Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 132
Offentligt
2508498_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Center for Energiadmini-
stration (MUN)
Dato
9. december 2021
J nr.
2021-12821
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om kompensation af elkunder
for netvirksomhedernes nødvendige omkostninger til nettilslutning, nettab,
drift og vedligehold for anlæg omfattet af § 30 i VE-loven og de nødvendige
omkostninger til nettilslutning af anlæg omfattet af elforsyningslovens § 67
(Kompensationsbekendtgørelsen)
Udkast til kompensationsbekendtgørelse blev sendt i ekstern høring den 11. okto-
ber 2021 med frist for afgivelse af høringssvar den 8. november 2021.
Der er modtaget i alt otte høringssvar i høringsperioden.
Følgende seks høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
Wind Denmark
Dansk Solkraft
Danske Revisorer
Dansk Industri
Eurowind Energy
Dansk Energi
MUN/MEU/MATL
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
-
Dansk Arbejdsgiverforening
Forbrugerrådet Tænk
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennem-
gået efterfulgt af Energistyrelsens bemærkninger. Bemærkningerne er markeret
med kursiv. De fremsendte høringssvar vil i deres fulde version blive tilgængelig-
gjort på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
1. Forlængelse af kompensationsordningen
2. Udligningsordningen
2.1. Fristen for ansøgning om udligning
2.2. Krav om dokumentation for betaling af fakturaer
3. Kompensationsordningen
3.1. Anvendelsesområde og definitioner
3.1.1. Anvendelsesområde
3.1.2. Kompensation af nødvendige omkostninger
3.1.3. Nettilslutningstidspunktet
3.2. Frister
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508498_0002.png
3.3. Revisorerklæring
3.4. Offentliggørelse af fordeling af omkostninger
3.5. Overgangsreglen
4. Midlertidige nettilslutninger
5. Øvrige emner
5.1 MVAR-spolebidrag
5.2.Leveringsproblemer
Ad 1. Forlængelse af kompensationsordningen
Dansk Energi finder, at der burde sikres en vedvarende ordning på finansloven til
finansiering af tilslutning af VE og den udbygning af det kollektive net, VE-indpas-
ning medfører. Alternativt bør kompensationsordningen, som beskrives i kompen-
sationsbekendtgørelsen, som minimum finde anvendelse frem til 2025 for at sikre
tilstrækkelig tid til at implementere en producentbetaling og undgå opbremsning af
VE-udrulningen i Danmark.
Dansk Solkraft og Eurowind Energy hilser kompensationsordningen velkommen,
men påpeger samtidigt, at problemet blot skubbes et år, og der derefter vil være en
markant nedgang i udvidelsen af den vedvarende energiproduktion i Danmark, hvis
der ikke findes en kollektiv model for udbygningen af elnettet fra 2023.
Wind Denmark bemærker, at tidsbegrænsningen i kompensationsordningen på ét
år medfører, at usikkerheden for projektudviklere og netselskaber har været så
stor, at det gennem det sidste år reelt ikke har været muligt for mange nye projekter
at indgå en nettilslutningsaftale.
Dansk Solkraft, Eurowind Energy og Wind Denmark opfordrer derfor til, at kompen-
sationsordningen forlænges til 2025, så branchen og myndigheder har tid til at lave
en holdbar model.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen skal bemærke, at kompensationsbekendtgørelsen udstedes med
hjemmel i elforsyningslovens § 6 e. Som det fremgår af bemærkningerne til be-
stemmelsen, skal kompensationsordningen alene finde anvendelse i 2022. Der er
således ikke mulighed for at lade kompensationsbekendtgørelsen finde anvendelse
i længere tid end lovhjemlen og den politiske aftale giver mulighed for.
Fra 2023 forventes der at gælde et nyt tarifsystem med producentbetaling, som
bl.a. skal dække netvirksomhedernes og Energinets omkostninger ifm. udbygning
af vedvarende energi. Kompensationsordningen er således en midlertidig ordning,
der skal bygge bro mellem den gamle PSO-finansierede udligningsordning og det
nye tarifsystem.
Side 2/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508498_0003.png
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i kompensationsbekendt-
gørelsen.
Ad 2. Udligningsordningen
Ad 2.1. Fristen for ansøgning om udligning
Dansk Energi bemærker, at det nuværende udkast til bekendtgørelse medfører en
række huller i administrationsgrundlaget. Hullerne skyldes bl.a. en kombination af
meget skarpe frister for ansøgning af brug af både udligningsordningen og kom-
pensationsordningen samt den administrative praksis.
Dansk Energi opfordrer til, at bekendtgørelsen justeres og præciseres, så netselsk-
aberne og dermed elforbrugerne ikke – og i modstrid med den politiske intention –
overlades en efterregning for tilslutning af VE-anlæg til og med 2022. Det kan bl.a.
ske ved, at anlæg, der er tilsluttet i 2021, men hvor der ikke kan søges om udlig-
ning til fristen den 3. januar, også omfattes af kompensationsordningen.
Kompensationsordningen finder kun anvendelse for anlæg, der nettilsluttes i 2022.
Ifølge bekendtgørelsen betyder det anlæg, der leverer elektricitet til det kollektive
elnet for første gang i 2022. Dermed falder omkostningerne, der er afholdt efter 3.
januar 2022 vedrørende nettilslutninger 2021 eller før, hverken under udlignings-
eller kompensationsordningen. Det er yderst uhensigtsmæssigt, idet denne regning
i sidste instans så risikerer at ende hos de lokale forbrugere i det respektive netom-
råde. Dansk Energi mener, dette må være en fejl og beder Energistyrelsen om at
tilrette bekendtgørelsen.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen skal indledningsvis bemærke, at ansøgningsfristen den 3. januar
2022 omhandler ansøgninger om udligning, og er derfor ikke behandlet i denne be-
kendtgørelse. Videre skal det bemærkes, at ansøgningsfristen den 3. januar 2022
var fastsat af hensyn til afslutning af PSO-regnskabet. På baggrund af de indkomne
høringssvar og opmærksomheden på, at der er risiko for, at netvirksomhederne
ikke vil kunne få dækket alle deres omkostninger ved etablering af nettilslutning i
2021 eller tidligere, vil fristen for ansøgning om udligning til etablering af nettilslut-
ning blive udsat til den 14. januar 2022. Såfremt netvirksomhederne ikke kan nå
denne frist, skal de senest den 14. januar 2022 indsende et dokumenteret skøn
over forventede nødvendige omkostninger afholdt i 2021 eller tidligere til nettilslut-
ning af anlæg nettilsluttet i 2021 eller tidligere. Denne frist er fastsat for at kunne fo-
retage de nødvendige regnskabsmæssige dispositioner i forbindelse med afslutnin-
gen af regnskabet for 2021. Ansøgningen om udligning kan i dette tilfælde indsen-
des senest den 1. april 2023.
Ændring af ansøgningsfristen er sket i elforsyningsloven, og har ikke givet anled-
ning til ændringer i kompensationsbekendtgørelsen.
Side 3/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508498_0004.png
Ad. 2.2. Krav om dokumentation for betaling af fakturaer
Dansk Energi bemærker, at det nuværende udkast til bekendtgørelse medfører en
række huller i administrationsgrundlaget. Hullerne skyldes bl.a., at Energistyrelsen
har valgt, hvor omkostninger skal være afholdt og alle fakturaer betalt, førend et
netselskab kan fremsende ansøgning om udligning.
Dansk Energi bemærker, at fristen for at søge om udligning til nødvendige omkost-
ninger til tilslutning af VE-anlæg er fastsat til den 3. januar 2022. Omkostningerne
kan kun udlignes, hvis anlægget er nettilsluttet i 2021 eller tidligere, og der kan kun
søges udligning for de omkostninger, der har været afholdt ved fristens udløb –
dvs. regninger, der modtages og/eller betales efter den 3. januar 2022, kan ikke
blive dækket gennem udligningsordningen. Da der typisk er 60 dages betalingsfrist
på regninger fra leverandører (til bl.a. validering, kontrol og godkendelser), og dertil
typisk også tid fra en leverance til modtagelse af regningen, betyder det i praksis, at
som minimum alle regninger, der ikke er modtaget mere end to måneder før fri-
stens udløb, ikke kan medtages i en ansøgning.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker indledningsvis, at ansøgningskravene i forbindelse med
udligningsordningen ikke fremgår af kompensationsbekendtgørelsen. Energistyrel-
sen kan dog oplyse om, at praksis for den gældende udligningsordning er, at det er
tilstrækkeligt, at der indsendes fakturaer som grundlag for vurderingen af de nød-
vendigudligningsberettigede omkostninger. Der er således ikke krav om, at der ind-
sendes dokumentation for betaling af de relaterede fakturaer ved ansøgning om
udligning, hvorfor en eventuel betalingsfrist ikke vil stå i vejen for indsendelse af an-
søgningen.
Bemærkningen giver derfor ikke anledning til ændringer i kompensationsbekendt-
gørelsen.
3. Kompensationsordningen
3.1. Anvendelsesområde og definitioner
3.1.1. Anvendelsesområde
Dansk Solkraft bemærker, at det bør præciseres hvilke ordninger, der er i brug. Har
man f.eks. foretaget irreversibel investering i 2021 under udligningsordningen, men
først får faktura i 2022, bør det præciseres hvilken ordning investeringen hører ind
under.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen alene omhandler kompensations-
ordningen, og derfor alene kan indeholde en afgrænsning af kompensationsordnin-
gens anvendelsesområde. Det er derfor ikke muligt heri at præcisere udligningsord-
ningens anvendelsesområde.
Side 4/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508498_0005.png
Det skal endvidere bemærkes, at bekendtgørelsens anvendelsesområde på bag-
grund af bemærkningerne i høringssvarene er udvidet, således at nogle nødven-
dige omkostninger til etablering af nettilslutning afholdt i 2022 kan dækkes, selvom
disse vedrører anlæg nettilsluttet i 2021 eller tidligere. Ligeledes er ansøgningsfri-
sten for ansøgning om udligning udsat således, at det bør være muligt at frem-
sende fakturaer for de nødvendige omkostninger afholdt i 2021 eller tidligere, der
ønskes udlignet.
3.1.2. Kompensation af nødvendige omkostninger
Dansk Energi bemærker, at fra 2022 justeres netselskabernes indtægtsrammer
som følge af udligningsordningens afskaffelse. Mekanikken herfor er beskrevet i
indtægtsrammebekendtgørelsen og bør ikke fremgå i nærværende bekendtgørelse,
da det kan føre til uoverensstemmelse mellem bekendtgørelsernes bestemmelser
og dermed skabe uklarhed om retstilstanden.
Konkret er nærværende bekendtgørelse forkert i forhold til at beskrive samspillet
mellem kompensationsordningen og den regulerede økonomi. Det er korrekt, at for
så vidt angår udbetalt kompensation knyttet til drift og nettab, så skal dette indreg-
nes som en regulatorisk driftsmæssig indtægt. Dette modsvares af, at netselsk-
abets indtægtsramme forhøjes til at dække omkostningerne til drift og nettab. Dette
er imidlertid ikke tilfældet for kompensation udbetalt i forbindelse med anlæg, hvor
indtægtsrammen i 2022 derimod justeres med et nettobeløb, som udgør forskellen
mellem det kompenserede beløb og anlægsomkostningen. Dermed holdes det
kompenserede beløb helt udenfor indtægtsrammen og belaster derfor ikke ind-
tægtsrammen som en regulatorisk indtægt. Dansk Energi opfordrer til, at de ind-
tægtsrammetekniske regler holdes alene i indtægtsrammebekendtgørelsen, alter-
nativt at der som minimum skabes enslydende bestemmelser.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at baggrunden for den indsatte definition af kompensa-
tion af nødvendige omkostninger i høringsudkastet var at skabe klarhed over hvilke
nødvendige omkostninger, der kunne kompenseres, herunder afgrænsningen i for-
hold til indtægtsrammen. På baggrund af de modtagne høringssvar er det tydeligt,
at den indsatte definition kan give anledning til uklarheder. Definitionen anses der-
for som uhensigtsmæssig, og på den baggrund er kompensationsbekendtgørelsen
tilrettet og den pågældende definition er således udgået.
3.1.3. Nettilslutningstidspunktet
Dansk Energi bemærker, at bekendtgørelsen i § 2, nr. 3 opstiller, en definition af
nettilslutningstidspunktet som det tidspunkt, hvor et VE-anlæg første gang leverer
elektricitet til det kollektive elforsyningsnet. Den eksakte formulering ”nettilslutnings-
tidspunkt”
benyttes ikke i den øvrige bekendtgørelse. Her bruges i stedet formuerin-
ger som f.eks. ”ved
etablering af nettilslutning”.
Dette skaber i praksis en usikker-
hed om, hvornår et anlæg ifølge bekendtgørelsen anses for nettilsluttet, og dermed
Side 5/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508498_0006.png
en usikkerhed for anvendelsesområdet af kompensationsordningen som sådan. Vi
vil bede Energistyrelsen om at præcisere dette i bekendtgørelsen.
Dansk Solkraft og Eurowind Energy bemærker, at det bør være det juridiske aftale-
tidspunkt fremfor den fysiske nettilslutningstidspunkt, der er afgørende for om inve-
steringen kan benyttes af overgangsordningen. Der kan være mange parametre
der er afgørende for, hvornår et anlæg bliver tilsluttet, som udviklerne af solanlæg
ikke selv kan kontrollere. Derfor bør det være den juridiske aftale der definerer an-
vendelsen. Grundlæggende anbefales det at indføre en skæringsdato, således en
juridisk tilslutningsaftale med et netselskab, der er indgået inden den 1. januar
2023, er omfattet af ordningen. Anlægsejere har hverken indflydelse på nettilslut-
ningstider eller eventuelle forsinkelser, hvorfor en præcisering af dette spørgsmål
kan øge investeringssikkerheden.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen skal bemærke, at det fremgår af den ”Opfølgende aftale ifm. Klima-
aftale for energi og industri mv.” af 17. december 2020, at ordningen omhandler
VE-anlæg tilsluttet nettet senest 31. december 2022. Dette fremgår ligeledes af be-
mærkningerne til elforsyningslovens § 6 e, som udgør hjemlen til udstedelse af
kompensationsbekendtgørelsen. Bekendtgørelsens anvendelsesområde er således
i overensstemmelse med den politiske intention og lovhjemlen, hvorfor det fortsat
er nettilslutningstidspunktet og ikke det juridiske aftaletidspunkt, der er afgørende
for, hvilke VE-anlæg der er omfattet af kompensationsordningen.
Ift. definitionen af nettilslutningstidspunktet, skal det bemærkes, at tidspunktet an-
vendes til afgrænsning af, hvilke VE-anlæg der er omfattet af kompensationsord-
ningen. Etableringen af nettilslutning omhandler afgrænsningen af omkostninger i
forbindelse med nettilslutningen, og der er således tale om to forskellige begreber.
Energistyrelsen har dog fundet anledning til at præcisere § 1, stk. 2, således at der
ikke opstår uklarheder. Således fremgår det nu, at nettilslutningstidspunktet samt
tidspunktet for afholdelse af omkostninger har betydning for, hvilke nødvendige om-
kostninger, der kan kompenseres.
3.2. Frister
Dansk Energi bemærker, at det nuværende udkast til bekendtgørelse vil medføre
en række huller i administrationsgrundlaget. Hullerne skyldes en kombination af
meget skarpe frister for ansøgning af brug af kompensationsordningen samt den
administrative praksis, Energistyrelsen har valgt, hvor omkostninger skal være af-
holdt og alle fakturaer betalt, førend et netselskab kan fremsende ansøgning om
kompensation.
De to overgange, først fra udligningsordningen til kompensationsordningen og der-
efter fra kompensationsordningen til det efterfølgende regime, har frister, der ska-
Side 6/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508498_0007.png
ber stor risiko for, at netselskaber ikke kan få dækket sine nødvendige omkostnin-
ger til tilslutning af VE-anlæg via de politisk bestemte ordninger. Når bekendtgørel-
sen fastsætter meget hårde frister, og når kompensationsordningens udformning
ikke efterlader nogen mulighed for at eftersende dokumentation, efterlades nets-
elskaber og forbrugere med store økonomiske usikkerheder.
Dansk Energi opfordrer til, at Energistyrelsen koordinerer ansøgningsfristerne og
ansøgningsregler med Forsyningstilsynet. Udover at ansøge Energistyrelsen om
kompensation skal netselskaberne vedrørende 2022 søge Forsyningstilsynet om
justering af indtægtsrammen. Her gælder også almindeligvis ansøgningsfrister, og
det kan for anlægsprojekter vise sig nødvendigt for netselskabet at kende de kom-
penserede beløb for anlægsprojekter, førend der kan søges om indtægtsrammefor-
højelse ved Forsyningstilsynet.
Dansk Energi bemærker således, at problemstilling om ikke at kunne afholde om-
kostninger inden fristen gælder for overgangen mellem 2022/2023. Her er tidsfri-
sten for at ansøge om nødvendige omkostninger til anlæg fastsat til den 1. novem-
ber 2022 uden mulighed for eftersendelse af dokumentation. Dvs. at alle regninger,
der ikke er modtaget, betalt og revideret allerede 1. november vedrørende en nettil-
slutning senest 31. december 2022, ikke bliver dækket af ordningen. Igen risikerer
det de lokale forbrugere at måtte betale.
En simpel løsning på problemet omhandlende de korte tidsfrister kan ifølge Danske
Energi være, at fristen for ansøgning om kompensation af nødvendige anlægsom-
kostninger, der for nærværende er sat til 1. november 2022, rykkes til fx 1. april
2023, således at netselskaberne har en reel mulighed for at kunne afholde alle om-
kostninger til nettilslutninger i 2022 inden fristen.
Som en nødløsning kan det for netselskaberne være en hjælp, hvis Energistyrelsen
eksplicit muliggør, at netselskaberne kan kompenseres, ifald de betaler regninger,
førend arbejdet med nettilslutning er færdiggjort. Dette vil kunne begrænse proble-
met med de skarpe tidsfrister og dermed reducere regningen, som den lokale for-
bruger vil skulle ende med at betale. At få udskudt fristen er dog at foretrække frem
for denne løsning, da forudbetaling af leverandører er en risikofyldt manøvre.
Dansk Energi har bedt Energistyrelsen om at bekræfte, at en sådan praksis er i
overensstemmelse med retningslinjerne for at få udbetalt kompensation; altså at
omkostninger til en nettilslutning, der i øvrigt sker inden den 31. december 2022,
kan betales forud, og dermed betragtes som en afholdt omkostning.
Kravet om en revisorerklæring, der fremføres i revisorinstruksen, forværrer proble-
met yderligere. Hvis omkostningerne både skal være afholdt, og hvert enkelt bilag
skal kontrolleres og godkendes af en revisor inden fristen, skubber dette den sene-
ste nettilslutningsaktivitet, der kan dækkes af ordningen, yderligere tilbage i tid.
Side 7/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508498_0008.png
DI noterer sig, at der ved bekendtgørelsen udover krav om, at anlæggene skal
være tilsluttet i 2022, stilles krav om, dels at ansøgning for omkostninger til nettil-
slutning sker senest 1. november 2022, dels at ansøgningsfristen for omkostninger
til nettab, drift og vedligehold sker senest 10. januar 2023, dels at omkostninger
skal være afholdt og betalt, og dels at der indføres krav om revisorpåtegning.
DI vurderer, at disse krav og tidsfrister risikerer at give anledning til, at der er
omkostninger for netvirksomhederne, som ikke kan blive dækket af
kompensationsordningen. Dels vil omkostninger til anlæg nettilsluttet i 2021, der
ikke dækkes af udligningsordningen, samt afholdte omkostninger til anlæg, der ikke
når at blive tilsluttet i 2022, ikke kunne dækkes af overgangsordningen. Hertil vil
omkostninger afholdt i november og december blive svære at få dækket, fordi der
typisk opereres med en betalingsfrist på 60 dage. Herudover betyder kravet om re-
visorpåtegning, at det kan blive svært at nå ansøgningsfristen for omkostninger til
nettilslutning d. 1. november for omkostninger afholdt i den sidste del af året (ikke
bare november og december).
Alt i alt betyder de nævnte krav og frister således, at netvirksomhederne risikerer at
stå tilbage med en række omkostninger, der hverken kan dækkes af udligningsord-
ningen eller af kompensationsordningen. Disse omkostninger kan netselskaberne
kun opkræve ét sted, nemlig hos slutbrugerne, hvilket i DI’s øjne ikke er accepta-
belt. Hertil bør administrationen af ordningen ikke stå i vejen for de politiske intenti-
oner om at dække omkostningerne i forbindelse med afskaffelsen af udligningsord-
ningen, indtil man har en ny løsning på plads.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, ansøgningsfristen den 1. november 2022 var fastsat af
hensyn til, at alle anmodninger om kompensation kunne blive behandlet inden for
rammerne af finansloven for 2022, som forudsætter, at sagsbehandlingen er afslut-
tet, så der kan ske bevillingsafregning ultimo januar 2023. På baggrund af de ind-
komne høringssvar og opmærksomheden på, at der er risiko for, at netvirksomhe-
derne ikke vil kunne få dækket alle deres omkostninger ved etablering af nettilslut-
ning, er fristen for ansøgning om kompensation til etablering af nettilslutning blevet
udsat til den 13. januar 2023. Såfremt netvirksomhederne ikke kan nå denne frist,
skal de senest den 13. januar 2023 indsende et dokumenteret skøn over forven-
tede nødvendige omkostninger afholdt i 2022 til nettilslutning af anlæg i 2021 eller
tidligere samt nødvendige omkostninger til anlæg nettilsluttet i 2022. Denne frist er
fastsat for at kunne foretage de nødvendige regnskabsmæssige dispositioner i for-
bindelse med afslutningen af regnskabet for 2022. Ansøgning om kompensation
kan i disse tilfælde indsendes senest den 1. april 2023.
I forhold til koordinering med Forsyningstilsynets ansøgningsfrister bemærkes det,
at ansøgningsfristen den 1. april 2023 er det seneste tidspunkt, hvor der kan ansø-
Side 8/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508498_0009.png
ges om kompensation for nødvendige omkostninger. Netvirksomhederne har såle-
des mulighed for at ansøge om kompensation forud for ansøgningsfristen, og Ener-
gistyrelsen behandler løbende de indkomne ansøgninger.
3.3. Revisorerklæring
Dansk Energi bemærker, at kravet om en revisorerklæring, der fremføres i revisor-
instruksen, forværrer problemet med fristerne yderligere. Hvis omkostningerne
både skal være afholdt, og hvert enkelt bilag skal kontrolleres og godkendes af en
revisor inden fristen, skubber dette den seneste nettilslutningsaktivitet, der kan
dækkes af ordningen, yderligere tilbage i tid.
Dansk Energi bemærker desuden, at det i bilag 1, pkt. 2, står anført, at: ”Revisio-
nen skal herunder omfatte en kontrol af, at de oplyste avancer er markedssva-
rende, samt at de fakturerede mængder er tilsvarende anvendt”. Dette er efter
Dansk Energis opfattelse en betydelig skærpelse ift. OECDs TP-guide-lines. At
tjekke markedsavancer er ikke noget, der er muligt for en revisor, og det bør heller
ikke være en nødvendighed i forhold til at sikre, at netselskaberne agerer markeds-
mæssigt.
Revisorens opgave bør bestå i at tjekke, at de afholdte omkostninger er korrekte ift.
leverancer og installationer. Slutteligt bør revisoren tjekke, i tilfælde af arbejde mel-
lem koncernforbundne virksomheder, at markedsmæssighedsdokumentationen iflg.
elforsyningsloven er overholdt.
Desuden bemærkes det i bekendtgørelsen, at netselskaberne selv afholder om-
kostningen for revisorerklæringen, og at denne ikke omfattes af kompensationsord-
ningen. Dansk Energi beder Energistyrelsen bekræfte, at netselskaberne kan få
indtægtsrammeforhøjelse for dette, jf. indtægtsrammebekendtgørelsens § 39. De
udfordrer desuden hensigtsmæssigheden i, at de lokale forbrugere skal betale reg-
ningen herfor.
Danske Revisorer bemærker, at der flere steder er begreber og ordvalg, der bør til-
passes, f.eks. indeholder bekendtgørelsens § 4 formuleringen ”statsautoriseret eller
registreret revisor”, hvilket bør være ”godkendt revisor”, idet dette begreb vil om-
fatte begge former for revisorer. Det bemærkes i øvrigt, at der ikke arbejdes med
en graduering således, at kravet om revisorerklæring er afhængig af størrelsen af
tilskuddet, og at dette kan tilføjes på samme måde, som det kendes fra andre til-
skudsordninger, hvor kravet til revisor og involvering af revisor er defineret ud fra
størrelsen af tilskuddet.
Danske Revisorer bemærker desuden, at det i henhold til revisionsinstruksens pkt.
2 og 4 fremgår, at revisor skal påse, at de medtagne avancer er ”markedssva-
rende”. Dette kræver umiddelbart, at der indarbejdes en nærmere konkret definition
Side 9/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508498_0010.png
af, hvornår dette er tilfældet. Dette kunne fx indgå i bekendtgørelsens § 2. Et alter-
nativ er at indsætte en konkret og fyldestgørende definition i selve revisionsinstruk-
sen. Det samme gør sig gældende i forhold til, at revisor skal påse, at udbudsloven
er overholdt, hvor der også vil være behov for en konkret og fyldestgørende defini-
tion i selve instruksen i forhold til, præcist hvad revisor skal påse er overholdt i ud-
budsloven.
Danske Revisorer finder, at der bør vedlægges et eksempel på, hvilken type revi-
sorerklæring der ønskes af hensyn til at undgå, at forskellige revisorer udarbejder
forskellige revisorerklæringer. Det vil ligeledes være langt mere effektivt, om styrel-
sen stiller en erklæringsskabelon til rådighed, fremfor at den enkelte revisor skal
udarbejde en sådan. Styrelsen bør kontakte et revisionsfirma om kvalitetssikring af
en sådan erklæringsskabelon. Der findes flere forskellige typer af revisorerklærin-
ger. Vi antager, der skal udarbejdes en ISA 800-revisorer-klæring, men også med
afsnit om udtalelse om forvaltningsrevision og juridisk-kritisk revision, jf. revisionsin-
struksens pkt. 3.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at kravene til dokumentation for nødvendige omkostnin-
ger fremover vil være, at der skal indsendes en revisorerklæring, der dokumente-
rer, at de nødvendige omkostninger, der ønskes kompenseret, er afholdt og betalt.
Baggrunden herfor er Økonomistyrelsens nye vejledning om effektiv tilskudsforvalt-
ning (som forventeligt kommer til at gælde fra 1. januar 2022), hvori det for andre
ordninger fastsættes, at tilskud over 1 mio. kr. skal være revisorerklæret. Henset til
bl.a. udbetalingernes størrelse er det derfor fundet hensigtsmæssigt, at der også
anvendes revisorerklæring for denne ordning.
I forhold til problemstillingen omkring overholdelse af fristen for ansøgning om kom-
pensation 1. november 2022 henvises der til Energistyrelsens bemærkninger under
pkt. 3.2.
På baggrund af høringssvarene omkring at revisorerklæringen skal indeholde en
kontrol af, at avancer er markedssvarende samt skal påse, at udbudsloven er over-
holdt, vil kravene til revisorerklæringens indhold i bekendtgørelsen bliver ændret.
Revisorerklæringen vil således alene skulle anvendes til at dokumentere, at de på-
gældende fakturaer vedrører det projekt, der er ansøgt om kompensation til, samt
at disse er betalt.
Energistyrelsen vil herefter selv skulle vurdere om avancer er markedssvarende
mv., hvorfor det også fremover vil være nødvendigt at ansøgere indsender faktu-
raer, der relaterer sig til det anlæg, der ansøges om kompensation til.
I forhold til ønsket om, at omkostninger til revisorerklæringen kan dækkes ved ind-
tægtsrammeforhøjelse, skal Energistyrelsen bemærke, at bekendtgørelsen vil blive
Side 10/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508498_0011.png
ændret således, at det vil være muligt at få kompenseret omkostninger til revisorer-
klæring. Omkostningen til revisorerklæring kan således medtages i opgørelsen
over det beløb, som der anmodes om kompensation for. Idet det er muligt at opnå
dækning for omkostningerne til revisorerklæringen, vil der ikke blive indsat en gra-
duering, således at revisorerklæringen kan udelades ved nogle ansøgninger om
kompensation.
Endeligt skal Energistyrelsen bemærke, at der vil blive vurderet på behovet for at
udarbejde et eksempel på en revisorerklæring. Dette vil dog alene være en vejled-
ning og giver derfor ikke anledning til ændringer i kompensationsbekendtgørelsen.
Kompensationsbekendtgørelsen tilpasses desuden de mindre sproglige rettelser
som foreslået af Danske Revisorer.
3.4. Offentliggørelse af fordeling af omkostninger
Danske Energi bemærker, at § 8 beskriver, at netselskaberne skal redegøre for,
hvordan omkostninger fordeles efter kundegruppe. Fra Dansk Energis side forstår
de intentionen herved, så det godtgøres, hvor meget forbrugerne i et netområde er
blevet kompenseret som følge af ordningen.
Anvisningen er imidlertid meget kort og upræcis. Netselskaberne har i praksis brug
for en mere nøjagtig anvisning for, hvordan Energistyrelsen i praksis forestiller sig,
at netselskaberne på tilfredsstillende vis redegør for omkostningsfordelingen fordelt
på kundegrupper. Herunder bør det specificeres, hvad der menes med kundegrup-
per, og om det afspejler de køberkategorier EFL § 73 henviser til.
Dansk Energi bemærker desuden, at selve fristen for denne opgørelse, der er angi-
vet i § 8, stk. 2, er umulig at overholde, når den sammenholdes med de frister, der
er gældende under indtægtsrammebekendtgørelsen. Dansk Energi foreslår, at der i
stedet laves en samlet opgørelse heraf, ifm. at Forsyningstilsynet træffer afgørelse
for indtægtsrammerne for 2022, og at det overlades til Forsyningstilsynet at sætte
retningslinjerne for denne opgørelse.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at kravet om offentliggørelse af fordelingen af omkost-
ninger på specifikke kundegrupper oprindelig havde til hensigt at gøre det synligt
hvilke kundegrupper, den udbetalte kompensation ville komme til gode.
På baggrund af det indkomne høringssvar og uklarhederne i forbindelse med be-
stemmelsen, er denne imidlertid blevet fjernet fra bekendtgørelsen, og der stilles
således ikke længere krav om offentliggørelse af fordelingen af omkostninger på
specifikke kundegrupper i bekendtgørelsen.
3.5. Overgangsreglen
Side 11/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508498_0012.png
Dansk Energi bemærker, at der opstår en udfordring specifikt ifm. overgangsord-
ningen, fordi bekendtgørelsen fastsætter, at det er bestemmende, at en omkostning
er afholdt i 2022, for at den kan dækkes af overgangsordningen. Dansk Energi fin-
der, at dette må være en fejl, da det i udgangspunktet er fastlagt, at tilslutningstids-
punktet er bestemmende for, hvilken ordning et anlæg omfattes af. Dette vil vi bede
Energistyrelsen korrigere, da det ellers ikke vil være muligt at få dækket omkostnin-
ger vedrørende anlæg tilsluttet i 2022, som er afholdt i tidligere år. Det er ganske
kritisk, da store tilslutningsprojekter sagtens kan strække sig over flere år, mens der
jo først er mulighed for at søge i nettilslutningsåret 2022.
De nævnte udfordringer forværres af, at bekendtgørelsen fastlægger, at omkostnin-
ger afholdt i 2021 vedrørende en nettilslutning, der finder sted i 2022, ikke kan
dækkes, jf. § 13, stk. 3. Tilslutningsprojekterne kan nemt strække sig over flere år,
og i en situation hvor de fleste omkostninger er afholdt i ét år, men nettilslutningen
har fundet sted i et andet, vil netselskabet ikke kunne søge om kompensation. Ta-
ges den formålsskadelige karakter af reglen i betragtning, er Dansk Energi af den
overbevisning, at der må være tale om en fejl. Dansk Energi beder Energistyrelsen
om at justere og præcisere bekendtgørelsen, således at alle omkostninger forbun-
det med anlæg tilsluttet i 2022, herunder anlæg midlertidigt nettilsluttet i 2021, om-
fattes, også selvom omkostningerne er afholdt i tidligere år.
Dansk Energi bemærker, at udkastet i § 13, stk. 2, fastsætter, at bekendtgørelsen
ikke finder anvendelse for ansøgninger om etablering af nettilslutning, der er indgi-
vet før 1. januar 2022. Energistyrelsen har overfor Dansk Energi oplyst, at bekendt-
gørelsens § 13, stk. 2, vedrører det tidligste tidspunkt, som et netselskab kan an-
søge Energistyrelsen om kompensation. Vi skal bede Energistyrelsen bekræfte
denne forståelse.
I § 13, stk. 4, erklæres det, at bekendtgørelsen ikke finder anvendelse for netvirk-
somhedernes nødvendige omkostninger ved at være nettilsluttet i 2021 eller tidli-
gere. Det er uklart, hvad denne formulering omhandler, herunder om der er tale
om, at omkostninger til nettab, drift og vedligehold omhandlende 2021 og tidligere
år ikke kan dækkes af kompensationsordningen. Dansk Energi ønsker derfor, at
denne formulering præciseres.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at fristen for ansøgning om udligning af nødvendige
omkostninger til etablering af nettilslutning den 3. januar 2022 for VE-anlæg nettil-
sluttet i 2021 eller tidligere er behandlet i § 6, stk. 5, i elforsyningsloven.
Da overgangsreglen fremgår direkte af loven og gengivelsen heraf i bekendtgørel-
sen har givet anledning til tvivl og uklarheder, vil gentagelsen af lovens overgangs-
bestemmelse udgå af kompensationsbekendtgørelsen. § 13, stk. 2 - 4, der fremgår
af høringsudkastet til bekendtgørelsen, udgår således.
Side 12/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508498_0013.png
4. Midlertidige nettilslutninger
Dansk Energi bemærker, at der ikke er en fuldendt overgang mellem de to ordnin-
ger, hvilket betyder, at ingen af ordningerne giver dækning for anlæg, der idriftsæt-
tes i 2021, men hvor nettilslutningen færdiggøres i 2022. Dette skyldes, at der er en
del tilslutningsarbejde, der udestår efter den første elektricitet er leveret til det kol-
lektive net. Sker idriftsættelsen af et anlæg derfor sidst i 2021, og det efterfølgende
tilslutningsarbejde (samt afholdelsen af de dertilhørende omkostninger) dermed
skubbes ind i 2022, falder disse omkostninger udenfor begge ordningers anvendel-
sesområde.
Dansk Energi understreger, at der kan pågå betydelige omkostninger til en nettil-
slutning efter første elektricitet er leveret til nettet. Dette sker eksempelvis, når et
netselskab udfører en midlertidig tilslutning af VE-anlægget. Fra den midlertidige til
den endelige tilslutning, vil der stadigvæk være nødvendige omkostninger til nettil-
slutning af anlægget. Dansk Energi beder Energistyrelsen bekræfte, at disse om-
kostninger betragtes som nødvendige omkostninger, der kan dækkes af kompen-
sationsordningen på lige vilkår med omkostningerne frem til det tidspunkt, hvor der
første gang leveres elektricitet til det kollektive elnet. Det har været normal praksis i
udligningsordningen, at denne dækker omkostninger ved nettilslutning, som ligger
efter tidspunktet for første levering af elektricitet til det kollektive elnet.
Dansk Energi bemærker desuden, at nettilslutningstidspunktet i bekendtgørelsens
§ 2 er defineret som det tidspunkt, hvor der første gang leveres strøm til det kollek-
tive net. Typisk vil der ske en midlertidig nettilslutning, hvor der leveres el til det kol-
lektive elnet. Efter dette tidspunkt udestår der stadigvæk en væsentlig del af an-
lægsprojektet, frem til at den endelige nettilslutning er færdiggjort. I tilfælde af en
midlertidig nettilslutning tæt på de respektive tidsfrister i udligningsordningen såvel
som i kompensationsordningen vil en betydelig del af omkostningerne til nettilslut-
ningen falde uden for fristen. Dette forhold har den effekt, at alle omkostninger kun
kan medtages i ansøgningen, hvis den midlertidige nettilslutning sker i god tid in-
den de respektive frister.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at problemstillingen omkring den manglende omkost-
ningsdækning ved midlertidige nettislutninger udspringer af den oprindelige frist for
ansøgning om udligning den 3. januar 2022 for anlæg, der var nettilsluttet i 2021 el-
ler tidligere, og begrænsningen i kompensationsordningens anvendelsesområde.
Som det fremgår af pkt. 2.1, er ansøgningsfristen den 3. januar 2022 nu udsat til
14. januar 2022. Såfremt netvirksomhederne ikke kan nå denne frist, skal de se-
nest den 14. januar 2022 indsende et dokumenteret skøn over forventede nødven-
dige omkostninger afholdt i 2021 eller tidligere til nettilslutning af anlæg nettilsluttet i
Side 13/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508498_0014.png
2021 eller tidligere, og fremsende ansøgning om udligning af nødvendige omkost-
ninger til etablering af VE-anlæg nettilsluttet i 2021 eller tidligere senest den 1. april
2023.
Endvidere er bekendtgørelsens anvendelsesområde i § 1, stk. 2, ændret således,
at det sikres, at den rejste problemstilling er løst. Bekendtgørelsens anvendelses-
område er udvidet således, at nødvendige omkostninger afholdt i 2022 til etablering
af nettilslutning af anlæg omfattet af VE-lovens § 30 og anlæg omfattet af elforsy-
ningslovens § 67, og hvor anlæggets nettilslutningstidspunkt er 2021 eller tidligere,
kan kompenseres. Nødvendige omkostninger afholdt i 2021 eller tidligere for på-
gældende anlæg skal dog søges dækket gennem udligningsordningen.
Dette betyder i praksis, at hvis et anlæg midlertidigt nettilsluttes i 2021 eller tidli-
gere, hvorefter der afholdes omkostninger til forstærkninger i 2022, vil der være
mulighed for at få samtlige nødvendige omkostninger hertil udlignet henholdsvis
kompenseret. De nødvendige omkostninger til midlertidig nettilslutning afholdt i
2021 eller tidligere skal behandles efter reglerne om udligning, hvor ansøgningsfri-
sten er udsat til 14. januar 2022. Hvis denne frist ikke kan nås, skal der indsendes
en opgørelse med et dokumenteret skøn over omkostninger senest den 14. januar
2022 og fremsende ansøgning om udligning af nødvendige omkostninger senest
den 1. april 2023. De nødvendige omkostninger til forstærkningen, der afholdes i
2022 skal behandles efter reglerne om kompensation, dvs. der skal indsendes an-
søgning om kompensation til etablering af nettilslutning inden den 13. januar 2023.
Såfremt netvirksomhederne ikke kan nå denne frist, skal der skal indsendes en op-
gørelse med et dokumenteret skøn over omkostninger senest 13. januar 2023, lige-
som der efterfølgende skal ansøges om kompensation efter bekendtgørelsens
krav.
5. Øvrige emner
5.1. MVAR-spolebidrag
Dansk Energi bemærker, at det før udligning blev bevilliget efter faktiske omkost-
ninger, var praksis, at der blev indregnet et MVAR-spolebidrag i kabelprisen. Kom-
pensationsordningen er designet sådan, at kompensationsmidler bevilges efter fak-
tiske omkostninger. I et sådant regime er MVAR-spolebidraget til kabler næppe en
mulighed. Dermed er der en opgave i at opstille klare retningslinjer for, hvad der
skal til for, at et anlægsprojekt kan blive kompenseret for sine omkostninger til en
MVAR-spole. Der kan eksempelvis være tilfælde, hvor et netselskab har indgået
flere nettilslutningsaftaler i et område. Hvert enkelt anlægsprojekt skaber ikke nød-
vendigvis i sig selv et behov for en slukkespole og/eller MVAR-spole, men summen
af projekter gør, at det er bydende nødvendigt at installere. Dansk Energi vil gerne
bede Energistyrelsen om at præcisere retningslinjerne for kompensation af slukkes-
poler og MVAR-spoler under kompensationsordningen. En løsning kunne være, at
netselskabet kan få kompensation for en slukkespole/MVAR-spole, hvis det kan
Side 14/15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508498_0015.png
sandsynliggøres, at mængden af nye tilslutninger tilsammen vil skabe behov for en
slukkespole/MVAR-spole af en given størrelse.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at kompensationsbekendtgørelsen ikke beskriver den
nævnte problemstilling. Der er således tale om en praksis, der er gældende for den
tidligere udligningsordning, og som videreføres med kompensationsordningen.
Bemærkningen giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
5.2. Leveringsproblemer
Dansk Energi bemærker, at branchen aktuelt har en udfordring med ekstraordinært
lange leveringstider på essentielle komponenter. De lange leveringstider kan for-
sinke nettilslutningstidspunktet i en sådan grad, at nettilslutningen ikke kan foreta-
ges i 2022, og dermed kan omkostningerne dertil ikke dækkes af kompensations-
ordningen. I en række tilfælde kan leveringstiden forkortes betydeligt mod en øko-
nomisk kompensation til leverandøren. Dansk Energi beder om en præcisering af, i
hvilken udstrækning og under hvilke forudsætninger, netselskaberne kan få bevil-
get kompensation for meromkostningerne til hurtig levering.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at kompensationsordningen giver mulighed for at få
kompenseret de nødvendige omkostninger til nettilslutning af VE-anlæg, der nettil-
sluttes senest den 31. december 2022. Foretages nettilslutningen efter den 31. de-
cember 2022 vil omkostningerne hertil skulle indregnes i producenttarifferne.
Bekendtgørelsen tager ikke konkret stilling til den pågældende problemstilling, men
det er alene nødvendige omkostninger ved etableringen af nettilslutningen senest
31. december 2022, der kan kompenseres. Om en økonomisk kompensation til en
leverandør med henblik på hurtigere levering kan anses som en nødvendig om-
kostning vurderes i forbindelse med sagsbehandlingen af den konkrete ansøgning
og afhænger af en konkret og individuel vurdering af den pågældende omkostning.
Det er således ikke muligt generelt at tilkende, om omkostninger til økonomisk
kompensation til en leverandør med henblik på hurtigere levering kan anses som
en nødvendig omkostning.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i kompensationsbekendtgørelsen.
Side 15/15