Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 340
Offentligt
2574201_0001.png
Udmøntning af L 53
i forhold til opfølgningen på konkurrenceanalysen, betænkningen
til lovforslaget og virkningen for små netvirksomheder.
Proportionalitet
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del - Bilag 340
Offentligt
Betænkningen til L53 er et kraftigt signal om,
At det skal være
muligt at eje og drive netselskab med få netkunder,
da disse skaber værdi lokalt.
at lovgivningen
Altid skal være sagligt begrundet og være proportional
i forhold til
de
administrative byrder og omkostninger,
de medfører for
netselskaberne og forbrugerne.
Ikke
skal pålægge
ikke proportionale
omkostninger for
især de mindre
netselskaber.
og
En opfordring til ministeren til at følge konsekvenserne af lovforslaget
for de små netselskaber,
og sikre,
at eventuelle fremtidige ændringer
relateret til elforsyningsloven
tager hensyn til og understøtter de små
netselskabers eksistens.
Vi ser desværre, at de bekendtgørelsesudkast der er i høring, trækker i den
forkerte retning.
I det følgende fremhæves nogle områder, der særligt er ikke proportionale
og ikke understøtter de små netselskabers eksistens.
12. maj 2022 KEF – Udmøntning al L53 vs. Betænkningen
M
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 340: Præsentation fra Vestjyske Net 60 kV A/S og SK Forsyning A/S ifm. med foretræde den 12/5-22 om udmøntning af L 53
2574201_0002.png
Dokumentationskrav for markedsmæssighed ved kontrollerede transaktioner – dræber mindre netselskaber!
Hidtidige regler:
1.
Lempelige
dokumentationskrav (simpelt prisbilag) for
koncerner med (skattekontrollovens
§ 40 ):
under 250 beskæftigede
og som har en balance på under 125 mio. kr.
eller har en årlig omsætning på under 250 mio. kr.
1.
Nye regler (Kapitel 12):
Omfattende krav til dokumentation – hele OECD Transfer pricing
dokumentation – omfattende bilag (3). Det er et dokumentations-
niveau, der svarer til det, der gælder, når man forsøger at undgå
skatteunddragelse ved store koncerners
kontrollerede
internationale transaktioner
(som fx Coca-Cola-sagen).
2.
3.
Udbud kan IKKE
anvendes som dokumentation for
2.
Udbudsloven/tilbudsloven foreskriver forskellige
fremgangsmåder, alt efter størrelsen på indkøbet. Disse
metoder har alle til formål at sikre, at indkøbet sker på
markedsvilkår,
samtidig med, at det administrative
byrde-niveau er så lav som muligt
(proportionalitetsprincippet).
Der kan fx være tale om:
Offentligt eller begrænset udbud/licitation
Underhåndsbud (indhente op til
tre tilbud)
Markedsafdækning og på grundlag af denne
indhenter
ét tilbud,
Når ordregiver indhenter to eller tre
underhåndsbud,
antages det, at tildeling sker på markedsvilkår. Disse
tilbud
vil kunne indgives som underhåndsbud, dvs.
uden at opgaven har været gjort til genstand for offentlig
annoncering
. ”
markedsmæssighed – da transaktionerne (med de fravalgte
bydere) ikke er gennemført!
Lempeligere dokumentationskrav hvis transaktionen er sammenlagt
er mindre
end 250 tkr. – ingen hensyn til koncernstørrelse. Ren symbolsk.
4.
Ingen overgangs periode – skal være gældende fra juni 2022!!
Skizofren:
1.
2.
BEK. om udbud af nettab – skal i udbud for at sikre markeds -
mæssighed.
Forsyningsvirksomheder er underlagt Forsyningsvirksomheds-
direktivet og er underlagt udbudsreglerne – for at sikre
markedsmæssighed.
Konsekvens:
1.
Mindre netselskaber har ingen ressourcer / kompetencer til at
administrere det omfattende dokumentationskrav. Bliver afhængig af
konsulenter der øger omkostningerne – Paradox!
Umuligt at leve op til i praksis, især når udbud ikke kan anvendes som
dokumentation for markedsmæssighed!
3. Udbud
er accepteret som dokumentation for
markedsmæssighed.
2.
M
Ikke proportionalt
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 340: Præsentation fra Vestjyske Net 60 kV A/S og SK Forsyning A/S ifm. med foretræde den 12/5-22 om udmøntning af L 53
2574201_0003.png
Dataadskillelse – flere ansatte
Multiforsyning A/S
Elnet A/S
Vand A/S
Spildevand A/S
Varme A/S
Service A/S
Handel A/S
Som et led i aftalen om
En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og
elektrificeringen
af 4. juni 2021 blev det aftalt, at der skal
fastsættes
specifikke krav om dataadskillelse.
Der synes med bekendtgørelserne at være forfulgt
en teoretisk løsning på et ikke eksisterende problem
– i strid med
intentionen i stemmeaftalen.
Udmøntningen af kravene om dataadskillelse har vist sig at være
meget vidtgående,
og de foreslåede regler giver
anledning til
udtalt uklarhed
både i forhold til
afgrænsningen
af databegrebet samt i
omfanget
(og typen) af IT-
systemer, der vil blive ramt.
Reglerne
hindrer synergier og effektiv drift
af tværgående funktioner – særligt netvirksomheder med få ansatte.
Her kan eksempelvis nævnes:
Én – i et fælles serviceselskab –
ansat målerkontrollør
må ikke tilse vand-, varme- og elmålere i samme jobfunktion
– da det giver adgang til kommercielle målerdata.
Konsekvens:
I de mindre netselskaber med et fælles serviceselskab betyder kravene, at der må ansættes folk i
netselskabet, hvis krav om dataadskillelse skal overholdes.
J
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 340: Præsentation fra Vestjyske Net 60 kV A/S og SK Forsyning A/S ifm. med foretræde den 12/5-22 om udmøntning af L 53
2574201_0004.png
Vi er bekymrede for om vi kan fungere på daglig basis -> Udvikling eller afvikling?
Det er Forsyningstilsynet, der skal føre tilsyn med
uklare reglers
overholdelse. Vi ser med
bekymring på effekten af bekendtgørelser for netvirksomhederne og det kommende tilsyn, der
potentielt kan få meget vidtgående og utilsigtede konsekvenser.
Vi er bekymrede for, om vi kan fungere på daglig basis som netvirksomheder i en tid, hvor den
grønne omstilling er vigtigere end nogensinde før.
Vi vil derfor opfordre til, at udvalget forpligter ministeren til at bekræfte, at betænkningen
har
betydning for ministerens bemyndigelse til udmøntning i bekendtgørelser, og at betænkningens
flertalsudtalelse
om de små netvirksomheder derfor skal tages i
betragtning allerede nu.
Vi vil også opfordre til, at udvalget forpligter ministeren til at at afgive en
redegørelse til
udvalget om effekten
af reglerne for netvirksomheder i koncerner og den praksis, der udvikles i
Forsyningstilsynet, senest medio 2024.
Det vil være en stor hjælp, hvis udvalget i enighed vil bede ministeren om at tage stilling til
vores forslag til spørgsmål, herunder en evaluering senest medio 2024.
J
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 340: Præsentation fra Vestjyske Net 60 kV A/S og SK Forsyning A/S ifm. med foretræde den 12/5-22 om udmøntning af L 53
2574201_0005.png
Forslag til løsning:
Markedsmæssighed
1. Fastholde lempelige dokumentationskrav (simpelt
prisbilag) for koncerner med:
under 250 beskæftigede
og som har en balance på under 125 mio. kr.
eller har en årlig omsætning på under 250 mio. kr.
Dvs. Bilag 2 i udkast til bekendtgørelsen
Dataadskillelse
1.
Styrk ”dataadgangsbegrænsningen” (det opgavemæssige
aspekt) - § 11, stk. 2 og 3
2.
Fjern ”ansættelsesrestriktionen” (det selskabsretlige og
organisatoriske aspekt) - § 11, stk. 4
2. Fjern den af ENS forslåede bagatelgrænse på 250 t kr.
Fokusér på de medarbejdere der varetager kommercielle opgaver
(udgræns disse) og IKKE dem der IKKE gør det !
3. Udbud accepteres som metode og dokumentation
for markedsmæssighed for alle transaktioner (inkl.
kontrollerede transaktioner).
M
J
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 340: Præsentation fra Vestjyske Net 60 kV A/S og SK Forsyning A/S ifm. med foretræde den 12/5-22 om udmøntning af L 53
Bilag
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 340: Præsentation fra Vestjyske Net 60 kV A/S og SK Forsyning A/S ifm. med foretræde den 12/5-22 om udmøntning af L 53
2574201_0007.png
Dokumentationskrav for markedsmæssighed ved kontrollerede transaktioner – dræber mindre netselskaber!
Hidtidige regler: Simpelt prisbilag (Bilag 2 i udkast til BEK.)
Krav til aftalebilag, der skal være udfærdiget samtidig med indgåelse af aftalen
Nye regler: (Bilag 3 i udkast til BEK.)
Krav til dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner
A. Koncern- og organisationsdiagram, der viser koncernens juridiske og organisatoriske
struktur
B. Beskrivelse af transaktionen
1.
2.
3.
Beløbsmæssig angivelse af transaktionen.
Identifikation af den eller de forbundne parter, som er involveret i transaktionen med
netvirksomheden, samt en kort beskrivelse af relationen til hver af disse parter.
Kopi af transaktionen.
A. En beskrivelse af aftalen
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Angivelse af køber.
Angivelse af sælger/leverandør.
Samlet kontraktsum (værdi i kr.).
Beskrivelse af den aftalte ydelse eventuelt ydelser
Beskrivelse af aftalens løbetid (måneder/år, fra dato – til
dato).
Beskrivelse af særlige vilkår
C. En detaljeret sammenlignelighedsanalyse og funktions- og risikoanalyse af
netvirksomheden samt de relevante forbundne parter i forhold til transaktionen,
herunder en beskrivelse af alle ændringer i forhold til tidligere år.
D. Transfer pricing-metode
1.
2.
3.
4.
5.
Angivelse af transfer pricing-metoden anvendt i transaktionen og begrundelse
for valget af metode.
Når det i forhold til transfer pricing-metoden er relevant, skal det oplyses, hvilken
af transaktionsparterne der er valgt som den testede part, og valget skal
begrundes.
En beskrivelse af de forudsætninger og antagelser, der er lagt til grund ved
anvendelse af transfer pricing-metoden.
Er der lavet en flerårig analyse, skal denne tilgang begrundes.
En liste og tilhørende beskrivelse af de udvalgte sammenlignelige transaktioner
(interne og eksterne) samt information om de finansielle indikatorer for de
uafhængige virksomheder, som er benyttet ved transfer pricing-analysen,
herunder en beskrivelse af udsøgningsprocessen og kilden til den anvendte
information.
En redegørelse for eventuelle sammenlignelighedsjusteringer og for, om der er
lavet justeringer til resultaterne hos den testede part, de sammenlignelige
transaktioner eller begge.
En redegørelse for, hvorfor det kan konkluderes, at de relevante transaktioner er
prisfastsat i overensstemmelse med armslængde-princippet ved anvendelse af
den valgte transfer pricing-metode.
En oversigt med angivelse af de finansielle data eller regnskabsdata, der er brugt
ved anvendelsen af transfer pricing-metoden.
Data og allokeringsskemaer, der viser, hvordan de regnskabsmæssige data, som
er brugt ved transfer pricing-metoden
,
kan afstemmes til årsregnskabet for den
testede part.
B.
Oplysninger om fastsættelse af aftalens pris
1.
Angiv den eller de prisfastsættelsesmetoder, som
netvirksomheden har anvendt til sikring af aftalens
markedsmæssighed.
Eventuelle supplerende oplysninger om prisfastsættelsen.
2.
6.
7.
8.
9.
M