Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 134
Offentligt
2512121_0001.png
BORGERINDDRAGELSE
I ENERGI- OG
KLIMAPOLITIKKEN
- gennem boligforeninger og
lokale energifællesskaber
Baggrundsnotat til høringen den 18. januar 2022 om Energistyrelsens
'Analyse af geografisk differentierede forbrugstariffer og direkte linjer'
til Folketingsudvalget for Klima-, Energi- og Forsyning.
Januar 2022
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 134: Invitation til høring om borgerinddragelse i energi- og klimapolitikken den 18/1-22
2512121_0002.png
2
BORGERINDDRAGELSE GENNEM BOLIGFORENINGER OG LOKALE ENERGIFÆLLESSKABER
Indhold
Forord
Der mangler en lokal indsats i energi- og klimapolitikken
Uklare rammer i den danske lovgivning og praksis
Energistyrelsens redegørelse – gode forslag og nogle tydelige mangler
Støtte til borgerinddragelse gennem et 'gunstigt regelsæt'
2
3
4
5
7
Forord
Dette notat er udarbejdet som baggrund for hørin-
gen den 18. januar 2022, som tager udgangspunkt
i Energistyrelsens 'Analyse af geografisk differentie-
rede forbrugstariffer og direkte linjer' fra december
2021 til Folketingsudvalget for Klima-, Energi- og
Forsyning Notatet er forfattet på vegne af de neden
for anførte organisationer af Ulrik Jørgensen, Erik
Christiansen, Mikkel Jungshoved og Gunnar Olesen.
Formålet med notatet er at pege på behov for
en øget borgerinddragelse for at få realiseret de
potentialer, der er ved at fremme lokal energi- og
klimaindsats i boligforeninger og lokale energifæl-
lesskaber, som et bredt folkeligt engagement kan
bakke op om
Der er i dag en række reelle administrative og øko-
nomiske barrierer for, at lokale energi- og klimaløs-
ninger bliver etableret Det skyldes at ikke mindst
den praksis, der har været resultatet af den danske
regulering på energiområdet, som har skabt stor
uklarhed og har modarbejdet etableringen af lokale
energi- og klimaløsninger Høringen skal afdække
disse barrierer og vise vejen for at fjerne disse for
at få realiseret de fordele, der er ved at inddrage
borgerne i omstillingen
Der er et stort behov for at øge mængden af
vedvarende energi både for at dække det nuvæ-
rende elforbrug og for at gennemføre planerne om
en elektrificering af større dele af produktionen,
varmeforsyningen og transporten Denne udbyg-
ning fordrer en folkelig opbakning ikke blot politisk,
men også lokalt for at undgå modstand begrundet
i manglende inddragelse
Underskrivere
· Miljøorganisationen VedvarendeEnergi
· Middelgrunden Vindmøllelaug på vegne af
REScoop
· BL – Danmarks Almene Boliger
· Energifællesskab Avedøre AMBA
· Hyllegaard Udvikling
· Bofællesskab.dk
· Landsforeningen for Økosamfund
· Bærebo
· Foreningen Bæredygtige Byer og Bygninger
· Landsforeningen Økologisk Byggeri
· Brancheforeningen for Små og Mellemstore
Vindmøller
· IDA Teknologivurdering
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 134: Invitation til høring om borgerinddragelse i energi- og klimapolitikken den 18/1-22
2512121_0003.png
3
BORGERINDDRAGELSE GENNEM BOLIGFORENINGER OG LOKALE ENERGIFÆLLESSKABER
Der mangler en lokal indsats
i energi- og klimapolitikken
Energistyrelsens ’Analyse af geografisk differentie-
rede forbrugstariffer og direkte linjer’ fra december
2021 har fokus på den aktuelle prioritering af
kommercielle energianlæg, som vil intensivere
behovet for udbygning af den danske produktion af
el baseret på vedvarende energikilder (VE) og det
kollektive elforsyningsnet i Danmark
Analyse af geografisk
differentierede
forbrugs-tariffer og
direkte linjer
www.ens.dk/sites/ens.dk/
files/El/analyse_af_geografisk_
differentierede_forbrugstariffer_
og_direkte_linjer.pdf
de steder, hvor denne el forbruges, har store mark-
anlæg været prioriteret, selvom disse kræver en dyr
udbygning af infrastrukturen da de ofte ligger langt
fra det aktuelle energiforbrug
Forventningerne til store kommercielle projekter
har fået langt mere opmærksomhed end invol-
veringen af borgerne og kommunerne i lokale
løsninger Lokale løsninger vil enkeltvis typisk være
mindre i omfang, men kan på grund af mængden
af projekter samlet set have en betydelig effekt ved
at kombinere investeringer i VE med effektivisering,
elektrificering af varme og transport og optimal
udnyttelse af elforsyningsnettet
I et forskningsprojekt formidlet i pjecen 'Elektrifice-
ring af lokalsamfund' er der udviklet en model, der
beregner potentialet for VE-investeringer, effektivise-
ring og elektrificering samt minimering af belastnin-
gen af elforsyningsnettet for boligforeninger og loka-
le energifællesskaber De potentielle klimabidrag er
også vurderet Samlet set viser disse beregninger et
potentiale for VE-investeringer fra denne type mindre
anlæg på 300-500 GWh frem til 2030, ligesom der er
en forventeligt bidrag til CO
2
-reduktionen på 1,5 mio.
tons/år Dette er også begrundet i mulighederne for
at udnytte tagflader i de større byer til solceller, som
alene har et potentiale på 300-500 GWh samt en op-
gradering og nyetablering af vindmøller på land Alt
sammen et potentiale, som kræver aktiv involvering
af borgere og kommuner
Elektrificering af
lokalsamfund
Pjecen præsenterer beregninger af
VE-bidrag, elektrificering, reduceret
netbelastning og klimaeffekt af den
indsats, der kan gennemføres i bolig-
foreninger og lokale energifællesskaber
www.energifaellesskaber.dk/
ressourcer
Det afspejler prioriteringerne i den danske energi-
og klimapolitik af indførelse og udvikling af nye tek-
nologier, der elektrificerer produktion, fremstilling af
fjernvarme og brændstoffer til den transport Disse
løsninger er nødvendige i det længere omstillings-
perspektiv, men flere af dem vil først have effekt
flere år frem i tiden Dette omfatter også planerne
om bl.a. power-to-x (PtX) og energiøer. Analysen
lægger her vægt på, at disse aktiviteter skal lægges
tæt ved produktionen af el bl a fra vindmølleparker
og store solcelleanlæg.
Analysen fra Energistyrelsen dækker desuden
spørgsmål om effekten af 'matrikelkravet' samt
forhold omkring vilkårene for at etablere 'energifæl-
lesskaber', der indgik i det KEF's kommissorium.
Disse punkter handler især om mulighederne for at
fremme den lokale udbygning af vedvarende ener-
gi, om lokal koordinering af produktion og forbrug
samt om reduktion i belastningen af det kollektive
elforsyningsnet Det indebærer også prioritering
af VE-baseret produktion af el tæt på forbruget til
boliger, institutioner og mindre virksomheder.
Denne side af omstillingen har ikke været i fokus i
den danske energi- og klimaindsats I stedet for at
fremme mulighederne for at udnytte store tagfla-
der til VE-baseret elproduktion fra solceller tæt på
Dette notat fokuserer på de lokale løsninger, som
giver borgerne og kommunerne muligheder for at
yde et væsentlig bidrag til energiomstillingen
Delkonklusion
Lokale energiløsninger, der øger investeringer i VE, kobler forbrug og produktion
og reducerer netbelastningen kan yde et væsentligt bidrag til realiseringen af de
danske energi- og klimamål, men bliver overset i dansk energipolitik.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 134: Invitation til høring om borgerinddragelse i energi- og klimapolitikken den 18/1-22
2512121_0004.png
4
BORGERINDDRAGELSE GENNEM BOLIGFORENINGER OG LOKALE ENERGIFÆLLESSKABER
Uklare rammer i den danske
lovgivning og praksis
I løbet af det seneste årti har en række almene
boligafdelinger og andelsboligforeninger taget
initiativ til at etablere solceller på deres tage med
henblik på at forsyne beboerne med el, som delvis
erstatning for og afløsning af el fra den kollektive
elforsyning Det har i langt de fleste tilfælde vist sig
endog ganske vanskeligt, at få et konstruktivt sam-
arbejde med net-selskaberne, som har monopol
på levering af el i det eksisterende distributionsnet
Der har været stillet meget forskellige og uens-
artede krav både til net-tilslutning og til opdeling
af solcelleanlæg – krav som ofte har fordyret og
forringet installationerne og f eks har forhindret at
alle bygninger i en boligforening kunne aftage el fra
solceller placeret på enkelte af bygningerne.
I mange tilfælde har argumenterne taget udgangs-
punkt i, at net-selskaberne ikke anså adskilte
bygninger som et sammenhængende forbrugssted
(jf. §5 i Elforsyningsloven) eller at deres ejerskab
til stikledninger, kablinger mellem bygningerne
eller eksisterende målere gjorde disse til en del af
distributionsnettet (jf. §5 i Elforsyningsloven) og
dermed var en del af det kollektive elforsyningsnet,
som monopolselskabet havde ret til at disponere
over. Mere generelt kan man fastslå, at grænsen
mellem den enkelte elkundes interne net og det
kollektive distributionsnet ikke har været fastlagt på
nogen entydig måde Det har sammen med ’matri-
kelkravet’ givet grundlag for den meget forskellige
praksis fra net-selskab til net-selskab og endog
inden for det enkelte net-selskab
De forskellige krav har også medført at en bolig-
forening har måttet vælge selv at installere nye
stikledninger og målere eller har været tvunget til
at gennemføre teknisk set irrationelle opdelinger af
deres installationer Dette har i begge tilfælde været
fordyrende og har i en række tilfælde ført til, at de
påtænkte solcelleinstallationer er blevet opgivet.
Der har været tale om væsentlige barrierer, som
ofte har forringet den økonomiske værdi af eller
administrativt har forhindret etableringen af mere
VE i den lokale elforsyning.
Dette er sket til trods for, at bl.a. almene boligaf-
delinger og deres lejere har været stillet i udsigt
fra politisk hold, at de ville blive sidestillet med
boligejeres mulighed for at opsætte solceller for at
aflaste eget forbrug og samtidig få den fordel, at de
derved undgik at betale elafgift Disse løfter er ikke
blevet indfriet, så der også her foreligger en forde-
lingsmæssig forskelsbehandling, hvor grupper med
Eksempler på barrierer påvist
i net-selskabers hidtidige praksis:
• DAB i Herlev:
Krav om opsætning af nye
målere og ledninger
• Toften i Ringkøbing:
Krav om hovedmåler
per bygning gør solceller uøkonomiske.
• Tilst i Aarhus:
Solcelleanlæg ikke sat i drift,
da kabler på ejendom ikke må benyttes
• Silergården:
Krav om opsplitning af anlæg
gør solcelleanlæg uøkonomisk.
• Solhusene i Albertslund:
Halvdelen af byg-
ninger kan ikke få gavn af solceller.
• Hedelyngen i Herlev:
Opdeling i separate
typisk lavere indkomster stilles ringere end f eks
parcelhusejere.
Ud over boligforeninger, har den lokale praksis hos
net-selskaber også ført til, at en række bofælles-
skaber har været forhindret i at investere i lokale
vindmøller og egne solceller til dækning af beboer-
nes elforbrug De har alene haft adgang til at etab-
lere en produktionskapacitet i deres fælles VE-an-
læg til dækning af produktionen af varme, som
ikke er underlagt den samme restriktive regulering i
områder, hvor der ikke har været tilslutningspligt til
fjernvarmesystemer
Der blev i Danmark i 2021 gennemført EU-direk-
tiver, som giver borgere ret til som aktive kunder
eller gennem lokale energifællesskaber at etablere
egen elproduktion fra VE-anlæg. Denne danske
gennemførelse af disse regler har dog ikke fjernet
hindringerne for egen produktion af el Boligfor-
eninger, som i fællesskab ejer deres boliger, eller
bofællesskaber, som har fælles eje af både jord,
produktion, energianlæg og vandanlæg, har været
mødt med krav om opdeling af deres tilslutning og
er dermed blevet hindret i at optræde som samlet
elkunde af deres lokale net-selskab Samtidig favo-
riserer udbudsregler for nye og støtte til renovering
af ældre vindmølleparker kommercielle operatører
uden eller med kun marginal lokal tilknytning, som
har mødt lokal modstand Det har på det seneste
ført til en tilbagegang i udbygningen med landbase-
rede vindmøller
Den ellers brede danske opbakning til vindmøller,
der blev dokumenteret i løbet af 1990’erne har
ændret sig til en modstand, som bl.a. kan ses
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 134: Invitation til høring om borgerinddragelse i energi- og klimapolitikken den 18/1-22
2512121_0005.png
5
BORGERINDDRAGELSE GENNEM BOLIGFORENINGER OG LOKALE ENERGIFÆLLESSKABER
som en konsekvens af den manglende lokale in-
volvering. En udvikling, som er blevet fremmet af
de offentlige udbud og nye vilkår i den offentlige
planlægning på området Den offentlige regule-
ring har ændret sig fra at støtte lokal inddragelse
til at fokusere på kompensation fra kommercielle
operatører, som det også tydeligt fremgår af
ændringer i loven om støtte til VE.
Den svigtende udbygning af lokal VE-baseret el-
produktion kan som følge heraf i høj grad forklares
som et resultat af svigt i den offentlige regulering
med forskelsbehandling gennem net-selskabernes
praksis og interessevaretagelse samt manglende
opbakning fra myndighedernes side til at inddrage
de lokale borgere i både udbudsmodeller og i den
kommunale planlægning
Delkonklusion
Der skal skabes en klar retstilstand og praksis baseret på enkle regler og gunsti-
ge vilkår for boligforeninger og lokale energifællesskaber til produktion og udnyt-
telse af VE.
Energistyrelsens redegørelse – gode
forslag og nogle tydelige mangler
De første tre kapitler af Energistyrelsens analy-
se er helliget KEF-udvalgets kommissorium og
de to hovedtemaer: 'geografisk differentierede
forbrugstariffer' og 'direkte linjer' I disse kapitler er
det gennemgående, at analysen implicit antager at
boligforeninger og lokale energifællesskaber ikke
har et elforbrug som ligger ud over elkunder, der
er tilsluttet på laveste spændingsniveau I tabellen
over kundetyper (s.15) placeres energifællesskaber
i samme kategori som husholdningskunder og
små erhverv Ligesom der i afsnittet om direkte
linjer (s.30) kun analyseres 'landvind til husstand'.
Det medfører, at disse fællesskaber – noget
fejlagtigt – bliver undervurderet i deres potentielle
muligheder, og derfor ikke bliver synlige og dermed
heller ikke inddraget i denne del af analysen Det er
uheldigt, da det samlede fremtidige forbrug for en
boligforening typisk ligger på mellem 1 og 3 GWt
om året, hvor det for et nyt boligfællesskab eller
mindre ny bydel ligger på 0,6 til 2 GWt og for et
lokalt energifællesskab kan komme op i størrelses-
ordenen 2 til 6 GWt om året.
Fokus i analysen ligger derimod ret eksplicit på de
behov, som kommende power-to-x anlæg (PtX), da-
tacentre og fjernvarmeanlæg, vil have. Og hvordan
geografiske differentierede tariffer kan fremme,
at disse lokaliseres, så de minimerer behovet for
udbygning af elnettet, og hvordan åbning for at
etablere direkte linjer, hvis der ikke foreligger et
etableret kollektivt net med tilstrækkelig kapa-
citet, kan understøtte deres økonomiske vilkår.
Analyserne af netop disse to forhold er grundige
og bygger på opstilling af modeller med hver tre
alternative løsninger, der derpå analyseres med
hensyn til deres mulige effekt på samfundsøkono-
mi, fordelingsvirkninger, statens afgiftsprovenu og
administrerbarhed Det har været understøttende
for den aftale, der er indgået omkring statslig frem-
me af etableringen af PtX anlæg, som både lægger
vægt på lokal sammenhæng mellem produktionen
og udnyttelsen af el samt åbner for etablering af
direkte linjer
Spørgsmålet om effekten af det, som omtales som
'matrikelkravet' behandles efterfølgende i et særligt
kapitel 4 (s.43), der også indeholder en nyskabelse i
form af 'lokal kollektiv tarifering' som alternativ til et
internt net. Derved åbnes der for, at lokale sam-
menslutninger af netbrugere kan afregnes over for
det kollektive forsyningsnet i fælles målerpunkter,
der enten fysisk eller virtuelt samler op på målinger
i lokalt forbundne, men samtidig distribuerede må-
lepunkter (s.45). Dette indebærer, at transport af el
via det eksisterende kollektive elforsyningsnet kan
varetage opgaver, som ellers vil ligge i et internt net
hos den enkelte elkunde Det vil så kræve betaling
for den lokale transport af el til et net-selskab enten
på abonnementsbasis eller i form at en særlig,
lokal transporttarif samt nye tarif-typer for denne
type elkunders fælles afregning af deres udnyttelse
af forsyninger fra anden produktion af el via det
kollektive forsyningsnet
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 134: Invitation til høring om borgerinddragelse i energi- og klimapolitikken den 18/1-22
2512121_0006.png
6
BORGERINDDRAGELSE GENNEM BOLIGFORENINGER OG LOKALE ENERGIFÆLLESSKABER
Desværre belyser den snævre analyse af 'matrikel-
kravet' ikke de mange eksempler, der blev indmeldt
skriftligt sommeren 2021 som svar på en række
spørgsmål, som Energistyrelsen stillede til aktører
inden for området, og de konkrete eksempler, der
efterfølgende blev fremlagt ved workshops og
møder. Det kan undre, da der her blev dokumente-
ret en praksis fra net-selskabernes side, der som
anført i det foregående afsnit har været præget
at stor forskelsbehandling og har forhindret lokal
egenproduktion. Havde Energistyrelsen, som der er
lagt op til i kommissoriet fra KEF, analyseret dette
materialet, ville det have afdækket, at det i høj grad
er modsigelser i selve lovgivningen, der giver anled-
ning til denne forskelsbehandling. Denne ubalance
i lovgivningen har ført til at historisk etablerede
ledningsføringer og målerejerskab har skabt barri-
erer for realisering af VE-baseret egenproduktion.
Hvis disse modsigelser ikke fjernes vil den nuvæ-
rende forskelsbehandling og begrænsende praksis
fortsætte – en praksis som fordyrer og forhindrer
elkunder i at etablere egen produktion af el, som de
ifølge lovgivningen har ret til
Det nye – og på flere måder perspektivrige – for-
slag om, at der kan etableres fysiske eller virtuelle
målepunkter for afregning ved lokal kollektiv
tarifering vil kræve en række præciseringer i både
Elforsyningsloven og i Bekendtgørelsen om ener-
gifællesskaber Forslaget indebærer at dele af det
kollektive distributionsnet stilles til rådighed som
enten internt net eller som transportnet inden for
lokale energifællesskaber Forslaget om fælles
fysisk eller virtuel måling er i analysen illustreret
ved efterfølgende figur.
Lokal kollektiv tarifering
Dette bør følges op i den videre politiske proces, så
den følges op med fjernelse af de øvrige admini-
strative og økonomiske barriere for egenprodukti-
on, der har betydet, at boligforeninger i praksis ikke
har kunnet agere som en samlet elkunde for deres
beboere ligesom etableringen af lokale energi-
fællesskaber er blevet vanskeliggjort ved, at der
ikke har været nogen retligt klar grænsedragning
mellem interne net og det kollektive elnet
Vi vil i det følgende afsnit skitsere en måde at få
korrigeret for denne ubalance.
Delkonklusion
Forslaget om lokal kollektiv tarifering giver et godt udgangspunkt for at gøre det
muligt at etablere fælles afregning for boligforeninger som helhed og hele eller
dele af lokale energifællesskaber betinget af deres partner sammensætning Der
mangler desuden en præcisering af kravene til de typer fællesskaber, som kan få
status om elkunder, og deres ret til at operere interne net med en entydig grænse
til det kollektive elforsyningsnet
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 134: Invitation til høring om borgerinddragelse i energi- og klimapolitikken den 18/1-22
2512121_0007.png
7
BORGERINDDRAGELSE GENNEM BOLIGFORENINGER OG LOKALE ENERGIFÆLLESSKABER
Støtte til borgerinddragelse gennem
et 'gunstigt regelsæt'
I EU’s direktiver om elmarkedet og støtte til VE er
der lagt op til, at landene skal etablere ’gunstige
rammer’ for borgere som producerer el til eget
forbrug i boligforeninger og lokale energifælles-
skaber Den første runde af implementering i
dansk lovgivning har været præget af, at der ikke
er foretaget en samlet analyse af udfordringerne
Der er foretaget en ’minimumsimplementering’ En
række bestemmelser er kopieret fra EU-direktiver-
ne, uden at samtidig er foretaget en revision af de
eksisterende bestemmelser Derved fastholdes en
etableret praksis baseret på en historisk begrundet
udformning af den danske elforsyning med en
opdeling mellem elforbrugere (husholdninger og
virksomheder), som gennem et kollektivt forsy-
ningsnet er forbundet med større, centrale
produktionsanlæg Netop retten til at være egen-
producent og retten til at danne fællesskaber i form
af boligforeninger eller lokale energifællesskaber
skaber behov for revidere lovgivningen
Det er ønsket med dette notat at lægge op til en
revision af lovgivningen, så denne nu etabler det
’gunstige regelsæt’, som er foreskrevet i EU-di-
rektiverne og sikrer fællesskaber mulighed for at
bidrage til energi- og klimapolitikken De følgende
forhold bør revideres i den danske lovgivning:
1 Det skal være muligt for fællesskaber i form af
boligforeninger og lokale energifællesskaber
at optræde som elkunde med egen produktion,
forbrug og lagring samt konvertering af el til
opvarmning og transport uden at møde barrierer
2 Tilslutningen til det kollektive elnet skal ske i må-
lepunkter, som afgrænser fællesskabers interne
net fra det kollektive elnet Såfremt et net-sel-
skab af historiske grunde ejer ledningsføringer
og/eller målere inden for en elkundes område
skal denne kunne udnytte det via et abonnement,
en leje eller kunne få det overdraget ved evt
økonomisk kompensation til net-selskabet
3. Der skal etableres rammer for nye tarif typer, så
fællesskaber afregnes for den belastning og de
omkostninger, som de rent faktisk påfører det
kollektive elforsyningsnet Det skal ske på en
omkostningsægte måde Både tilslutninger og
tariferingen skal tilskynde fællesskaberne til en
styring og adfærd, som minimere belastningen
af det kollektive elforsyningsnet
Disse ændringer vil samtidig sikre, at Danmark kan
leve op til kravene i VE-direktivet om, at der ikke må
være administrative eller økonomiske hindringer for
at borgerne kan indgå i energifællesskaber
Ændringer i lovgivningen for at fjerne
barrierer kunne f.eks. omfatte:
Justeringer i Elforsyningslovens §5: (a) ny
definition af forbrugssted til elkundes ejede
eller lejede område dækkende en eller flere
matrikler i nærheden af hinanden, (b) tilføjelse
af definition af elkunde og dennes interne net,
samt (c) præcisering af distributionsnettet til
at dække elkunder inden for net-selskabets
område i stedet for den uklare formulering 'en
ubestemt kreds af forbrugere'
Elforsyningslovens §9 bør tilføjes regler for
boligforeninger som aktive kunder, præcise-
ring af nærhed og adgang til måler for hus-
holdninger, der ikke indgår i retligt forpligtende
bofællesskaber, hvis de vælger egen elhandler.
I bekendtgørelsen om energifællesskaber bør
der tilføjes bestemmelser om nærhed mellem
parter og anlæg for lokale energifællesskaber,
om aktive kunders rettigheder, om boligfor-
eningers deltagelse i lokale energifællesska-
ber samt ske en præcisering af regler for 'lokal
kollektiv afregning' og de hertil hørende nye
tariferinger
Konklusion
Enkle ændringer i Elforsyningsloven og Bekendtgørelsen for energifællesskaber
kan skabe bedre regulering for myndigheder og net-virksomheder Det vil give
'gunstige vilkår' for boligforeninger og lokale energifællesskaber og basis for en
tarifering, der understøtter lokal styring og mindsker behovet for udbygning af
elnettet
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 134: Invitation til høring om borgerinddragelse i energi- og klimapolitikken den 18/1-22
2512121_0008.png
Energistyrelsens 'Analyse af geografisk differentierede
forbrugstariffer og direkte linjer' har fokus på større, kom-
mercielle anlæg, og hvorledes de kan indpasses i den
danske elinfrastruktur uden at give anledning til unødig
netudbygning. Analysen indeholder et forslag til en 'lokal
kollektiv tarifering', som vil gøre det enklere at tilslutte bo-
ligforeninger og lokale energifællesskaber til det kollektive
forsyningsnet. Analysen mangler dog at anvise de nødven-
dige ændringer i lovgivningen for at dette forslag kan gøre
op med de administrative og økonomiske hindringer, der
fortsat eksisterer for at borgere og kommuners deltagelse
i energi- og klimaomstillingen.
Dette baggrundsnotat peger på det behov, der er for æn-
dringer i lovgivning og net-selskabernes praksis for at en
inddragelse af borgerne kan blive til andet end gode inten-
tioner. Der er behov for et gunstigt regelsæt, som gør op
med de barrierer, som ligger i forlængelse af tidligere tiders
elinfrastruktur med klar adskillelse af elforbrugere og el-
produktion. Med retten til at udnytte lokal egenproduktion
af el, skal også lovgivning og praksis ændres. Ellers bliver
det potentiale, som borgerinddragelse i energi- og klimapo-
litikken åbner for, ikke frigjort.