Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 132
Offentligt
2508494_0001.png
HØRINGSNOTAT
Høringsnotat vedr. udkast til nyudstedelse af bekendtgørelse
nr. 1127 af 1. juni 2021 om indtægtsrammer for netvirksomheder
Kontor/afdeling
FOR/LAN
Dato
22. november 2021
J nr.
2021-14143
/krvh
Udkast til nyudstedelse af bekendtgørelse nr. 1127 af 1. juni 2021 om indtægtsrammer for
netvirksomheder blev sendt i ekstern høring den 11. oktober 2021 med frist for afgivelse af
høringssvar den 8. november 2021.
Der er modtaget i alt 7 høringssvar med materielt indhold i høringsperioden fra følgende hø-
ringsparter:
-
Bornholms Energi og Forsyning A/S (herefter BEOF)
-
Cerius/Radius
-
Dansk Energi (herefter DE)
-
DTU Electrical Engineering (herefter DTU)
-
iEnergi
-
Forsyningstilsynet
-
Landbrug & Fødevarer (herefter L&F)
Cerius/Radius og iEnergi har, ud over at have indsendt egne høringssvar, oplyst, at de tilslutter
sig DEs høringssvar.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508494_0002.png
Høringssvarene har berørt følgende emner:
1. Netvirksomhedernes afholdelse af udgifter til sponsorater og markedsføring .. 3
2. Leveringskvalitet ................................................................................................ 4
3. Historisk forrentning ved fusioner ...................................................................... 5
4. Differencer.......................................................................................................... 6
5. Andre bemærkninger ......................................................................................... 6
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennemgået efter-
fulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar,
som kan ses på Høringsportalen.
Ud over de ændringer, som høringssvarene har givet anledning til, er der foretaget en række
andre ændringer af mindre betydning, herunder redaktionelle og lovtekniske ændringer.
Side 2/7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508494_0003.png
1. Netvirksomhedernes afholdelse af udgifter til sponsorater og
markedsføring
Præcisering af målrettet rekruttering
L&F mener, at det bør præciseres, hvad der forstås ved målrettet rekruttering. Ce-
rius/Radius stiller spørgsmålstegn ved, om rekruttering af medarbejdere er markeds-
føring, eller en almindelig del af driften.
Energistyrelsens bemærkninger:
Præciseringen har baggrund i Konkurrenceanalysen, hvor det blev vurderet
hensigtsmæssigt at undtage målrettet rekruttering. Henset til de mange forskellige
aktiviteter, der kan foretages ifm. rekruttering, vurderes det ikke muligt og
hensigtsmæssigt at fastsætte dette snit nærmere i bekendtgørelsen. Det vil bero på
en konkret vurdering, om en markedsføring er tilstrækkelig målrettet rekruttering til
at høre under undtagelsen.
Angivelse af flere nødvendige markedsføringsomkostninger
Cerius/Radius og L&F så gerne, at det bliver nærmere defineret, hvilke omkostnin-
ger, der falder ind under markedsføring, og som ikke er nødvendige for netvirksom-
hedens drift. Cerius/Radius bemærker videre, at bestemmelsen ikke anses som be-
grænsende for dialog med kunder og informationsaktiviteter i øvrigt, fx om elektrifi-
cering og fleksibilitetsprodukter af relevans for den grønne omstilling.
Energistyrelsens bemærkninger:
Der vurderes ikke umiddelbart at være grundlag for at tilføje yderligere generelle
undtagelser fra bestemmelsen, fx vedrørende dialog med kunder eller
informationsaktiviteter, idet det ikke generelt kan udelukkes, at der kan være
markedsføringsaktiviteter i tilknytning hertil, som ikke er nødvendig for driften af
netvirksomhedens bevillingspligtige aktiviteter.
Generel forståelse af driftsomkostninger
FSTS forstår præciseringen af reglerne om driftsomkostninger i bekendtgørelse om
indtægtsrammer således, at Energistyrelsen har samme opfattelse af begrebet
”driftsomkostninger” for så vidt angår bekendtgørelse nr. 768/2016 om indtægtsram-
mer og åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber og ”andre driftsomkost-
ninger” for så vidt angår bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet.dk.
Energistyrelsens bemærkninger:
Der er i forbindelse med præciseringen alene taget stilling til reguleringen af netvirk-
somheder med baggrund i netvirksomhedernes opgaver, rammeforhold og øvrige
regulering.
Opdatering af vejledning og revisionsinstruks
DE opfordrer til koordination med FSTS, for at ændringerne afspejles i FSTS vejled-
ning om netvirksomhedernes reguleringsregnskaber for 2022 og revisionsinstruksen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Dette budskab er videreformidlet til FSTS.
Side 3/7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508494_0004.png
2. Leveringskvalitet
DTU foreslår, at formuleringen offentlig medfinansiering suppleres med ordlyden
”herunder EU (forsknings-) finansiering, eller at der henvises til andre bestemmelser,
der definerer ”offentlig medfinansiering”.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at det med formuleringerne om offentlig medfinansiering
er hensigten, at der skal være parallelitet til de tilsvarende bestemmelser vedrørende
den økonomiske benchmarking. Det fremgår i besvarelsen af spørgsmål nr. 1 til L
180, vedrørende undtagelse af omkostninger i den økonomiske benchmarking, at
forståelsen af offentlig medfinansiering også omfatter EU-finansierede projekter fx
Horizon 2020. Tilsvarende gælder for bestemmelserne for undtagelse af afbrud i re-
guleringen af leveringskvalitet.
Forsyningstilsynet bemærker, at der ved tidligere afgørelse er fastsat mål for netvirk-
somhedernes leveringskvalitet efter de nugældende regler for hele reguleringsperi-
oden (2018-2022). Det foreslås derfor, at bestemmelserne i § 16, stk. 4 først træder
i kraft for reguleringsperioden 2023 og frem.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at det er hensigten, at netvirksomhedernes afbrud i re-
sten af den indeværende reguleringsperiode skal vurderes i forhold til de mål, der er
allerede er fastsat for reguleringsperioden i henhold til gældende regler. Det er Ener-
gistyrelsens vurdering, at de foreslåede tilføjelser ikke ændrer på denne situation,
idet § 16 kun anvendes ved Forsyningstilsynets fastsættelse, i året forud for påbe-
gyndelse af en reguleringsperiode, af målene for den kommende reguleringsperiode.
For reguleringsperioden er der således tale om et afsluttet forhold.
Det er derimod væsentligt, at bestemmelsen netop træder i kraft i 2022, så Forsy-
ningstilsynets fastsættelse af mål for reguleringsperioden 2023-2027 sker i henhold
til de nye bestemmelser.
Forsyningstilsynet bemærker, at data om den historiske leveringskvalitet, som net-
virksomhederne løbende har indberettet til Forsyningstilsynet ikke indeholder en
specifikationsgrad, der muliggør at udeholde de afbrud, der nævnes i udkastets § 16,
stk. 4, nr. 1 og 2.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen anerkender, at det ikke er muligt at undlade bestemte afbrud fra fast-
sættelsen af målene, hvis netvirksomhedernes historiske indberetninger ikke inde-
holder en specifikation af disse afbrud. Formuleringerne ændres derfor således, at
afbruddene alene undlades i fastsættelsen af målene i det omfang, at afbrudstyperne
kan identificeres i netvirksomhedernes indberetninger.
Herudover bemærker Energistyrelsen, at der forventeligt i 2022 med virkning fra
2023 træder en ny model for leveringskvalitet i kraft, og at der i givet fald ikke længere
vil skulle fastsættes mål for leveringskvaliteten.
Side 4/7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508494_0005.png
L&F finder det uklart hvilke andre afbrud, som Forsyningstilsynet kan vælge ikke skal
indgå i beregningen af målene og mener, at det bør præciseres, så målet for leve-
ringskvalitet er pålideligt og sammenligneligt.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at bestemmelsen i §16, stk. 4, nr. 3 har til hensigt at
skabe parallelitet med bestemmelsen i §17, stk. 6, nr. 3. I det omfang at Forsynings-
tilsynet vurderer, at visse afbrud ikke hensigtsmæssigt bør indgå i vurderingen af
netvirksomhedernes leveringskvalitet og på den baggrund undtages, bør disse af-
brud heller ikke indgå i den fremadrettede fastsættelse af målene. Det er derfor hen-
sigten, at der skal være overensstemmelse mellem de to.
Energistyrelsen finder det ikke muligt at give en nærmere og udtømmende liste over
konkrete afbrudstyper. Det vil være op til Forsyningstilsynet at vurdere, om konkrete
afbrud har en karakter, der kan retfærdigøre undtagelse.
3. Historisk forrentning ved fusioner
DE mener, at det bør fremgå mere tydeligt af bestemmelserne og bilag 5, at der er
tale om en årlig beregning/fastsættelse af den historiske forrentningssats. Hertil fo-
reslås en konkret ændring af notationen i bilag 5. Herudover bemærker DE, at det i
ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser bør præciseres, at de nye regler vedrø-
rende beregning af den historiske forrentningssats ved fusioner er gældende for fu-
sioner efter den 31. december 2021.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at der med bilag 5 er tale om en årlig beregning af den
historiske forrentningssats for netvirksomheder, der er fusioneret, som det generelt
er tilfældet for forrentningssatsen i §42. Energistyrelsen finder det dog hensigtsmæs-
sigt at præcisere notationen i bilag 5.
I forhold til beregningen af den historiske forrentningssats for fusioner før 1. januar
2022 tilføjes det i § 42, stk. 8, som der også henvises til i § 49, stk. 2, at denne fortsat
skal fastsættes efter de nugældende bestemmelser.
4. Differencer
Forsyningstilsynet bemærker, at det er uklart, hvorfor Forsyningstilsynet skal mod-
tage de pågældende afviklingsplaner til orientering, og hvad formålet med denne
orientering fra netvirksomhederne er. Forsyningstilsynet ses ikke i bekendtgørelsen
eller i lovgivningen i øvrigt at have nogen tilsynsopgave med netvirksomhedernes
afvikling af differencer i kundernes favør. Forsyningstilsynet kan derfor ikke se nogen
grund til at modtage de pågældende afviklingsplaner. Tilsynet hermed vil være en ny
opgave, der vil kræve flere ressourcer, Endvidere bemærker tilsynet, at konsekven-
sen af, at netvirksomhederne ikke afholder sin afviklingsplan et givent år, ikke frem-
går af indtægtsrammebekendtgørelsen, og det fremgår heller ikke, hvem der skal
anmelde en given netvirksomhed til politiet, såfremt denne har en differencesaldo i
kundernes favør i mere end tre på hinanden følgende år.
Side 5/7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508494_0006.png
Energistyrelsens bemærkninger:
På baggrund af Forsyningstilsynets høringssvar gennemføres den del af den fore-
slåede ændring i § 46, stk. 4, hvorefter en netvirksomheds plan for afvikling af diffe-
rencer i forbrugernes favør alene forelægges til orientering frem for til godkendelse,
ikke. Planerne vil således fortsat skulle forelægges for Forsyningstilsynet til godken-
delse.
Energistyrelsen bemærker endvidere, at Forsyningstilsynet vil være berettiget til at
anmelde en given netvirksomhed til politiet, såfremt Forsyningstilsynet bliver bekendt
med, at netvirksomheden har en differencesaldo i kundernes favør i mere end tre på
hinanden følgende år.
5. Andre bemærkninger
BEOF ønsker, at bekendtgørelsen opmuntrer netselskaberne til at møde morgenda-
gens udfordringer ved fx at belønne dem som søger løsninger ifbm. den grønne om-
stilling ved at måle på innovationsaktivitet og omstillingsparathed. Den omstillings-
parathed, netvirksomhederne forventes at udvise, bør konkret afspejles i rammevil-
kårene.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen noterer synspunktet og bemærker, at det ikke vedrører de ændrings-
forslag, der er baggrund for høringen og nyudstedelsen af bekendtgørelsen.
Cerius/Radius gør opmærksomme på elementer, selskaberne påpegede i sit hø-
ringssvar til BEK nr. 2248 af 29. december 2020 ift. præcisering af udtrykket ”netak-
tiver”.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen noterer synspunktet og bemærker, at det ikke vedrører de ændrings-
forslag, der er baggrund for høringen og nyudstedelsen af bekendtgørelsen.
Cerius/Radius gør opmærksomme på elementer, selskaberne påpegede i sit hø-
ringssvar til BEK nr. 2248 af 29. december 2020 ift. præcisering af, hvordan strøm-
tyveri skal behandles og håndteres regulatorisk.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen noterer synspunktet og bemærker, at det ikke vedrører de ændrings-
forslag, der er baggrund for høringen og nyudstedelsen af bekendtgørelsen.
DE bemærker, at det med lovforslag om ændring af lov om elforsyning er vurderet,
at PSO-afgiften ikke kan balanceres fuldstændigt, og at der vil opstå en over- eller
underdækning, der udgør en resterende del af PSO-afgiften (sluttarif). Hvis der i
medfør af den nye § 6 i elforsyningsloven indføres en opkrævning eller tilbagebeta-
ling, som omfatter sluttariffen, og som ligesom PSOen opkræves for nettab, er det
vigtigt, at denne kan indgå i opgørelsen af netvirksomhedernes gennemsnitlige om-
kostninger til nettab, så det ikke belaster netvirksomhedernes økonomi. DE henstiller
Side 6/7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508494_0007.png
til, at Energistyrelsen bekræfter, at beregningen i bilag 1 inkluderer en eventuel slut-
tarif i 2022, såfremt denne forventes opkrævet under de hidtil gældende regler for
PSO-afgiften.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen noterer synspunktet og bemærker, at det ikke vedrører de ændrings-
forslag, der er baggrund for høringen og nyudstedelsen af bekendtgørelsen.
DE påpeger en problemstilling ved indtægtsrammebekendtgørelsens nuværende
udformning, hvad angår indtægter fra tredjemand til dækning af netvirksomhederne
driftsomkostninger. DE henstiller til, at Energistyrelsen bekræfter, at indtægter mod-
taget fra tredjemand kan modregnes i netvirksomhedernes driftsomkostninger, uan-
set om indtægterne er modtaget i forbindelse med kapital- eller driftsomkostninger.
Hvis ikke, vil DE opfordre til, at indtægtsrammebekendtgørelsen justeres, så regule-
ringen kan håndtere situationer, hvor den sikkerhedsstillelse, nettilslutningsbekendt-
gørelsen beskriver, udløses.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen noterer synspunktet og bemærker, at det ikke vedrører de ændrings-
forslag, der er baggrund for høringen og nyudstedelsen af bekendtgørelsen.
iEnergi opfordrer til at fjerne alle hindringer for en ligeværdig behandling mellem nets-
elskabernes anvendelse af fleksibilitetsydelser og anlægsinvesteringer. Herunder
fremfører iEnergi konkret, at §10, stk. 2 (2. punktum) ændres til, at ”Metoden…skal
være neutral mellem drifts- og investeringsomkostninger….”, at §10, stk. 3, pkt. 2
lempes, så netselskaber kan deltage i innovative projekter uden at straffes, ikke kun
når der er tale om offentlig støttede projekter, og at 0,3 pct. af netselskabernes ak-
tivbase kan bruges til innovationsprojekter, uden at belaste netselskaberne i bench-
mark-sammenligningen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen henviser til høringsnotat af 1. juni 2021 og bemærker herudover, at
det ikke vedrører de ændringsforslag, der er baggrund for høringen og nyudstedel-
sen af bekendtgørelsen.
Side 7/7