Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 132
Offentligt
2508493_0001.png
Lovtidende A
2021
8. december 2021.
Bekendtgørelse om tilladelse til etablering og ændring af elproduktionsanlæg
samt elproduktion fra anlæg på land
1)
I medfør af § 2, stk. 4, § 2 a, § 10, stk. 6 og 8, § 11, stk.
4 og 5, § 26, stk. 3, § 27 d, § 67, § 84, stk. 9, § 88, stk. 1,
§ 90 og § 92 i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
984 af 12. maj 2021, som ændret ved lov nr. (L 53), og §
3, stk. 2, og § 70 i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1791 af 2. september 2021, fastsættes
efter bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 1068 af 25. oktober 2019 om Energistyrelsens opgaver
og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
Tilladelse til etablering og væsentlig ændring samt
meddelelse
§ 1.
Etablering af nye elproduktionsanlæg eller væsentlige
ændringer i bestående anlæg kan kun foretages efter forud-
gående tilladelse fra Energistyrelsen, jf. dog stk. 2-3.
Stk. 2.
Undtaget fra kravet om tilladelse efter stk. 1 er
følgende anlæg:
1) Elproduktionsanlæg med en effekt på under 5 MW.
2) Andre anlæg, der producerer elektricitet baseret på ved-
varende energi, og har en effekt på under 10 MW.
3) Andre anlæg, der producerer elektricitet baseret på ved-
varende energi, med en effekt på 10 MW til og med 25
MW, som er meddelt i overensstemmelse med kapitel
2, jf. dog anlæg omfattet af stk. 3.
4) Kraft-varme-anlæg med en eleffekt på 25 MW eller
derunder, som er godkendt efter lov om varmeforsy-
ning.
5) Elproduktionsanlæg, der udnytter energi fra vand eller
vind på søterritoriet eller i den eksklusive økonomiske
zone.
1)
Stk. 3.
Brændselsbaserede elproduktionsanlæg, som har
en samlet indfyret termisk effekt på mere end 20 MW, der
ikke planlægges at blive indrettet til højeffektive kraft-var-
me-anlæg, og som efter § 17, stk. 7 eller § 31, stk. 7, er
forpligtet til at vedlægge en cost-benefit-analyse, kan ikke
undtages efter stk. 2, nr. 3. Dette gælder dog ikke, hvis de
pågældende anlæg er omfattet af undtagelse fra kravet om
cost-benefit-analyse efter § 19 eller § 33.
§ 2.
Ansøgere, som dokumenterer at opfylde de i denne
bekendtgørelse nævnte betingelser og procedurer for modta-
gelse af en tilladelse til etablering af nye elproduktionsanlæg
eller væsentlige ændringer i bestående anlæg, har krav på at
modtage denne. Tilladelsen kan gøres betinget i medfør af §
6.
Undtagelse fra bevillingskravet i elforsyningslovens § 10
§ 3.
Elproduktion fra solcelleanlæg, vindmølleanlæg, bøl-
gekraftsanlæg og vandkraftværker er undtaget fra bevillings-
kravet i elforsyningslovens § 10. For disse anlæg henvises
til § 4.
Tilladelse til elproduktion
§ 4.
Elproduktion fra anlæg over 25 MW kan kun udøves
af virksomheder, der har opnået forudgående tilladelse fra
Energistyrelsen, jf. dog stk. 2-3.
Stk. 2.
Virksomheder med elproduktionsbevilling efter el-
forsyningslovens § 10 er undtaget fra regler om tilladelse til
elproduktion efter denne bekendtgørelse.
Stk. 3.
Virksomheder med tilladelse efter § 29 i lov om
fremme af vedvarende energi er undtaget fra regler om tilla-
delse til elproduktion efter denne bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om
fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder, EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 82, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/944/EU af 5. juni 2019 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ændring af direktiv 2012/27/EU, EU-Tidende 2009, nr. L 158,
side 125, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og
2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2013/12/EU
af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet på baggrund af Republikken Kroatiens
tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 141, side 28 og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/80/EF om begrænsning af visse luftforurenende
emissioner fra store fyringsanlæg, EF-Tidende 2009, nr. L 309, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23. april
2009 om geologisk lagring af kuldioxid og om ændring af Rådets direktiv 85/337/EØF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 200/60/EF, 2001/80/EF,
2004/35/EF, 2006/12/EF, 2008/1/EF og forordning (EF) nr. 1013/2006, EU-Tidende nr. L 140, side 114.
DB000448
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2021-11688
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
8. december 2021.
2
Tilslutning af elproduktionsanlæg
§ 5.
Reglerne om tilslutning af elproduktionsanlæg i kapi-
tel 4 finder ikke anvendelse på elproduktionsanlæg omfattet
af regler udstedt i medfør af § 30 i lov om fremme af
vedvarende energi.
Generelle bestemmelser
§ 6.
Tilladelse efter denne bekendtgørelse kan betinges af,
at lovgivning af betydning for tilladelsen, herunder lov om
elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, Europa-
parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for
elektricitet eller regler udstedt i medfør heraf eller afgørelser
truffet i henhold til nævnte regler, overholdes.
§ 7.
Tilladelse efter reglerne i denne bekendtgørelse frita-
ger ikke ansøgeren fra at opnå tilladelser, som måtte være
nødvendige efter anden lovgivning.
Definitioner
§ 8.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1)
Benyttelsestid: Den årlige drifttid omregnet til ækvi-
valente fuldlasttimer.
2)
CH
4
: Luftarten metan.
3)
C
m
: Forholdet mellem el- og varmeproduktionen på
et kraft-varme-værk. Hvis anlægget er af udtagstypen,
angiver C
m
forholdet mellem el- og varmeproduktio-
nen i et veldefineret modtrykspunkt, hvor anlægget
ikke har nogen kondensproduktion.
4)
CO
2
: Luftarten kuldioxid.
5)
C
v
: Tabet i elproduktionen på et kraft-varme-værk af
udtagstypen ved en forøgelse af varmeproduktionen
med én enhed ved 100 % output.
6)
Indfyret brændsel: Nedre brændværdi af den samle-
de brændselsmængde, der indfyres i el-produktionsan-
lægget angivet i GJ (giga-joule).
7)
Netto-elproduktion: Produktionsanlæggets elprodukti-
on i MWh (Megawattimer) fraregnet egetforbruget.
8)
N
2
O: Luftarten lattergas.
9)
Skrotning: En fysisk nedrivning eller fjernelse af et
anlæg eller væsentlige dele heraf, som umuliggør fort-
sat drift af anlægget.
10) Væsentlig ændring: En ændring, der i væsentligt
omfang påvirker anlæggets miljøforhold, tekniske
forhold, anlæggets levetid eller forsyningssikkerhe-
den. Dette er der i hvert fald tale om, hvis ændringens
omkostninger overstiger 50 pct. af investeringsom-
kostningerne for en ny lignende enhed eller såfremt
anlægget skrottes.
11) Kraft-varme-anlæg: Et anlæg til samtidig produktion
af termisk energi og elektrisk eller mekanisk energi i
en og samme proces.
12) Højeffektiv kraft-varme-produktion: Kraft-varme-pro-
duktion, der opfylder kriterierne i Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv om energieffektivitets bilag II.
13) Eksisterende station: En transformerstation i det kol-
lektive elforsyningsnet, som eksisterer på tidspunktet
for indgåelse af nettilslutningsaftale.
14)
Tilslutningspunktet: Det punkt hvor et eller flere
elproduktionsanlæg tilsluttes det kollektive elforsy-
ningsnet.
Kapitel 2
Meddelelse om etablering og væsentlig ændring
§ 9.
Anlæg, der producerer elektricitet baseret på vedva-
rende energi, og som har en effekt på 10 MW til og med
25 MW, kan undtages fra kravet om tilladelse til etablering
og væsentlig ændring i overensstemmelse med § 1, stk. 2,
nr. 3, såfremt der gives meddelelse til Energistyrelsen og
Energinet inden etablering og væsentlig ændring, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Meddelelsen skal indeholde følgende oplysninger:
1)
Ejer af anlægget.
2)
Placering af anlægget og størrelse angivet i hektar.
3)
Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elfor-
syningsnet.
4)
Forventet idriftsættelsestidspunkt.
5)
Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter
(paneler, invertere, transformatorer m.v.) og disses
måde at virke sammen på.
6)
De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdia-
gram.
7)
Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr.
minut).
8)
Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og
frekvensregulering fra anlægget.
9)
Beskrivelse af muligheden for at starte med spæn-
dingsløst net.
10) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kom-
bineret energilageranlæg, herunder angivelse af ener-
gilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet
i kWh.
11) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elfor-
syningsnet, herunder station og spændingsniveau.
Kapitel 3
Tilladelse til etablering og elproduktion
§ 10.
Ansøgning om tilladelse til etablering efter § 11 og
tilladelse til elproduktion efter § 13 kan indgives samtidigt.
Tilladelse til etablering af solceller, vindmøller og andre
brændselsfrie elproduktionsanlæg
§ 11.
Energistyrelsen træffer afgørelse om tilladelse til
etablering af nye solcelleanlæg, vindmølleanlæg og andre
brændselsfrie elproduktionsanlæg.
§ 12.
Ansøgning om tilladelse efter § 11 skal indeholde en
teknisk beskrivelse af anlægget og skal give oplysning om
følgende forhold, jf. dog stk. 2:
1)
Ejer af anlægget.
2)
Placering og størrelse af anlægget angivet i hektar.
3)
Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elfor-
syningsnet.
4)
Forventet idriftsættelsestidspunkt.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
8. december 2021.
3
Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter
(paneler, invertere, transformatorer, m.v.) og disses
måde at virke sammen på.
6)
De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdia-
gram.
7)
Anlæggets elvirkningsgrad.
8)
Omfanget af forventede investeringer.
9)
Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr.
minut).
10) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og
frekvensregulering fra anlægget.
11) Beskrivelse af muligheden for at starte med spæn-
dingsløst net.
12) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kom-
bineret energilageranlæg, herunder angivelse af ener-
gilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet
i kWh.
13) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elfor-
syningsnet, herunder station og spændingsniveau.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan give tilladelse til, at ansøgnin-
gen ikke indeholder en eller flere af de i stk. 1, nævnte
oplysninger eller at oplysningerne først skal indberettes til
Energistyrelsen på et nærmere angivet tidspunkt. En forelø-
big ansøgning kan fremsendes til Energistyrelsen parallelt
med at de i stk. 3-4 nævnte oplysninger indhentes.
Stk. 3.
Ansøgningen skal endvidere være bilagt en udtalel-
se fra Energinet. Udtalelsen skal indeholde oplysninger om:
1) Fordele og ulemper for det overordnede kollektive el-
forsyningsnet, som forventes at opstå ved elprodukti-
onsanlæggets tilslutning hertil.
2) Eventuelle udgifter som tilslutningen til elforsynings-
nettet forventes at medføre.
3) Hvor der er tale om etablering af elproduktionsanlæg
eller en kapacitetsforøgelse på et eksisterende elpro-
duktionsanlæg, eventuelle fordele og ulemper for det
overordnede kollektive elforsyningsnet ved etablering
af ny produktionskapacitet i forhold til alternativer her-
til såsom løsninger med hensyn til fleksibelt elforbrug
og energilagring.
4) Energinets eventuelle øvrige bemærkninger til ansøg-
ningen.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere vedlægges eventuel
foreliggende vurdering af anlæggets virkning på miljøet
(VVM-redegørelse).
Tilladelse til elproduktion
§ 13.
Energistyrelsen træffer afgørelse om tilladelse til
elproduktion fra anlæg over 25 MW på land. Tilladelse til
elproduktion er betinget af, at virksomheden har den fornød-
ne tekniske og finansielle kapacitet.
§ 14.
Vurderingen af den finansielle kapacitet beror på,
om virksomheden har den økonomiske styrke til at finansie-
re elproduktionsvirksomhedens aktiviteter, og om virksom-
heden har midlerne til at rydde op efter endt produktion.
Stk. 2.
Til brug for vurderingen af, om virksomheden
har den økonomiske styrke til at finansiere elproduktions-
virksomhedens aktiviteter, skal ansøgeren ved fremsendelse
5)
af ansøgning om tilladelse til elproduktion som minimum
fremsende følgende:
1) En beskrivelse af, hvem der ejer virksomheden. Hvis
ansøgeren indgår i en koncernstruktur, bør koncer-
nstrukturen beskrives og illustreres i et koncerndia-
gram.
2) Årsrapporten for det seneste regnskabsår, hvis muligt.
3) 10-års-budget med finansielle nøgletal for virksomhe-
den. De finansielle nøgletal er brutto rentebærende
gæld/EBITDA, EBIT/brutto renteomkostninger, egen-
kapital divideret med aktiver angivet i procent. Nøgle-
tallene skal fremsendes for de seneste to regnskabsår
samt et 10-års-budget fra det år, hvor tilladelsen udste-
des.
4) Årsrapport fra moderselskabet, såfremt dette vurderes
relevant, herunder hvis der afgives moderselskabser-
klæring.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan til brug for en vurdering af,
om virksomheden har midlerne til at rydde op efter endt pro-
duktion, fastsætte vilkår om sikkerhedsstillelse for reetab-
leringsomkostningerne i medfør af § 12, nr. 2, i lov om
elforsyning.
§ 15.
Vurderingen af den tekniske kapacitet beror på, om
elproduktionsvirksomheden har den nødvendige tekniske vi-
den og de nødvendige ressourcer til at kunne drive virksom-
heden.
Stk. 2.
Til brug for vurderingen af den tekniske kapacitet
skal ansøgeren som minimum fremsende følgende:
1) Dokumentation for, at der er tilknyttet en driftsansvar-
lig person godkendt af Sikkerhedsstyrelsen i overens-
stemmelse med bekendtgørelse om sikkerhed for drift
af elektriske anlæg.
2) Dokumentation for adgang til personale med tilstræk-
kelig erfaring og ekspertise til at servicere anlægget,
herunder for vindmøller at parken overholder kravene i
bekendtgørelse om teknisk certificering og servicering
af vindmøller m.v.
Tilladelse til etablering af brændselsbaserede kraft- og
kraft-varme-anlæg
§ 16.
Energistyrelsen træffer afgørelse om tilladelse til
etablering af nye kraft-anlæg og kraft-varme-anlæg.
§ 17.
Ansøgning om tilladelse efter § 16 skal indeholde
en teknisk beskrivelse af anlægget og skal give oplysning
om følgende forhold, jf. dog stk. 2:
1)
Ejer af anlægget.
2)
Placering og størrelse af anlægget angivet i hektar.
3)
Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elfor-
syningsnet.
4)
Forventet idriftsættelsestidspunkt.
5)
Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter
(kedel, turbine, generator, motor, gasturbine, m.v.) og
disses måde at virke sammen på.
6)
De væsentligste dampdata.
7)
De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdia-
gram.
8)
Anlæggets virkningsgrad for el og varme.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
8. december 2021.
4
C
m
for kraft-varme-anlæg og C
v
for udtagsanlæg.
Brændselssammensætning og brændselsfleksibilitet.
Emissioner af CO
2
, CH
4
, N
2
O samt eventuelle
støvpartikler og tungmetaller for det samlede an-
læg. Emissionerne angives ved fuldlast og ved mini-
mumslast i forhold til det indfyrede brændsel.
12) Beskrivelse af rensningsteknologi (afsvovlingsanlæg,
deNOx-anlæg, røgvasker, filtre m.v.).
13) Beskrivelse af udstyr til måling af emissioner samt
måleprogram.
14) Mængder og sammensætning af restprodukter (aske,
slagge, afsvovlingsprodukt m.v.).
15) Omfanget af forventede investeringer.
16) Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr.
minut).
17) Dellastegenskaber (minimumslast, herunder ændret
brændselssammensætning og virkningsgrad ved del-
last).
18) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og
frekvensregulering fra anlægget.
19) Beskrivelse af muligheden for at starte med spæn-
dingsløst net.
20) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kom-
bineret energilageranlæg, herunder angivelse af ener-
gilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet
i kWh.
21) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elfor-
syningsnet, herunder station og spændingsniveau.
22) Mulighederne for at et fjernvarmenet kan aftage var-
meeffekten i det påtænkte varmetilslutningspunkt.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan give tilladelse til, at ansøgnin-
gen ikke indeholder en eller flere af de i stk. 1, nævnte
oplysninger eller at oplysningerne først skal indberettes til
Energistyrelsen på et nærmere angivet tidspunkt. En forelø-
big ansøgning kan fremsendes til Energistyrelsen parallelt
med at de i stk. 3-7 nævnte oplysninger indhentes.
Stk. 3.
Ansøgningen skal endvidere være bilagt en udtalel-
se fra Energinet. Udtalelsen skal indeholde oplysninger om:
1) Fordele og ulemper for det overordnede kollektive el-
forsyningsnet, som forventes at opstå ved elprodukti-
onsanlæggets tilslutning hertil.
2) Eventuelle udgifter som tilslutningen til elforsynings-
nettet forventes at medføre.
3) Hvor der er tale om etablering af elproduktionsanlæg,
eventuelle fordele og ulemper for det overordnede kol-
lektive elforsyningsnet ved etablering af ny produkti-
onskapacitet i forhold til alternativer hertil såsom løs-
ninger med hensyn til fleksibelt elforbrug og energilag-
ring.
4) Energinets eventuelle øvrige bemærkninger til ansøg-
ningen.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere vedlægges eventuel
foreliggende vurdering af anlæggets virkning på miljøet
(VVM-redegørelse).
Stk. 5.
Ansøgninger vedrørende etablering af kraft-varme-
anlæg skal vedlægges materiale fra den berørte fjernvarme-
virksomhed, som redegør for forhold vedrørende afsætnin-
gen af anlægget varmeproduktion.
9)
10)
11)
Stk. 6.
Ved ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg,
som helt eller delvist anvender affald som brændsel, drager
Energistyrelsen omsorg for, at affaldsgrundlaget vurderes.
Stk. 7.
Ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg, der
ikke planlægges til at blive indrettet til højeffektive kraft-
varme-anlæg, og som har en samlet indfyret termisk effekt
på mere end 20 MW, skal vedlægges en cost-benefit-analyse
foretaget efter den metode beskrevet i bilag IX, del 2, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om energieffektivi-
tet, jf. dog § 19. Analysen skal indebære en vurdering af
omkostningerne og fordelene ved at udnytte overskudsvar-
me fra elproduktionen således, at anlægget indrettes til høj-
effektiv kraft-varme-produktion, og ved at koble anlægget
til et fjernvarme- eller fjernkølingsnet (referencen) i forhold
til det planlagte projekt. Referencen og projektet skal være
defineret således, at de dækker samme varmebehov.
§ 18.
Ved ansøgning om tilladelse til etablering af nye an-
læg med en installeret elkapacitet på 300 MW eller derover,
skal der ud over de oplysninger, der er nævnt i § 17, stk. 1,
tillige oplyses om følgende forhold:
1) Om der er lagringslokalitet til rådighed, der muliggør
oplagring af CO
2
fra elproduktionsanlægget.
2) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk
muligt at anlægge transportnet fra elproduktionsanlæg-
get til lagerlokaliteten.
3) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk
muligt at eftermontere udstyr til CO
2
-opsamling fra
elproduktionsanlægget.
Stk. 2.
Hvis Energistyrelsen på baggrund af oplysninger,
som er nævnt i stk. 1 og øvrige tilgængelige oplysninger,
herunder vedrørende beskyttelsen af miljøet og menneskers
sundhed finder, at betingelserne for at kunne etablere udstyr
til opsamling og komprimering af CO
2
fra det ansøgte anlæg
er opfyldt, er det en betingelse for meddelelse af tilladelse
til etablering af anlægget, at der afsættes tilstrækkelig plads
hertil på eller ved anlægget.
§ 19.
Undtaget fra kravet om at vedlægge en cost-benefit-
analyse, jf. § 17, stk. 7, er:
1) Projekter for anlæg, hvor vurderingen efter den natio-
nale cost-benefit-analyse efter artikel 14, stk. 3, i Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv om energieffektivi-
tet, er, at forholdene ikke egner sig til forsyning med
fjernvarme eller fjernkøling.
2) Projekter for anlæg, hvor udnyttelse af overskudsvarme
vil kræve etablering af en transmissionsleding til fjern-
varme- eller fjernkølingsnettet på mere end 5 km.
3) Projekter for spids-og reservelastanlæg til elproduktion
uden varmeudnyttelse, der planlægges at være i drift
mindre end 1500 timer om året som rullende gennem-
snit over en femårsperiode.
4) Projekter for anlæg, der skal placeres tæt på en lag-
ringslokalitet, der er godkendt i medfør af Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv om geologisk lagring af
kuldioxid og muliggør oplagring af CO
2
fra elprodukti-
onsanlægget.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
8. december 2021.
5
§ 20.
Tilladelse efter § 16 kan kun meddeles til anlæg,
som opfylder kravene i § 21-24, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Tilladelse kan dog gives, selvom et eller to af
kravene i §§ 21-23 ikke er opfyldt, såfremt det dokumen-
teres, at ændringerne samlet set medfører reduktion af driv-
husgasudledningen i alle driftssituationer. Ved vægtning af
drivhusgasser tillægges CO
2
vægten 1, metan vægten 25 og
lattergas vægten 298.
Stk. 3.
Tilladelse kan dog gives, selvom kravet i § 24 ikke
er opfyldt, hvis
1) reglerne i kapitel 4 i lov om varmeforsyning er til hin-
der for at overskudsvarme fra anlægget udnyttes eller
2) reglerne i bekendtgørelse om godkendelse af projekter
for kollektive varmeforsyningsanlæg er til hinder for
godkendelse af et projekt for udnyttelse af overskud-
svarme fra anlægget.
Stk. 4.
Tilladelsen skal respektere forudsætninger for an-
lægget eller for forsyning herfra udstedt i medfør af lov om
varmeforsyning.
Stk. 5.
Opfyldelse af kravene i §§ 21-24 skal dokumente-
res ud fra anlæggets samlede miljøvirkning, dvs. samlede
udledning af CO
2
, N
2
O, og CH
4
. Emissionerne opgøres på
årsbasis.
Stk. 6.
Ved beregning af brændselsforbrug – og dermed
emissioner som nævnt i § 21 til elproduktionen på et kraft-
varme-værk fraregnes bidraget fra varmesiden ud fra en
virkningsgrad på 200 pct. Emissionerne fordeles mellem el
og varme i samme forhold som brændselsforbruget.
§ 21.
CO
2
-udledningen fra anlægget må højst udgøre 500
kg. pr. produceret MWh elektricitet netto.
Stk. 2.
Ved fastlæggelse af CO
2
-udledningen anvendes
CO
2
-faktorerne i bilag 1.
Stk. 3.
Hvis en ansøger kan dokumentere et andet CO
2
-
indhold i et anvendt brændsel, end angivet i bilag 1, kan
Energistyrelsen give tilladelse til, at dette anvendes i bereg-
ningen.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1-3 gælder ikke for anlæg,
hvis udledning af CO
2
er reguleret ved et samlet loft for
CO
2
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller
bekendtgørelse.
§ 22.
CH
4
-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,1 kg
pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
CH
4
-udledningen fastlægges med udgangspunkt
i oplysninger fra anlægsleverandøren, foreliggende typegod-
kendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke for
anlæg, hvis udledning af CH
4
er reguleret ved et samlet loft
for CH
4
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller
bekendtgørelse.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder endvidere
ikke for anlæg omfattet af bekendtgørelse om begrænsning
af emission af nitrogenoxider, uforbrændte carbonhybrider
og carbonmonoxid fra gas-motorer og gasturbiner.
§ 23.
N
2
O-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,004
kg pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
N
2
O-udledningen fastlægges med udgangspunkt
i oplysninger fra anlægsleverandøren, foreliggende typegod-
kendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke for
anlæg, hvis udledning af N
2
O er reguleret ved et samlet loft
for N
2
O eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller
bekendtgørelse.
§ 24.
Et projekt for et elproduktionsanlæg, der ikke plan-
lægges til at blive indrettet til højeffektive kraft-varme-an-
læg, skal udvise et cost-benefit overskud i forhold til refe-
rencen, jf. § 17, stk. 7.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for projekter, der efter § 19 er
undtaget fra kravet om at vedlægge en cost-benefit-analyse.
Kapitel 4
Tilslutning af elproduktionsanlæg
§ 25.
Net- og transmissionsvirksomheder har pligt til at
give enhver producent af energi, der anmoder om nettilslut-
ning, alle nødvendige oplysninger herunder
1) et detaljeret skøn, som omfatter alle udgifter over, hvad
tilslutningen vil koste,
2) en rimelig og nøjagtig tidsplan for modtagelse og be-
handling af ansøgningen om nettilslutning og
3) en rimelig vejledende tidsplan for nettilslutningen.
§ 26.
Hvis det sted på det kollektive elforsyningsnet, som
netvirksomheden anviser som tilslutningspunkt ifm. anmod-
ninger omfattet af § 25, ligger længere fra anlægget end den
nærmeste eksisterende station på det relevante spændingsni-
veau på mindst 50-60 kV, er netvirksomheden forpligtet til
at forstærke det eksisterende kollektive elforsyningsnet eller
føre nyt kollektivt elforsyningsnet frem til et tilslutnings-
punkt, som ikke ligger længere fra anlægget end den nærme-
ste eksisterende station på det relevante spændingsniveau
på mindst 50-60 kV, når der er tilstrækkelig sikkerhed for,
at der opføres decentrale kraft-varme-anlæg og elprodukti-
onsanlæg, der anvender affald eller producerer VE-elektrici-
tet med en samlet installeret effekt på mindst 1,5 MW. Til-
strækkelig sikkerhed kan være bankgaranti eller tilsvarende
sikkerhedsstillelse. Afstanden til den nærmeste eksisterende
station på det relevante spændingsniveau på mindst 50-60
kV måles som afstanden mellem det punkt i anlægget og
det punkt i den nærmeste eksisterende station på det rele-
vante spændingsniveau på mindst 50-60 kV, som ligger nær-
mest. Netvirksomheden fastsætter spændingsniveauet. Net-
virksomheden skal anvise det tilslutningspunkt og fastsætte
det spændingsniveau med de laveste samlede omkostninger
ved nettilslutning.
Stk. 2.
Tilsluttes decentrale kraft-varme-anlæg eller el-
produktionsanlæg, der anvender affald eller producerer VE-
elektricitet, på transmissionsniveau, finder stk. 1 tilsvarende
anvendelse for transmissionsvirksomheden.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
8. december 2021.
6
Kapitel 5
Tilladelse til væsentlige ændringer, herunder skrotning
Tilladelse til væsentlige ændringer af solcelleanlæg,
vindmøller og andre brændselsfrie elproduktionsanlæg
§ 27.
Energistyrelsen træffer afgørelse om tilladelse til
væsentlige ændringer i bestående solcelleanlæg, vindmølle-
anlæg og andre brændselsfrie elproduktionsanlæg.
§ 28.
Ansøgning om tilladelse efter § 27 skal indeholde
en teknisk beskrivelse af anlægget og skal give oplysning
om følgende forhold, jf. dog stk. 2:
1)
Ejer af anlægget.
2)
Placering og størrelse af anlægget angivet i hektar.
3)
Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elfor-
syningsnet.
4)
Forventet tidspunkt for ombygning.
5)
Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter
(paneler, invertere, transformatorer, m.v.) og disses
måde at virke sammen på.
6)
De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdia-
gram.
7)
Anlæggets elvirkningsgrad. Ved ændring af eksister-
ende anlæg beskrives desuden ændringen for virk-
ningsgraden.
8)
Omfanget af forventede investeringer.
9)
Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr.
minut).
10) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og
frekvensregulering fra anlægget.
11) Udetid ved ombygninger.
12) Beskrivelse af muligheden for at starte med spæn-
dingsløst net.
13) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kom-
bineret energilageranlæg, herunder angivelse af ener-
gilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet
i kWh.
14) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elfor-
syningsnet, herunder station og spændingsniveau.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan give tilladelse til, at ansøgnin-
gen ikke indeholder en eller flere af de i stk. 1, nævnte
oplysninger eller at oplysningerne først skal indberettes til
Energistyrelsen på et nærmere angivet tidspunkt. En forelø-
big ansøgning kan fremsendes til Energistyrelsen parallelt
med at de i stk. 3-4 nævnte oplysninger indhentes.
Stk. 3.
Ansøgningen skal endvidere være bilagt en udtalel-
se fra Energinet. Udtalelsen skal indeholde oplysninger om:
1) Fordele og ulemper for det overordnede kollektive el-
forsyningsnet, som forventes at opstå ved elprodukti-
onsanlæggets tilslutning hertil.
2) Eventuelle udgifter som tilslutningen til elforsynings-
nettet forventes at medføre.
3) Hvor der er tale om en kapacitetsforøgelse på et ek-
sisterende elproduktionsanlæg, eventuelle fordele og
ulemper for det overordnede kollektive elforsyningsnet
ved etablering af ny produktionskapacitet i forhold til
alternativer hertil såsom løsninger med hensyn til flek-
sibelt elforbrug og energilagring.
4)
Energinets eventuelle øvrige bemærkninger til ansøg-
ningen.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere vedlægges eventuel
foreliggende vurdering af anlæggets virkning på miljøet
(VVM-redegørelse).
§ 29.
Tilladelse til skrotning af anlæg over 25 MW kan
kun meddeles såfremt Energistyrelsen finder, at forsynings-
sikkerheden ikke herved forringes i betydelig grad.
Stk. 2.
En ejer, som har modtaget afslag på en anmodning
om skrotning efter stk. 1 kan forlange, at Energistyrelsen
fastsætter det tidspunkt, hvorpå anlægget kan skrottes.
Stk. 3.
Såfremt der efter stk. 2, fastsættes et tidspunkt for
skrotning af et anlæg, skal det sikres, at anlæggets ejer får
dækket de nødvendige udgifter til anlæggets forsatte opret-
holdelse i perioden indtil anlægget skal skrottes. Dette kan
ske ved, at Energistyrelsen anmoder den systemansvarlige
virksomhed om at sikre den tilstrækkelige produktionskapa-
citet gennem en aftale med anlæggets ejer om vilkår og
omfang af fremtidige ydelser fra anlægget og den systeman-
svarlige virksomheds betaling herfor.
Stk. 4.
Et elproduktionsanlæg, hvis ejer har modtaget be-
taling efter stk. 3, skal skrottes på det tidspunkt, som er
angivet i Energistyrelsens afgørelse efter stk. 2.
Stk. 5.
Spørgsmålet om størrelsen af den betaling, som
anlæggets ejer har krav på at modtage efter stk. 3, kan
indbringes for Forsyningstilsynet.
Stk. 6.
Energistyrelsen kan stille vilkår for meddelelse af
tilladelse efter stk. 1 og 2. Vilkårene kan vedrøre:
1) Tidspunktet for skrotningens gennemførelse.
2) Krav til bortskaffelse og behandling af nedtaget anlæg
m.m.
3) Krav om oprensning af anlægsgrund med henblik på
fornyet anvendelse heraf.
Tilladelse til væsentlige ændringer af brændselsbaserede
kraft- og kraft-varme-anlæg
§ 30.
Energistyrelsen træffer afgørelse om tilladelse til
væsentlige ændringer i bestående kraft-anlæg og kraft-var-
me-anlæg.
§ 31.
Ansøgning om tilladelse efter § 30 skal indeholde
en teknisk beskrivelse af anlægget og skal give oplysning
om følgende forhold, jf. dog stk. 2:
1)
Ejer af anlægget.
2)
Placering og størrelse af anlægget angivet i hektar.
3)
Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elfor-
syningsnet.
4)
Forventet tidspunkt for ombygning.
5)
Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter
(kedel, turbine, generator, motor, gasturbine, m.v.) og
disses måde at virke sammen på.
6)
De væsentligste dampdata.
7)
De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdia-
gram.
8)
Anlæggets virkningsgrad for el og varme i forhold til
primær energi relativt til leveret aktiv effekt til det
kollektive elforsyningsnet. Ved ændring af eksisteren-
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
8. december 2021.
7
de anlæg beskrives desuden ændringen af virknings-
graderne.
9)
C
m
for kraft-varme-anlæg og C
v
for udtagsanlæg.
10) Brændselssammensætning og brændselsfleksibilitet.
11) Emissioner af CO
2
, CH
4
, N
2
O samt eventuelle
støvpartikler og tungmetaller for det samlede an-
læg. Emissionerne angives ved fuldlast og ved mini-
mumslast i forhold til det indfyrede brændsel.
12) Beskrivelse af rensningsteknologi (afsvovlingsanlæg,
deNOx-anlæg, røgvasker, filtre m.v.).
13) Beskrivelse af udstyr til måling af emissioner samt
måleprogram.
14) Mængder og sammensætning af restprodukter (aske,
slagge, afsvovlingsprodukt m.v.).
15) Omfanget af forventede investeringer.
16) Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr.
minut).
17) Dellastegenskaber (minimumslast, herunder ændret
brændselssammensætning og virkningsgrad ved del-
last).
18) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og
frekvensregulering fra anlægget.
19) Udetid ved ombygninger.
20) Beskrivelse af muligheden for at starte med spæn-
dingsløst net.
21) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kom-
bineret energilageranlæg, herunder angivelse af ener-
gilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet
i kWh.
22) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elfor-
syningsnet, herunder station og spændingsniveau.
23) Mulighederne for at et fjernvarmenet kan aftage var-
meeffekten i det påtænkte varmetilslutningspunkt.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan give tilladelse til, at ansøgnin-
gen ikke indeholder en eller flere af de i stk. 1, nævnte
oplysninger eller at oplysningerne først skal indberettes til
Energistyrelsen på et nærmere angivet tidspunkt. En forelø-
big ansøgning kan fremsendes til Energistyrelsen parallelt
med at de i stk. 3-7 nævnte oplysninger indhentes.
Stk. 3.
Ansøgningen skal endvidere være bilagt en udtalel-
se fra Energinet. Udtalelsen skal indeholde oplysninger om:
1) Fordele og ulemper for det overordnede kollektive el-
forsyningsnet, som forventes at opstå ved elprodukti-
onsanlæggets tilslutning hertil.
2) Eventuelle udgifter som tilslutningen til elforsynings-
nettet forventes at medføre.
3) Hvor der er tale om etablering af elproduktionsanlæg
eller en kapacitetsforøgelse på et eksisterende elpro-
duktionsanlæg, eventuelle fordele og ulemper for det
overordnede kollektive elforsyningsnet ved etablering
af ny produktionskapacitet i forhold til alternativer her-
til såsom løsninger med hensyn til fleksibelt elforbrug
og energilagring.
4) Energinets eventuelle øvrige bemærkninger til ansøg-
ningen.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere vedlægges eventuel
foreliggende vurdering af anlæggets virkning på miljøet
(VVM-redegørelse).
Stk. 5.
Ansøgninger der indebærer en væsentlig ændring
af varmekapaciteten på kraft-varme-anlægget skal vedlæg-
ges materiale fra den berørte fjernvarmevirksomhed, som
redegør for forhold vedrørende afsætningen af anlægget var-
meproduktion.
Stk. 6.
Ved ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg,
som helt eller delvist anvender affald som brændsel, drager
Energistyrelsen omsorg for, at affaldsgrundlaget vurderes.
Stk. 7.
Ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg, der
ikke planlægges til at blive indrettet til højeffektive kraft-
varme-anlæg, og som har en samlet indfyret termisk effekt
på mere end 20 MW, skal vedlægges en cost-benefit-analyse
foretaget efter den metode beskrevet i bilag IX, del 2, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om energieffektivi-
tet, jf. dog § 33. Analysen skal indebære en vurdering af
omkostningerne og fordelene ved at udnytte overskudsvar-
me fra elproduktionen således, at anlægget indrettes til høj-
effektiv kraft-varme-produktion, og ved at koble anlægget
til et fjernvarme- eller fjernkølingsnet (referencen) i forhold
til det planlagte projekt. Referencen og projektet skal være
defineret således, at de dækker samme varmebehov.
§ 32.
Ved ansøgning om væsentlige ændringer af anlæg
med en installeret elkapacitet på 300 MW eller derover, skal
der ud over de oplysninger, der er nævnt i § 31, stk. 1, tillige
oplyses om følgende forhold:
1) Om der er lagringslokalitet til rådighed, der muliggør
oplagring af CO
2
fra elproduktionsanlægget.
2) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk
muligt at anlægge transportnet fra elproduktionsanlæg-
get til lagerlokaliteten.
3) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk
muligt at eftermontere udstyr til CO
2
-opsamling fra
elproduktionsanlægget.
Stk. 2.
Hvis Energistyrelsen på baggrund af oplysninger,
som er nævnt i stk. 1 og øvrige tilgængelige oplysninger,
herunder vedrørende beskyttelsen af miljøet og menneskers
sundhed finder, at betingelserne for at kunne etablere udstyr
til opsamling og komprimering af CO
2
fra det ansøgte anlæg
er opfyldt, er det en betingelse for meddelelse af tilladelse
til etablering af anlægget, at der afsættes tilstrækkelig plads
hertil på eller ved anlægget.
§ 33.
Undtaget fra kravet om at vedlægge en cost-benefit-
analyse, jf. § 31, stk. 7, er:
1) Projekter for anlæg, hvor vurderingen efter den natio-
nale cost-benefit-analyse efter artikel 14, stk. 3, i Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv om energieffektivi-
tet, er, at forholdene ikke egner sig til forsyning med
fjernvarme eller fjernkøling.
2) Projekter for anlæg, hvor udnyttelse af overskudsvarme
vil kræve etablering af en transmissionsleding til fjern-
varme- eller fjernkølingsnettet på mere end 5 km.
3) Projekter for spids-og reservelastanlæg til elproduktion
uden varmeudnyttelse, der planlægges at være i drift
mindre end 1500 timer om året som rullende gennem-
snit over en femårsperiode.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
8. december 2021.
8
4)
Projekter for anlæg, der skal placeres tæt på en lag-
ringslokalitet, der er godkendt i medfør af Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv om geologisk lagring af
kuldioxid og muliggør oplagring af CO
2
fra elprodukti-
onsanlægget.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder endvidere
ikke for anlæg omfattet af bekendtgørelse om begrænsning
af emission af nitrogenoxider, uforbrændte carbonhybrider
og carbonmonoxid fra gas-motorer og gasturbiner.
§ 37.
N
2
O-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,004
kg pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
N
2
O-udledningen fastlægges med udgangspunkt
i oplysninger fra anlægsleverandøren, foreliggende typegod-
kendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke for
anlæg, hvis udledning af N
2
O er reguleret ved et samlet loft
for N
2
O eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller
bekendtgørelse.
§ 38.
Et projekt for et elproduktionsanlæg, der ikke plan-
lægges til at blive indrettet til højeffektive kraft-varme-an-
læg, skal udvise et cost-benefit overskud i forhold til refe-
rencen, jf. § 31, stk. 7.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for projekter, der efter § 33 er
undtaget fra kravet om at vedlægge en cost-benefit-analyse.
§ 39.
Tilladelse til skrotning af anlæg over 25 MW kan
kun meddeles såfremt Energistyrelsen finder, at forsynings-
sikkerheden ikke herved forringes i betydelig grad.
Stk. 2.
En ejer, som har modtaget afslag på en anmodning
om skrotning efter stk. 1, kan forlange, at Energistyrelsen
fastsætter det tidspunkt, hvorpå anlægget kan skrottes.
Stk. 3.
Såfremt der efter stk. 2, fastsættes et tidspunkt for
skrotning af et anlæg, skal det sikres, at anlæggets ejer får
dækket de nødvendige udgifter til anlæggets forsatte opret-
holdelse i perioden indtil anlægget skal skrottes. Dette kan
ske ved, at Energistyrelsen anmoder den systemansvarlige
virksomhed om at sikre den tilstrækkelige produktionskapa-
citet gennem en aftale med anlæggets ejer om vilkår og
omfang af fremtidige ydelser fra anlægget og den systeman-
svarlige virksomheds betaling herfor.
Stk. 4.
Et elproduktionsanlæg, hvis ejer har modtaget be-
taling efter stk. 3, skal skrottes på det tidspunkt, som er
angivet i Energistyrelsens afgørelse efter stk. 2.
Stk. 5.
Spørgsmålet om størrelsen af den betaling, som
anlæggets ejer har krav på at modtage efter stk. 3, kan
indbringes for Forsyningstilsynet.
Stk. 6.
Bestemmelsen i stk. 3 gælder dog ikke, såfremt
klima-, energi- og bygningsministeren efter bestemmelsen
i elforsyningslovens § 50, stk. 3, har besluttet, at elprodukti-
onsvirksomheden af hensyn til forsyningssikkerheden skal
opretholde en nærmere fastsat produktionskapacitet, og den-
ne ikke vil kunne opretholdes, såfremt anlægget skrottes.
Stk. 7.
Energistyrelsen kan stille vilkår for meddelelse af
tilladelse efter stk. 1 og 2. Vilkårene kan vedrøre:
1) Tidspunktet for skrotningens gennemførelse.
2) Krav til bortskaffelse og behandling af nedtaget anlæg
m.m.
3) Krav om oprensning af anlægsgrund med henblik på
fornyet anvendelse heraf.
§ 34.
Tilladelse efter § 30 kan kun meddeles til anlæg,
som opfylder kravene i § 35-38, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Tilladelse kan dog gives, selvom et eller to af
kravene i §§ 35-37 ikke er opfyldt, såfremt det dokumen-
teres, at ændringerne samlet set medfører reduktion af driv-
husgasudledningen i alle driftssituationer. Ved vægtning af
drivhusgasser tillægges CO
2
vægten 1, metan vægten 25 og
lattergas vægten 298.
Stk. 3.
Tilladelse kan dog gives, selvom kravet i § 38 ikke
er opfyldt, hvis
1) reglerne i kapitel 4 i lov om varmeforsyning er til hin-
der for at overskudsvarme fra anlægget udnyttes eller
2) reglerne i bekendtgørelse om godkendelse af projekter
for kollektive varmeforsyningsanlæg er til hinder for
godkendelse af et projekt for udnyttelse af overskud-
svarme fra anlægget.
Stk. 4.
Tilladelsen skal respektere forudsætninger for an-
lægget eller for forsyning herfra udstedt i medfør af lov om
varmeforsyning.
Stk. 5.
Opfyldelse af kravene i §§ 35-38 skal dokumente-
res ud fra anlæggets samlede miljøvirkning, dvs. samlede
udledning af CO
2
, N
2
O, og CH
4
. Emissionerne opgøres på
årsbasis.
Stk. 6.
Ved beregning af brændselsforbrug – og dermed
emissioner som nævnt i § 35 til elproduktionen på et kraft-
varme-værk fraregnes bidraget fra varmesiden ud fra en
virkningsgrad på 200 pct. Emissionerne fordeles mellem el
og varme i samme forhold som brændselsforbruget.
§ 35.
CO
2
-udledningen fra anlægget må højst udgøre 500
kg. pr. produceret MWh elektricitet netto.
Stk. 2.
Ved fastlæggelse af CO
2
-udledningen anvendes
CO
2
-faktorerne i bilag 1.
Stk. 3.
Hvis en ansøger kan dokumentere et andet CO
2
-
indhold i et anvendt brændsel, end angivet i bilag 1, kan
Energistyrelsen give tilladelse til, at dette anvendes i bereg-
ningen.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1-3 gælder ikke for anlæg,
hvis udledning af CO
2
er reguleret ved et samlet loft for
CO
2
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller
bekendtgørelse.
§ 36.
CH
4
-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,1 kg
pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
CH
4
-udledningen fastlægges med udgangspunkt
i oplysninger fra anlægsleverandøren, foreliggende typegod-
kendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke for
anlæg, hvis udledning af CH
4
er reguleret ved et samlet loft
for CH
4
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller
bekendtgørelse.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
8. december 2021.
9
Kapitel 6
Centrale kraft- og kraft-varme-anlæg
§ 40.
Centrale kraft- eller kraft-varme-anlæg er anlæg,
som er beliggende på eller som opføres på de i stk. 2 og 3
nævnte kraftværkspladser. Anlæg beliggende uden for disse
kraftværkspladser betegnes som decentrale kraft- eller kraft-
varme-anlæg.
Stk. 2.
Kraftværkspladserne, hvorpå følgende eksisterende
produktionsanlæg er beliggende:
1)
Amagerværket.
2)
Asnæsværket.
3)
Avedøreværket.
4)
H. C. Ørstedsværket.
5)
Kyndbyværket.
6)
Svanemølleværket.
7)
Stigsnæsværket.
8)
Rønneværket.
9)
Enstedværket.
10) Esbjergværket.
11) Fynsværket.
12) Herningværket.
13) Randersværket.
14) Skærbækværket.
15) Studstrupværket.
16) Nordjyllandsværket.
Stk. 3.
Øvrige kraftværkspladser, hvortil der efter den 1.
juni 2003 gives godkendelse efter elforsyningsloven til op-
førelse af elproduktionsanlæg med en kapacitet på over 100
MW.
Stk. 4.
Energistyrelsen træffer i tvivlstilfælde afgørelse
om, hvorvidt et anlæg er et centralt eller et decentralt anlæg
efter reglerne i denne bestemmelse.
Kapitel 7
Dispensation og vilkår for tilladelser
§ 41.
Energistyrelsen kan dispensere fra bestemmelserne i
§§ 20-23 og §§ 34-37, hvis
1) elproduktionsanlægget leverer særlige ydelser for elsy-
stemet med begrænsede, negative miljømæssige virk-
ninger, f.eks. spidslastproduktion med en benyttelsestid
under 500 timer årligt,
2) Energistyrelsen vurderer, at anlægget må betegnes som
et demonstrationsanlæg eller
3) hensynet til forsyningssikkerheden nødvendiggør dette.
Stk. 2.
Dispensationerne kan gøres tidsbegrænsede.
§ 42.
Energistyrelsen kan dispensere fra bestemmelsen i
§§ 24 og 38, hvis det af retlige, ejendomsretlige eller finan-
sielle grunde er strengt nødvendigt.
Stk. 2.
Energistyrelsen underretter Kommissionen om af-
gørelser om dispensation fra §§ 24 og 38.
§ 43.
I en tilladelse til etablering af nye elproduktionsan-
læg eller væsentlige ændringer i bestående anlæg kan Ener-
gistyrelsen stille følgende vilkår:
1)
At krav stillet af Energinet som forudsætning for net-
tilslutning overholdes.
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
At tilslutningen til det kollektive elforsyningsnet til-
rettelægges således, at denne ikke medfører omkost-
ninger for de øvrige brugere af det kollektive elforsy-
ningsnet.
At ejeren, inden byggearbejder påbegyndes, fremsen-
der yderligere oplysninger af relevans for godkendel-
sen.
At ejeren giver Energistyrelsen, Energinet og netvirk-
somheden alle relevante oplysninger om anlæggets
indretning og drift.
At ejeren indsender statistiske oplysninger til brug for
Energistyrelsens udarbejdelse af energistatistik.
At ejeren løbende indsender målinger, foretaget eller
verificeret af en uafhængig instans, som dokumenterer
opfyldelse af emissionskrav m.v.
At projektet er i overensstemmelse med anden lovgiv-
ning.
At nødvendige tilladelser efter anden lovgivning kan
opnås.
At ejeren forpligter sig til at overholde relevante gæl-
dende og kommende regler i lovgivningen, herunder
administrativt fastsatte regler samt regler fastsat af
EU-Kommissionen.
At anlægsarbejdet afsluttes inden en nærmere angiven
frist.
At vilkår stillet efter bestemmelsen i elforsyningslo-
vens § 12 overholdes.
At ansøger fremsendes dokumentation for samlet re-
duktion af drivhusgasudledningen, såfremt § 20, stk. 2
og § 34, stk. 2, anvendes.
Kapitel 8
Klageadgang og straffebestemmelser
§ 44.
Energistyrelsens afgørelser efter bestemmelserne i
denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for klima-, ener-
gi- og forsyningsministeren, men kan indbringes for Ener-
giklagenævnet.
Stk. 2.
Klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger
efter, at afgørelsen er meddelt.
§ 45.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der
1) undlader at indhente tilladelse efter bestemmelsen i §§
1 og 4,
2) overskrider de udledningsgrænser som er angivet i §§
20-23 og 34-37 eller ikke opfylder betingelsen i §§ 24
og 38,
3) undlader at skrotte anlæg som angivet i §§ 29, stk. 4 og
39, stk. 4,
4) tilsidesætter vilkår i en tilladelse meddelt efter denne
bekendtgørelse,
5) angiver urigtige oplysninger i en ansøgning om tilladel-
se efter denne bekendtgørelse eller
6) undlader at indsende underretning om ændrede forud-
sætninger af væsentlig betydning for meddelelse af til-
ladelse eller som afgiver urigtige oplysninger i forbin-
delse med en sådan underretning.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
8. december 2021.
10
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske person-
er) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 9
Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser
§ 46.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 2244 af 29. december 2020 om
tilladelse til etablering og ændring af elproduktionsanlæg
ophæves.
Stk. 3.
Ansøgninger om tilladelse til etablering og æn-
dring af elproduktionsanlæg, som er modtaget før den 1. ja-
nuar 2022, behandles efter bestemmelserne i bekendtgørelse
nr. 2244 af 29. december 2020 om tilladelse til etablering og
ændring af elproduktionsanlæg.
Stk. 4.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på ansøg-
ninger om bevilling til elproduktion efter elforsyningslovens
§ 10, som er modtaget i Energistyrelsen før den 1. januar
2022. For sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Stk. 5.
Bekendtgørelse nr. 896 af 24. august 2006 om net-
tilslutning af elproduktionsanlæg med miljøvenlige brænd-
sler ophæves.
§ 47.
Bevillinger til elproduktion fra anlæg efter elforsy-
ningslovens § 10, som er undtaget fra bevillingspligten i
medfør af § 3, opretholdes i overensstemmelse med deres
indhold og varighed.
Stk. 2.
Vil en virksomhed med bevilling, som er omfattet
af stk. 1, fortsætte driften, skal virksomheden inden bevillin-
gens udløb have tilladelse efter § 13 til elproduktion fra
anlægget.
Stk. 3.
Bevillinger, som er omfattet af stk. 1, ophæves ved
meddelelse af tilladelse til elproduktion efter § 13.
Energistyrelsen, den 8. december 2021
Martin Hansen
/ Lars Nielsen
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508493_0011.png
8. december 2021.
11
Bilag 1
CO2-udledningsfaktorer angivet i forhold til nedre brændværdi
Brændsel
Kul
Raffinaderigas
LPG
LVN
Motorbenzin
Flyvebenzin
Petroleum
JP1
Gas-/dieselolie
Fuelolie
Orimulsion
Petroleumskoks
Spildolie
Naturgas
Koks
Brunkulsbriketter
Halm
Skovflis
Brænde
Træpiller
Træaffald
Biogas
Fiskeolie
Affald
CO
2
kg/GJ
94,7
57,6
63,1
65,0
73,0
73,0
71,9
72,0
74,0
78,0
80,0
92,0
78,0
57,0
108,0
94,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
37,0