Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 304
Offentligt
2564193_0001.png
26. april 2022
Til Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget
Regeringens udspil til grøn skattereform
Problemstilling
Regeringen har fremlagt sit udspil til en grøn skattereform. Dansk Gartneri finder det meget
bekymrende, at regeringen lægger op til, at prisen på at udlede CO
2
bliver sat voldsomt op for
de energiintensive virksomheder. Vi vil i det følgende redegøre for afgiftens konsekvenser for
gartnerierhvervet samt vores forslag til en CO2-afgift, og de bestræbelser gartnerierhvervet
allerede har gjort ifm. energieffektivisering og omstilling
Dansk Gartneris kommentarer og forslag til en CO2-afgift
Dansk Gartneri stiller sig meget uforstående overfor, at regeringen lægger op til, at prisen på
at udlede CO
2
bliver sat voldsomt op for de energiintensive virksomheder – særligt for dem,
der er inden for EU’s kvotemarked, men også for dem, der er udenfor. For gartnerierhvervet
vil det afgiftsniveau, som regeringen lægger op til, føre til en betydelig forringelse af konkur-
renceevnen med tab af arbejdspladser i uhørt grad og voldsom lækageeffekt af udledningen.
Regeringen bliver nødt til at gøre op med sig selv, om man ønsker en dansk produktion af
blandt andet fødevarer i en tid, hvor der er risiko for global mangel på netop fødevarer.
Det danske gartnerierhverv ønsker at være en del af løsningen på den grønne omstilling, og
der er i erhvervet allerede gang i mange bestræbelser på at omstille til grøn energi – både i og
uden for kvotesystemet. Vi mener, at det bør være muligt at nå de ambitiøse klimamålsætnin-
ger uden at sætte danske virksomheders konkurrenceevne over styr med tab af massevis af
arbejdspladser til følge. Vi hæfter os i den forbindelse ved, at der i udspillet lægges op til at
hjælpe virksomhederne med at blive mere grønne. Det er vores klare opfattelse, at den igang-
værende positive udvikling i reduktionen i CO
2
-udledningerne bør styrkes via øgede incitamen-
ter til at investere i den grønne omstilling fremfor at afgiftsbelægge virksomhederne med den
voldsomhed, som regeringen her lægger op til.
Fremadrettet må denne udvikling forventes at fortsætte i et endnu højere tempo, bl.a. båret på
vej af stigende priser på fossil energi og markedsdrevne incitamenter i retning af en større
efterspørgsel efter klimavenligt producerede fødevarer.
En alternativ model for CO2-afgiften kunne i hovedtræk indeholder følgende elementer:
-
-
Undlade at lægge afgift på den kvoteomfattede del af virksomhederne, der allerede
betaler for kvoter.
Et afgiftsniveau på den ikke-kvoteomfattede del af virksomhederne svarende til kvote-
prisen. Samtidig hermed skal det nuværende bundfradrag for ikke-kvoteomfattede fast-
holdes og eventuelt udbygges.
Fremme af tilskudsbaserede incitamenter til omstilling i et langt større omfang end re-
geringen lægger op til, for at virksomhederne kan accelerere den grønne omstilling.
-
Det er Dansk Gartneris opfattelse, at ovennævnte tilgangsvinkel til den nye CO2-afgiftsbeskat-
ning favner de fleste virksomheder i Danmark og kan medvirke til, at de udstukne politiske mål
for udledningen nås, samtidig med at vi undgår unødige lækage-effekter og tab af danske
arbejdspladser. Det er vigtigt, at ændringer i afgiftssystemet ikke risikerer at reducere incita-
menterne i de mulige omstillingsperspektiver for danske virksomheder, herunder gartneribran-
chens bidrag til omstillingen.
Axelborg • Axeltorv 3 • DK-1609 København V • Tlf.: +45 3339 4545 • Fax: +45 3314 5655 • www.danskgartneri.dk
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 304: Materiale fra Dansk Gartneri ifm. foretræde om konsekvenserne for erhvervet ved regeringens udspil til en grøn skattereform
2564193_0002.png
26. april 2022
Baggrund
Gartnerierhvervet
Gartnerierhvervet har gode produkter – planter og blomster til det grønne miljø både inde og
ude, og vi leverer den sunde kost i form af frugt og grønt. I 1980 var der flere end 4.000 gart-
nerier, mens der i de senere år har været knap 1.000. Værdien af gartneriprodukter udgør 17
pct. af samtlige planteprodukter fra dansk jordbrug, dvs. alt hvad der produceres på danske
marker inkl. drivhuse. Gartnerierhvervet er et meget konkurrenceudsat erhverv, der er oppe
mod store udenlandske spillere på verdensmarkedet, særligt fra Holland.
Gartnerierhvervet er nået langt med energieffektivisering og omstilling
Det danske gartnerierhverv har formået at reducere sit energiforbrug på 18 år med mere end
halvdelen, uden at væksthusarealet er faldet tilsvarende. Dette er sket gennem etablering af
gardiner, isolering og andre tiltag, som bidrager til bedre udnyttelse af energien. Branchen er
desuden tæt involveret i bestræbelserne på at omlægge Fynsværket til vedvarende energikil-
der. Bestræbelser som over årene har ført til væsentlige reduktioner i CO2-udledningen, der
vil accelerere i betydelig grad i de kommende år.
Se vedlagte notater fra DS om energiforbruget i væksthuse 1990-2017 og 2002-2020 samt
opgørelse over det kvoteomfattede aftag fra de fynske fjernvarmegartnerier, der illustrerer
ovenstående bestræbelser.
Konsekvenserne af regeringens forslag til en CO2-afgift for gartnerierhvervet under ét
Med en række indlagte forudsætninger skønnes det, at de samlede økonomiske konsekven-
serne for gartnerierhvervet vil være følgende, når udspillet er fuldt ud indfaset:
(Beløb i 1.000 kr.)
År
2030
Samlede konse-
kvenser u/om-
stilling
79.810
Samlede
konse-
kvenser /omstilling
50.842
Ovennævnte tal skal sammenholdes med, at det senest opgjorte driftsresultat efter ejerløn i
2020 for branchens som helhed ligger på 144.541. mio. kr. (kilde DS.).
Konsekvenserne af regeringens forslag til en CO2-afgift for udvalgte repræsentative mellem-
store (og et stort) gartnerier ift. omsætning, antal medarbejdere og kvoter / ikke kvoter
(Beløb i 1.000 kr.)
Gartneri
CO2-afgift kr. (2030)
Driftsresultat kr.
Antal medarbejdere
1
2.300
3.917
45
2
2.300
3935
130
3
7.900
-6,824
164
4
500
1.478
34
Alle tal (ekskl. CO2-afgiften) er fra 2021
Ovenstående tal for branchen som helhed og for det enkelte gartneri viser med al tydelighed
situationens alvor for branchen, hvis regeringsudspillet går igennem. Så vil det ganske enkelt
ikke være rentabelt at drive væksthusgartnerier i Danmark.
De sidste fem år har væksthusgartnerierne haft et gennemsnitligt overskud på kr. 878.000 efter
afholdelse af en beregnet indehaverløn. Det er værd at bemærke, at disse år ligger på et langt
højere niveau end de foregående 30 år. For et gennemsnitsgartneri opkræves der ca. kr.
50.000 i minimumsafgifter og rumvarmeafgifter, som der ifølge udspillet ikke bliver ændret på.
Den nye CO2 afgift vil derfor blive til en reel merudgift for gennemsnitsgartneriet.
Axelborg • Axeltorv 3 • DK-1609 København V • Tlf.: +45 3339 4545 • Fax: +45 3314 5655 • www.danskgartneri.dk