Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 11
Offentligt
2459668_0001.png
Elproduktionsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse om tilladelse til etablering og ændring af
elproduktionsanlæg
samt elproduktion fra anlæg på land
1)
I medfør af § 2, stk. 4, § 2 a, § 10, stk. 6
og 8,
§ 11, stk. 3
og 5,
§ 26, stk. 3, § 27 d,
§ 67,
§ 84, stk. 9,
§ 88, stk. 1, § 90 og § 92 i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj 2021, som
ændret ved lov nr. x af x. x 202x, og § 3, stk. 2, og § 70 i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 125 af 7. februar 2020, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1068 af 25. oktober 2019 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Etablering af nye elproduktionsanlæg eller væsentlige ændringer i bestående anlæg kan kun
foretages efter forudgående tilladelse fra Energistyrelsen, jf. dog stk. 2-3.
Stk. 2.
Undtaget fra kravet om tilladelse efter stk. 1 er følgende anlæg:
1) Elproduktionsanlæg med en effekt på under 5 MW.
2) Vindkraftanlæg, der opfylder kravene i bekendtgørelse nr. 651 af 26. juni 2008 om teknisk
godkendelsesordning for konstruktion, fremstilling, opstilling, vedligehold og service af
vindmøller og senere ændringer heri.
2)
Andre anlæg, der producerer elektricitet baseret på vedvarende energi, og har en effekt på under
10 MW.
3)
Andre anlæg, der producerer elektricitet baseret på vedvarende energi, og har en effekt på
mellem 10 og 25 MW, som er meddelt i overensstemmelse med kapitel 2. Dette gælder dog ikke
ansøgninger vedrørende brændselsbaserede elproduktionsanlæg, som har en samlet indfyret
termisk effekt på mere end 20 MW, der ikke planlægges at blive indrettet til højeffektive
kraftvarmeanlæg og som ikke er omfattet af § 17, nr. 1-4 og § 31, nr. 1-4.
4) Kraftvarmeanlæg med en eleffekt på 25 MW eller derunder, som er godkendt efter lov om
varmeforsyning.
Stk. 3.
Etablering af eElproduktionsanlæg,
der udnytter energi fra vand eller vind på søterritoriet eller
i den eksklusive økonomiske zone, er ikke omfattet af
kravet i stk. 1reglerne i denne bekendtgørelse. § 4
gælder dog for alle elproduktionsanlæg bortset fra vindmøller.
Stk. 4.
Tilladelse efter reglerne i denne bekendtgørelse fritager ikke ansøgeren fra at opnå tilladelser,
som måtte være nødvendige efter anden lovgivning.
§ 3.
Elproduktion fra anlæg med en eleffekt på over 25 MW må i henhold til lov om elforsyning kun
udøves af virksomheder, der har opnået bevilling. Bevilling gives til virksomheder, der opfylder
bestemmelserne i §§ 10 og 12 i lov om elforsyning.
§ 2.
Virksomheder, der driver elproduktion fra solcelleanlæg, vindmølleanlæg, bølgekraftsanlæg og
solfangeranlæg er undtaget fra bevillingskravet i elforsyningslovens § 10.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0002.png
§ 3.
Elproduktion fra anlæg over 25 MW kan kun udøves af virksomheder, der har opnået
forudgående tilladelse fra Energistyrelsen.
Stk. 2.
Virksomheder med elproduktionsbevilling efter elforsyningslovens § 10 er undtaget fra regler
om tilladelse til elproduktion efter denne bekendtgørelse.
Stk. 3.
Virksomheder med tilladelse efter § 29 i lov om fremme af vedvarende energi er undtaget fra
regler om tilladelse til elproduktion efter denne bekendtgørelsen.
§ 4.
Reglerne i kapitel 4 finder ikke anvendelse på elproduktionsanlæg omfattet af regler udstedt i
medfør af § 30 i lov om fremme af vedvarende energi.
§ 5.
Ansøgere, som dokumenterer at opfylde de i denne bekendtgørelse nævnte betingelser og
procedurer for modtagelse af en tilladelse
til etablering af nye elproduktionsanlæg eller væsentlige
ændringer i bestående anlæg,
har krav på at modtage denne,
se dog tillige § 3.
§ 6.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Benyttelsestid: Den årlige drifttid omregnet til ækvivalente fuldlasttimer.
2) CH
4
: Luftarten metan.
3) C
m
: Forholdet mellem el- og varmeproduktionen på et kraftvarmeværk. Hvis anlægget er af
udtagstypen, angiver C
m
forholdet mellem el- og varmeproduktionen i et veldefineret modtrykspunkt,
hvor anlægget ikke har nogen kondensproduktion.
4) CO
2
: Luftarten kuldioxid.
5) C
v
: Tabet i elproduktionen på et kraftvarmeværk af udtagstypen ved en forøgelse af
varmeproduktionen med én enhed ved 100 % output.
6) Indfyret brændsel: Nedre brændværdi af den samlede brændselsmængde, der indfyres i el-
produktionsanlægget angivet i GJ (giga-joule).
7) Netto-elproduktion: Produktionsanlæggets elproduktion i MWh (Megawattimer) fraregnet
egetforbruget.
8) N
2
O: Luftarten lattergas.
9) Skrotning: En fysisk nedrivning eller fjernelse af et anlæg eller væsentlige dele heraf, som
umuliggør fortsat drift af anlægget.
10) Væsentlig ændring: En ændring, der i væsentligt omfang påvirker anlæggets miljøforhold,
tekniske forhold
nævnt i § 6,
anlæggets levetid eller forsyningssikkerheden. Dette er der i hvert fald
tale om, hvis ændringens omkostninger overstiger 50 pct. af investeringsomkostningerne for en ny
lignende enhed
eller såfremt anlægget skrottes.
11) Energieffektivitetsdirektiv: Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober
2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse
af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som ændret ved Rådets
direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/27/EU om energieffektivitet på baggrund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende
2013, nr. L 141, side 28.
12) Kraftvarmeanlæg: Et anlæg til samtidig produktion af termisk energi og elektrisk eller mekanisk
energi i en og samme proces.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0003.png
13) Højeffektiv kraftvarmeproduktion: Kraftvarmeproduktion, der opfylder kriterierne i
Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om
energieffektivitetsdirektivets bilag II.
Kapitel 2
Meddelelse om etablering og væsentlig ændring
§ 7.
Anlæg omfattet af § 1, stk. 2, nr. 3, 1. pkt., skal inden etablering og væsentlig ændring give
meddelelse til Energistyrelsen og Energinet.
Stk. 2.
Meddelelsen skal indeholde følgende oplysninger:
1) Ejer af anlægget.
2) Placering af anlægget.
3) Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elforsyningsnet.
4) Forventet idriftsættelsestidspunkt.
5) Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter (paneler, invertere m.v.) og disses måde at
virke sammen på.
6) De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdiagram.
9) Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr. minut).
10) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og frekvensregulering fra anlægget.
11) Beskrivelse af muligheden for at starte med spændingsløst net.
12) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kombineret energilageranlæg, herunder angivelse
af energilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet i kWh.
13) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elforsyningsnet.
Kapitel 3
Tilladelse til etablering
og elproduktion
§ 8.
Ansøgning om tilladelse til etablering efter § 9 og tilladelse til elproduktion efter § 11 kan indgives
samtidigt.
Tilladelse til etablering af solceller, vindmøller og andre brændselsfrie elproduktionsanlæg
§ 9.
Energistyrelsen meddeler tilladelse til etablering af nye solcelleanlæg, vindmølleanlæg og andre
brændselsfrie elproduktionsanlæg. Tilladelse hertil kan kun meddeles, såfremt øvrig lovgivning,
herunder lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, Europaparlamentets og Rådets
forordning om det indre marked for elektricitet eller regler udstedt i medfør heraf eller afgørelser truffet
i henhold til nævnte regler, overholdes.
§ 10.
Ansøgning om tilladelse efter § 9 skal indeholde en teknisk beskrivelse af anlægget
eller af den
påtænkte ændring heraf
og skal give oplysning om følgende forhold, jf. dog stk. 2:
1) Ejer af anlægget.
2) Placering og størrelse af anlægget
angivet i hektar.
3) Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elforsyningsnet.
34)
Forventet idriftsættelsestidspunkt.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0004.png
45)
Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter (paneler,
invertere m.v.)
og disses måde at
virke sammen på.
5) De væsentligste dampdata.
6) De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdiagram.
7)
Anlæggets elvVirkningsgrad for el.
8) C
m
for kraftvarmeanlæg og C
v
for udtagsanlæg.
9) Brændselssammensætning og brændselsfleksibilitet.
10) Emissioner af CO
2
, CH
4
, N
2
O samt eventuelle støvpartikler og tungmetaller for det samlede
anlæg. Emissionerne angives ved fuldlast og ved minimumslast i forhold til det indfyrede brændsel.
11) Beskrivelse af rensningsteknologi (afsvovlingsanlæg, deNOx-anlæg, røgvasker, filtre m.v.).
12) Beskrivelse af udstyr til måling af emissioner samt måleprogram.
13) Mængder og sammensætning af restprodukter (aske, slagge, afsvovlingsprodukt m.v.).
814)
Omfanget af forventede investeringer.
915)
Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr. minut).
16) Dellastegenskaber (minimumslast, herunder ændret brændselssammensætning og virkningsgrad
ved dellast).
107) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og frekvensregulering fra anlægget.
18) Udetid ved ombygninger.
191) Beskrivelse af muligheden for at starte med spændingsløst net.
12) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kombineret energilageranlæg, herunder angivelse
af energilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet i kWh
20) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elforsyningsnet.
21) Mulighederne for at et fjernvarmenet kan aftage varmeeffekten i det påtænkte
varmetilslutningspunkt.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan give tilladelse til, at ansøgningen ikke indeholder en eller flere af de i stk.
1, nævnte oplysninger eller at oplysningerne først skal indberettes til Energistyrelsen på et nærmere
angivet tidspunkt. En foreløbig ansøgning kan fremsendes til Energistyrelsen parallelt med at de i stk. 3-
47
nævnte oplysninger indhentes.
Stk. 3.
Ansøgningen skal endvidere være bilagt en udtalelse fra
den
systemansvarlige
virksomhedEnerginet.
Udtalelsen skal indeholde oplysninger om:
1) Fordele og ulemper for det overordnede kollektive elforsyningsnet, som forventes at opstå ved
elproduktionsanlæggets tilslutning hertil.
2) Eventuelle udgifter som tilslutningen til elforsyningsnettet forventes at medføre.
3) Hvor der er tale om etablering af elproduktionsanlæg eller en kapacitetsforøgelse på et
eksisterende elproduktionsanlæg, eventuelle fordele og ulemper for det overordnede kollektive
elforsyningsnet ved etablering af ny produktionskapacitet i forhold til alternativer hertil såsom
løsninger med hensyn til fleksibelt elforbrug og energilagring.
4)
Den systemansvarlige virksomheds Energinets
eventuelle øvrige bemærkninger til ansøgningen.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere vedlægges eventuel foreliggende vurdering af anlæggets virkning
på miljøet (VVM-redegørelse).
Tilladelse til elproduktion
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0005.png
§ 11.
Energistyrelsen meddeler tilladelse til elproduktion fra anlæg over 25 MW på land. Tilladelse til
elproduktion er betinget af, at virksomheden har den fornødne tekniske og finansielle kapacitet.
§ 12.
Vurderingen af den finansielle kapacitet beror på, om virksomheden har den økonomiske styrke
til at finansiere elproduktionsvirksomhedens aktiviteter, og om virksomheden har midlerne til at rydde
op efter endt produktion.
Stk. 2.
Til brug for vurderingen af den finansielle kapacitet skal ansøgeren som minimum fremsende
følgende:
1) En beskrivelse af, hvem der ejer virksomheden. Hvis ansøgeren indgår i en koncernstruktur, bør
koncernstrukturen beskrives og illustreres i et koncerndiagram.
2) Årsrapporten for det seneste regnskabsår, hvis muligt.
3) 10-års-budget med finansielle nøgletal for virksomheden. De finansielle nøgletal er brutto
rentebærende gæld/EBITDA, EBIT/brutto renteomkostninger, egenkapital divideret med aktiver
angivet i procent. Nøgletallene skal fremsendes for de seneste to regnskabsår samt et 10-års-
budget fra det år, hvor tilladelsen udstedes.
4) Årsrapport fra moderselskabet, såfremt dette vurderes relevant, herunder hvis der afgives
moderselskabserklæring.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan fastsætte vilkår i medfør af § 12, nr. 2, i lov om elforsyning.
§ 13.
Vurderingen af den tekniske kapacitet beror på, om elproduktionsvirksomheden har
dokumenteret at have den nødvendige tekniske viden og de nødvendige ressourcer til at kunne drive
virksomheden.
Stk. 2.
Til brug for vurderingen af den tekniske kapacitet skal ansøgeren som minimum fremsende
følgende:
1) Dokumentation for, at der er tilknyttet en driftsansvarlig person godkendt af Sikkerhedsstyrelsen
i overensstemmelse med bekendtgørelse om sikkerhed for drift af elektriske anlæg.
2) Dokumentation for adgang til personale med tilstrækkelig erfaring og ekspertise til at servicere
anlægget.
Tilladelse til etablering af brændselsbaserede kraft- og kraftvarmeanlæg
§ 14.
Energistyrelsen meddeler tilladelse til etablering af nye kraftanlæg og kraftvarmeanlæg.
Tilladelse hertil kan kun meddeles, såfremt øvrig lovgivning, herunder lov om elforsyning, lov om
fremme af vedvarende energi, Europaparlamentets og Rådets forordning om det indre marked for
elektricitet eller regler udstedt i medfør heraf eller afgørelser truffet i henhold til nævnte regler,
overholdes.
§ 15.
Ansøgning om tilladelse efter §
147
skal indeholde en teknisk beskrivelse af anlægget og skal
give oplysning om følgende forhold, jf. dog stk. 2:
1) Ejer af anlægget.
2) Placering og størrelse af anlægget
angivet i hektar.
3) Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elforsyningsnet.
43)
Forventet idriftsættelsestidspunkt.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0006.png
54)
Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter (kedel, turbine, generator, motor,
gasturbine m.v.) og disses måde at virke sammen på.
56)
De væsentligste dampdata.
67)
De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdiagram.
78) Anlæggets Vvirkningsgrad
for el og varme.
Ved ændring af eksisterende anlæg beskrives
desuden virkningsgradsforbedringen som følge af ændringen.
89)
C
m
for kraftvarmeanlæg og C
v
for udtagsanlæg.
910)
Brændselssammensætning og brændselsfleksibilitet.
110) Emissioner af CO
2
, CH
4
, N
2
O samt eventuelle støvpartikler og tungmetaller for det samlede
anlæg. Emissionerne angives ved fuldlast og ved minimumslast i forhold til det indfyrede brændsel.
121) Beskrivelse af rensningsteknologi (afsvovlingsanlæg, deNOx-anlæg, røgvasker, filtre m.v.).
132) Beskrivelse af udstyr til måling af emissioner samt måleprogram.
134) Mængder og sammensætning af restprodukter (aske, slagge, afsvovlingsprodukt m.v.).
154) Omfanget af forventede investeringer.
165) Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr. minut).
176) Dellastegenskaber (minimumslast, herunder ændret brændselssammensætning og virkningsgrad
ved dellast).
178) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og frekvensregulering fra anlægget.
18) Udetid ved ombygninger.
19) Beskrivelse af muligheden for at starte med spændingsløst net.
20) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kombineret energilageranlæg, herunder angivelse
af energilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet i kWh.
201) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elforsyningsnet.
221) Mulighederne for at et fjernvarmenet kan aftage varmeeffekten i det påtænkte
varmetilslutningspunkt.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan give tilladelse til, at ansøgningen ikke indeholder en eller flere af de i stk.
1, nævnte oplysninger eller at oplysningerne først skal indberettes til Energistyrelsen på et nærmere
angivet tidspunkt. En foreløbig ansøgning kan fremsendes til Energistyrelsen parallelt med at de i stk. 3-
7 nævnte oplysninger indhentes.
Stk. 3.
Ansøgningen skal endvidere være bilagt en udtalelse fra
den systemansvarlige
virksomhedEnerginet.
Udtalelsen skal indeholde oplysninger om:
1) Fordele og ulemper for det overordnede kollektive elforsyningsnet, som forventes at opstå ved
elproduktionsanlæggets tilslutning hertil.
2) Eventuelle udgifter som tilslutningen til elforsyningsnettet forventes at medføre.
3) Hvor der er tale om etablering af elproduktionsanlæg
eller en kapacitetsforøgelse på et
eksisterende elproduktionsanlæg,
eventuelle fordele og ulemper for det overordnede kollektive
elforsyningsnet ved etablering af ny produktionskapacitet i forhold til alternativer hertil såsom
løsninger med hensyn til fleksibelt elforbrug og energilagring.
4)
EnerginetDen systemansvarlige virksomheds
eventuelle øvrige bemærkninger til ansøgningen.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere vedlægges eventuel foreliggende vurdering af anlæggets virkning
på miljøet (VVM-redegørelse).
Stk. 5.
Ansøgninger vedrørende etablering af kraftvarmeanlæg skal vedlægges materiale fra den
berørte fjernvarmevirksomhed, som redegør for forhold vedrørende afsætningen af anlægget
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0007.png
varmeproduktion.
Tilsvarende gælder for ansøgninger, der indebærer en væsentlig ændring af
varmekapaciteten på anlægget.
Stk. 6.
Ved ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg, som helt eller delvist anvender affald som
brændsel, drager Energistyrelsen omsorg for, at affaldsgrundlaget vurderes.
Stk. 7.
Ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg, der ikke planlægges til at blive indrettet til
højeffektive kraftvarmeanlæg, og som har en samlet indfyret termisk effekt på mere end 20 MW, skal
vedlægges en cost-benefit-analyse foretaget efter den metode beskrevet i bilag IX, del 2, i
Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om
energieffektivitetsdirektivet, jf. dog §
178.
Analysen skal indebære
en vurdering af omkostningerne og fordelene ved at udnytte overskudsvarme fra elproduktionen således,
at anlægget indrettes til højeffektiv kraftvarmeproduktion, og ved at koble anlægget til et fjernvarme-
eller fjernkølingsnet (referencen) i forhold til det planlagte projekt. Referencen og projektet skal være
defineret således, at de dækker samme varmebehov.
§ 16.
Ved ansøgning om tilladelse til etablering af nye anlæg med en installeret elkapacitet på 300
MW eller derover, skal der ud over de oplysninger, der er nævnt i §
158,
stk. 1, tillige oplyses om
følgende forhold:
1) Om der er lagringslokalitet til rådighed, der muliggør oplagring af CO
2
fra elproduktionsanlægget.
2) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk muligt at anlægge transportnet fra
elproduktionsanlægget til lagerlokaliteten.
3) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk muligt at eftermontere udstyr til CO
2
-
opsamling fra elproduktionsanlægget.
Stk. 2.
Hvis Energistyrelsen på baggrund af oplysninger, som er nævnt i stk. 1 og øvrige tilgængelige
oplysninger, herunder vedrørende beskyttelsen af miljøet og menneskers sundhed finder, at
betingelserne for at kunne etablere udstyr til opsamling og komprimering af CO
2
fra det ansøgte anlæg
er opfyldt, er det en betingelse for meddelelse af tilladelse til etablering af anlægget, at der afsættes
tilstrækkelig plads hertil på eller ved anlægget.
§ 17.
Undtaget fra kravet om at vedlægge en cost-benefit-analyse, jf. §
158,
stk. 7, er:
1) Projekter for anlæg, hvor vurderingen efter den nationale cost-benefit-analyse efter artikel 14, stk.
3, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
energieffektivitetsdirektivet, er, at forholdene ikke
egner sig til forsyning med fjernvarme eller fjernkøling.
2) Projekter for anlæg, hvor udnyttelse af overskudsvarme vil kræve etablering af en
transmissionsleding til fjernvarme- eller fjernkølingsnettet på mere end 5 km.
3) Projekter for spids-og reservelastanlæg til elproduktion uden varmeudnyttelse, der planlægges at
være i drift mindre en 1500 timer om året som rullende gennemsnit over en femårsperiode.
4) Projekter for anlæg, der skal placeres tæt på en lagringslokalitet, der er godkendt i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv
om geologisk lagrind af kuldioxid 2009/31/EF
og muliggør
oplagring af CO
2
fra elproduktionsanlægget.
§
18.
Tilladelse efter §
147
er betinget af, at anlægget opfylder kravene i §
1219-2215,
jf. dog stk. 2
og 3.
Stk. 2.
Tilladelse kan dog gives, selvom et eller to af kravene i §§
1219-2114
ikke er opfyldt, såfremt
det dokumenteres, at ændringerne samlet set medfører reduktion af drivhusgasudledningen i alle
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0008.png
driftssituationer. Ved vægtning af drivhusgasser tillægges CO
2
vægten 1, metan vægten 25 og lattergas
vægten 298.
Stk. 3.
Tilladelse kan dog gives, selvom kravet i §
2215
ikke er opfyldt, hvis
1) reglerne i kapitel 4 i lov om varmeforsyning er til hinder for at overskudsvarme fra anlægget
udnyttes eller
2) reglerne i bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg er til
hinder for godkendelse af et projekt for udnyttelse af overskudsvarme fra anlægget.
Stk. 4.
Tilladelsen skal respektere forudsætninger for anlægget eller for forsyning herfra udstedt i
medfør af lov om varmeforsyning.
Stk. 5.
Opfyldelse af kravene i §§
1219-2215
skal dokumenteres ud fra anlæggets samlede
miljøvirkning, dvs. samlede udledning af CO
2
, N
2
O, og CH
4
. Emissionerne opgøres på årsbasis.
Stk. 6.
Ved beregning af brændselsforbrug
og dermed emissioner som nævnt i §
1912
til
elproduktionen på et kraftvarmeværk fraregnes bidraget fra varmesiden ud fra en virkningsgrad på 200
pct. Emissionerne fordeles mellem el og varme i samme forhold som brændselsforbruget.
§ 19.
CO
2
-udledningen fra anlægget må højst udgøre 500 kg. pr. produceret MWh elektricitet netto.
Stk. 2.
Ved fastlæggelse af CO
2
-udledningen anvendes CO
2
-faktorerne i bilag 1.
Stk. 3.
Hvis en ansøger kan dokumentere et andet CO
2
-indhold i et anvendt brændsel, end angivet i
bilag 1, kan Energistyrelsen give tilladelse til, at dette anvendes i beregningen.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1-3 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af CO
2
er reguleret ved et
samlet loft for CO
2
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
§ 20.
CH
4
-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,1 kg pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
CH
4
-udledningen fastlægges med udgangspunkt i oplysninger fra anlægsleverandøren,
foreliggende typegodkendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af CH
4
er reguleret ved et
samlet loft for CH
4
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder endvidere ikke for anlæg omfattet af bekendtgørelse om
begrænsning af emission af nitrogenoxider, uforbrændte carbonhybrider og carbonmonoxid fra gas-
motorer og gasturbiner.
§ 21.
N
2
O-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,004 kg pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
N
2
O-udledningen fastlægges med udgangspunkt i oplysninger fra anlægsleverandøren,
foreliggende typegodkendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af N
2
O er reguleret ved et
samlet loft for N
2
O eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
§ 22.
Et projekt for et elproduktionsanlæg, der ikke planlægges til at blive indrettet til højeffektive
kraftvarmeanlæg, skal udvise et cost-benefit overskud i forhold til referencen, jf. §
815,
stk. 7.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for projekter, der efter §
1710
er undtaget fra kravet om at vedlægge en
cost-benefit-analyse.
Kapitel 4
Tilslutning af elproduktionsanlæg
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0009.png
§ 23.
Net- og transmissionsvirksomheder har pligt til at give enhver producent af energi, der anmoder
om nettilslutning, alle nødvendige oplysninger herunder
1) et detaljeret skøn, som omfatter alle udgifter over, hvad tilslutningen vil koste,
2) en rimelig og nøjagtig tidsplan for modtagelse og behandling af ansøgningen om nettilslutning og
3) en rimelig vejledende tidsplan for nettilslutningen.
§ 24.
Hvis det sted på det kollektive elforsyningsnet, som netvirksomheden anviser som
tilslutningspunkt ifm. anmodninger omfattet af § 231, ligger længere fra anlægget end den nærmeste
eksisterende station på det relevante spændingsniveau, er netvirksomheden forpligtet til at forstærke det
eksisterende kollektive elforsyningsnet eller føre nyt kollektivt elforsyningsnet frem til et
tilslutningspunkt, som ikke ligger længere fra anlægget end den nærmeste eksisterende station på det
relevante spændingsniveau, når der er tilstrækkelig sikkerhed for, at der opføres decentrale kraft-varme-
anlæg og elproduktionsanlæg, der anvender affald eller producerer VE-elektricitet. Tilstrækkelig
sikkerhed kan være bankgaranti eller tilsvarende sikkerhedsstillelse. Afstanden til den nærmeste
eksisterende station på det relevante spændingsniveau måles som afstanden mellem det punkt i anlægget
og det punkt i den nærmeste eksisterende station på det relevante spændingsniveau, som ligger nærmest.
Netvirksomheden fastsætter spændingsniveauet. Netvirksomheden skal anvise det tilslutningspunkt og
fastsætte det spændingsniveau med de laveste samlede omkostninger ved nettilslutning.
Stk. 2.
Tilsluttes decentrale kraft-varme-anlæg eller elproduktionsanlæg, der anvender affald eller
producerer VE-elektricitet, på transmissionsniveau, finder stk. 1 tilsvarende anvendelse for
transmissionsvirksomheden.
Kapitel 5
Tilladelse til væsentlige ændringer, herunder skrotning
Tilladelse til væsentlige ændringer af solcelleanlæg, vindmøller og andre brændselsfrie
elproduktionsanlæg
§ 25.
EnergistyrelsenNS meddeler tilladelse til væsentlige ændringer i bestående solcelleanlæg,
vindmølleanlæg og andre brændselsfrie elproduktionsanlæg. Tilladelse hertil kan kun meddeles, såfremt
øvrig lovgivning, herunder lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi,
Europaparlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet eller regler udstedt i
medfør heraf eller afgørelser truffet i henhold til nævnte regler, overholdes.
§ 26.
Ansøgning om tilladelse efter §
2517
skal indeholde en teknisk beskrivelse af anlægget og skal
give oplysning om følgende forhold, jf. dog stk. 2:
1) Ejer af anlægget.
2) Placering og størrelse af anlægget
angivet i hektar.
3) Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elforsyningsnet.
3) Forventet
idriftsættelsestidspunkt for ombygning.
4) Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter (kedel,
turbine, generator, motor,
gasturbinepaneler, invertere
m.v.) og disses måde at virke sammen på.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0010.png
5) De væsentligste dampdata.
6) De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdiagram.
7)
Anlæggets elvVirkningsgrad for el. Ved ændring af eksisterende anlæg beskrives desuden
ændringen for virkningsgraden.
8) C
m
for kraftvarmeanlæg og C
v
for udtagsanlæg.
9) Brændselssammensætning og brændselsfleksibilitet.
10) Emissioner af CO
2
, CH
4
, N
2
O samt eventuelle støvpartikler og tungmetaller for det samlede
anlæg. Emissionerne angives ved fuldlast og ved minimumslast i forhold til det indfyrede brændsel.
11) Beskrivelse af rensningsteknologi (afsvovlingsanlæg, deNOx-anlæg, røgvasker, filtre m.v.).
12) Beskrivelse af udstyr til måling af emissioner samt måleprogram.
13) Mængder og sammensætning af restprodukter (aske, slagge, afsvovlingsprodukt m.v.).
14) Omfanget af forventede investeringer.
15) Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr. minut).
16) Dellastegenskaber (minimumslast, herunder ændret brændselssammensætning og virkningsgrad
ved dellast).
17) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og frekvensregulering fra anlægget.
18) Udetid ved ombygninger.
19) Beskrivelse af muligheden for at starte med spændingsløst net.
20) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kombineret energilageranlæg, herunder angivelse
af energilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet i kWh.
20) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elforsyningsnet.
21) Mulighederne for at et fjernvarmenet kan aftage varmeeffekten i det påtænkte
varmetilslutningspunkt.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan give tilladelse til, at ansøgningen ikke indeholder en eller flere af de i stk.
1, nævnte oplysninger eller at oplysningerne først skal indberettes til Energistyrelsen på et nærmere
angivet tidspunkt. En foreløbig ansøgning kan fremsendes til Energistyrelsen parallelt med at de i stk. 3-
47
nævnte oplysninger indhentes.
Stk. 3.
Ansøgningen skal endvidere være bilagt en udtalelse fra
den systemansvarlige
virksomhedEnerginet.
Udtalelsen skal indeholde oplysninger om:
1) Fordele og ulemper for det overordnede kollektive elforsyningsnet, som forventes at opstå ved
elproduktionsanlæggets tilslutning hertil.
2) Eventuelle udgifter som tilslutningen til elforsyningsnettet forventes at medføre.
3) Hvor der er tale om
etablering af elproduktionsanlæg eller
en kapacitetsforøgelse på et
eksisterende elproduktionsanlæg, eventuelle fordele og ulemper for det overordnede kollektive
elforsyningsnet ved etablering af ny produktionskapacitet i forhold til alternativer hertil såsom
løsninger med hensyn til fleksibelt elforbrug og energilagring.
4)
EnerginetDen systemansvarlige virksomheds
eventuelle øvrige bemærkninger til ansøgningen.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere vedlægges eventuel foreliggende vurdering af anlæggets virkning
på miljøet (VVM-redegørelse).
§ 27.
Tilladelse til skrotning af anlæg over 25 MW kan kun meddeles såfremt Energistyrelsen finder,
at forsyningssikkerheden ikke herved forringes i betydelig grad.
Stk. 2.
En ejer, som har modtaget afslag på en anmodning om skrotning efter stk. 1 kan forlange, at
Energistyrelsen fastsætter det tidspunkt, hvorpå anlægget kan skrottes.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0011.png
Stk. 3.
Såfremt der efter stk. 2, fastsættes et tidspunkt for skrotning af et anlæg, skal det sikres, at
anlæggets ejer får dækket de nødvendige udgifter til anlæggets forsatte opretholdelse i perioden indtil
anlægget skal skrottes. Dette kan ske ved, at Energistyrelsen anmoder den systemansvarlige virksomhed
om at sikre den tilstrækkelige produktionskapacitet gennem en aftale med anlæggets ejer om vilkår og
omfang af fremtidige ydelser fra anlægget og den systemansvarlige virksomheds betaling herfor.
Stk. 4.
Et elproduktionsanlæg, hvis ejer har modtaget betaling efter stk. 3, skal skrottes på det
tidspunkt, som er angivet i Energistyrelsens afgørelse efter stk. 2.
Stk. 5.
Spørgsmålet om størrelsen af den betaling, som anlæggets ejer har krav på at modtage efter
stk. 3, kan indbringes for
EnergitilsynetForsyningstilsynet.
Stk. 6.
Bestemmelsen i stk. 3 gælder dog ikke, såfremt klima-, energi- og bygningsministeren efter
bestemmelsen i elforsyningslovens § 50, stk. 3, har besluttet, at elproduktionsvirksomheden af hensyn
til forsyningssikkerheden skal opretholde en nærmere fastsat produktionskapacitet, og denne ikke vil
kunne opretholdes, såfremt anlægget skrottes.
Stk. 6.
Energistyrelsen kan stille vilkår for meddelelse af tilladelse efter stk. 1 og 2. Vilkårene kan
vedrøre:
1) Tidspunktet for skrotningens gennemførelse.
2) Krav til bortskaffelse og behandling af nedtaget anlæg m.m.
3) Krav om oprensning af
anlægkraftværksgrund
med henblik på fornyet anvendelse heraf.
Tilladelse til væsentlige ændringer af brændselsbaserede kraft- og kraftvarmeanlæg
§ 28.
EnergistyrelsenNS meddeler tilladelse til væsentlige ændringer i bestående kraftanlæg og
kraftvarmeanlæg.
Tilladelse hertil kan kun meddeles, såfremt øvrig lovgivning, herunder lov om
elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, Europaparlamentets og Rådets forordning om det
indre marked for elektricitet eller regler udstedt i medfør heraf eller afgørelser truffet i henhold til
nævnte regler, overholdes.
§ 29.
Ansøgning om tilladelse efter §
2819
skal indeholde en teknisk beskrivelse af anlægget og skal
give oplysning om følgende forhold, jf. dog stk. 2:
1) Ejer af anlægget.
2) Placering og størrelse af anlægget
angivet i hektar.
3) Anlæggets aktive effekt tilsluttet det kollektive elforsyningsnet.
3) Forventet
idriftsættelsestidspunkt for ombygning.
4) Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter (kedel, turbine, generator, motor, gasturbine
m.v.) og disses måde at virke sammen på.
5) De væsentligste dampdata.
6) De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdiagram.
7)
Anlæggets Vvirkningsgrad
for el og varme
i forhold til primær energi relativt til leveret aktiv
effekt til det kollektive elforsyningsnet. Ved ændring af eksisterende anlæg beskrives desuden
virkningsgradsforbedringen som følge af ændringen.Ved ændring af eksisterende anlæg beskrives
desuden ændringen af virkningsgraderne.
8) C
m
for kraftvarmeanlæg og C
v
for udtagsanlæg.
9) Brændselssammensætning og brændselsfleksibilitet.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0012.png
10) Emissioner af CO
2
, CH
4
, N
2
O samt eventuelle støvpartikler og tungmetaller for det samlede
anlæg. Emissionerne angives ved fuldlast og ved minimumslast i forhold til det indfyrede brændsel.
11) Beskrivelse af rensningsteknologi (afsvovlingsanlæg, deNOx-anlæg, røgvasker, filtre m.v.).
12) Beskrivelse af udstyr til måling af emissioner samt måleprogram.
13) Mængder og sammensætning af restprodukter (aske, slagge, afsvovlingsprodukt m.v.).
14) Omfanget af forventede investeringer.
15) Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr. minut).
16) Dellastegenskaber (minimumslast, herunder ændret brændselssammensætning og virkningsgrad
ved dellast).
17) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og frekvensregulering fra anlægget.
18) Udetid ved ombygninger.
19) Beskrivelse af muligheden for at starte med spændingsløst net.
20) Eventuel forventet tilslutning af et separat eller kombineret energilageranlæg, herunder angivelse
af energilageranlæggets anvendelige energilagringskapacitet i kWh.
20) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elforsyningsnet.
21) Mulighederne for at et fjernvarmenet kan aftage varmeeffekten i det påtænkte
varmetilslutningspunkt.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan give tilladelse til, at ansøgningen ikke indeholder en eller flere af de i stk.
1, nævnte oplysninger eller at oplysningerne først skal indberettes til Energistyrelsen på et nærmere
angivet tidspunkt. En foreløbig ansøgning kan fremsendes til Energistyrelsen parallelt med at de i stk. 3-
7 nævnte oplysninger indhentes.
Stk. 3.
Ansøgningen skal endvidere være bilagt en udtalelse fra
den systemansvarlige
virksomhedEnerginet.
Udtalelsen skal indeholde oplysninger om:
1) Fordele og ulemper for det overordnede kollektive elforsyningsnet, som forventes at opstå ved
elproduktionsanlæggets tilslutning hertil.
2) Eventuelle udgifter som tilslutningen til elforsyningsnettet forventes at medføre.
3) Hvor der er tale om etablering af elproduktionsanlæg eller en kapacitetsforøgelse på et
eksisterende elproduktionsanlæg, eventuelle fordele og ulemper for det overordnede kollektive
elforsyningsnet ved etablering af ny produktionskapacitet i forhold til alternativer hertil såsom
løsninger med hensyn til fleksibelt elforbrug og energilagring.
4)
EnerginetDen systemansvarlige virksomheds
eventuelle øvrige bemærkninger til ansøgningen.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere vedlægges eventuel foreliggende vurdering af anlæggets virkning
på miljøet (VVM-redegørelse).
Stk. 5.
Ansøgninger
der indebærer en væsentlig ændring af varmekapaciteten på kraftvarmeanlægget
vedrørende etablering af kraftvarmeanlæg
skal vedlægges materiale fra den berørte
fjernvarmevirksomhed, som redegør for forhold vedrørende afsætningen af anlægget varmeproduktion.
Tilsvarende gælder for ansøgninger, der indebærer en væsentlig ændring af varmekapaciteten på
anlægget.
Stk. 6.
Ved ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg, som helt eller delvist anvender affald som
brændsel, drager Energistyrelsen omsorg for, at affaldsgrundlaget vurderes.
Stk. 7.
Ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg, der ikke planlægges til at blive indrettet til
højeffektive kraftvarmeanlæg, og som har en samlet indfyret termisk effekt på mere end 20 MW, skal
vedlægges en cost-benefit-analyse foretaget efter den metode beskrevet i bilag IX, del 2, i
Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om
energieffektivitetsdirektivet, jf. dog §
318.
Analysen skal indebære
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0013.png
en vurdering af omkostningerne og fordelene ved at udnytte overskudsvarme fra elproduktionen således,
at anlægget indrettes til højeffektiv kraftvarmeproduktion, og ved at koble anlægget til et fjernvarme-
eller fjernkølingsnet (referencen) i forhold til det planlagte projekt. Referencen og projektet skal være
defineret således, at de dækker samme varmebehov.
§ 30.
Ved ansøgning om
tilladelse til etablering af nyevæsentlige ændringer af
anlæg med en
installeret elkapacitet på 300 MW eller derover, skal der ud over de oplysninger, der er nævnt i §
296,
stk. 1, tillige oplyses om følgende forhold:
1) Om der er lagringslokalitet til rådighed, der muliggør oplagring af CO
2
fra elproduktionsanlægget.
2) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk muligt at anlægge transportnet fra
elproduktionsanlægget til lagerlokaliteten.
3) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk muligt at eftermontere udstyr til CO
2
-
opsamling fra elproduktionsanlægget.
Stk. 2.
Hvis Energistyrelsen på baggrund af oplysninger, som er nævnt i stk. 1 og øvrige tilgængelige
oplysninger, herunder vedrørende beskyttelsen af miljøet og menneskers sundhed finder, at
betingelserne for at kunne etablere udstyr til opsamling og komprimering af CO
2
fra det ansøgte anlæg
er opfyldt, er det en betingelse for meddelelse af tilladelse til etablering af anlægget, at der afsættes
tilstrækkelig plads hertil på eller ved anlægget.
§ 31.
Undtaget fra kravet om at vedlægge en cost-benefit-analyse, jf. §
296,
stk. 7, er:
1) Projekter for anlæg, hvor vurderingen efter den nationale cost-benefit-analyse efter artikel 14, stk.
3, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
energieffektivitetsdirektivet, er, at forholdene ikke
egner sig til forsyning med fjernvarme eller fjernkøling.
2) Projekter for anlæg, hvor udnyttelse af overskudsvarme vil kræve etablering af en
transmissionsleding til fjernvarme- eller fjernkølingsnettet på mere end 5 km.
3) Projekter for spids-og reservelastanlæg til elproduktion uden varmeudnyttelse, der planlægges at
være i drift mindre en 1500 timer om året som rullende gennemsnit over en femårsperiode.
4) Projekter for anlæg, der skal placeres tæt på en lagringslokalitet, der er godkendt i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv
om geologisk lagring af kuldioxid 2009/31/EF
og muliggør
oplagring af CO
2
fra elproduktionsanlægget.
§
32.
Tilladelse efter §
2819
er betinget af, at anlægget opfylder kravene i §
3312-3615,
jf. dog stk. 2
og 3.
Stk. 2.
Tilladelse kan dog gives, selvom et eller to af kravene i §§
1233-3514
ikke er opfyldt, såfremt
det dokumenteres, at ændringerne samlet set medfører reduktion af drivhusgasudledningen i alle
driftssituationer. Ved vægtning af drivhusgasser tillægges CO
2
vægten 1, metan vægten 25 og lattergas
vægten 298.
Stk. 3.
Tilladelse kan dog gives, selvom kravet i §
3615
ikke er opfyldt, hvis
1) reglerne i kapitel 4 i lov om varmeforsyning er til hinder for at overskudsvarme fra anlægget
udnyttes eller
2) reglerne i bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg er til
hinder for godkendelse af et projekt for udnyttelse af overskudsvarme fra anlægget.
Stk. 4.
Tilladelsen skal respektere forudsætninger for anlægget eller for forsyning herfra udstedt i
medfør af lov om varmeforsyning.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0014.png
Stk. 5.
Opfyldelse af kravene i §§
1233-3615
skal dokumenteres ud fra anlæggets samlede
miljøvirkning, dvs. samlede udledning af CO
2
, N
2
O, og CH
4
. Emissionerne opgøres på årsbasis.
Stk. 6.
Ved beregning af brændselsforbrug
og dermed emissioner som nævnt i §
3312
til
elproduktionen på et kraftvarmeværk fraregnes bidraget fra varmesiden ud fra en virkningsgrad på 200
pct. Emissionerne fordeles mellem el og varme i samme forhold som brændselsforbruget.
§ 33.
CO
2
-udledningen fra anlægget må højst udgøre 500 kg. pr. produceret MWh elektricitet netto.
Stk. 2.
Ved fastlæggelse af CO
2
-udledningen anvendes CO
2
-faktorerne i bilag 1.
Stk. 3.
Hvis en ansøger kan dokumentere et andet CO
2
-indhold i et anvendt brændsel, end angivet i
bilag 1, kan Energistyrelsen give tilladelse til, at dette anvendes i beregningen.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1-3 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af CO
2
er reguleret ved et
samlet loft for CO
2
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
§ 34.
CH
4
-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,1 kg pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
CH
4
-udledningen fastlægges med udgangspunkt i oplysninger fra anlægsleverandøren,
foreliggende typegodkendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af CH
4
er reguleret ved et
samlet loft for CH
4
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder endvidere ikke for anlæg omfattet af bekendtgørelse om
begrænsning af emission af nitrogenoxider, uforbrændte carbonhybrider og carbonmonoxid fra gas-
motorer og gasturbiner.
§ 35.
N
2
O-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,004 kg pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
N
2
O-udledningen fastlægges med udgangspunkt i oplysninger fra anlægsleverandøren,
foreliggende typegodkendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af N
2
O er reguleret ved et
samlet loft for N
2
O eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
§ 36.
Et projekt for et elproduktionsanlæg, der ikke planlægges til at blive indrettet til højeffektive
kraftvarmeanlæg, skal udvise et cost-benefit overskud i forhold til referencen, jf. §
629,
stk. 7.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for projekter, der efter §
318
er undtaget fra kravet om at vedlægge en cost-
benefit-analyse.
§ 37.
Tilladelse til skrotning af anlæg over 25 MW kan kun meddeles såfremt Energistyrelsen finder,
at forsyningssikkerheden ikke herved forringes i betydelig grad.
Stk. 2.
En ejer, som har modtaget afslag på en anmodning om skrotning efter stk. 1, kan forlange, at
Energistyrelsen fastsætter det tidspunkt, hvorpå anlægget kan skrottes.
Stk. 3.
Såfremt der efter stk. 2, fastsættes et tidspunkt for skrotning af et anlæg, skal det sikres, at
anlæggets ejer får dækket de nødvendige udgifter til anlæggets forsatte opretholdelse i perioden indtil
anlægget skal skrottes. Dette kan ske ved, at Energistyrelsen anmoder den systemansvarlige virksomhed
om at sikre den tilstrækkelige produktionskapacitet gennem en aftale med anlæggets ejer om vilkår og
omfang af fremtidige ydelser fra anlægget og den systemansvarlige virksomheds betaling herfor.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0015.png
Stk. 4.
Et elproduktionsanlæg, hvis ejer har modtaget betaling efter stk. 3, skal skrottes på det
tidspunkt, som er angivet i Energistyrelsens afgørelse efter stk. 2.
Stk. 5.
Spørgsmålet om størrelsen af den betaling, som anlæggets ejer har krav på at modtage efter
stk. 3, kan indbringes for
EnergitilsynetForsyningstilsynet.
Stk. 6.
Bestemmelsen i stk. 3 gælder dog ikke, såfremt klima-, energi- og bygningsministeren efter
bestemmelsen i elforsyningslovens § 50, stk. 3, har besluttet, at elproduktionsvirksomheden af hensyn
til forsyningssikkerheden skal opretholde en nærmere fastsat produktionskapacitet, og denne ikke vil
kunne opretholdes, såfremt anlægget skrottes.
Stk. 7.
Energistyrelsen kan stille vilkår for meddelelse af tilladelse efter stk. 1 og 2. Vilkårene kan
vedrøre:
1) Tidspunktet for skrotningens gennemførelse.
2) Krav til bortskaffelse og behandling af nedtaget anlæg m.m.
3) Krav om oprensning af
anlægkraftværksgrund
med henblik på fornyet anvendelse heraf.
Kapitel 6
Centrale kraft- og kraftvarmeanlæg
§ 38.
Centrale kraft- eller kraftvarmeanlæg er anlæg, som er beliggende på eller som opføres på de i
stk. 2 og 3 nævnte kraftværkspladser. Anlæg beliggende uden for disse kraftværkspladser betegnes som
decentrale kraft- eller kraftvarmeanlæg.
Stk. 2.
Kraftværkspladserne, hvorpå følgende eksisterende produktionsanlæg er beliggende:
1) Amagerværket.
2) Asnæsværket.
3) Avedøreværket.
4) H. C. Ørstedsværket.
5) Kyndbyværket.
6) Svanemølleværket.
7) Stigsnæsværket.
8) Rønneværket.
9) Enstedværket.
10) Esbjergværket.
11) Fynsværket.
12) Herningværket.
13) Randersværket.
14) Skærbækværket.
15) Studstrupværket.
16) Nordjyllandsværket.
Stk. 3.
Øvrige kraftværkspladser, hvortil der efter den 1. juni 2003 gives godkendelse efter
elforsyningsloven til opførelse af elproduktionsanlæg med en kapacitet på over 100 MW.
Stk. 4.
Energistyrelsen træffer i tvivlstilfælde afgørelse om, hvorvidt et anlæg er et centralt eller et
decentralt anlæg efter reglerne i denne bestemmelse.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0016.png
Kapitel 7
Dispensation og vilkår for tilladelser
§ 39.
Energistyrelsen kan dispensere fra bestemmelserne i §§
918-2112 og §§ 32-35,
hvis
1) elproduktionsanlægget leverer særlige ydelser for elsystemet med begrænsede, negative
miljømæssige virkninger, f.eks. spidslastproduktion med en benyttelsestid under 500 timer årligt,
2) Energistyrelsen skønner, at anlægget må betegnes som et demonstrationsanlæg eller
3) hensynet til forsyningssikkerheden nødvendiggør dette.
Stk. 2.
Dispensationerne kan gøres tidsbegrænsede.
§ 40.
Energistyrelsen kan dispensere fra bestemmelsen i §§
22 og 3613,
hvis det af retlige,
ejendomsretlige eller finansielle grunde er strengt nødvendigt.
Stk. 2.
Energistyrelsen underretter Kommissionen om afgørelser om dispensation fra §§
22 og 36 13.
§ 41.
I en tilladelse til etablering af nye elproduktionsanlæg eller væsentlige ændringer i bestående
anlæg kan Energistyrelsen stille følgende vilkår:
1) At krav stillet af
de systemansvarlige virksomhederEnerginet
som forudsætning for nettilslutning
overholdes.
2) At tilslutningen til det kollektive elforsyningsnet tilrettelægges således, at denne ikke medfører
omkostninger for de øvrige brugere af det kollektive elforsyningsnet.
3) At ejeren, inden byggearbejder påbegyndes, fremsender yderligere oplysninger af relevans for
godkendelsen.
4) At ejeren giver Energistyrelsen,
den systemansvarlige virksomhedEnerginet
og
netvirksomhedenselskabet alle relevante oplysninger om anlæggets indretning og drift.
5) At ejeren indsender statistiske oplysninger til brug for Energistyrelsens udarbejdelse af
energistatistik.
6) At ejeren løbende indsender målinger, foretaget eller verificeret af en uafhængig instans, som
dokumenterer opfyldelse af emissionskrav m.v.
7) At projektet er i overensstemmelse med anden lovgivning.
8) At nødvendige tilladelser efter anden lovgivning kan opnås.
9) At ejeren forpligter sig til at overholde relevante gældende og kommende regler i lovgivningen,
herunder administrativt fastsatte regler samt regler fastsat af EU-Kommissionen.
10) At anlægsarbejdet afsluttes inden en nærmere angiven frist.
11) At vilkår stillet efter bestemmelsen i elforsyningslovens § 12 overholdes.
12) At ansøger fremsendes dokumentation for samlet reduktion af drivhusgasudledningen, såfremt §
189,
stk. 2
og § 32, stk. 2,
anvendes.
Kapitel 8
Klageadgang og straffebestemmelser
§ 42.
Energistyrelsens afgørelser efter bestemmelserne i denne bekendtgørelse kan ikke indbringes
for klima-, energi- og bygningsministeren, men kan indbringes for Energiklagenævnet.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0017.png
Stk. 2.
Klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
§ 43.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
1) undlader at indhente tilladelse efter bestemmelsen i §§ 1
og 3,
2) undlader at foretage anmeldelse som angivet i § 1, stk. 3,
32)
overskrider de udledningsgrænser som er angivet i §§
9-1218-21 og 32-35
eller ikke opfylder
betingelsen i §§
22 og 3613,
43)
undlader at skrotte anlæg som angivet i §§
27, stk. 4 14 og 37,
stk. 4,
54)
tilsidesætter vilkår i en tilladelse meddelt efter denne bekendtgørelse,
65)
angiver urigtige oplysninger i en ansøgning om tilladelse efter denne bekendtgørelse eller
76)
undlader at indsende underretning om ændrede forudsætninger af væsentlig betydning for
meddelelse af tilladelse eller som afgiver urigtige oplysninger i forbindelse med en sådan
underretning.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens
5. kapitel.
Kapitel 9
Ikrafttrædelse
og overgangsbestemmelser
§ 44.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 2244 af 29. december 2020 om tilladelse til etablering og ændring af
elproduktionsanlæg ophæves.
Stk. 3.
Ansøgninger om tilladelse til etablering og ændring af elproduktionsanlæg, som er modtaget
før den 1. januar 2022, behandles efter bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 2244 af 29. december 2020
om tilladelse til etablering og ændring af elproduktionsanlæg.
Stk. 4.
Bekendtgørelse nr. 896 af 24. august 2006 om nettilslutning af elproduktionsanlæg med
miljøvenlige brændsler ophæves.
§ 45.
Bevillinger til elproduktion fra anlæg, som er undtaget fra bevillingspligten i medfør af § 2,
opretholdes i overensstemmelse med deres indhold og varighed.
Stk. 2.
Vil en virksomhed med bevilling, som er omfattet af stk. 1, fortsætte driften, skal
virksomheden inden bevillingens udløb have tilladelse efter § 11 til elproduktion fra anlægget.
Stk. 3.
Bevillinger, som er omfattet af stk. 1, ophæves ved meddelelse af tilladelse til elproduktion
efter § 11.
Energistyrelsen, den x. december 2021
Martin Hansen
/ Lars Nielsen
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459668_0018.png
Bilag 1
CO2-udledningsfaktorer angivet i forhold til nedre brændværdi
Brændsel
Kul
Raffinaderigas
LPG
LVN
Motorbenzin
Flyvebenzin
Petroleum
JP1
Gas-/dieselolie
Fuelolie
Orimulsion
Petroleumskoks
Spildolie
Naturgas
Koks
Brunkulsbriketter
Halm
Skovflis
Brænde
Træpiller
Træaffald
Biogas
Fiskeolie
Affald
1)
CO
2
kg/GJ
94,7
57,6
63,1
65,0
73,0
73,0
71,9
72,0
74,0
78,0
80,0
92,0
78,0
57,0
108,0
94,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
37,0
Officielle noter
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
201809/200128/EFU af
2311. april december
201809 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder,
og om
ændring og senere ophævelse af direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF
EU-Tidende 201809, nr. L
140328,
side
1682,
dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/944/EU af 5. juni 2019 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og
om ændring af direktiv 2012/27/EU, EU-Tidende 2009, nr. L 158, side 125, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om
ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv
2013/12/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet på
baggrund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 141, side 28 og Europa-Parlamentets og Rådets
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
direktiv 2001/80/EF om begrænsning af visse luftforurenende emissioner fra store fyringsanlæg, EF-Tidende 2009, nr. L 309,
side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk lagring af
kuldioxid og om ændring af Rådets direktiv 85/337/EØF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 200/60/EF, 2001/80/EF,
2004/35/EF, 2006/12/EF, 2008/1/EF og forordning (EF) nr. 1013/2006, EU-Tidende nr. L 140, side 114.