NOTAT
23. marts 2022
2022-169
Opladning af elbiler og samfundsaktivitet
Tilgængelighed til ladeinfrastruktur påvirker både rejsetid og reg-
ularitet i transportsystemet på samme måde som udbuddet af ve-
jinfrastruktur og omfanget af trængsel på vejnettet. Hvis tilgænge-
ligheden til ladeinfrastruktur er for lav, vil bilisterne skulle plan-
lægge et ekstra tidsforbrug, som udgør et samfundsøkonomisk tab.
Hvis tilgængeligheden til ladeinfrastruktur omvendt er for høj, kan
investeringen i ladestandere mv. være en ineffektiv anvendelse af
samfundets ressourcer.
Opladning af elbiler kan overordnet indde-
les i følgende 3 typer:
1. Hjemmeladning
2. Opportunity-ladning
3. Lynladning
Hjemmeladning
DTU’s transportvaneundersøgelse viser, at cirka 75 pct. af bilejere i
Danmark har adgang til egen parkeringsplads. En betydelig del af
bilejere, herunder elbilejere har således som udgangspunkt adgang
til at etablere hjemmeladningsfaciliteter i forbindelse med deres
bopæl. Hjemmeladning, som typisk foretages med ladere med lav
ladeffekt, finder sted i længere perioder, hvor bilen holder stille.
Elbilister med adgang til hjemmeladning vil således i vidt omfang
ikke have behov for at planlægge et ekstra tidsforbrug til brug for
ladning, idet ladningen for en stor dels vedkommende kan finde
sted om natten.
Opportunity-ladning
Opportunity-ladning defineres ved ladning, der finder sted i for-
bindelse med elbilistens aktiviteter såsom indkøb, forlystelser, ar-
bejde, træning m.v. Ladningen antages således typisk at finde sted
samtidig med, at elbilisten udfører andre aktiviteter. Det antages,
at kø/ventetid i forbindelse med opportunity-ladning i mindre grad