Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 172
Offentligt
2527425_0001.png
Click on layouts in the top menu to change the front page
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del - Bilag 172
Offentligt
Torsdag 10. februar, 2022
Vedvarende energi
(Omø Syd-projektet)
i Natura 2000-områder
Foretræde for KEF-udvalget
v. Mathias Aarup Berg
Senior regulatory affairs manager
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Præsentation fra European Energy ifm. foretræde den 10/2-22 om mulighederne for vedvarende energi i Natura 2000-områder
2527425_0002.png
Faktum: Smålandsfarvandet er
nu et fuglebeskyttelses- og
Natura 2000-område
European Energy er ikke lykkedes med at forhindre en
udpegning af projektområdet for Omø Syd. Men:
-
Regeringen har igangsat dialog med Europa-
Kommissionen og i Rådet om sameksistens mellem
vedvarende energiprojekter og naturbeskyttelse.
-
Der er afsat 28 mio. kr. på Finansloven til at sikre
sameksistens mellem klima- og naturprojekter.
Årsag til foretræde for KEF-udvalget i dag:
Omø Syd havvindmølleprojektet kan
demonstrere sameksistens og stadig
realiseres jf. EU-retten, hvis regeringen
vil!
2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Præsentation fra European Energy ifm. foretræde den 10/2-22 om mulighederne for vedvarende energi i Natura 2000-områder
2527425_0003.png
Hvorfor: Omø Syd er for vigtig til ikke at kæmpe for!
Omø Syd vil kunne levere grøn strøm til 350.000
danske hjem, sikre egenforsyning af energi i
Danmark samt dæmpe prisudviklingen på strøm
for husholdninger og virksomheder.
400.000 tons CO2 reduceret hvert år
Et Power-to-X anlæg ved Stigsnæs kan levere
120.000 tons e-metanol og være afgørende for at
den tunge transport, f.eks. skibsfarten, omstilles
til CO2-neutralitet.
Stigsnæs havn har eksisterende infrastruktur til
at håndtere strømmen og udskibe e-metanolen
til Mærsks skibe.
Mere grøn strøm er et værn mod højere elpriser.
Figur 1: Udvikling i spotpriser på energi fra 2014 til 2021.
Kilde: Dansk Industri
Page 3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Præsentation fra European Energy ifm. foretræde den 10/2-22 om mulighederne for vedvarende energi i Natura 2000-områder
2527425_0004.png
Fravigelse fra Natura 2000-
beskyttelse
Hvor vi er nu:
1. december 2021: Fuglebeskyttelsesområde udpeget
Januar 2022: European Energy går videre med Omø Syd.
Forår 2022: European Energy udarbejder ny Natura 2000-
konsekvensvurdering for Omø Syd ift. det nye område.
Hvor vi skal hen:
August 2022: Folketinget skal forhandle om en grøn
forsyningsstrategi frem mod 2030.
Visualisering
af Omø Syd-
projektet
Efterår 2022: De danske myndigheder forholder sig til, om
påvirkningen af fuglebeskyttelsesområdet fra Omø Syd
projektet kan accepteres og håndteres.
Det bør fremgå af en ny grøn forsyningsstrategi, at:
”I konfliktsituationer mellem Natura 2000-beskyttelse og
VE-projekter bør myndighederne i højere grad afprøve
ved Europa-Kommissionen, om fravigelse fra Natura
2000-beskyttelse er mulig i henhold til EU-retten, før VE-
projektet afvises.”
4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Præsentation fra European Energy ifm. foretræde den 10/2-22 om mulighederne for vedvarende energi i Natura 2000-områder
2527425_0005.png
Hvad kræver EU-retten for at acceptere et VE-
projekt i Natura 2000-områder?
1) At der er væsentlige samfundsinteresser,
herunder af social eller økonomisk art,
som gør det bydende nødvendigt at
gennemføre projektet.
2) At der ikke findes nogen alternativ løsning.
3) At der træffes kompensationstiltag for
påvirkningen.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Præsentation fra European Energy ifm. foretræde den 10/2-22 om mulighederne for vedvarende energi i Natura 2000-områder
2527425_0006.png
Det er sket før – ved Høvsøre
vindtestcenter
I Høvsøre blev det tilladt at etablere vindmøller i et
eksisterende Natura 2000-område med argumentet om, at
der var bydende nødvendige hensyn til væsentlige
samfundsinteresser:
Det blev begrundet med
(1) at udviklingen af nye vindmøller ville lede til reduktion af
udledninger og øge andelen af VE, ikke kun i Danmark, men
også i verden
2) at forskningen for vindenergi ville flytte til udlandet og
dermed få konsekvens for den danske vindmøllebranche og
dermed også den danske beskæftigelse og økonomi.
I Høvsøre-undtagelsen blev der kun undersøgt én alternativ
løsning, hvilket var en placering ved det andet danske
testcenter Østerild. Dvs. at der ikke var tale om en generel
tilgang til placering, men en mere afgrænset form.
6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Præsentation fra European Energy ifm. foretræde den 10/2-22 om mulighederne for vedvarende energi i Natura 2000-områder
2527425_0007.png
Tak for jeres opmærksomhed
7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Præsentation fra European Energy ifm. foretræde den 10/2-22 om mulighederne for vedvarende energi i Natura 2000-områder
2527425_0008.png
Spørgsmål til ministerens eventuelle besvarelse :
- Er ministeren enig i, at det i højere grad end i dag bør afprøves ved Europa-Kommissionen,
om fravigelse for Natura 2000-beskyttelsen er mulig i henhold til EU-retten, inden vedvarende
energiprojekter afvises af danske myndigheder?
- Er ministeren enig i, at udvidelsen af Høvsøre-vindtestcenteret i et Natura 2000-område
byggede på en snæver fortolkning af alternative løsninger/placeringer i henhold til EU-retten
og habitatdirektivets artikel 6?
- Er ministeren enig i, at Høvsøre-eksemplet bør danne præcedens ift. andre
vindmølleprojekter herunder Omø Syd havvindmølleprojektet?
- Kender ministeren til fortilfælde, hvor havvindmøller er blevet etableret efter brug af
undtagelsesbestemmelsen i EU’s habitatsdirektiv?
- Vil ministeren redegøre for, om der var interesse for den danske regerings forslag om
sameksistens mellem natur- og klimainteresser, som præsenteret på Ministerrådsmødet d.
19. november 2021?