Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 299
Offentligt
2562841_0001.png
Bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
1)
I medfør af § 2 a, § 22, stk. 4, § 26, stk. 3, 2. og 3. pkt.,
§ 45,
§ 45 a, stk. 2, 1. pkt., § 45 b,
§ 46, stk. 3 og 4,
§
47 a, stk. 1 og 2, § 47 b,
§ 47 c,
§ 78, stk. 7,
§ 84 a, stk. 6, og § 92
b i lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj 2021,
som ændret ved lov nr. 2605 af 28. december 2021,
fastsættes:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på
netvirksomheder.
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Balancering: Balancering som defineret i artikel 2, nr. 10, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
det indre marked for elektricitet.
2) Day-ahead-marked for elektricitet: Marked, hvor der dagen før driftsdøgnet handles elektricitet for det
kommende driftsdøgn, og hvor priserne fastsættes i de relevante geografiske budområder i den af
markedet givne tidsenhed for den fysiske udveksling af elektricitet.
3) Elspotpris: Prisen pr. kWh for den tidsenhed for den fysiske udveksling af elektricitet, der opereres med i
et day-ahead-marked for elektricitet i det eller de relevante geografiske budområder.
4) Energilageraktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af energilageranlæg.
5) Energilageranlæg: I elektricitetssystemet, et anlæg, hvor der sker energilagring, jf. § 5, nr. 15, i lov om
elforsyning.
6) Energilagerydelse: Ydelse, der forudsætter ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af energilageranlæg.
7) Energilagring: I elektricitetssystemet, udsættelse af den endelige anvendelse af elektricitet til et senere
tidspunkt end det, hvor den blev produceret, eller konvertering af elektrisk energi til en energiform, der kan
lagres, lagringen af sådan energi og den efterfølgende rekonvertering af sådan energi til elektrisk energi
eller anvendelse som anden energibærer, jf. § 5, nr. 16, i lov om elforsyning.
8) Eksisterende energilageranlæg: Et hvert energilageranlæg, som en netvirksomhed ejer, udvikler,
forvalter eller driver i netvirksomheden den 31. december 2020 eller senere.
9) Elektricitetsmarkeder: Markeder for elektricitet, herunder over-the-counter-markeder og
elektricitetsbørser, markeder for handel med energi, kapacitet, balancering og systemydelser i alle
tidsrammer, herunder forward-, day-ahead- og intradaymarkeder.
10) Fleksibilitetsydelse: Ydelse, som en markedsdeltager i medfør af en aftale leverer til en netvirksomhed
mod betaling eller modydelse. Ydelsen kan enten bestå i en ændring af markedsdeltagerens eller dennes
1
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
kunders aftag af elektricitet fra eller leverance af elektricitet til netvirksomhedens elforsyningsnet eller i en
ændring af markedsdeltagerens eller dennes kunders rettigheder til aftag af elektricitet fra eller leverance
af elektricitet til netvirksomhedens elforsyningsnet. Ændringen kan i alle tilfælde være udløst af enten
markedsdeltageren, kunden eller netvirksomheden.
11) Forbundne foretagender: En netvirksomhed anses forbundet med et foretagende, når:
a) der foreligger en kontrolleret transaktion, jf. ligningslovens § 2
b) ejere af netvirksomheden eller netvirksomheden selv direkte eller indirekte ejer kapitalandele i dette
foretagende, eller
c) ledelsen og ledende medarbejdere i et selskab (juridisk person), der helt eller delvist ejer
netvirksomheden, eller ledelsen og ledende medarbejdere i netvirksomheden selv direkte eller indirekte
deltager i ledelsen i dette foretagende.
12) Fuldt integrerede netkomponenter: Netkomponenter, der er integreret i et distributionsnet, herunder
energilageranlæg, og som udelukkende anvendes til at sikre sikker og pålidelig drift af distributionsnettet
og ikke til balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger, jf. § 5, nr. 18, i lov om elforsyning.
13) Ikkefrekvensrelateret systembærende ydelse: Ydelse, der anvendes af en netvirksomhed til
spændingsregulering i statisk tilstand, hurtig tilførsel af reaktiv strøm, inerti for stabilitet i lokale net,
kortslutningsstrøm, dødstartskapacitet og ødriftkapacitet, jf. § 5, nr. 20, i lov om elforsyning.
14) Kapacitetsbegrænsninger: Kapacitetsbegrænsninger som defineret i artikel 2, nr. 4, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
15) Kommerciel virksomhed: Fysisk eller juridisk person, der leverer ydelser til en virksomhed mod betaling.
16) Konkurrenceudsat elektricitetsvirksomhed: Fysisk eller juridisk person, der varetager mindst en af
følgende former for virksomhed: elproduktion, elhandel, aggregering, energilageraktiviteter eller
ladestanderaktiviteter.
17) Kontrol: Rettigheder, aftaler eller andre midler, som enkeltvis eller tilsammen, under hensyn til alle
faktiske og retlige forhold, giver mulighed for udøvelse af afgørende indflydelse på en virksomheds drift,
særlig ved ejerskab eller brugsret til virksomhedens samlede aktiver eller dele deraf, eller ved rettigheder
eller aftaler, som sikrer afgørende indflydelse på sammensætningen af virksomhedens organer og deres
afstemninger eller beslutninger.
Kontrol omfatter både
ene-
og
fælleskontrol som beskrevet i Europa-
Kommissions konsoliderede meddelelse om jurisdiktion efter Rådets forordning om kontrol med fusioner
og virksomhedsovertagelser.
18) Kontrollerede transaktioner: Kontrollerede transaktioner som defineret i § 2 i ligningsloven.
19) Ladestander: Grænseflade, der er i stand til at oplade mindst ét elektrisk køretøj ad gangen eller
udskifte et batteri til mindst ét elektrisk køretøj ad gangen.
20) Ladestanderaktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af ladestandere.
2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
21) Ledelse: En virksomheds direktion, der omfatter direktører, vicedirektører og underdirektører, og
virksomhedens bestyrelse.
22) Ledende medarbejder: Medarbejder, der ikke indgår i netvirksomhedens ledelse, men som, uanset
medarbejderens formelle stillingsbetegnelse, er tillagt beføjelsen til at træffe ledelsesmæssige
beslutninger, der påvirker netvirksomhedens overordnede drift og forretning.
23) Løbende afregning: Afregning for den i et day-ahead-marked for elektricitet givne tidsenhed for den
fysiske udvekling af elektricitet.
24) Markedsdeltager: Markedsdeltager som defineret i artikel 2, nr. 25, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om det indre marked for elektricitet.
25) Netvirksomhedsdata: kommercielt følsomme oplysninger, som en netvirksomhed modtager i
forbindelse med udøvelsen af sin virksomhed, og oplysninger om netvirksomhedens egne aktiviteter, som
kan være forretningsmæssigt fordelagtige.
26) Vertikalt integreret virksomhed: Virksomhed eller gruppe af virksomheder, som den eller de samme
fysiske eller juridiske personer har ret til direkte eller indirekte at øve kontrol over, og som mindst driver
enten transmissions- eller netvirksomhed og mindst enten elproduktions- eller elhandelsvirksomhed, jf. § 5,
nr. 34, i lov om elforsyning.
§ 3.
Ved en selskabsmæssigt forbundet virksomhed forstås i denne bekendtgørelse følgende:
1) En virksomhed, som en eller flere fysiske eller juridiske personer direkte eller indirekte har ret til at øve
kontrol over, samtidigt med, at den eller de samme fysiske eller juridiske personer direkte eller indirekte
har ret til at øve kontrol over en netvirksomhed,
2) en virksomhed, som en juridisk person direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i, samtidigt med
at den samme juridiske person direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en netvirksomhed, og
3) de juridiske personer, der alene eller sammen med andre juridiske personer direkte eller indirekte har
ret til at øve kontrol over en netvirksomhed, eller som direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en
netvirksomhed.
§ 4.
Når bestemmelser i denne bekendtgørelse omtaler deltagelse i en virksomhed forstås herved
beføjelsen til at udøve rettigheder over virksomheden, herunder beføjelsen til at udøve stemmerettigheder
eller beføjelsen til at udpege medlemmer til organer, der repræsenterer virksomheden juridisk.
Kapitel 2
Netvirksomheders habilitet m.v.
Krav til netvirksomheder med 100.000 tilsluttede elkunder eller mere
§ 5.
For netvirksomheder, der alene eller sammen med andre netvirksomheder, som den eller de samme
fysiske eller juridiske personer udøver kontrol over, har 100.000 eller flere tilsluttede elkunder, gælder
kravene i stk. 2-7, jf. dog §§ 8-10.
3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
Stk. 2.
Direktører, vicedirektører, underdirektører (direktionen) og ledende medarbejdere i
netvirksomheden må ikke direkte eller indirekte deltage i driften eller ledelsen af en selskabsmæssigt
forbundet kommercielt virksomhed, der
1) er en konkurrenceudsat elektricitetsvirksomhed,
2) udfører opgaver for netvirksomheden, eller
3) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet kommerciel virksomhed,
der er nævnt i nr. 1 eller 2.
Stk. 3.
Et medlem af netvirksomhedens bestyrelse må ikke direkte eller indirekte deltage i driften eller
ledelsen af en selskabsmæssigt forbundet kommercielt virksomhed, der er en konkurrenceudsat
elektricitetsvirksomhed, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Mindst to medlemmer af netvirksomhedens bestyrelse må ikke direkte eller indirekte deltage i
driften eller ledelsen af en selskabsmæssigt forbundet kommercielt virksomhed, der
1) er en konkurrenceudsat elektricitetsvirksomhed,
2) udfører opgaver for netvirksomheden, eller
3) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet kommerciel virksomhed,
der er nævnt i nr. 1 eller 2.
Stk. 5.
Indirekte deltagelse i driften eller ledelsen, jf. stk. 2-4, forstås som omfattende situationer, hvor et
medlem af netvirksomhedens ledelse eller netvirksomhedens ledende medarbejder på grund af personlige
forhold, eksempelvis ejerskab af en betydelig aktiepost eller personlige relationer, har indflydelse på driften
eller ledelse af en selskabsmæssigt forbundet kommerciel virksomhed som nævnt i henholdsvis stk. 2, 3
eller 4.
Stk. 6.
Bestyrelsen i netvirksomheden skal samlet have tilstrækkelig viden om de lovgivningsmæssige
rammer for varetagelse af netvirksomhed efter lov om elforsyning og regler fastsat i medfør af loven,
herunder for sikring af uafhængig varetagelse af netvirksomhed og neutral adfærd.
Stk. 7.
Netvirksomheden skal sikre, at der udarbejdes dokumentation, der beskriver arbejdsdelingen
mellem bestyrelsen og direktionen, herunder henholdsvis bestyrelsens og direktionens
beslutningskompetence både emnemæssigt, og, hvor dette er er relevant i henhold til interne
direktionsinstrukser eller lignende, beløbsmæssigt. Dokumentationen skal på gennemsigtig vis gengive
opgave- og ansvarsfordelingen mellem direktionen og bestyrelsen inden for netvirksomhedens aktiviteter
og en gældende version af dokumentationen skal til enhver tid være tilgængelig på netvirksomhedens
hjemmeside. Dokumentationen og eventuelle opdateringer heraf skal endvidere fremsendes til
Forsyningstilsynet, sammen med relevant internt materiale, eksempelvis interne direktionsinstrukser, som
dokumentationen bygger på.
§ 6.
Netvirksomheder, der alene eller sammen med andre netvirksomheder, som den eller de samme
fysiske eller juridiske person udøver kontrol over, har 100.000 eller flere tilsluttede elkunder skal sikre, at
4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
medlemmer af netvirksomhedens direktion og netvirksomhedens ledende medarbejdere kan handle
uafhængigt af erhvervsmæssige interesser i en selskabsmæssigt forbundet kommerciel virksomhed, der
1) er en konkurrenceudsat elektricitetsvirksomhed,
2) udfører opgaver for netvirksomheden, eller
3) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet kommerciel virksomhed,
der er nævnt i nr. 1 eller 2.
Stk. 2.
For at opfylde stk. 1, skal netvirksomheden sikre
1) at aflønningen af direktionens medlemmer og netvirksomhedens ledende medarbejdere ikke
direkte eller indirekte afhænger af resultater i en selskabsmæssigt forbundet kommerciel
virksomhed, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-3, og
2) at direktionens medlemmer og netvirksomhedens ledende medarbejdere ikke indgår i faste
procedurer for de omfattede personers eventuelle skifte i ansættelse mellem netvirksomheden og
en selskabsmæssigt forbundet kommercielt virksomhed, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-3.
Krav til øvrige netvirksomheder
§ 7.
For andre end de i § 5, stk. 1, omtalte netvirksomheder gælder kravene i stk. 2-6, jf. dog §§ 8 og 10.
Stk. 2.
Mindst to medlemmer af netvirksomhedens bestyrelse må ikke direkte eller indirekte deltage i
driften eller ledelsen af en selskabsmæssigt forbundet kommerciel virksomhed, der
1) er en konkurrenceudsat elektricitetsvirksomhed,
2) udfører opgaver for netvirksomheden, eller
3) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet kommerciel virksomhed,
der er nævnt i nr. 1 eller 2.
Stk. 3.
Indirekte deltagelse i driften eller ledelsen, jf. stk. 2, forstås som omfattende situationer, hvor
bestyrelsesmedlemmet for netvirksomheden på grund af personlige forhold, eksempelvis ejerskab af en
betydelig aktiepost eller personlige relationer, har indflydelse på driften eller ledelse af en selskabsmæssigt
forbundet kommerciel virksomhed som er nævnt i stk. 2, nr. 1-3.
Stk. 4.
Bestyrelsen i netvirksomheden skal samlet have tilstrækkelig viden om de lovgivningsmæssige
rammer for varetagelse af netvirksomhed efter lov om elforsyning og regler fastsat i medfør af loven,
herunder for sikring af uafhængig varetagelse af netvirksomhed og neutral adfærd.
Stk. 5.
Bestyrelsesmøder for netvirksomheden skal foregå under andet formandskab og tidsmæssig adskilt
fra de bestyrelsesmøder, der holdes for en selskabsmæssigt forbundet kommerciel virksomhed, der er
nævnt i stk. 2, nr. 1-3.
Stk. 6.
I tilfælde, hvor netvirksomhedens direktion varetages af et medlem af direktionen for en
selskabsmæssigt forbundet kommercielt virksomhed, der er nævnt i stk. 2, nr. 1-3, skal netvirksomheden
5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
dokumentere, at pågældende person afsætter tid til opretholdelse af netvirksomheden som separat
virksomhed.
Undtagelser
§ 8.
§ 5, stk. 2-4, og § 7, stk. 2, finder ikke anvendelse, hvis netvirksomheden udelukkende er
selskabsmæssig forbundet med en virksomhed, der varetager produktion af opvarmet vand eller damp
omfattet af § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning, en virksomhed, som er omfattet af vandsektorlovens § 2,
stk. 1, eller en virksomhed, der varetager affaldsaktiviteter, der ikke er konkurrenceudsat i henhold til
sektorlovgivningen på affaldsområdet (forsyningsvirksomheder), eller flere af de nævnte
forsyningsvirksomheder, samt med en virksomhed, der udelukkende udfører opgaver for netvirksomheden
og forsyningsvirksomhederne.
Stk. 2.
Undtagelsen efter stk. 1, finder anvendelse, uanset, om der i en af de i stk. 1 nævnte
forsyningsvirksomheder indgår elproduktion, forudsat at følgende betingelser er opfyldt:
1) der ikke er krav om at elproduktionen er selskabsmæssigt adskilt, og
2) elproduktionen, i medfør af til enhver tid gældende ret, herunder administrativ praksis, i sin helhed er
omfattet af en økonomisk monopolregulering.
§ 9.
Uanset § 5, stk. 2, kan et medlem af netvirksomhedens direktion eller en ledende medarbejder i
netvirksomheden indgå i bestyrelsen for en virksomhed, der er omtalt i § 5, stk. 2, nr. 2, hvis følgende
betingelser er opfyldt:
1) Virksomheden, der udfører opgaver for netvirksomheden, er en virksomhed, der udelukkende ejes af en
eller flere netvirksomheder, eller som udelukkende en eller flere netvirksomheder deltager i,
2) virksomheden udelukkende varetager opgaver for den eller de ejende eller deltagende netvirksomheder
og eventuel andre netvirksomheder, og
3) de opgaver, som virksomheden varetager, udelukkende er opgaver, der hører under en netvirksomheds
bevillingspligtige aktivitet, eller vedrører virksomhed med nær tilknytning til netvirksomhed, som udøves i
netvirksomheden i overensstemmelse med § 2 i bekendtgørelse nr. 2246 af 29. december 2020 om
undtagelse af anlæg og sideordnede aktiviteter fra elforsyningsloven.
§ 10.
En netvirksomhed, der er omfattet af §§ 8 eller 9, skal underrette Forsyningstilsynet herom.
Netvirksomheden skal også underrette Forsyningstilsynet om ændringer, der betyder, at undtagelsen ikke
længere finder anvendelse.
Kapitel 3
Dataadskillelse
§ 11.
En netvirksomhed skal sikre, at adgang til netvirksomhedsdata, der indgår i datasystemer, ved hjælp
af tekniske adgangsbegrænsninger kan begrænses til bestemte personer, jf. stk. 2.
6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
Stk. 2.
Netvirksomheden skal i videst muligt omfang begrænse adgangen til netvirksomhedsdata som
omtalt i stk. 1, til personer, der udelukkende varetager opgaver for netvirksomheden.
Stk. 3.
Uanset stk. 2, kan netvirksomheden tillade, at andre personer, end dem, der udelukkende varetager
opgaver for netvirksomheden, jf. dog stk. 4, gives adgang til relevant netvirksomhedsdata, hvis følgende
vilkår er opfyldt:
1) Den pågældende persons selvstændige adgang til de af adgangen omfattede netvirksomhedsdata, er
nødvendig for, at pågældende kan varetage sine opgaver.
2) Netvirksomheden har sikret, at enhver person, der gives adgang til netvirksomhedsdata, er underlagt en
specifik forpligtelse til ikke at bruge kendskabet til netvirksomhedsdata, som personen opnår inden for
rammerne af nr. 1, til et andet formål end varetagelse af den pågældende persons opgaver.
3) Netvirksomheden skal sikre, at brud af forpligtelserne som nævnt i nr. 2 håndhæves.
Stk. 4.
Adgang i medfør af stk. 3 kan ikke gives til følgende personer:
1) Medarbejdere, der er ansat i selskabsmæssigt forbundne virksomheder med konkurrenceudsatte
elektricitetsaktiviteter.
2) Medarbejdere, der uanset ansættelsesforhold, jf. nr. 1, udelukkende eller helt overvejende varetager
opgaver for selskabsmæssigt forbundne virksomheder med konkurrenceudsætte elektricitetsaktiviteter,
medmindre der er tale om medarbejdere, der kun varetager rent tekniske IT-understøttende funktioner.
3) Medarbejdere, der uanset ansættelsesforhold varetager en af de følgende opgaver for selskabsmæssigt
forbundne virksomheder med konkurrenceudsætte elektricitetsaktiviteter:
a) Opgaver, der omfatter enhver form for direkte kundekontakt, herunder enhver form for kundeservice.
b) Opgaver, der består i udviklingsopgaver relateret til den konkurrenceudsatte elektricitetsaktivitet,
eksempelvis markedsføringsstrategier, udvikling af nye produkter, eller lignende. Udviklingsopgaver
omfatter ikke ren tekniske IT-relaterede opgaver i forbindelse med udviklingsopgaver, eksempelvis IT-
programmering eller IT-implementering.
c) Opgaver, der består i afregning af kunder for en konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet.
Stk. 5.
Tildeling af adgang i overensstemmelse med stk. 1-4 skal ske under netvirksomhedens ansvar og
kontrol.
§ 12.
§ 11 gælder ikke for en netvirksomhed, der udelukkende er selskabsmæssigt forbundet med en
virksomhed, der varetager produktion af opvarmet vand eller damp omfattet af § 20, stk. 1, i lov om
varmeforsyning, virksomhed, som er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller en virksomhed, der
varetager affaldsaktiviteter, der ikke er konkurrenceudsat i henhold til sektorlovgivningen på
affaldsområdet (forsyningsvirksomheder), samt med en virksomhed, der udelukkende udfører opgaver for
netvirksomheden og forsyningsvirksomhederne.
Stk. 2.
§ 8, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.
7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
Stk. 3.
En netvirksomhed, der er omfattet af undtagelsen i stk. 1, skal underrette Forsyningstilsynet herom.
Netvirksomheden skal også underrette Forsyningstilsynet om ændringer, der betyder, at undtagelsen ikke
længere finder anvendelse.
§ 13.
§§ 11 og 12 fritager ikke en netvirksomhed fra overholdelse af § 84 a, stk. 1 og 3, i lov om elforsyning.
Kapitel 4
Netudviklingsplaner
Planlægningsperiode og indhold m.v.
§ 14.
En netvirksomheds netudviklingsplaner, jf. § 22, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning, skal have en 10-årig
planlægningshorisont.
§ 15.
Netudviklingsplanerne er ikke juridisk bindende.
§ 16.
En netudviklingsplan skal indeholde følgende oplysninger:
1) Anvendte analyseforudsætninger, jf. § 17.
2) Behovsvurdering i forhold til udvidelser eller opgraderinger af netvirksomhedens elforsyningsnet,
jf. § 18.
3) Behovsvurdering af alternativer til ny- og reinvesteringer, jf. § 19.
Stk. 2.
Netudviklingsplanen skal udarbejdes i det format, som er offentliggjort på Energistyrelsens
hjemmeside.
§ 17.
En netudviklingsplan skal baseres på generelle analyseforudsætninger, som Energistyrelsen udmelder,
samt netvirksomhedens egne analyseforudsætninger.
Stk. 2.
Energistyrelsen udmelder de generelle analyseforudsætninger ved offentliggørelse på
Energistyrelsens hjemmeside. Ved udarbejdelsen af netudviklingsplanen skal netvirksomheden lægge de
senest tilgængelige generelle analyseforudsætninger til grund.
Stk. 3.
En netvirksomhed skal i sin netudviklingsplan redegøre for udmøntningen af de generelle
analyseforudsætninger i netvirksomhedens netområde.
Stk. 4.
En netvirksomhed skal i netudviklingsplanen redegøre for egne analyseforudsætninger, der lægges til
grund for planlægningen som supplement til de generelle analyseforudsætninger.
Stk. 5.
Såfremt netvirksomheden lægger egne analyseforudsætninger til grund for sin planlægning, der
indebærer afvigelser fra Energistyrelsens generelle analyseforudsætninger, skal netvirksomheden
identificere og begrunde afvigelserne.
§ 18.
Behovsvurderingen i forhold til udvidelser eller opgraderinger skal være målrettet de forventede
udfordringer i relation til netinfrastrukturen, såsom kapacitetsbegrænsninger eller spændingsregulering,
med særlig vægt på spændingsniveauer på eller over 50 kV.
8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
Stk. 2.
Såfremt netvirksomheden har forventning om relevante udfordringer i relation til netinfrastrukturen,
såsom kapacitetsbegrænsninger eller spændingsregulering, på spændingsniveauer under 50 kV, skal disse
desuden fremgå. Relevante udfordringer er situationer, der potentielt kan løses varigt eller midlertidigt ved
anvendelse af alternative løsninger til netinvesteringer såsom anskaffelse af fleksibilitetsydelser eller
energieffektivitetsforanstaltninger.
Stk. 3.
Behovsvurderinger efter stk. 1 og 2 skal angives geografisk.
Stk. 4.
Netudviklingsplanen skal indeholde en opgørelse af planlagte ny- og reinvesteringer som følge af
behovsvurderingen efter stk. 1 og 2, med særlig vægt på den vigtigste distributionsinfrastruktur, som er
nødvendig for at tilslutte ny produktionskapacitet og nye belastninger, herunder ladestandere til elektriske
køretøjer. Det samlede forventede investeringsbehov i forhold til de relevante ny- og reinvesteringer skal
angives i forhold til en tidshorisont på 0-2 år, 3-5 år og 6-10 år.
§ 19.
Netudviklingsplanen skal indeholde en opgørelse af det forventede behov for alternative løsninger til
netinvesteringer såsom fleksibelt elforbrug, energieffektivitet, energilageranlæg eller andre ressourcer. Det
forventede fleksibilitetsbehov skal kvantificeres og angives i forhold til en tidshorisont på 0-2 år, 3-5 år og
6-10 år.
Samarbejde med Energinet, høring, forelæggelse for Forsyningstilsynet, offentliggørelse m.v.
§ 20.
En netvirksomhed skal samarbejde med Energinet ved udarbejdelse af sine netudviklingsplaner, jf.
artikel 57 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
§ 21.
Netvirksomheden skal sikre en bred høring af alle relevante aktører, herunder Energinet, andre
netvirksomheder, aktuelle og potentielle markedsdeltagere og brugere af det sammenhængende
elforsyningsnet. Som minimum skal netvirksomheden gøre et høringsudkast af netudviklingsplanerne
tilgængelig for offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
Stk. 2.
Høringsudkastet skal sendes til Forsyningstilsynet senest 1. april i kalenderåret før offentliggørelse af
netudviklingsplanen. Høringsudkastet skal ledsages af et høringsbrev, der indeholder relevante oplysninger
om høringsprocessen, herunder høringsfristen, og hvem høringssvaret skal adresseres til i
netvirksomheden.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet skal umiddelbart efter modtagelse af materialet, der er omtalt i stk. 2,
offentliggøre materialet på Forsyningstilsynets hjemmeside under angivelse af datoen for offentliggørelse.
Stk. 4.
Høringsprocessen skal vare 4 uger fra den dato, hvor netudviklingsplanerne er gjort tilgængelige for
offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
§ 22.
Senest 10 uger efter endt høring skal netvirksomheden sende netudviklingsplanen, der i relevant
omfang er opdateret for at tage højde for høringen, samt en redegørelse for resultaterne af
høringsprocessen til Forsyningstilsynet.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet gør umiddelbart efter modtagelse af netudviklingsplanerne og redegørelse for
resultaterne af høringsprocessen, materialet tilgængelig for Energistyrelsen med henblik på at indhente
Energistyrelsens udtalelse vedrørende planerne.
9
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
§ 23.
Forsyningstilsynet kan anmode en netvirksomhed om ændring af netvirksomhedens
netudviklingsplan.
Stk. 2.
Ved sin vurdering, om der er anledning til at anmode netvirksomheden om ændring af
netvirksomhedens netudviklingsplan efter stk. 1, lægger Forsyningstilsynet Energistyrelsens udtalelse i
medfør af § 22, stk. 2, til grund.
Stk. 3.
Forsyningstilsynets anmodning om ændring af netvirksomhedens netudviklingsplan skal sendes til
netvirksomheden senest 1. oktober i kalenderåret før offentliggørelse af netudviklingsplanen.
§ 24.
Netvirksomhederne gør deres endelige netudviklingsplaner tilgængelige for offentliggørelse på
Forsyningstilsynets hjemmeside senest 1. december hvert andet år påbegyndende 2022.
Stk. 2.
Netvirksomhedernes redegørelse for resultaterne fra høringsprocessen og Forsyningstilsynets
eventuelle anmodning af ændringer offentliggøres sammen med netudviklingsplanerne på
Forsyningstilsynets hjemmeside 1. januar hvert andet år påbegyndende 2023.
Opdatering af netudviklingsplanerne inden for den regulære to-års-kadence
§ 25.
En netvirksomhed kan opdatere sin netudviklingsplan inden for den fastsatte to-års-kadence i medfør
af § 22, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Ved opdatering af en netudviklingsplan efter stk. 1, afgør netvirksomheden selv, om der er tale om
ændringer, der nødvendiggør en høring, jf. § 21, stk. 1, 1. pkt., alternativ en høring af relevante
høringsparter, inden netvirksomheden fremsender ændringen til Forsyningstilsynet.
Stk. 3.
Ved gennemførelse af en høring, jf. stk. 2 sammenholdt med § 21, stk. 1, 1. pkt., finder
bestemmelserne i § 21, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., stk. 3 og 4, samt § 22 og § 23, stk. 1 og 2, tilsvarende
anvendelse. Forsyningstilsynets anmodning om ændring af netudviklingsplanen skal i dette tilfælde sendes
til netvirksomheden senest 6 uger efter Forsyningstilsynets modtagelse af den opdaterede
netudviklingsplan. Netvirksomheden skal senest 8 uger efter modtagelse af anmodning om ændring fra
Forsyningstilsynet gøre netudviklingsplanen, sammen med netvirksomhedernes redegørelse for
resultaterne fra høringsprocessen og Forsyningstilsynets anmodning om ændring, tilgængelig for
offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside. Hvis Forsyningstilsynet ikke har anmodet om en
ændring inden for 6 uger efter modtagelse af den opdaterede netudviklingsplan, skal netvirksomheden
umiddelbart efter udløb af denne frist gøre netudviklingsplanen og netvirksomhedernes redegørelse for
resultaterne fra høringsprocessen tilgængelig for offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
Umiddelbart efter modtagelse af materialet offentliggør Forsyningstilsynet netudviklingsplanen og
netvirksomhedernes redegørelse for resultaterne fra høringsprocessen sammen med Forsyningstilsynets
eventuelle anmodning om ændringer. Den i medfør af 5. pkt. offentliggjorte, opdaterede netudviklingsplan
erstatter den hidtidig offentliggjorte netudviklingsplan.
Stk. 4.
Ved opdatering af en netudviklingsplan uden høring eller med begrænset høring skal
netvirksomheden gøre den opdaterede netudviklingsplan tilgængelig for offentliggørelse på
Forsyningstilsynets hjemmeside. Den således opdaterede netudviklingsplan erstatter den hidtidig
offentliggjorte netudviklingsplan. Forsyningstilsynet kan anmode om ændring af den opdaterede
10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
offentliggjorte netudviklingsplan i medfør af bestemmelserne i § 23, sammenholdt med § 22, stk. 2, dog
således, at anmodningen om ændringen først skal indgå i netvirksomhedens overvejelser i forbindelse med
udarbejdelsen af den næste regulære netudviklingsplan. Forsyningstilsynets anmodning om ændring
offentliggøres på Forsyningstilsynets hjemmeside sammen med den opdaterede netudviklingsplan i medfør
af 2. pkt.
Netvirksomhedernes indhentning af oplysninger til brug for udarbejdelsen af netudviklingsplaner
§ 26.
Netvirksomheder kan til brug for udarbejdelse af deres netudviklingsplaner indhente oplysninger om
de tekniske specifikationer og den geografiske placering af nettilsluttede produktions-, forbrugs- og
energilageranlæg, herunder ladestandere, varmepumper, solceller, batterianlæg og andre anlæg, der
potentielt kan agere fleksibelt.
Kapitel 5
Fastsættelse af tekniske krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet
§ 27.
Netvirksomheder kan fastsætte tekniske krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet,
som
er
nødvendige for opretholdelsen af den tekniske kvalitet i distributionsnettet, og som
relaterer til forhold
omfattet
af bilag 1. Kravene skal fastsættes af netvirksomhederne i fællesskab. 1. pkt. giver alene
netvirksomhederne ret til at fastsætte krav til et anlæg og distributionsnettets gensidige påvirkninger af
hinanden.
Stk. 2.
Stk. 1 finder alene anvendelse på forhold, der ikke reguleres ved bestemmelser indeholdt i forskrifter
fastsat af Energinet i medfør af systemansvarsbekendtgørelsen eller ved bestemmelser indeholdt i eller
udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
Stk. 3.
De fastsatte krav skal være objektive, gennemsigtige og ikkediskriminerende. De fastsætte krav skal
endvidere være proportionale. Ved vurderingen heraf tages anlæggets karakteristika, herunder anlæggets
omfang og teknisk kapacitet, og kravenes byrde, herunder i økonomisk henseende, i betragtning.
Stk. 4.
Netvirksomhederne skal sikre en bred høring af Energinet og brugere af deres elforsyningsnet om
kravene, som netvirksomhederne fastsætter i medfør af stk. 1.
Stk. 5.
Elforsyningslovens krav om anmeldelse, metodegodkendelse og offentliggørelse finder anvendelse,
jf. § 73, stk. 2, og §§ 73 a og 76 i lov om elforsyning.
Stk. 6.
Netvirksomhederne skal sikre, at historiske krav forbliver offentlig tilgængelige for brugere og
potentielle brugere af distributionsnettet.
Kapitel 6
Anskaffelse af elektricitet til dækning af nettab
§ 28.
En netvirksomhed skal anskaffe elektricitet til dækning af nettab i netvirksomhedens netområde ved
at udbyde en kontrakt på indkøb af elektricitet til dækning af nettab efter bestemmelserne i stk. 2, 3
og 6.
11
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
2562841_0012.png
Stk. 2.
Kontrakten skal udbydes til løbende afregning, jf. § 2, nr. 21, til elspotprisen, jf. § 2, nr. 3, for det
relevante prisområde plus en fast markup i øre pr. kWh, som skal være tildelingskriteriet for udbuddet.
Endvidere skal kontrakten udbydes på vilkår af, at betaling af transmissionsnettarif, systemtarif og
balancetarif for forbrug i tilknytning til den kontraktuelle mængde gennemfaktureres til netvirksomheden.
Stk. 3.
Kontrakten må ikke omfatte andre ydelser og produkter, herunder prissikringsprodukter.
Stk. 4.
Stk. 3 udelukker ikke, at en netvirksomhed ved særskilt udbud kan udbyde en kontrakt til annullering
af oprindelsesgarantier svarende til den mængde elektricitet, der udgør netvirksomhedens nettab i
netvirksomhedens netområde, og som Energinet i henhold til Energinets markedsforskrifter har beregnet
for det pågældende netområdets nettabsmålepunkt
for et givet tidspunkt ved første
nettabskorrektionsafregning 3 måneder efter en driftsmåned.
I dette tilfælde skal det indgå i kontrakten,
der udbydes, at kontraktparten skal dokumentere og få revisorpåtegnet, jf. stk. 5, annullering af en
mængde oprindelsesgarantier svarende til den mængde elektricitet, som udgør netvirksomhedens nettab,
jf. 1. pkt. Tildelingskriteriet for udbuddet efter 1. pkt. er prisen. Udbuddet skal ske efter bestemmelserne i
stk. 6.
Stk. 5.
Netvirksomheden skal i den udbudte kontrakt efter stk. 4 kræve, at kontraktpartens dokumentation
og revisorpåtegning heraf skal overholde de til enhver tid gældende retningslinjer, som Energinet har
fastsat herfor i henhold til bekendtgørelsen om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og
fjernkøling fra vedvarende energikilder.
Stk. 6.
Udbuddene omtalt i stk. 1-5 skal gennemføres ved en åben, gennemsigtig og ikkediskriminerende
udbudsprocedure og skal endvidere ske under overholdelse af de regler, Forsyningstilsynet fastsætter i
medfør af § 45 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om elforsyning. 1. pkt. finder ikke anvendelse, hvis netvirksomheden
vurderer, at bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/25/EU om fremgangsmåderne
ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester
(forsyningsvirksomhedsdirektivet) finder anvendelse, og gennemfører udbuddet i henhold til
bestemmelserne i dette direktiv, jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1624 af 15. december 2015 om
fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt
posttjenester.
Stk. 7.
Indtil Forsyningstilsynet har fastsat regler som omtalt i stk. 6, 1. pkt., skal en netvirksomhed
orientere Forsyningstilsynet om de udbud, som netvirksomheden agter at gennemføre og som ikke sker i
henhold til bestemmelserne i forsyningsvirksomhedsdirektivet, jf. stk. 6, 2. pkt., inden udbuddets
gennemførelse. Orienteringen skal fremsendes senest 6 uger inden udbuddets offentliggørelse med
angivelse af det planlagte tidspunkt for offentliggørelse af udbuddet. Forsyningstilsynet kan senest inden
for en uge fra modtagelsen af orienteringen anmode netvirksomheden om indsendelse af det fulde
udbudsmateriale til Forsyningstilsynets gennemsyn med henblik på vejledning. Har Forsyningstilsynet
anmodet om det fulde udbudsmateriale, giver Forsyningstilsynet den pågældende netvirksomhed en
tilbagemelding senest 10 dage inden offentliggørelse af det planlagte udbud, jf. 2. pkt.
Kapitel 7
Anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser
12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
§ 29.
En netvirksomhed skal anskaffe ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser, der er nødvendige
for opretholdelsen af den tekniske kvalitet i netvirksomhedens elforsyningsnet eller for at sikre, at
netvirksomheden kan efterkomme de forpligtelser, som til enhver tid er pålagt netvirksomheden og som
indebærer anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser, efter gennemsigtige,
ikkeforskelsbehandlende og markedsbaserede metoder, der er godkendt af Forsyningstilsynet, jf. § 31.
Stk. 2.
Kravet om markedsbaseret anskaffelse efter stk. 1, gælder ikke for ydelser, der leveres af
netvirksomhedens fuldt integrerede netkomponenter, såfremt de pågældende netkomponenter ikke
bruges til balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger.
Stk. 3.
Netvirksomheders fastsættelse af krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet i medfør af § 27
anses ikke som at indebære levering af ydelser, der er underlagt krav om markedsbaseret anskaffelse efter
stk. 1, hvis Forsyningstilsynet har metodegodkendt kravene i medfør af § 73 a i lov om elforsyning og kravet
om offentliggørelse i medfør af § 73, stk. 2, i lov om elforsyning er overholdt.
§ 30.
Metoden efter § 29, stk. 1, skal sikre, at
1) behovet for de pågældende ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser bringes til kendskab af
alle markedsdeltagere, der kan være interesseret i at levere de pågældende ydelser,
2) alle kvalificerede markedsdeltagere har fri og lige adgang til markedet og effektivt kan deltage på
lige vilkår, herunder at teknologineutralitet af de efterspurgte ydelser sikres, og
3) netvirksomheden indgår aftale med den markedsdeltager, der tilbyder den laveste pris for den
pågældende ydelse, og som lever op til de tekniske krav, som netvirksomheden fastsætter i medfør
af stk. 2.
Stk. 2.
Med henblik på stk. 1, nr. 2, fastsætter netvirksomheden tekniske krav til deltagelse på markederne
for levering af ydelserne.
Stk. 3.
Fastsættelsen af de tekniske krav skal ske i tæt samarbejde med Energinet og andre relevante
netvirksomheder og under åben og gennemsigtig inddragelse af alle kvalificerede markedsdeltagere, på
grundlag af de relevante markeders tekniske karakteristika.
§ 31.
Netvirksomheden skal inden anvendelse af metoden ansøge Forsyningstilsynet om godkendelse af
metoden, herunder de tekniske krav, jf. § 30, stk. 2.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan sætte vilkår for godkendelsen af metoderne.
§ 32.
Energibranchens organisationer kan udarbejde standardiserede vejledninger om fastsættelse af
metoderne efter § 30.
Kapitel 8
Anskaffelse af fleksibilitetsydelser
§ 33.
En netvirksomheds anskaffelse af fleksibilitetsydelser skal ske efter gennemsigtige,
ikkediskriminerende og markedsbaserede metoder, der er godkendt af Forsyningstilsynet, jf. § 35.
13
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
Stk. 2.
Stk. 1 er ikke til hinder for, at en netvirksomhed kan dække sit behov for fleksibilitet via anvendelse
af andre metoder end markedsbaseret anskaffelse af fleksibilitetsydelser, herunder tidsdifferencerede
tariffer eller afbrydelighedsaftaler, forudsat at Forsyningstilsynet har metodegodkendt disse i medfør af §
73 a i lov om elforsyning og kravene i §§ 73 og 73 a i lov om elforsyning i øvrigt er overholdt.
§ 34.
Metoden efter § 33, stk. 1, skal sikre, at
1) behovet for de pågældende fleksibilitetsydelser bringes til kendskab af alle markedsdeltagere, der
kan være interesseret i at levere de pågældende ydelser,
2) alle kvalificerede markedsdeltagere har fri og lige adgang til markedet og effektivt kan deltage på
lige vilkår, herunder at teknologineutralitet for de efterspurgte ydelser sikres, og
3) netvirksomheden indgår aftale med den markedsdeltager, der tilbyder den laveste pris for den
pågældende ydelse, og som lever op til de specifikationer og de vilkår for standardiserede
markedsprodukter, som netvirksomheden fastsætter i medfør af stk. 2.
Stk. 2.
Med henblik på stk. 1, nr. 2, fastsætter netvirksomheden specifikationer for de fleksibilitetsydelser,
den anskaffer. Specifikationerne kan fastsætte forhold som eksempelvis typen af fleksibilitetsydelse,
størrelsen, varigheden, responshastigheden, målenøjagtigheden, den geografiske placering og
spændingsprofilen for den efterspurgte ydelse. Hvor relevant, fastsætter netvirksomhederne i fællesskab
standardiserede markedsprodukter samt vilkår for disse, som minimum på national plan.
Stk. 3.
Specifikationerne og standardiserede markedsprodukter skal udarbejdes i tæt samarbejde med
Energinet og under åben og gennemsigtig inddragelse af alle markedsdeltagere og brugere af det
sammenhængende elforsyningsnet. Ved udarbejdelsen af specifikationerne skal netvirksomheden
endvidere inddrage andre relevante netvirksomheder.
§ 35.
Netvirksomheden skal inden anvendelse af metoden ansøge Forsyningstilsynet om godkendelse af
metoden, herunder de fastsatte specifikationer, og, hvor relevant, standardiserede markedsprodukter, jf. §
34, stk. 2.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan sætte vilkår for godkendelsen af metoderne.
§ 36.
Energibranchens organisationer kan udarbejde standardiserede vejledninger om fastsættelse af
metoderne efter § 34.
§ 37.
Netvirksomheder skal udveksle alle nødvendige oplysninger og koordinere tæt indbyrdes og med
Energinet angående forhold vedrørende en markedsbaseret anskaffelse af fleksibilitetsydelser for at sikre
optimal udnyttelse af ressourcer, garantere sikker og effektiv drift af det sammenhængende
elforsyningsnet og fremme udviklingen af fleksibilitetsmarkeder under hensyntagen til sammenspillet med
andre elektricitetsmarkeder.
Kapitel 9
Netvirksomhedens varetagelse af energilageraktiviteter
§ 38.
En netvirksomhed må ikke
14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
1) varetage energilageraktiviteter i netvirksomheden, eller
2) direkte eller indirekte
eje andele eller deltage i virksomheder,
der varetager energilageraktiviteter.
Stk. 2.
En netvirksomhed skal udbyde de energilagerydelser, jf. § 2, nr. 6, som er nødvendige for at
netvirksomheden kan opfylde sin forpligtelse i medfør af sin bevilling til at drive netvirksomhed, til effektiv,
pålidelig og sikker drift af sit elforsyningsnet, efter åbne, gennemsigtige og ikke forskelsbehandlende
procedurer. Kravet i 1. pkt. gælder ikke for ydelser, der leveres af netvirksomhedens fuldt integrerede
netkomponenter, såfremt Forsyningstilsynet har godkendt det i medfør af § 39, stk. 1, nr. 1.
§ 39.
Uanset § 38, stk. 1, nr. 1, kan Forsyningstilsynet godkende, at netvirksomheden kan varetage
energilageraktiviteter i netvirksomheden hvis:
1) Der er tale om energilageranlæg, der er fuldt integrerede netkomponenter.
2) Følgende betingelser er opfyldt:
a) Pågældende energilageranlæg er nødvendig for, at netvirksomheden kan opfylde sin
forpligtelse i medfør af sin bevilling til at drive netvirksomhed til effektiv, pålidelig og sikker
drift af sit elforsyningsnet.
b) Pågældende energilageranlæg anvendes ikke til køb eller salg af elektricitet på
elektricitetsmarkeder.
c) Netvirksomheden har gennemført et åbent, gennemsigtigt og ikkediskriminerende udbud,
hvorefter ingen aktør er blevet tildelt retten til at varetage energilageraktiviteter eller er i
stand til at levere sådanne ydelser rettidigt og til en rimelig pris.
d) Udbudsproceduren, herunder udbudsbetingelserne, har været forelagt for
Forsyningstilsynet med henblik på Forsyningstilsynets vurdering heraf.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse om godkendelse efter stk. 1 på baggrund af en begrundet
ansøgning fra netvirksomheden, medmindre der er tale om typer af fuldt integrerede netkomponenter, der
er omfattet af regler, som Forsyningstilsynet har fastsat i medfør af § 47 a, stk. 3, 1. pkt., i lov om
elforsyning.
Stk. 3.
Inden Forsyningstilsynet træffer afgørelse om godkendelse efter stk. 1, nr. 2, indhenter
Forsyningstilsynet en udtalelse fra Energistyrelsen til brug for vurderingen af, om betingelsen i stk. 1, nr. 2,
litra a, er opfyldt. Forsyningstilsynet er ikke bundet af Energistyrelsens udtalelse.
Stk. 4.
Forsyningstilsynets afgørelse om godkendelse i medfør af stk. 1, nr. 1, skal betinges af, at den fuldt
integrerede netkomponent på intet tidspunkt hverken helt eller delvis anvendes til balancering eller
håndtering af kapacitetsbegrænsninger. Ligeledes skal Forsyningstilsynets afgørelse om godkendelse i
medfør af stk. 1, nr. 2, betinges af, at det energianlæg der er omfattet af godkendelsen, på intet tidspunkt
hverken helt eller delvis anvendes til køb eller salg af elektricitet på elektricitetsmarkeder.
§ 40.
Forsyningstilsynet skal med regelmæssige mellemrum og mindst hvert femte år afholde en offentlig
høring vedrørende eksisterende energilageranlæg med henblik på at vurdere markedsaktørernes
eventuelle tilgængelighed og interesse i at investere i sådanne anlæg. Hvis Forsyningstilsynet på baggrund
af den offentlige høring vurderer, at andre aktører er i stand til at varetage energilageraktiviteter på en
omkostningseffektiv måde, pålægger Forsyningstilsynet netvirksomhederne at udfase deres
energilageraktiviteter inden for 18 måneder.
15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
2562841_0016.png
Stk. 2.
Ved pålæg om udfasning af en netvirksomheds energilageraktiviteter, må netvirksomheden ikke
foretage ny- eller reinvesteringer i aktiviteterne og skal have solgt eller skrottet sine energilageranlæg, der
anvendes til varetagelsen af de pågældende energilageraktiviteter, senest 18 måneder efter datoen for
udstedelse af pålægget.
Stk. 3.
Ved pålæg om udfasning af en netvirksomheds energilageraktiviteter kompenseres virksomheden
efter regler fastsat i bekendtgørelsen om netvirksomheders indtægtsrammer. Forsyningstilsynet skal i
materialet om offentlig høring i medfør af stk. 1 oplyse herom, således at det fremgår, at markedsparterne
ikke vil være forpligtede til at overtage netvirksomhedens energilageranlæg.
Stk. 4.
Stk. 1 finder ikke anvendelse på en netvirksomheds varetagelse af energilageraktiviteter, som
Forsyningstilsynet har godkendt i medfør af § 39, stk. 1, nr. 1.
Stk. 5.
For en periode svarende til anlæggets standardlevetid, jf. bilag 5 i bekendtgørelsen om
netvirksomheders indtægtsrammer, finder stk. 1 ikke anvendelse på batterilageranlæg, for hvilke en
netvirksomhed har truffet den endelige investeringsbeslutning inden den 4. juli 2019, og forudsat at det
pågældende anlæg
1) senest den 4. juli 2021 stationært er tilsluttet netvirksomhedens elforsyningsnet,
2) udelukkende anvendes til reaktiv øjeblikkelig genetablering af elforsyningsnettets sikkerhed i
nødsituationer, hvor sådan genetableringsforanstaltning starter med det samme og slutter, når den
regelmæssige omfordeling kan løse problemet, og
3) ikke anvendes til at købe eller sælge elektricitet på elektricitetsmarkederne, herunder til
balancering.
Kapitel 10
Varetagelse af ladestanderaktiviteter
§ 41.
En netvirksomhed må ikke
1) varetage ladestanderaktiviteter i netvirksomheden, eller
2) direkte eller indirekte
eje andele eller deltage i virksomheder,
der varetager ladestanderaktiviteter.
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på en netvirksomheds ejerskab af ladestander til udelukkende
anvendelse til opladning af netvirksomhedens egne elbiler, hvor elbilerne udelukkende anvendes af
netvirksomheden til varetagelse af sin bevillingspligtige aktivitet.
Kapitel 11
Varetagelse af øvrige konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter
§ 42.
En netvirksomhed må ikke direkte eller indirekte eje andele eller deltage i virksomheder, der
varetager elproduktion, elhandel eller aggregering.
Kapitel 9
Ledelsens erhvervsmæssige interesser:
16
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
2562841_0017.png
§ 31.
Netvirksomheder skal, når de er en del af en vertikalt integreret virksomhed, sikre, at ledelsen, dvs.
medlemmer af en netvirksomheds direktion og netvirksomhedens ledende medarbejdere, kan handle
uafhængigt af erhvervsmæssige interesser i elproduktions- eller elhandelsvirksomhed i den vertikalt
integrerede virksomhed.
Stk. 2.
For at opfylde stk. 1, skal netvirksomheden sikre,
3) at ledelsens aflønning ikke afhænger direkte eller indirekte af resultater i elproduktions- eller
elhandelsvirksomheden eller en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer disse, inden for den
vertikalt integrerede virksomhed,
4) ledelsens uafhængighed i form af faste procedurer for ledelsens eventuelle skifte i ansættelse
mellem netvirksomheden og elproduktions- eller elhandelsvirksomheden eller en virksomhed, der
direkte eller indirekte ejer disse, i den vertikalt integrerede virksomhed, og
5) at ledelsen erklærer ikke at være indehaver af væsentlige personlige beholdninger af værdipapirer i
elproduktions- eller elhandelsvirksomheder eller en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer
disse, i den vertikalt integrerede virksomhed.
Stk. 3.
Stk. 1 og 2 gælder ikke for netvirksomheder, som alene eller sammen med andre netvirksomheder
inden for samme vertikalt integreret virksomhed har mindre end 100.000 tilsluttede elforbrugere.
Kapitel 12
Dokumentation for markedsmæssigheden
§ 43.
Netvirksomheder skal udfærdige og opbevare skriftlig dokumentation for markedsmæssigheden af de
kontrollerede transaktioner, netvirksomheden indgår til sikring af, at transaktionens priser og vilkår er i
overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem
uafhængige parter, jf. dog stk. 5.
Stk. 2. Transaktioner omfattet af stk. 1 skal foreligge skriftligt på tidspunktet for indgåelse af transaktionen.
Stk. 3. Netvirksomheder skal lade transaktioner ledsages af et aftalebilag, der indholdsmæssigt skal opfylde
kravene i bilag 2.
Stk. 4. Dokumentationen for markedsmæssigheden af den kontrollerede transaktion skal indholdsmæssigt
opfylde kravene i bilag 3. Dokumentationen for prisfastsættelsen i en transaktion, som en netvirksomhed
har udarbejdet i henhold til bekendtgørelsen om dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede
transaktioner, kan fremsendes til Forsyningstilsynet som dokumentation for en aftales markedsmæssighed,
hvis den indholdsmæssigt opfylder kravene i bilag 3.
Stk. 5. Dokumentationskravene finder ikke anvendelse på netvirksomhedernes kontrollerede transaktioner,
hvis netvirksomheden har indgået kontrollerede transaktioner med en bestemt part for sammenlagt
mindre end 250.000 kr.
17
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
Frister
§ 44. Netvirksomheder skal på Forsyningstilsynets anmodning fremsende dokumentation, jf. § 43, inden 60
dage og vedlægge en kopi af den indgåede aftale.
Stk. 2. Forsyningstilsynet kan anmode om supplerende oplysninger og materiale, herunder at der
udarbejdes supplerende materiale inden for en nærmere fastsat frist. Der kan anmodes om oplysninger og
materiale, som må anses som relevant for en armslængdevurdering.
Vurdering af dokumentationen for markedsmæssigheden
§ 45. Kan en netvirksomhed ikke dokumentere, at en transaktion er markedsmæssig, kan Forsyningstilsynet
på grundlag af den fremsendte dokumentation efter § 43 og supplerende oplysninger efter § 44, stk. 2,
fastsætte den markedsmæssige pris, der indgår i den økonomiske regulering af virksomheden, jf. § 46, stk.
2, 5. pkt., i lov om elforsyning, ved anvendelse af samme prisfastsættelsesmetode som den af
virksomheden anvendte eventuelt med foretagelse af fornødne justeringer.
Stk. 2. Forsyningstilsynet kan anvende en anden prisfastsættelsesmetode end den af netvirksomheden
anvendte hvis væsentlige forhold taler for anvendelse af en anden prisfastsættelsesmetode, herunder hvis
den valgte prisfastsættelsesmetode er uegnet i den konkrete situation.
Stk. 3. Netvirksomheder har metodefrihed ved valg af prisfastsættelsesmetode og Forsyningstilsynet skal
udøve sit skøn inden for OECD’s Transfer Pricing Guidelines samt Skatteforvaltningens juridiske vejledning.
Mangelfuld og manglende dokumentation
§ 46. Er dokumentationen for transaktionen åbenlys mangelfuld, herunder at der ikke kan fremvises
dokumentation for betalinger, som foretages i henhold til transaktionen, fastsætter Forsyningstilsynet den
skønsmæssige pris, der indgår i den økonomiske regulering af virksomheden, jf. § 46, stk. 2, 5. pkt., i lov om
elforsyning, til nul.
Stk. 2. Dokumentation anses for åbenlys mangelfuld hvis netvirksomheden meget groft tilsidesætter
dokumentationspligten efter § 43 og det vil blandt andet være tilfældet, hvor netvirksomheden ikke
fremsender dokumentation i form af faktura eller lignende eller på anden måde kan dokumentere
betalingsstrømme, som netvirksomheden har foretaget og som kan identificeres som betaling for en given
ydelse, der er omfattet af transaktionen.
Stk. 3. Forsyningstilsynet skal varsle virksomheden om en afgørelse om åbenlys mangelfuld dokumentation
efter stk. 1 med en frist på fire uger til at fremkomme med bemærkninger.
Offentliggørelse og indsendelse af oplysninger
§ 47. Netvirksomheder skal inden den 1. juli sende en oversigt over aftaler med forbundne foretagender for
det forudgående år til Forsyningstilsynet. Oversigten skal indeholde oplysninger om aftalens parter,
aftalens genstand og kontraktsummen.
18
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
Stk. 2. Netvirksomheden skal ved indsendelse af oversigten, jf. stk. 1, anvende de digitale formater, der
tilgængeliggøres på Forsyningstilsynets hjemmeside.
§ 48. Netvirksomheder skal inden den 1. juli på netvirksomhedens hjemmeside offentliggøre en oversigt
over aftaler med forbundne foretagender for det forudgående år. Oversigten skal indeholde oplysninger
om
1) Aftalens parter
2) Aftalens genstand
3) Kontraktsummen for den enkelte aftale angivet i intervallerne efter stk. 2, og den samlede
afregningssum for alle aftaler mellem netvirksomheden og forbundne foretagender.
Stk. 2. Kontraktsummen for den enkelte aftale efter stk. 1, nr. 3 skal angives som:
1. ”mindre” for aftaler under 250.000 kr.,
2. ”mellem” for aftaler mellem 250.000 kr. og 1.000.000 kr., og
3. ”stor” for aftaler over 1.000.000 kr.
Kapitel 13
Administrative bestemmelser
§ 49. Al skriftlig kommunikation i medfør af denne bekendtgørelse skal ske elektronisk.
§ 50. Forsyningstilsynet træffer afgørelse i sager omfattet af kapitel 12 senest seks måneder efter, at sagen
er fuldt oplyst.
Kapitel 14
Straf
§ 51. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der tilsidesætter §
10, § 12, stk. 3, eller § 43, stk. 2 og 3.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Kapitel 15
19
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
Tilsyn
§ 52.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med
§§ 5-12, jf. dog § 54, § 21, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, § 22, stk. 1, § 24,
stk. 1, § 25, stk. 3, 1., 3. og 4. pkt., § 28, § 29, stk. 1, § 33, stk. 1, § 38, § 41, stk. 1, § 42, § 43, § 44, stk. 1, §
47, stk. 1, og § 48, stk. 1.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med de standardiserede vejledninger, der er nævnt i §§ 32 og 36.
Kapitel 16
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 53.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
1. juli 2022.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1499 af 29. juni 2021 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter ophæves.
§ 54.
§§ 5-11 har virkning fra den 1. januar 2024. Indtil den 1. januar 2024 finder bestemmelserne i stk. 2-6
anvendelse.
Stk. 2.
Direktører, vicedirektører, underdirektører og ledende medarbejdere i en netvirksomhed, der alene
eller sammen med andre netvirksomheder inden for samme koncern har 100.000 eller flere tilsluttede
elkunder, må ikke direkte eller indirekte deltage i driften eller ledelsen af en koncernforbundet
elproduktions- eller elhandelsvirksomhed eller en koncernforbundet virksomhed, der direkte eller indirekte
ejer disse, medmindre der er tale om en kollektiv elforsyningsvirksomhed.
Stk. 3.
Bestyrelsesmedlemmer i en netvirksomhed, der alene eller sammen med andre netvirksomheder
inden for samme koncern har 100.000 eller flere tilsluttede elkunder, må ikke direkte eller indirekte deltage
i driften eller ledelsen af en koncernforbundet elproduktions- eller elhandelsvirksomhed.
Stk. 4.
En netvirksomhed, der er en del af en vertikalt integreret virksomhed, og som alene eller sammen
med andre netvirksomheder inden for samme vertikalt integreret virksomhed, har 100.000 eller flere
tilsluttede elkunder, skal sikre, at direktører, vicedirektører, underdirektører og ledende medarbejdere i
netvirksomheden kan handle uafhængigt af erhvervsmæssige interesser i elproduktions- eller
elhandelsvirksomhed i den vertikalt integrerede virksomhed.
Stk. 5.
For at opfylde stk. 4 skal netvirksomheden sikre,
1) at aflønningen af direktører, vicedirektører, underdirektører og ledende medarbejdere i
netvirksomheden ikke afhænger direkte eller indirekte af resultater i elproduktions- eller
elhandelsvirksomheden eller en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer disse, inden for den vertikalt
integrerede virksomhed,
2) at direktører, vicedirektører, underdirektører og ledende medarbejdere i netvirksomheden ikke indgår i
faste procedurer for de omfattede personers eventuelle skifte i ansættelse mellem netvirksomheden og
elproduktions- eller elhandelsvirksomheden eller en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer disse, i den
vertikalt integrerede virksomhed.
Stk. 6.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med bestemmelserne i stk. 2-5.
20
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
2562841_0021.png
§ 55.
§ 28 har virkning for en netvirksomheds indkøb af elektricitet til dækning af nettab for perioden fra
den 1. januar 2022. § 28 berører ikke en netvirksomheds gennemførelse af kontrakter til indkøb af
elektricitet til dækning af nettab og relaterede kontrakter om annullering af oprindelsesgarantier, som er
indgået inden den 31. december 2020. 2. pkt. gælder dog ikke for kontrakter, der har en varighed ud over
den 31. december 2025, for perioden efter den 31. december 2025. § 28 berører heller ikke en
netvirksomheds gennemførelse af kontrakter til indkøb af elektricitet til dækning af nettab og relaterede
kontrakter om annullering af oprindelsesgarantier, som er indgået efter den 31. december 2020 for
perioden indtil den 31. december 2021. En netvirksomhed, hvis kontrakter til indkøb af elektricitet til
dækning af nettab for perioder fra den 1. januar 2022 er omfattet af 2. og 3. pkt., uden at netvirksomheden
har indgået en relateret kontrakt om annullering af oprindelsesgarantier, kan udbyde en særskilt kontrakt
om annullering af oprindelsesgarantier efter § 28, stk. 4, sammenholdt med stk. 5
og 6,
for de af 2. og 3.
pkt. omfattede kontraktperioder.
§ 56.
§ 38, stk. 1, nr. 2, finder i forhold til
en virksomhed,
som en netvirksomhed den 31. december 2020
direkte eller indirekte
udøvede
kontrol over, først anvendelse fra den 1. januar 2026.
I forhold til en
virksomhed, som en netvirksomhed den 30. juni 2022 direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i,
uden at netvirksomheden udøver kontrol over den pågældende virksomhed, finder § 38, stk. 1, nr. 2,
ligeledes først anvendelse fra den 1. januar 2026.
§ 57.
§ 42 finder i forhold til de i bestemmelsen nævnte virksomheder, som en netvirksomhed den 30. juni
2022 direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i, herunder udøver kontrol over, først anvendelse fra
den 1. januar 2026.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den x. juni 2022
Dan Jørgensen
/ Martin Hansen
Officielle noter
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2019/944/EU af 5. juni 2019 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ændring af
direktiv 2012/27/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 158, side 125.
21
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
Bilag 1
Forhold, som netvirksomheder kan fastsætte tekniske krav om i medfør af § 16
• Faseubalance
• Spændingsvariationer
• Hurtige spændingsændringer
• Flicker
• Netbeskyttelse
• Reaktiv effekt
• Harmoniske forstyrrelser
• DC indhold
22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
Bilag 2
Krav til aftalebilag, der skal være udfærdiget samtidig med indgåelse af aftalen
A. En beskrivelse af aftalen
1. Angivelse af køber.
2. Angivelse af sælger/leverandør.
3. Samlet kontraktsum (værdi i kr.).
6. Beskrivelse af den aftalte ydelse eventuelt ydelser
7. Beskrivelse af aftalens løbetid (måneder/år, fra dato – til dato).
8. Beskrivelse af særlige vilkår
B. Oplysninger om fastsættelse af aftalens pris
1. Angiv den eller de prisfastsættelsesmetoder, som netvirksomheden har anvendt til
sikring af aftalens markedsmæssighed.
2. Eventuelle supplerende oplysninger om prisfastsættelsen.
23
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
Bilag 3
Krav til dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner
A. Koncern- og organisationsdiagram, der viser koncernens juridiske og organisatoriske struktur
B. Beskrivelse af transaktionen
1. Beløbsmæssig angivelse af transaktionen.
2. Identifikation af den eller de forbundne parter, som er involveret i transaktionen med
netvirksomheden, samt en kort beskrivelse af relationen til hver af disse parter.
3. Kopi af transaktionen.
C. En detaljeret sammenlignelighedsanalyse og funktions- og risikoanalyse af netvirksomheden samt de
relevante forbundne parter i forhold til transaktionen, herunder en beskrivelse af alle ændringer i
forhold til tidligere år.
D. Transfer pricing-metode
1. Angivelse af transfer pricing-metoden anvendt i transaktionen og begrundelse for valget af
metode.
2. Når det i forhold til transfer pricing-metoden er relevant, skal det oplyses, hvilken af
transaktionsparterne der er valgt som den testede part, og valget skal begrundes.
3. En beskrivelse af de forudsætninger og antagelser, der er lagt til grund ved anvendelse af
transfer pricing-metoden.
4. Er der lavet en flerårig analyse, skal denne tilgang begrundes.
5. En liste og tilhørende beskrivelse af de udvalgte sammenlignelige transaktioner (interne og
eksterne) samt information om de finansielle indikatorer for de uafhængige virksomheder, som
er benyttet ved transfer pricing-analysen, herunder en beskrivelse af udsøgningsprocessen og
kilden til den anvendte information.
6. En redegørelse for eventuelle sammenlignelighedsjusteringer og for, om der er lavet justeringer
til resultaterne hos den testede part, de sammenlignelige transaktioner eller begge.
7. En redegørelse for, hvorfor det kan konkluderes, at de relevante transaktioner er prisfastsat i
overensstemmelse med armslængde-princippet ved anvendelse af den valgte transfer pricing-
metode.
24
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om høring af fem bekendtgørelser, der implementerer stemmeaftalen "En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen" af 4/6-21
8. En oversigt med angivelse af de finansielle data eller regnskabsdata, der er brugt ved
anvendelsen af transfer pricing-metoden.
9. Data og allokeringsskemaer, der viser, hvordan de regnskabsmæssige data, som er brugt ved
transfer pricing-metoden, kan afstemmes til årsregnskabet for den testede part.
25