21. april 2022
Vi står foran et nyt olieeventyr -
nu blot med vindkraft i stedet for olie.
Debatindlæg
Mogens Nygaard Christoffersen
CO2 udledningerne fra personbilerne stiger, hvis vi ikke handler nu.
På trods af, at der i disse år kommer flere elbiler på vejene,
stiger udledningerne af CO2
fra
fossilbilerne.
Vi kan glæde os over stigningen i salg af elbiler. Problemet er, at elbilerne udgør en forsvindende
lille del af den samlede bestand af personbiler i Danmark, og det vil ikke ændre sig de næste ti år,
hvis vi bare lader stå til. Hybridbilerne har en fossilmotor og alt tyder på, at
de forurener mindst
ligeså meget som en moderne fossilbil.
Vi er således nødt til at medregne hybridbiler som
fossilbiler i det grønne regnskab.
For det første. Fossilbilerne forbliver i drift i mange år endnu. Af Danmarks Statistiks opgørelser
fremgår, at nye personbiler har en gennemsnitlige levetid på 15-16 år.
I begyndelsen af 2021 kørte
der 2,72 mio. personbiler på de danske veje. Omkring 1,65 mio. af disse, svarende til 61 pct., vil
stadig køre på de danske veje i 2030, viser beregninger fra Danmarks Statistiks.
For det andet. Hvergang der importeres en ny elbil, importeres der for tiden tre til fire gange flere
nye fossilbiler, således at den samlede CO2 udledning fra personbilerne vil vedblive med at stige
de næste ti år. Hvis vi fortsætter som hidtil med at importere omkring 100.000 nye fossilbiler hvert
år med en middellevetid på 16 år, vil der være flere fossilbiler i 2030, end der er i dag.
Klimarådet skriver:
I 2030 forventes transportsektorens andel af de samlede udledninger at være på et højere niveau
end i dag. Transportsektoren forventes således, ifølge Basisfremskrivning 2020, at stå for cirka 32
pct. af de samlede drivhusgasudledninger i 2030, svarende til 13,7 mio. ton CO2, og dermed bliver
transporten den næstmest udledende enkeltstående sektor i Danmark. Personbilerne står for
langt den
overvejende del af hele transportsektorens CO2 forurening.
Dette blev helt tydeligt under Coronanedlukningen, der betød et stort fald i CO2 fra
husholdningerne.
Det store fald var en direkte konsekvens af reduceret forbrug af benzin og diesel
til transport som følge af øget hjemmearbejde, skriver Danmarks Statistik.
Hvorfor modarbejder vi os selv?
Hvorfor træffer vi i dag beslutninger, der ødelægger vores muligheder for at leve op til vores egne
målsætninger og det, vi har lovet hinanden i Paris og i FN? Vi siger i højtidelige taler, at vi skal
være et foregangsland, men i praksis handler vi bagstræberisk, når det gælder fossilbiler.
Vi modarbejder os selv, fordi vi ikke er modne til at se sandheden i øjnene. Vores fossile familiebil,
der er blevet vores kæreste eje, er også blevet samfundets vigtigste forurener med CO2.