Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 305
Offentligt
2564298_0001.png
Udkast af 15.03.2022 til bekendtgørelse om det frekvenspolitiske rammemandat
Bekendtgørelse om det frekvenspolitiske rammemandat
1)
I medfør af § 3 i lov om radiofrekvenser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1100 af 10. august 2016151 af 27.
januar 2021,
fastsættes:
§ 1.
Energistyrelsen prioriterer og administrerer den danske frekvensanvendelse inden for rammerne af
det frekvenspolitiske rammemandat, jf. bilag 1.
§ 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren træffer i tilfælde af frekvensknaphed, jf. § 7, stk. 6, i lov om
radiofrekvenser beslutning om metode til tildeling af tilladelser til at anvende radiofrekvenser i form af
auktion, offentligt udbud eller udstedelse af tilladelser, efterhånden som ansøgninger herom modtages, jf.
lovens § 9, stk. 1 og 2, hvor der er følgende væsentlige samfundsmæssige hensyn, jf. lovens § 2, stk. 2, at
varetage i forbindelse med udstedelsen:
1) Udstedelse af tilladelse er af betydning for anvendelse af radiofrekvenser til nye digitale muligheder, som
vil kunne få væsentlig samfundsøkonomisk betydning.
2) Udstedelse af tilladelse er af betydning for anvendelse af radiofrekvenser, som er nødvendig for nød- og
beredskabstjenesternes opgaveløsning eller for løsning af opgaver vedrørende transportinfrastruktur, som
vurderes at have væsentlig samfundsmæssig betydning.
3) Udstedelse af tilladelse er af betydning for tjenester, hvis udbredelse vurderes at have stor
samfundsøkonomisk betydning, og hvor udbredelse i hele landet ikke kan forventes varetaget af markedet i
tilstrækkeligt omfang.
§ 3.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
21. december 2020[…].
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr.
1118 af 12. november 20191890 af 9. december 2020
om det frekvenspolitiske
rammemandat ophæves.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den […]
Dan Jørgensen
/ Stine Leth Rasmussen
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, som gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11. december 2018
om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L 321, side 36.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 305: Orientering om høring af bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat
2564298_0002.png
Bilag 1
Det frekvenspolitiske rammemandat
I. Målsætninger for Energistyrelsens frekvensadministration
1. Frekvensadministrationen skal fremme udvikling og vækst for at understøtte, at Danmark kan være blandt
de førende i Europa inden for udrulning og anvendelse af de nyeste kommunikationsteknologier, herunder
af net med meget høj kapacitet, og have de bedste rammevilkår for at udnytte dem.
Frekvensadministrationen skal understøtte udvikling af dansk knowhow, digitalisering, produktion, eksport,
konkurrencekraft, omstillingsevne,
den grønne omstilling
og innovationsstyrke.
2. Frekvensadministrationen skal understøtte, at udrulning af digital infrastruktur i Danmark skal ske med
udgangspunkt i en markedsbaseret udrulning og tjeneste- og teknologineutral regulering.
Frekvensadministrationen skal understøtte udvikling og udbud af konkurrencedygtig og velfungerende
digital infrastruktur, så borgere og virksomheder i hele Danmark sikres forsyning med de nyeste
kommunikationsteknologier og -tjenester.
II. Principper for Energistyrelsens frekvensadministration
1. Frekvensadministrationen skal være objektiv, gennemsigtig, ikke-diskriminerende og forholdsmæssigt
afpasset.
2. Frekvensadministrationen skal i videst muligt omfang følge princippet om tjeneste- og teknologineutralitet,
så valget af teknologier og tjenester, der anvendes og udbydes via teleinfrastrukturen, som udgangspunkt
overlades til markedet.
3. Frekvensadministrationen skal i videst muligt omfang gennem regulatorisk forudsigelighed fremme
effektive investeringer i nye tjenester og infrastruktur.
III. Strategier og aktiviteter for Energistyrelsens frekvensadministration
Strategierne for Energistyrelsens frekvensadministration skal bidrage til at udmønte de overordnede
målsætninger, jf. afsnit I, herunder udbredelse af teleinfrastruktur samt forsyning med og adgang til
kommunikationsteknologier og -tjenester for borgere og virksomheder. I forlængelse af strategierne angives
en række aktiviteter, som Energistyrelsen skal udføre med henblik på at udmønte strategierne.
1. Udstedelse af tilladelser til at anvende radiofrekvenser
Strategi
a) Der skal i videst muligt omfang udstedes tjeneste- og teknologineutrale tilladelser.
b) Fleksibel anvendelse af radiofrekvenser skal kunne fremme udviklingen af nye tjenester og teknologier og
fjerne barrierer for adgang til markedet, der skyldes, at radiofrekvenser ikke er tilgængelige for en given
tjeneste eller teknologi.
c) Tilladelser skal udstedes hurtigst muligt.
Aktiviteter
1.1 Energistyrelsen udsteder tilladelser hurtigst muligt og maksimalt seks uger fra modtagelsen af den
fuldstændige ansøgning.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 305: Orientering om høring af bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat
2564298_0003.png
1.2 Energistyrelsen fastsætter vilkår i frekvenstilladelser om at anvende en bestemt teknologi eller udbyde
en bestemt tjeneste, hvis det for eksempel er nødvendigt for at undgå uacceptable forstyrrelser eller for
at opfylde en almennyttig målsætning som effektiv anvendelse af radiofrekvenser.
1.3 Energistyrelsen gør, hvor det er muligt, eksisterende tilladelser teknologi- og tjenesteneutrale efter
tilladelsesindehaverens ansøgning.
1.4 Energistyrelsen giver i bekendtgørelse om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og indbyrdes
prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan) mulighed for fleksibel anvendelse af
radiofrekvenser, hvor det er muligt inden for rammerne af de relevante internationale beslutninger.
1.5 Energistyrelsen understøtter, at radiofrekvenser til brug for landmobil radiokommunikation anvendes
mere effektivt, herunder ved at udstede tilladelser til kanaler med mindre båndbredde end 25 kHz,
som
kan afhjælpe stor geografisk betinget efterspørgsel, samt ved at søge at indgå aftaler om enklere
procedurer for frekvenskoordinering med nabolande.
1.6 Energistyrelsen tillader flere frekvensanvendelser i et frekvensbånd, eventuelt i form af flere tilladelser
til at anvende de samme radiofrekvenser, hvis Energistyrelsen vurderer, at frekvensanvendelserne kan
sameksistere uden at skabe uacceptable forstyrrelser for andre brugere af radiofrekvenser. Ingen
brugere af radiofrekvenser får således en eksklusiv ret til at anvende radiofrekvenser.
1.7
Energistyrelsen vurderer, om frekvensbåndet 6425-7125 MHz kan anvendes tilladelsesfrit til Wi-Fi og 5G
på lige tekniske vilkår.
1.8. Energistyrelsen undersøger mulighederne og interessen for at tage yderligere frekvensbånd i brug til
radiokædeformål.
1.9 Energistyrelsen fastsætter auktionsformer, der giver aktørerne størst mulig fleksibilitet til selv at
bestemme frekvenssammensætningen og placeringen i det pågældende frekvensbånd samt sikrer en
effektiv og smidig auktionsproces.
1.10 Energistyrelsen fastsætter ved auktioner efter frekvenslovens § 12 en auktionsform, som i videst muligt
omfang sikrer en hurtig gennemførelse af processen.
1.11 Energistyrelsen inddrager relevante myndigheder i forbindelse med udstedelse af frekvenstilladelser.
1.12 Energistyrelsen underretter Europa-Kommissionen, hvis der efter frekvenslovens § 7 a udstedes
tilladelser til at anvende radiofrekvenser til et andet formål end det harmoniserede formål, og om
resultatet af en eventuel vurdering af grundlaget for at udstede sådanne tilladelser.
1.13 Når der ved tekniske gennemførelsesforanstaltninger er blevet fastsat harmoniserede betingelser for
adgang til og anvendelse af radiofrekvenser til trådløse bredbåndsnet og -tjenester arbejder
Energistyrelsen for, at radiofrekvenserne kan anvendes til formålet senest 30 måneder efter vedtagelsen
af EU-retsakten eller hurtigst muligt efter, at en tilladelse efter frekvenslovens § 7 a til at anvende
radiofrekvenserne til et andet formål end det harmoniserede formål er udløbet.
1.14 Energistyrelsen kan udsætte fristen i pkt. 1.11 for et bestemt frekvensbånd, hvis betingelserne i
teledirektivet er opfyldt.
2)
Energistyrelsen underretter i sådanne tilfælde de øvrige medlemsstater og
Europa-Kommissionen og angiver grunden til udsættelsen af fristen.
1.15 Energistyrelsen arbejder for, at omkostninger ved at anvende radiofrekvenser, herunder frekvensafgifter
og tilladelsespriser, er på et niveau, der sikrer effektiv tildeling og anvendelse af radiofrekvenser.
Energistyrelsen skal bl.a. tage hensyn til værdien af tilladelserne ved eventuel alternativ anvendelse af
radiofrekvenserne, når der fastsættes mindstepriser for tilladelser, og at omkostninger ved at anvende
radiofrekvenser afspejler tilladelsesvilkårene samt i muligt omfang fastsætte betalingsordninger, der er
knyttet til den faktiske mulighed for at anvende radiofrekvenserne.
2) Betingelserne for, at medlemsstaterne kan udsætte fristen for at give adgang til og muliggøre anvendelsen af harmoniserede radiofrekvenser til
trådløst bredbånd, fremgår af teledirektivets artikel 53, stk. 3 og 4.
2. Elektroniske kommunikationsnet og –tjenester
Strategi
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 305: Orientering om høring af bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat
2564298_0004.png
a) Mulighederne for bredde og mangfoldighed i udbuddet af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
skal fremmes.
b) Radiofrekvenser skal også kunne anvendes ikke-kommercielt, og brugere af radiofrekvenser skal kunne
anvende radiofrekvenser til eget brug.
c) Flest mulige udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og brugere af radiofrekvenser skal
have adgang til tilstrækkelig frekvenskapacitet til at opbygge og sikre høj kvalitet af og kapacitet i
teleinfrastrukturen.
Aktiviteter
2.1 Energistyrelsen sikrer brugere af radiofrekvenser mulighed for at etablere trådløse systemer, herunder
bredbåndssystemer, til eget brug, i det omfang efterspørgslen tilsiger det, og det er muligt.
2.2 Energistyrelsen understøtter, at radiofrekvenser også kan anvendes til satellittjenester, så disse fortsat
kan anvendes til dette formål uden uacceptable forstyrrelser. Energistyrelsen sikrer, at udbydere af
satellittjenester kan få udstedt tilladelser, så Energistyrelsen kan tage højde for satellitanvendelsen ved
udstedelse af tilladelser til andre formål i samme frekvensbånd.
2.3
Energistyrelsen arbejder for at sikre adgang til de nødvendige frekvensressourcer for tjenester til vejr- og
klimaformål.
3. Varetagelse af væsentlige samfundsmæssige hensyn
Strategi
a) Forbedring af mobildækningen i hele landet skal fortsat prioriteres.
b) Der skal være ens retningslinjer og en smidig sagsgang i forbindelse med opfyldelse af dækningskrav i
frekvenstilladelser, så dækningskrav kan opfyldes så hurtigt og effektivt som muligt.
Aktiviteter
3.1 Energistyrelsen tilvejebringer grundlaget for, at der kan fastsættes ambitiøse dækningskrav om mobil tale
og mobilt bredbånd i frekvenstildelinger, så mobildækningen fortsat kan forbedres i hele Danmark,
herunder i tyndtbefolkede områder.
3.2 Når Energistyrelsen har konstateret frekvensknaphed, og at der er væsentlige samfundsmæssige hensyn
som nævnt i § 2, nr. 1-3, at varetage ved tildelingen eller udstedelsen af tilladelser, indstiller
Energistyrelsen, at klima-, energi- og forsyningsministeren træffer beslutning om tildelingsmetode. I den
forbindelse vurderer Energistyrelsen, om radiofrekvenserne er egnede til at skabe god dækning for
eksempel med mobil tale eller mobilt bredbånd med henblik på, at der kan fastsættes relevante vilkår i
tilladelserne.
3.3 I de tilfælde, hvor der skal holdes auktion, overvejer Energistyrelsen forskellige, relevante auktionsformer
ud fra den pågældende auktions formål og de hensyn, der skal varetages ved udstedelse af tilladelser til
at anvende de pågældende radiofrekvenser.
3.4 Energistyrelsen fremmer gennem dialog med mobilselskaberne og relevante statslige og kommunale
aktører en smidig opfyldelse af dækningskrav.
3.5 Energistyrelsen sikrer gennem tilsyn med tilladelsesindehaveres overholdelse af vilkårene i udstedte
tilladelser til at anvende radiofrekvenser, at dækningskrav opfyldes rettidigt.
4. Fremme af nye teknologier og tjenester
Strategi
a) Energistyrelsen understøtter, at der er de bedst mulige rammer for udrulning og anvendelse af nye
teknologier og tjenester.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 305: Orientering om høring af bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat
2564298_0005.png
b) Energistyrelsen understøtter, at der er de bedst mulige rammer for at anvende radiofrekvenser til forsøg
med henblik på at udvikle innovative teknologier og tjenester.
Aktiviteter
4.1
Energistyrelsen etablerer et sekretariat for anvendelse af nye teknologier. Sekretariatet skal bl.a.
udbrede viden om nye og fremtidige kommunikationsteknologier samt fremme udrulningen og
anvendelsen af forskellige teknologier, for eksempel 5G, og digitaliseringens potentiale i forhold til den
grønne omstilling.
4.2 Energistyrelsen arbejder for, at der er tilstrækkelige frekvensressourcer til mobile bredbåndstjenester,
og
sikrer, at der afsættes yderligere radiofrekvenser til formålet, når der internationalt er truffet beslutning
om at anvende konkrete frekvensbånd hertil.
4.3
Energistyrelsen kortlægger behovet for frekvenser til individuelle virksomhedsløsninger (private net) og
undersøger, i hvilket omfang, frekvenser, der er egnede til private net, kan stilles til rådighed for
virksomheder og myndigheder for at fremme innovative løsninger.
4.4
Energistyrelsen sikrer, at radiofrekvenserne 3,4-3,8 GHz kan anvendes til forsøg med 5G-tjenester, indtil
der er udstedt tilladelser i frekvensbåndet til brug for udrulning til mobilkommunikationarbejder for, at
det vil være muligt at anvende frekvensbåndet 3,8-4,2 GHz til offentlige 5G-tjenester, herunder afdækker
styrelsen, i hvilket omfang der er interesse for at anvende dele af frekvensbåndet til private 5G-
net.Energistyrelsen fastlægger gennem inddragelse af relevante interessenter, herunder broadcastere,
mobiloperatører og virksomheder i øvrigt samt myndigheder, hvordan 3,8-4,2 GHz-frekvensbåndet kan
afsættes og administreres hensigtsmæssigt, bl.a. ved at frekvensanvendelsen kan sameksistere med
anden frekvensanvendelse i frekvensbåndet og i tilgrænsende frekvensbånd.
4.5 Energistyrelsen implementerer den nationale 5G-handlingsplan for Danmark.
4.5 Energistyrelsen afvikler møder i et brancheforum med henblik på dialog med relevante interessenter,
herunder om at fremme udrulningen og anvendelsen af forskellige teknologier, for eksempel 5G, og
andre relaterede problemstillinger på teleområdet. Møderne afvikles efter behov og som udgangspunkt
mindst to gange årligt.
4.5 Energistyrelsen undersøger regelmæssigt mulighederne for, hvordan de nuværende frekvensafgifter kan
justeres for at fremme effektiv anvendelse af radiofrekvenser.
4.6 Energistyrelsen opdaterer frekvensstrategien efter behov, så det sikres, at frekvensressourcerne
administreres så effektivt som muligt, og at radiofrekvenser i videst muligt omfang stilles rettidigt til
rådighed for brugere af radiofrekvenser. Frekvensstrategien bidrager til, at manglende adgang til de
nødvendige frekvensressourcer ikke udgør en barriere for adgang til markedet og det vækstpotentiale,
der ligger i anvendelse af nye teknologier og tjenester.
4.7 Energistyrelsen udsteder tilladelser til at anvende radiofrekvenser til forsøg, hvor der er tale om
afprøvning af nye tjenester eller innovativ anvendelse af radiofrekvenser, det ikke hæmmer
konkurrencen på markedet eller hindrer effektiv anvendelse af frekvenser, og der ikke umiddelbart
opstår knaphed på radiofrekvenser til det formål, som radiofrekvenserne er afsat til i frekvensplanen.
4.8 Energistyrelsen anvender oplysninger om resultater af forsøg til at fremme fleksibel anvendelse af
radiofrekvenser.
5. Frekvensadministrationens understøttelse af klimadagsordenen
Strategi
a) Energistyrelsens frekvensadministration understøtter, at trådløse teknologier kan fremme den grønne
dagsorden, herunder ved, at teleinfrastruktur kan bidrage til, at mere klimavenlige tekniske løsninger
udvikles og tages i brug inden for andre sektorer.
Aktiviteter
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 305: Orientering om høring af bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat
2564298_0006.png
5.1
Energistyrelsen undersøger, hvordan frekvensadministrationen kan fremme udviklingen mod en mere
klimavenlig telesektor.
6. Radiofrekvenser til brug for forskellige former for radioudstyr
Strategi
a) Der skal i videst muligt omfang tilvejebringes nødvendige radiofrekvenser til anvendelse med forskellige
former for radioudstyr.
Aktiviteter
6.1 Energistyrelsen sikrer, i det omfang efterspørgslen tilsiger det, og i det omfang det er muligt,
frekvensressourcer til brug for Programme Making and Special Events (PMSE),
der omfatter anvendelse
af radiofrekvenser
til for eksempel trådløse kameraer, videoforbindelser og mikrofoner,
og analyserer
under inddragelse af relevante interessenter mulighederne for bedre udnyttelse af eksisterende
frekvensressourcer og identifikation af nye frekvensbånd til formålet.
6.2 Energistyrelsen sikrer, at radiofrekvenser til tilladelsesfri anvendelse til brug for short range devices (SRD)
er til rådighed hurtigst muligt efter, at der på europæisk plan er truffet beslutning om harmonisering af
de tekniske betingelser for anvendelsen af radiofrekvenser til dette formål.
6.3 Energistyrelsen følger i forhold til radiofrekvenser til droneformål udviklingen i efterspørgslen med
henblik på at identificere, om der måtte opstå behov for at afsætte radiofrekvenser til formålet.
7. Inddragelse af branche og øvrige interessenter
Strategi
a) Aktører i branchen og øvrige relevante interessenter skal inddrages behørigt i forbindelse med
frekvensadministrationen.
Aktiviteter
7.1 Energistyrelsen afvikler møder i et brancheforum med henblik på dialog med relevante interessenter.
Møderne afvikles efter behov og som udgangspunkt mindst to gange årligt.
7.2 Ved Energistyrelsens inddragelse af aktører i branchen og øvrige relevante interessenter ved generelle
høringer
eller partshøringer
skal de pågældende som udgangspunkt have en frist på fire uger til at
fremføre deres synspunkter, medmindre der foreligger ekstraordinære omstændigheder, eller andet
aftales mellem Energistyrelsen og en aktør eller interessent.
7.3 Energistyrelsen offentliggør høringer og de beslutninger, der træffes efter de enkelte høringer, sammen
med begrundelser herfor.
7.4 Energistyrelsen gennemfører høringer over den fremtidige anvendelse af radiofrekvenser og
fremlysninger af ledige tilladelser og offentliggør resultatet heraf hurtigst muligt.
7.5 Hvis Energistyrelsen overvejer at holde auktion eller et offentligt udbud eller ændre vilkår i tilladelser,
orienterer Energistyrelsen alle berørte aktører og øvrige interessenter om det med en begrundelse for de
påtænkte aktiviteter.
7.6 Energistyrelsen skal ved tilrettelæggelsen af en auktion eller et offentligt udbud navnlig tage hensyn til,
at brugerne af radiofrekvenser sikres de størst mulige fordele, og at konkurrencen fremmes, samt om
nødvendigt tage en begrænsning af antallet af tilladelser op til revision med jævne mellemrum eller på
baggrund af en begrundet anmodning af de berørte virksomheder. Aktørerne og interessenterne skal
have lejlighed til at fremføre deres synspunkter i forhold til de påtænkte aktiviteter.
7.7 Hvis Energistyrelsen konstaterer
en mulig
overtrædelser af
frekvenslovgivningen eller
vilkår i tilladelser
udstedt i medfør heraf, skal indehaveren af tilladelsen
underretters
Energistyrelsen den pågældende part
herom det og fastsætter ved partshøringDer kan fastsættes en kortere frist end fire ugerpå, som
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 305: Orientering om høring af bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat
2564298_0007.png
udgangspunkt en frist på 10 arbejdsdage
for
tilladelsesindehaverenparten
til at fremføre sine
synspunkter,.
hHvis
den
konstateredemulige
overtrædelse udgør en umiddelbar og alvorlig trussel for
den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed, eller
hvis overtrædelsen
vil skabe alvorlige økonomiske
eller driftsmæssige problemer for andre brugere af radiofrekvenser,
kan Energistyrelsen fastsætte en
kortere frist for parten. Er problemstillingen teknisk eller juridisk særligt kompleks eller i øvrigt potentielt
særligt indgribende over parten, kan Energistyrelsen fastsætte en længere frist for parten.
7.8 Energistyrelsen gennemfører høring af alle relevante interessenter i forbindelse med forelæggelse af et
udkast til et frekvenspolitisk rammemandat for klima-, energi- og forsyningsministeren.
8. Mindst mulig administrativ byrde for brugere af radiofrekvenser
Strategi
a) Frekvensadministrationen skal medføre færrest mulige administrative byrder for brugerne af
radiofrekvenser.
b) Anvendelse af radiofrekvenser skal så vidt muligt være tilladelsesfri.
Aktiviteter
8.1 Hvor det er muligt, og navnlig hvor det godtgøres, at der kun er ubetydelig risiko for uacceptable
forstyrrelser, fritager Energistyrelsen anvendelse af radiofrekvenser fra krav om tilladelse.
8.2 Energistyrelsen udsteder hurtigst muligt nye tilladelser i forbindelse med overdragelser af tilladelser.
8.3 Energistyrelsen sikrer, at 66-71 GHz-frekvensbåndet fortsat kan anvendes tilladelsesfrit med lige adgang
for eksisterende og kommende anvendelser, så evt. anvendelse til mobilt bredbånd sker i
overensstemmelse med den gældende harmonisering.
8.4 Energistyrelsen undersøger mulighederne for at udstede tilladelser i visse frekvensbånd til
radiokædeanvendelse uden fastsættelse af individuelle tekniske vilkår (”light licensing”).
8.5 Energistyrelsen undersøger, om adgangen til korttidsanvendelse af landmobile frekvenser til større
arrangementer kan lettes.
9. Tilsyn med anvendelse af radiofrekvenser
Strategi
a) Gennem tilsyn understøttes, at radiofrekvenser anvendes effektivt, og at elektroniske
kommunikationstjenester kan anvendes uden uacceptable forstyrrelser.
Aktiviteter
9.1 Energistyrelsen medvirker til at sikre, at radioudstyr anvendes i overensstemmelse med gældende
lovgivning.
9.2 Energistyrelsen medvirker til at sikre, at anvendelse af radiofrekvenser sker i overensstemmelse med
gældende regler og vilkår.
9.3 Energistyrelsen medvirker til at afhjælpe uacceptable forstyrrelser, der ikke skyldes overtrædelse af
regler eller vilkår.
9.4 Energistyrelsen sikrer, at forstyrrelser, hvor der kan være fare for menneskers liv eller helbred, bringes
hurtigt til ophør.
10. Radio og tv
Strategi
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 305: Orientering om høring af bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat
2564298_0008.png
a) Regeringens mediepolitik skal understøttes ved, at mediepolitiske beslutninger om anvendelse af de
radiofrekvenser, der er afsat til radio- eller tv-tjenester, herunder for at fremme effektiv anvendelse af
disse radiofrekvenser, gennemføres.
Aktiviteter
10.1 Energistyrelsen sikrer mulighed for, at udbydere kan kombinere elektroniske kommunikationstjenester
med radio- eller tv-net for eksempel ved hjælp af radiofrekvenser afsat til radio- eller tv-formål.
11. Forsvarets anvendelse af radiofrekvenser
Strategi
a) Forsvarets behov for radiofrekvenser skal tilgodeses, så Danmark kan leve op til de lovgivningsmæssige
krav såvel nationalt som internationalt, herunder de forpligtelser, som følger af FN- og NATO-
samarbejdet, under hensyntagen til civil anvendelse af radiofrekvenser.
b) Civile tjenester skal i øget omfang have adgang til frekvensbånd, som forsvaret hidtil har anvendt
eksklusivt.
Aktiviteter
11.1 Energistyrelsen arbejder for, at civile tjenester får adgang til at dele de frekvensbånd, forsvaret
anvender, i det omfang det er muligt, og der er efterspørgsel herefter.
11.2 Forsvarets anvendelse af frekvensbånd, som ikke er identificeret til eksklusiv militær anvendelse i
frekvensplanen, sker efter frekvenslovens almindelige regler.
IV. Strategier og aktiviteter for Energistyrelsens deltagelse i frekvenssamarbejdet i EU og i det øvrige
internationale frekvenssamarbejde
Strategierne for Energistyrelsens deltagelse i frekvenssamarbejdet i EU og i det øvrige internationale
frekvenssamarbejde skal bidrage til at udmønte målsætningerne og principperne samt strategierne og
aktiviteterne for Energistyrelsens frekvensadministration, jf. afsnit I-III. I forlængelse af strategierne
for
Energistyrelsens deltagelse i det internationale frekvenssamarbejde
angives en række aktiviteter, som
Energistyrelsen skal udføre med henblik på at udmønte strategierne.
Strategi
a) Danske interesser skal varetages i internationale fora, herunder i EU, Den Europæiske Forsamling af Post-
og Telemyndigheder (CEPT) og Den Internationale Telekommunikationsunion (ITU), ved at påvirke de
beslutninger, der træffes, og ved at udveksle information og viden.
b) I det internationale frekvenssamarbejde skal Danmark arbejde for global eller europæisk harmonisering af
de tekniske rammer for at anvende radiofrekvenser, hvor det er vigtigt for at sikre udbuddet af
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester eller af udstyr til at anvende sådanne tjenester.
c) Der skal i det internationale frekvenssamarbejde i videst muligt omfang identificeres flere radiofrekvenser
til mobilt bredbånd og tilladelsesfri anvendelse.
Aktiviteter
1. Energistyrelsen indhenter relevante faglige bidrag fra danske interessenter til brug for deltagelse i det
internationale frekvenssamarbejde og deltager i relevante EU-, ITU- og CEPT-fora, hvor beslutninger om
frekvenstildelinger, frekvensallokeringer og harmonisering af de tekniske betingelser for
frekvensanvendelse træffes.
2.
Energistyrelsen bidrager i relevante internationale fora til, at det undersøges, hvordan trådløse
teknologier kan understøtte den grønne dagsorden.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 305: Orientering om høring af bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat
2564298_0009.png
3. Energistyrelsen støtter
i det internationale samarbejde
undersøgelser af mulighederne for at anvende
radiofrekvenser til Internet of Things (IoT) til løsning af klimarelaterede problemstillinger, for eksempel
smart city- og smart grid-løsninger.
4. Energistyrelsen følger ITU-samarbejdet på transportområdet (maritim, luftfart og jernbane) i de tilfælde,
hvor Danmark har konkrete interesser.
5. Energistyrelsen samarbejder med relevante myndigheder i andre lande, EU-medlemsstater og Europa-
Kommissionen om den strategiske planlægning, koordinering og harmonisering på frekvensområdet.
Energistyrelsen arbejder bl.a. for, at der tages hensyn til økonomiske, sikkerhedsmæssige,
sundhedsmæssige, kulturelle, videnskabelige, sociale og tekniske aspekter samt til offentlighedens
interesser, ytringsfrihed og de forskellige interesser hos grupper af brugere af radiofrekvenser.
6. Energistyrelsen bidrager gennem samarbejde med relevante myndigheder i andre medlemsstater og
Europa-Kommissionen til at koordinere tiltag i EU vedrørende radiofrekvenser, herunder harmoniserede
betingelser for adgang til og effektiv anvendelse af radiofrekvenser.
7. Energistyrelsen
arbejder for, at 40,5-43,5 GHz-frekvensbåndet harmoniseres til brug for mobilt bredbånd
i Europa.
8. Energistyrelsen
arbejder for global og europæisk harmonisering af flere frekvenser til brug for Wi-Fi.
9. Energistyrelsen
deltager med fokus på anvendelse til mobile formål, herunder private net, i arbejdet om
en kommende europæisk harmonisering af 3,8-4,2 GHz-frekvensbåndet.
10.
Energistyrelsen arbejder for, at mobil anvendelse af frekvensbåndet 470-694 MHz bliver mulig under
forudsætning af, at den nuværende anvendelse af frekvenserne til broadcast kan fortsætte, så længe den
er relevant. I den forbindelse arbejder Energistyrelsen for, at der fortsat er relevante frekvensmuligheder
til rådighed for PMSE.
11. For at støtte den strategiske planlægning og koordinering af tiltag på frekvensområdet i EU samarbejder
Energistyrelsen med relevante myndigheder i andre medlemsstater og med Europa-Kommissionen
gennem Frekvenspolitikgruppen og efter disses anmodning også med Europa-Parlamentet og
Ministerrådet. Samarbejdet skal bl.a. bidrage til at udvikle bedste praksis på frekvensområdet, fremme
koordineringen mellem medlemsstaterne og koordinere udstedelse af og vilkår for tilladelser til at
anvende radiofrekvenser.
12. Energistyrelsen sikrer, at anvendelse af radiofrekvenser i Danmark tilrettelægges, så harmoniserede
radiofrekvenser kan anvendes i andre medlemsstater i overensstemmelse med EU-retten.
13. Energistyrelsen samarbejder med relevante myndigheder i andre medlemsstater om koordinering af
anvendelse af radiofrekvenser for at forhindre uacceptable forstyrrelser af frekvensanvendelse og med
tredjelande, som forhindrer, at harmoniserede radiofrekvenser anvendes i EU.
14. Energistyrelsen kan bede Frekvenspolitikgruppen om at mægle i forhold til andre medlemsstater i
forbindelse med koordinering eller uacceptable forstyrrelser af frekvensanvendelse.
15. Energistyrelsen tager hensyn til henstillinger på frekvensområdet, som Europa-Kommissionen vedtager
for at sikre den harmoniserede anvendelse af og fremme opfyldelsen af målene i teledirektivet. Undlader
Energistyrelsen at følge en henstilling, begrunder Energistyrelsen det over for Europa-Kommissionen.
16. Energistyrelsen kan samarbejde med myndigheder i andre medlemsstater og Frekvenspolitikgruppen om
at fastlægge en fælles tildelingsproces for udstedelse af tilladelser til at anvende radiofrekvenser og
gennemføre udvælgelsesproceduren i fællesskab, hvis det i konkrete tilfælde er relevant. Hvis
Energistyrelsen ikke indgår i et sådant samarbejde, selvom en aktør på det danske marked har udtrykt
interesse for det, orienterer Energistyrelsen aktøren om grunden til det.
17. Når Energistyrelsen skal holde auktion eller offentligt udbud over radiofrekvenser harmoniseret til
trådløse bredbåndsnet og -tjenester, sender Energistyrelsen også offentlige høringer om udkast til
auktions- eller udbudsmateriale til Frekvenspolitikgruppen og angiver, om og hvornår der ønskes et peer
review-forum i Frekvenspolitikgruppen om materialet.
3)
18. Energistyrelsen deltager i et eventuelt ekstraordinært peer review-forum om Energistyrelsens udkast til
auktions- eller udbudsmateriale, som Frekvenspolitikgruppen indkalder til.
4)
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 305: Orientering om høring af bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat
2564298_0010.png
3) Procedurerne for et peer review-forum fremgår af teledirektivets artikel 35, stk. 1 og stk. 4-9, og pkt. 9 og 10 i Frekvenspolitikgruppens
forretningsorden.
4) Procedurerne for et ekstraordinært peer review-forum fremgår af teledirektivets artikel 35, stk. 2-6 og stk. 8, og pkt. 11 i Frekvenspolitikgruppens
forretningsorden.