresser til alle boliger og virksomheder, som ikke kan opnå 100/30
Mbit/s.
DI
anfører, at Bredbåndspuljen ikke stemmer overens med den politisk vedtagne
bredbåndsmålsætning, da sommerhuse ikke indgår i målsætningen.
Sammenslutningen af Danske Småøer
udtrykker tilfredshed med, at hastigheds-
grænsen for tilskudsberettigede adresser er forhøjet til 30/5 Mbit/s.
Tele & Fiberalliancen
og
TI
støtter at hæve minimumsgrænsen for, hvornår en
adresse er tilskudsberettiget fra de nuværende 10/2 Mbit/s til 30/5 Mbit/s.
TDC NET
påpeger, at den nuværende definition af ”adgang til” bør ændres, og
påpeger i den forbindelse, at definitionen inkluderer mange, som ikke ønsker
højhastighedsbredbånd, og lægger op til, at bredbånd kan leveres med ingen eller
meget lav egenbetaling for slutbrugeren. TDC NET finder derfor, at en pulje, der
opererer under den nuværende definition af ”adgang til”, risikerer at spilde
statsstøttemidler for at gøre egenbetaling mindre samt at uddele støtte, hvor der ikke
er brug for det.
2
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:02014R0651-20210801&from=EN
Side 4/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 (Bredbåndspuljen)
2591979_0005.png
TDC NET foreslår, at ”adgang til” en bredbåndsforbindelse betyder, at adressen har
et stående tilbud om at få højhastighedsdækning inden for en rimelig horisont, fx 2-
3 måneder mod en rimelig egenbetaling. Det er relativt enkelt at tilpasse
Bredbåndspuljen til denne betydning af adgang til, og branchen har allerede fremlagt
sit forslag hertil i restgruppeordningen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Siden Bredbåndspuljen blev introduceret i 2016, har det været et grundlæggende
princip, at puljen skal have fokus på at bistå de adresser, som har den dårligste
dækning med at få mulighed for hurtigt bredbånd. Til og med 2021 har vurderingen
derfor været, at puljen skulle målrettes adresser, som maksimalt havde adgang til
10/2 Mbit/s.
Siden 2016 har behovet for højere bredbåndshastigheder imidlertid været stigende
samtidig med, at antallet af adresser, som maksimalt har adgang til 10/2 Mbit/s, er
faldet drastisk.
Det vurderes derfor relevant at hæve grænsen for, hvornår en adresse er tilskuds-
berettiget til maksimalt adgang til 30/5 Mbit/s. Dette vil give en beskeden stigning i
antallet af tilskudsberettigede adresser. Ud fra 2021-tal vurderes stigningen
maksimalt at ville udgøre ca. 5.000 adresser.
Der er afsat 100 mio. kr. til Bredbåndspuljen 2022. Der er ikke afsat midler til efter-
følgende år. Det vurderes derfor hensigtsmæssigt at målrette puljen mod adresser,
hvor dækningen stadig ligger i den dårlige ende fremfor til alle adresser, som ikke
har adgang til 100/30 Mbit/s.
Sommerhuse har været tilskudsberettigede siden Bredbåndspuljens indførelse i
2016. Dette skyldes først og fremmest turismehensyn i de store sommerhusområder.
I forbindelse med nedlukningerne i 2020-2021 som følge af Covid-19-pandemien,
har der endvidere vist sig et stort behov hos mange borgere for at kunne passe
arbejde og undervisning fra sommerhuset. Sommerhuse er derfor fortsat
tilskudsberettigede under puljen.
I forhold til definitionen af ”adgang til” skal styrelsen henvise til, at der ikke anvendes
en særlig metode til kortlægning af de tilskudsberettigede adresser i forhold til
Bredbåndspuljen. Den metode, der anvendes ved indsamling af dækningsdata til
den årlige bredbåndskortlægning, anvendes også ved kortlægningen af de tilskuds-
berettigede adresser.
Det fremgår af definitionerne for indberetning af data til bredbåndskortlægningen, at
en tilslutning kan medtages som ”home passed”, hvis tilslutningen kan ske uden
ekstraomkostninger i forhold til den normale tilslutningsafgift, og kan etableres inden
for en kort tidsperiode på maksimalt 3 måneder.
Side 5/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 (Bredbåndspuljen)
2591979_0006.png
Egenbetaling
Borgmesterforum Fyn, Landdistrikternes Fællesråd, Randers Kommune,
Region Nordjylland, Sammenslutningen af Danske Småøer, Slagelse
Kommune
og
Tele & Fiberalliancen
finder det positivt, at egenbetalingen foreslås
nedsat fra 4.000 kr. til 2.000 kr.
Landdistrikternes Fællesråd
foreslår i den forbindelse, at kravet til bredbånds-
udbydernes medfinansiering sættes op, således at midlerne i Bredbåndspuljen
fortsat rækker lige langt.
Tele & Fiberalliancen
foreslår tilsvarende at hæve
minimumssatsen for bredbåndsudbydernes medfinansiering og/eller at skærpe
kravene til kommunernes medfinansiering.
TDC NET og TI
finder det problematisk, at minimumskravet til egenbetaling sættes
ned fra 4.000 kr. til 2.000 kr. pr. deltagende adresse, bl.a. fordi det kan påvirke
antallet af adresser, der kan dækkes med tilskud fra Bredbåndspuljen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Et lavere krav til egenbetaling vil tilgodese adresser med lav betalingsevne og kan
bidrage til, at sådanne adresser deltager i projekter, hvilket er vigtigt for
sammenhængende dækning. Der er dog fortsat et incitament i pointmodellen til at
nedbringe tilskuddets størrelse pr. deltagende adresse. Det kan gøres ved at
bidrage med en højere gennemsnitlig egenbetaling, ligesom bredbåndsudbyderne
kan vælge at øge deres medfinansiering.
Egenbetalingen i de projekter, der fik tilskud fra Bredbåndspuljen 2021, lå i
gennemsnit fra minimumskravet på 4.000 kr. og op til 14.000 kr. pr. deltagende
adresse.
Bredbåndsudbydernes gennemsnitlige medfinansiering i de projekter, der fik tilskud
fra Bredbåndspuljen 2021, gik fra minimumskravet på 4.000 kr. pr. deltagende
adresse og op til ca. 25.000 kr. Den gennemsnitlige medfinansiering pr. deltagende
adresse var på ca. 12.600 kr.
Hastighedskrav
KL, Region Nordjylland, Slagelse Kommune
og
Tele & Fiberalliancen
finder, at
de net, der etableres med støtte, bør leve op til den politisk besluttede målsætning
om, at 98 pct. af alle boliger og virksomheder i 2025 skal være dækket af
infrastruktur, der kan levere 1 Gbit/s download.
TDC NET
og
TI
finder det problematisk, hvis kravet om 300/100 Mbit/s fastholdes,
idet det har betydning for løsninger, der baserer sig på trådløse forbindelser.
Side 6/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 (Bredbåndspuljen)
2591979_0007.png
TDC NET
finder, at hastighedskravet går imod teleaftalen fra 2021, hvori partierne
ønskede fortsat hovedfokus på at sikre dækning af de sidste adresser med 100/30
Mbit/s frem mod 2025.
Energistyrelsens bemærkninger:
Kravet om, at den støttede infrastruktur skal kunne levere hastigheder på mindst
300/100 Mbit/s, følger af et krav i Europa-Kommissionens gruppefritagelses-
forordning, som senest blev revideret i 2021. Det højere hastighedskrav i forhold til
tidligere år beror på, at hastighedsgrænsen for tilskudsberettigede adresser er
ændret fra 10/2 Mbit/s til 30/5 Mbit/s.
Kravet har ikke sammenhæng med de danske målsætninger, men skal efterleves for
at kunne tildele støtte fra Bredbåndspuljen i overensstemmelse med de europæiske
statsstøtteregler.
Udbetaling af tilskud
TI
anfører, at de ikke har indvendinger mod, at ansøgers og styrelsens administrative
arbejde med anmodninger om udbetaling af støtte lettes. TI finder det dog afgørende,
at der foreligger eller kan fremskaffes den fornødne dokumentation fra ansøger,
således at fejludbetalinger eller svig og svindel kan imødegås eller efterforskes,
skulle en berettiget mistanke opstå eller på baggrund af en stikprøve.
Energistyrelsens bemærkninger:
Forslaget omhandler alene afskaffelsen af den rapport, som den sammenslutning af
borgere og virksomheder, der søger tilskud, skulle aflevere ved projektets afslutning.
Formålet med rapporten var i særdeleshed en erfaringsudveksling. Rapporten indgik
ikke i dokumentationen for omkostninger. Der vil fortsat blive indhentet en skriftlig
bekræftelse fra sammenslutningen på, at alle adresser har fået etableret net.
Kravene til dokumentation fra tilskudsmodtager (netejer) er ikke ændret. Der er også
fortsat mulighed for at indhente yderligere oplysninger fra alle parter i projektet, hvis
dette måtte være nødvendigt for at belyse sagen.
Pointmodel for sammenhængende områder
Landdistrikternes Fællesråd
finder det vigtigt, at grænsen for antal deltagende
adresser for at opnå maksimale point er blevet sænket, fordi små projekter på denne
måde får nemmere ved at opnå tilskud, men der vil fortsat være områder i landet,
hvor det med den nye grænse på 20 adresser fortsat ikke vil være muligt at søge
tilskud.
Landdistrikternes Fællesråd peger endvidere på, at ca. 40 pct. af Bredbåndspuljen
2021 gik til Region Hovedstaden, og finder det problematisk, at adresser i by-
kommuner er ligestillet med landzoneadresser i yder-, land- og mellemkommuner.
Side 7/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 (Bredbåndspuljen)
2591979_0008.png
Landdistrikternes Fællesråd foreslår derfor, at boliger i landzoner i yder-, land- og
mellemkommuner tildeles flere point i pointmodellen end boliger i landzoner i by-
kommunerne, svarende til den model, der blev anvendt før 2020.
Randers Kommune
foreslår, at man tildeler point således, at desto lavere
gennemsnitshastighed i et projekt, desto mere vil projektet score.
Region Nordjylland
finder, at pointmodellens kriterie 4, der vedrører afstand, vil
understøtte, at projekter med spredte adresser kan få tilskud. Region Nordjylland
vurderer dog samtidig, at kravet om, at der ikke kan gives point i afstandskriteriet,
hvis der inden for 200 meter er en adresse, der allerede er dækket af
højhastighedsinfrastruktur, kan skabe flere ”efterladte” adresser, som vil have meget
ringe muligheder for at få dækning på almindelige kommercielle vilkår.
Region Nordjylland finder endvidere, at kriterie 6 (ansøgt tilskud pr. adresse) bør
udgå af pointmodellen, da det vil modarbejde mulighederne for at få dækning til de
adresser, som er mest omkostningstunge at dække.
Sammenslutningen af Danske Småøer
bemærker, at ø-kriteriet er fravalgt i
pointmodellen, hvor projekter fra de små øer ellers ville blive tilgodeset med 100
point. På trods af, at der indføres et nyt kriterie, som vil tilgodese spredt beliggende
tilskudsberettigede adresser, er Sammenslutningen af Danske Småøer dog i tvivl
om, hvorvidt man med disse tiltag vil nå i mål på de småøer, som endnu ikke har en
højhastighedsforbindelse, bl.a. fordi der i langt de fleste tilfælde kræves et
omkostningstungt søkabel fra fastlandet.
Sammenslutningen af Danske Småøer finder det positivt, at man nu opnår
maksimale point for projektets størrelse ved 20 deltagende adresser, men vurderer
også, at de allermindste øer med færre end 20 adresser i praksis vil være udelukket
fra at søge om tilskud.
Angående kriteriet ”ansøgt tilskud pr. adresse” finder Sammenslutningen af Danske
Småøer, at ekstraomkostninger i de tilfælde, hvor et søkabel er nødvendig, ikke bør
indgå i pointberegningen.
Slagelse Kommune
ser positivt på, at man lægger op til at kompensere point-
mæssigt, når ansøgende adresser ligger langt fra hinanden.
Slagelse Kommune finder det endvidere positivt, at der uddeles maksimale point for
sammenhængende projekter på 20 adresser i modsætning til tidligere 30 adresser.
Slagelse Kommune bemærker dog, at det fortsat tæller negativt i pointmodellen, hvis
nogle husstande ikke ønsker at deltage i en ansøgning.
Side 8/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 (Bredbåndspuljen)
2591979_0009.png
TDC NET
finder det positivt, at der i vægtningen af kriterierne er skabt mere
gennemskuelighed ved at vægte kriterierne lige. Det nye kriterie om afstand ser TDC
Net også positivt på. TDC NET opfordrer dog til, at forskellen/ligheden mellem disse
adresser og de særligt enkeltstående adresser fremgår tydeligere.
TDC NET foreslår desuden, at kriteriet om egenbetaling fortsat holdes som et
separat kriterie. Det bunder i, at dette – foruden tilslutningsprocenten – er det eneste
kriterie, som projektdeltagerne har direkte indflydelse på.
Tele & Fiberalliancen
støtter at gøre pointmodellen mere simpel, herunder at
sammenlægge kriterier, fx kriterierne om ekstra egenbetaling og totalprisen pr.
tilslutning. Tele & Fiberalliancen vurderer dog også, at tilskudskriteriet strider imod
Bredbåndspuljens formål, da billigere adresser tilgodeses med flere point end dyre
adresser.
TI
støtter, at pointmodellen tilpasses, så den i højere grad afspejler, at ansøgninger
omfatter mindre projekter med færre adresser, hvor der kan være længere afstand
mellem adresserne. TI støtter også, at pointmodellen så vidt muligt er simpel og
overskuelig, men samtidig rimelig og opfylder formålet. Det er vurderingen, at
modellen, som foreslået af Energistyrelsen, opfylder disse formål.
Energistyrelsens bemærkninger:
Da Bredbåndspuljen blev introduceret i 2016, var det et grundprincip i de politiske
aftaler om puljen, at den skulle være efterspørgselsdrevet. Pointmodellen består i
2022-puljen af seks kriterier, der vægter lige meget. Kriterierne giver mulighed for, at
projekterne kan arbejde med at optimere de faktorer, der giver mest mening set med
lokale øjne.
Nogle steder kan det for eksempel give bedst mening at opnå en høj
tilslutningsprocent i et mindre projekt, fx på en lille ø. Andre steder kan det give bedre
mening at udvide projektområdet for at få flere adresser med i projektet. Endelig er
der lokalområder, hvor man er villige til at bidrage med ekstra egenbetaling for at
kunne få ekstra point i tilskudskriteriet.
Det er vigtigt, at projekterne fortsat motiveres til at vælge det prismæssigt billigste
tilbud. Det skyldes både et hensyn til, at der ikke gives et større statstilskud end
påkrævet, samt et EU-krav om, at økonomi indgår som en væsentlig faktor ved
udvælgelsen af, hvilke projekter som skal have tilskud.
På baggrund af bemærkninger i høringssvarene er tilskudskriteriet justeret, således
at der gives point til projekter med et gennemsnitligt tilskud op til 125.000 kr. pr.
adresse, hvor der tidligere kun blev givet point op til 70.000 kr. pr. adresse. Pointene
gradueres lineært fra 10.000 kr. (max point) til 125.000 kr. (ingen point) Ændringen
vil betyde, at også projekter med et relativt højt gennemsnitstilskud vil få point.
Side 9/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 (Bredbåndspuljen)
2591979_0010.png
I 2021 var det muligt for projekter fra en række småøer at opnå ekstra point. Der var
imidlertid kun en enkelt småø, som gjorde brug af denne mulighed. Projektet fra den
pågældende ø havde imidlertid en så høj pointscore, at det ikke var afgørende for
projektets gennemførelse at opnå de ekstra ”ø-point”. Det vurderes på den baggrund
uhensigtsmæssigt at fastholde et særligt kriterie for småøer.
Kriteriet om point til landzoneadresser i land- og yderkommuner indgik i
pointmodellen i 2018 og 2019. Kriteriet viste sig at give en urimelig skævdeling, da
landzoneprojekter i bykommuner (fx Kolding og Odense) og mellemkommuner (fx
Vordingborg og Vejle) som følge af kriteriet blev dårligere stillet end næsten
tilsvarende projekter i landkommuner (fx Ikast-Brande og Næstved).
Opdelingen i de fire kommunetyper er ikke blevet anvendt siden 2014 i
landdistriktsprogrammet, og er dermed ikke tidssvarende, da der kan være sket en
stor udvikling på de socioøkonomiske forhold i kommunerne. Det vurderes derfor
ikke hensigtsmæssigt at genindføre et sådant kriterie.
Engrosadgang
DI
støtter, at der lægges op til en mere standardiseret prisfastsættelsesmetode for
3. partsadgang, idet det bliver mere gennemsigtigt, hvad prisen for adgang er,
herunder hvad man som adgangssøgende operatør kan forvente.
TDC NET
vurderer, at bekendtgørelsesudkastets § 24 samt vejledningens afsnit 4 er
udformet med inspiration fra Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøttereglernes anvendelse i forbindelse med hurtig etablering af bredbåndsnet
(2013/C 25/01) og er nyt i forhold til tidligere års versioner af bekendtgørelsen.
TDC NET bemærker, at de snart ti år gamle retningslinjer er mindre anvendelige i
dag, hvor Erhvervsstyrelsen har udpeget en lang række regionale SMP-udbydere,
som er underlagt forskelligartede forpligtelser (enten pålagt som afgørelser eller
tilbudt som tilsagn), og at de regulerede priser ikke er udmøntet på enkeltprodukter
(hastigheder) som egentlige LRAIC-afgørelser.
Derudover påpeger TDC NET, at de enkelte SMP-udbydere ikke er pålagt at give
adgang til både et BSA-produkt og et råt netadgangsprodukt, idet Erhvervsstyrelsen
i dag vurderer, at disse to produkter er substituerbare. Der er dog visse mindre SMP-
udbydere, som alene er forpligtet til at stille et råt produkt til rådighed.
TDC NET
og
TI
finder, at der bør gælde de samme krav til åben engrosadgang, som
der gælder under den sektorspecifikke SMP-regulering, og at bredbåndsudbyderne
alene skal være forpligtet til at stille de samme engrosprodukter til rådighed, som de
er forpligtet til i henhold til SMP-reguleringen. TDC NET og TI anfører, at det vil øge
Side 10/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 (Bredbåndspuljen)
2591979_0011.png
byrderne for udbyderne at operere med flere forpligtelser, end hvad der allerede
følger af SMP-reguleringen.
TDC NET foreslår på den baggrund en ny formulering af § 24, stk. 2, som inddrager
Erhvervsstyrelsens SMP-regulering.
I lyset af TDC NETs betragtninger til engrosprodukterne foreslår TDC NET en
ændring af § 24, stk. 7, som inddrager prisfastsættelsen og -reguleringen på
delmarkederne for bredbånd som defineret af Erhvervsstyrelsen.
TI
bemærker, at der er forskel på de maksimalpriser, som er godkendt af Erhvervs-
styrelsen, og de konkrete priser, som en udbyder måtte operere med. TI foreslår, at
bekendtgørelsen udbygges med et princip om at anvende mere reelle markedspriser,
hvis de eksisterer og er kendte
TI gør afslutningsvist opmærksom på, at kravet i § 25 og vejledningens punkt 4.2 om
etablering af adgang til passiv fysisk infrastruktur, herunder krav om ekstra plads
eller ekstra tomrør, i den støttede infrastruktur i TI’s optik er uproportional, overflødig
og påfører netejeren en unødvendig omkostning, som i praksis ikke anvendes eller
er berettiget. Dette krav bør fjernes i det omfang, det kan lade sig gøre i forhold til
Gruppefritagelsesforordningen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Bredbåndspuljen er som støtteordning notificeret efter Europa-Kommissionens
forordning nr. 651/2014/EU af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 (den
generelle gruppefritagelsesforordning) og administreres i overensstemmelse
hermed.
Gruppefritagelsesforordningen opstiller en række krav, som skal være opfyldt for at
blive fritaget for at skulle søge om godkendelse hos Europa-Kommissionen.
Siden 2014 er der foretaget en række ændringer af forordningen, og i juli 2021 blev
bl.a. artikel 52 om støtte til faste bredbåndsnet ændret. Udformningen af
bestemmelserne i bekendtgørelsen tager særligt udgangspunkt i forordningens
artikel 52 og de krav, der er opstillet deri. Bekendtgørelsens § 24 om åben adgang
tager således ikke udgangspunkt i ti år gamle retningslinjer, men i gældende regler i
gruppefritagelsesforordningen.
Energistyrelsen er enig i, at det mest hensigtsmæssige ville være, at der er
parallelitet i kravene sammenlignet med Erhvervsstyrelsens regulering, og at
udbydere ikke skal operere med flere forpligtelser, end hvad der allerede følger af
SMP-reguleringen.
Side 11/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 (Bredbåndspuljen)
2591979_0012.png
Gruppefritagelsesforordningen opstiller imidlertid en række krav til den åbne
engrosadgang som ikke kan fraviges. Det gælder bl.a. artikel 52, stk. 7, hvoraf det
fremgår, at ”driften af det støttede net skal give den bredest mulige aktive og passive
en gros-adgang, jf. artikel 2, nr. 139), på fair og ikkediskriminerende betingelser,
herunder fysisk unbundling (…).” (styrelsens understregning)
Det vurderes således ikke at være i overensstemmelse med forordningen, hvis der i
bekendtgørelsen alene blev stillet krav om at tilbyde et BSA-produkt.
For så vidt angår prisfastsættelsen af engrosprodukterne, fremgår det af
forordningens artikel 52, stk. 8, at prisen for engrosadgang skal baseres på en række
benchmarks og efter en rangorden, hvor benchmark ii) alene bliver relevant, hvis
benchmark i) ikke findes og så fremdeles. Det vurderes således ikke at være i
overensstemmelse med forordningen at fravige disse benchmarks.
Endelig skal det bemærkes, at bekendtgørelsens § 25 om passiv fysisk infrastruktur
er udformet i henhold til gruppefritagelsesforordningens artikel 52, stk. 7, hvoraf det
fremgår, at ”(…) ved støtte til anlæg af kabelkanaler skal kabelkanalerne være store
nok til at omfatte mindst tre net og forskellige nettopologier.” Det vurderes således
ikke muligt at fjerne dette krav i bekendtgørelsen.
Særlige bemærkninger til ordningen for særligt enkeltstående adresser
Særligt enkeltstående adresser
DI
finder det ærgerligt, at man ikke udnytter de muligheder, som de mobile
teknologier, herunder 5G, giver, når man laver en særlig ordning for enkeltstående
adresser, da sådanne løsninger kan etableres for ”betydeligt færre midler”.
Region Nordjylland
finder, at den særlige ordning, der sikrer mulighed for at støtte
enkeltstående adresser, er et stort og nødvendigt fremskridt, men foreslår samtidigt,
at det alene bør være afstanden til en anden tilskudsberettiget adresse, der afgør,
om en adresse kan søge om tilskud.
TDC NET
er som udgangspunkt positivt stemt over for en ordning, som
imødekommer problematikken om adresser, der efterlades både i den kommercielle
udrulning og Bredbåndspuljeudrulningen, men opfordrer til, at definitionerne
tydeliggøres. Samtidig foreslår TDC NET, at en sådan ordning får lov til at virke i
nogle år, men tilpasses den model for en restgruppeordning, som Teleindustrien
tidligere har fremlagt.
TDC NET foreslår, at afstanden til en anden adresse med højhastighedsbredbånd
sænkes fra 400 meter til 200 meter, da det ifølge TDC ikke vil være rentabelt for
udbydere at grave til adressen, hvis der er over 200 meter derhen.
Side 12/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 (Bredbåndspuljen)
2591979_0013.png
TDC NET foreslår endvidere, at afstanden til en anden tilskudsberettiget adresse
hæves fra 400 meter til 800 meter for at sikre, at den særlige ordning i højere grad
rammer de adresser, hvor udbyderne hverken har incitament til at lade adresserne
indgå i et større puljeprojekt eller til at udbygge eksisterende infrastruktur.
Afslutningsvist bemærker TDC NET, at den særlige ordning forekommer
administrativ tung for en ordning, som skal kunne virke for enkeltstående adresser.
Tele & Fiberalliancen
støtter at øremærke en lille del af Bredbåndspuljen til en
særlig ordning for enkeltstående adresser. Tele & Fiberalliancen finder det dog
afgørende, at det administrative set-up bliver så minimalt som muligt, da det ellers
kan være en barriere for, at der kommer ansøgninger til ordningen.
TI
er positiv over for en særlig ordning for enkeltstående adresser, da det må
forventes, at restgruppen i stigende grad vil bestå af sådanne adresser, som er
meget omkostningstunge at dække. TI støtter derfor også, at der afsættes et særskilt
budget for de enkeltstående adresser, således at særordningens effekt og egnethed
kan vurderes i forhold til den generelle projektpulje.
TI er af den opfattelse, at ordningen for særligt enkeltstående adresser bør ses som
et pilotprojekt for etablering af en egentlig restgruppeordning, som kan sikre, at alle
adresser kan få adgang til en bredbåndsforbindelse.
Energistyrelsens bemærkninger:
Erfaringerne med den særlige ordning for enkeltstående adresser vil indgå ved
eventuelle overvejelser om fremtidige initiativer. Der er dog ikke afsat midler til at
fortsætte Bredbåndspuljen efter 2022.
På baggrund af bemærkningerne i høringssvarene er definitionen af særligt enkelt-
stående adresser justeret, således at der ved en særligt enkeltstående adresse
forstås en tilskudsberettiget adresse, hvor afstanden i fugleflugtslinje er mere end
500 meter til nærmeste tilskudsberettigede adresse, og mere end 200 meter til
nærmeste adresse, der allerede har adgang til bredbånd med hastigheder på mindst
100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload. Tidligere var der foreslået en afstand på
mere end 400 meter til nærmeste adresse, som enten var tilskudsberettiget eller
allerede havde adgang til bredbånd med hastigheder på mindst 100 Mbit/s download
og 30 Mbit/s upload.
Der arbejdes løbende med at forbedre det administrative set-up, så det bliver lettere
for både bredbåndsudbydere og borgere at forstå og efterleve diverse krav. Når der
tildeles støtte fra staten, er der imidlertid mange administrative krav, som skal
opfyldes. Det gælder både krav, som er fastsat nationalt, og EU-krav. Det kan derfor
Side 13/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 (Bredbåndspuljen)
2591979_0014.png
i praksis være svært at lave et mindre tungt administrativt set-up, selv om dette kunne
være ønskværdigt.
Pointmodel for særligt enkeltstående adresser
Region Nordjylland
er ikke positivt stemt over for kriterie 1 (adresse med adgang til
maksimalt 10/2 Mbit/s), men anerkender, at der skal være et objektivt kriterie for
udvælgelse af projekter, hvis der bliver behov for det. Region Nordjylland foreslår, at
der sker en graduering i forhold til den nuværende adgang fra de 10/2 Mbit/s til 30/5
Mbit/s (eller 100/30 Mbit/s).
Region Nordjylland anfører endvidere, at pointmodellens 2. kriterie om ansøgt tilskud
bør udgå.
TDC NET
støtter, at kriterierne for pointmodellen er forholdsvis simple, men foreslår
dog, enten at ændre det første kriterie, så man fx ikke får 100 som maksimumpoint,
eller tilføje et kriterie om fx mobildækning eller et særskilt kriterie om egenbetaling.
For at mindske en relativt stor administrationsbyrde for udbyderne foreslår TDC NET
endvidere, at der kan indsendes samlet dokumentation og regnskab for alle de
adresser, der opnår tilskud gennem den særlige ordning.
Energistyrelsens bemærkninger:
Efter gruppefritagelsesforordningen skal udvælgelsen af de projekter, der opnår
tilskud, ske ved brug af flere kvalitative kriterier. Det er samtidig et EU-krav, at
økonomi indgår som en væsentlig faktor ved udvælgelsen.
For at undgå en for tung ansøgningsproces vurderes det hensigtsmæssigt, at der
ikke indgår for mange kriterier i pointmodellen. Derfor indgår der alene to kriterier i
pointmodellen.
I den særlige ordning udgør hver adresse et selvstændigt projekt, hvor der er
indsendt en individuel ansøgning og modtaget et individuelt tilsagn. Projekterne skal
derfor afregnes individuelt, således at omkostninger opgøres på den enkelte adresse
og dokumenteres på de enkelte sager. En individuel afregning er vigtig både af
regnskabsmæssige og administrative årsager.
Vejledning
KL
bemærker, at de kommunale erfaringer er, at ansøgningsprocessen til
Bredbåndspuljen kan være kompliceret at forstå for borgerne. KL opfordrer derfor til
en opmærksomhed på at gøre vejledningsmaterialet og ansøgningsprocessen let
forståelig, så der ikke er forhindringer i at ansøge om midler fra Bredbåndspuljen.
Side 14/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2022 (Bredbåndspuljen)
2591979_0015.png
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen anerkender, at ansøgningsprocessen er omfattende. I det omfang
det er muligt, arbejdes der på at forenkle processen. Der arbejdes desuden løbende
på at forbedre informationsmaterialet, herunder hjemmesiden, vejledningen og
diverse skabeloner. Hertil inddrages i høj grad de input, styrelsen får fra de forskellige
involverede interessenter (udbydere, kommuner og tidligere ansøgere).
Til Bredbåndspuljen 2022 har styrelsen blandt andet arbejdet med en række videoer,
som beskriver enkelte dele af processen. Også i år vil styrelsen afholde
informationsmøder flere steder i landet, og styrelsen vil derudover afholde et
onlinemøde. Styrelsen prioriterer fortsat den personlige kontakt højt, så ansøgere
kan kontakte styrelsen både skiftligt og telefonisk for at modtage vejledning.
Side 15/15