Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 299
Offentligt
2562842_0001.png
Bekendtgørelse om
netvirksomheders
interne overvågning
1)
I medfør af
§ 20 a, stk. 3,
§ 78, stk. 7, § 88, stk. 1,
og § 92 b, stk. 1,
i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse
nr.
984 af 12. maj 2021, som ændret ved lov nr. 2605 af 28. december 2021, fastsættes:
Program for intern overvågning,
herunder programmets indhold og offentliggørelse
§ 1.
En netvirksomhed
skal opstille et program for intern overvågning (internt
overvågningsprogram),
som
har til formål at forhindre diskriminerende adfærd.
§ 2.
Det interne overvågningsprogram skal afdække potentielle interessekonflikter i drift og ledelsen af
netvirksomheden. Programmet skal beskrive netvirksomhedens tiltag for at undgå eller håndtere sådanne
konflikter og
forhindre diskriminerende adfærd, herunder beskrive de specifikke forpligtelser, som
virksomhedens ansatte, rådgivere og øvrige personer, som udfører opgaver for virksomheden, er underlagt
for at opfylde det i § 1 nævnte formål.
Som minimum skal det interne overvågningsprogram opfylde de
indholdsmæssige krav efter stk. 2 eller 3.
Stk. 2.
Det interne overvågningsprogram for en netvirksomhed, der alene eller sammen med en eller flere
andre netvirksomheder, som den eller de samme fysiske eller juridiske person eller personer udøver
kontrol over, har 100.000 eller flere tilsluttede elkunder,
skal som minimum beskrive
de i bilag 1 opførte
tiltag,
herunder specifikke forpligtelser, jf. stk. 1,
som skal være egnede til at forhindre diskriminerende
adfærd.
Stk. 3.
Det interne overvågningsprogram for en netvirksomhed, der ligger under den grænse på 100.000
tilsluttede elkunder, som er nævnt i stk. 2,
skal som minimum beskrive
de i bilag 2 opførte
tiltag,
herunder
specifikke forpligtelser, jf. stk. 1,
som skal være egnede til at forhindre diskriminerende adfærd.
§
3.
En netvirksomheds interne overvågningsprogram skal
beskrive, hvordan virksomheden gennemfører
en passende kontrol af programmet, herunder hvordan den overvågningsansvarliges uafhængighed sikres,
jf.
§ 7.
§ 4.
Forsyningstilsynet kan kræve, at
en netvirksomheds interne overvågningsprogram
skal indeholde
beskrivelse af
forhold
ud over de
§§ 2 og 3
nævnte, i det omfang dette er påkrævet for at forhindre
diskriminerende adfærd i den pågældende virksomhed.
§ 5.
En netvirksomhed skal offentliggøre sit interne overvågningsprogram, jf. § 20 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om
elforsyning, således at det til enhver tid gældende interne overvågningsprogram som særskilt dokument er
tilgængeligt på netvirksomhedens hjemmeside.
Kontrol af programmet og overvågningsansvarlig
§ 6.
Netvirksomheden
skal sikre, at programmet gennemføres, herunder at der gennemføres en passende
kontrol af programmet.
§ 7.
En netvirksomhed skal udpege en overvågningsansvarlig, som er uafhængig, jf. § 20 a, stk. 2, i lov om
elforsyning.
1
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
Stk. 2.
En netvirksomhed, der har 100.000 tilsluttede elkunder eller mere, skal have en
overvågningsansvarlig, der er ansat i netvirksomheden.
Stk. 3.
Den uafhængige overvågningsansvarlige
for en netvirksomhed
må ikke have nogen stilling, noget
ansvar, nogen interesser eller noget forretningsforhold i eller med
virksomheder, som netvirksomheden er
selskabsmæssigt forbundet med, jf. § 3 i bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter.
Stk. 4.
En netvirksomheds overvågningsansvarlig må ikke indgå i direktionen eller bestyrelsen for
netvirksomheden.
Stk. 5.
Stk. 3 er ikke til hinder for, at to eller flere netvirksomheder med mindre end 100.000 tilsluttede
elkunder hver, eller distributionsselskaber omfattet af lov om gasforsyning udpeger den samme
overvågningsansvarlige.
§ 8.
En netvirksomheds overvågningsansvarlig skal til varetagelse af sine opgaver have relevant faglig
indsigt i netvirksomhedsdrift og de gældende regler i lov elforsyning og regler fastsat i medfør heraf.
§ 9.
Den overvågningsansvarlige skal afrapportere til både bestyrelsen og direktionen.
Stk. 2.
Den overvågningsansvarlige skal have beføjelse til at udtale sig direkte til bestyrelsen.
Stk. 3.
Den overvågningsansvarlige skal til varetagelse af sin opgave have adgang til alle nødvendige
oplysninger hos netvirksomheden og
de virksomheder, som netvirksomheden er selskabsmæssigt
forbundet med, jf. § 3 i bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter.
Stk. 4.
Den overvågningsansvarlige kan klage til Forsyningstilsynet over manglende adgang til
at udtale sig
direkte til bestyrelsen, jf. stk. 2. Den overvågningsansvarlige kan ligeledes klage til Forsyningstilsynet over
manglende adgang til nødvendige oplysninger, jf. stk. 3.
Årsberetning
§ 10.
Virksomheden skal offentliggøre en årsberetning for hvert kalenderår med en redegørelse for
gennemførelse
af det interne overvågningsprogram
i det forløbne år for hvert af punkterne i programmet,
herunder en beskrivelse af ændringer i det interne overvågningsprogram og den foretagne kontrol.
Årsberetningen skal endvidere redegøre for den udpegede overvågningsansvarliges uafhængighed.
Stk. 2.
Årsberetningen skal endvidere indeholde
1) En vurdering af, om programmet punkt for punkt og samlet set sikrer ikke-diskriminerende adfærd,
herunder uafhængig beslutningstagning og neutral adfærd i netvirksomheden.
2) Hvis relevant, en beskrivelse af, om der i perioden, som årsberetningen dækker, er kommet nye
risikoområder, og hvordan disse er adresseret i overvågningsprogrammet og programmets
gennemførelse.
3) En angivelse af den udpegede overvågningsansvarliges kompetencer.
§ 11.
Årsberetningen,
der skal udarbejdes af den overvågningsansvarlige,
skal dateres og underskrives af
virksomhedens
bestyrelse,
direktør og den uafhængige overvågningsansvarlige.
2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
§ 12.
Årsberetningen for et kalenderår skal offentliggøres og anmeldes til Forsyningstilsynet senest den 1.
juni i det følgende kalenderår.
Forhold til anden lovgivning m.v.
§ 13.
Det forhold, at en virksomhed har udarbejdet og gennemført et
intern overvågningsprogram
i
overensstemmelse med reglerne i denne bekendtgørelse, fritager ikke virksomheden for andre
forpligtelser, som virksomheden er pålagt efter lov om elforsyning, anden lovgivning
eller EU-retsakter,
eller efter regler eller afgørelser i henhold til lov om elforsyning, anden lovgivning,
eller EU-retsakter.
Administrative bestemmelser
§ 14.
Kommunikation om forhold, som er omfattet af denne bekendtgørelse, skal ske digitalt.
Tilsyn
§ 15.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at
det interne overvågningsprogram
er i overensstemmelse med
§§
1-4, at programmet er offentliggjort i overensstemmelse med § 5,
og at årsberetning udformes,
offentliggøres og anmeldes efter reglerne i
§§ 10-12.
Stk. 2.
I forbindelse med anmeldelsen af årsberetningerne, jf.
§ 12,
fører Forsyningstilsynet endvidere tilsyn
med, at programmet er gennemført, og at der er foretaget den i programmet beskrevne kontrol af
programmet, jf.
§ 6.
§ 16.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med den overvågningsansvarliges uafhængighed,
herunder dennes
ansættelsesforhold, jf. § 7, og med en overvågningsansvarliges kompetencer, § 8.
Klage
§ 17.
Klager over manglende overholdelse af bekendtgørelsen indgives til Forsyningstilsynet.
Straf
§ 18.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder
§§
10-12
om offentliggørelse og anmeldelse af årsberetning til Forsyningstilsynet.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel
5.
Ikrafttrædelse
og overgangsbestemmelser
§ 19.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
1. juli 2022.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr.
2247 af 29. december 2020
om program for intern overvågning for net- og
transmissionsvirksomheder og Energinet ophæves.
§ 20.
Bekendtgørelsens § 2, bilag 1 og 2, §§ 3-5, § 7, stk. 2- 5, §§ 8 og 9, § 10, stk. 2, § 11, §§ 15, 16 og 18,
får virkning fra den 1. januar 2024. Indtil den 1. januar 2024 finder bestemmelserne i § 21-25 anvendelse.
3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
§ 21.
En netvirksomheds overvågningsprogram skal beskrive virksomhedens tiltag for at forhindre
diskriminerende adfærd, herunder beskrive de specifikke forpligtelser, som virksomhedens ansatte,
rådgivere og øvrige personer, som udfører opgaver for virksomheden, er underlagt for at opfylde formålet
med at forhindre diskriminerende adfærd.
Stk. 2.
Programmet skal som minimum beskrive følgende tiltag, som skal være egnede til at forhindre
diskriminerende adfærd:
1) De tiltag der skal sikre, at adgangen til virksomhedens net sker på ikkediskriminerende vilkår, og at
vedligeholdelse og udbygning af nettet samt virksomhedernes opgaver, herunder vedrørende nettilslutning
og netafbrydelse, gennemføres på en ikkediskriminerende måde i forhold til nettets brugere.
2) De tiltag der skal sikre, at virksomheden i sin kundekontakt ikke favoriserer bestemte selskaber.
3) De tiltag der skal sikre, at kravene om habilitet i § 54, stk. 1 og 2, i bekendtgørelsen om varetagelse af
netvirksomhedsaktiviteter, overholdes. Dette punkt kan undlades, hvis netvirksomheden alene eller
sammen med andre netvirksomheder inden for samme koncern har mindre end 100.000 tilsluttede kunder.
4) De tiltag der skal sikre, at reglerne om ledende medarbejderes erhvervsmæssige interesser fastsat i § 54,
stk. 4 og 5, i bekendtgørelsen om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, overholdes. Dette punkt kan
undlades, hvis netvirksomheden ikke er vertikalt integreret, jf. § 5, nr. 34, i lov om elforsyning, eller hvis
netvirksomheden alene eller sammen med andre netvirksomheder inden for samme vertikalt integreret
netvirksomhed har mindre end 100.000 tilsluttede elkunder.
5) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om, at aftaler, som virksomheden indgår med andre
virksomheder, skal indgås på markedsmæssige vilkår samt foreligge skriftligt på aftaletidspunktet, jf. § 46 i
lov om elforsyning.
6) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om regnskabsmæssig adskillelse, jf. § 47, stk. 3, i lov om
elforsyning samt regler herom udstedt i medfør af lov om elforsyning.
7) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om selskabsmæssig udskillelse af aktiviteter, jf. § 47, stk. 4,
i lov om elforsyning.
8) De tiltag der skal sikre, at netvirksomheden forvalter data i overensstemmelse med § 84 a, stk. 3, i lov
om elforsyning, herunder beskrive de tiltag, der sikrer, at alle berettigede parter har ikkediskriminerende
adgang til oplysninger vedrørende netvirksomhedens aftagenumre på tydelige og lige vilkår.
9) De tiltag der skal sikre, at kommunikation med en elhandelsvirksomhed om forhold, der vedrører et
konkret aftagenummer, sker via datahubben i henhold til forskrifter udstedt af Energinet, og at direkte
kommunikation mellem netvirksomheden og elhandelsvirksomheden om enkelte aftagenumre kun sker i
særlige tilfælde fastlagt i Energinets forskrifter, hvor elhandelsvirksomheden har behov for en dialog
vedrørende konkrete problemstillinger om målinger, fakturering, afbrydelser eller lignende, jf. § 72 c, stk. 1,
i lov om elforsyning.
10) De tiltag der skal sikre, at forretningsmæssigt følsomme oplysninger, som virksomheden modtager
under udøvelsen af sin virksomhed, behandles fortroligt, jf. § 84, stk. 8, og § 84 a, stk. 1, i lov om
4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
elforsyning, og såfremt sådanne oplysninger kan videregives, at dette sker på en ikkediskriminerende
måde. Programmet skal herunder beskrive, hvilke oplysninger, der skal behandles fortroligt, samt de
procedurer, der gælder for virksomhedens modtagelse og behandling af disse oplysninger.
11) De tiltag der skal forhindre, at oplysninger om virksomhedens egne aktiviteter, som kan være
forretningsmæssigt fordelagtige, bliver videregivet på en diskriminerende måde, jf. § 84 a, stk. 1, i lov om
elforsyning.
12) De tiltag der skal sikre, at netvirksomheder er identitetsmæssigt adskilt fra virksomheder, som er
vertikalt integreret med netvirksomheden, og at der ikke i øvrigt i den vertikalt integrerede netvirksomheds
kommunikationsarbejde og identitetsstrategier skabes uklarheder om netvirksomhedens særskilte
identitet. Netvirksomheden skal herunder beskrive de tiltag, der skal sikre retlig og faktisk råderet over
netvirksomhedens hjemmeside og oplysninger, som netvirksomheden lader andre uden for
netvirksomheden anvende, jf. § 20 b, stk. 1, i lov om elforsyning. Dette punkt kan undlades, hvis
netvirksomheden ikke er vertikalt integreret, jf. § 5, nr. 34, i lov om elforsyning.
13) De tiltag der skal sikre, at andre, der udfører opgaver for netvirksomheden, ved opgavens udførelse
anvender en identitet, som adskiller sig fra de identiteter, som i øvrigt anvendes af virksomheder, som er
vertikalt integreret med netvirksomheden, jf. § 20 b, stk. 2, i lov om elforsyning. Dette punkt kan undlades,
hvis netvirksomheden ikke er vertikalt integreret, jf. § 5, nr. 34, i lov om elforsyning.
Stk. 3.
Programmet skal beskrive, hvordan virksomheden gennemfører en passende kontrol af programmet,
herunder hvordan den overvågningsansvarliges uafhængighed sikres, jf. § 20 a, stk. 2, i lov om elforsyning
og § 22, stk. 1 og 2, i denne bekendtgørelse.
Stk. 4.
Forsyningstilsynet kan kræve, at programmet skal indeholde beskrivelse af tiltag ud over de i stk. 1
og 2 nævnte, i det omfang dette er påkrævet for at forhindre diskriminerende adfærd i den pågældende
virksomhed.
§ 22.
En netvirksomhed skal udpege en overvågningsansvarlig, som er uafhængig, jf. § 20 a, stk. 2, i lov om
elforsyning. Den uafhængige overvågningsansvarlige må ikke have nogen stilling, noget ansvar, nogen
interesser eller noget forretningsforhold i eller med eventuelle tilknyttede og associerede virksomheder,
samt i eller med virksomheder, der kontrolleres af samme virksomhedsdeltagere, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Stk. 1 er ikke til hinder for, at to eller flere netvirksomheder eller distributionsselskaber omfattet af
lov om gasforsyning udpeger den samme overvågningsansvarlige.
Stk. 3.
Den overvågningsansvarlige skal til varetagelse af sin opgave have adgang til alle nødvendige
oplysninger hos netvirksomheden og eventuelle tilknyttede og associerede virksomheder samt
virksomheder, der kontrolleres af samme virksomhedsdeltagere.
Stk. 4.
Den overvågningsansvarlige kan klage til Forsyningstilsynet over manglende adgang til alle
nødvendige oplysninger hos virksomheden og eventuelle tilknyttede og associerede virksomheder samt
virksomheder, der kontrolleres af samme virksomhedsdeltagere, jf. stk. 3.
§ 23.
Årsberetningen skal dateres og underskrives af virksomhedens direktør og den uafhængige
overvågningsansvarlige.
5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
2562842_0006.png
§ 24.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at programmet er i overensstemmelse med
§§
1 og 21, og at
årsberetning udformes, offentliggøres og anmeldes efter reglerne i
§
10, stk. 1, § 12 og § 23.
Stk. 2.
I forbindelse med anmeldelsen af årsberetningerne, jf.
§
12, fører Forsyningstilsynet endvidere tilsyn
med, at programmet er gennemført, og at der er foretaget den i programmet beskrevne kontrol af
programmet, jf.
§
21, stk. 3.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med den overvågningsansvarliges uafhængighed, jf. § 20 a, stk. 2, i lov
om elforsyning og § 22, stk. 1 og 2, i denne bekendtgørelse.
§
25.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder
§
12 om offentliggørelse og anmeldelse af årsberetning til Forsyningstilsynet.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel
5.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den xx.xx.xxxx
Dan Jørgensen
/ Martin Hansen
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2019/944/EU af 5. juni 2019 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ændring af
direktiv 2012/27/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 158, side 125.
6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
Bilag 1
Minimumskrav til indholdet i det interne overvågningsprogram for en netvirksomhed, der alene eller
sammen med en eller flere andre netvirksomheder, som den eller de samme fysiske eller juridiske person
udøver kontrol over, har 100.000 eller flere tilsluttede elkunder, jf. § 3, stk. 2
1) De tiltag, der skal sikre, at kravene om habilitet, jf. § 5, stk. 1-3, i bekendtgørelse om varetagelse af
netvirksomhedsaktiviteter (netvirksomhedsbekendtgørelse), er opfyldt, herunder en redegørelse
for, hvordan arbejdsdelingen mellem bestyrelsen og direktionen som fastlagt i dokumentationen i
medfør af § 5, stk. 7, i netvirksomhedsbekendtgørelsen, understøtter netvirksomhedens
selvstændige og uafhængige beslutningskompetence og neutral adfærd. Dette punkt kan undlades,
i det omfang, netvirksomheden er omfattet af undtagelserne i §§ 8 eller 9 i
netvirksomhedsbekendtgørelsen og har underrettet Forsyningstilsynet herom.
2) De tiltag, der skal sikre, at kravet om 2 uafhængige bestyrelsesmedlemmer, jf. § 5, stk. 4, i
netvirksomhedsbekendtgørelsen, er opfyldt. Dette punkt kan undlades, hvis netvirksomheden er
omfattet af undtagelsen i § 8 i netvirksomhedsbekendtgørelsen og har underrettet
Forsyningstilsynet herom.
3) De tiltag, der skal sikre, at kravet om, at bestyrelsen samlet skal have tilstrækkelig viden om de
lovgivningsmæssige rammere for varetagelse af netvirksomhed i medfør af lov om elforsyning og
regler fastsat i medfør af loven, opfyldes, jf. § 5, stk. 6, i netvirksomhedsbekendtgørelsen.
4) De tiltag, der skal sikre, at medlemmer af netvirksomhedens direktion og netvirksomhedens
ledende medarbejder kan handle uafhængigt fra erhvervsmæssige interesser, jf. § 6 i
netvirksomhedsbekendtgørelsen.
5) De tiltag der skal sikre, at adgangen til virksomhedens net sker på ikkediskriminerende vilkår, og at
vedligeholdelse og udbygning af nettet samt virksomhedernes opgaver, herunder vedrørende
nettilslutning og netafbrydelse, gennemføres på en ikkediskriminerende måde i forhold til nettets
brugere.
6) De tiltag der skal sikre, at virksomheden i sin kundekontakt ikke favoriserer bestemte selskaber.
7) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om, at aftaler, som virksomheden indgår med andre
virksomheder, skal indgås på markedsmæssige vilkår samt foreligge skriftligt på aftaletidspunktet,
jf. § 46, stk. 1
og 2,
i lov om elforsyning,
og de tiltag, der skal sikre overholdelse af dokumentations-
kravene i medfør af kapitel 12 i netvirksomhedsbekendtgørelsen.
8) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om regnskabsmæssig adskillelse, jf. § 47, stk. 3, i lov
om elforsyning samt regler herom udstedt i medfør af lov om elforsyning.
9) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om selskabsmæssig udskillelse af aktiviteter, jf. § 47,
stk. 4, i lov om elforsyning.
10) De tiltag der skal sikre, at kommunikation med en elhandelsvirksomhed om forhold, der vedrører et
konkret aftagenummer, sker via datahubben i henhold til forskrifter udstedt af Energinet, og at
direkte kommunikation mellem netvirksomheden og elhandelsvirksomheden om enkelte
aftagenumre kun sker i særlige tilfælde fastlagt i Energinets forskrifter, hvor
elhandelsvirksomheden har behov for en dialog vedrørende konkrete problemstillinger om
målinger, fakturering, afbrydelser eller lignende, jf. § 72 c, stk. 1, i lov om elforsyning.
11) De tiltag der skal sikre, at adgang til netvirksomhedsdata, der indgår i datasystemer, gives i
overensstemmelse med reglerne i § 11 i netvirksomhedsbekendtgørelsen. Dette punkt kan
7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
12)
13)
14)
15)
16)
undlades, hvis netvirksomheden er omfattet af undtagelsen i § 12 i
netvirksomhedsbekendtgørelsen og har underrettet Forsyningstilsynet herom.
De tiltag der skal sikre, at forretningsmæssigt følsomme oplysninger, som virksomheden modtager
under udøvelsen af sin virksomhed, behandles fortroligt, jf. § 84, stk. 8, og § 84 a, stk. 1, i lov om
elforsyning, og såfremt sådanne oplysninger kan videregives, at dette sker på en
ikkediskriminerende måde. Programmet skal herunder beskrive, hvilke oplysninger, der skal
behandles fortroligt, samt de procedurer, der gælder for virksomhedens modtagelse og behandling
af disse oplysninger.
De tiltag der skal forhindre, at oplysninger om virksomhedens egne aktiviteter, som kan være
forretningsmæssigt fordelagtige, bliver videregivet på en diskriminerende måde, jf. § 84 a, stk. 1, i
lov om elforsyning. Programmet skal herunder nærmere beskrive de oplysninger, hvis videregivelse
ikke må ske på en diskriminerende måde, samt de procedurer, der skal overholdes for at sikre mod
videregivelse på en diskriminerende måde.
De tiltag der skal sikre, at netvirksomheden forvalter data i overensstemmelse med § 84 a, stk. 3, i
lov om elforsyning, herunder beskrive de tiltag, der sikrer, at alle berettigede parter har
ikkediskriminerende adgang til oplysninger vedrørende netvirksomhedens aftagenumre på tydelige
og lige vilkår
De tiltag der skal sikre, at netvirksomheder er identitetsmæssigt adskilt fra virksomheder, som er
vertikalt integreret med netvirksomheden, og at der ikke i øvrigt i den vertikalt integrerede
netvirksomheds kommunikationsarbejde og identitetsstrategier skabes uklarheder om
netvirksomhedens særskilte identitet. Netvirksomheden skal herunder beskrive de tiltag, der skal
sikre retlig og faktisk råderet over netvirksomhedens hjemmeside og oplysninger, som
netvirksomheden lader andre uden for netvirksomheden anvende, jf. § 20 b, stk. 1, i lov om
elforsyning.
Dette punkt kan undlades, hvis netvirksomheden ikke er vertikalt integreret, jf. § 5, nr.
34, i lov om elforsyning.
De tiltag der skal sikre, at andre, der udfører opgaver for netvirksomheden, ved opgavens udførelse
anvender en identitet, som adskiller sig fra de identiteter, som i øvrigt anvendes af virksomheder,
som er vertikalt integreret med netvirksomheden, jf. § 20 b, stk. 2, i lov om elforsyning.
Dette punkt
kan undlades, hvis netvirksomheden ikke er vertikalt integreret, jf. § 5, nr. 34, i lov om elforsyning.
8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
Bilag 2
Minimumskrav til indholdet i det interne overvågningsprogram for en netvirksomhed, der falder under
den i § 2, stk. 1, nævnte grænse på 100.000 tilsluttede elkunder, jf. § 3, stk. 3
1) De tiltag, der skal sikre, at kravene om bestyrelsens habilitet, jf. § 7, stk. 1- 3, i bekendtgørelse om
varetagelse af netvirksomhed (netvirksomhedsbekendtgørelse), overholdes. Dette punkt kan
undlades, hvis netvirksomheden er omfattet af undtagelsen i § 8 i netvirksomhedsbekendtgørelsen
og har underrettet Forsyningstilsynet herom.
2) De tiltag, der skal sikre, at kravet om, at bestyrelsen samlet skal have tilstrækkelig viden om de
lovgivningsmæssige rammere for varetagelse af netvirksomhed i medfør af lov om elforsyning og
regler fastsat i medfør af loven, opfyldes, jf. § 7, stk. 4, i netvirksomhedsbekendtgørelsen.
3) De tiltag, der skal sikre, at kravet om særskilte bestyrelsesmøder med adskilt formandskab, jf. § 7,
stk. 5, i netvirksomhedsbekendtgørelsen, overholdes.
4) De tiltag, der skal sikre, at kravet om afsættelse af tid til netvirksomhedens direktion, jf. § 7, stk. 6, i
netvirksomhedsbekendtgørelsen, overholdes.
5) De tiltag der skal sikre, at adgangen til virksomhedens net sker på ikkediskriminerende vilkår, og at
vedligeholdelse og udbygning af nettet samt virksomhedernes opgaver, herunder vedrørende
nettilslutning og netafbrydelse, gennemføres på en ikkediskriminerende måde i forhold til nettets
brugere.
6) De tiltag der skal sikre, at virksomheden i sin kundekontakt ikke favoriserer bestemte selskaber.
7) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om, at aftaler, som virksomheden indgår med andre
virksomheder, skal indgås på markedsmæssige vilkår samt foreligge skriftligt på aftaletidspunktet,
jf. § 46, stk. 1
og 2,
i lov om elforsyning,
og de tiltag, der skal sikre overholdelse af dokumentations-
kravene i medfør af kapitel 12 i netvirksomhedsbekendtgørelsen.
8) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om regnskabsmæssig adskillelse, jf. § 47, stk. 3, i lov
om elforsyning samt regler herom udstedt i medfør af lov om elforsyning.
9) De tiltag der skal sikre overholdelse af kravet om selskabsmæssig udskillelse af aktiviteter, jf. § 47,
stk. 4, i lov om elforsyning.
10) De tiltag der skal sikre, at kommunikation med en elhandelsvirksomhed om forhold, der vedrører et
konkret aftagenummer, sker via datahubben i henhold til forskrifter udstedt af Energinet, og at
direkte kommunikation mellem netvirksomheden og elhandelsvirksomheden om enkelte
aftagenumre kun sker i særlige tilfælde fastlagt i Energinets forskrifter, hvor
elhandelsvirksomheden har behov for en dialog vedrørende konkrete problemstillinger om
målinger, fakturering, afbrydelser eller lignende, jf. § 72 c, stk. 1, i lov om elforsyning.
11) De tiltag der skal sikre, at adgang til netvirksomhedsdata, der indgår i datasystemer, gives i
overensstemmelse med reglerne i § 11 i netvirksomhedsbekendtgørelsen. Dette punkt kan
udlades, hvis netvirksomheden er omfattet af undtagelsen i § 12 i netvirksomhedsbekendtgørelsen
og har underrettet Forsyningstilsynet herom.
12) De tiltag der skal sikre, at forretningsmæssigt følsomme oplysninger, som virksomheden modtager
under udøvelsen af sin virksomhed, behandles fortroligt, jf. § 84, stk. 8, og § 84 a, stk. 1, i lov om
elforsyning, og såfremt sådanne oplysninger kan videregives, at dette sker på en
ikkediskriminerende måde. Programmet skal herunder beskrive, hvilke oplysninger, der skal
9
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
13)
14)
15)
16)
behandles fortroligt, samt de procedurer, der gælder for virksomhedens modtagelse og behandling
af disse oplysninger.
De tiltag der skal forhindre, at oplysninger om virksomhedens egne aktiviteter, som kan være
forretningsmæssigt fordelagtige, bliver videregivet på en diskriminerende måde, jf. § 84 a, stk. 1, i
lov om elforsyning. Programmet skal herunder nærmere beskrive de oplysninger, hvis videregivelse
ikke må ske på en diskriminerende måde, samt de procedurer, der skal overholdes for at sikre mod
videregivelse på en diskriminerende måde.
De tiltag der skal sikre, at netvirksomheden forvalter data i overensstemmelse med § 84 a, stk. 3, i
lov om elforsyning, herunder beskrive de tiltag, der sikrer, at alle berettigede parter har
ikkediskriminerende adgang til oplysninger vedrørende netvirksomhedens aftagenumre på tydelige
og lige vilkår
De tiltag der skal sikre, at netvirksomheder er identitetsmæssigt adskilt fra virksomheder, som er
vertikalt integreret med netvirksomheden, og at der ikke i øvrigt i den vertikalt integrerede
netvirksomheds kommunikationsarbejde og identitetsstrategier skabes uklarheder om
netvirksomhedens særskilte identitet. Netvirksomheden skal herunder beskrive de tiltag, der skal
sikre retlig og faktisk råderet over netvirksomhedens hjemmeside og oplysninger, som
netvirksomheden lader andre uden for netvirksomheden anvende, jf. § 20 b, stk. 1, i lov om
elforsyning.
Dette punkt kan undlades, hvis netvirksomheden ikke er vertikalt integreret, jf. § 5, nr.
34, i lov om elforsyning.
De tiltag der skal sikre, at andre, der udfører opgaver for netvirksomheden, ved opgavens udførelse
anvender en identitet, som adskiller sig fra de identiteter, som i øvrigt anvendes af virksomheder,
som er vertikalt integreret med netvirksomheden, jf. § 20 b, stk. 2, i lov om elforsyning.
Dette punkt
kan undlades, hvis netvirksomheden ikke er vertikalt integreret, jf. § 5, nr. 34, i lov om elforsyning.
10