Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 211
Offentligt
Mailtekst til udsendelse til KEF-udvalget
"Til udvalgets orientering har jeg modtaget orientering fra Energistyrelsen om ’Opgørelse af forpligtelse i
VE-direktivet om vedvarende energi til transport i 2020’.
Med udgangspunkt i Eurostats offentliggørelse af medlemsstaternes energistatistikker har det kunnet
konstateres, at Danmarks ikke indfriede sit mål om en VE-andel i transportsektoren på 10 pct., men i stedet
lå på et niveau på 9,6 pct.
Den manglende målopfyldelse skyldes hovedsagligt, at en række eksterne forhold afveg fra normalen. Dels
blev 2018 et vejrmæssigt unormalt år, hvilket medførte en lavere andel vedvarende energi i elektricitet end
forventet ved fastlæggelsen af iblandingskravet i 2019. Herudover var elforbruget i vejtransport lavere end
forventet i 2020, hvilket kan skyldes COVID19, jf. vedlagte notat.
I klimastatus- og fremskrivning 2021 forventes det, at Danmark har en VE-andel anvendt til transport på 31
pct. i 2030, hvilket er væsentligt højere en det nuværende 2030 mål angivet i VE-II- direktivet på 14 pct.
Energistyrelsen vil rette henvendelse til Europa-Kommissionen og forklare, hvorfor Danmark mod forventet
ikke opfyldte forpligtelsen om minimum 10 pct. vedvarende energi anvendt til transport i 2020.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen