Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 238
Offentligt
2545681_0001.png
Bekendtgørelse om konsekvensvurdering vedrørende internationale
naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter ved forundersøgelser,
efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden, rørledninger, m.v.
offshore
1)
I medfør af § 2 a, § 28 c og § 38, stk. 2, i lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 1533 af
16. december 2019, som ændret ved
lov nr. 2389 af 14. december 2021,
og § 1 a, § 4 d, stk. 1 og 2, og § 5, stk. 3, i lov
om kontinentalsoklen og visse rørledningsanlæg på søterritoriet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1189 af 21. september 2018,
og i medfør af statens højhedsret over søterritoriet fastsættes:
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse vedrører væsentlighedsvurdering og konsekvensvurdering vedrørende internationale
naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse dyrearter i forbindelse med projekter nævnt i stk. 2 på dansk
søterritorium, i den danske eksklusive økonomiske zone og på dansk kontinentalsokkel.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder anvendelse for:
1) Projekter om forundersøgelse, efterforskning, indvinding og transport af kulbrinter og geotermisk energi
omfattet af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (undergrundsloven).
2) Andre projekter omfattet af undergrundsloven, herunder projekter om anvendelse af undergrunden til lagring
eller andre formål end indvinding.
3) Projekter om geologisk lagring af CO
2
på under 100 kilotons md henblik på forskning, udvikling eller
afprøvning af nye produkter og processer i medfør af bekendtgørelse om geologisk lagring af CO
2
på under 100
kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter og processer.
4) Projekter på kontinentalsoklen om udforskning af havbundens eller dennes undergrunds mineralske og andre
ikke-levende forekomster, når udforskningen ikke foretages med henblik på udnyttelse, jf. § 2, stk. 1, 1. pkt., i
lov om kontinentalsoklen (kontinentalsokkelloven).
5) Projekter på kontinentalsoklen om etablering af rørledninger til transport af kulbrinter, jf.
kontinentalsokkellovens § 4, stk. 1.
6) Projekter på søterritoriet om etablering af rørledninger til transport af kulbrinter indvundet uden for dansk
område, jf. kontinentalsokkellovens § 3 a.
7)
Øvrige projekter på søterritoriet om etablering af rørledninger til transport af kulbrinter, jf. § 1, stk. 1, nr. 3, i
bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg til transport af kulbrinter på søterritoriet og på kontinentalsoklen.
§ 2.
For projekter omfattet af § 1, stk. 2, nr. 7, finder § 4, stk. 2, §§ 4 a-4 c, § 4 e, 1. pkt., § 4 f, 1. pkt., § 6 a og § 6 b i
kontinentalsokkelloven tilsvarende anvendelse.
Væsentlighedsvurdering og konsekvensvurdering vedrørende internationale naturbeskyttelsesområder
§ 3.
Såfremt et projekt omfattet af § 1, stk. 2, må antages at kunne påvirke udpegede internationale
naturbeskyttelsesområder (habitatområder, fuglebeskyttelsesområder og Ramsarområder) inden eller uden for dansk
område væsentligt, kan tilladelser og godkendelser til projekter efter § 10, stk. 2 og 3, § 17, stk. 1, § 23 d, stk. 2 og 4, §
23 k, stk. 1, § 23 u, stk. 1, og § 28 i undergrundsloven, § 2, stk. 1, 1. pkt., § 3 a og § 4 i kontinentalsokkelloven, § 2 i
bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg til transport af kulbrinter på søterritoriet og på kontinentalsoklen, og § 3 i
bekendtgørelse om geologisk lagring af CO
2
på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller
afprøvning af nye produkter og processer kun meddeles, hvis der foreligger en konsekvensvurdering af projektets
virkninger på lokaliteten under hensyn til bevaringsmålsætningerne for denne, og konsekvensvurderingen viser, at
projektet ikke vil skade det internationale naturbeskyttelsesområde.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse, hvis et projekt må antages i forbindelse med andre projekter eller planer at
kunne påvirke udpegede internationale naturbeskyttelsesområder væsentligt.
Stk. 3.
Tilladelser efter undergrundslovens §§ 3, 5, 23 og 24 er betinget af, at der i forbindelse med ansøgninger om
efterfølgende tilladelser eller godkendelser efter undergrundslovens § 10, stk. 2 og 3, § 17, stk. 1, § 23 d, stk. 2 og 4, §
23 k, stk. 1, § 23 u, stk. 1, eller § 28 vedrørende det pågældende projekt foreligger en konsekvensvurdering, hvis dette
kræves efter stk. 1 og 2.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Orientering om høring af lovmateriale vedr. Co2-lagring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2545681_0002.png
Stk. 4.
Energistyrelsen afgør på baggrund af væsentlighedsvurderingen, jf. stk. 1 og 2, om der skal foreligge en
konsekvensvurdering.
Stk. 5.
Ansøgeren skal i forbindelse med ansøgningen om tilladelse til eller godkendelse af projektet, indsende
fornødne oplysninger om projektet i forhold til påvirkning af internationale naturbeskyttelsesområder til brug for
afgørelsen efter stk. 4.
§ 4.
Ansøgeren udarbejder konsekvensvurderingen og fremsender den til Energistyrelsen, når der efter § 3 kræves en
sådan vurdering. Vurderingen kan indgå i et fælles dokument med en miljøkonsekvensrapport for projekter som
omhandlet i lov nr. 973 af 25. juni 2020 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
(miljøvurderingsloven), jf. § 17, stk. 4, nr. 1, i miljøvurderingsloven. Hvis vurderingen indgår i et fælles dokument med
miljøkonsekvensrapporten, skal det tydeligt fremgå, hvilke dele der indeholder konsekvensvurderingen.
Stk. 2.
Konsekvensvurderingen skal som minimum indeholde de oplysninger og vurderinger, der er angivet i bilag 1.
Ansøgeren skal endvidere udarbejde et ikke-teknisk resumé af konsekvensvurderingen.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan bestemme, at yderligere materiale til vurdering af projektets virkning på et udpeget
internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyn til bevaringsmålsætningerne for området skal tilvejebringes.
§ 5.
Energistyrelsen vurderer på baggrund af ansøgningen om det konkrete projekt, om der skal foretages en høring af
offentligheden om konsekvensvurderingen for det ansøgte projekt.
Stk. 2.
Hvis projektet er omfattet af miljøvurderingsloven, finder reglerne i miljøvurderingslovens §35 og § 13 i
bekendtgørelse om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (miljøvurderingsbekendtgørelsen)
anvendelse ved høring af offentligheden om konsekvensvurderinger.
Stk. 3.
Hvis der udarbejdes miljøkonsekvensrapport for det ansøgte projekt, skal konsekvensvurdering sendes i høring
samtidigt med miljøkonsekvensrapporten.
Beskyttelse af visse arter
§ 6.
I forbindelse med projekter omfattet af § 1 må
1) de dyrearter, der er nævnt i bilag IV, litra a, i Rådets direktiv 92/43/EØF om bevaring af naturtyper samt vilde
dyr og planter (habitatdirektivet), jf. denne bekendtgørelses bilag 2, ikke forsætligt forstyrres i deres naturlige
udbredelsesområde, i særdeleshed i perioder, hvor dyrene yngler, udviser yngelpleje, overvintrer eller vandrer,
med skadelige virkninger for arten eller bestanden
2) yngle- eller rasteområder for de dyrearter, der er nævnt i habitatdirektivets bilag IV, litra a, ikke beskadiges
eller ødelægges i disse arters naturlige udbredelsesområde.
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1, gælder for alle livsstadier hos de dyr, der er omfattet.
§ 7.
Tilladelser og godkendelser efter § 10, stk. 2 og 3, § 17, stk. 1, § 23 d, stk. 2 og 4, § 23 k, stk. 1, § 23 u, stk. 1, og §
28 i undergrundsloven§ 2, stk. 1, 1. pkt., § 3, stk. 1 og § 4 i kontinentalsokkelloven, § 2 i bekendtgørelse om visse
rørledningsanlæg til transport af kulbrinter på søterritoriet og på kontinentalsoklen, og § 3 i bekendtgørelse om
geologisk lagring af CO
2
på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter
og processer kan ikke meddeles, hvis det ansøgte projekt
1) forsætligt vil forstyrre de dyrearter, der er nævnt i habitatdirektivets bilag IV, litra a, jf. denne bekendtgørelses
bilag 2, i deres naturlige udbredelsesområde, i særdeleshed i perioder, hvor dyrene yngler, udviser ynglepleje,
overvintrer eller vandrer, eller
2) vil beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder i det naturlige udbredelsesområde for de dyrearter, der er
nævnt i habitatdirektivets bilag IV, litra a, jf. denne bekendtgørelses bilag 2.
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1, gælder for alle livsstadier hos de dyr, der er omfattet.
Stk. 3.
Ansøger skal i forbindelse med ansøgninger om tilladelse eller godkendelse indsende fornødne oplysninger og
vurderinger vedrørende de forhold, som er nævnt i stk. 1, til brug for afgørelsen af ansøgningen.
§ 8.
Energistyrelsen kan fravige §§ 6 og 7, hvis der ikke findes anden brugbar løsning, og fravigelsen ikke hindrer, at
den pågældende bestands bevaringsstatus opretholdes i dens naturlige udbredelsesområde. Fravigelse kan kun ske
1) for at beskytte vilde dyr og planter og bevare naturtyperne,
2) for at forhindre alvorlig skade navnlig på afgrøder, fiskeri, vand og andre former for ejendom,
3) af hensyn til den offentlige sundhed og sikkerhed eller af andre bydende nødvendige hensyn til væsentlige
samfundsinteresser, herunder af social og økonomisk art, og hensyn til væsentlige gavnlige virkninger på miljøet, eller
4) med henblik på forskning og undervisning, genopretning af en bestand, genudsætning af disse arter og opdræt med
henblik herpå, herunder kunstig opformering af planter.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Orientering om høring af lovmateriale vedr. Co2-lagring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2545681_0003.png
Stk. 2.
Beslutninger om at fravige § 7 skal meddeles Miljøstyrelsen med henblik på information af Europa-
Kommissionen.
Generelle bestemmelser
§ 9.
Forinden der træffes afgørelse om tilladelse til eller godkendelse af et ansøgt projekt omfattet af § 6, stk. 1 eller 2,
eller § 8, stk. 1, indhenter Energistyrelsen i fornødent omfang udtalelser fra Miljøstyrelsen om konsekvensvurderinger
vedrørende internationale naturbeskyttelsesområder eller vurderinger om beskyttelse af visse arter.
§ 10.
I tilladelser eller godkendelser efter § 10, stk. 2 og 3, § 17, stk. 1, § 23 d, stk. 2 og 4, § 23 k, stk. 1, § 23 u, stk. 1,
og § 28i undergrundsloven, § 2, stk. 1, 1. pkt., § 3 a og § 4 i kontinentalsokkelloven,§ 2 i bekendtgørelse om visse
rørledningsanlæg til transport af kulbrinter på søterritoriet og på kontinentalsoklen, og § 3 i bekendtgørelse om
geologisk lagring af CO
2
på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter
og processer kan der fastsættes vilkår om udformning, indretning, udførelse og drift af de ansøgte anlæg eller
aktiviteter, bl.a. med henblik på at forebygge og begrænse skadelige påvirkninger på natur, miljø og kulturminder,
herunder vilkår om monitering og overvågning.
Straf
§ 112.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder § 6, stk. 1.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Ikrafttræden
§ 12.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 434 af 2. maj 2017 om konsekvensvurdering vedrørende internationale
naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter ved forundersøgelser, efterforskning og indvinding af kulbrinter,
lagring i undergrunden, rørledninger, m.v. offshore ophæves.
Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet, den
Bilag 1
Oplysninger og vurderinger, der skal gives i konsekvensvurderingen vedrørende internationale
naturbeskyttelsesområder
1) Oplysninger om udpegede internationale naturbeskyttelsesområder (habitatområder,
fuglebeskyttelsesområder og Ramsarområder), som det ansøgte projekt må antages at
kunne påvirke væsentligt, både inden for og uden for dansk område, herunder
oplysninger om:
a) Områdets geografiske placering.
b) Områdets udpegningsgrundlag, herunder om udpegningen vedrører prioriterede
naturtyper eller arter.
c) En beskrivelse af området og dets tilstand.
2) En beskrivelse af det ansøgte projekt, herunder navnlig:
a) Projektets indhold, omfang og arealanvendelsesbehov, såvel under anlægsfasen som
under driftsfasen.
b) De data, der er nødvendige for at konstatere og vurdere de væsentlige virkninger,
herunder eventuelle skader, som projektet vil kunne få for udpegede internationale
naturbeskyttelsesområder.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Orientering om høring af lovmateriale vedr. Co2-lagring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2545681_0004.png
3) Oplysninger om eventuelle andre projekter eller planer, der sammen med det ansøgte
projekt kan påvirke udpegede internationale naturbeskyttelsesområder væsentligt,
herunder:
a) Projektets eller planens indhold, omfang og geografiske placering.
b) Projektets eller planens påvirkning af naturbeskyttelsesområdet.
Oplysningerne kan gives i form af henvisninger til VVM-redegørelser og
konsekvensvurderinger for de pågældende projekter eller planer.
4) Oplysninger om eventuelle undersøgelser, herunder om:
a) Undersøgelser foretaget i forbindelse med det ansøgte projekt.
b) Tidligere konsekvensvurderinger for det berørte område.
c) Andre undersøgelser eller undersøgelsesresultater af betydning for vurderingen af
projektet.
5) En begrundet vurdering af virkningerne på udpegede internationale
naturbeskyttelsesområder, herunder navnlig:
a) Projektets direkte eller indirekte påvirkning på naturbeskyttelsesområdets
udpegningsgrundlag i såvel anlægsfasen som driftsfasen.
b) Den samlede påvirkning i forbindelse med eventuelle andre planer og projekter.
c) Eventuelle grænseoverskridende virkninger.
d) En beskrivelse af mulige alternative løsninger, hvis projektet kan have skadelige
virkninger.
e) En beskrivelse af eventuelle afhjælpende foranstaltninger, der skal gennemføres med
henblik på at undgå, nedbringe og om muligt neutralisere skadelige virkninger på
områdets udpegningsgrundlag, samt af eventuelle kompenserende foranstaltninger,
hvor betingelserne for fravigelser i medfør af undergrundslovens § 28 a, stk. 3, nr. 2,
eller stk. 4, eller kontinentalsokkellovens § 4 a, stk. 2, nr. 2, eller stk. 3, er opfyldt. En
vurdering af foranstaltningernes virkning skal indgå heri.
En oversigt over eventuelle vanskeligheder (tekniske mangler eller manglende viden),
som ansøger er kommet ud for i forbindelse med indsamlingen af de fornødne
oplysninger.
I ganske særlige tilfælde, f.eks. ved ansøgninger om projekter af meget begrænset omfang,
eller hvis der allerede foreligger en konsekvensvurdering, der er dækkende, kan omfanget
af minimumsoplysninger i konsekvensvurderingen for det konkrete projekt aftales nærmere
med Energistyrelsen med udgangspunkt i ovenstående punkter 1-6.
Bilag 2
Liste over arter, der er optaget på habitatdirektivets bilag IV og for tiden naturligt forekommende på dansk
søterritorium, i den danske eksklusive økonomiske zone eller på dansk kontinentalsokkelområde
ROVDYR
Odder
HVALER
Alle arter, herunder
Marsvin
FISK
Snæbel
Lutra lutra
CETACEA
Phocoena phocoena
6)
Coregonus oxyrhynchus