Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 115
Offentligt
2499086_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund
(Statslig deltagelse i CO
2
-lagringstilladelser)
§1
I lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr.
1533 af 16. december 2019, som ændret ved § 8 i lov nr. 833 af 12. maj
2021, og § 1 i lov nr. xx af 14. December 2021, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
Efter kapitel 6 b indsættes:
»Kapitel 6 c
Statslig deltagelse i CO
2
-lagringstilladelser
§ 23 y.
Tilladelser til efterforskning og anvendelse af undergrunden til geo-
logisk lagring af CO
2
efter § 23 og tilladelser efter regler udstedt i medfør
af § 23 x kan meddeles staten eller til et af staten ejet selskab på nærmere
angivne vilkår.
Stk. 2.
Det kan i tilladelser til efterforskning og anvendelse af undergrunden
til geologisk lagring af CO
2
efter § 23 og tilladelser efter regler udstedt i
medfør af § 23 x fastsættes, at staten eller et af staten ejet selskab på nær-
mere angivne vilkår skal have ret til at indtræde i den af tilladelsen omfat-
tede virksomhed.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om vil-
kår for statslig deltagelse i tilladelser, jf. stk. 1 og om vilkår for statslig ind-
træden i tilladelser, jf. stk. 2.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Kommenterede [DPS1]:
Det drejer sig om L30 i Folketingsåret
2021/22, der ikke er stadfæstet endnu.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 115: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser)
2499086_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Hjemmel til, at tilladelser til efterforskning og anvendelse af undergrun-
den til geologisk lagring af CO
2
efter § 23 og tilladelser efter regler udstedt
i medfør af til § 23 x kan meddeles til staten eller til et af staten ejet selskab,
og at staten eller et af staten ejet selskab på nærmere angivne vilkår skal
have ret til at indtræde i sådanne tilladelser
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Klima-, energi- og forsyningsministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 115: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser)
2499086_0003.png
UDKAST
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give mulighed for statslig deltagelse i tilla-
delser til efterforskning og anvendelse af undergrunden til geologisk lagring
af CO
2
og i tilladelser til geologisk lagring af CO
2
på under 100 kilotons
med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter eller
processer.
Staten eller et staten ejet selskab vil kunne varetage statens interesser direkte
i forbindelse med deltagelse i CO
2
-lagringstilladelser. Der opereres allerede
i dag med statsdeltagelse i kulbrintetilladelser i Danmark og det er et effek-
tivt middel til teknisk og økonomisk at få medindflydelse på tilrettelæggel-
sen af virksomheden.
Statslig deltagelse kan være nødvendig for at sikre at der sker geologisk lag-
ring af CO
2 i
i Danmark som et middel til at opnå, at der i Danmark opbygges
den nødvendige statslige viden på området og dermed forøge mulighederne
for, at geologisk lagring af CO
2
sker på den for samfundet mest hensigts-
mæssige måde.
Herudover kan statslig deltagelse i tilladelserne være et vigtigt led i at sikre
det danske samfund en rimelig andel i et eventuelt økonomisk afkast fra
anvendelse af undergrunden til CO
2
-lagring. Statslig deltagelse skal vareta-
ges på en måde, der sikrer den bedst mulige forvaltning af undergrunden og
den størst mulige værdiskabelse for det danske samfund.
Geologisk lagring af CO
2
er et nyt område, hvor det forventes, at der kom-
mer ny viden, nye erfaringer og nye markeder, det er derfor også vigtigt at
reguleringen kan rumme forskellige muligheder for at håndtere udviklingen,
og at reguleringen efterfølgende kan tilpasses fremtidige behov.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet finder det hensigtsmæssigt, at re-
guleringen giver mulighed for statslig deltage i CO
2
-lagringstilladelser. Det
foreslås derfor, at tilladelser til efterforskning og anvendelse af undergrun-
den til geologisk lagring af CO
2
efter § 23 og tilladelser meddelt efter regler
udstedt i medfør af § 23 x kan meddeles til staten eller til et af staten ejet
selskab på nærmere angivne vilkår. Herudover foreslås det, at der i disse
tilladelser kan fastsættes, at staten eller et af staten ejet selskab på nærmere
angivne vilkår skal have ret til at indtræde i den af tilladelsen omfattede
virksomhed.
3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 115: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser)
2499086_0004.png
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Hjemmel til, at tilladelser til efterforskning og anvendelse af under-
grunden til geologisk lagring af CO2 efter § 23 og tilladelser efter regler
udstedt i medfør af § 23 x kan meddeles til staten eller til et af staten
ejet selskab, og at staten eller et af staten ejet selskab på nærmere an-
givne vilkår skal have ret til at indtræde i sådanne tilladelser
2.1.1. Gældende ret
De gældende regler om geologisk lagring af CO
2
findes i lov om anvendelse
af Danmarks undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 1533 af 16. december
2019 med senere ændringer (herefter undergrundsloven) og i bekendtgø-
relse nr. 1425 af 30. november 2016 om geologisk lagring af CO
2
m.v. (her-
efter CCS-bekendtgørelsen), der i vidt omfang er indført som led i imple-
menteringen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF om
geologisk lagring af kuldioxid med senere ændringer (herefter CCS-direkti-
vet).
For tilladelser til efterforskning og anvendelse af undergrunden til geologisk
lagring af CO
2
efter undergrundslovens § 23 finder undergrundslovens ka-
pitel 6 om anden anvendelse og kapitel 6 a om særlige bestemmelser om
geologisk lagring og rørført transport af CO₂. Derudover indeholder CCS-
bekendtgørelsen regler om f.eks. ansøgning, udstedelse af tilladelser, drift
af CO₂-lagringslokaliteten, tilsyn, lukning af CO₂-lagringslokaliteten m.v.
For så vidt angår tilladelser meddelt efter regler udstedt i medfør af under-
grundslovens § 23 x finder undergrundslovens kapitel 6 b anvendelse. Der-
udover gælder undergrundslovens fællesbestemmelser i kapitel 7a-10 for
tilladelser til efterforskning og anvendelse af undergrunden til geologisk
lagring af CO
2
efter undergrundslovens § 23 og tilladelser meddelt efter reg-
ler udstedt i medfør af undergrundslovens § 23 x.
Den gældende undergrundslov giver ikke mulighed for meddelelse af tilla-
delser til staten. Statsdeltagelse i tilladelser er desuden alene en mulighed
efter den gældende undergrundslovs § 8, stk. 1. Efter § 8, stk. 1, kan det i en
tilladelse efter § 5 til efterforskning og indvinding af råstoffer fastsættes, at
staten eller et af staten ejet selskab på nærmere angivne vilkår skal have ret
til at indtræde i den af tilladelsen omfattede virksomhed.
2.1.2. Klima-, energi- og forsyningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Statslig deltagelse i tilladelser til efterforskning og anvendelse af undergrun-
den til geologisk lagring af CO
2
eller i tilladelser til geologisk lagring af CO
2
4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 115: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser)
2499086_0005.png
UDKAST
på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning
af nye produkter eller processer kan være nødvendig for at sikre at der vil
ske lagring af CO
2
i Danmark. Statslige deltagelse kan således fremme den
teknologiske udvikling og drive investeringer i infrastruktur, innovation og
tjenesteydelser i relation til geologisk lagring af CO
2
.
Statslig deltagelse er endvidere et effektivt middel til teknisk og økonomisk
at få medindflydelse på tilrettelæggelsen af virksomheden. Samtidig er det
et middel til at opnå, at der i Danmark opbygges den størst mulige statslige
viden på området og dermed forøgede muligheder for at sikre, at geologisk
lagring af CO
2
sker på den for samfundet mest hensigtsmæssige måde.
Staten bør således dels kunne medvirke til skabelsen af et marked for geo-
logisk lagring af CO
2
og gradvis justere omfanget og karakteren af den stats-
lige deltagelse til markedsforholdene samtidig med, at staten kan optimere
det økonomiske afkast af de initiale investeringer.
Herudover kan statslig deltagelse i tilladelserne være et vigtigt led i at sikre
det danske samfund en rimelig andel i et eventuelt økonomisk afkast fra
anvendelse af undergrunden til CO
2
-lagring. Statslig deltagelse skal vareta-
ges på en måde, der sikrer den bedst mulige forvaltning af undergrunden og
den størst mulige værdiskabelse for det danske samfund.
Det er ikke muligt på forhånd at afgøre, hvilken form for statslig involvering
der er mest hensigtsmæssig. Det skyldes, dels at der er tale om et nyt om-
råde, hvor det forventes, at der løbende kommer ny viden og nye erfaringer,
dels at det må afgøres på baggrund af en konkret vurdering af de til enhver
tid gældende markedsforhold mv., hvordan hensynet til statens økonomiske
interesser varetages på den mest hensigtsmæssige måde.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes en ny bestemmelse i under-
grundslovens § 23 y, stk. 1, hvorefter tilladelse til efterforskning og anven-
delse af undergrunden til geologisk lagring af CO
2
efter § 23 og tilladelse
efter regler udstedt i medfør af § 23 x kan meddeles til staten eller til et af
staten ejet selskab på nærmere angivne vilkår.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at staten eller et af staten ejet sel-
skab på baggrund af en tilladelse og uden andre deltagere i tilladelsen, får
mulighed for efterforskning og anvendelse af undergrunden til geologisk
lagring af CO
2
efter § 23, og at meddelelse af tilladelse hertil sker uden for-
udgående udbud.
5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 115: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser)
2499086_0006.png
UDKAST
Derudover vil bestemmelsen medføre, at staten eller et af staten ejet selskab
på baggrund af en tilladelse, får mulighed for geologisk lagring af CO
2
under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af
nye produkter eller processer i medfør af regler udstedt i medfør af § 23 x.
De nærmere vilkår for statslig deltagelse kan fastsættes i den pågældende
tilladelse og i regler udstedt i medfør af den foreslåede § 23 y, stk. 3, jf.
beskrivelsen heraf nedenfor i dette afsnit.
Tilladelser meddelt staten eller til et af staten ejet selskab kan overdrages
helt eller delvist uden forudgående udbudsproces til andre statslige myndig-
heder, helejede statslige aktieselskaber, offentlige selvejende institutioner,
selvstændige offentlige virksomheder og interessentskaber, hvor interessen-
terne er statsligt kontrollerede enheder. I disse tilfælde, hvor der er tale om
en intern, statslig overdragelse, er der således ikke behov for konkurrence-
udsættelse. Sker der overdragelse af tilladelser, der er meddelt til staten eller
et af staten ejet selskab til enheder med privat deltagelse, skal der derimod
ske en konkurrenceudsættelse.
Bestemmelserne i den gældende undergrundslovs § 29 om klima-, energi-
og forsyningsministerens godkendelse af direkte og indirekte overdragelser
og vilkårene herfor, samt bestemmelserne i den gældende undergrundslovs
§ 29 a om subsidiær hæftelse for afviklingsforpligtelser gælder tillige over-
dragelser, hvor staten er eneindehaver af eller deltager i en tilladelse.
Ved godkendelse af en overdragelse efter § 29, hvor staten er eneindehaver
eller deltager i en tilladelse, skal Energistyrelsen sikre, at rettighedshaveren
også efter overdragelsen skønnes at have den fornødne tekniske og finan-
sielle kapacitet. Efter § 29 a, stk. 1, hæfter overdrager af en tilladelse subsi-
diært for udgifter til afvikling af anlæg, der eksisterede på tidspunktet for
overdragelsen eller var under opførelse. Den subsidiære hæftelsesforplig-
telse kan bl.a. gøres gældende af staten, hvis staten har måttet afholde ud-
gifter til afvikling, jf. § 29 a, stk. 2.
Et krav om, at staten efter en overdragelse hæfter subsidiært for afviklings-
forpligtelser vil derfor ofte ikke give større sikkerhed for afholdelse af even-
tuelle udgifter til afvikling af anlæg. Hvor dette er tilfældet, kan klima-,
energi- og forsyningsministeren efter den gældende undergrundslovs § 29
a, stk. 7, undtage fra kravet om subsidiær hæftelse efter lovens § 29 a, stk.
1.
Det foreslås endvidere at indsætte en ny bestemmelse i undergrundslovens
§ 23 y, stk. 2, hvorefter det i tilladelser til efterforskning og anvendelse af
6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 115: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser)
2499086_0007.png
UDKAST
undergrunden til geologisk lagring af CO
2
efter § 23 og tilladelser efter reg-
ler udstedt i medfør af § 23 x kan fastsættes, at staten eller et af staten ejet
selskab på nærmere angivne vilkår skal have ret til at indtræde i den af til-
ladelsen omfattede virksomhed.
Forslaget indebærer, at der i tilladelser til efterforskning og anvendelse af
undergrunden til geologisk lagring af CO
2
og tilladelser til geologisk lagring
af CO
2
på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller af-
prøvning af nye produkter og processer kan være flere deltagere, hvoraf sta-
ten er en af deltagerne. Statslig indtræden i en tilladelse kan ske originært
ved meddelelse af tilladelsen eller senere.
Det foreslås desuden, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fast-
sætte regler om vilkår for statslig deltagelse i tilladelser efter den foreslåede
§ 23 y, stk. 1, og om vilkår for statslig indtræden i tilladelser efter stk. 2.
Der kan bl.a. fastsættes regler om formen for den statslige deltagelse, statens
andel af tilladelser, deltagelse via særlige aktieklasser, præferencerettighe-
der, økonomiske rettigheder og lignende, idet der tilsigtes størst mulig flek-
sibilitet i forhold til karakteren og omfanget af den statslige indtræden og
deltagelse.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil ikke i sig selv vil have nogen økonomiske eller implemen-
teringskonsekvenser for det offentlige.
Omfanget af de økonomiske og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige vil afhænge af den konkrete udformning af CO
2
-lagringstilladelsen,
hvori der indgår statslig deltagelse.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil ikke i sig selv have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
Omfanget af de evt. økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet vil afhænge af den konkrete udformning af CO
2
-lagringstilladel-
sen, hvori der indgår statslig deltagelse.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 115: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser)
2499086_0008.png
UDKAST
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke konsekvenser for miljø og natur.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er i høring i perioden fra den 10. december 2021 til
den 10. januar 2022 hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aal-
borg Portland A/S, Advokatrådet – Advokatsamfundet, Ankenævnet på Ener-
giområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, Beredskabssty-
relsen, Beskæftigelsesministeriet, Biofos A/S, CO-industri, Concito, Dana Pe-
troleum Denmark B.V., Danish Cable Protection Commit-tee, Danmarks Fi-
skeriforening, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Ornitologisk For-
ening, Danske Rederier, Dansk Sportsdykker Forbund, Danmarks Sportsfisker-
forbund, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi (Aarhus Universitet),
Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Affaldsforening, Dansk Biogas, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Er-
hverv, Dansk Fjernvarme, Shell/DCC Energi, Danske Maritime, Danske Re-
gioner, Dansk Industri, Danoil, Debra – Energibranchen, De frie Energiselska-
ber, Dong Oil Pipe, Drivkraft Danmark, Energiklagenævnet, Energinet, Evida,
E.ON Danmark A/S, Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Forsyningstilsynet, Forsvarskommandoen, For-
svarsministeriet, Friluftsrådet, FSR danske revisorer, Geodatastyrelsen, Green-
peace, Grønlands Selvstyre, HOFOR A/S, Indenrigs- og Boligministeriet.
INEOS E&P (Petroleum) Denmark ApS, INEOS E&P (Norge) Petroleum DK
AS, In-forse, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Justitsministeriet, KL
(Kommunernes Landsforening), Kulturministeriet, Kystdirektoratet, Landsfor-
eningen Levende Hav, Landbrug & Fødevarer, Miljøministeriet, Miljøstyrel-
sen, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Miljø- og Fødevare-klage-
nævnet, Naturstyrelsen, NEAS Energy A/S, NGF Nature Energy, NOAH
Energi og Klima, Nogat B. V., Nordsøfonden, Nordstream AG, Nordstream 2
AG, Noreco Olie-og Gasudvinding Danmark B.V., Offshore Center Danmark,
Offshoreenergy.dk, Olie Gas Danmark, ONE-Dyas Denmark ApS, Petrogas
E&P UK Limited, Rambøll, Reel Energi Oplysning, Sikkerhedsstyrelsen, Skat-
teministeriet, Slots- og Kulturstyrelsen, Statsministeriet, Swedegas, Søfartssty-
relsen, TotalEnergies, Transportministeriet, Udenrigsministeriet, Verdens
Skove, Wintershall Noordzee B.V., Wintershall DEA International GmbH,
WWF og Ørsted.
8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 115: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser)
2499086_0009.png
UDKAST
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner Ingen
og regioner
Lovforslaget vil ikke i sig selv vil
have økonomiske konsekvenser for
det offentlige.
Omfanget af økonomiske konse-
kvenser for det offentlige vil af-
hænge af den konkrete udformning
af CO
2
-lagringstilladelsen, hvori der
indgår statslig deltagelse.
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom- Ingen
muner og regio-
ner
Lovforslaget vil ikke i sig selv vil
have implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
Omfanget af implementeringskonse-
kvenser for det offentlige vil af-
hænge af den konkrete udformning
af CO
2
-lagringstilladelsen, hvori der
indgår statslig deltagelse.
Økonomiske
Lovforslaget vil ikke i sig selv have Lovforslaget vil ikke i sig selv have
konsekvenser for økonomiske konsekvenser for er- økonomiske konsekvenser for er-
erhvervslivet
hvervslivet.
hvervslivet.
Omfanget af de evt. økonomiske kon- Omfanget af de evt. økonomiske
sekvenser for erhvervslivet vil af- konsekvenser for erhvervslivet vil af-
hænge af den konkrete udformning af hænge af den konkrete udformning
CO
2
-lagringstilladelsen, hvori der ind- af CO
2
-lagringstilladelsen, hvori der
går statslig deltagelse.
indgår statslig deltagelse.
9
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 115: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser)
2499086_0010.png
UDKAST
Administrative
konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Lovforslaget vil ikke i sig selv have
administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
Omfanget af de evt. administrative
konsekvenser for erhvervslivet vil af-
hænge af den konkrete udformning
af CO
2
-lagringstilladelsen, hvori der
indgår statslig deltagelse.
Administrative
konsekvenser for
Ingen
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur-
mæssige konse-
Ingen
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ja
Nej
X
10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 115: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser)
2499086_0011.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
De gældende regler om geologisk lagring af CO
2
indeholder ikke hjemmel
til, at staten eller et af staten ejet selskab kan meddeles eller indtræde i tilla-
delser til efterforskning og anvendelse af undergrunden til geologisk lagring
af CO
2
efter § 23 eller i tilladelser der meddeles efter regler udstedt i medfør
af § 23 x.
Det foreslås med lovforslaget, at der indsættes et nyt
kapitel 6 c
med over-
skriften ”Statslig deltagelse i CO
2
-lagringstilladelser”.
Det foreslås med den nye § 23 y,
stk. 1,
at tilladelser til efterforskning og
anvendelse af undergrunden til geologisk lagring af CO
2
efter § 23 og tilla-
delser efter regler udstedt i medfør af § 23 x kan meddeles staten eller et af
staten ejet selskab på nærmere angivne vilkår.
Den foreslåede nye § 23 y, stk. 1, vil medføre, at staten eller et af staten ejet
selskab på baggrund af en tilladelse og uden andre deltagere i tilladelsen, får
mulighed for efterforskning og anvendelse af undergrunden til geologisk
lagring af CO
2
efter § 23, og at meddelelse af tilladelse hertil sker uden for-
udgående udbud. Derudover vil den foreslåede nye bestemmelse for tilla-
delse efter regler udstedt i medfør af § 23 x medføre, at der kan meddeles
tilladelse til staten eller et af staten ejet selskab på nærmere angivne vilkår.
Dermed gives mulighed for, at der på nærmere angivne vilkår kan meddeles
tilladelse til CO
2
-lagring til staten eller et af staten ejet selskab.
De nærmere vilkår for statsdeltagelsen fastsættes i den pågældende tilla-
delse eller i regler fastsat i medfør af den foreslåede § 23 y, stk. 3. Vilkårene
kan eksempelvis adressere statens andel af tilladelsen, forhold omkring
overdragelse af statens andel, formen for og udøvelsen af den statslige del-
tagelse, herunder eksempelvis deltagelse via særlige aktieklasser, præferen-
cerettigheder, økonomiske rettigheder og lignende.
Vilkår, der ikke har relation til den statslige deltagelse, fastsættes med hjem-
mel i den gældende undergrundslovs § 23, stk. 1 eller i regler udstedt i med-
før af § 23 x. Disse vilkår kan eksempelvis vedrøre tilladelsens geografiske
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 115: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser)
2499086_0012.png
UDKAST
afgrænsning (området), tilladelsens omfang (de af tilladelsen omfattede ak-
tiviteter), arbejdsprogram, tilladelsens varighed og muligheder/betingelser
for forlængelse, evt. vederlag, krav om samarbejdsaftale ved flere deltagere
i en tilladelse, tavshedspligt, rapportering, m.v. Den foreslåede nye § 23 y,
stk. 1 ændrer ikke ved, at andre enheder end statslige kan meddeles tilladelse
til efterforskning og anvendelse af undergrunden til geologisk lagring efter
§ 23 eller efter regler udstedt i medfør af § 23 x.
Det foreslås med den nye § 23 y,
stk. 2,
at det i tilladelser til efterforskning
og anvendelse af undergrunden til geologisk lagring af CO
2
efter § 23 eller
i tilladelser efter regler udstedt i medfør af § 23 x kan fastsættes, at staten
eller et af staten ejet selskab på nærmere angivne vilkår skal have ret til at
indtræde i den af tilladelsen omfattede virksomhed.
Den foreslåede nye § 23 y, stk. 2, vil medføre, at det f.eks. vil kunne fast-
sættes, at staten eller et af staten ejet selskab skal have ret til at indtræde i
tilladelser til efterforskning og anvendelse af undergrunden til geologisk
lagring af CO
2
efter § 23 eller tilladelser efter regler udstedt i medfør af §
23 x med majoritetsandel, minoritetsandel eller på vilkår, der giver staten en
passiv rolle i relation til udøvelsen af kontrol og beslutningstagen over for
de øvrige deltagere. Det er tilsigtet, at statens rolle kan være forskellig i flere
forskellige tilladelser, og at staten således over tid kan have en mere eller
mindre betydende rolle i relation til udøvelsen af geologisk lagring af CO
2
.
Konsekvensen er, at staten eller et af staten ejet selskab på nærmere angivne
vilkår kan indtræde originært ved meddelelse af en tilladelse eller indtræde
i en eksisterende tilladelse til efterforskning og anvendelse af undergrunden
til geologisk lagring af CO
2
eller til geologisk lagring af CO
2
på under 100
kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye pro-
dukter eller processer. Statslig indtræden i en tilladelse kan således ske ved
meddelelse af tilladelsen eller senere, og der skal fastsættes vilkår herom i
tilladelsen.
Tilladelser kan meddeles til én eller flere deltagere. Hvis en tilladelse er
meddelt til flere deltagere, er det fast praksis på undergrundslovens område,
at den pågældende tilladelse indeholder vilkår om, at deltagerne skal udar-
bejde en samarbejdsaftale, der skal godkendes af Energistyrelsen. Samar-
bejdsaftalen kan bl.a. indeholde bestemmelser om koncerninterne overdra-
gelser og evt. forkøbsret for de øvrige deltagere i en tilladelsen, hvis en del-
tager ønsker at afhænde sin andel. Såfremt staten deltager i en tilladelse, og
12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 115: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser)
2499086_0013.png
UDKAST
overdragelse af andele er reguleret i den for tilladelsen gældende samar-
bejdsaftale kan dette efter omstændighederne betyder, at de øvrige deltagere
får forkøbsret til statens andel.
Det foreslås desuden med den nye § 23 y, stk.
3,
at klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte regler om vilkår for statslig deltagelse i tilla-
delser, jf. stk. 1 og om vilkår for statslig indtræden i tilladelser, jf. stk. 2.
Den foreslåede nye § 23 y, stk. 3, vil medføre, at klima-, energi- og forsy-
ningsministeren ved bekendtgørelse kan fastsætte regler om vilkår for stats-
lig deltagelse i tilladelser og statslig indtræden i tilladelser til efterforskning
og anvendelse af undergrunden til geologisk lagring af CO
2
eller i tilladelser
til geologisk lagring af CO
2
på under 100 kilotons med henblik på forskning,
udvikling eller afprøvning af nye produkter eller processer.
Vilkår for statslig deltagelse i tilladelser og statslig indtræden i tilladelser
vil efter den foreslåede nye § 23 y, stk. 1 og 2, kunne fastsættes i den enkelte
tilladelse.
Statslig deltagelse i tilladelser til efterforskning og anvendelse af undergrun-
den til geologisk lagring af CO
2
eller i tilladelser til geologisk lagring af CO
2
på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning
af nye produkter eller processer, forudsætter ikke, at klima-, energi- og for-
syningsministeren fastsætter regler om vilkår for statslig deltagelse eller
indtræden disse tilladelser ved en bekendtgørelse.
Med den foreslåede § 23 y, stk. 3, vil der bl.a. kunne fastsættes regler om
vilkår for den statslige deltagelse i tilladelser efter den foreslåede nye § 23
y, stk. 1 og 2. Dette kan eksempelvis omfatte formen for og udøvelsen af
statens andel af tilladelser, forhold omkring overdragelse af statens andel,
deltagelse via særlige aktieklasser, præferencerettigheder, eksempelvis i
forhold til stemmeret og i forhold til hvilke hensyn, staten må forfølge, øko-
nomiske rettigheder og lignende, idet der tilsigtes størst mulig fleksibilitet i
forhold til karakteren og omfanget af den statslige indtræden og deltagelse.
Ved vurderingen af, om vilkår mest hensigtsmæssigt fastsættes i den enkelte
tilladelse eller i en bekendtgørelse, kan bl.a. indgå, om det pågældende vil-
kår har relevans for alle eller en flerhed af tilladelser til efterforskning og
anvendelse af undergrunden til geologisk lagring af CO
2
eller i tilladelser til
geologisk lagring af CO
2
på under 100 kilotons med henblik på forskning,
udvikling eller afprøvning af nye produkter eller processer, eller om der som
følge af f.eks. geografiske forhold er tale om vilkår, der kun forventes fastsat
for den pågældende tilladelse eller et begrænset antal øvrige tilladelser.
13
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 115: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser)
2499086_0014.png
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i § 2, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2022.
Loven gælder ikke for Grønland og Færøerne, idet hovedloven ikke gælder
for Grønland og Færøerne, jf. undergrundslovens § 43.
14