Fossile reklamer, nej tak.
Klimakrisen accelererer. De sidste syv år har været de varmeste nogensinde målt.
Alligevel er det stadig tilladt for virksomheder at reklamere for fossile produkter,
såsom flyrejser, biler og fossile brændsler. At stoppe disse fossile reklamer og
sponsorater vil være et vigtigt skridt i at begrænse forbruget af nogle af de mest
klimaskadelige produkter, hvilket klimavidenskaben har slået fast er nødvendigt.
Fossile reklamer har åbenlyst det formål at skabe øget forbrug af disse produkter,
og det modarbejder direkte den nødvendige omstilling. Og det gør de i stor skala:
Transportsektoren og rejsebranchen er to af de tre største sektorer målt på an-
nonceforbrug i Danmark.
Et forbud mod fossile reklamer vil have store positive effekter, både for klima, mil-
jø, og folkesundheden.
Fossile reklamer undergraver omstillingen
Der er en direkte sammenhæng mellem reklamer for klimaskadelige produkter
og øgede udledninger fra nyt forbrug. En ny rapport, viser at
reklamer i Europa
for biler og flyrejser alene er ansvarlige for udledninger af 41-122 mio ton
CO2e årligt
- udledninger der i bedste fald svarer til hele Danmarks udledninger,
og i værste fald op til Belgiens udledninger. Globalt er udledninger fra fly- og bil-
branchen årsag til mellem 202 og 606 Mt øgede emissioner, ifølge samme rap-
port. Et studie viser, at en enkelt kampagne fra Audi i 2015-2017 bidrog til 5 mio
tons ekstra udledninger gennem et mersalg på 133.000 biler.
Dertil kommer effekterne af fossile reklamer, der kan bidrage til at forværre kli-
makrisen. Dels fremmer reklamer en
ubæredygtig livsstil;
de skaber mere ma-
terialistiske værdier og mål, med mere ubæredygtigt forbrug til følge. Dels giver
fossile reklamer
social licens
til virksomheder; reklamer er en effektiv måde at få
social accept, og til at fremstille “det gode liv” og “det normale” som værende at
tage på weekendture til London eller køre i tunge fossildrevne SUV’er.
Vi stiller et EU-borgerforslag
Vi er en kreds af 30 europæiske NGO’er der er gået sammen for at lave
en kampagne for et forbud mod fossile reklamer og sponsorater. Det skal
blandt andet med et EU-borgerforslag, der lige nu er i gang på banfossil-
fuelads.org. Hvis vi samler 1 mio stemmer i år, skal et fossilreklame forbud
tages op af Europaparlamentet.