Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 132
Offentligt
2508492_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
Forsyning
Dato
8. december 2021
J nr.
2021-11688
/LKI/JBR
Høringsnotat vedr. udkast til elproduktionsbekendtgørelsen og
beredskabsbekendtgørelserne
Elproduktionsbekendtgørelsen og beredskabsbekendtgørelserne blev sendt i
ekstern høring den 11. oktober 2021 med frist for afgivelse af høringssvar den 8.
november 2021.
Der er modtaget i alt 11 høringssvar i høringsperioden. Følgende 5 høringsparter har
fremsendt bemærkninger til bekendtgørelserne:
-
-
-
-
-
Better Energy
Cerius og Radius
Dansk Energi
Danske Advokater
Forsyningstilsynet
Følgende 6 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til
bekendtgørelserne:
-
-
-
-
-
-
Dansk Arbejdsgiverforening
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Forbrugerrådet Tænk
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Dansk Solkraft
Dansk Producent Ansvar
I det følgende vil de indkomne høringssvar blive gennemgået efterfulgt af
Energistyrelsens bemærkninger. Bemærkningerne er markeret med kursiv. For
detaljerede oplysninger om høringssvarenes indhold henvises der til de fremsendte
høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508492_0002.png
Beredskabsbekendtgørelserne
Forsyningstilsynet bemærker, at navnet ”Energitilsynet” bør ændres til
”Forsyningstilsynet” de relevante steder i udkast til bekendtgørelse om it-beredskab
for el- og naturgassektorerne.
Energistyrelsen tager bemærkningerne til efterretning og ændrer ”Energitilsynet” til
”Forsyningstilsynet” de relevante steder i beredskabsbekendtgørelserne.
Elproduktionsbekendtgørelsen
§ 1, stk. 2, nr. 3
Danske Advokater bemærker, at formuleringen af § 1, stk. 2, nr. 3, er kompliceret og
uklar og kan give anledning til tvivl om retsstillingen.
Energistyrelsen tager bemærkningerne til efterretning og ændrer § 1, stk. 2, nr. 3,
således, at det tydeligt fremgår, at anlæg, der producerer elektricitet baseret på
vedvarende energi, som har en effekt på 10 til og med 25 MW, og som er meddelt
efter bekendtgørelsens kapitel 2, kan undtages fra krav om tilladelse. Undtagelsen
hertil præciseres derefter i en separat bestemmelse i § 1, stk. 3. Energistyrelsen
finder det hensigtsmæssigt at lade undtagelsen fremgå af en separat bestemmelse,
da det vurderes, at § 1, stk. 2, nr. 3, i højere grad vil blive anvendt end § 1, stk. 3,
hvorfor bestemmelserne opdeles, så undtagelsen af ikke-brændselsbaserede VE-
anlæg på 10 til og med 25 MW tydeligt fremgår i § 1, stk. 2, nr. 3.
Væsentlige ændringer
Better Energy bemærker, at det ud fra definitionen af væsentlige ændringer i
elproduktionsbekendtgørelsen ikke er klart, hvornår der i praksis vil være tale om en
væsentlig ændring af et anlæg, som kræver en tilladelse efter indsendelse af en
meddelelse efter elproduktionsbekendtgørelsen. På den baggrund foreslår Better
Energy, at Energistyrelsen udarbejder en vejledning omkring forståelsen af
væsentlige ændringer.
Energistyrelsen
bemærker,
at
væsentlig
ændring
er
defineret
i
elproduktionsbekendtgørelsens § 8, nr. 10, som ”en ændring, der i væsentlig omfang
påvirker anlæggets miljøforhold, tekniske forhold, anlæggets levetid eller
forsyningssikkerheden. Dette er der i hvert fald tale om, hvis ændringens
omkostninger overstiger 50 pct. af investeringsomkostningerne for en ny lignende
enhed eller såfremt anlægget skrottes.” Det kan hertil bemærkes, at der vil være tale
om en konkret vurdering i den enkelte sag, om en ændring er af så væsentlig
karakter, at den kræver tilladelse. Til eksempel kan dog nævnes, at der vil være tale
om en væsentlig ændring, hvis en solcellepark udskifter størstedelen af
solcellepanelerne på en solcellepark for at øge kapaciteten af parken, efter
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508492_0003.png
solcelleparken har produceret en årrække, hvorefter solpanelerne har mistet en
andel af deres originale effekt. Et andet eksempel på en væsentlig ændring kan være
udskiftning af en større andel af nacellerne på en vindmøllepark, hvorefter
anlægsudstyr udskiftes, som er definerende for anlæggets reguleringsegenskaber.
Overholdelse af øvrig lovgivning
Better Energy foreslår, at sætningerne i bestemmelserne § 9, 2. pkt., § 14, 2. pkt.,
og § 15, 2. pkt., omformuleres, så det i stedet anføres, at tilladelserne kan gives
betinget af, at øvrig relevant lovgivning overholdes. Better Energy begrunder
forslaget med, at det i praksis ikke vil være muligt at dokumentere overholdelse af
alle relevante love og regler allerede inden etablering af et anlæg.
Energistyrelsen tager Better Energys bemærkning til efterretning. Energistyrelsen
præciserer dog dette i bekendtgørelsen med den begrundelse, at der ikke må opstå
tvivl om, at virksomheder kan søge om tilladelse til etablering i god tid og eventuelt
samtidig med, at der afventes svar på øvrige ansøgninger efter anden relevant
lovgivning. Ordlyden i høringsversionen om opfyldelse af øvrig lovgivning kan
således vanskeliggøre hensigten om, at virksomheder kan ansøge om tilladelse i
god tid og samtidig med elproduktionstilladelser. Energistyrelsen ændrer på den
baggrund de relevante bestemmelser således, at det præciseres, at tilladelser efter
elproduktionsbekendtgørelsen kan betinges af, at relevant lovgivning overholdes.
Det bemærkes, at dette indebærer, at det med ændringen også præciseres, at
elproduktionstilladelser kan gives betinget af, at relevante love og regler overholdes.
Nettilslutningsregler
Better Energy bemærker, at det bør tydeliggøres i bekendtgørelsen, at
bestemmelserne i §§ 23 og 24 ikke gælder for anlæg omfattet af bekendtgørelse om
nettilslutning af vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker
(nettilslutningsbekendtgørelsen).
Cerius og Radius bemærker, at det er ganske uklart, hvilke anlæg bekendtgørelsen
finder anvendelse på, og hvad bekendtgørelsen mere præcist regulerer efter
indsættelsen af § 24. Cerius og Radius foreslår på den baggrund, at der indsættes
en anvendelsesbestemmelse helt indledningsvist i bekendtgørelsen, hvor det klart
anføres, hvad bekendtgørelsen regulerer samt for hvilke anlæg.
Derudover bemærker Cerius og Radius, at det er uklart, at der i
elproduktionsbekendtgørelsen er en nettilslutningsbestemmelse i § 24, som er
reguleret i § 4 i nettilslutningsbekendtgørelsen. Cerius og Radius mener, at det ser
ud til, at tilslutninger reguleres to steder. Derudover fremhæver Cerius og Radius, at
formuleringen i elproduktionsbekendtgørelsens § 24 er anderledes end den
formulering, der tidligere var i høring i nettilslutningsbekendtgørelsen.
Cerius og Radius bemærker endeligt, at det tydeligt bør fremgå, hvilke anlæg der
reguleres rent tilslutningsmæssigt i elproduktionsbekendtgørelsen og ikke i
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508492_0004.png
nettilslutningsbekendtgørelsen,
bekendtgørelsens navn.
ligesom
dette
ligeledes
bør
fremhæves
i
Dansk Energi bemærker for det første, at § 24 finder anvendelse på anlæg, der
producerer VE-elektricitet, og at dette også er anvendelsesområdet for
nettilslutningsbekendtgørelsen. Dansk Energi mener ikke, at det samme forhold skal
reguleres ved flere retsakter. For det andet bemærker Dansk Energi, at der ikke er
sammenfald i ordlyden af elproduktionsbekendtgørelsens § 24 og § 4 i
nettilslutningsbekendtgørelsen. For det tredje bemærker Dansk Energi, at der i
forbindelse med den seneste høring af nettilslutningsbekendtgørelsen blev gjort
opmærksom på behovet for præcisering af den såkaldte afstandsregel, så det
fremgår klart, at afstandsreglen er tiltænkt tilslutninger på 50 kV-niveau og opefter.
Energistyrelsen bemærker indledningsvist, at det fremgår af bekendtgørelsens
anvendelsesområde i kapitel 1, at reglerne om tilslutning af elproduktionsanlæg i
kapitel 4 ikke finder anvendelse på elproduktionsanlæg omfattet af regler udstedt i
medfør af § 30 i lov om fremme af vedvarende energi. Energistyrelsen vurderer det
hensigtsmæssigt, at dette fremgår af kapitel 1, som indeholder øvrige bestemmelser
om bekendtgørelsens anvendelsesområde. Energistyrelsen har desuden efter
høringen indsat vejledende overskrifter i anvendelseskapitlet. Det er således ikke
hensigten, at elproduktionsbekendtgørelsen skal regulere tilslutning for anlæg, som
er omfattet af nettilslutningsbekendtgørelsen.
Energistyrelsen tager bemærkningerne vedr. formuleringen af § 24 til efterretning.
Bestemmelsen ensrettes med nettilslutningsbekendtgørelsen således, at ordlyden i
de to bekendtgørelser er enslydende. Derudover tilføjes definitionen af relevant
spændingsniveau,
som
det
spændingsniveau,
som
net-
eller
transmissionsvirksomheden har anvist. Endvidere tilføjes definitionen af
eksisterende station, som en transformerstation i det kollektive net, som eksisterer
på tidspunktet for indgåelse af nettilslutningsaftale. Definitionerne vil ligeledes
fremgå enslydende i nettilslutningsbekendtgørelsen.
Dobbeltregulering
Better Energy bemærker, at § 7, stk. 2, nr. 9, 10 og 11, § 10, stk. 1, nr. 9, 10 og 11,
og § 15, stk. 1, nr. 16, 17 og 18, indeholder krav om indsendelse af oplysninger, som
allerede er reguleret i RfG. På den baggrund foreslår Better Energy, at de nævnte
bestemmelser udgår af bekendtgørelserne for at undgå dobbeltregulering.
Energistyrelsen er enig i, at oplysninger i § 7, stk. 2, nr. 9, 10 og 11, § 10, stk. 1, nr.
9, 10 og 11, og § 15, stk. 1, nr. 16, 17 og 18, som skal fremsendes i forbindelse med
ansøgninger efter elproduktionsbekendtgørelsen, også fremsendes i forbindelse
med anlæggets påvisning af overholdelse af RfG’en til den relevante
systemoperatør. Energistyrelsen bemærker dog, at oplysningerne, der omfatter
reguleringsegenskaber, spændings- og frekvensregulering, mulighed for
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
2508492_0005.png
spændingsløst net og dellastegenskaber, ikke oplyses til Energistyrelsen, når der
etableres nye anlæg, eller at eksisterende anlæg ændres. Energistyrelsen vurderer
derfor, at det er relevant at modtage disse oplysninger i forbindelse med ansøgninger
efter elproduktionsbekendtgørelsen, blandt andet for at oplyse, hvilke krav der stilles
til anlæggets tekniske egenskaber efter RfG’en. Det er blandt andet relevant for
Energistyrelsen at vide, hvilken anlægskategori anlægget er tildelt efter RfG’en af
den relevante systemoperatør, da dette dikterer, hvilke krav der stilles til anlægget.
Energistyrelsen vurderer på den baggrund ikke, at der er tale om dobbeltregulering.
Undtagelse fra bevillingskravet
Better Energy foreslår, at bestemmelsen i § 2 om undtagelse fra bevillingskravet
ensrettes med bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker, således, at de anlæg, som er omfattet af
bekendtgørelsen om nettilslutning af vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og
vandkraftværker også undtages fra bevillingskravet efter § 2.
Energistyrelsen tager Better Energys bemærkninger til efterretning og tilpasser
bekendtgørelsen således, at solfangeranlæg i bekendtgørelsen erstattes med
vandkraftværker. Dette begrundes med, at begrebsanvendelserne dermed ensrettes
ift. øvrig regulering på området, samt at solfangeranlæg normalt ikke sættes i
forbindelse med elproduktion.
Energistyrelsen har under høringen af udkast til elproduktionsbekendtgørelsen og
beredskabsbekendtgørelserne desuden fundet anledning til at præcisere og
strukturere udkastet til elproduktionsbekendtgørelsen, herunder særligt
bekendtgørelsens kapitel 1 om anvendelsesområdet. Ændringerne har kun
opklarende betydning.
Side 5/5