Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 208
Offentligt
2536377_0001.png
Fossile reklamer, nej tak.
Klimakrisen accelererer. De sidste syv år har været de varmeste nogensinde målt.
Alligevel er det stadig tilladt for virksomheder at reklamere for fossile produkter,
såsom flyrejser, biler og fossile brændsler. At stoppe disse fossile reklamer og
sponsorater vil være et vigtigt skridt i at begrænse forbruget af nogle af de mest
klimaskadelige produkter, hvilket klimavidenskaben har slået fast er nødvendigt.
Fossile reklamer har åbenlyst det formål at skabe øget forbrug af disse produkter,
og det modarbejder direkte den nødvendige omstilling. Og det gør de i stor skala:
Transportsektoren og rejsebranchen er to af de tre største sektorer målt på an-
nonceforbrug i Danmark.
Et forbud mod fossile reklamer vil have store positive effekter, både for klima, mil-
jø, og folkesundheden.
Fossile reklamer undergraver omstillingen
Der er en direkte sammenhæng mellem reklamer for klimaskadelige produkter
og øgede udledninger fra nyt forbrug. En ny rapport, viser at
reklamer i Europa
for biler og flyrejser alene er ansvarlige for udledninger af 41-122 mio ton
CO2e årligt
- udledninger der i bedste fald svarer til hele Danmarks udledninger,
og i værste fald op til Belgiens udledninger. Globalt er udledninger fra fly- og bil-
branchen årsag til mellem 202 og 606 Mt øgede emissioner, ifølge samme rap-
port. Et studie viser, at en enkelt kampagne fra Audi i 2015-2017 bidrog til 5 mio
tons ekstra udledninger gennem et mersalg på 133.000 biler.
Dertil kommer effekterne af fossile reklamer, der kan bidrage til at forværre kli-
makrisen. Dels fremmer reklamer en
ubæredygtig livsstil;
de skaber mere ma-
terialistiske værdier og mål, med mere ubæredygtigt forbrug til følge. Dels giver
fossile reklamer
social licens
til virksomheder; reklamer er en effektiv måde at få
social accept, og til at fremstille “det gode liv” og “det normale” som værende at
tage på weekendture til London eller køre i tunge fossildrevne SUV’er.
Vi stiller et EU-borgerforslag
Vi er en kreds af 30 europæiske NGO’er der er gået sammen for at lave
en kampagne for et forbud mod fossile reklamer og sponsorater. Det skal
blandt andet med et EU-borgerforslag, der lige nu er i gang på banfossil-
fuelads.org. Hvis vi samler 1 mio stemmer i år, skal et fossilreklame forbud
tages op af Europaparlamentet.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 208: Materiale fra Den Grønne Studenterbevægelse ifm. foretræde den 3/3-22 om forbud mod reklamer ifm. brug af fossile brændstoffer
2536377_0002.png
Her er de begyndt
Et forbud mod fossile reklamer kan sagtens lade sig gøre. Og over hele Europa er
såvel lande, byer og aviser gået i gang.
Siden 3. maj 2021 har reklamer for fly og biler med forbrændingsmotorer også
været forbudt i
Amsterdams metro og bydmidte.
Andre hollandske byer er
også i gang med at indføre forbud for fossile reklamer.
Det blev i år besluttet at
franske bilreklamer
nu skal indeholde en opfordring
om at bruge sin bil mindre klimabelastende - for eksempel ved at køre flere i
bilen eller at tage cyklen ved korte distancer.
Den britiske avis
The Guardian
indførte i januar 2020 et forbud mod reklamer
fra virksomheder, der udvinder fossile brændstoffer.
Vi opfordrer til at lave lovgivning der:
Forbyder reklame for fossile brændsler og luft-, vej- og vandbåren transport
(med undtagelse af transportservice af almen økonomisk interesse) der drives
af fossile brændsler.
Forbyder reklame fra alle foretagner der er aktive i markedet for fossile brænd-
sler, særligt udvindelse, raffinering, leverance, distribution eller salg af fossile
brændsler.
Forbyder sponsorater fra foretagener defineret under punkt 2 ovenfor, eller
som bruger varemærker eller kommercielle navne, der bruges for fossile
brændsler.
Vi forbyder cigaretreklamer
Der er i dag bred enighed om, at forbuddet mod tobaksreklamer er en god
og rimelig idé, da tobaksrelaterede helbredsproblemer er veldokumentere-
de og ifølge WHO medfører 8,2 millioner dødsfald årligt.
Globalt set koster luftforurening fra kul, olie og gas 8,7 millioner dødsfald
årligt, ifølge et nyt studie fra britiske universiteter - mere end tobakrelatere-
de dødsfald. Det svarer til svimlende 18% af alle dødsfald i verden.
I Danmark dør 4.200 årligt af luftforurening, hvilket svarer til 8% af alle
dødsfald i Danmark. De årlige samfundsmæssige omkostninger på grund
af luftforurening løber årligt op på i 78 mia kroner.