Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 295
Offentligt
2562105_0001.png
21. april 2022
Vi står foran et nyt olieeventyr -
nu blot med vindkraft i stedet for olie.
Debatindlæg
Mogens Nygaard Christoffersen
CO2 udledningerne fra personbilerne stiger, hvis vi ikke handler nu.
På trods af, at der i disse år kommer flere elbiler på vejene,
stiger udledningerne af CO2
fra
fossilbilerne.
Vi kan glæde os over stigningen i salg af elbiler. Problemet er, at elbilerne udgør en forsvindende
lille del af den samlede bestand af personbiler i Danmark, og det vil ikke ændre sig de næste ti år,
hvis vi bare lader stå til. Hybridbilerne har en fossilmotor og alt tyder på, at
de forurener mindst
ligeså meget som en moderne fossilbil.
Vi er således nødt til at medregne hybridbiler som
fossilbiler i det grønne regnskab.
For det første. Fossilbilerne forbliver i drift i mange år endnu. Af Danmarks Statistiks opgørelser
fremgår, at nye personbiler har en gennemsnitlige levetid på 15-16 år.
I begyndelsen af 2021 kørte
der 2,72 mio. personbiler på de danske veje. Omkring 1,65 mio. af disse, svarende til 61 pct., vil
stadig køre på de danske veje i 2030, viser beregninger fra Danmarks Statistiks.
For det andet. Hvergang der importeres en ny elbil, importeres der for tiden tre til fire gange flere
nye fossilbiler, således at den samlede CO2 udledning fra personbilerne vil vedblive med at stige
de næste ti år. Hvis vi fortsætter som hidtil med at importere omkring 100.000 nye fossilbiler hvert
år med en middellevetid på 16 år, vil der være flere fossilbiler i 2030, end der er i dag.
Klimarådet skriver:
I 2030 forventes transportsektorens andel af de samlede udledninger at være på et højere niveau
end i dag. Transportsektoren forventes således, ifølge Basisfremskrivning 2020, at stå for cirka 32
pct. af de samlede drivhusgasudledninger i 2030, svarende til 13,7 mio. ton CO2, og dermed bliver
transporten den næstmest udledende enkeltstående sektor i Danmark. Personbilerne står for
langt den
overvejende del af hele transportsektorens CO2 forurening.
Dette blev helt tydeligt under Coronanedlukningen, der betød et stort fald i CO2 fra
husholdningerne.
Det store fald var en direkte konsekvens af reduceret forbrug af benzin og diesel
til transport som følge af øget hjemmearbejde, skriver Danmarks Statistik.
Hvorfor modarbejder vi os selv?
Hvorfor træffer vi i dag beslutninger, der ødelægger vores muligheder for at leve op til vores egne
målsætninger og det, vi har lovet hinanden i Paris og i FN? Vi siger i højtidelige taler, at vi skal
være et foregangsland, men i praksis handler vi bagstræberisk, når det gælder fossilbiler.
Vi modarbejder os selv, fordi vi ikke er modne til at se sandheden i øjnene. Vores fossile familiebil,
der er blevet vores kæreste eje, er også blevet samfundets vigtigste forurener med CO2.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Henvendelse af 21/4-22 fra Mogens Nygaard Christoffersen, København, om stigende CO2 fra fossilbiler
2562105_0002.png
Løsningen på problemet ligger imidlertid indenfor vores rækkevidde, men det kræver politikere,
der lever op til deres egen retorik om, at Danmark går forrest i klimakampen.
I Danmark har vi, i stedet for at løse problemet, hvert år valgt at importere 100.000 nye
personbiler med en forældet teknologi, der er energi-ineffektiv, og som ødelægger klimaet. Der
findes allerede i dag nemme løsninger med el-biler, som er mere energieffektive og teknologisk
gennemprøvede.
På samme måde, som når vi forbyder plantegifte, der er kræftfremkaldende og ødelægger vores
drikkevand, bør vi forbyde importen af fossilbiler. Fossilbilerne er en af de største klimasyndere.
Vi kan ikke forsvare at overlevere en bilpark med et stadig stigende CO2 udslip, når løsningerne
ligger lige foran os.
Det er nødvendigt, at vi hurtigst muligt stopper importen af nye fossilbiler. I modsat fald vil
fossilbilerne de næste femten år æde af den tilbageværende kvote af CO2. Og det vil gøre det
umuligt for os at leve op til de målsætninger, vi sammen har sat os.
Klimarådet skriver:
Hvorvidt et decideret forbud i Danmark mod salg af nye benzin- og dieselbiler vil være i strid med
EU-rettens regler om fri konkurrence, kræver en nærmere juridisk afklaring. Hvis dette viser sig at
være tilfældet, kan en
pragmatisk løsning være at indrette afgiftssystemet
med så markante
fossilafgifter, at kun bilkøbere med meget høj betalingsvillighed for benzin- eller dieselbiler køber
en sådan.
Infrastrukturen kan nemt udbygges i takt med et stigende antal elbiler. Vi kan sagtens undvære
fossilbilens forældede teknologi. Nyere opgørelser viser, at 95 pct. af pendlerne kører dagligt
mindre end 100 km til og fra arbejde. Og de ville kunne klare deres kørselsbehov med en elbil, der
oplades om natten på eller ved bopælen.
Danmark er et lille land. I Danmark kan man på en opladning køre i en elbil fra København til
Skagen med et batteri på 64 khw. Man kan køre fra Skagen til Kruså på en enkelt opladning. Man
kan køre fra København til Rødby og ned i Tyskland på en enkelt opladning. Eller fra København til
Flensborg. Ladestrukturen er ved at blive udbygget. Hvis man lider af rækkevidde-angst kan man
planlægge en naturlig pause på en halv time, hvor man også selv oplader med frokost og kaffe.
Elbiler med mindre batterier vil være afhængige af, at ladestrukturen på statsvejnettet udbygges
og det har Foketingets partier netop sat i gang
.
Ladestrukturen bliver udbygget, så man undgår angst for ubehag, når man må begive sig ud i en ny
verden, uden fossilbilernes CO2 forurening. I sommers kørte vi gennem Tyskland og Frankrig til
Middelhavet. Syv tusinde kilometer uden at holde flere eller længere pauser, end vi ville have
gjort med en fossilbil. EU har medfinansieret en hurtigladerstruktur ved motorvejene, som skal
udbygges i takt med stigningen i antallet af elbiler.
Der opbygges falske forestillinger om problemer og besværligheder, der får nogle til at glide over i
ligegyldighed, eller problemerne får den enkelte til at føle sig magtesløs. Imidlertid findes der
allerede i dag politiske løsninger på de problemer, der synes uovervindelige og uundgåelige for
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Henvendelse af 21/4-22 fra Mogens Nygaard Christoffersen, København, om stigende CO2 fra fossilbiler
2562105_0003.png
den enkelte. Folketingets partier har netop vedtaget medfinansiering i opsættelse af offentligt
tilgængelige ladestandere på private arealer med manglende kommerciel interesse f.eks. ved
trafikale knudepunkter og områder med et sæsonbetonet behov for ladestandere.
Danmark står foran et nyt olieeventyr - nu uden olie.
Danmark står til sammenligning med fx Norge i en gunstigere position, fordi det er lettere at
etablere havvindmølleparker på vores del af fastlandssoklen. I Danmark giver nogle
energiselskaber særlige rabatter til elbilers opladning i det tidsrum, hvor forbruget på det
almindelige net er reduceret. Elbilernes batterier vil på denne måde komme til at udgøre en
buffer, som vil være nyttig for hele samfundet. Overskydende vindenergi oplagres på denne måde,
og vi slipper for en meget væsentlig del af vores CO2 problem. Infrastrukturen er stort set på
plads, fordi det eksisterende elnet kan oplade bilerne på tidspunkter, hvor nettet ikke er
overbelastet. Nettet kan med enkle midler løbende forbedres i takt med, at der kommer flere
elbiler. Men det kræver, at fossilbilerne udskiftes med elbiler hurtigst muligt, så vi ikke opbruger
den begrænsede mængde CO2, vi maksimalt må udlede for at opfylde vores del af Parisaftalen.
Bilag
(Hybridbilen er en parentes. Energiforbruget i en bil afhænger primært af bilens vægt og
kørselsmønster dvs. hastighed og acceleration. Fossilmotoren er energi-ineffektiv, sammenlignet
med en el-bil. Og Hybridbiler er ikke løsningen. Hybridbilerne har for lille et batteri og slæber
rundt på en overflødig og tung fossilmotor. De er energi-ineffektive og dyre at vedligeholde. De er
alt for dyre at fremstille, og man kan i dag snildt få en rigtig elbil for den samme pris med mange
flere hestekræfter, som ikke ustandseligt skal oplades. I praksis forurener hybridbilerne mindst
ligeså meget som en moderne diesel bil.)
Bilproducenterne i Asien og Europa har allerede i dag vist en hurtig tilpasning til den stigende
efterspørgsel efter elbiler, hvor der konkurreres på inddragelse af de sidste nye teknologier.
Det
regulerede marked har vist sig at være uhyre effektivt.