Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 214
Offentligt
2537989_0001.png
Skov –
Et nationalt
kompetenceområde
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Præsentation fra Dansk Skovforening ifm. foretræde den 3/3-22 om EU’s klimapolitik og fremtiden for danske skovbrug
2537989_0002.png
Skov og skovdrift underlægges i stigende
grad EU-regulering
Udfordringer for skovbruget:
o
Ikke at kunne vælge de skovdyrkningsmetoder, der
giver bedst mening i forhold til skovens driftsformål
o
Ikke at kunne være sikre på at kunne høste
investeringer
o
Ikke at kunne afsætte dele af skovens sortiment – fx.
tyndingstræ
Fra dansk side bør man arbejde for, at :
Skovpolitikken fortsat er et nationalt anliggende
EU strategier forordninger og direktiver afholder sig
fra detailstyring af træets dyrkning, afsætning og
anvendelse
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Præsentation fra Dansk Skovforening ifm. foretræde den 3/3-22 om EU’s klimapolitik og fremtiden for danske skovbrug
2537989_0003.png
EU-politik der særligt påvirker
skovbruget i Danmark:
EU’s Skovstrategi
EU’s Renewable Energy Directive (REDIII)
EU’s Land use, land-use change, and
forestry (LULUCF)
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Præsentation fra Dansk Skovforening ifm. foretræde den 3/3-22 om EU’s klimapolitik og fremtiden for danske skovbrug
2537989_0004.png
Kommissionen vil:
Omlægge EU til bioøkonomi samtidig med, at de vil
øge skovens stående CO2-lager og udstede
retningslinjer om driften, der svækker
træproduktionen
Fastsætte detaljerede bestemmelser om træets
anvendelse
Opfordre til større produktion af kvalitetstræ men
uden mulighed for at afsætte tyndings-hugsten
(modsatrettede incitamenter)
Indføre egne definitioner og krav til skovens
(biologiske) bæredygtighed