Østerbro Januar 2022
Til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg!
Reguleringsmæssige udfordringer for energifællesskaber i almene boligafdelinger
Til brug for udvalgets behandling af Energistyrelsens ”Analyse af geografisk differentierede
forbrugstariffer
og direkte linjer” sender jeg her et notat, der formidler de konkrete erfaringer, som er indhøstet i en række
demonstrationsprojekter for hybridanlæg med solceller og batterilager i almene boligafdelinger. Projek-
terne er støttet af Landsbyggefonden, fordi de kan skabe værdifulde erfaringer om de teknisk-økonomiske
muligheder for at gøre almene boligafdelinger til aktive medspillere i den grønne omstilling gennem etable-
ring af lokal elproduktion.
Projekterne har samtidig afdækket nogle væsentlige udfordringer i samspillet mellem boligafdelingerne og
Radius Elnet, der er det lokale netselskab i alle de støttede projekter. Disse udfordringer er blevet udmøn-
tet i nogle ”uberettigede hindringer og restriktioner for udvikling af borgerenergifællesskaber” i strid med
BKG 2252 af 30 december 2021, § 16, sådan som det dokumenteres i dette notat.
Det er samtidig min opfattelse, at der politisk har manglet opmærksomhed på det store potentiale, der
findes for grøn omstilling i den almene boligsektor, der omfatter ca. en femtedel af alle danske boliger, og
som derfor bør spille en langt mere central rolle i den grønne omstilling. De ca. 600.000 almene boliger har
meget store tag- og facadearealer med potentiale for opsætning af solceller, og der er i mange boligafdelin-
ger også gode muligheder for at finansiere disse projekter på sådan en måde, at der skabes en fordelagtig
beboerøkonomi uden behov for direkte statslige tilskud.
Den almene boligsektor har stort potentiale for grøn omstilling
En almen boligafdeling udgør en meget velegnet ramme for de nye borgerenergifællesskaber og VE-
fællesskaber, der som led i EU-lovgivning skal bidrage med folkeligt engagement i den grønne omstilling.
Her skal peges på nogle centrale forhold, der har betydning for sektorens aktive bidrag til realisering af den
klimapolitiske målsætning:
1.
En femtedel af boligsektoren:
Den almene boligsektor udgør med ca. 600.000 boliger og ca. en
million beboere en betydningsfuld del af den samlede boligsektor, hvis aktive bidrag vil være af
afgørende betydning for boligsektorens bidrag til realisering af den politiske målsætning om at
reducere de danske udledninger af drivhusgasser med mindst 70% i 2030 set i forhold til niveauet i
1990.
2.
Stort potentiale for solcelleanlæg:
Almene boligafdelinger har til sammen et meget stort tagareal,
hvoraf en relativt stor del kan udnyttes til etablering af lokale solcelleanlæg, der sikrer et fysisk
sammenfald mellem lokal elproduktion og lokalt forbrug. Dette i modsætning til store solcelle-
parker eller havvindmøller, hvis elproduktion skal transporteres over store afstande med nettab til
følge for at nå frem til forbrugernes stikkontakter. Ved at supplere et solcelleanlæg med et statio-
nært batterilager til et hybridanlæg vil den almene boligafdeling yderligere bidrage til en større
samtidighed mellem produktion/lagring af el og forbruget. En dynamisk drift af batterilageret kan
desuden bidrage til at gøre det samlede elforbrug fleksibelt i forhold til den varierende belastning i
det lokale distributionsnet, uden at de enkelte beboere behøver at ændre deres elforbrugsvaner.
3.
En økonomisk enhed:
En almen boligafdeling udgør en selvstændig økonomisk enhed, hvor der
løbende skal skabes balance mellem indtægter i form af husleje m.v. og driftsudgifter, inkl. opspa-
ring til fremtidig vedligeholdelse.
4.
Lavindkomst-beboere:
Beboerne i almene boligafdelinger er typisk personer uden egne økonomi-
ske midler til at investere større summer i vedvarende energi, energieffektivisering og andre initia-
tiver til fremme af den grønne omstilling og har derfor indtil nu i praksis været hægtet af den folke-
lige involvering i grøn omstilling.