Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 303
Offentligt
Bekendtgørelse om tilskud til etablering af
højhastighedsbredbånd i 2022
I medfør af tekstanmærkning nr. 119 ad 29.29.04 til § 29 på finansloven for finansåret 2022
fastsættes:
Kapitel 1
Formål og definitioner
§ 1.
Formålet med bekendtgørelsen er at fastlægge rammerne for tildeling og udbetaling af tilskud fra
den statslige Bredbåndspulje til projekter om etablering af net til højhastighedsbredbånd.
§ 2.
Tilskud til etablering af net til højhastighedsbredbånd efter denne bekendtgørelse udgør
statsstøtte i medfør af artikel 107, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Støtteordningen er notificeret efter Europa-Kommissionens forordning nr. 651/2014/EU af 17. juni 2014
om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og
108 (den generelle gruppefritagelsesforordning), EU-Tidende 2014, nr. L 187, s. 1, og administreres i
overensstemmelse hermed.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Højhastighedsbredbånd: Fiberbaserede adgangsnet (FTTx), avancerede opgraderede kabel-tv-net,
der mindst anvender DOCSIS 3.0-standarden og visse avancerede trådløse net, der muliggør
vedvarende høje hastigheder til den enkelte abonnent.
2) Mobilteknologier: Teknologier, som er omfattet af standarder offentliggjort af ETSI i EN 301 908
serien.
3) Partnerskab: En gruppe bestående af en eller flere bredbåndsudbydere, en sammenslutning af
borgere og virksomheder samt eventuelt en kommune, som ønsker at medvirke til etablering af net i
et projekt omfattet af § 4, stk. 2, nr. 1. Et partnerskab kan ligeledes bestå af en borger og en
bredbåndsudbyder, som ønsker at medvirke til etablering af net i et projekt omfattet af § 4, stk. 2, nr.
2.
4) Sammenslutning af borgere og virksomheder: En forening eller lignende, der enten er stiftet til
formålet eller tidligere er stiftet til et andet formål. I sammenslutningen skal der være medlemmer, i
form af borgere eller virksomheder, der repræsenterer hver enkelt adresse, der deltager i projektet, jf.
§ 4.
5) Sammenhængende område: Et område bestående af to eller flere tilskudsberettigede adresser, der
ligger i samme lokalområde, og som i henhold til Energistyrelsens kortlægning, jf. § 5, har medtaget
alle tilskudsberettigede adresser inden for området.
6) Netejer: Den udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der på ethvert givet
tidspunkt i den i § 24, stk. 8, afgrænsede periode, ejer, lejer eller på anden måde råder over de for
levering af kommunikationstjenester nødvendige frekvenser eller kanaler i et støttet elektronisk
kommunikationsnet.
7) Kriseramt: Som defineret i artikel 2, nr. 18, i den generelle gruppefritagelsesforordning.
8) Bitstrømsprodukt: Et produkt, hvorved bredbåndsudbyderen leverer transmissionskapacitet
mellem en slutbrugers tilslutningspunkt til nettet og det punkt i nettet, hvor øvrige udbydere kan
opsamle og overtage trafikken, og som derved sætter den adgangssøgende udbyder af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester i stand til at levere kommunikationstjenester til den forbundne
slutbruger.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 303: Orientering om høringsmateriale om Bredbåndspulje 2022
9) Annoncering af projekt: En teknologineutral konkurrenceudsættelse af projektet efter en åben,
gennemsigtig og ikkediskriminerende udvælgelsesprocedure, jf. § 6, stk. 2 eller 3, som foretages af
ansøger forud for dennes indsendelse af ansøgning om tilskud.
10) Bredbåndsudbyder: Begrebet bredbåndsudbyder dækker over selskaber m.v., der tilbyder
internetadgang med én eller flere typer bredbåndsteknologier, fx antenneforeninger, mobilselskaber,
fiberselskaber m.v. En bredbåndsudbyder kan udbyde bredbåndstjenester til slutkunder eller
engroskunder eller begge dele.
11) Interesseforbunden virksomhed: En virksomhed, der er interesseforbunden med en eller flere af
projektets samarbejdsparter på grund af et indbyrdes ejerforhold, en bestemmende eller betydelig
indflydelse eller familiemæssige relationer.
12) Tilslutning: Ved tilslutning forstås, at der er etableret forbindelse og tilslutningsstik helt ind i
huset på den enkelte adresse. Det er derimod ikke en forudsætning for tilskuddet, at der er et aktivt
abonnement på adressen.
13) Store og mellemstore private virksomheder: Ved store og mellemstore private virksomheder
forstås virksomheder, der beskæftiger 50 eller flere årsværk, og hvis årlige omsætning eller årlige
samlede balance overstiger 10 mio. EUR.
14) Små private virksomheder: Ved små private virksomheder forstås virksomheder, der beskæftiger
færre end 50 årsværk, herunder enkeltmandsvirksomheder, og virksomheder, hvis årlige omsætning
og årlige samlede balance maksimalt er 10 mio. EUR.
15) En særligt enkeltstående adresse: Ved en særligt enkeltstående adresse forstås en
tilskudsberettiget adresse, hvor afstanden i fugleflugtslinje er mere end 400 meter til nærmeste
adresse, som enten er tilskudsberettiget eller allerede har adgang til bredbånd med hastigheder på
mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload.
Stk. 2.
Ved anvendelse af denne bekendtgørelse gælder endvidere definitionerne i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester og lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur til
telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v.
Kapitel 2
Vilkår for tilskudsberettigelse og kortlægning
§ 4.
Energistyrelsen kan efter ansøgning yde tilskud til projekter om etablering af net til
højhastighedsbredbånd.
Stk. 2.
Tilskud kan dække investeringsomkostninger ved bredbåndsrelaterede anlægsarbejder,
herunder etablering af passiv fysisk infrastruktur, og kan ydes til:
1) projekter, der omfatter et sammenhængende område, jf. § 3, stk. 1, nr. 5, eller
2) projekter, der omfatter en særligt enkeltstående adresse, jf. § 3, stk. 1, nr. 15.
Stk. 3.
Der kan ydes tilskud til etablering af net til højhastighedsbredbånd til boliger, virksomheder og
sommerhuse, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Der kan ikke ydes tilskud til følgende:
1) Dækning af adresser, som er beliggende i byzone.
2) Dækning af adresser ejet af staten, en kommune eller region (offentligt ejede adresser).
3) Etablering af bredbåndsforbindelser til samlet nybyggeri eller udstykninger. Dog kan
enkeltstående nybyggeri eller en enkeltstående udstykning modtage tilskud.
Stk. 5.
Der kan ikke ydes tilskud til partnerskaber, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, hvor udbetalingen skal ske til
en part, der på ansøgningstidspunktet ikke har efterkommet et krav om tilbagebetaling af tilskud,
herunder tilbagebetaling af tilskud, som Europa-Kommissionen har erklæret ulovlig og uforenelig med
statsstøttereglerne. Der kan endvidere ikke ydes tilskud til partnerskaber, hvor udbetalingen skal ske til
en part, der må anses for kriseramt, jf. § 3, stk. 1, nr. 7.
Stk. 6.
Det net, der etableres med tilskud, skal ved etableringen kunne levere stabile, oplevede
hastigheder på mindst 300 Mbit/s download og 100 Mbit/s upload.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 303: Orientering om høringsmateriale om Bredbåndspulje 2022
Stk. 7.
Mobilteknologier kan ikke indgå i projekter, hvor der i det pågældende område er stillet
dækningskrav i forbindelse med en frekvensauktion afholdt af Energistyrelsen.
§ 5.
For at kunne anses som tilskudsberettiget må en adresse maksimalt have adgang til 30 Mbit/s
download eller 5 Mbit/s upload.
Stk. 2.
Energistyrelsen kortlægger de tilskudsberettigede adresser, der kan indgå i projekter omfattet
af § 4, og offentliggør et interaktivt kort med en oversigt over disse adresser. Kortet indeholder også
andre oplysninger om adresser, som anvendes til pointgivning i de objektive pointmodeller, jf. § 10, stk.
2-3. I kortlægningen indgår en vurdering af, om det kan forventes, at adressen vil få bedre dækning
inden for de kommende 3 år.
Stk. 3.
Energistyrelsen indhenter oplysninger til brug for kortlægningen, jf. stk. 2, fra udbydere af
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester. I den forbindelse fastsætter Energistyrelsen en frist for
udbydernes afgivelse af oplysninger. Efter udløbet af denne frist vil det ikke være muligt for udbyderne
at få ændret kortlægningen med nye oplysninger om egen dækning, medmindre dette skyldes indsigelser
fra andre parter, jf. stk. 4.
Stk. 4.
Energistyrelsen fastsætter en frist for indsigelser over kortlægningen i forhold til de
oplysninger, som fremgår om adresser på det i stk. 2 omtalte kort over tilskudsberettigede adresser.
Efter udløbet af denne frist vil det ikke længere være muligt at få ændret en adresses status. Dog kan
Energistyrelsen frem til tidspunktet for afgørelser om tilskud ændre adressers status i kortlægningen,
såfremt dette skyldes fejl i BBR.
Kapitel 3
Ansøgninger og ansøgningsrunde
§ 6.
Energistyrelsen foretager offentlige indkaldelser af ansøgninger om tilskud.
Stk. 2.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter et sammenhængende område, jf. § 3, stk. 1,
nr. 5, indsendes til Energistyrelsen af en kommune eller en sammenslutning af borgere og virksomheder
på vegne af det partnerskab, der medvirker i projektet.
Stk. 3.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter en særligt enkeltstående adresse, jf. § 3, stk. 1,
nr. 15, indsendes til Energistyrelsen af ansøgeren eller af udbyderen, på vegne af ansøgeren, der
medvirker i projektet.
Stk. 4.
Energistyrelsen fastsætter, hvordan indsendelse af ansøgninger skal ske, og fastsætter
retningslinjer samt frist for annoncering af projektet med henblik på valg af bredbåndsudbyder.
Stk. 5.
Ansøgningen skal være fyldestgørende og indeholde den information og dokumentation, der er
nødvendig for sagsbehandlingen, jf. § 7 eller § 8. Ansøgeren skal efter anmodning fra Energistyrelsen
fremsende yderligere oplysninger, der er nødvendige for at vurdere ansøgningen.
Stk. 6.
Energistyrelsen meddeler afslag på en ansøgning, hvis en ansøgning ikke er modtaget inden
ansøgningsfristen, eller hvis ansøgeren ikke efter anmodning har indsendt en fyldestgørende ansøgning
eller nødvendige oplysninger om projektet inden en fastsat frist.
Stk. 7.
Der kan ikke ansøges om tilskud til de samme adresser i flere projekter i samme
ansøgningsrunde.
Stk. 8.
Stk. 7 er ikke til hinder for, at særligt enkeltstående adresser, der ikke har fået tilskud, kan
indgå i ansøgninger efter stk. 2.
§ 7.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter et sammenhængende område, jf. § 3, stk. 1, nr.
5, skal indeholde følgende:
1) liste over adresser i projektet, herunder placering af disse i et sammenhængende område, som kan
dannes på Energistyrelsens interaktive kort, jf. § 5, stk. 2,
2) projektets start- og afslutningsdato,
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 303: Orientering om høringsmateriale om Bredbåndspulje 2022
3) beskrivelse af partnerskabet, herunder beskrivelse af dets organisering, ansvarsfordeling og
ledelse,
4) fuldmagt fra deltagere på de adresser, der deltager i projektet, og fra de øvrige medlemmer af
partnerskabet, fx bredbåndsudbyder og kommune, til den, som tegner partnerskabet, hvorefter denne
kan søge på alle deltageres vegne. Den af Energistyrelsen udarbejdede skabelon for fuldmagt skal
anvendes. Fuldmagten skal indeholde en bekræftelse på, at fuldmagtsgiver ikke har viden om, at der
allerede er eller vil komme dækning på egen adresse med højere hastighed end de
tilskudsberettigede, jf. § 5, stk. 1,
5) budget for projektet, herunder angivelse af egenbetaling, jf. § 13, stk. 2, bredbåndsudbyderens
egen investering, jf. § 13, stk. 3, og eventuel medfinansiering fra kommunen, jf. § 13, stk. 4,
6) oplysninger fra partnerskabet, hvis partnerskabet har modtaget eller vil modtage anden statsstøtte
til det ansøgte bredbåndsprojekt. Oplysningerne skal indeholde navnet på den støttetildelende
myndighed, det eksakte støttebeløb og hvilke støtteberettigede omkostninger, som støtten vedrører,
7) bekræftelse på, at det net, hvortil der søges om støtte, ikke allerede er etableret med en hastighed,
som overstiger de i § 5, stk. 1, beskrevne hastigheder,
8) erklæring om, at virksomheden ikke er kriseramt, og erklæring om tilbagebetaling af støtte, jf. § 4,
stk. 5. Energistyrelsens skabeloner for disse erklæringer skal benyttes. Erklæringerne skal være
underskrevet af et ledende medlem af den virksomhed, tilskuddet skal udbetales til, typisk en
bredbåndsudbyder, og
9) bekræftelse på, at projektet kun vil blive gennemført, hvis der opnås støtte.
§ 8.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter en særligt enkeltstående adresse, jf. § 3, stk. 1,
nr. 15, skal indeholde følgende:
1) adressens beliggenhed, som kan dannes på Energistyrelsens interaktive kort, jf. § 5, stk. 2,
2) projektets start- og afslutningsdato,
3) beskrivelse af partnerskabet, herunder beskrivelse af dets organisering, ansvarsfordeling og
ledelse,
4) udfyldt ansøgningsblanket, som skal indeholde en bekræftelse på, at ansøger ikke har viden om, at
der allerede er eller vil komme dækning på egen adresse med højere hastighed end de
tilskudsberettigede, jf. § 5, stk. 1. Den af Energistyrelsen udarbejdede ansøgningsblanket skal
anvendes,
5) budget for projektet, herunder angivelse af egenbetaling, jf. § 13, stk. 2, bredbåndsudbyderens
egen investering, jf. § 13, stk. 3, og eventuel medfinansiering fra kommunen, jf. § 13, stk. 4,
6) oplysninger fra partnerskabet, hvis partnerskabet har modtaget eller vil modtage anden statsstøtte
til det ansøgte bredbåndsprojekt. Oplysningerne skal indeholde navnet på den støttetildelende
myndighed, det eksakte støttebeløb og hvilke støtteberettigede omkostninger, som støtten vedrører,
7) bekræftelse på, at det net, hvortil der søges om støtte, ikke allerede er etableret med en hastighed,
som overstiger de i § 5, stk. 1, beskrevne hastigheder,
8) erklæring om, at virksomheden ikke er kriseramt, og erklæring om tilbagebetaling af støtte, jf. § 4,
stk. 5. Energistyrelsens skabeloner for disse erklæringer skal benyttes. Erklæringerne skal være
underskrevet af et ledende medlem af den virksomhed, tilskuddet skal udbetales til, typisk en
bredbåndsudbyder, og
9) bekræftelse på, at projektet kun vil blive gennemført, hvis der opnås støtte.
§ 9.
Ansøgere skal bekræfte, at projektet er annonceret efter de retningslinjer, som Energistyrelsen
offentliggør ved indkaldelse af ansøgninger, jf. § 6, og at valget af, hvem der skal etablere og eje
projektets infrastruktur, er sket på baggrund af resultatet af denne annoncering.
§ 10.
Indsendte ansøgninger vil blive vurderet og prioriteret af Energistyrelsen efter udløbet af
ansøgningsfristen, hvorefter Energistyrelsen vil meddele tilsagn om tilskud til tilskudsberettigede
ansøgere inden for de midler, der er til rådighed, og afslag på de resterende ansøgninger.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 303: Orientering om høringsmateriale om Bredbåndspulje 2022
Stk. 2.
For sammenhængende områder, jf. § 3, stk. 1, nr. 5, anvendes en objektiv pointmodel til
prioritering af de indkomne ansøgninger, som lever op til de krav, der gælder for tilskudsordningen, jf.
bilag 1.
Stk. 3.
For særligt enkeltstående adresser, jf. § 3, stk. 1, nr. 15, anvendes en objektiv pointmodel til
prioritering af de indkomne ansøgninger, som lever op til de krav, der gælder for tilskudsordningen, jf.
bilag 2.
Stk. 4.
Hvis de resterende midler ikke er tilstrækkelige til at kunne dække det ansøgte beløb til det
næste projekt i rækkefølgen fuldt ud, kan Energistyrelsen foretage en skønsmæssig vurdering af,
hvorvidt det er hensigtsmæssigt at tilbyde dette projekt et tilsagn om delvist tilskud.
§ 11.
Energistyrelsen kan efter ansøgning godkende, at et projekt ændres, herunder en eventuel
udsættelse af projektets afslutningsdato, jf. § 7 og § 8. Ændringen kan godkendes, når den er i
overensstemmelse med projektets oprindelige formål, og det ændrede projekt fortsat opfylder kriterierne
for tilskud på ansøgningstidspunktet. I forbindelse med godkendelsen af ændringen fastsættes et nyt
tilsagnsbeløb og en ny tilskudsprocent. Tilsagnsbeløbet og tilskudsprocenten for det ændrede projekt
kan ikke være højere end det oprindeligt godkendte tilsagnsbeløb og tilskudsprocent. Ændringen må
ikke gennemføres af ansøgeren, før Energistyrelsens godkendelse foreligger.
Stk. 2.
Anmodning om ændring af et projekt, jf. stk. 1, skal indsendes til Energistyrelsen uden
ugrundet ophold, og senest inden sagen er afsluttet i Energistyrelsen ved udbetaling af tilskuddet.
Kapitel 4
Tilsagn om tilskud
§ 12.
I forbindelse med tilsagn om tilskud fastsætter Energistyrelsen et tilskudsgrundlag i form af et
godkendt budget for projektet, herunder en frist for hvornår projektet senest skal være afsluttet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan nedsætte det ansøgte tilskudsgrundlag, bl.a. hvis:
1) de oplyste omkostninger vurderes for højt fastsat,
2) der i budgettet for projektet er medtaget følgearbejder af urimeligt stort omfang,
3) de oplyste omkostninger skønnes at omfatte arbejder uden betydning for projektet,
4) der ikke er modregnet opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, rabatter og lignende, eller
5) der er medtaget omkostninger, hvortil der ikke kan ydes tilskud.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan i tilsagnet fastsætte en tilskudsprocent, der er forholdet mellem tilsagnet
om tilskud og det godkendte ansøgningsbudget.
Stk. 4.
Tilsagn om tilskud meddeles for et maksimalt tilskudsbeløb, dog således at udbetaling af
tilskud, herunder eventuel rateudbetaling, ikke kan overstige den fastsatte tilskudsprocent.
Stk. 5.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for tilsagn om tilskud.
Kapitel 5
Tilskudsberettigede omkostninger og vilkår om medfinansiering
§ 13.
Der kan ydes tilskud til projekter omfattet af § 4 med op til 125.000 kr. pr. adresse i gennemsnit
beregnet på baggrund af de samlede tilskudsberettigede omkostninger, der indgår i projektet, jf. § 14.
Stk. 2.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal der bidrages med en egenbetaling på mindst 2.000
kr. i gennemsnit inklusive moms til projektets finansiering. Bidrag fra bredbåndsudbyderen eller
kommunen kan ikke medregnes som egenbetaling.
Stk. 3.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal udbyderen bidrage med mindst 4.000 kr.
eksklusive moms til projektets finansiering.
Stk. 4.
Hvis en kommune indgår i partnerskabet, skal kommunen bidrage med midler til finansiering
af projektet.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 303: Orientering om høringsmateriale om Bredbåndspulje 2022
§ 14.
De tilskudsberettigede omkostninger er de investeringsomkostninger ved anlægsarbejdet, der er
nødvendige for at etablere net til adresser omfattet af et projekt, jf. § 4. Indirekte omkostninger
(overhead) kan medtages som projektomkostning og beregnes som højst 18 pct. af lønomkostningerne.
Stk. 2.
Omkostningerne opgøres eksklusive moms. Ved opgørelsen af de tilskudsberettigede
omkostninger modregnes opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, rabatter eller lignende.
Stk. 3.
Ved køb af varer eller tjenesteydelser fra en interesseforbunden virksomhed udgør de
tilskudsberettigede omkostninger alene den interesseforbundne virksomheds faktisk afholdte og betalte
kostpris.
Stk. 4.
De tilskudsberettigede omkostninger omfatter ikke:
1) finansieringsomkostninger,
2) omkostninger forbundet med én samarbejdsparts betaling til en anden samarbejdspart i samme
projekt, og
3) omkostninger til drift af det etablerede net, herunder efterlevelse af krav om åben adgang til den
etablerede infrastruktur.
Kapitel 6
Udbetaling af tilskud
§ 15.
Energistyrelsen fastlægger, hvordan ansøgning om udbetaling af tilskud skal indgives.
Stk. 2.
Ansøgningen om udbetaling af tilskud skal indsendes til Energistyrelsen inden 3 måneder efter
projektets afslutning. Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagnet bortfalder, hvis ansøgning om
udbetaling ikke indgives rettidigt.
Stk. 3.
Udbetaling af tilskud er betinget af:
1) at projektet er gennemført som beskrevet i tilsagnet med eventuelle senere ændringer, jf. § 11, stk.
1, herunder at den anførte tilslutningsprocent er opnået, at egen- og medfinansiering er givet til
bredbåndsudbyderen, og at den etablerede infrastruktur vil kunne levere stabile, oplevede hastigheder
på mindst 300 Mbit/s download og 100 Mbit/s upload, og
2) at der kun er anvendt momsregistrerede virksomheder til udførelse eller levering af
tilskudsberettigede arbejdsopgaver, for hvilke der kræves betaling.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan fravige betingelsen i stk. 3, nr. 2, når de tilskudsberettigede aktiviteter er
momsfritaget i henhold til lov om merværdiafgift (momsloven).
Stk. 5.
Ansøgningen om udbetaling skal være fyldestgørende og indeholde den information og
dokumentation, der er nødvendig for sagsbehandlingen. Ansøgeren skal efter anmodning fra
Energistyrelsen aflevere yderligere oplysninger, der er nødvendige for at vurdere ansøgningen.
§ 16.
Enhver, der søger om udbetaling af tilskud efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til efter
anmodning fra Energistyrelsen at afgive enhver oplysning, der har betydning for udbetalingen af
tilskuddet.
§ 17.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indeholde et projektregnskab, der angiver de afholdte
og betalte tilskudsberettigede omkostninger. Regnskabet skal være underskrevet af den partner, der ejer
den infrastruktur, der er etableret i projektet, og skal være vedlagt en liste over regnskabsbilagene samt
en ledelseserklæring udformet efter Energistyrelsens anvisning.
Stk. 2.
Såfremt tilskudsmodtageren er en stor eller mellemstor privat virksomhed skal slutregnskabet
revideres og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om tilskud er på over 1 mio. kr.
Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af Energistyrelsen.
Stk. 3.
Såfremt tilskudsmodtageren er en lille privat virksomhed skal slutregnskabet revideres og
påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om tilskud er over 500.000 kr. Regnskabet revideres
i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af Energistyrelsen.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 303: Orientering om høringsmateriale om Bredbåndspulje 2022
Stk. 4.
Regnskab uden revisorpåtegning vedlægges kopi af regningsbilag vedrørende de
tilskudsberettigede omkostninger, jf. § 18.
§ 18.
Regningsbilag, der anvendes som dokumentation for afholdte og betalte tilskudsberettigede
omkostninger eller lægges til grund for regnskaber herover, skal af det udførende firma være påført
oplysninger om følgende:
1) Hvilken virksomhed og hvilket projekt arbejdet vedrører.
2) Hvilke indkøb eller arbejde der er udført i forhold til det støtteberettigede projekt.
3) Fakturadato.
4) Start- og slutdato for indkøb og udført arbejde.
5) Det udførende firmas CVR-nummer.
6) Hvis et regningsbilag indeholder tilskudsberettigede såvel som ikketilskudsberettigede
omkostninger, skal det tydeligt fremgå, hvilke omkostninger, der er medtaget i tilskudsregnskabet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan til enhver tid forlange at få originale bilag forevist.
Stk. 3.
Hvis indkøb sker hos en interesseforbunden virksomhed, jf. § 14, stk. 3, kan Energistyrelsen
forlange, at tilskudsmodtager foreviser dokumentation for kostprisen hos den virksomhed, hvor
indkøbet er sket.
§ 19.
Energistyrelsen kan forlænge fristen for ansøgning om udbetaling, jf. § 15, stk. 2. Forlængelse
kan dog kun ske, hvis projektet er afsluttet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan efter ansøgning tillade, at tilskud vedrørende tilskudsberettigede
omkostninger udbetales helt eller delvist, selv om ansøger ikke har gennemført projektet, som det var
forudsat i tilsagnet med eventuelle senere ændringer, jf. § 11, stk. 1. Ved vurderingen af anmodningen
lægges vægt på, at projektet i det væsentlige er indeholdt i den oprindelige projektansøgning, at
væsentlige dele af projektet er gennemført, eller at en fuldstændig gennemførelse ville være forbundet
med betydelige vanskeligheder.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan efter anmodning tillade, at en ny tilskudsberettiget aktør indtræder i
partnerskabet, efter et tilsagn er meddelt, også selv om projektet er påbegyndt. Anmodningen skal være
underskrevet af dem, der tegner partnerskabet. Hvis en partner erstattes af en ny partner, skal den
udtrædende partner bekræfte, at denne ønsker at træde ud, og den nye partner bekræfte, at denne
overtager den udtrædende partners forpligtelser.
§ 20.
Udbetaling af tilskud sker til den udbyder i partnerskabet, der ejer infrastrukturen etableret i
projektet.
Stk. 2.
Udbetaling af tilskud sker til tilskudsmodtagerens NemKonto, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Tilskuddet kan efter skriftlig anmodning fra den udbyder, der ejer infrastruktur etableret i
projektet, udbetales til et pengeinstitut, realkreditinstitut eller lignende.
§ 21.
Energistyrelsen kan efter ansøgning foretage ratevise udbetalinger af tilskud vedrørende
gennemførte arbejder i projekter, hvor tilsagnsbeløbet overstiger 1 mio. kr.
Stk. 2.
I samme tilskudssag kan der højst foretages tre ratevise udbetalinger, og den ratevise
udbetaling sker forholdsmæssigt på grundlag af samtlige afholdte tilskudsberettigede udgifter og den
tilskudsprocent, der er givet tilsagn om.
Stk. 3.
For store og mellemstore private virksomheder kan der udbetales op til 80 pct. af
tilsagnsbeløbet.
Stk. 4.
For små private virksomheder kan der udbetales op til 90 pct. af tilsagnsbeløbet.
Stk. 5.
Ansøgning om ratevis udbetaling skal vedlægges et delregnskab, der angiver de afholdte,
tilskudsberettigede omkostninger. Delregnskabet skal være underskrevet af den udbyder, der ejer
infrastrukturen, der er etableret i projektet, og skal være vedlagt en liste over regnskabsbilagene samt en
ledelseserklæring udformet efter Energistyrelsens anvisning.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 303: Orientering om høringsmateriale om Bredbåndspulje 2022
Stk. 6.
Såfremt en stor eller mellemstor virksomhed ansøger om ratevis udbetaling, skal delregnskabet
revideres og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om udbetaling er på over 1 mio. kr.
Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af Energistyrelsen.
Stk. 7.
Såfremt en lille virksomhed ansøger om ratevis udbetaling, skal delregnskabet revideres og
påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om udbetaling er over 500.000 kr. Regnskabet
revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af Energistyrelsen.
Stk. 8.
Revisorpåtegning, jf. stk. 6 og 7, får virkning allerede ved mindre udbetalinger, når disse
akkumuleret overstiger beløbsgrænsen for revisorpåtegning.
Stk. 9.
Regnskab uden revisorpåtegning vedlægges kopi af regningsbilag vedrørende de
tilskudsberettigede omkostninger, jf. § 18.
Stk. 10.
Muligheden for at benytte ratevis udbetaling bortfalder, hvis tilskudsmodtageren ikke
opfylder de nærmere fastsatte vilkår for ratevis udbetaling, og allerede udbetalt tilskud kan kræves helt
eller delvist tilbagebetalt.
Stk. 11.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for ratevis udbetaling.
§ 22.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagn om tilskud bortfalder helt eller delvist, hvis:
1) tilskudsmodtageren har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af
betydning for ansøgning om tilsagn eller ansøgning om udbetaling,
2) projektet ikke er gennemført som forudsat i tilsagnet om tilskud med eventuelle senere ændringer,
jf. § 11, stk. 1, medmindre der er opnået tilladelse hertil, jf. § 19, stk. 2, herunder at den anførte
tilslutningsprocent er opnået, at egen- og medfinansiering er givet til bredbåndsudbyderen, og at den
etablerede infrastruktur kan levere stabile, oplevede hastigheder på mindst 300 Mbit/s download og
100 Mbit/s upload,
3) den i tilsagnet fastsatte frist for projektets gennemførelse og indsendelse af udbetalingsansøgning
overskrides,
4) der er indgået aftaler om arbejder eller leverancer før gennemførelse af annonceringen, jf. § 9,
5) tilskudsmodtageren ikke opfylder de nærmere fastsatte vilkår for tilskuddet,
6) øvrige betingelser for tilsagnet eller udbetaling af tilskud ikke er opfyldt, eller
7) tildeling af tilskuddet er i strid med Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014.
Stk. 2.
Hvis tilskuddet er udbetalt, kan det kræves helt eller delvist tilbagebetalt i de i stk. 1 opregnede
tilfælde.
Stk. 3.
Tilbagebetaling af tilskud skal ske senest 14 dage efter påkrav. Tilbagebetales det skyldige
beløb ikke rettidigt, tillægges beløbet rente efter forfaldsdagen svarende til den rente, der er fastsat i § 5
i lov om renter og andre forhold ved forsinket betaling.
Kapitel 7
Tilsynsbestemmelser og oplysningspligt
§ 23.
Energistyrelsen kan føre tilsyn med overholdelse af bestemmelserne i denne bekendtgørelse,
herunder foretage regnskabsmæssig stikprøvekontrol af ansøgninger om udbetalinger og afsluttede sager
om tilskud.
Stk. 2.
Enhver, der deltager i projekter, der modtager tilskud efter denne bekendtgørelse, er forpligtet
til efter anmodning fra Energistyrelsen at afgive enhver oplysning, der har betydning for
Energistyrelsens tilsyn med, at de fastsatte vilkår overholdes.
Kapitel 8
Åben adgang
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 303: Orientering om høringsmateriale om Bredbåndspulje 2022
§ 24.
Netejer skal tilbyde åben engrosadgang på rimelige, transparente og ikkediskriminerende vilkår
og betingelser til hele den støttede infrastruktur for udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester.
Stk. 2.
Åben engrosadgang efter stk. 1 skal til slutbrugere, der i accessleddet er forbundet med
kobber- eller fiberkabler, som minimum omfatte netadgang til et bitstrømsprodukt frem til slutbrugeren
fra et centralt punkt i nettet, og et fysisk netadgangsprodukt frem til slutbrugeren fra et decentralt punkt,
det vil sige sort fiber eller en delstrækning af rå kobber.
Stk. 3.
Netejer kan tilbyde et virtuelt netadgangsprodukt i stedet for et fysisk netadgangsprodukt, jf.
stk. 2, hvis Energistyrelsen, efter høring af Erhvervsstyrelsen, erklærer det virtuelle netadgangsprodukt
for ækvivalent med det fysiske netadgangsprodukt.
Stk. 4.
Åben engrosadgang efter stk. 1 skal til slutbrugere, der i accessleddet er forbundet med kabel-
tv-net eller en trådløs forbindelse, som minimum omfatte netadgang til et bitstrømsprodukt frem til
slutbrugeren fra et centralt punkt i nettet.
Stk. 5.
Netadgangsprodukter omfattet af stk. 2, 3 eller stk. 4 skal tilbydes sammen med netadgang til
de tillægsydelser (accessoriske delelementer), der er nødvendige for, at andre udbydere reelt og på lige
vilkår med netejeren kan tilbyde detailprodukter til slutbrugere baseret på de tilbudte
netadgangsprodukter, herunder blandt andet driftsstøttesystemer, bestillingssystemer, transport,
samhusning eller lignende.
Stk. 6.
Vilkår og betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang fastsættes på baggrund af
kommercielle forhandlinger.
Stk. 7.
Prisen for åben engrosadgang skal baseres på et af følgende benchmarks eller
prisfastsættelsesprincipper:
1) den gennemsnitlige offentliggjorte engrospris, der gælder i andre sammenlignelige, mere
konkurrenceprægede områder i Danmark eller i Unionen, eller
2) i fraværet af sådanne offentliggjorte priser, de regulerede priser, der allerede er fastsat eller
godkendt af Erhvervsstyrelsen, eller,
3) i fraværet af sådanne offentliggjorte eller regulerede priser, skal prisfastsættelsen være
omkostningsbaseret og stemme overens med de prisfastsættelsesmetoder, der gælder ud fra de
sektorspecifikke regler for elektronisk kommunikation.
Stk. 8.
Åben engrosadgang skal tilbydes, efterhånden som den støttede infrastruktur etableres, og skal
holdes åben i en periode på 10 år, regnet fra datoen for Energistyrelsens godkendelse af projektet og
udbetaling af endeligt tilskud.
Stk. 9.
Stk. 1-8 finder ikke anvendelse for en udbyder af elektroniske kommunikationsnet, såfremt der
er truffet afgørelse i medfør af afsnit IV i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester eller
fastsat regler i medfør af afsnit IV eller V i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, der
pålægger den pågældende udbyder forpligtelser om adgang, som går videre, end hvad der følger af stk.
1-8. Om en forpligtelse efter stk. 1-8 går videre end en allerede pålagt forpligtelse vurderes konkret i
forhold til det enkelte stykke.
Kapitel 9
Passiv fysisk infrastruktur
§ 25.
Ved etablering af passiv fysisk infrastruktur i projekter, jf. § 4, skal den passive fysiske
infrastruktur dimensioneres, så der ud over det støttede net er tilstrækkelig kapacitet til en parallel
etablering af minimum to yderligere kablede eller trådløse net.
Stk. 2.
Adgang til passiv fysisk infrastruktur etableret efter stk. 1 skal gives i overensstemmelse med
reglerne om fælles udnyttelse af eksisterende passiv fysisk infrastruktur i kap. 2 i lov om graveadgang,
etablering og udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur
på tværs af forsyningssektorer m.v., og reglerne om fælles udnyttelse af master til
radiokommunikationsformål i kap. 2 i lov om etablering og fælles udnyttelse af master til
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 303: Orientering om høringsmateriale om Bredbåndspulje 2022
2564090_0010.png
radiokommunikationsformål og udnyttelse af infrastruktur til opsætning af trådløse adgangspunkter med
lille rækkevidde m.v.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 finder § 9 f, stk. 3, nr. 6, i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af
infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af
forsyningssektorer m.v. ikke anvendelse på passiv fysisk infrastruktur, der etableres i henhold til stk. 1.
Kapitel 10
Klagebestemmelser
§ 26.
Klager over vilkår og betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang, kan af udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester indbringes for Energistyrelsen.
Stk. 2.
Ved klager efter stk. 1 kan Energistyrelsen efter høring af Erhvervsstyrelsen træffe afgørelse
om fastsættelse af vilkår, betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang til det støttede net.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan af sagens parter indhente enhver oplysning, der har betydning for
Energistyrelsens afgørelser efter stk. 2.
Stk. 4.
Energistyrelsens afgørelser efter stk. 2 træffes hurtigst muligt og så vidt muligt senest 4
måneder efter, at en udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester har indbragt sagen for
Energistyrelsen.
§ 27.
Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan påklages til klima-, energi- og
forsyningsministeren, jf. dog stk. 2. For klager efter denne bekendtgørelse gælder at Energistyrelsens
afgørelser, skal indbringes inden fire uger efter, at klageren har modtaget afgørelsen.
Stk. 2.
Energistyrelsens afgørelser over indsigelser efter § 5, stk. 4, kan ikke påklages.
Kapitel 11
Ikrafttrædelse
§ 28.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2022.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den
Dan Jørgensen
/
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 303: Orientering om høringsmateriale om Bredbåndspulje 2022
2564090_0011.png
Bilag 1
Pointmodel for sammenhængende områder, jf. § 10, stk. 2, indeholder følgende
elementer:
Forklaring
Vægt
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser, som kunne være
Tilslutningsprocent i
med i projektet, der konkret søges om tilskud til.
1/6
projektet
0-100 point
Kriteriet giver point for de deltagende adresser i projektet, som har begrænset
adgang til mobilt bredbånd. De tilskudssøgende adresser i projektet rangeres
ud fra den download-hastighed, som udbyderne har indberettet.
Værdien 1 gives til adresser med en hastighed under 20 Mbit/s.
Værdien 0,5 gives til adresser med en hastighed fra 20 Mbit/s og op til 100
Begrænset adgang til
Mbit/s.
1/6
mobilt bredbånd
Værdien 0 gives til adresser med en hastighed på 100 Mbit/s og derover.
Pointscoren udregnes ud fra gennemsnittet af værdierne. Der gives max. point,
hvis alle adresser har adgang til mobilt bredbånd med en hastighed på under
20 Mbit/s download.
0-100 point
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser, der søges om
Andel af landzone-
tilskud til, som er beliggende i landzone. Der gives max. point, hvis alle
1/6
adresser
adresser ligger i landzone.
0-100 point
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de deltagende adresser, som
ligger mere end 200 meter fra nærmeste:
1) tilskudsberettigede adresse, og
Afstand
1/6
2) adresse, der allerede har adgang til mindst 100 Mbit/s download og 30
Mbit/s upload.
100 point
Kriteriet giver point for antallet af adresser i projektet, der konkret søges om
Projektets størrelse
tilskud til. Der gives max. point, hvis projektet har 20 adresser eller flere.
1/6
0-100 point
Kriteriet giver point for, hvor stort et tilskud, der ansøges om pr. deltagende
adresse i projektet. Det ansøgte tilskud pr. adresse udgør de samlede
budgetterede omkostninger fratrukket de deltagende adressers egenbetaling,
bredbåndsudbyderens bidrag til projektet og en eventuel kommunal
Ansøgt tilskud pr.
medfinansiering divideret med antal deltagende adresser.
1/6
adresse
Der gives max. point, hvis det gennemsnitlige tilskud pr. adresse er 10.000 kr.
eller derunder. Herefter falder pointscoren lineært indtil 70.000 kr., hvor der
ikke gives point.
0- – 100 point
Kriterie
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 303: Orientering om høringsmateriale om Bredbåndspulje 2022
2564090_0012.png
Bilag 2
Pointmodel for særligt enkeltstående adresser, jf. § 10, stk. 3, indeholder
følgende elementer:
Kriterie
Adresse med adgang til
maksimalt 10/2 Mbit/s
Forklaring
Vægt
Kriteriet giver point, hvis den tilskudssøgende adresses eksisterende
dækning er på højst 10 Mbit/s download eller højst 2 Mbit/s upload.
1/2
100 point
Kriteriet giver point for størrelsen af det tilskud, som der ansøges om.
Der gives max. point, hvis det ansøgte tilskud er 25.000 kr. eller derunder.
Herefter falder pointscoren lineært indtil 125.000 kr., hvor der ikke gives
1/2
point.
0-100 point
Ansøgt tilskud