Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 226
Offentligt
2542636_0001.png
14. marts 2022
Til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Vi ønsker med denne henvendelse at opfordre udvalget til at få udarbejdet en uaf-
hængig vurdering af den konkurrencemodel for affaldsenergien, som myndighederne
er i gang med at forberede iht. klimaplanen fra 16. juni 2020. Det bør undersøges, om
modellen kan forventes at opfylde klimaplanens mål og forudsætninger, før der træffes
beslutninger om at gennemføre den.
Baggrunden for vores opfordring er, at vi ønsker den bedst mulige model for affalds-
energien, hvor anlæggene kan levere stort bidrag til at opfylde de danske klimamål, og
hvor det kan ske uden, at danskerne skal betale mere for det restaffald, der skal
brændes, eller for den fjernvarme, der kommer fra forbrændingen.
Vi er ud fra det, vi indtil nu har hørt, bekymrede for, om konkurrencemodellen vil være
egnet til at opfylde klimamål, sikre lave priser og opfylde klimaplanens forudsætninger.
Vores forslag
Klimaplanens mål for affaldsenergien er at reducere CO
2
-udledningerne med 0,14
mio. ton i 2030. Det skal nås gennem enten en plan fra KL eller en konkurrencemodel.
De væsentligste forudsætninger er ifølge klimaplanen:
At kapaciteten skal tilpasses de danske affaldsmængder, hvilket svarer til en for-
ventet kapacitetsreduktion på 30 pct. i 2030 set i forhold til 2020.
At det er de miljømæssigt og økonomisk mindst effektive anlæg, der lukkes.
At lukningen skal ske kontrolleret, så der findes alternativt varmegrundlag.
At det ikke må blive dyrere at være dansker eller drive virksomhed, og at modellen
derfor skal føre til lavere affaldspriser og lavere varmepriser i mange tilfælde.
KL’s plan blev underkendt af myndighederne i februar 2021, bl.a. fordi planen kun in-
debar en reduktion på 27 pct. af kapaciteten, og fordi det ikke var tilstrækkeligt sand-
synliggjort, at det var de miljømæssigt dårligste anlæg, som lukkede.
Vi opfordrer udvalget til at få lavet en tilsvarende vurdering af, om konkurrencemodel-
len kan forventes at opfylde klimaplanens mål og forudsætninger. En sådan vurdering
kan fx foretages af Klimarådet.
Stillingtagen til vores forslag
Vi håber, at udvalget deler vores ønske om at få så god model for affaldsenergien
som muligt, og at udvalget derfor vil tage godt imod vores forslag.
Såfremt udvalget ikke måtte ønske at få foretaget en sådan vurdering, vil vi så vidt
muligt meget gerne orienteres om det, så vi i stedet selv får mulighed for at tage initia-
tiv til at få foretaget en uafhængig vurdering iht. vedlagte udkast til opgavebeskrivelse.
Med venlig hilsen
Side 1 af 3
Kim Mortensen
Dansk Fjernvarme
Henrik Friis
Dansk Affaldsforening
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 226: Henvendelse af 14/3-22 fra Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening om udarbejdelse af en uafhængig vurdering af konkurrence-model for affaldsenergi
2542636_0002.png
Opgavebeskrivelse
Uafhængig vurdering af, om modellen for udbudsbaseret konkurrence er
egnet til at opfylde klimaplanens mål og forudsætning
Side 2 af 3
Formål
Det fremgår af
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
af den 16. juni
2020, at CO
2
-udledninger fra affaldsenergisektoren skal reduceres med 0,14 mio. ton i
2030 ved at reducere forbrændingskapaciteten, så der importeres og forbrændes min-
dre affald.
Det fremgår desuden, at det skal ske på baggrund af enten en plan fra KL for tilpas-
ning af kapaciteten eller en model om udbudsbaseret konkurrence. De væsentligste
forudsætninger for modellen er ifølge klimaplanen:
At kapaciteten skal tilpasses de danske affaldsmængder, hvilket svarer til en for-
ventet kapacitetsreduktion på 30 pct. i 2030 set i forhold til 2020.
At det er de miljømæssigt og økonomisk mindst effektive anlæg, der lukkes.
At lukningen skal ske kontrolleret, så der findes alternativt varmegrundlag.
At det ikke må blive dyrere at være dansker eller drive virksomhed, og at modellen
derfor skal føre til lavere affaldspriser og lavere varmepriser i mange tilfælde.
Formålet med denne opgave er at udarbejde en uafhængig vurdering af, hvorvidt
myndighedernes model for kontrolleret nedlukning af affaldsenergikapacitet gennem
udbudsbaseret konkurrence kan forventes at indfri klimaplanens mål og forudsætnin-
ger, så den uafhængige vurdering foreligger forud for en politisk stillingtagen ift. en im-
plementering af modellen.
Indhold
I vurderingen af myndighedernes model for udbudsbaseret konkurrence skal følgende
hovedspørgsmål besvares:
A. Kan modellen forventes at sikre opfyldelse af hovedformålet om reduktion på 0,14
mio. ton CO
2
?
B. Kan modellen forventes at føre til en reduktion på 30 pct. af kapaciteten i 2030 set
i forhold til 2020?
C. Kan modellen forventes at føre til, at det bliver de miljømæssigt og økonomisk
mindst effektive anlæg, som lukkes?
D. Kan modellen forventes at føre til, at lukningen sker på en kontrolleret måde, så
der er tid til at etablere et alternativt varmegrundlag?
E. Kan modellen forventes at føre til en opfyldelse af forudsætningen om, at det ikke
må blive dyrere at være dansker eller drive virksomhed, og at modellen derfor skal
føre til lavere affaldspriser og lavere varmepriser i mange tilfælde?
F. Er modellen lovmedholdelig, så den kan gennemføres i overensstemmelse med
EU’s statsstøtteregler og uden risiko for at kunne give anledning ekspropriation?
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 226: Henvendelse af 14/3-22 fra Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening om udarbejdelse af en uafhængig vurdering af konkurrence-model for affaldsenergi
2542636_0003.png
Supplerende vurdering, som også ønskes gennemført, såfremt det kan ske indenfor
de økonomiske og tidsmæssige rammer for opgaven, omhandler følgende spørgsmål:
1)
2)
Kan hovedformålet om CO
2
-reduktioner fra affaldsenergianlæg opnås på andre måder,
som bedre opfylder klimplanens forudsætninger?
Skaber planen klarhed over
a. de fremtidige vilkår for konkurrencen mellem affaldsenergianlæggene?
b. de fremtidige rammebetingelser for investeringer i fx CO
2
-fangstanlæg?
c. hvem der kommer til at betale for de strandede omkostning, som planen kan forven-
tes at give anledning til?
d.
hvilken risiko kommunerne påtager sig, hvis de stiller garantier for videreførelse af
de eksisterende lån?
Side 3 af 3
Rammerne for opgavens gennemførelse
Eftersom formålet med klimaplanen er at reducere Danmarks CO
2
-udledning på en
måde, der tager hensyn til både miljø, forsyningssikkerhed og samfundsøkonomi, bør
vurderingen af modellen foretages af en eller flere parter med indsigt i både klimapoli-
tik og økonomi.
Vurderingen skal derfor foretages af (evt. et konsortium af) eksperter med de rele-
vante kompetencer indenfor henholdsvis klimaeffekter, økonomi og jura, med føl-
gende opgavefordeling:
Del A foretages af en part med kompetencer indenfor klimaeffekter.
Del B, C, D og E foretages af en part med kompetencer indenfor regulering og
samfundsøkonomi.
Del F foretages af en part med juridiske kompetencer.
Tidshorisonten for udførelse af opgaven er forholdsvis snæver. Opgaven kan ikke på-
begyndes før myndighederne har fremlagt den samlede beskrivelse af modellen for
kontrolleret nedlukning af affaldsenergikapaciteten gennem udbudsbaseret konkur-
rence. På nuværende tidspunkt forventes det at ske i april 2022.
Opgaven skal udføres i løber af maksimalt [x] uger fra det tidspunkt, hvor myndighe-
dernes samlede plan modtages.
Budgettet for den samlede vurdering er [x] kr.
I det omfang, det er muligt inden for de tidsmæssige og økonomiske rammer, skal de
supplerende vurderinger også gennemføres. Vurderingen af spørgsmål 1 skal i givet
fald foretages af parten med kompetencer indenfor klimaeffekter, mens spørgsmål 2
skal foretages af parten med kompetencer indenfor regulering og samfundsøkonomi.
Opgaven forventes udført på baggrund af eksperternes kompetencer og under inddra-
gelse af følgende materiale:
Myndighedernes samlede oplæg til modellen for kontrolleret nedlukning af affalds-
energikapaciteten gennem udbudsbaseret konkurrence (forventes forelagt for for-
ligskredsen i april 2022).
Myndighedernes oplæg til forligskredsen (udleveringsnotitser) på de mødet 14.
december 2021 og et kommende møde, som forventes afholdt i marts 2022.
Branchens inputpapirer til myndighedernes forberedelse af modellen for kontrolle-
ret nedlukning af affaldsenergikapaciteten gennem udbudsbaseret konkurrence
(fremsendt til Energistyrelsen i perioden fra oktober 2021 til marts 2022).