Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 359
Offentligt
2583924_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Kontor/afdeling
FOR/LAN
Dato
03-05-2022
J nr.
2022-796
Høring over forslag til lov om ændring af lov om elforsyning
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sender hermed vedlagte lovforslag om
ændring af lov om elforsyning i høring.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal venligst anmode om at modtage
eventuelle høringssvar senest
tirsdag den 28. juni 2022.
Høringssvaret bedes sendt til Energistyrelsens hovedpostkasse [email protected] med
kopi til Søren Brandt Clausen
[email protected]
samt angivelse af journalnummer
2022-796.
Baggrund og indhold
Lovforslagets overordnede formål er at understøtte den grønne omstilling frem mod
70 pct. CO2-reduktion i 2030 og videre mod klimaneutralitet i 2050. Den grønne
omstilling er i vidt omfang afhængig af en omfattende elektrificering af det danske
samfund. Lovforslaget vil blandt andet bidrage til at styrke muligheden for effektivt
at indpasse en øget mængde vedvarende energi (VE) i elnettet ved at fremme en
hensigtsmæssig placering af elforbrug og -produktion. Derved udnyttes kapaciteten
i elnettet mere effektivt, hvilket kan reducere behovet for investeringer i elnettet.
Endvidere tages der med lovforslaget endnu et skridt mod en fossilfri energisektor i
2030 ved at udelukke nye tilladelser til elproduktion baseret på kul. Derudover kan
lovforslaget bidrage til at styrke elforsyningssikkerheden og planlægningen af den
grønne omstilling ved at styrke datagrundlaget for elproducerende anlæg,
energilageranlæg og elforbrugsanlæg.
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
direkte linjer
geografisk differentierede forbrugstariffer og lokal kollektiv tarifering
forbud mod nye kulkraftværker
udligning af statslige organers elafgiftsbesparelser ved forbrug af
egenproduceret elektricitet fra solcelleanlæg og
registrering af data for elproducerende anlæg, energilageranlæg og
elforbrugsanlæg
/SBCL
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning(Geografisk differentierede forbrugstariffer og lokal kollektiv tarifering, direkte linjer, forbud mod nye kulkraftværker, udligning af statslige organers elafgiftsbesparelser ved forbrug af egenproduceret elektricitet fra solcelleanlæg og registrering af data for elproducerende anlæg, energilageranlæg og elforbrugsanlæg m.v.)
2583924_0002.png
Lovforslaget følger op på stemmeaftalen af 15. marts 2022 om ”Udvikling og
fremme af brint og grønne brændstoffer (Power-to-X strategi)” og på COP26-
aftalen ”No new coal” compact. Endvidere følger lovforslaget op på aftale af 18.
december 2020 om implementering af VE-II art. 21 om en særordning for
kommunale solceller og solcelleanalyse.
Lovforslaget indebærer for det første, at det bliver muligt at etablere kommercielt
ejede direkte linjer for elkunder og -producenter tilsluttet elnettet på 10 kV
spændingsniveau og opefter. Direkte linjer gør det muligt at koble elproduktion og
elforbrug direkte, uden at elektriciteten transporteres gennem det kollektive elnet.
Formålet med direkte linjer er at sikre bedre rammevilkår for grønne teknologier, fx
PtX-anlæg, og bidrage til en mere effektiv udnyttelse af det kollektive net med
mulighed for sparede netinvesteringer.
Lovforslaget indebærer for det andet en tilpasning af forbuddet mod geografisk
differentierede forbrugstariffer, således at det bliver muligt for de kollektive
elforsyningsvirksomheder, Energinet og netvirksomhederne, at differentiere
forbrugstariffer geografisk for elforbrugere tilsluttet elnettet på 10 kV
spændingsniveau og opefter. Geografisk differentierede forbrugstariffer for store
elforbrugere kan give dem økonomisk incitament til at placere sig i områder med
tilstrækkelig netkapacitet eller tæt på elproduktion og dermed sikre en mere effektiv
udnyttelse af nettet med mulighed for sparede netinvesteringer. Endvidere
indebærer tilpasningen, at der gives mulighed for geografisk differentiering af
sammenslutninger af netbrugere på alle spændingsniveauer. Dette giver mulighed
for, at f.eks. energifællesskaber kan få en lokal kollektiv tarif, der belønner en mere
omkostningseffektiv brug af det kollektive net.
Lovforslaget indebærer for det tredje en sikring af kulafvikling på kraftvarme og
elproduktionsanlæg. Danmark og 44 andre lande har i forbindelse med COP26
tiltrådt ”No new Coal” compact, om ikke at godkende nye anlæg med nyt forbrug af
kul.
Lovforslaget indebærer for det fjerde, at der indsættes en bemyndigelse i
elforsyningsloven, hvorefter klima-, energi-, og forsyningsministeren for kommende,
nye statslige solcelleanlæg kan fastsættes regler om udligning af den besparelse,
som statslige organer har i forhold til elafgift ved forbrug af egenproduceret
elektricitet fra solcelleanlæggene. Hensigten er, at staten skal ligestilles med
kommuner og regioner i forhold til besparelse af elafgift ved forbrug af
egenproduceret elektricitet fra solcelleanlæg.
Lovforslaget indebærer for det femte, at der etableres en ny bemyndigelse til at
fastsætte regler om registrering af data for elproducerende anlæg,
energilageranlæg og elforbrugsanlæg i Stamdataregistret. Hensigten er ved første
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning(Geografisk differentierede forbrugstariffer og lokal kollektiv tarifering, direkte linjer, forbud mod nye kulkraftværker, udligning af statslige organers elafgiftsbesparelser ved forbrug af egenproduceret elektricitet fra solcelleanlæg og registrering af data for elproducerende anlæg, energilageranlæg og elforbrugsanlæg m.v.)
2583924_0003.png
udmøntning at sikre fortsat registrering af bl.a. elpatroner og kollektive
varmepumper.
Lovforslaget indebærer endelig en række ændringer af mere præciserende og
opryddende karakter, herunder om Energinets og netvirksomhedernes
metodeanmeldelse til Forsyningstilsynet, sanktioner for juridiske personer og
konsekvensrettelser.
Da lovforslaget indeholder nye bemyndigelser, som vil have betydning for de
respektive bekendtgørelser, der udstedes med hjemmel i disse bemyndigelser, vil
der i løbet af efteråret blive foretaget høring over disse nye bekendtgørelser.
Lovforslaget er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte
høringsliste, ligesom lovforslaget d.d. er offentliggjort på høringsportalen.
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til: Energistyrelsen, Chefkonsulent
Anders Lønvig,
[email protected],
eller til specialkonsulent Søren Brandt Clausen,
[email protected].
Det foreslås, at loven skal træde i kraft d. 1. januar 2023.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse
af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders
navn og mailadresse. Det bemærkes, at høringsvar vil blive oversendt til
Folketingets Klima-, Energi og Forsyningsudvalg.
Med venlig hilsen
Søren Brandt Clausen
Side 3/3