Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 155
Offentligt
2522901_0001.png
PtX-strategi og direkte
linjer
Foretræde for Klima, energi- og forsyningsudvalget
3. februar 2022
Dansk Energi
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 155: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde den 3/2-22 om regeringens udspil til en power-to-x-strategi
2522901_0002.png
PtX strategien indfrier både klima- og
erhvervspotentialer
Snævert fokus
Nationalt 70% mål
Mellem ambition
Nationalt 70% mål
samt
bidrag
til fly- og skibsfart
Vi er overordnet positive overfor
Regeringens udspil til PtX strategien:
Strategien udgør et godt strategisk afsæt
for at skabe et dansk PtX-industri
Danmark skal være foregangsland på PtX
Det fulde potentiale:
Nationalt 70% mål samt
international luft- og
skibsfart og dansk
eksport af PtX-produkter
Der er fokus på erhvervspotentialer og
ikke kun klimapolitik
Vigtigt med en høj ambition på minimum 6
GW elektrolyse
Vigtigt at udspil og udbud rækker udover
70% målsætningen
2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 155: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde den 3/2-22 om regeringens udspil til en power-to-x-strategi
2522901_0003.png
Politiske anbefalinger
1.6 GW elektrolyse skal være en bund, ikke et loft.
Fastsættelse af delmål på min. 1 GW elektrolyse i
2025 samt mål for 2035. Målsætningerne bør kalibreres løbende og genbesøges første gang i 2023.
2.Glem ikke efterspørgselssiden:
Strategien skal skabe de nødvendige rammer til anvendelse af PtX-
brændsler. Behov for tempo på regeringens klimakøreplan, hvor aftagesektorerne først behandles i
2022/23/24.
3.Risikodeling
mellem stat og private aktører
skal på plads. Der vigtigt at der afsættes midler i en
opstartsfase fra 2022 til 2025 og ikke kun et enkelt år af gangen. Der skal årligt afsættes 2 mia.kr. i
perioden til at sikre danske PtX-projekter og indfri det fulde potentiale.
4.Vigtigt
med hurtig udmøntning af PtX-udbud,
så midlerne er tilgængelige for markedet hurtigst
muligt i indeværende år.
5.Sikre
rammevilkår og ressourcer der muliggør potentialet:
1.
Vigtigt at VE-udbygning er på forkant
2.
Vigtigt at der i 2030 er nok bæredygtigt CO2
til PtX-anvendelse. Strategi skal sikre lige vilkår for CCS (CO2-fangst) og
CCU (CO2-anvendelse) – vigtigt at næste pulje kan gå til CCU-projekter hurtigst muligt.
3.
Infrastruktur udbygning af eks. brintnet.
3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 155: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde den 3/2-22 om regeringens udspil til en power-to-x-strategi
2522901_0004.png
Lige vilkår for alle direkte linjer pba. samfunds-
økonomiske kriterier
Energistyrelsens analyse viser, at det
særligt er ved nye, meget store anlæg såsom PtX,
hvor
der kan være en samfundsøkonomisk fordel ved en direkte linje.
Direkte linjer bør tillades,
da de i disse særlige situationer kan give markant
samfundsøkonomisk værdi.
Det er dog paradoksalt, hvis man lægger op til at lave
lempeligere
kriterier for mindre (10 kV-
tilsluttede) anlæg, hvor sandsynligheden for positiv samfundsøkonomi er mindst. Det kan resultere
i ”ny
solcellesag”,
hvor øvrige kunder efterlades med en ekstraregning.
Løsning: Elforsyningsloven bør åbne op for direkte linjer på baggrund af
samfundsøkonomiske kriterier, som skal gælde på lige vilkår for alle nye anlæg, der
tilsluttes fra 10 kV og op.
Øvrige del af det
kollektive elnet
Samfundsøkonomiske standardkriterier for direkte linjer vil bl.a. sikre, at der er tale om:
Nye anlæg
At der ikke kommer længere privat net, end der ville have været kollektivt net (afstand)
Markant og reel reduktion af belastningen i det kollektive elnet.
Samme del
af det kollektiv elnet
(lokalt)
vs.
Direkte linje
PTX
anlæg
(Der bør i den enkelte sag kunne afviges fra standardkriterierne af hensyn til samfundsøkonomi.)
4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 155: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde den 3/2-22 om regeringens udspil til en power-to-x-strategi
2522901_0005.png
Lige konkurrencevilkår for private løsninger (direkte
linjer) og kollektivt elnet
Forslag om tilladelse af direkte linjer ned til 10 kV
Gennemsnitstariffer i 2021 fordelt efter kundekategori (i øre/kWh)
40
Energinets tarif
Lokal nettarif
Lokal abonnement
35
30
25
8,8
0,4
Distribution
0,4 kV
10 kV
50/30 kV
16,0
16,0
0,2
7,7
0,2
5,4
0,2
2,3
1,3
11
Transmission
øre/kWh
20
15
10
5
0
132+ kV
Energinets tarif
vil fylde det
meste af elnet-
betalingen for
større PtX-anlæg
11
11
11
11
11
11
C flex (4.000)
C time (100.000)
B lav (250.000)
B høj (1.000.000)
A lav (1.000.000)
A høj (25.000.000)
A0
5
Det
kollektive elnet bør ikke have dårligere konkurrencevilkår end private løsninger
(direkte linjer).
Lige konkurrencevilkår forudsætter, at det kollektive elnet kan give rabat på Energinets kWh-tarif (svarende til den rabat, som
en direkte linje får), når produktion og forbrug matches lokalt og dermed ikke bruger transmissionsnettet.
Løsning: Elforsyningsloven bør give eksplicit mulighed for, at elnetselskaberne kan lave tarifløsninger, der også er
konkurrencedygtige på Energinets kWh-tarif.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 155: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde den 3/2-22 om regeringens udspil til en power-to-x-strategi
2522901_0006.png
Spørgsmål?