Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 11
Offentligt
2459667_0001.png
Til høringsparterne
Kontor/afdeling
FOR/LAN
Dato
10. oktober 2021
J nr.
2021-11688
Høring over udkast til nyudstedelse af bekendtgørelse om tilladelse til
etablering og ændring af elproduktionsanlæg samt elproduktion fra anlæg på
land, bekendtgørelse om beredskab for elsektoren og bekendtgørelse om it-
beredskab for el- og naturgassektorerne
Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til nyudstedelse af bekendtgørelse
om tilladelse til etablering og ændring af elproduktionsanlæg samt elproduktion fra
anlæg på land, bekendtgørelse om beredskab for elsektoren og bekendtgørelse om
it-beredskab for el- og naturgassektorerne i høring.
Baggrund og indhold
1. Udstedelse af ny bekendtgørelse om tilladelse til etablering og
ændring af elproduktionsanlæg samt elproduktion fra anlæg på land
Elproduktionstilladelser
Som følge af forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og forskellige andre
love (tariffer, udfasning af PSO, forenkling af bevillingskrav for VE elproduktion,
justering af netvirksomheders økonomiske regulering, opfølgning på
konkurrenceanalysen, m.v.) foretages en række ændringer i de nuværende
bevillingsregler. Klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges i den
forbindelse til at undtage elproduktionsanlæg fra krav om bevilling med henblik på i
stedet at varetage centrale hensyn i produktionstilladelser. I
elproduktionsbekendtgørelsen, som erstatter kraftværksbekendtgørelsen,
udmøntes de nærmere regler for elproduktionstilladelser, som følger den
eksisterende praksis for elproduktionsbevillinger i dag. Det fremgår derudover, at
solcelleanlæg, vindmølleanlæg, bølgekraftanlæg og solfangeranlæg overgår fra
bevillinger til elproduktionstilladelser.
Etablering- og ændringstilladelser
Der foretages derudover en række ændringer i elproduktionsbekendtgørelsen for
så vidt angår regler om tilladelse til etablering af nye anlæg og væsentlige
ændringer i bestående anlæg, herunder en ny struktur for bekendtgørelsen, der
tager højde for tilladelses- og anlægstype samt tilpasning af relevante oplysninger,
som fremsendes ifm. ansøgning om tilladelse.
/LKI
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459667_0002.png
Betingelse for tilladelse
Det tilføjes for alle etablerings- og ændringstilladelser, at tilladelsen er betinget af,
at øvrig lovgivning overholdes. I den forbindelse fremhæves særligt
elforsyningsloven, VE-loven og Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det
indre marked for elektricitet samt regler udstedt i medfør heraf.
MW-grænser, vindmøller samt meddelelse om etablering og ændring
Undtagelsen for vindkraftanlæg, som i dag følger af kraftværksbekendtgørelsens §
1, stk. 2, nr. 2, fjernes, således at vindkraftanlæg sidestilles med andre VE-anlæg
og fremover vil skulle have tilladelse til etablering og væsentlige ændringer.
Samtidigt ensrettes MW-grænserne for etableringstilladelser for alle anlæg, der
producerer elektricitet baseret på vedvarende energi (VE). VE-anlæg med en effekt
på mellem 10 og 25 MW kan fremover undtages fra krav om etablerings- og
ændringstilladelse, såfremt etableringen eller ændringen meddeles Energistyrelsen
og Energinet efter reglerne i elproduktionsbekendtgørelsens kapitel 2. Meddelelse
om etablering og ændring har til formål at sikre, at Energistyrelsen og Energinet
orienteres om kommende ændringer i rimelig tid af hensyn til bl.a. netplanlægning.
Ændringen vil medføre, at vindkraftanlæg, der i dag er undtaget fra
tilladelseskravet, fremover skal søge om etablerings- og ændringstilladelse, når de
er over 25 MW. Det er allerede den MW-grænse, hvor vindkraftanlæg i dag skal
ansøge om bevilling.
Vindkraftanlæg, som er mellem 10-25 MW, kan undtages for kravet om tilladelse
såfremt de meddeler etablering og ændring. Ændringen vil således medføre de
samme MW-grænser for tilladelse til alle VE-anlæg.
Grænsen for tilladelse for solcelleanlæg ændres i den forbindelse fra 10 til 25 MW.
Ændringerne vil samlet set resultere i teknologineutrale regler for tilladelser til
etablering og væsentlig ændring af elproduktion på land baseret på vedvarende
energi.
2. Udstedelse af ny bekendtgørelse om beredskab for elsektoren
Som følge af forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og forskellige andre
love (tariffer, udfasning af PSO, forenkling af bevillingskrav for VE elproduktion,
justering af netvirksomheders økonomiske regulering, opfølgning på
konkurrenceanalysen, m.v.) foretages en række ændringer i de nuværende
bevillingsregler.
I den forbindelse bemyndiges klima-, energi- og forsyningsministeren til at undtage
elproduktionsvirksomheder fra bevillingskravet i elforsyningslovens § 10, ligesom
det tilføjes i elforsyningslovens § 11, at elproduktionsvirksomhed kræver en
elproduktionstilladelse. Det foreslås derfor i lovforslaget, at
beredskabsbestemmelserne i §§ 85 b og c ligeledes knyttes til de nye
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459667_0003.png
elproduktionstilladelser efter elforsyningslovens § 10 samt eksisterende
elproduktionstilladelser efter VE-lovens § 29.
Som følge af ændringerne i lovforslaget konsekvensrettes § 1, stk. 2, i
bekendtgørelse om beredskab for elsektoren således, at bekendtgørelsens
anvendelsesområde fremover omfatter både bevillinger efter elforsyningslovens §
10, tilladelser til anlæg over 25 MW efter VE-lovens § 29 og elproduktionstilladelser
efter elforsyningslovens § 11.
3. Udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og
naturgassektorerne
Som følge af forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og forskellige andre
love (tariffer, udfasning af PSO, forenkling af bevillingskrav for VE elproduktion,
justering af netvirksomheders økonomiske regulering, opfølgning på
konkurrenceanalysen, m.v.) foretages en række ændringer i de nuværende
bevillingsregler.
I den forbindelse bemyndiges klima-, energi- og forsyningsministeren til at undtage
elproduktionsvirksomheder fra bevillingskravet i elforsyningslovens § 10, ligesom
det tilføjes i elforsyningslovens § 11 at elproduktionsvirksomhed kræver en
elproduktionstilladelse. Det foreslås derfor i lovforslaget, at
beredskabsbestemmelserne i §§ 85 b og c ligeledes knyttes til de nye
elproduktionstilladelser efter elforsyningslovens § 10 samt eksisterende
elproduktionstilladelser efter VE-lovens § 29.
Som følge af ændringerne i lovforslaget konsekvensrettes § 2, stk. 1, i
bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne således, at
bekendtgørelsens anvendelsesområde ud over bevillinger efter elforsyningslovens
§ 10 ligeledes omfatter tilladelser til anlæg over 25 MW efter VE-lovens § 29 og
elproduktionstilladelser efter elforsyningslovens § 11.
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelserne forventes at træde i kraft d. 1. januar 2022. Bekendtgørelsens
ikrafttræden forudsætter dog, at lovforslag om ændring af lov om elforsyning og
forskellige andre love vedtages.
Høringsfrist
Høringssvar til bekendtgørelserne bedes sendt til Energistyrelsens hovedpostkasse
[email protected]
med kopi til Line Kierbyholm
[email protected] samt angivelse af
journalnummer 2021-11688.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest mandag den
8. november 2021.
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459667_0004.png
Øvrige oplysninger
Bekendtgørelserne er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte
høringsliste, ligesom bekendtgørelsen er offentliggjort på høringsportalen.
Eventuelle spørgsmål til bekendtgørelserne kan rettes til Energistyrelsen,
fuldmægtig Line Kierbyholm,
[email protected],
33 92 75 66.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse
af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders
navn og mailadresse. Det bemærkes, at høringssvar vil blive oversendt til
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
Med venlig hilsen
Line Kierbyholm
Side 4/4