Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 132
Offentligt
2508496_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
VE
Dato
23-11-2021
J nr.
2021 - 6866
/kten, npbg, eax
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller,
solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker
Udkast til bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker blev sendt i ekstern høring den 5. juli 2021
med frist for afgivelse af høringssvar den 27. august 2021.
Der er modtaget i alt 12 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 10 høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til
bekendtgørelsen:
Dansk Industri
Dansk Energi
Danske Havne
Better Energy
Energinet
Dansk Solkraft
European Energy
Eurowind Energy A/S
Wind Denmark
N1 A/S
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
bekendtgørelsen:
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Forbrugerrådet Tænk har oplyst, at de af ressourcemæssige årsager ikke har haft
mulighed for at forholde sig til høringsmaterialet.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508496_0002.png
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive
gennemgået efterfulgt af Energistyrelsens bemærkninger for hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv.
I forbindelse med høringen er der indkommet høringssvar vedr. dele af
bekendtgørelsen, der ikke er omfattet af høringen. Disse besvares ikke i
høringsnotatet. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de
fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Derudover er Energistyrelsen blevet opmærksom på, at der utilsigtet er blevet
fjernet en definition af en
eksisterende station
i bekendtgørelsens § 1, stk. 2, nr. 2.
Det har alene været hensigten at tilrette definitionen i overensstemmelse med
ændringen af § 4, og denne fejl er derfor tilrettet.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1 Klarhed om rammerne for producentbetaling
Nr. 2 Justering af § 4
Nr. 3 Dispensation
Nr. 4 Definition af relevant spændingsniveau
Nr. 5 Anvendelsesområde
Nr. 6 Øvrige svar
Ad nr. 1: Klarhed om rammerne for producentbetaling
Dansk Industri bemærker, at udkastet til bekendtgørelsen ikke bidrager til at skabe
klarhed over rammerne omkring indholdet i den politisk besluttede
producentbetaling, og at det således er uklart, hvordan de omkostninger som
tidligere har været omfattet af udligningsordningen håndteres.
Dansk Energi skriver, at lovudkast og tilhørende bekendtgørelse bør
gennemskrives, så det klart fremgår, hvordan netvirksomhederne kan dække deres
udgifter til det bagvedliggende net. Dansk Energi skriver, at der opstår en uklarhed i
lovgivningen når bekendtgørelsens omkostningsfordeling sammenholdes med
bemærkningerne i lovforslag om ændring af lov om elforsyning og forskellige andre
love, som har været i høring samtidig med bekendtgørelsen.
Dansk Solkraft og Eurowind Energy A/S bemærker, at det med de foreslåede
ændringer i lov om elforsyning og ændringerne i denne bekendtgørelse er uklart,
hvilke omkostninger anlægsejer skal forvente, og hvilke omkostninger der skal
indgå i en producentbetaling.
Side 2/7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508496_0003.png
Energinet bemærker, at fortolkningen af bekendtgørelsen sammenholdt med
elforsyningsloven bør tydeliggøres, så den ikke giver anledning til uhensigtsmæssig
uklarhed om retstilstanden.
Energistyrelsens bemærkninger:
Reglerne i nettilslutningsbekendtgørelsen fastlægger en indledende
omkostningsfordeling mellem anlægsejer og net- eller transmissionsvirksomheden.
Dette er dog ikke til hinder for, at net- eller transmissionsvirksomheden kan opnå
dækning for deres omkostninger gennem godkendte tariffer. For at skabe klarhed
om reglerne har Energistyrelsen udarbejdet et fortolkningsnotat, som er blevet delt
med DE og Energinet i juli 2021.
I notatet, som også blev udsendt til aktørerne forud for Energinets aktørmøde om
producenttariffer den 29. september 2021, fremgår det klart, at
nettilslutningsbekendtgørelsen regulerer, hvor grænsefladen lægges mellem
anlægsejers egne anlæg og så det kollektive elnet.
Nettilslutningsbekendtgørelsens regler om den indledende omkostningsfordeling
mellem anlægsejer og net- eller transmissionsvirksomhed kan altså ikke tolkes som
en forhindring for, at de kollektive elforsyningsvirksomheders omkostninger
relateret til tilslutning af VE-anlæg, kan dækkes af opstillerne over tariffer eller
tilslutningsbidrag. Således udgør bekendtgørelsen ikke en barriere for, at de
kollektive elforsyningsvirksomheder kan opkræve tilslutningsbidrag.
Det bemærkes, at nettilslutningsbekendtgørelsen skal læses i forlængelse af
foreslåede ændringer i § 8 og § 73 i elforsyningsloven. Herefter videreføres de
kollektive elforsyningsvirksomheders mulighed for at få dækket de omkostninger,
som påhviler dem ifølge VE-lovens § 30 og elforsyningslovens § 67.
Ovenstående har været drøftet med Forsyningstilsynet, der har bekræftet denne
forståelse over for Energistyrelsen.
Ad nr. 2: Justering af § 4
Dansk Energi kvitterer for intentionen bag justeringen af bestemmelsen, som de er
enige i. Dansk Energi påpeger dog, at henvisningen til nærmeste station vil skabe
problemer for tilslutning af mindre anlæg som tilsluttes i en 10 kV-station og foreslår
at bestemmelsen ændres så det laveste relevante spændingsniveau der kan tages
udgangspunkt i er nærmeste 50/60 kV-station. Dansk Energi foreslår derudover, at
der åbnes for yderligere fleksibilitet ved at der gives mulighed for, at
netvirksomheden kan anvise et tilslutningspunkt, som ligger fjernere end den
nærmeste station og så godtgøre den enkelte VE-anlægsejer for
meromkostningerne herved.
Side 3/7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508496_0004.png
European Energy bifalder ændringen af § 4, men forslår at åbne for mulighed for at
VE-producenter i alle tilfælde anlægger hele nettet, men at VE-producenten
kompenseres for den ekstra omkostning ved ikke at nettilslutte i nærmeste
eksisterende station.
Danske Havne støtter justeringen af § 4 og foreslår, at forslaget ikke kun
omhandler tilslutning af VE-anlæg, men også kan omfatte tilslutning til
landstrømsanlæg.
Wind Denmark, Dansk Solkraft og Eurowind Energy A/S er positive over for
ændringen i § 4.
Energistyrelsens bemærkninger:
Dansk Energi har i forbindelse med høringen gjort opmærksom på, at den nye
formulering af § 4 kan give vanskeligheder for anlæg der tilsluttes på f.eks. 10 kV.
Dette har ikke været hensigten med ændringen og bekendtgørelsen præciseres
derfor således, at der fremadrettet skal anvises et tilslutningspunkt som ikke ligger
længere fra anlægget end nærmeste station på det relevante spændingsniveau på
mindst 50-60 kV.
Det bemærkes i øvrigt, at hvis der er enighed mellem VE-producent og net- eller
transmissionsvirksomhed, er der i medfør af den nye bestemmelse i § 4, stk. 3
mulighed for, at Energistyrelsen kan dispensere fra § 4, stk. 1 og 2, hvilket vil
medføre, at VE-producenten skal anlægge hele nettet frem til et tilslutningspunkt,
som net- eller transmissionsvirksomheden anviser i medfør af § 3. Det vil komme
an på net- eller transmissionsvirksomhedernes tarifmetoder – herunder de
kommende tarifmetoder med producentbetaling – hvordan net- eller
transmissionsvirksomhedernes omkostninger skal dækkes.
Landstrømsanlæg forstås som et anlæg der forbruger el og som ikke producerer el.
I den forbindelse bemærkes det, at nærværende bekendtgørelse, der har været
sendt i høring, alene vedrører elproduktionsanlæg og ikke elforbrugsanlæg.
Ad nr. 3: Dispensation
Dansk Energi og Dansk Solkraft støtter indsættelsen af en eksplicit
dispensationsmulighed i forhold til § 4, men foreslår at tilsvarende mulighed
indføres for § 3. Dansk Energi er grundlæggende enige i princippet om, at
tilslutningspunktet skal anvises der hvor der er de laveste omkostninger samlet set,
men at det kan give mening at dispensere fra denne regel i situationer, hvor
anlægsejer og netvirksomhed begge ønsker et andet tilslutningspunkt.
Side 4/7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508496_0005.png
Better Energy foreslår, at dispensationsmuligheden udvides til også at omfatte § 3 i
de tilfælde, hvor parterne er enige om det og net- eller
transmissionsvirksomhedens omkostninger ikke overstiger de omkostninger de ville
have haft ved nettislutning efter § 3.
European Energy skriver, at dispensationsmuligheden er underlagt en unødvendig
begrænsning, idet dispensation fra § 4 sker under forudsætning af at der i stedet
tilsluttes efter § 3.
Wind Denmark stiller sig positive overfor, at det tydeliggøres at der kan søges
dispensation fra § 4 og opfordrer til at der indføres en lignende mulighed for
tilslutning efter § 3 som gør det muligt at tilslutte i et punkt der ikke nødvendigvis er
ensbetydende med de laveste samfunds- eller projektøkonomiske omkostninger.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at det følger af artikel 7, stk. 3 litra c i Kommissionens
Forordning (EU) 2016/631 (RfG-forordningen) at net- eller
transmissionsvirksomheden skal sikre, at nettilslutning, sker efter princippet om
optimering mellem den højeste samlede effektivitet og de laveste samlede
omkostninger for alle involverede parter. Bekendtgørelsens bestemmelser skal
læses i overensstemmelse hermed. Det er derfor ikke umiddelbart muligt at indføre
dispensation, fra § 3 eller give aftalefrihed i forhold til efterlevelsen heraf.
Energistyrelsen bemærker endvidere, at § 3 i udkastet til bekendtgørelsen ikke
forudsætter en fastsættelse af tilslutningspunkt i allerede eksisterende net. Der
henvises i denne henseende til bestemmelsens stk. 3, der vedrører udbygning og
forstærkning af det kollektive elforsyningsnet, og således muliggør udbygning af det
kollektive net i forbindelse med anvisningen af et tilslutningspunkt.
Energistyrelsen bemærker yderligere, at anvisning af tilslutningspunkt sker efter
anmodning fra VE-opstilleren. Såfremt VE-opstilleren i forbindelse med dialogen
med net- eller transmissionsvirksomheden modificerer sin anmodning i relation til
anlæggets fulde kapacitet, vil det ikke kræve nogen dispensation at anvise et
tilslutningspunkt med udgangspunkt i den reviderede ansøgning. I den
efterfølgende nettilslutningsaftale vil der herefter kunne indgås aftaler om aftagning
af evt. kapacitet ud over anmodningen, herunder aftaler om afbrydelighed og
begrænset adgang for denne eventuelle yderligere kapacitet, uden at det vil kræve
dispensation fra § 3 i udkastet til bekendtgørelsen.
Energistyrelsen bemærker endelig, at VE-opstillere vil kunne indbringe spørgsmål
om, hvad der konkret medfører de laveste samlede omkostninger ved nettilslutning
for Forsyningstilsynet, jf. § 12 i udkastet til bekendtgørelsen.
Side 5/7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508496_0006.png
Ad nr. 4: Definition af relevant spændingsniveau
European Energy foreslår, at der i den nye § 1, stk. 2, nr. 8 tilføjes at
netvirksomheden skal fastsætte spændingsniveau efter dialog og aftale med
elproducenten.
Energistyrelsens bemærkninger:
Kompetencen til at fastsætte det relevante spændingsniveau er ved § 1, stk. 3, nr.
8 jf. § 4, stk. 1 i udkastet til bekendtgørelsen henlagt til net- eller
transmissionsvirksomheden. Energistyrelsen bemærker, at denne kompetence er
knyttet til net- og transmissionsselskabernes forpligtelse til at fastsætte et
spændingsniveau med de laveste samlede omkostninger ved nettilslutning, og at
bestemmelserne ikke er til hinder for en forudgående dialog om spændingsniveauet
mellem VE-opstilleren og net- eller transmissionsvirksomheden.
Ad nr. 5: Anvendelsesområde
Dansk Energi skriver, at der utilsigtet er opstået en uklarhed i bekendtgørelsens
anvendelsesområde, således at der ikke er taget højde for anlæg der er tilsluttet i
perioden 1. juli 2018 til 1. juli 2020.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at det følger af ændringsbekendtgørelse nr. 1362 af
21/06/2021, at anlæg hvor nettilslutningsaftale er indgået 1. juli 2018 eller senere,
er omfattet af bekendtgørelse nr. 743 af 30. maj 2020.
Derudover følger det af § 14, stk. 3 i høringsversionen at de hidtil gældende regler
om nettilslutning finder anvendelse for anlæg, hvor aftale om nettilslutning er
indgået inden 1. januar 2022.
Der vurderes dermed ikke at være uklarhed om bekendtgørelsens
anvendelsesområde.
Ad nr. 6: Øvrige svar
N1 A/S skriver, at bekendtgørelsen ikke harmonerer med den grundlæggende
tanke om, at elnettet skal udbygges med udgangspunkt i de rette prissignaler i
forhold til den overordnede samfundsøkonomi. N1 A/S opfordrer til, at
bekendtgørelsen gennemskrives.
Energistyrelsens bemærkninger:
Side 6/7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508496_0007.png
Det bemærkes, at bekendtgørelsen bør ses i sammenhæng med lovforslaget om
ændring af elforsyningsloven, som har være i høring over sommeren 2021, og som
forventes at træde i kraft 1. januar 2022.
Som det også fremgår af høringsnotatet til lovforslaget, så muliggør det geografisk
differentierede producenttariffer. Det forventes, at der i nye tarifmetoder vil blive
gjort brug af dette instrument til at skabe et økonomisk incitament for elproducenter
til at tilslutte sig de steder i nettet, hvor der er ledig kapacitet, frem for steder med
begrænset kapacitet.
Idet kapaciteten udnyttes bedre i eksisterende net, kan den tekniske og
økonomiske levetid af det eksisterende net udnyttes bedre, hvorved der undgås
samfundsøkonomisk suboptimale investeringer i ny, parallel kapacitet eller unødig
fremrykning af netudbygning.
Side 7/7