Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 305
Offentligt
2564297_0001.png
Til høringsparterne, jf. høringslisten
Kontor
Center for klimaneutralt Dan-
mark
Dato
26. april 2022
Høring over udkast til bekendtgørelse om det frekvenspolitiske rammemandat
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sender hermed et udkast til bekendtgørelse
om det frekvenspolitiske rammemandat i høring.
Eventuelle høringssvar til udkastet til bekendtgørelse bedes være Klima-, Energi og
Forsyningsministeriet i hænde
senest den 27. maj 2022
på e-mail
[email protected]
gerne med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
og henvisning til sagsnummer
2022-1538.
Modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på høringens side på Høringsportalen
efter høringen. Ved afgivelse af høringssvar anses høringsparten således indforstået
med, at høringssvaret offentliggøres, herunder afsenders navn, mailadresse og evt.
øvrige kontaktoplysninger, som fremgår af høringssvaret.
Spørgsmål vedr. høringen kan stilles til Christian Rosenskjold,
[email protected],
tlf. 33
92 75 34, eller Kathrine Feldskov Andersen,
[email protected],
tlf. 33 95 09 25.
1. Bekendtgørelse om det frekvenspolitiske rammemandat
Bekendtgørelse om det frekvenspolitiske rammemandat udstedes af klima-, energi-
og forsyningsministeren og indeholder sammen med frekvensloven
1
rammerne for
Energistyrelsens udmøntning af politisk trufne beslutninger på frekvensområdet samt
de overordnede retningslinjer for styrelsens prioritering af den danske frekvensan-
vendelse og administration på frekvensområdet.
Den gældende bekendtgørelse trådte i kraft i december 2020 ved implementeringen
af teledirektivet.
2
Det fremgår af bekendtgørelsens § 2, hvilke væsentlige samfundsmæssige hensyn
der i tilfælde af frekvensknaphed medfører, at ministeren træffer beslutning om tilde-
lingsmetode i form af auktion, offentligt udbud eller udstedelse af tilladelser, efter-
hånden som ansøgninger herom modtages.
1
Lov om radiofrekvenser, jf. lovbekendtgørelse nr. 151 af 27. januar 2021,
https://www.lovti-
dende.dk/api/pdf/219323
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11. december 2018 om oprettelse af en
europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning),
https://eur-lex.eu-
ropa.eu/eli/dir/2018/1972/oj
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 305: Orientering om høring af bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat
2564297_0002.png
I det frekvenspolitiske rammemandat angives i
afsnit I
målsætningerne og i
afsnit II
de overordnede principper for Energistyrelsens frekvensadministration. Det indehol-
der i
afsnit III
en række strategier og konkrete aktiviteter, som Energistyrelsen skal
arbejde for og udføre i frekvensadministrationen. Endelig indeholder det i
afsnit IV
strategier og aktiviteter for Energistyrelsens deltagelse i frekvenssamarbejdet i EU
og det internationale frekvenssamarbejde i øvrigt.
2. Baggrunden for udkastet til ny bekendtgørelse
I december 2021 indgik partierne bag teleforliget fra 2018 en tillægsaftale om ”En
markedsbaseret og teknologineutral telepolitik”
3
(herefter teleaftalen). Sigtet med te-
leaftalen er, at Danmark også i fremtiden skal være på en europæisk førsteplads
inden for digitalisering og udrulning af digital infrastruktur.
Energistyrelsen offentliggjorde i december 2021 Frekvensstrategi 2021.
4
Frekvens-
strategien udarbejdes med 3-5 års mellemrum og analyserer udviklingen på fre-
kvensområdet nationalt og internationalt og identificerer indsatsområder for styrel-
sens frekvensadministration og emner, som styrelsen vil have særlig fokus på i de
kommende år.
På den baggrund er der behov for, at bekendtgørelse om det frekvenspolitiske ram-
memandat justeres for at afspejle teleaftalen og give et politisk mandat i forhold til
bestemte emner i Frekvensstrategi 2021, ligesom der på grund af udviklingen på
området generelt er anledning til at overveje ændringer i bekendtgørelsen fx ved at
justere strategier eller aktiviteter.
De foreslåede ændringer af bekendtgørelsen fremgår af et udkast til bekendtgørelse
med ændringsmarkeringer i forhold til den gældende bekendtgørelse, som findes på
høringens side på Høringsportalen. Til høringsparternes orientering findes her lige-
ledes teleaftalen og Energistyrelsens Frekvensstrategi 2021.
3. De væsentligste foreslåede ændringer
I det følgende beskrives de væsentligste foreslåede ændringer i udkastet til bekendt-
gørelse til det frekvenspolitiske rammemandat. De foreslåede ændringers eventuelle
ophæng i teleaftalen eller i Energistyrelsens Frekvensstrategi 2021 fremgår af be-
skrivelserne. Høringsparterne henvises derfor til disse kilder for yderligere oplysnin-
ger om baggrunden for ændringerne.
Afsnit I om målsætninger for Energistyrelsens frekvensadministration
Ad målsætning 1
Det foreslås på baggrund af teleforligets justerede pejlemærke 1, jf. teleaftalen,
at Energistyrelsens frekvensadministration ud over udvikling af dansk knowhow,
digitalisering, produktion, eksport, konkurrencekraft, omstillingsevne og innova-
3
4
https://kefm.dk/Media/637756971447892788/Teleaftale_211221.pdf
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/frekvensstrategi_2021.pdf
Side 2/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 305: Orientering om høring af bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat
2564297_0003.png
tionsstyrke også skal understøtte den grønne omstilling. Den justerede målsæt-
ning skal ses i sammenhæng med den foreslåede strategi 5 med tilhørende ak-
tivitet i afsnit III, som er beskrevet nedenfor.
Afsnit III om strategier og aktiviteter for Energistyrelsens frekvensadministration
Ad strategi 1 om udstedelse af tilladelser til at anvende radiofrekvenser
Det foreslås i
aktivitet 7
på baggrund af frekvensstrategiens afsnit 4 om mobilt
bredbånd, at Energistyrelsen skal vurdere, om frekvensbåndet 6425-7125 MHz
kan anvendes tilladelsesfrit til Wi-Fi og 5G på lige tekniske vilkår. Baggrunden
for dette er, at styrelsen generelt skal arbejde for, at frekvensanvendelse skal
være tilladelsesfri, når det er teknisk muligt, og at frekvensbåndet p.t. i Danmark
og andre europæiske lande er begrænset anvendt, mens det i andre lande i Eu-
ropa anvendes intensivt til radiokædeformål. Derudover er der i Europa interesse
for frekvensbåndet til anvendelse til Wi-Fi i forlængelse af beslutninger herom i
Nord- og Sydamerika samt dele af Asien.
Det foreslås i
aktivitet 8
på baggrund af frekvensstrategiens afsnit 3.1.2 om ibrug-
tagning af nye frekvensbånd til radiokædeformål, at Energistyrelsen skal under-
søge mulighederne og interessen for at tage yderligere frekvensbånd i brug til
radiokædeformål. Det foreslås for at kunne imødekomme en stigende efter-
spørgsel efter frekvenser til radiokædeforbindelser med større båndbredde.
Ad strategi 2 om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
Det foreslås i
aktivitet 3
på baggrund af frekvensstrategiens afsnit 6.5 om fre-
kvenser til satellittjenester, at styrelsen skal arbejde for at sikre adgang til de
nødvendige frekvensressourcer for tjenester til vejr- og klimaformål. Det foreslås
bl.a. på baggrund af, at satellittjenester spiller en vigtig rolle i forhold til overvåg-
ning af klimarelaterede parametre som temperatur, drivhusgasser og havniveau.
Ad strategi 4 om fremme af nye teknologier og tjenester
Det foreslås i
aktivitet 1
på baggrund af initiativ 1 i teleaftalen, at Energistyrelsen
skal etablere et sekretariat for anvendelse af nye teknologier, som bl.a. skal ud-
brede viden om nye og fremtidige kommunikationsteknologier og fremme udrul-
ningen og anvendelsen af forskellige teknologier, fx 5G, og digitaliseringens ge-
nerelle potentiale i forhold til den grønne omstilling.
Det foreslås i
aktivitet 2
på baggrund af frekvensstrategiens afsnit 4 om mobilt
bredbånd, at styrelsen i forbindelse med arbejdet for at sikre, at der er tilstræk-
kelige frekvensressourcer til mobile bredbåndstjenester, samtidig skal sikre, at
der afsættes yderligere radiofrekvenser til formålet, når der internationalt er truf-
fet beslutning om at anvende konkrete frekvensbånd hertil. Baggrunden er, at
der pga. den væsentlige samfundsmæssige betydning af mobile tjenester, her-
under mobilt bredbånd, skal være mulighed for, at de relevante internationalt
harmoniserede og nødvendige frekvensressourcer kan anvendes til formålet, når
der måtte være behov for det.
Side 3/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 305: Orientering om høring af bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat
2564297_0004.png
Det foreslås i
aktivitet 3
på baggrund af initiativ 3 i teleaftalen, at Energistyrelsen
skal kortlægge behovet for frekvenser til individuelle virksomhedsløsninger (pri-
vate net) og undersøge, i hvilket omfang frekvenser, der er egnede til private net,
kan stilles til rådighed for virksomheder og myndigheder for at fremme innovative
løsninger. Denne aktivitet skal ses i sammenhæng med aktivitet 4, som beskri-
ves umiddelbart nedenfor.
Det foreslås i
aktivitet 4
på baggrund af frekvensstrategiens afsnit 5 om anven-
delse af frekvenser, herunder i 3,8-4,2 GHz-frekvensbåndet, til individuelle virk-
somhedsløsninger (private net), at styrelsen gennem inddragelse af relevante
interessenter, herunder broadcastere, mobiloperatører og virksomheder gene-
relt samt myndigheder, skal fastlægge, hvordan 3,8-4,2 GHz-frekvensbåndet
kan afsættes og administreres hensigtsmæssigt, bl.a. ved at frekvensanvendel-
sen kan sameksistere med anden frekvensanvendelse i frekvensbåndet og i til-
grænsende frekvensbånd. Denne aktivitet skal ses i sammenhæng med aktivitet
3 beskrevet umiddelbart ovenfor.
Ad strategi 5 om frekvensadministrationens understøttelse af klimadagsordenen
Der foreslås på baggrund af bl.a. frekvensstrategiens afsnit 7 om klima en ny
strategi om frekvensadministrationens understøttelse af klimadagsordenen med
tilhørende aktivitet om, at Energistyrelsen skal undersøge, hvordan frekvensad-
ministrationen kan fremme udviklingen mod en mere klimavenlig telesektor. Sty-
relsens frekvensadministration skal også understøtte, at trådløse teknologier kan
fremme den grønne dagsorden, herunder ved at teleinfrastruktur kan bidrage til,
at mere klimavenlige tekniske løsninger udvikles og tages i brug inden for andre
sektorer.
Ad strategi 6 om frekvenser til brug for forskellige former for radioudstyr
Det foreslås i
aktivitet 1
på baggrund af frekvensstrategiens afsnit 6.4 om fre-
kvenser til PMSE-udstyr (Programme Making and Special Events) som fx tråd-
løse kameraer, videoforbindelser og mikrofoner, at styrelsen under inddragelse
af relevante interessenter skal analysere mulighederne for bedre udnyttelse af
eksisterende frekvensressourcer og identifikation af nye frekvenser til formålet.
Dette skal ske i forbindelse med det arbejde, som styrelsen allerede udfører,
med at sikre frekvensressourcer til PMSE-formål.
Ad strategi 7 om inddragelse af branche og øvrige interessenter
Det foreslås i
aktivitet 7,
at Energistyrelsen i forbindelse med behandling af sager
om mulige overtrædelser af frekvenslovgivningen eller vilkår i frekvenstilladelser,
hvor styrelsen efter forvaltningslovens regler skal foretage partshøring, skal gøre
dette med en frist for parten på som udgangspunkt 10 arbejdsdage. I sager, som
ikke er teknisk eller juridisk komplicerede eller potentielt særligt indgribende, til-
siger hensynet til en tredjepart, som fx måtte opleve forstyrrelser af sin frekvens-
anvendelse, at styrelsen ikke som i dag skal fastsætte en partshøringsfrist på
som udgangspunkt fire uger. Der vil dog fortsat være mulighed for at fastsætte
en længere frist for parten i teknisk eller juridisk særligt komplekse sager eller
potentielt særligt indgribende afgørelser over for parten, ligesom der i forhold til
Side 4/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 305: Orientering om høring af bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat
2564297_0005.png
særligt hastende eller driftsmæssigt eller økonomisk alvorlige situationer for an-
dre brugere af frekvenser er mulighed for at fastsætte en kortere frist.
Ad strategi 8 om mindst mulig administrativ byrde for brugere af radiofrekvenser
Det foreslås i
aktivitet 3
på baggrund af frekvensstrategiens afsnit 4 om mobilt
bredbånd, at styrelsen skal sikre, at 66-71 GHz-frekvensbåndet fortsat kan an-
vendes tilladelsesfrit med lige adgang for eksisterende og kommende anvendel-
ser, så evt. anvendelse til mobilt bredbånd sker i overensstemmelse med den
gældende harmonisering. Der er blandt interessenterne i forhold til disse fre-
kvenser dels ønske om tilladelsesfri anvendelse og dels ønske om anvendelse
på grundlag af tilladelse.
Det foreslås i
aktivitet 4
på baggrund af frekvensstrategiens afsnit 3.1.3 om ’light
licensing’ i tilladelsesadministrationen, at Energistyrelsen skal undersøge mulig-
hederne for at udstede tilladelser i visse frekvensbånd uden fastsættelse af indi-
viduelle tekniske vilkår (”light licensing”). Dette kan overvejes i visse frekvens-
bånd på fx radiokædeområdet, hvor det kan være en mulighed umiddelbart at
udstede en tilladelse til at anvende frekvenserne, når brugeren registrerer sin
anvendelse af frekvenserne. En sådan tilladelse kan indeholde en række gene-
riske tekniske vilkår om fx lav sendeeffekt, hvor der ikke vurderes at være behov
for, at der fastsættes individuelle tilladelsesvilkår med henblik på at sikre ufor-
styrret frekvensanvendelse for tilladelsesindehaverne og andre brugere af fre-
kvenserne.
Afsnit IV om strategier og aktiviteter for Energistyrelsens deltagelse i frekvens-
samarbejdet i EU og det øvrige internationale frekvenssamarbejde
Det foreslås i
aktivitet 2
på baggrund af frekvensstrategiens afsnit 7 om klima, at
Energistyrelsen i relevante internationale fora skal bidrage til undersøgelser af,
hvordan trådløse teknologier kan understøtte den grønne dagsorden. Denne ak-
tivitet skal ses i sammenhæng med den foreslåede nye strategi 5 med tilhørende
aktivitet i afsnit III om frekvensadministrationens understøttelse af klimadagsor-
denen, som er beskrevet ovenfor.
Det foreslås i
aktivitet 7
på baggrund af frekvensstrategiens afsnit 4 om mobilt
bredbånd, at Energistyrelsen skal arbejde for, at 40,5-43,5 GHz-frekvensbåndet
harmoniseres til brug for mobilt bredbånd i Europa. Baggrunden er, at 40 GHz-
frekvensbåndet har potentiale som et kommende 5G-frekvensbånd og er ved at
blive teknisk harmoniseret til 5G i Europa.
Det foreslås i
aktivitet 8
på baggrund af frekvensstrategiens afsnit 6 om short
range devices, herunder RLAN/Wi-Fi, at Energistyrelsen skal arbejde for global
og europæisk harmonisering af flere frekvenser til brug for Wi-Fi. Baggrunden
er, at den fortsatte udrulning af højhastighedsbredbånd til danske husstande og
virksomheder fører til et stigende behov for frekvenser til Wi-Fi.
Det foreslås i
aktivitet 9
på baggrund af frekvensstrategiens afsnit 4 om mobilt
bredbånd, at Energistyrelsen skal deltage med fokus på anvendelse til mobile
formål, herunder private net, i arbejdet om en europæisk teknisk harmonisering
Side 5/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 305: Orientering om høring af bekendtgørelse om frekvenspolitisk rammemandat
2564297_0006.png
af 3,8-4,2 GHz-frekvensbåndet. Forslaget skal ses i sammenhæng med fre-
kvensstrategiens afsnit 5 om individuelle virksomhedsløsninger (private net).
Det foreslås i
aktivitet 10
på baggrund af frekvensstrategiens afsnit 4 om mobilt
bredbånd, at Energistyrelsen i takt med den generelle teknologiske udvikling skal
arbejde for, at mobil anvendelse af frekvensbåndet 470-694 MHz bliver mulig
under forudsætning af, at den nuværende anvendelse af frekvenserne til bro-
adcast kan fortsætte, så længe den er relevant. I den forbindelse skal styrelsen
arbejde for, at der er relevante frekvensmuligheder til rådighed for PMSE-formål
som beskrevet i forbindelse med den foreslåede aktivitet 1 under strategi 6 om
frekvenser til brug for forskellige former for radioudstyr.
4. Konsekvensvurderinger m.v.
Udkastet til bekendtgørelse omhandler klima-, energi- og forsyningsministerens ret-
ningslinjer for Energistyrelsens administration af frekvensområdet. Der er således
ikke tale om erhvervsrettet lovgivning, som medfører direkte erhvervsøkonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Bekendtgørelsen er derfor ikke
omfattet af retningslinjerne om de fælles ikrafttrædelsesdatoer, offentliggørelse af
oplysninger om reguleringen på virk.dk senest fire uger inden ikrafttrædelsen eller
principperne for agil erhvervsrettet regulering. Der foretages derudover ikke imple-
mentering af erhvervsrettet EU-regulering ved udkastet til bekendtgørelse.
Side 6/6