Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 327
Offentligt
2572397_0001.png
Maj 2022
Akut reduktion af olie- og naturgasforbrug i Danmark
Som led i udfasningen af naturgas og olie i Danmark
Indledning
Krigen i Ukraine har fået vores øjne op for, at vi ikke kun står i en klimakrise, men at Dan-
marks og Europas afhængighed af fossile ressourcer fra autoritære lande nu fører til en
energi- og forsyningskrise. Vi står i en situation, hvor EU importerer 40 % af sin gas og 20 % af
sin olie fra Rusland.
Vi vil i Rådet for Grøn Omstilling undersøge, hvilke hurtigtvirkende tiltag der kan gøre Dan-
mark uafhængig af olie og naturgas - og vise vejen for europæiske lande, der er endnu
mere afhængige af russisk olie og naturgas. Dette kræver tiltag, der er mere vidtgående,
end vi før har set. Men de er ikke urealistiske eller umulige og har alle en effekt ift. både at
reducere klimaskadelige udslip og reducere afhængighed af autoritære regimer. Samti-
dig kan de supplere langsigtede tiltag.
Regeringen fremlagde d. 19. april 2022 sine forslag til frigørelse fra russisk gas som led i
“Danmark kan mere II”-udspillet.
Det omfatter bl.a.
At kommunerne inden årets udgang skal beslutte om nuværende kunder, som op-
varmer med gas, skal have fjernvarme, varmepumper el.lign.
At denne udbygning af fjernvarmenettet skal afsluttes senest i 2028
Øget og fremrykket udbygning af biogasproduktion.
Rådet for Grøn Omstilling støtter disse tiltag. Dog mener vi, at udbygning af fjernvarmenet-
tet skal fremskyndes yderligere til senest 2026, medmindre der kan etableres midlertidige
løsninger (se nedenfor), så der ikke er kunder, der skal fortsætte så længe med naturgas.
Fremskyndelsen til 2026 skal ske ved at frigøre ressourcer fra andre ikke-essentielle anlægs-
arbejder, se nedenfor.
Vi støtter også, at udbygning af vindkraft og solceller fremskyndes, bl.a. fordi elforbruget vil
stige, når flere får varmepumper, og der også inkluderes flere store varmepumper i fjern-
varmesystemer.
Regeringen skønner, at 30-50% af de nuværende gasbrugere kan få fjernvarme, samt at
20% kan få varmepumpe inden 2030
og flere senere. Rådet for Grøn Omstilling finder, at
der skal sigtes efter at 100% af gas- og olieforbruget til opvarmning erstattes med fjern-
varme eller varmepumper inden udgangen af 2027.
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 22, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
1
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 327: Henvendelse af 5/5-22 fra Rådet for Grøn Omstilling om forslag til hurtig udfasning af olie og naturgas
2572397_0002.png
Vi finder samtidig, at der mangler en del tiltag i regeringens udspil, hvilket er baggrunden
for, at vi har igangsat dette projekt, som har ført til udgivelse af nærværende publikation.
Bl.a. har regeringen ikke prioriteret energieffektivisering. De fleste af vores forslag drejer sig
direkte om reduktion af forbrug af naturgas og olie. Men vi har også forslag, som skal sikre,
at den øgede efterspørgsel efter fjernvarme ikke bremser udviklingen henimod, at fjern-
varmen bliver CO
2
-neutral og i det hele taget bæredygtigt produceret. Det betyder, at
energieffektivisering stadig er vigtig i bygninger opvarmet med fjernvarme, og at vi frem-
mer bæredygtig produktion af fjernvarme, f.eks. udnyttelse af overskudsvarme fra erhverv
samt etablering af store varmelagre, som kan skære toppen af spidslastforbrug.
Naturgas skal udfases ikke blot fra individuel boligopvarmning, men også fra fjernvarme-
produktion - hvor det dog kun udgør en mindre del - og vi skal reducere brug af biomasse,
også på fjernvarme- og kraftvarmeværker. Vi bruger allerede langt mere biomasse end
Danmarks naturlige andel, og denne biomasse regnes som CO
2
-neutral, selv om den i vir-
keligheden langt fra er det
1
.
Også energibesparelser er vigtige, idet vi fremover vil bruge mere el til varmepumper og
elbiler. For at kunne udfase naturgas og andre fossile brændsler fra elproduktion er det
vigtigt, at vi til gengæld sænker elforbruget på andre områder. Og pga. udveksling af el i
Europa vil elbesparelser i Danmark føre til betydelige besparelser på gasforbrug i Europa,
se bilag 2.
Som led i projektet har vi bedt EA-Energianalyse om at udrede, hvordan man kan:
1. Understøtte varmeplanlægning og smidiggøre godkendelse. Forslag til simplere
godkendelsesproces og vurdering af statens muligheder for bedre at understøtte
varmeplanlægningen. Fremlægning af forslag til simple kriterier for kommunernes
opdeling af områder i fjernvarmeegnede og varmepumpeegnede områder.
2.
3.
Sikre midlertidige varmeforsyningsmuligheder. Vurdering af fordele og ulemper ved
etablering af midlertidige varmeløsninger til kunder, der venter på fjernvarme.
Sikre tilstrækkelige ressourcer til hurtig udrulning af fjernvarme og varmepumper.
Afdækning af flaskehalse og handlemuligheder, herunder foretagelse af interviews
og forslag til prioritering af offentlige arbejder.
EA-Energianalyses bidrag fremgår af bilag 2.
1
se f.eks. https://rgo.dk/eu-boer-vaelge-klimavenlig-vej-til-uafhaengighed-fra-russiske-braendsler/
2
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 22, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 327: Henvendelse af 5/5-22 fra Rådet for Grøn Omstilling om forslag til hurtig udfasning af olie og naturgas
2572397_0003.png
Rådet for Grøn Omstillings 12 forslag til handling
1 Mål for udfasning af gas og olie til opvarmning
Der skal indgås en aftale om, at naturgas og olie til brug for opvarmning i boliger og er-
hverv skal være udfaset inden udgangen af 2027. Derudover opfordrer Rådet for Grøn
Omstilling til et forbud mod installation af nye olie- og naturgasfyr i både nye og eksiste-
rende bygninger hurtigst muligt
og senest 1.1.2023.
2 Kampagner målrettet husholdninger, borgere og erhverv
Igangsæt nationale kampagner til reduktion af energiforbrug i boliger og erhverv. Kam-
pagnerne skal omfatte reduktion af energiforbruget til opvarmning og transport, og herun-
der tilskynde til bl.a.
Nedsættelse af rumtemperaturen i boliger og kontorer til 21
o
C
Nedsættelse af varmtvandsforbrug
Fremme af hjemmearbejde, f.eks. en dag om ugen, hvor det er muligt
Øget brug af kollektiv transport og samkørsel
2
Nedsættelse af hastighed på vejene
3 Støtte til varmeplanlægning i kommuner
Af regeringens energiudspil fra den 19. april fremgår, at alle husholdninger i 2022 skal have
besked på, om de får fjernvarme, og fjernvarmen skal udrulles senest i 2028. Dette giver
særlige udfordringer til kommunerne, der mangler kompetencer og ressourcer til løsningen
af denne opgave. Der er behov for, at regeringen:
udarbejder en forenklet procedure for beslutning om hvilke områder, der skal forsy-
nes med fjernvarme
udarbejder metoder, vejledninger og forudsætninger for dette arbejde
sikrer, at kommuner kan få praktisk hjælp og vejledning, evt. via rejsehold, erfagrup-
per mv.
sikrer, at stærke fjernvarmeselskaber kan få mulighed for at udbygge fjernvarmefor-
syningen i områder, hvor der ikke allerede er fjernvarmeselskaber, der kan løse op-
gaven, selvom de ikke er ledningsforbundne.
Rådet har i samarbejde med Ea Energianalyse udarbejdet et konkret forslag til, hvorledes
dette kan gennemføres, se bilag 2.
Uden for byerne, hvor den kollektive trafik kører sjældnere, vil samkørsel ofte være det bedste alternativ til at
køre i hver sin bil
2
3
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 22, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 327: Henvendelse af 5/5-22 fra Rådet for Grøn Omstilling om forslag til hurtig udfasning af olie og naturgas
2572397_0004.png
4 Midlertidige løsninger til erstatning af gasfyring, mens man venter på fjernvarmen
Regeringen skal udarbejde konkrete tilbud for midlertidige løsninger til de gaskunder, der
først kan få tilbud om fjernvarme om flere år, således at disse ikke er henvist til at betale en
høj gaspris, mens de venter på at kunne tilslutte sig fjernvarmen.
Der bør etableres ordninger, hvor gaskunder kan bede en virksomhed om at etablere en
midlertidig varmeløsning, typisk en luft-vand varmepumpe, der sikrer dels en lavere varme-
pris, indtil der er mulighed for fjernvarmeforsyning, og dels at bygningen tilsluttes fjernvar-
men, så snart der er mulighed herfor. Der kan ydes støtte til disse løsninger på betingelse
af, at man tilsluttes fjernvarmen, når nettet er udbygget. Det bør undersøges, om de fjern-
varmeselskaber, der etablerer fjernvarmen i de enkelte områder, kan påtage sig denne
opgave. Hvis der er lovgivningsmæssige barrierer herfor, bør de fjernes.
Dette vil løse det problem, at gaskunder installerer varmepumper, og dermed mister inci-
tamentet til at koble på fjernvarmenettet, når dette udbygges
og dermed forringes øko-
nomien for de øvrige fjernvarmebrugere i området.
Gaskunder, der skal vente mere end ca. 5 år på fjernvarmen, bør tilbydes ovennævnte
løsning. Men både pga. de meget høje gaspriser pt. og af klimahensyn bør der også tilby-
des midlertidige løsninger til gaskunder, der skal vente kortere tid, f.eks. 2-4 år. Her kan
være tale om at installere en mindre luft-vand varmepumpe i hybriddrift med det hidti-
dige gasfyr, eller at installere en luft-luft varmepumpe, som kan dække et basisforbrug
som så suppleres af gasfyret i ventetiden. Der kan være nogle praktiske problemer ved
disse løsninger, og det har ikke været muligt inden for rammerne af nærværende projekt
helt at afklare disse. Men regeringen bør sørge for, at dette afklares snarest, så der også
kan tilbydes midlertidige løsninger for disse gaskunder.
5 Løsning af kapacitetsproblemer
Regeringen skal sikre arbejdskraft og materiel til udrulning af fjernvarme og installation af
varmepumper ved at indstille ikke-kritisk anlægsarbejde, dvs. arbejder som ikke er nød-
vendige for samfundets funktion eller for reduktion af klimagasudledning. Det kan f.eks.
dreje sig om anlæg af og udvidelse af motorveje. Det er især udbygning af fjernvarmenet,
som vil kræve samme type af mandskab og materiel, som også anvendes til vejprojekter.
Hertil kommer, at der vil være et særligt behov for smede til fjernvarmeudbygningen. Der
anvendes traditionelt stålrør til fjernvarme, men der er mangel på stål og dermed høj stål-
pris for tiden. Der bør derfor arbejdes på i højere grad at bruge plastrør
det kan især ske
på de mindre ledninger i de lokale net. Dette ville også mindske manglen på smede til
fjernvarmearbejde.
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 22, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 327: Henvendelse af 5/5-22 fra Rådet for Grøn Omstilling om forslag til hurtig udfasning af olie og naturgas
2572397_0005.png
En del af manglen på kvalificeret arbejdskraft til fjernvarmeudbygning kan afhjælpes via
efteruddannelse/omskoling. Staten bør stille dette til rådighed, så medarbejdere kan over-
flyttes til fjernvarmearbejde. Samtidig bør der gøres en særlig indsats for at rekruttere kvali-
ficeret udenlandsk arbejdskraft til denne opgave.
Der er brug for frigørelse af ressourcer frem til og med 2028, hvor fjernvarmen i følge rege-
ringens forslag er lovet færdig til nuværende gaskunder, jf. ovenfor. For at frigøre ressour-
cer til årene 2022-24, særligt til gravearbejdet, vil det være nødvendigt at udskyde visse
vejprojekter, som er vedtaget i tidligere forlig i Folketinget, og hvor man nu er klar til det
faktiske anlægsarbejde. Hvad angår seneste infrastrukturaftale fra juni 2021 vil disse projek-
ter typisk “gå i jorden” fra omkring 2025.
De kan alligevel være relevante ift. at frigøre res-
sourcer til fjernvarmeudrulning i årene 2025-28
hvis det bliver regeringens frist, udgangen
af 2028, som bliver gældende, men kortere tid, hvis fristen fremskyndes til 2026, som vi har
foreslået.
6 Støtteordninger
Rådet for Grøn Omstilling støtter Regeringens initiativ om at sænke omkostningerne ved
indgåelse af lån og ydelse af statsgarantier. Der bør tilbydes en kombination af tilskud og
garanti for lån med lav rente til konvertering fra gas- og oliefyr til varmepumper. Dette skal
målrettes huse med lav friværdi og familier med lave indkomster.
Vi vurderer, at en lang række af de borgere, der hidtil har fået tilskud til varmepumper,
med stor sandsynlighed ville have købt dem, uanset om de fik tilskud. Vi foreslår derfor, at
tilskud forbeholdes de borgere, der har mest brug for støtte, f.eks. i udkantsområder. Der-
udover bør støtten gøres lovbunden over en årrække, således der er sikkerhed for opnå-
else af tilskud, hvis man opfylder kriterierne herfor og ikke er afhængig af, om de afsatte
puljer er udtømt. Det vil også betyde, at man undgår stop/go-effekter ved udløb af puljer.
7 Udnyttelse af overskudsvarme
Alle virksomheder bør gives maksimal tilskyndelse til at udnytte evt. overskudsvarme i deres
bygning og produktion for at mindske energispild. Vilkårene er allerede stærkt forbedret
via de seneste aftaler i Folketinget. Men reglerne bør yderligere forenkles, fx ved at indføre
en bagatelgrænse for, hvornår virksomhederne skal betale afgifter for intern udnyttelse af
overskudsvarme. Udnyttelse af disse regler skal dog betinges af, at virksomhederne har
gennemført relevant energieffektivisering, så de ikke har unødigt højt energiforbrug i for-
bindelse med produktion af overskudsvarme.
8
Afbureaukratisering af erhvervspuljen
De administrative procedurer, krav om dokumentation og kontrol bør forenkles for mindre
virksomheder. Dette kan gøres ved en mere udbredt anvendelse af standardløsninger,
der målrettes brancher og teknologier, hvor der er store energi- og CO
2
-besparelser.
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 22, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 327: Henvendelse af 5/5-22 fra Rådet for Grøn Omstilling om forslag til hurtig udfasning af olie og naturgas
2572397_0006.png
9
Offentlige Bygninger
De offentlige bygninger, dvs. bygninger, der ejes eller benyttes af staten, regioner og kom-
muner, skal gå foran i indsatsen for udfasning af olie, naturgas og energibesparelser. I re-
geringens udspil lægges blot op til at lave en plan for udfasningen af fossil opvarmning i
statens bygninger i foråret 2023, men Rådet for Grøn Omstilling mener, at beslutninger i
stedet bør træffes. Offentlige bygninger, der bruger olie eller gas, men som ligger i områ-
der, hvor der er mulighed for fjernvarmeforsyning, skal omstille til fjernvarmeforsyning inden
udgangen af 2022. I områder, hvor der udbygges til fjernvarme, skal offentlige bygninger
tilslutte sig fjernvarmen, så snart fjernvarmeforsyningen er mulig.
I de områder, hvor der ikke er fjernvarme i dag, og hvor fjernvarmen ikke udbygges, skal
offentlige bygninger, der bruger naturgas, olie eller andre former for fossil energi, omstille til
varmepumper, så snart det er afklaret, at der ikke kommer fjernvarme de pågældende
steder, dvs. inden udgangen af 2022.
10 Udfasning af fossil energi til fjernvarmeproduktion
Rådet for Grøn Omstilling støtter regeringens mål om, at fjernvarmeselskaberne inden ud-
gangen af 2023 skal udarbejde en plan for udfasning af naturgas som brændsel.
Disse planer skal omfatte udfasning af alle former for fossil energi, og skal inddrage udnyt-
telse af de
“askefri teknologier”
dvs. overskudsvarme, geotermi, varmepumper og store
varmelagre
3
men ikke afbrænding af biomasse, som ikke er en bæredygtig form for
vedvarende energi.
11 Mere gang i energieffektivisering af bygninger
Udfasningen af naturgas og olie øger behovet for udbygning af den vedvarende energi.
Dette kræver nye initiativer til at fremme udbygning af vindmøller på land og off-shore
samt af solceller på land. Men det understreger også behovet for at forstærke indsatsen til
energieffektivisering.
Rådet for Grøn Omstilling foreslår derfor, at regeringen griber anledningen og tager nye
initiativer til at indhøste de store, rentable potentialer for reduktion af energiforbruget i
bygninger.
Regeringen bør derfor støtte forslagene fra EU-Kommissionen om skærpelse af målsætnin-
gerne i både Energieffektiviseringsdirektivet og Bygningsdirektivet i de igangværende for-
handlinger om de to direktiver. Hvad angår Energieffektiviseringsdirektivet, bør regeringen
Store varmelagre nævnes her selv om det ikke er energiproduktion
idet man med disse lagre kan få pro-
duktion og forbrug til at passe bedre sammen, undgå spild, f.eks. om sommeren, og bruge varmen senere. At
gemme fra sommer til vinter kræver dog mange og meget store lagre
3
6
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 22, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 327: Henvendelse af 5/5-22 fra Rådet for Grøn Omstilling om forslag til hurtig udfasning af olie og naturgas
2572397_0007.png
arbejde for, at det overordnede mål for reduktion af det endelige energiforbrug byrdefor-
deles ud på de enkelte medlemslande, gøres forpligtende og samtidig skærpes til mindst
45 % ift. 2007-fremskrivning. Derudover bør energispareforpligtelsen øges til 2 % per år fra
2024.
Hvad angår Bygningsdirektivet bør regeringen støtte forslaget om indførelse af obligatori-
ske minimumsstandarder for energieffektivitet i bygninger. Disse forslag bør udvides, såle-
des at der ikke kun fastsættes minimumsstandarder for de dårligste bygninger som fore-
slået af EU-Kommissionen, men for alle bygninger afhængig af bygningernes alder og tek-
niske karakteristika. Samtidig bør regeringen tage konkrete skridt til at omsætte dette til
praktisk politik i Danmark. Dette bør omfatte udmelding af kravene til minimumsstandard
for bygninger på mellemlang og lang sigt, herunder krav om at bygninger i lav energi-
klasse skal energirenoveres ved ejerskifte, skærpede krav til energieffektivitet af bygnings-
komponenter, fremme udvikling og anvendelse af automatik til styring og effektivisering af
energiforbrug i bygninger, fremme fleksibilitet i energiforbrug i bygninger, styrket rådgiv-
ningsindsats, sikre adgang til finansiering på rimelige vilkår mm.
12 Reduktion af olieforbrug til transport
Reduktion af olieforbruget i Danmark kan ske via reduktion af brugen af benzin og diesel.
Der bør derfor indføres stop for nysalg af benzin- og dieselpersonbiler i 2025, som Norge al-
lerede har som et realistisk mål. Det kan være et led i at nedbringe antallet af fossile køre-
tøjer og dermed forbruget af olie i Danmark.
At sænke hastigheden på motorvejene medfører en reduktion af olieforbruget, så snart
det træder i kraft. En justering fra 130 til 110 km/t vil reducere CO
2
-udledningen fra den
samlede trafik med 0,7 %, som er mere end udledningen fra indenrigsflyvningen.
Billigere offentlig transport øger incitamentet for at tage bussen eller toget fremfor bilen,
og både Tyskland, Frankrig og New Zealand har brugt dette virkemiddel som reaktion på
krisen. Nedsættelsen bør dels ske som en kampagne i en tidsbegrænset periode, og som
en permanent nedsættelse på fx 30%.
Bilag
Bilag 1 - Katalog med forslag til hurtig udfasning af olie og naturgas
Rådet for Grøn Omstilling har udarbejdet en længere liste med tiltag, der kan være med
til at reducere brugen af olie og naturgas på kortere og længere sigt:
http://rgo.dk/wp-
content/uploads/Bilag-1-Tiltag-til-akut-udfasning-af-olie-og-naturgas.pdf
Bilag 2 - Ea Energianalyses rapport
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 22, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 327: Henvendelse af 5/5-22 fra Rådet for Grøn Omstilling om forslag til hurtig udfasning af olie og naturgas
2572397_0008.png
Ea Energianalyse har udarbejdet en analyse for Rådet for Grøn Omstilling, der undersøger,
hvordan udfasning af naturgas til opvarmning kan fremskyndes:
http://rgo.dk/wp-con-
tent/uploads/Ea-Energianalyse-fremskyndet-udfasning-af-gas-til-rumvarme-maj-2022.pdf
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 22, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
8