Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 35
Offentligt
2465068_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. oktober 2021
J nr.
2020-5456
Finansudvalget har i brev af 15. september 2021 stillet mig følgende spørgsmål L
239 spm. 218, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 218
Den samlede nettobevilling til ministeriet var ca. 2,7 mia. kr. større på FL 21 end i
FFL22. Vil ministeren oplyse om forskellen i nettobevilling betyder, at en mindre
andel af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets indtægter anvendes til
klimatiltag i FFL 22 ift. FL 21?
Svar
Ændringen på ca. 2,7 mia. kr. skyldes for 1,8 mia. kr. vedkommende øgede ind-
tægter på indtægtsbudgettet, og for 0,9 mia. kr. udviklingen på § 29. Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriets udgiftskonti.
Udviklingen på indtægtsbudgettet er især drevet af § 29.21.04. Salg af CO
2
-kvoter,
og kan tilskrives en højere kvotepris.
Som også oplyst af finansministeren i svaret på FIU alm. del – spm. 408 af 30. au-
gust 2021 ”fastlægges
regeringens udgiftspolitiske prioriteter på baggrund af en
vurdering af det samlede økonomiske råderum. I de løbende fremskrivninger af
dansk økonomi og vurderinger af de offentlige finanser – som også omfatter skøn
for indtægterne fra salg af CO
2
-kvoter – vil der for en lang række udgifts- og ind-
tægtsposter kunne opleves forskydninger, der både trækker i opadgående og ned-
adgående retning. Det er et sundt princip, at de udgiftspolitiske prioriteringer ikke
afhænger af løbende udsving i særskilte udgifts- eller indtægtsposter. Denne til-
gang muliggør langsigtede prioriteringer i udgiftspolitikken, herunder også i klima-
politikken. Regeringen ønsker således også en ambitiøs klimaindsats uanset udvik-
lingen i kvoteprisen.”
Som jeg også oplyste i svaret på KEF alm del – spm. 475 af 6. august 2021 – føl-
ger det ”af
kvotehandelsdirektivet, at der skal anvendes et beløb svarende til hele
provenuet fra auktionering af luftfartskvoter og 50 pct. af provenuet fra auktionering
af kvoter til stationære anlæg på formål anført i kvotedirektivet. Som en række an-
dre medlemslande lever Danmark op til denne forpligtelse ved at henvise til udgifter
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 35: Kopi af svar vedr. FFL 22 om nedbringelse af CO2, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2465068_0002.png
i statsregnskabet svarende til provenuets størrelse, som er brugt på formål nævnt i
kvotedirektivet.
Selvom kvoteprisen er steget i 2021, forventes Danmark også i 2022 at kunne rap-
portere udgifter i 2021 til formål anført i kvotedirektivet, som svarer til 100 pct. af
auktioneringsprovenuet.”
Udviklingen på udgiftskonti kan især henføres til:
§ 29.22.01. Tilskud til energiforskning, som i 2021 blev tilført 340 mio. kr. i Aftale
mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Nye Borgerlige,
Frie Grønne og Liberal Alliance om fordeling af forskningsreserven samt midler fra
reserven til genstart af dansk økonomi samt særlige udfordringer afledt af COVID-
19 i 2021 mv. af oktober 2020. Det er fast praksis, at reserven udmøntes etårigt i
løbet af efteråret.
§ 29.24.27. Tilskud til energibesparelser, hvor der som en del af Aftale mellem re-
geringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om
finansloven for 2021 etårigt blev afsat yderligere 300 mio. kr. til Bygningspuljen.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2