Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 196
Offentligt
2533790_0001.png
Statusrapport 2022
Danmarks nationale klimamål og internationale forpligtelser
24. februar 2022
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0002.png
Agenda
1
Status på opfyldelse af klimamålene
2
Nettonuludledning senest i 2050
3
EU-rammerne for dansk klimapolitik
4
Anbefalinger til klimapolitiske virkemidler
2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0003.png
1
Status på opfyldelse af klimamålene
i 2025 og 2030
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0004.png
Vurderingen af regeringens klimaindsats
Der er sket betydelige fremskridt
2030-målet er ikke anskueliggjort endnu
Der mangler lidt for at nå den nedre grænse i
2025-målet
4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0005.png
Målet om 70 pct. reduktion i 2030 er endnu ikke anskueliggjort
5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0006.png
2
Nettonuludledning senest i 2050
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0007.png
Kulstofkredsløbet og vejen mod nettonul
7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0008.png
Danmark bør allerede nu planlægge vejen mod nettonul
Knaphed på tilgængeligt kulstof
Vigtigt med fokus på reduktioner og ikke kun optag
International skibs- og luftfart bør indgå i planlægningen
mod nettonul
8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0009.png
3
EU-rammerne for dansk klimapolitik
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0010.png
Skærpede EU-forpligtelser bør tænkes sammen med 70-procentsmålet
Indhold i
Fit for 55-pakken
Konsekvenser for dansk klimapolitik
Nyt og separat kvotesystem for
bygninger og vejtransport. Der
udstedes ingen nye kvoter efter 2043.
Mindre risiko for kulstoflækage ved en
national drivhusgasafgift.
Formentlig behov for yderligere
reduktioner inden for landbrug og
transport. Jo før jo bedre.
Nuværende kvotesystem strammes og
der udstedes ingen nye kvoter efter
2040.
Højere nationale forpligtelser i både
ikke-kvotesektoren og i sektoren for
arealanvendelse og skov.
10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0011.png
4
Anbefalinger til klimapolitiske
virkemidler
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0012.png
En drivhusgasafgift bør udgøre fundamentet i klimapolitikken
En generel og ensartet drivhusgasafgift, der omfatter alle
sektorer.
Udmelding om sigtepunkt for afgiften i 2030. En samlet
tilskyndelse på omkring 1.500 kr. er et godt bud.
Nedslag i afgiften for kvoteomfattede virksomheder
svarende til kvoteprisen.
Tiltag der kan afhjælpe udsatte erhverv, hvis man vil undgå
kulstoflækage.
12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0013.png
Fødevaresystemets udledninger bør i højere grad reguleres
Understøtte forskning og udvikling i reduktionstiltag
Ambitiøs og omkostningseffektiv fælles regulering i EU
Understøtte normalisering af klimavenlig kost
13
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0014.png
Regeringen bør sikre, at der er tilstrækkelig grøn strøm
14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0015.png
Der er behov for yderligere udbygning af vedvarende energi
Yderligere udbygning af vedvarende energi fx solceller og
vindmøller på land
Fremrykning og yderligere udbygning af havvind frem mod
2040, end der nu er planlagt
Power-to-X bør baseres på grøn strøm, hvis det skal hjælpe
klimaet
Prioriter kulstoffrie brændstoffer, hvis muligt
15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Præsentation fra Klimarådet om Statusrapport 2022 fra møde den 24/2-22
2533790_0016.png
Tid til spørgsmål
16