Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 132
Offentligt
2508491_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29 december 2021
J nr.
2021 - 628
Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
Til udvalgets orientering fremsendes høringsnotater og følgende bekendtgørelser
tilpasset efter høring:
- Bekendtgørelse om tilladelse til etablering og ændring af
elproduktionsanlæg samt elproduktion fra anlæg på land
- Bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker (nettilslutningsbekendtgørelsen)
- Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder
- Bekendtgørelse om kompensation af elkunder for netvirksomhedernes
nødvendige omkostninger til nettilslutning, nettab, drift og vedligehold
for anlæg omfattet af § 30 i VE-loven og de nødvendige omkostninger
til nettilslutning af anlæg omfattet af elforsyningslovens § 67
Behovet for ændringerne af bekendtgørelserne sker som følge af forslag til lov om
ændring af lov om elforsyning og forskellige andre love (tariffer, udfasning af PSO,
forenkling af bevillingskrav for VE elproduktion, justering af netvirksomheders
økonomiske regulering, opfølgning på konkurrenceanalysen, m.v.), og som
opfølgning på en række tidligere politisk indgåede aftaler, jf. nedenstående.
Bekendtgørelserne udstedes ved stadfæstelse af L 53 og træder i kraft den 1.
januar 2022.
Bekendtgørelse om tilladelse til etablering og ændring af elproduktionsanlæg
samt elproduktion fra anlæg på land (elproduktionsbekendtgørelsen)
Nyudstedelse af bekendtgørelsen sker som følge af forslag til lov om ændring af lov
om elforsyning og forskellige andre love (tariffer, udfasning af PSO, forenkling af
bevillingskrav for VE elproduktion, justering af netvirksomheders økonomiske
regulering, opfølgning på konkurrenceanalysen, m.v.). Den foreslåede ændring af
elforsyningsloven vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren
bemyndiges til bl.a. at undtage elproduktionsanlæg fra krav om bevilling. I stedet
skal centrale hensyn varetages i et tilladelsessystem i
elproduktionsbekendtgørelsen.
Der foretages derudover en række ændringer i elproduktionsbekendtgørelsen for
så vidt angår regler om tilladelse til etablering af nye anlæg og til væsentlige
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.kefm.dk
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
ændringer i bestående anlæg. Ændringerne medfører bl.a., at større vindmøller
omfattes af tilladelsessystemet, en ny struktur for bekendtgørelsen, der tager højde
for tilladelses- og anlægstype samt tilpasning af relevante oplysninger, som
fremsendes ifm. ansøgning om tilladelse.
Elproduktionsbekendtgørelsen har været i høring fra den 11. oktober 2021 til den 8.
november 2021. Der er indkommet 11 høringssvar og heraf havde fem
høringsparter bemærkninger til bekendtgørelserne.
Høringen har givet anledning til følgende mindre ændringer og præciseringer:
- Tilretning af nettilslutningsbestemmelserne så de er enslydende med
øvrig regulering om nettilslutning på området.
- VE-anlæg, som undtages fra kravet om bevilling, ændres til bl.a. at
omfatte bølgekraftsanlæg frem for solfangeranlæg.
- Tilladelser efter bekendtgørelsen kan gøres betinget af, at øvrig
relevant lovgivning overholdes.
Derudover foretages der en række ændringer med henblik på præcisering af
bekendtgørelsens bestemmelser uden materiel betydning.
Det bemærkes, at også beredskabsbekendtgørelserne (bekendtgørelse om
beredskab for elsektoren og bekendtgørelse om it-beredskab for el- og
naturgassektorerne) har været i høring sammen med
elproduktionsbekendtgørelsen. Disse bekendtgørelser er ikke forelagt til udvalgets
orientering, da der er tale om konsekvensrettelser.
Bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker (nettilslutningsbekendtgørelsen)
Nyudstedelse af bekendtgørelsen sker på baggrund af konsekvensændringer som
følge af afskaffelse af udligningsordningen.
Desuden justeres § 4, som regulerer hvornår net- og transmissionsvirksomheder er
forpligtet til at udbygge nettet i forbindelse med nettilslutning af et nyt anlæg.
Ændringen er lavet i dialog med branchen og sker for at imødekomme den
stigende tendens til, at der bliver etableret større VE-anlæg, der skal tilsluttes på
højere spændingsniveauer.
Derudover kodificeres praksis med dispensationer fra § 4, således at fremtidige
dispensationsansøgninger skal ske med hjemmel i bekendtgørelsens bestemmelse
herom.
Bekendtgørelsen var i høring fra den 5. juli til den 27. august 2021. Der er
indkommet 12 høringssvar og heraf havde 10 høringsparter bemærkninger til
bekendtgørelserne.
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
Der har i forbindelse med høringen været rejst en række spørgsmål af teknisk
karakter vedrørende bl.a. rammerne for producentbetaling, justering af
afstandskravet i § 4 og mulighed for dispensation fra bekendtgørelsen.
På baggrund af høringssvarene er der indsat en justering af afstandskravet i § 4,
ligesom definitionen af en eksisterende transformerstation er genindsat.
Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder
Indtægtsrammebekendtgørelsen indeholder en præcisering af, at netvirksomheder
ikke kan afholde udgifter til sponsorater og markedsføring i indtægtsrammerne, og
en ændret fastsættelse af netvirksomhedernes historiske forrentning ved fusioner,
så fusioner ikke kan medføre en unødig stigning i indtægtsrammerne. Begge
ændringer følger af stemmeaftalen ”En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til
understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen” af 4. juni 2021.
Herudover udvides definitionen af afbrud, der ikke skal medregnes i reguleringen af
leveringskvalitet, og Forsyningstilsynet får en generel hjemmel til at undtage afbrud
af reguleringen. Endeligt ændres bestemmelserne vedr. differencer, så fristen for
forelæggelse af afviklingsplaner rykkes til et mere hensigtsmæssigt tidspunkt.
Bekendtgørelsen var i høring fra den 11. oktober 2021 til den 8. november 2021.
Der er indkommet syv høringsvar, hvor høringsparterne havde bemærkninger til
bekendtgørelsen.
Høringen har givet anledning til følgende ændringer:
- Ændringsforslaget om at afviklingsplaner for differencer alene
indsendes til Forsyningstilsynets orientering frafalder, og det
fastholdes, at afviklingsplanerne skal godkendes af Forsyningstilsynet.
Derudover foretages der en række ændringer med henblik på præcisering af
bekendtgørelsens bestemmelser uden materiel betydning.
Bekendtgørelse om kompensation af elkunder for netvirksomhedernes
nødvendige omkostninger til nettilslutning, nettab, drift og vedligehold for
anlæg omfattet af § 30 i VE-loven og de nødvendige omkostninger til
nettilslutning af anlæg omfattet af elforsyningslovens § 67
Den eksisterende udligningsordning afskaffes som led i ”Klimaaftale for energi og
industri mv. 2020” af den 22. juni 2020. Den 17. december 2020 indgik parterne
bag klimaaftalen en opfølgende aftale om en overgangsordning for 2022.
Bekendtgørelsen fastsætter de nærmere regler om administrationen af
overgangsordningen.
Bekendtgørelsen var i høring fra den 11. oktober 2021 til den 8. november 2021.
Der er indkommet seks høringssvar med bemærkninger til bekendtgørelsen.
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Orientering om udstedelse og ikrafttræden af bekendtgørelser
Høringen har givet anledning til følgende ændringer:
- Udvidelse af bekendtgørelsens anvendelsesområde, således at
nødvendige omkostninger afholdt i 2022 for anlæg nettilsluttet i 2021
eller tidligere omfattes af kompensationsordningen.
- Fjernelse af definitionen af kompensation af nødvendige omkostninger
og tilføjelse af en definition af afholdte omkostninger.
- Ændring af fristen for ansøgning af kompensation fra den 1. november
2022 til den 13. januar 2023. Såfremt der indsendes et dokumenteret
skøn over forventede nødvendige omkostninger, der forventes ansøgt
om kompensation for senest den 13. januar 2023, kan ansøgningen
indsendes den 1. april 2023.
- Ændring af kravene til indholdet i ansøgningen og revisorerklæringen
samt mulighed for at få kompenseret udgifterne hertil.
- Fjernelse af kravet om offentliggørelse af fordelingen af omkostninger
på specifikke kundegrupper.
Derudover foretages der en række mindre ændringer med henblik på præcisering
af bekendtgørelsens bestemmelser uden materiel betydning.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 4/4