Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 347
Offentligt
2577796_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Dato
18. maj 2021
Rådsmøde (transport) den 2. juni 2022
Dagsorden
1.
Forslag om forordning om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytrans-
port (”ReFuelEU Aviation”)
-
Generel indstilling
Side
2
Side 1/14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 347: Samlenotat om tre Fit For 55-sager og ReFuelEU Aviation
2577796_0002.png
Forslag om forordning om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytrans-
port (”ReFuelEU Aviation”)
KOM(2021) 561
Revideret notat. Ændringer er mark eret med streg i margenen.
1. Resumé
Kommissionen har den 14. juli 2021 som led i Kommissionens ’fit for 55’-pak k e frem-
sat et forslag til en forordning, der har til formål at sik re, at en stigende andel af det
anvendte brændstof til luftfarten i EU er bæredygtigt, samt at der sik res lige k onk ur-
rencevilk år for luftfartssek toren i Europa.
Forordningen indeholder et forslag om et europæisk iblandingsk rav af bæredygtigt
flybrændstof med underk rav om iblanding af syntetisk e brændstoffer. Forpligtelsen
til iblanding pålægges brændstofleverandører i europæisk e lufthavne. Dertil påhviler
det luftfartsoperatører (EU og ik k e-EU), der letter fra en EU-lufthavn, at demonstrere,
at minimum 90 pct. af brændstofbehovet for ruter fra EU-lufthavne, er dæk k et med
flybrændstof, der er tank et i EU-lufthavne, ligesom det påhviler lufthavne at stille den
nødvendige infrastruk tur til rådighed til levering, opbevaring og tank ning af bæredyg-
tige flybrændstoffer.
Forslaget bidrager til EU’s k limamål om mindst 55 pct. CO
2
-reduk tion i 2030 og k li-
maneutralitet i senest 2050. Forslaget vurderes at k unne medføre erhvervsmæssige
og samfundsøk onomisk e k onsek venser for Danmark .
Regeringen arbejder for højst mulige k rav til iblanding af bæredygtige flybrændstoffer
i EU, herunder et så højt underk rav til syntetisk e brændstoffer som muligt. Regerin-
gen finder, at det bør være muligt for medlemslandene at k unne fastsætte højere
nationale k rav til brugen af bæredygtige flybrændstoffer. Regeringen støtter, at mar-
k edet for bæredygtige flybrændstoffer monitoreres med henblik på en revision af for-
slaget, så ambitionsniveauet k an tilpasses med passende mellemrum, hvis mark edet
tillader det. Regeringen finder det centralt at begrænse k arbonlæk age, særligt fra
flyvninger til og fra tredjelande.
2. Baggrund
Kommissionen har den 14. juli 2021 som led i Kommissionens ’fit for 55’-pakke frem-
sat et forslag til en forordning om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytransport. For-
slaget er oversendt til Rådet den 9. september 2021 i dansk sprogversion.
Forslaget skal bidrage til at realisere EU’s klimamål for 2030 på mindst 55 pct. re-
duktioner i forhold til 1990-niveauet og klimaneutralitet i senest 2050 som vedtaget i
den europæiske klimalov (forordning (EU) 2021/1119).
Side 2/14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 347: Samlenotat om tre Fit For 55-sager og ReFuelEU Aviation
2577796_0003.png
CO
2
-udledningen fra international luftfart er over de seneste årtier stigende på grund
af en stigende passagerefterspørgsel og forventes uden yderligere tiltag at stige frem
mod 2050. Bæredygtige brændstoffer udgjorde i 2017 0,05 pct. af EU’s samlede for-
brug af flybrændstof.
CO
2
-udledning fra flyvninger internt i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsom-
råde (EØS) er reguleret i EU’s kvotehandelssystem (ETS), mens den internationale
civile luftfartsorganisations (ICAO) globale CO
2
-reguleringsmekanisme CORSIA re-
gulerer stigende udledninger fra flyvninger mellem de deltagende stater via interna-
tionale kreditter. Begge reguleringssystemer anvender en markedsbaseret tilgang,
som har til hensigt at skabe økonomisk incitament for luftfartsselskaberne til at mind-
ske deres CO
2
-udledning.
Dertil har Kommissionen fremlagt andre forslag, der styrker luftfartens bidrag til CO
2
-
reduktion, herunder revision af energibeskatningsdirektivet (KOM(2021) 563), revi-
sion af kvotetildelingen til luftfart i ETS og implementering af CORSIA (KOM(2021)
552).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100(2) og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at sikre, at en stigende andel af det anvendte brændstof til
luftfarten i EU er bæredygtigt med henblik på at reducere luftfartens CO
2
-udledning,
samt at der sikres lige konkurrencevilkår for luftfartssektoren i Europa. Forordningen
pålægger forpligtelser for luftfartsoperatører, europæiske lufthavne og brændstofle-
verandører.
Krav om iblanding af bæredygtigt flybrændstof
Forslaget indeholder et europæisk iblandingskrav af bæredygtigt flybrændstof med
underkrav om iblanding af syntetiske flybrændstoffer. Forpligtelsen til iblanding på-
lægges brændstofleverandører i europæiske lufthavne. Brændstofleverandører skal
fra 2025 sikre, at al flybrændstof, der stilles til rådighed for luftfartsoperatører i en
lufthavn i EU, indeholder en minimumsandel af bæredygtigt flybrændstof, herunder
en mindsteandel af syntetiske flybrændstoffer,
jf. tabel 1.
Iblandingskravet indføres
fra 2025, således at der i den mellemliggende periode kan skabes grundlag for inve-
steringer i udvikling og produktion af bæredygtigt flybrændstof. Kommissionen anfø-
rer, at forslaget har til hensigt at fastsætte ensartede, fælleseuropæiske mål for optag
af bæredygtig flybrændstof.
Tabel 1:
Minimumsandel af bæredygtigt flybrændstof
Ikrafttrædelse
2025
Iblandingskrav
2 pct.
Underkrav om syntetisk
brændstof
-
Side 3/14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 347: Samlenotat om tre Fit For 55-sager og ReFuelEU Aviation
2577796_0004.png
2030
2035
2040
2045
2050
5 pct.
20 pct.
32 pct.
38 pct.
62 pct.
0,7 pct.
5 pct.
8 pct.
11 pct.
28 pct.
Iblandingskravet vil alene gælde i lufthavne, hvor passagertrafikken overstiger en
million passagerer eller godstransport på mere end 100.000 ton i et kalenderår. Luft-
havne i EU's yderste områder er undtaget. Luftfartsoperatører skal drive mindst 729
kommercielle flyvninger i et kalenderår for at være underlagt kravene.
Bæredygtige flybrændstoffer (Sustainable Aviation Fuel,
SAF)
defineres som ’drop-
in’
1
brændstoffer, der enten er syntetiske flybrændstoffer, avancerede biobrændstof-
fer, som følger af VE-direktivets
2
bilag IX del A (Direktiv (EU) 2018/2001, eller bio-
brændstoffer fremstillet af råmaterialer, som følger af VE-direktivets bilag IX del B
(Direktiv (EU) 2018/2001), og som opfylder kriterierne for bæredygtighed og CO
2
-
udledninger i artikel 29 (2) til (7) og artikel 30 (Direktiv (EU) 2018/2001). Syntetiske
flybrændstoffer defineres som bæredygtige brændstoffer af ikke-biologisk materiale,
som følger af artikel 2, pkt. 36 i VE-direktivet (Direktiv (EU) 2018/2001). Det vil sige,
at avancerede biobrændstoffer og syntetiske brændstoffer kan tælle med i opfyldel-
sen af kravene. Der lægges således op til at udelukke brugen af brændstoffer baseret
på afgrøder.
Optank ningsforpligtelse for luftfartsoperatører
Det påhviler alle luftfartsoperatører (EU og ikke-EU), der letter fra EU-lufthavne, at
demonstrere, at minimum 90 pct. af brændstofbehovet for ruter fra en given EU-luft -
havn er tanket i den pågældende EU-lufthavn. Det betyder reelt, at der skal tankes
før hver afgang. Optankningsforpligtelsen skal minimere karbonlækage, og be-
grænse flyselskabers mulighed for at ændre deres tankningsadfærd for at undgå
iblandingskravet.
Forpligtelser for lufthavne til at levere infrastruk tur
De underlagte lufthavne skal træffe de nødvendige foranstaltninger for at lette luft-
fartsoperatørernes adgang til flybrændstoffer, der indeholder de påkrævede mini-
mumsandele af bæredygtige brændstoffer. Dertil påhviler det lufthavne at stille den
nødvendige infrastruktur til rådighed til levering, opbevaring og tankning af bæredyg-
tige flybrændstoffer.
Rapporteringsforpligtelser for luftfartsoperatører og brændstofleverandører
1
Drop-in brændstoffer: brændstoffer, der kan blandes med konventionelle brændstoffer og
umiddelbart kan anvendes uden større investeringer i infrastruktur eller ændring af motorer.
2
Direktiv om fremme af anvendelse af energi fra vedvarende energikilder.
Side 4/14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 347: Samlenotat om tre Fit For 55-sager og ReFuelEU Aviation
2577796_0005.png
Luftfartsoperatører og brændstofleverandører skal hvert år rapportere oplysninge r
om henholdsvis tanket og leveret brændstofmængde til det Europæiske Luftfarts -
agentur (EASA). Luftfartsoperatører skal desuden indberette en erklæring om de
drivhusgasordninger, de deltager i, samt at de ikke har rapporteret identiske partier
af bæredygtige flybrændstoffer under mere end én ordning.
EASA skal årligt publicere en teknisk rapport på baggrund af de indrapporterede op-
lysninger fra luftfartsoperatører og brændstofleverandører.
Håndhævelse
Medlemslandene skal udpege og underrette Kommissionen om den eller de kompe-
tente myndigheder, der er ansvarlige for håndhævelsen af forordningen, indberet -
ning af oplysninger og for udstedelse af sanktioner til luftfartsoperatører, lufthavne
og brændstofleverandører.
Medlemslandene skal fastsætte regler for sanktioner, der skal anvendes ved over-
trædelse af forordningens bestemmelser og træffe de nødvendige foranstaltninger
for at sikre, at de gennemføres.
Medlemslandene skal sikre, at enhver luftfartsoperatør og brændstofleverandør, der
ikke lever op til forpligtelserne, kan pålægges en administrativ bøde.
Dertil skal medlemslandene sikre, at brændstofleverandører, der i en given afrappor-
teringsperiode ikke har levet op til forpligtelserne om iblanding af bæredygtige
brændstoffer, i den efterfølgende periode skal levere en tilsvarende mængde. Opfyl-
delse af denne forpligtelse fritager ikke brændstofleverandørerne for at være under-
lagt sanktioner.
Medlemslandenes opkrævninger for manglende overholdelse af forpligtelserne skal
overføres som bidrag til InvestEU Green Transition Investment Facility.
Revision
Kommissionen skal senest i 2028 og hvert femte år derefter aflægge en rapport om
bl.a. udviklingen af markedet af flybrændstoffer, overveje mulighederne for en udvi-
delse af anvendelsesområdet og revision af minimumsandele for iblandingskraven e.
Overgangsperiode og ik rafttrædelse
I en overgangsperiode fra d. 1. januar 2025 til 31. december 2029 kan en brændstof-
leverandør for hver rapporteringsperiode levere den fastsatte minimumsandel bære-
dygtigt flybrændstof som et gennemsnit af al brændstof, der er leveret på tværs af
de underlagte lufthavne i rapporteringsperioden.
Forordningen skal være gældende fra den 1. januar 2023.
Side 5/14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 347: Samlenotat om tre Fit For 55-sager og ReFuelEU Aviation
2577796_0006.png
4. Europa-Parlamente ts udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF ar-
tikel 294) medlovgiver. Forslaget behandles i Transport- og Turismeudvalget (TRA N)
og med Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed (ENVI) og Udvalget
om Industri, Forskning og Energi (ITRE) som associerede udvalg, der skal høres.
Udvalgene har udarbejdet udkast til betænkning, hvor TRAN-udvalgets udkast til be-
tænkning på flere punkter ligger sig op ad Kommissionens forslag. TRAN-udvalg et
forventes at stemme om den endelige betænkning i juni med efterfølgende plenaraf-
stemning i juli, hvor andre udvalg har mulighed for at stille ændringsforslag, såfremt
der i TRAN-udvalgets endelige betænkning ikke er taget tilstrækkeligt højde for be-
mærkninger fra øvrige udvalg.
5. Nærhedsprinci ppe t
Kommissionen har vurderet, at nærhedsprincippet er overholdt. I vurderingen heraf
henviser Kommissionen til, at luftfartssektoren er en grænseoverskridende transport -
form, og EU-regulering er nødvendig til at sikre lige konkurrencevilkår og undgå læ-
kage.
Kommissionen vurderer, at nationale, regionale og lokale tiltag ikke alene vil være
tilstrækkeligt effektive og kan risikere at fragmentere det indre marked, være konkur-
renceforvridende og føre til øgede omkostninger.
Regeringen er enig i, at nærhedsprincippet er overholdt, da det vurderes, at fælles-
europæisk regulering på dette område er den mest hensigtsmæssige måde til at
undgå konkurrenceforvridning, og er den mest omkostningseffektive måde til at drive
den grønne omstilling af luftfarten, der er en international sektor.
6. Gældende dansk ret
Forordningen skal ikke implementeres i dansk lovgivning, idet en forordning har di-
rekte retsvirkning i alle EU’s medlemslande, og derfor ikke kræver gennemførelse i
dansk lovgivning. Der er i dag ingen dansk lovgivning om iblanding af bæredygtige
brændstoffer i luftfarten.
7. Konsekve nser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, jf. ovenfor.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle k onsek venser
Forslaget vurderes ikke at medføre direkte statsfinansielle konsekvenser, da fly-
brændstof ikke er afgiftsbelagt.
Samfundsøk onomisk e k onsek venser
Forslaget vurderes at have samfundsøkonomiske konsekvenser, idet det vil forøge
prisen på flybrændstof, som forventes overvæltet på forbrugerne igennem stigende
Side 6/14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 347: Samlenotat om tre Fit For 55-sager og ReFuelEU Aviation
2577796_0007.png
billetpriser på flyvninger. Kommissionen estimerer en billetprisstigning på omkring
0,8 pct. i 2030.
Erhvervsøk onomisk e k onsek venser
Forslaget vurderes at have negative erhvervs økonomiske konsekvenser for luftfarts -
operatører, da bæredygtigt flybrændstof er dyrere end konventionelle flybrændstof-
fer, og iblandingskravet således vil medføre øget omkostninger til flybrændstof. Da
kravet vil være gældende for alle EU-lande forventes den danske luftfartssektors
konkurrenceposition dog umiddelbart ikke forværret.
Forslaget kan forventes at skabe efterspørgsel efter bæredygtigt flybrændstof, der
kan bidrage til at skabe et marked for producenter af bæredygtigt flybrændstof, her-
under syntetiske power-to-x-baserede produkter. Det kan således forventes at
fremme efterspørgslen på syntetiske brændstoffer, som kan have positive erhvervs -
økonomiske konsekvenser for danske virksomheder, der producerer power-to-x.
Forslaget vurderes i mindre grad at have negative erhvervs økonomiske konsekven-
ser for lufthavne, for hvem der stilles krav om at tilvejebringe den nødvendige tank-
ningsinfrastruktur, da der med forslaget stilles krav om brug af bæredygtigt flybrænd-
stof, der kan iblandes konventionelt flybrændstof. Lufthavnenes nuværende tank-
ningsinfrastruktur må således forventes at kunne håndtere iblandingen uden yderli-
gere erhvervs økonomiske konsekvenser. Dog kan kravet medføre væsentlige er-
hvervsomkostninger, såfremt der fremtidigt opstår bæredygtige flybrændstoftyper,
som ikke kan iblandes konventionelt flybrændstof, og derfor vil kræve anden tank-
ningsinfrastruktur. Erhvervsomkostningen kan ikke kvantificeres på grund af mang-
lende kendskab til sådanne nye flybrændstoftyper og den påkrævede tankningsin-
frastruktur.
Forslaget vil pålægge luftfartsoperatører og brændstofleverandører administrative
byrder i form af rapporteringspligter om henholdsvis tanket og leveret bæ redygtigt
brændstof i europæiske lufthavne.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes at have positive konsekvenser for klima og miljø, idet der iblandes
bæredygtige flybrændstoffer med en lavere CO
2
-effekt end konventionelle flybrænd-
stoffer. Kommissionen vurderer, at forslaget kan medføre en CO
2
-reduktion i EU på
60-61 pct. i 2050 ift. baselinescenariet.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og
Transportministeriets specialudvalg fra den 14. juli til den 9. august 2021. Der er
modtaget 8 høringssvar. DI og BDL har afgivet enslydende høringssvar.
Brintbranchen
Side 7/14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 347: Samlenotat om tre Fit For 55-sager og ReFuelEU Aviation
2577796_0008.png
Brintbranchen byder forslaget meget velkomment og bemærker, at brint har en af-
gørende rolle i den grønne økonomi, især i de sværeste sektorer at dekarbonisere,
som bl.a. luftfart. Samtidig bidrager brintproduktion via elektrolyse med at optimere
fremtidens energisystem.
Brintbranchen bemærker, at ambitionsniveauet i forslaget burde være mere konsi-
stent med Kommissionens strategi for bæredygtig og intelligent mobilitet. Bæredyg-
tige flybrændstoffer (SAFs) forstås som flydende drop-in brændsler, men ekskluderer
ren brint som brændstof til nye flymaskiner. Brintbranchen bemærker, at et iblan-
dingskrav på 63 pct. i 2050 virker lidt modsigende i forhold til Kommissionens for-
ventning om nul-emissionsfly fra 2035, som følger af Kommissionens strategi for bæ-
redygtig og intelligent mobilitet.
Brintbranchen mener, at definitionen af SAFs skal udbredes for at inkludere ren brint
eller mere generelt alle RFNBOs (Renewable Fuels of Non-Biological Origins), eller
at der allerede nu inkluderes provisioner for at revidere målene efter 2035, så at der
tages højde for status af teknologien omkring nul-emissionsfly. Brintbranchen finder,
at hvis definitionen af SAF udbredes, så er et 63 pct.-mål i 2050, også alt for lavt.
Ifølge Brintbranchen burde forslagets ambitionsniveau være mere konsistent med
Kommissionens konklusioner i konsekvensanalysen, hvor Kommissionen ifølge
Brintbranchen kommer frem til, at brint-baserede brændstoffer (syntetiske SAFs) har
et højere reduktionspotentiale end biobrændstofbaserede. Ifølge Brintbranchen re-
flekterer iblandingskravene ikke denne konklusion. Underkravet om syntetiske
brændsler burde udgøre en højere andel af det overordnede mål.
Drivkraft Danmark (DD)
DD kan overordnet støtte de foreslåede mål for iblanding af SAF og syntetiske fly-
brændstoffer. DD foreslår, at kravet ændres fra et iblandingskrav – opgjort i volumen
– til et CO
2
-reduktionskrav på linje med kravene til CO
2
-reduktion i vejtransporten i
VE-direktivet og til søtransport for at skabe ensartethed på tværs af sektorerne og
yderligere incitamenter til at udvikle og markedsføre de mest CO
2
-reducerende fly-
brændstoffer.
DD fremhæver, at det er uklart, hvordan bestemmelsen om lufthavnes forpligtelse til
at stille den nødvendige infrastruktur til rådighed skal forstås. Med et generelt mål
pålagt den enkelte brændstofleverandør, må det antages, at denne vil sikre den nød-
vendige iblanding af SAF og syntetiske flybrændstoffer på tværs af de lufthavne og
flyselskaber, som brændstofleverandøren leverer til. Produktion og forsyning af fly-
brændstoffer er en integreret proces og sker typisk via centrale/fælles lagre og for-
syningsveje. Dertil bemærker DD, at det må være op til den enkelte brændstofleve-
randør at indgå bilaterale aftaler med lufthavne og flyselskaber om særligt høje blan-
dinger af SAF og/eller syntetiske flybrændstoffer, og dermed også at levere lavere
blandinger til andre lufthavne/flyselskaber for at sikre den mest omkostningseffekt ive
Side 8/14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 347: Samlenotat om tre Fit For 55-sager og ReFuelEU Aviation
2577796_0009.png
opfyldelse af iblandingskravene. DD finder, at bestemmelsen derfor synes unødven -
dig og i sidste ende kun vil betyde øgede omkostninger til opfyldelse af det overord-
nede mål, hvis en brændstofleverandør/lufthavn pålægges at etablere særskilt infra-
struktur og forsyning af specielle iblandinger af SAF/syntetiske flybrændstoffer.
Dansk Erhverv (DE)
DE bakker op om ’fit for 55’-pakken. Dansk Erhverv er enig i, at alle sektorer, herun-
der luftfarten skal bidrage til at nedbringe CO
2
-udledningerne for at nå målet om kli-
maneutralitet.
DE er positiv over for Kommissionens forslag om at indføre et fælleseuropæisk iblan-
dingskrav for bæredygtigt flybrændstof (SAF). Fælleseuropæisk lovgivning på områ-
det er den rigtige vej at gå for at nå klimamålsætningerne, som ikke kan nås alene
via nationale regler og ordninger i et globalt marked. DE lægger vægt på, at det er
afgørende, at regulering sikrer lige konkurrencevilkår, der ikke skader EU-operat ø-
rers konkurrencedygtigheden eller påvirker turismeindustrien negativt. En stærk og
konkurrencedygtig europæisk luftfartssektor er afgørende for Danmark og hele EU.
DE støtter tilgangen i forslaget om, at lovgivningen retter sig mod at regulere brænd-
stofleverandørerne for at fremme et stigende iblandingskrav, som DE vurderer er den
mest hensigtsmæssige model.
DE er enig med Kommissionen i, at der er brug for regulatoriske instrumenter på EU-
niveau, der i markedets ’opstartsfase’ skaber efterspørgslen på bæredygtige fly-
brændstoffer ved at fastsætte minimumssatser. Lovgivningen må samtidig sætte en
ramme, der understøtter, fremmer og driver markedets produktion og investeringer i
teknologi, der sikrer tilstrækkelige mængder af bæredygtigt brændstof til at kunne
leve op til de foreskrevne minimumskrav.
DE forholder sig positiv over for Kommissionens forslag om påfyldningsforpligtels e
for luftfartsoperatører, der skal minimere karbonlækage. Reguleringen af lufthavne-
nes forpligtelser til at tilvejebringe den nødvendige infrastruktur til tankning af bære-
dygtigt brændstof mv. skal være proportional og ikke medføre byrder, der ikke står
mål med en omkostningseffektiv grøn omstilling.
DE finder, at satserne for procentdelen af bæredygtigt flybrændstof, herunder synte-
tisk flybrændstof, samt indfasningsmodellen bør tilrettelægges på en måde, så der
er fornuftig balance mellem, hvad markedet realistisk forventes at kunne tilveje-
bringe, uden at prisen er uproportionel høj samtidig med, at der sker et reelt skifte
mod bæredygtigt brændstof, der mindsker sektorens CO
2
-belastning. Det er vigtigt
at holde sig for øje i en nær fremtid, hvor efterspørgslen efter bæredygtige brændsler
stiger på tværs af sektorer.
Side 9/14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 347: Samlenotat om tre Fit For 55-sager og ReFuelEU Aviation
2577796_0010.png
DE bemærker, at det bør sikres, at Kommissionens forslag til overgangsordning ikke
medfører, at brændstofpriserne på tværs af EU’s lufthavne bliver konkurrenceforvri -
dende.
DE støtter, at 1. generations biobrændstoffer ikke skal fremmes og indgå som en del
af bæredygtigt flybrændstof. DE bemærker, forslaget er en del af en samlet pakke af
forslag. I udformningen af det samlede regelværk for luftfartssektoren er det centralt
at undgå overlappende instrumenter, der medfører ”dobbeltbeskatning” af en sektor,
hvor dekarbonisering er omkostningstungt.
DE er enig med Kommissionen i, at EU bør arbejde målrettet for, at bæredygtige
flybrændstoffer og bindende målsætninger udvides til den internationale luftfart gen-
nem arbejdet i ICAO.
Dansk Industri (DI) og Dansk Luftfart (BDL)
DI og BDL kan overordnet støtte forslaget. DI og BDL bemærker, at ambitionerne i
forslaget ikke er store i forhold til dansk luftfarts og Luftfartens Klimapartnerskabs
ambitioner, som har foreslået et iblandingskrav på 30 pct. i 2030. DI og BDL opfordrer
til, at regeringen arbejder for et højere underkrav til syntetiske brændstoffer end de i
forslaget angivne 0,7 pct. i 2030.
DI og BDL kan støtte forslaget om, at forpligtelsen til at sikre den målsatte iblanding
lægges på brændstofleverandørerne. DI og BDL anbefaler dog også, at der for det
videre forløb overvejes mekanismer, der kan medvirke til en vis kontrol med prisdan-
nelsen på bæredygtigt flybrændstof. De mange tiltag i ’fit for 55’-pakken vil markant
øge efterspørgslen på brændstof og dermed påvirke prisdannelsen overnormalt. Det
vil være kontraproduktivt i forhold til omstilling af luftfarten.
DI og BDL finder, at påfyldningsforpligtelsen om 90 pct. bæredygtigt flybrændstof for
luftfartsoperatører er en paradoksal detailstyringstilgang, der er irrelevant i denne
sammenhæng. DI og BDL finder, at tilgangen reelt fratager et kommercielt erhver v
muligheden for at operere omkostningseffektivt, og paradokset vokser i størrelse i
kraft af kravene til luftfartsselskabernes rapportering og de angivne sanktioner ved
manglende overholdelse. Kravene er relativt detaljerede og omfattende, og synes for
hovedpartens vedkommende unødvendige og overbureaukratiske, især hvis oven-
stående tankningskrav ikke medtages i ligningen. DI og BDL anbefaler således, at
der fra dansk side arbejdes for at disse bestemmelser udgår.
DI og BDL bemærker, at der implicit lægges op til at beholde to brændstofsystemer,
idet en række aktører (militær, redning osv. samt mindre lufthavne) er undtaget fra
iblandingskravet. Det vil drive yderligere omkostninger, og reelt set vil omkostnin-
gerne til dette formentlig ende med at skulle krydsfinansieres af den civile og kom-
mercielle luftfart. DI og BDL opfordrer regeringen til at arbejde for, at sådanne eks-
traomkostninger ikke skal finansieres via den kommercielle luftfart.
Side 10/14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 347: Samlenotat om tre Fit For 55-sager og ReFuelEU Aviation
2577796_0011.png
DI opfordrer til, at regeringen arbejder for behørig dansk repræsentation i ”Zero emis-
sion aviation alliance”, der skal arbejde videre med praktikken ift. iblanding, mm. og
i ”Renewable and low-carbon fuels value chain alliance”, der skal omfatte alle ”modes
of transport”.
Erhvervsfly vningens Sammenslutning (ES)
ES fremhæver, at en vigtig parameter for forslaget vurderes at være et effektivt vir-
kende Air Traffic Management (ATM system) i Europa. Såfremt der er usikkerhed
med hensyn til, at ATM systemet kan garantere den mest direkte vej til bestemmel-
sesstedet, kan formålet i dette forslag om at reducere opløftede brændstof blive van-
skeligt at opnå.
Rådet for grøn omstilling (RGO)
RGO bemærker, at flysektoren en sektor med stigende klimabelastning, som er langt
bagud i den grønne omstilling.
RGO bemærker, at FN’s luftfartsorganisation ICAO ifm. Kyotoaftalen i 1997 blev på-
lagt at nedbringe den internationale flytrafiks klimabelastning. Først i 2027 træder
CORSIA i kraft som bindende. RGO finder, at det er et billigt off-setting scheme for
fly, der på papiret skal facilitere ‘carbon neutral growth’ og holde luftfartens klimabe-
lastning på et 2019-niveau, men at ICAO planlægger med at øge sektorens klimabe-
lastning, hvorfor der reelt ingen krav er om at reducere luftfartens klimabelastning,
og off-setting systemet er stærkt dubiøst. Det er derfor helt afgørende, at en stor
økonomi som EU tager sin del af ansvaret for at nedbringe luftfartens klimabelastning
ned. RGO finder det derfor også rigtig glædeligt, at Kommissionen foreslår iblanding
af ikke-fossile brændstoffer i flybrændstof. RGO finder dog forslaget utilstrækkeligt.
RGO fremhæver, at i sammenligning til Kommissionens niveau for iblandingskrav,
har Klimapartnerskabet for Luftfarten i Danmark foreslået 30 pct. i 2030.
RGO finder, at det er helt afgørende, at der ikke bruges 1. generations biobrænd-
stoffer. Givet at der er begrænsede ressourcer til avancerede biobrændstoffer, og at
de ikke kan skaleres bæredygtigt, er det vigtigt med øgede ambitioner om iblanding
af e-kerosen, som udgør den egentlige grønne omstilling af fly
RGO anbefaler, at ambitionsniveauet for e-kerosen som minimum øges til minimum
0,7 pct. i 2027 og 5 pct. i 2030, samt at lovgivningen sikrer, at medlemslandene kan
have højere ambitioner for brug e-kerosen end krævet i EU-reguleringen.
Wind Denmark (WD)
WD hilser forslaget velkomment. Det er af afgørende betydning, at udledningerne i
alle sektorer omfattes af regulering og reduktionskrav, så princippet om, at forurene-
ren betaler, bliver et gennemgående pejlemærke i den europæiske lovgivning og
derigennem giver de nødvendige incitamenter til en gennemgribende omstilling af
den europæiske økonomi.
Side 11/14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 347: Samlenotat om tre Fit For 55-sager og ReFuelEU Aviation
2577796_0012.png
WD er generelt fortaler for et teknologineutralt og markedsbaseret CO
2
-fortræ ng-
ningskrav, da det er den mest omkostningseffektive omstilling af transportsektoren ,
herunder luftfarten. Derfor opfordrer WD til, at omstillingen af luftfarten fremadrettet
bør drives af et krav til CO
2
-fortrængning frem for fx iblandingskrav til bestemte og
udvalgte typer af brændsler. Et krav til CO
2
-fortrængning vil være mere fremtidssik-
ret, da det også vil inkludere elektrificering, som vil kunne være en løsning på særligt
kortere flyruter.
Hvis der vælges en ”policy option”, hvor der indføres iblandingskrav til hhv. avanc e -
rede biobrændstoffer og RFNBOs, bør iblandingskravet være s tørst for RFNBOs, da
disse er de eneste VE-brændstoffer, der kan skaleres i tilstrækkeligt omfang til at
omstille hele flysektoren, da biobrændstoffer beror sig på en meget begrænset res-
source.
WD bemærker, at multiplikatorer kan være hensigtsmæssige for at hjælpe umodne
og relativt dyrere teknologier på vej, så de på sigt kan blive konkurrencedygtige.
Dette vil være tilfældet med PtX-brændstoffer/RFNBOs (fx brint, ammoniak, metanol,
e-kerosene mm.), der reelt er de eneste typer VE-brændstoffer, der kan leveres i
tilstrækkelig stor skala til at omstille hele luftfarten mod klimaneutralitet i 2050.
WD opfordrer på det kraftigste til, at det gøres helt klart, at kun avancerede bio-
brændstoffer kan tælle med i kravet. Skulle det katastrofale ske, at EU desværre ikke
har taget ved lære af det 10-årige fejlagtige sats på biobrændstoffer i den landbase-
rede transport, skal det som minimum sikres, at ILUC medregnes, så disse typer
brændstoffer ikke fremstår mere effektive, end de reelt er.
WD finder det positivt, at iblandingskravet gælder for alle fly, der letter fra EU, samt
der, at der indsættes et krav om, at 90 pct. af flybrændstoffet på årlig basis skal
tankes fra den lufthavn, hvor flyet letter fra mhp. at forhindre, at kravene kan undgås
ved blot at tanke i et ikke-EU land.
9. Generelle forventninge r til andre landes holdninger
En gruppe af medlemslande efterspørger et højere ambitionsniveau for iblanding af
bæredygtigt flybrændstof, hvoraf en række lande støtter et højere generelt iblan-
dingskrav, mens enkelte lande efterspørger et højere underkrav til syntetiske brænd-
stoffer. En række lande ønsker mulighed for national fleksibilitet til at kunne fastsætte
højere iblandingskrav.
På den anden side støtter en gruppe medlemslande generelt et lavere ambitionsni-
veau i forslaget eller finder, at niveauet for iblandingskravene i Kommissionens for-
slag er passende. Mange lande støtter harmoniserede iblandingskrav, som foreslået
af Kommissionen, mens enkelte medlemslande kan udvise en vis fleksibilitet til, at
andre medlemslande kan få mulighed for at fastsætte højere nationale iblandings -
krav.
Side 12/14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 347: Samlenotat om tre Fit For 55-sager og ReFuelEU Aviation
2577796_0013.png
Flere lande støtter Kommissionens definitionen af, hvilke bæredygtige flybrændstof-
fer der kan bidrage til opfyldelse af iblandingskravene, mens en række af lande øn-
sker en bredere definition. Flere lande støtter, at 1. generations biobrændstoffer skal
kunne anvendes til opfyldelse af iblandingskravene.
Flere lande støtter øget fleksibilitet for erhvervet i opfyldelse af forpligtelserne, her-
under at flyselskaber kan gives fleksibilitet til at optanke i alle EU-lufthavne i forbin-
delse med flyvninger mellem to EU-lande, og at lufthavne ikke forpligtes til at tilveje-
bringe infrastruktur til levering, oplagring og påfyldning af brændstoffer, der baserer
sig på fremtidige teknologier. Dertil støtter flere lande muligheden for, at mindre luft-
havne kan omfattes af iblandingsforpligtelserne.
Kommissionen og formandskabet har indikeret, at teksten omkring administrative bø-
der ændres, hvilket forventes at give medlemslandene øget fleksibilitet i håndhævel-
sen og dermed imødekomme, at myndigheder i Danmark ikke kan udstede admini-
strative bøder.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen har fremsat et forslag, som adres-
serer luftfartssektorens klimapåvirkning. Europæiske og internationale løsninger for
luftfarten er mest effektive til at fremme den grønne omstilling af en global transport -
sektor, da det overordnet vil medføre færre negative økonomiske effekter for Dan-
mark og ikke svække dansk luftfarts konkurrenceevne, sammenlignet med rene na-
tionale tiltag og må desuden forventes at reducere risikoen for karbonlækage.
Regeringen finder det centralt at fremme et marked for bæredygtige flybrændstoffer,
der kan muliggøre en langsigtet grøn omstilling af luftfarten. Regeringen finder, at
man i EU bør have et højt ambitionsniveau for brug og iblanding af bæredygtige
flybrændstoffer, og at niveauet således fastsættes, så det sikrer en efterspørgsel,
der kan drive en ambitiøs udvikling, produktion og anvendelse af bæredygtige fly-
brændstoffer uden at kompromittere brændstoffernes bæredygtighed. Regeringen
arbejder for højst mulige krav til iblanding af bæredygtige flybrændstoffer i EU.
Regeringen finder det centralt, at produktion og anvendelse af bæredygtige fly-
brændstoffer er baseret på vedvarende energi og robuste bæredygtighedskriterier.
Regeringen støtter definitionen af brændstoffer i forslaget, der kan anvendes til op-
fyldelse af iblandingskravene, da dette støtter op om VEII-direktivet som fælles refe-
rence for bæredygtighedskriterier for biomasse. Regeringen finder det centralt, at 1.
generations biobrændstoffer ikke kan anvendes til opfyldelse af iblandingskravene.
Syntetiske brændstoffer, som f.eks. PtX, er er i langt højere grad en skalerbar tekno-
logi end biobrændstoffer, da de ikke baserer sig på en begrænset ressource. Et un-
derkrav til syntetiske flybrændstoffer kan sikre et efterspørgselstræk fra luftfarten,
Side 13/14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 347: Samlenotat om tre Fit For 55-sager og ReFuelEU Aviation
2577796_0014.png
der kan understøtte investeringer i PtX-brændstoffer og fremme et marked for syn-
tetiske flybrændstoffer. Regeringen arbejder for, at underkravet til syntetiske brænd-
stoffer er så højt som muligt.
Regeringen finder, at det bør være muligt for medlemslandene at kunne fastsætte
højere nationale krav til brugen af bæredygtige flybrændstoffer.
Regeringen støtter, at markedet for bæredygtige flybrændstoffer monitoreres med
henblik på en revision af forslaget, så ambitionsniveauet kan tilpasses med passende
mellemrum, hvis markedet tillader det.
Regeringen finder det centralt at begrænse karbonlækage, særligt fra flyvninger til
og fra tredjelande. Regeringen støtter derfor, at flyselskaber forpligtes til at tanke
flybrændstof, hvor der er iblandet bæredygtigt brændstof og finder desuden, at min-
dre lufthavne bør omfattes af iblandingsforpligtelserne, da en undtagelse af mindre
lufthavne kan påvirke konkurrencen mellem lufthavne.
Regeringen arbejder for, at lufthavne ikke forpligtes til at tilvejebringe infrastruktur for
levering, oplagring og påfyldning af brændstoffer, da kravet kan medføre store om-
kostninger for erhvervslivet i tilfælde af, at der opstår fremtidige teknologier, der kræ-
ver en anden infrastruktur end i dag.
Regeringen mener, at indtægter fra medlemslandenes opkrævninger for manglende
overholdelse bør tilgå EU’s budget mhp. en overordnet prioritering af EU’s udgifter.
Regeringen finder, at det er afgørende, at Danmark ikke forpligtes til at indføre ad-
ministrative bøder, da der er en betydelig risiko for, at sådanne bøder af domstolene
vil blive afvist som grundlovsstridige.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudval g
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 25. november
2021 til tidligt forhandlingsoplæg i forbindelse med forelæggelse af energirådsmødet
den 2. december 2021. Sagen er desuden forelagt for Folketingets Europaudvalg til
orientering den 1. oktober 2021 i forbindelse med forelæggelse af miljørådsmødet
den 6. oktober 2021. Der blev oversendt grund-og nærhedsnotat den 9. september
2021 og samlenotat den 17. november 2021.
Side 14/14