Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 312
Offentligt
2566739_0001.png
April 2022
Forslag til en bæredygtig kapacitetsaftale
Baggrund om Fortums anlæg i Nyborg
Fortums anlæg i Nyborg modtager og behandler farligt affald som ikke kan håndteres
miljømæssigt forsvarligt på andre måder end højtemperaturforbrænding. Anlægget er med
andre ord en kapacitet, der ikke findes alternativer til i Danmark.
Hvert år modtager og behandler vi ca. 180.000 tons farligt affald fra virksomheder,
myndigheder og borgere. Fra produktion af livsnødvendige produkter, fra oprydninger af
forureninger, fra sygehuse og fra vores moderne dagligdag. Kapaciteten i Nyborg svarer til
ca. 6 procent af den europæiske kapacitet til farligt affald inkl. Tyrkiet. Både danske
virksomheder og myndigheder skønnes at have vanskeligt ved at finde ledig
behandlingskapacitet i udlandet.
Gennem en mineralogisk proces ved højtemperaturforbrænding omdanner vi det farlige
affald til ufarlige mineraler, vand og CO2
og ikke mindst energi. Anlægget dækker 80% af
Nyborg og omegns fjernvarmeforbrug og 25% af elforbruget ved at udnytte energien i det
farlige affald. Der foreligger i dag en kapacitetsaftale med staten, hvor Fortum forpligter sig
til at modtage farligt affald og levere energi, mens staten garanterer mod underskud. Til og
med 2021 har Fortum modtaget 114 millioner DKK i kapacitetsbetaling. I samme periode har
Fortum betalt 265 millioner DKK i afgifter.
Fortum-koncernen er Finlands største energiselskab med aktiviteter i 40 lande. Anlægget i
Nyborg er en del af forretningsområdet ”Recycling & Waste”. Koncernen har en ambition om
CO2-neutralitet og arbejder allerede med CO2-fangst i Norge. I Danmark har vi i 2022 taget
hul på et samarbejde med Fjernvarme Fyn om at indfange og omdanne CO2 til en bæredygtig
ressource.
Fortum har 170 medarbejdere i Nyborg
dertil kommer de mange underleverandører.
Anlægget i Nyborg var et af det første af sin slags i verden, da det blev grundlagt under
navnet Kommunekemi. Der er løbende investeret i anlægget, der i dag fremstår som ”Best
Available Technique”
og fortsat er et forbillede for andre lande.
Fortum forventer at holde anlægget i drift i mindst 50 år endnu og står i den forbindelse foran
investeringer i størrelsesorden 500 millioner danske kroner til at modernisere anlægget med
brandsikring, levetidsforlængelse og ikke mindst et nyt Carbon Capture-anlæg, så det fortsat
er muligt at behandle farligt affald i Danmark og sikre et rent miljø.
Konsekvens af regeringens udspil til CO2-afgift
Hvis regeringens udspil til CO2-afgift gennemføres, som det ligger nu uden
kompensation, kan Fortum Recycling & Waste Danmark ikke konkurrere med lignende anlæg
i fx Tyskland, der ikke rammes tilsvarende. Det vil koste os ca. 100 millioner kroner årligt, og
konsekvensen vil være lukning. Men det vil ikke nedbringe CO2-udslippet på 160.000 tons
årligt. Det vil blot flytte til udlandet.
1
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 312: Henvendelse af 29/4-22 fra Nyborg Kommune om forslag til en bæredygtig kapacitetsaftale
2566739_0002.png
April 2022
Lukning vil derudover koste 170 jobs, og borgerne i Nyborg mister sin hovedkilde til
fjernvarme.
På nationalt niveau vil det betyde, at en lang række danske virksomheder inden for bl.a.
medicinalindustrien ikke vil kunne komme af med deres farlige affald inden for landets
grænser og med sikkerhed for, at det bliver behandlet med den bedste,
tilgængelige teknologi - med andre ord vil både det farlige affald og CO2-udslippet blive
eksporteret.
Der er heldigvis et alternativ. Grebet rigtigt an, er det muligt at investere i at omstille
anlægget i Nyborg til CO2-neutral drift inden 2030.
Forslag til en løsning
Vi mener, det er vigtigt for et land som Danmark at fastholde en national
behandlingskapacitet på et konkurrencedygtigt omkostningsniveau til behandling af
samfundets farlige affald. Og det
er
muligt - inden for rammerne af regeringens udspil om
CO2-afgifter og en grøn fond - at sikre bæredygtig håndtering af farligt affald inden for
Danmarks grænser. Samtidig leverer Fortum CO2-neutral fjernvarme til borgerne i Nyborg
samt elforsyning til markedet og medvirker på den måde til at gøre Danmark mindre
afhængighed af udenlandsk energi.
Derfor er vi glade for den politiske velvilje der allerede er udtrykt ift. at sikre, at nedbringelsen
af det danske CO2-udslip skal ske uden at eksportere problemerne og uden at koste
arbejdspladser. Samtidig er der tradition for at anskue vores anlæg som en nødvendig
kapacitet og en del af den danske affalds- og energiinfrastruktur. Opgaven er derfor nu at
omstille til CO2-neutral drift.
Vores bud på en løsning er at forlænge den eksisterende kapacitetsaftale til 2030 og udbygge
den til at være en
bæredygtig kapacitetsaftale.
I en sådan aftale vil Fortum forpligte sig til at
investere i at etablere CO2-fangst senest med udgangen af 2030 og til fortsat at stille vores
kapacitet til behandling af farligt affald til rådighed for dansk erhvervsliv. Til gengæld kommer
staten os i møde og sikrer, at det er økonomisk realistisk på et konkurrenceudsat marked,
hvor anlæggene i vores nabolande ikke bliver ramt af CO2-afgifter på samme niveau som i
Danmark.
For samfundet vil det være en god ide, fordi Fortums anlæg i Nyborg er nødvendigt for
væsentlige dele af danske erhvervsliv, og fordi en omstilling vil give borgerne i Nyborg CO2-
neutral varme. Behandling af farligt affald ved forbrænding og brug af varmen som
fjernvarme er i øvrigt
beskrevet i EU’s taksonomi-forordning
som en grøn investering, fordi
cirkulær økonomi herved fremmes ved at fjerne farlige stoffer fra kredsløbet.
2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 312: Henvendelse af 29/4-22 fra Nyborg Kommune om forslag til en bæredygtig kapacitetsaftale
2566739_0003.png
April 2022
Konkret model
Vi foreslår en konkret model med følgende elementer:
Fortum forpligtes til at etablere CO2-fangst senest med udgangen af 2030.
Fortum reserverer fortsat kapacitet til at modtage og behandle farligt affald fra dansk
industri.
Fortum CO2-beskattes som en ikke-kvotebelagt virksomhed, der benytter mineralogiske
processer. Det vil betyde en afgift på 100 kr. pr. ton CO2 fuldt indfaset i 2030.
Vi får mulighed for at lægge omkostningen over på affaldskunderne i takt med, at
konkurrencesituationen tillader det.
Vi kan IKKE overvælte omkostningen på varmekunderne.
Øvrige kendte afgifter fastholdes uændret (i dag svarende til cirka 40 mio. kr. årligt)
Der indgås en bæredygtig kapacitetsaftale (”underskudsgaranti”) mellem staten og
Fortum med udløb i 2030.
Vi kender ikke omkostningen til at etablere CO2-fangst, men anslår en investering på 200-
300 mio. kr. Dertil kommer forventede årlige driftsomkostninger på mellem 150-200 mio.
kroner - med en faldende tendens i takt med, at teknologien modnes, og der opstår
stordriftsfordele frem mod 2030. Yderligere vil vi kunne hæve priserne overfor
affaldskunderne i takt med, at andre lande stiller krav til deres virksomheder.
Illustrationen nedenfor viser forskellen mellem det politiske udspil og vores forslag til konkret
model.
Som det ses af den sidste figur, vil der i 2029 og 2030 umiddelbart genereres et underskud.
Underskuddet, forventer vi, bliver dækket af markedsudviklingen i priser samt tilskud fra
staten og Fortum-koncernen til CCS.
Det er samtidig vigtigt at understrege, at det ikke er i vores interesse at udnytte
”underskudsgarantien” –
for den er reelt også en garanti imod overskud. Vi kan kun tjene
penge i de år, hvor
”underskudsgarantien”
ikke udløses.
Vi vurderer på den baggrund, at CO2-fangst hos Fortum i Nyborg er realiserbart inden for
rammerne af regeringens udspil, og vi er glade for den konstruktive dialog om det.
3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 312: Henvendelse af 29/4-22 fra Nyborg Kommune om forslag til en bæredygtig kapacitetsaftale
2566739_0004.png
April 2022
Forventninger til Fortums økonomi 2021 - 2030
Økonomisk udvikling med fuldt indfaset afgift på 750 DKK pr. tons
Økonomisk udvikling med afgift på 100 DKK pr. tons
4