Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 135
Offentligt
2510196_0001.png
Notat om forslag til et europæisk iblandingskrav til luftfarten (ReFuelEU Avia-
tion)
Dato
20. december 2021
J nr.
2021-4308
/ BOSKO
Definitionen af bæredygtige flybrændstoffer
Europa-Kommissionen lægger i forslaget om et europæisk iblandingskrav til luftfar-
ten (”ReFuelEU Aviation”) op til, at det kun er 2. generations biobrændstoffer og syn-
tetiske brændstoffer, der kan bidrage til opfyldelse af kravene. Ifølge forslaget skal
brændstofferne opfylde en række kriterier for bæredygtighed og CO
2
-udledning, som
følger af direktivet om fremme af anvendelsen af vedvarende energi (VE-direktivet),
og det skal særligt for 2. generations biobrændstoffer sikres, at råvarerne reelt er et
restprodukt.
Eksempler på 2. generations biobrændstoffer er brugt madolie og øvrige affalds- og
restprodukter, der har en høj grad af CO
2
-fortrængning.
Eksempler på syntetiske brændstoffer, der kan opfylde kravet, er power-to-liquid
brændstoffer. Der er f.eks. tale om brændstoffer, der kan produceres ved brug af
brint produceret ved elektrolyse samt en kulstofkilde f.eks. fra indfanget CO
2
.
Det fremgår af forslaget, at 1. generations biobrændstoffer er udelukket fra at bidrage
til opfyldelse af kravene. Det udelukker eksempelvis biobrændstoffer baseret på fo-
der og fødevarer som palmeolie, sojaolie og raps.
1. generations biobrændstoffer kan være forbundet med risiko for ændringer i areal-
anvendelsen andre steder i verden, som betegnes
ILUC
(Indirect Land Use Change))
og kan føre til indirekte udledning af CO
2
.
Side 1/1