Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 271
Offentligt
2553425_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2. april 2022
J nr.
2022-1294
5. ugentlige skriftlige orientering om energiforsyningssikkerhed
Til udvalgets orientering fremsendes nedenstående skriftlige orientering om den
nuværende situation vedrørende forsyningssikkerheden i Danmark.
Gasforsyningen
Der er siden sidste uge ikke sket ændringer i gasforsyningssituationen i Dan-
mark, som vedbliver at være robust.
Figur 1. Gaslagerbeholdning
Kilde: Energinet (29. marts 2022)
Anm: Figur 1 illustrerer den danske gaslagersituation i indeværende år. Herunder den maksimale
gaslagerkapacitet, nuværende reserverede lagerkapacitet, mængden af nødgas, den påkrævede
lagerbeholdning for at sikre forsyningen ved uventede temperaturudsving (”safe storage level”), den
samlede mængde gas på lager (nødlager og kommercielle lagre), nødgas og fyldningskrav (kom-
merciel gas reserveret af Energinet til frigivelse under en nødsituation).
I et scenarie, hvor Danmark ikke modtager gas via import fra Tyskland, vil gas-
forsyningen kunne opretholdes til alle danske og svenske gaskunder i over halv-
anden måned under forudsætning af det nuværende forbrug og de forventede
temperaturer, hvor det hjælper, at vi er på vej mod varmere tider. Ved at afbryde
forsyningen til de ikke-beskyttede kunder (store virksomheder), kan de beskyt-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2805
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 271: 5. ugentlige skriftlige orientering om energiforsyningssikkerheden
2553425_0002.png
tede kunder (husholdninger, fjernvarme, hospitaler) forsynes i op imod fem må-
neder. Det præcise antal dage afhænger dog af forbruget, som bl.a. påvirkes af
de aktuelle priser og temperaturforhold.
Den europæiske import af gas fra Rusland via Nord Stream I er stort set uæn-
dret over de seneste tre måneder, og er igen opadgående efter et kortvarigt
fald.
Tyskland erklærede d. 30. marts 2022 ”Early Warning”. Der er tre kriseniveauer,
som er fastsat på EU-niveau: Early Warning, Alert og Emergency. Det er såle-
des det laveste kriseniveau, som tyskerne har meldt ud. Early Warning sender
et signal til gasmarkedet om at hente mere gas til landet for at sikre forsyningen
af gaskunderne. Gasmarkedet fungerer fortsat fuldt ud, men situationen er al-
vorlig. Energistyrelsen følger situationen tæt.
Olieforsyningen
Olieforsyningen til Danmark er fortsat stabil.
Priserne er fortsat meget høje. Det nuværende marked er skrøbeligt over for ud-
sving, og afledte effekter af krigen i Ukraine kan betyde, at verdensmarkedet
med kort varsel kan stå i en situation, der kan betegnes som en oliekrise. Rus-
land er verdens største eksportør af olie, og den største eksportør af diesel til
Europa. De russiske dieselleverancer er på nuværende tidspunkt svære at er-
statte med alternative kilder. Energistyrelsen følger udviklingen tæt.
Ifølge den seneste opdatering fra Danske Olieberedskabslagre (FDO) har Dan-
mark, i overensstemmelse med lovgivningen, olieberedskabslagre svarende til
81 dages gennemsnitligt indenlandsk forbrug i 2020. Hertil kommer beholdnin-
ger i olieselskabernes egne kommercielle olielagre.
Elforsyningen
Elforsyningssituationen er fortsat stabil. En europæisk gasforsyningskrise vil dog
have negativ indflydelse på den del af elproduktionen i Europa, som er baseret
på naturgas. Reduceret elproduktion i andre EU-lande grundet gasmangel kan
påvirke Danmark, fordi det europæiske elsystem er integreret. På nuværende
tidspunkt forventer Energistyrelsen ikke, at krigen i Ukraine vil få konsekvenser
for elforsyningen i form af afbrydelser, men situationen følges tæt.
Energipriser
Priserne for gas, el og olie er fortsat usædvanligt høje. Priserne er flerdoblede i
løbet af det seneste halve år, og der ses ofte store udsving, bl.a. pga. betydelig
usikkerhed ifm. den sikkerhedspolitiske situation i Ukraine.
Nedenfor ses et overblik over udviklingen i gas-, olie- og elpriserne fra 2019-
2022,
jf. figur 2, 3 og 4.
Side 2/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 271: 5. ugentlige skriftlige orientering om energiforsyningssikkerheden
2553425_0003.png
Figur 2. Udvikling i gasprisen
Figur 3. Udvikling i olieprisen
Figur 4. Udvikling i elpriser
Energistyrelsen monitorerer både forsyningssituationen og markedet for gas,
olie og el tæt.
Der er i tillæg til den overordnede vurdering af forsyningssituationen i
Bilag 1
til-
føjet en orientering om cyberssikkerhedssituationen i energisektorerne i lyset af
krigen i Ukraine, herunder den nuværende vurdering af truslen og de relevante
aktørers arbejde for at øge sektorens robusthed.
Side 3/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 271: 5. ugentlige skriftlige orientering om energiforsyningssikkerheden
2553425_0004.png
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 4/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 271: 5. ugentlige skriftlige orientering om energiforsyningssikkerheden
2553425_0005.png
Bilag 1. Cybersikkerhed i energisektorerne
Energistyrelsen følger den nuværende situation på cyber- og informationssikker-
hedsområdet i energisektorerne tæt. Energistyrelsen, Energinet, EnergiCERT
1
og Center for Cybersikkerhed er de primære aktører ifm. cyber- og informations-
sikkerhed i energisektorerne. Energistyrelsen er sektoransvarlig myndighed i
energisektorerne, Energinet er transmissionsansvarlig myndighed, EnergiCERT
er sektorspecialist og Center for Cybersikkerhed er den nationale it-sikkerheds-
myndighed og nationalt kompetencecenter på cybersikkerhedsområdet.
Energistyrelsen, EnergiCERT og Energinet har før og under krigen i Ukraine
igennem løbende kontakt og sektororienteringer opfordret energivirksomhe-
derne til at udvise rettidig omhu og gennemgå deres cyberberedskab med hen-
blik på at robustliggøre dette. Formålet med sektororienteringerne er at skabe
opmærksomhed omkring cyber- og informationssikkerhedssituationen og under-
støtte vidensdeling i energisektorerne og herved højne sikkerheden.
Energistyrelsen har i perioden fra d. 8. februar til d. 29. marts udsendt fem sek-
tororienteringer til energisektorerne vedr. cyber- og informationssikkerhed
2
. Sek-
tororienteringerne har bl.a. videreformidlet relevante orienteringer, cybersikker-
hedsberedskabsforanstaltninger og trusselvurderinger fra Center for Cybersik-
kerhed, samt en anbefaling fra Energistyrelsen om, at virksomhederne imple-
menterer ”geofencing”
3
og herved blokerer internettrafik fra Rusland, Belarus og
Ukraine som et værn imod vilkårlige forsøg på cyberangreb.
Energistyrelsen oplever på baggrund af orienteringerne en god dialog med virk-
somhederne i energisektorerne, som tager truslen seriøst og derfor ønsker at
øge deres robusthed overfor cyberangreb yderligere. EnergiCERT oplever også,
at energivirksomhederne er opsøgende ift. at forbedre deres cyber- og informati-
onssikkerhed. Ud over udsendelser af orienteringer til energisektorerne videre-
sender Energistyrelsen også sårbarhedsvarsler til energivirksomhederne.
EnergiCERT vurderer, at cybertruslen mod danske energiselskaber er steget i
forbindelse med konflikten i Ukraine, både i forhold til spionage, cyberkriminalitet
og destruktive cyberangreb. I den forbindelse er det vigtigt at understrege, at
selvom
truslen
er steget, ser EnergiCERT ikke målrettede angreb på de danske
energiselskaber og ej heller angrebsforsøg af den type, som lige nu benyttes
1
EnergiCERT er en forening, hvis formål er at løfte energisektorernes cyber- og informationssikker-
hedsniveau og støtte sektoren i at agere professionelt mod cybertruslen. EnergiCERT ejes af bran-
cheforeningerne Dansk Fjernvarme, Dansk Energi samt Energinet. Oprettelsen af foreningen var
foranlediget af Energistyrelsens’ forrige Cyber- og informationssikkerhedsstrategi for energisekto-
rerne.
2
El-, gas-, fjernvarme- og oliesektoren – samt enkelte vandværker som har ønsket at modtage ENS’
sektororienteringer.
3
Geofencing identificerer det geografiske område, som internettrafik stammer fra og kan indstilles til
at blokere for trafik fra specifikke lande
.
Side 5/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 271: 5. ugentlige skriftlige orientering om energiforsyningssikkerheden
2553425_0006.png
mod Ukraine. Faktisk registrerer EnergiCERTs sensornetværk, at der er færre
russiske cyberangrebsforsøg rettet mod danske energiselskaber end før krigen.
EnergiCERT vurderer dog, at Rusland har kapabiliteterne til at udføre målret-
tede og destruktive cyberangreb imod energisektorerne.
Energistyrelsen vil også fremadrettet informere energisektorerne, når Energisty-
relsen bliver opmærksom på nye angrebsmåder og udviklinger i truslen. Energi-
styrelsen holder desuden løbende kontakt til EnergiCERT, Energinet og Center
for Cybersikkerhed mhp. at opretholde et højt niveau af videns- og informations-
deling og koordinere indsatsen i energisektorerne.
KEF-udvalget orienteres igen, hvis billedet af cybersikkerheden i energisekto-
rerne ændrer sig i væsentligt omfang.
Side 6/6