Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 130
Offentligt
2507445_0001.png
Notat om delegeret retsakt (forordning) til Folketingets Europaudvalg
Dato
20. december 2021
Kommissionens delegerede forordning (EU) …/… af 19. november 2021
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
347/2013 for så vidt angår EU-listen over projekter af fælles interesse
(”PCI-listen”) (skriftlig forelæggelse)
1. Resumé
Kommissionen har udstedt en delegeret forordning (EU) …/… af 19. november 2021
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om retningslinjer for den
transeuropæiske energiinfrastruktur (EU) nr. 347/2013 (herefter kaldet TEN-E) for så
vidt angår EU-listen over projekter af fælles interesse (”PCI-listen”).
Forordningen regulerer, hvilke transeuropæiske energiinfrastrukturprojekter der har
status af projekter af fælles europæisk interesse. Den delegerede forordning træder
i kraft på tyvendedagen for offentliggørelse i Den Europæiske Unions Tidende, med-
mindre Rådet eller Europa-Parlamentet forinden gør indsigelse.
Forordningen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, økonomiske
konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen er positiv over for udarbejdelsen af PCI-listen, da rettidig udbygning af
energiinfrastruktur i Europa er centralt for at fremme det indre marked, øge forsy-
ningssikkerheden og fremme integration af vedvarende energi. Regeringen kan
støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den konkrete delegerede
forordning og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund.
2. Baggrund
I medfør af TEN-E forordningen (forordning nr. 347/2013 af 17. april 2013) skal der
hvert andet år vedtages en liste med energiinfrastrukturprojekter af fælles europæisk
interesse - den såkaldte PCI-liste. Den første PCI-liste blev vedtaget i 2013, og den
seneste i 2019. Kommissionen har fremlagt den femte PCI-liste som delegeret for-
ordning den 19. november 2021.
PCI-projekter omfatter infrastruktur inden for elforsyning, naturgasforsyning, olie-
transportledninger, CO
2
-transport (som led i kulstoflagring, "carbon capture and
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 130: Orientering om EU-listen over energiinfrastruktursprojekter af fælles interesse (PCI-listen)
2507445_0002.png
storage"), intelligente net ("smart grid") og elmotorveje ("e-highways"), som kan for-
binde stigende overskudsproduktion af vedvarende energi til store lageringsfaciliteter
og forbrugscentre. Danmark har PCI-projekter inden for el- og naturgasforsyning.
For at et projekt kan udvælges som PCI-projekt, skal det opfylde følgende kriterier:
Projektet passerer grænsen mellem to eller flere medlemsstater eller én med-
lemsstat og ét EØS-land; eller projektet er beliggende i en enkelt medlemsstat,
men har en betydelig grænseoverskridende virkning.
Projektets samlede fordele – forstået som dets bidrag til markedsintegration og
konkurrence, forsyningssikkerhed og bæredygtighed, herunder bl.a. integration
af vedvarende energi – overstiger omkostningerne.
At være udpeget som PCI-projekt indebærer bl.a., at projektet er berettiget til en
samlet sagsbehandlingstid på maksimalt 3,5 år hos myndighederne i hver enkelt
medlemsstat, samt at der er mulighed for at få støtte til projektet i form af tilskud eller
lån under Connecting Europe Facility (CEF-midler).
Sammensætningen af den endelige PCI-liste sker på baggrund af input fra regionale
grupper – nedsat i medfør af TEN-E forordningen – i form af regionale PCI-lister. De
regionale grupper omfatter repræsentanter fra medlemsstaterne, de nationale til-
synsmyndigheder, transmissionssystemoperatørerne, ENTSO-G og ENTSO-E,
ACER og Kommissionen. Beslutningskompetencen vedrørende de regionale PCI-
lister ligger hos medlemslandene i hver enkelt af de regionale grupper samt hos
Kommissionen.
På elområdet (TEN-E forordningens ”prioriterede elkorridorer”) er Danmark medlem
af to regionale grupper: NSOG (Nordsøområdet) og BEMIP elektricitet (Østersøom-
rådet). På gasområdet (”prioriterede gaskorridorer”) er Danmark medlem af BEMIP
gas (Østersøområdet) og NSI vest gas (gasinfrastruktur til nord-syd gasstrømme).
De endelige regionale lister for el og gas blev vedtaget af de regionale højniveau-
grupper den 9. november 2021. Kommissionen har, jf. TEN-E forordningens artikel
3(4), beføjelser til at vedtage delegerede forordninger med henblik på at opstille PCI-
listen på grundlag af de regionale lister.
Indsigelse imod den delegerede forordning kan ske med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Den opdaterede PCI-liste indeholder 98 projekter af fælles interesse, herunder 67
inden for eltransmission, 20 inden for naturgasforsyning, fem inden for smart grid og
seks grænseoverskridende projekter inden for CO
2
-transport (CCS).
Medlemmerne af den regionale gruppe for olie havde i lyset af fællesskabets kli-
mamål og klimaneutralitetsmålsætning besluttet ikke at foreslå olieprojekter til den 5.
PCI-liste. Denne liste vil derfor ikke indeholde PCI-projekter inden for olietransport.
Side 2/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 130: Orientering om EU-listen over energiinfrastruktursprojekter af fælles interesse (PCI-listen)
2507445_0003.png
Med hensyn til den tematiske kategori for elmotorveje ("e-highways") blev det beslut-
tet ikke at udnævne projekter i denne kategori, dels fordi det er den sidste liste under
den nuværende TEN-E forordning, dels fordi kategorien foruden anerkendelse af
projektets relevans for udviklingen af elmotorveje ikke giver yderligere fordele.
Fra dansk side er der indstillet tre PCI-kandidater, som alle har opnået PCI-status på
den femte PCI-liste. Der er tale om to elinfrastrukturprojekter og et projekt på gas-
området, hvor Danmark samarbejder med et eller flere medlemslande.
Det ene af elinfrastrukturprojekterne er genganger fra den fjerde PCI-liste: En eller
flere knudepunkter i Nordsøen med samkøringslinjer til landene rundt om Nordsøen
("North Sea Wind Power Hub"). Det andet projekt, der er nyt, er et højtryksellager
(en del af Green Hydrogen Hub-projektet).
På gasområdet drejer det sig om Baltic Pipe-rørledningen mellem Danmark og Po-
len, inkl. forstærkning af transmissionssystemet fra Nybro i Vestjylland til Østsjæl-
land. Projektet har til formål at bringe norsk naturgas til Polen via Danmark. Baltic
Pipe-projektet er ligeledes en genganger fra fjerde PCI-liste.
Det fremgår af den delegerede forordning, at EU-listen omfatter projekter, som er
afgørende for at fuldføre det indre europæiske marked for energi, for at nå EU's
energipolitiske mål om økonomisk overkommelig, sikker og bæredygtig energi og for
at nå EU's klimamål. Projekterne af fælles interesse omfatter alle de prioriterede pro-
jekter, som er vedtaget af de højniveaugrupper, der er nedsat i forbindelse med TEN-
E forordningen for at fremme udviklingen af grænseoverskridende og transeuropæi-
ske projekter samt gennemførelse af harmoniserede regler på regionalt plan. Når de
er fuldført, vil projekterne af fælles interesse inden for elektricitet hjælpe medlems-
staterne med at opfylde de klima- og energipolitiske målsætninger for 2030 samt
elsammenkoblingsmålene for 2030. Projekterne af fælles interesse inden for gas vil
adressere de tilbageværende flaskehalse i fællesskabets gastransmissionsnet som
identificeret af de regionale grupper. PCI-listen vil sikre de fleste medlemsstaterne
adgang til mindst tre gaskilder inklusiv flydende naturgas og vil sikre, at ingen af
medlemsstaterne forbliver energimæssigt isoleret.
Den samlede femte PCI-liste indeholder i alt 34 % færre projekter end den fjerde
PCI-liste, som blev vedtaget i 2019, heraf 38 % færre gasprojekter. Det fremgår af
den delegerede forordning, af det lavere antal PCI-projekter inden for gas hovedsa-
gelig skyldes: 1) at nogle projekter er afsluttet, 2) at der er en mere robust proces for
udvælgelse af projekter af fælles interesse og 3) at der sker en prioritering af projek-
ter vedrørende de resterende og mest presserende vigtige flaskehalse under hen-
syntagen til den anslåede nedgang i gasefterspørgsel i overensstemmelse med EU's
dekarboniseringsmål.
Side 3/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 130: Orientering om EU-listen over energiinfrastruktursprojekter af fælles interesse (PCI-listen)
2507445_0004.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Den delegerede forordning træder kun i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller
Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder, fra de er meddelt herom.
Der er endnu ikke fastsat dato for, hvornår Europa-Parlamentet forventes at be-
handle sagen.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførsel af en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Den delegerede forordning gennemfører TEN-E forordningen fra 2013 (forordning
nr. 347/2013 af 17. april 2013), der er direkte gældende i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede forordning har direkte virkning og får ikke konsekvenser for dansk
lovgivning. Den delegerede forordning er udstedt med hjemmel i TEN-E forordnin-
gens artikel 3(4).
Økonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning vurderes ikke at få økonomiske konsekvenser ud over de
mulige positive samfundsøkonomiske konsekvenser af, at Energinet får mulighed for
at søge EU-støtte til de danske PCI-projekter. Det vides dog ikke, om projekterne vil
opnå fremtidig støtte.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den delegerede forordning får ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Den delegerede forordning kan få den øvrige konsekvens, at integrationen af ener-
gimarkederne i EU gennemføres i et højere tempo, end det ellers ville have været
tilfældet.
8. Høring
Notatet har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsy-
ningspolitik den 25. november 2021 med frist den 2. december 2021.
Der er indkommet høringssvar fra NOAH og Dansk Erhverv.
NOAH fremfører, at den 5. PCI-liste skaber langsigtet afhængighed af naturgas. Det
fremhæves, at formålet med listen er at diversificere det europæiske gasmarked,
men at EU samtidig øger sin afhængighed af fossil gas. Dermed understøtter PCI-
listen ifølge NOAH først og fremmest olie- og gassektorens interesser, og den er ikke
i europæernes fællesinteresse. NOAH argumenterer for, at det europæiske gasnet
er overdimensioneret, og at der er ikke brug for mere infrastruktur til gas. Det, at
Side 4/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 130: Orientering om EU-listen over energiinfrastruktursprojekter af fælles interesse (PCI-listen)
2507445_0005.png
listen indeholder 30 projekter med naturgas, tydeliggør ifølge NOAH en manglende
overensstemmelse med ml. PCI-listen og EU's grønne pagt ("European Green Deal")
og EU’s klimapolitik i øvrigt. Med henvisning til en afgørelse fra EU's Ombudsmand
i forbindelse med den 4. PCI-liste argumenterer NOAH for, at processen med at ud-
vælge projekter til den 5. PCI-liste mangler gennemsigtighed og et uafhængigt tilsyn.
NOAH argumenter for, at den fossile brændselsindustri har en for central rolle i be-
slutningsprocessen. NOAH opfordrer endelig til, at Danmark arbejder for at alle fos-
sile gasprojekter fjernes fra den 5. PCI-liste, og at godkendelsen udsættes, indtil re-
visionen af TEN-E-forordningen er vedtaget og trådt i kraft.
Dansk Erhverv fremfører, at de bakker helhjertet op om EU’s klimamålsætning om
at nedbringe CO
2
-emissioner med 55 pct. inden 2030 samt opnå klimaneutralitet i
2050. I forbindelse med dette mener Dansk Erhverv, at det er forkert at give euro-
pæisk støtte til fossil energi og infrastruktur. Derfor støtter Dansk Erhverv beslutnin-
gen om at ekskludere olierelaterede projekter fra den 5. PCI-liste. Dansk Erhverv
kritiserer, at gasprojekterne er inkluderet, idet disse ifølge Dansk Erhverv hæmmer
den grønne omstilling til vedvarende energikilder. Derfor anbefaler Dansk Erhverv,
at man fra dansk side arbejder imod PCI-projekter, der giver støtte til gasinfrastruktur.
Dette skal blandt andet ses i lyset af, at klima-, energi- og forsyningsminister Dan
Jørgensens er initiativtager til ”Beyond Oil and Gas Alliance” og Danmarks beslutning
om at stoppe indvinding af olie og naturgas fra Nordsøen i 2050. Ifølge Dansk Er-
hverv bør CEF-miderne prioriteres på at udvikle den europæiske elinfrastruktur mhp.
at fremskynde den grønne omstilling. Dansk Erhvervs argumenterer for, at dette vil
sende et klart signal til markedet om, at fremtidige investeringer bør kanaliseres hen
til vedvarende energikilder frem for fossil infrastruktur. Dansk Erhverv understreger,
at der kan fortsat investeres i fossil infrastruktur og fossile kraftværker, men at disse
investeringer bør ikke subsidieres.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget. PCI-listen er
dog vedtaget ved konsensus af Kommissionen og medlemsstaterne, og derfor for-
modes det, at ingen medlemsstater vil gøre indsigelse imod listen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for udarbejdelsen af PCI-listen, der indeholder en række
projekter af fælleseuropæisk interesse. Rettidig udbygning af energiinfrastruktur i Eu-
ropa er centralt for at fremme det indre marked, øge forsyningssikkerheden og
fremme integration af vedvarende energi.
Det bemærkes, at PCI-listen er udtryk for en implementering af den eksisterende
TEN-E forordning, hvorefter det er muligt at udpege gasprojekter som PCI-projekter.
Det har været en væsentlig prioritet for regeringen at sikre, at den nuværende TEN-
E-forordning revideres, således at alle PCI-projekter fremover aktivt skal bidrage til
den grønne omstilling af EU's energisystem. Derfor bør TEN-E forordningen ikke
Side 5/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 130: Orientering om EU-listen over energiinfrastruktursprojekter af fælles interesse (PCI-listen)
2507445_0006.png
fremover understøtte ny infrastruktur til transport af fossil energi, inklusiv nye natur-
gasprojekter, på tværs af medlemsstater. Det er derfor regeringens forventning, at
projekter, der inkluderer fossil energi, ikke fremadrettet vil kunne medtages på de
kommende PCI-lister.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse imod udstedelsen af den dele-
gerede forordning og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette
til grund.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6