Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 11
Offentligt
Bekendtgørelse om kompensation af elkunder for netvirksomhedernes nødvendige omkostninger til
nettilslutning, nettab, drift og vedligehold for anlæg omfattet af § 30 i VE-loven og de nødvendige
omkostninger til nettilslutning af anlæg omfattet af elforsyningslovens § 67
I medfør af § 6 e i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj 2021, som ændret ved lov nr.
** af ** fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1068 af 25. oktober
2019 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Energistyrelsen kan kompensere elkunder for de omkostninger, de måtte blive pålagt som følge af
netvirksomhedernes nødvendige omkostninger til nettilslutning, nettab, drift og vedligehold for anlæg efter
§ 30 i VE-loven samt for nødvendige omkostninger til nettilslutning af anlæg omfattet af § 67 i
elforsyningsloven.
Stk. 2.
Kompensationen udbetales til netvirksomhederne, som kompenserer elkunderne for nødvendige
omkostninger
1) ved etablering af nettilslutning af anlæg omfattet af VE-lovens § 30 og anlæg omfattet af
elforsyningslovens § 67, og hvor anlægget nettilsluttes i perioden 1. januar 2022 til og med den 31.
december 2022, eller
2) ved nettab, drift og vedligeholdelse i ledningsforbindelser fra anlæg omfattet af VE-lovens § 30,
hvortil der ikke er tilsluttet elkunder eller andre elproducenter end vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværk på land og på havet, som er afholdt i perioden fra 1. januar 2022
til og med den 31. december 2022.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Kompensation af nødvendige omkostninger: Kompensation af omkostninger som afholdes af
elkunderne, og som indgår som en del af netvirksomhedernes almindelige indtægter, jf.
bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder. Da kompensationen indgår som en del
af netvirksomhedernes almindelige indtægter, vil kompensationen have en tariffortrængende
effekt og kan derfor ikke anvendes til dækning af andre omkostninger eller udgøre en ekstra
indtjening for netvirksomhederne i form af f.eks. afskrivninger.
2) Fyldestgørende ansøgning: Når Energistyrelsen har modtaget alle nødvendige oplysninger til at
kunne træffe afgørelse om kompensation for omkostninger til anlæg og forstærkning eller
kompensation for nettab, drift og vedligehold.
3) Nettilslutningstidspunkt: Det tidspunkt, hvor et VE-elproduktionsanlæg første gang leverer
elektricitet til det kollektive elforsyningsnet, jf. § 5, stk. 1, nr. 4, i lov om fremme af vedvarende
energi.
1
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459666_0002.png
Kapitel 2
Ansøgning
om kompensation for omkostninger til etablering af nettilslutning
§ 3.
Fyldestgørende ansøgning om kompensation for omkostninger til etablering af nettilslutning skal
indsendes til Energistyrelsen senest den 1. november 2022. Ansøgningen skal indgives på et
ansøgningsskema, som findes på Energistyrelsens hjemmeside
www.ens.dk
og sendes med elektronisk post
til Energistyrelsen. Energistyrelsen kan anmode ansøger om at indsende supplerende oplysninger og
dokumentation inden for en fastsat frist.
§ 4.
Ansøgninger efter § 3 skal som minimum indeholde følgende:
Navn på det ansvarlige selskab.
Projektets navn og anlægstype.
GSRN-numre for de omfattede anlæg.
Beskrivelse af projektet.
Oplysninger om anlægget, herunder angivelse af om anlægget er et nyt anlæg, om der tidligere er
foretaget udligning, samt hvor meget der kan overføres i eventuelt eksisterende anlæg.
6) Oplysninger om tilslutningen, herunder de beregnede nettilslutningsløsninger og begrundelse for
den valgte løsning.
7) Angivelse af kompensationsbeløb.
8) Lokalplan og byggetilladelse.
9) Nettilslutningsaftale.
10) Kort over området med x- og y-koordinator på 50-60 kV stationer.
11) Samlet regnskab for projektet.
12) Revisorerklæring.
13) Beregning på alternative løsninger.
Stk. 2.
Revisorerklæringen efter stk. 1, nr. 12, skal påtegnes af en statsautoriseret eller registreret revisor
og udgifterne hertil afholdes af netvirksomheden. Revisorerklæringen skal udarbejdes på baggrund af den
revisionsinstruks, som fremgår af bilag 1.
1)
2)
3)
4)
5)
Kapitel 3
Ansøgning om kompensation for nettab, drift og vedligehold
§ 5.
Fyldestgørende ansøgning om kompensation for nettab, drift og vedligehold af nettilslutninger skal
indsendes til Energistyrelsen senest den 10. januar 2023. Ansøgningen skal indgives på et ansøgningsskema,
som findes på Energistyrelsens hjemmeside
www.ens.dk
og sendes med elektronisk post til Energistyrelsen.
Energistyrelsen kan anmode ansøger om at indsende supplerende oplysninger og dokumentation inden for
en fastsat frist.
§ 6.
Ansøgninger efter § 5 skal som minimum indeholde følgende:
1) Navn på det ansvarlige selskab.
2) Angivelse af anlæg omfattet af ansøgningen, herunder navn og anlægstype.
2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
3) Sagsopstilling pr. sag. Sagsopstillingen skal indeholde de oplysninger, der er nødvendige for
beregning af det udligningsberettigede beløb for nettab, drift og vedligeholdelse.
Kapitel 4
Afgørelse om og udbetaling af kompensation
§ 7.
Energistyrelsen træffer afgørelse om kompensation på baggrund af ansøgninger modtaget efter §§ 3-
6.
Stk. 2.
Det er en betingelse for at opnå kompensation efter stk. 1,
1) at anlægget er nettilsluttet senest den 31. december 2022,
2) at de omkostninger til etablering af nettilslutning, der anmodes om kompensation for er afholdt og
betalt,
3) at fristerne for indsendelse af ansøgning og fremsendelse af dokumentation er overholdt, og
4) at det ved ansøgning om kompensation for nettab, drift og vedligeholdelse erklæres, at de
fremsendte oplysninger og oplysningerne i Stamdataregistret er korrekte.
Stk. 3.
For ansøgninger efter § 6 er det desuden en betingelse, at der er modtaget udligning eller
kompensation for omkostninger til etablering af nettilslutning af vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg
på land og på havet samt vandkraftværker i 2022 eller tidligere.
Kapitel 5
Offentliggørelse af fordelingen af omkostninger på specifikke kundegrupper
§ 8.
Netvirksomhederne, der modtager kompensation efter denne bekendtgørelse, skal offentliggøre en
fordeling af omkostninger på specifikke kundegrupper på deres hjemmeside. Offentliggørelsen skal ske
med henblik på at kunne tilgå oplysninger om omkostninger ud fra specifikke kundegrupper.
Stk. 2.
Offentliggørelsen skal ske senest den 1. marts 2023.
Kapitel 6
Tilsyn, oplysningspligt og tilbagebetaling
§ 9.
Energistyrelsen kan foretage stikprøvekontrol af afsluttede sager om kompensation.
§ 10.
Enhver netvirksomhed, der ansøger om, eller modtager kompensation efter denne bekendtgørelse,
er forpligtet til efter anmodning fra Energistyrelsen at afgive enhver oplysning, der efter Energistyrelsens
vurdering har betydning for vurderingen af ansøgningen eller tilsyn med, at de fastsatte vilkår overholdes
samt overholdelse af denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Det påhviler enhver netvirksomhed, der ansøger eller modtager kompensation efter denne
bekendtgørelse, at underrette Energistyrelsen om ændrede forhold af betydning for ansøgningen eller for
overholdelse af betingelserne for at modtage kompensation.
3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
Stk. 3.
Underretninger efter stk. 2 skal ske straks fra det tidspunkt, hvor netvirksomheden er blevet
bekendt med, at forholdet er indtruffet, eller at forholdet vil indtræffe.
§ 11.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om helt eller delvist bortfald af kompensationen efter § 7, hvis
netvirksomheden har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for
Energistyrelsens behandling af ansøgning om kompensation.
Stk. 2.
Hvis der er udbetalt en kompensation, der bortfalder efter stk. 1, kan kompensationen kræves helt
eller delvist tilbagebetalt.
Stk. 3.
Tilbagebetaling af kompensationen skal ske senest 14 dage efter påkrav. Tilbagebetales det
skyldige beløb ikke rettidigt, tillægges beløbet rente efter forfaldsdagen svarende til den rente, der er
fastsat i medfør af § 5 i lov om renter ved forsinket betaling m.v. Den tillagte rente udgør dog mindst 50 kr.
Kapitel 7
Klageadgang
§ 12.
Afgørelser truffet efter denne bekendtgørelse kan påklages til Energiklagenævnet og kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 2.
Klager over afgørelser efter stk. 1 skal indgives skriftligt til Energiklagenævnet inden 4 uger efter, at
afgørelsen er meddelt.
Kapitel 8
Ikrafttræden
§ 13.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for ansøgninger om etablering af nettilslutning af
vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg på land og på havet samt vandkraftværker indgivet før 1. januar
2022. For sådanne ansøgninger finder de regler, der var gældende på tidspunktet for indgivelse af
ansøgning, anvendelse.
Stk. 3.
Bekendtgørelsen finder endvidere ikke anvendelse for netvirksomhedernes nødvendige
omkostninger ved etablering af nettilslutning af vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg på land og på
havet samt vandkraftværker i 2021 eller tidligere. For sådanne omkostninger finder de regler, der var
gældende på tidspunktet for omkostningernes afholdelse anvendelse.
Stk. 4.
Bekendtgørelsen finder endvidere ikke anvendelse for netvirksomhedernes nødvendige
omkostninger ved at være nettilsluttet i 2021 eller tidligere. For sådanne omkostninger finder de regler, der
var gældende på tidspunktet for omkostningernes afholdelse anvendelse.
4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
Bilag 1
Revisionsinstruks
1.
Denne instruks finder anvendelse på godkendte revisorers ydelser i tilfælde, hvor Energistyrelsen har
stillet krav om revision i forbindelse med kompensation af omkostninger til etablering af nettilslutning i
henhold til bekendtgørelsens § 4, stk. 2.
Revisionen udføres efter aftale mellem netvirksomheden og den godkendte revisor. Det påhviler den
godkendte revisor at påse, at forudsætningerne for, at revisor kan acceptere og gennemføre opgaven, er
opfyldt. Det påhviler netvirksomheden at give revisor de oplysninger, som må anses at have betydning for
revisors opgave.
2.
Den godkendte revisors opgave angår de regnskaber, som netvirksomheden har udarbejdet på baggrund
af bestemmelsen om kompensation af omkostninger til etablering af nettilslutning efter reglerne i denne
bekendtgørelse.
Revisionen omfatter det endelige samlede regnskab, der udgør grundlaget for ansøgningen om
kompensation. Af regnskabet skal det tydeligt fremgå hvilke poster, der vedrører den ansøgte
kompensation. Regnskabet udarbejdes til brug for Energistyrelsen med det formål at give Energistyrelsen et
sikkert grundlag for kontrol med beløbets anvendelse. Regnskabet skal være rigtigt og udarbejdet i
overensstemmelse med reglerne i denne bekendtgørelse, nettilslutningsbekendtgørelsen samt reglerne i
udbudsloven. Dette indebærer, at regnskabets oplysninger om gennemførte aktiviteter og opnåede
resultater er korrekte, og at de indtægter og udgifter, der indgår i regnskabet, er opnået samt afholdt og
betalt i overensstemmelse med de fastsatte betingelser for opnåelsen af kompensation. Revisionen skal
herunder omfatte en kontrol af, at de oplyste avancer er markedssvarende, samt at de fakturerede
mængder er tilsvarende anvendt.
3.
Revisionen udføres i overensstemmelse med almindeligt gældende krav og standarder for godkendte
revisorers virksomhed samt standarderne for offentlig revision. Standarderne for offentlig revision
præciserer de særlige krav til en revision af et tilskudsregnskab, der følger af god offentlig revisionsskik,
således som dette begreb er fastlagt i § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
(lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012). Dette indebærer, at revisor gennemfører juridisk-kritiske
revisioner og forvaltningsrevisioner som led i opgaven.
4.
Revisor skal udarbejde en erklæring om den udførte revision, hvoraf det skal fremgå, at opgaven udføres
på grundlag af bestemmelserne i denne bekendtgørelse og reglerne i nettilslutningsbekendtgørelsen.
Revisor skal oplyse i erklæringen, at revisor har udført sin revision i overensstemmelse med standarderne
for offentlig revision. Revisor skal ved revisionen særligt efterprøve:
1. At indkøb er sket efter reglerne i udbudsloven, og de oplyste avancer er markedssvarende.
2. At pengene er gået til formålet, således at de oplyste mængder rent faktisk er anvendt.
5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
3. At der foreligger fakturaer/afregningsbilag samt dokumentation for betaling for samtlige udgifter,
som udgør grundlaget for ansøgningen om kompensation efter denne bekendtgørelse.
5.
Revisor skal udarbejde protokollat, der skal indeholde de oplysninger, som revisor skriftligt
kommunikerer til netvirksomhedens øverste ledelse som led i opgaven.
Protokollatet skal indeholde revisors rapportering af konklusionerne af alle juridisk-kritiske revisioner og
forvaltningsrevisioner, som revisor gennemfører i overensstemmelse med standarderne for offentlig
revision.
Revisor skal påse, at netvirksomheden indsender en genpart af protokollatet til Energistyrelsen sammen
med revisors erklæring og det reviderede regnskab.
6.
Bliver revisor opmærksom på lovovertrædelser eller tilsidesættelser af forskrifter af væsentlig betydning
i forbindelse med midlernes forvaltning, påhviler det revisor straks at give netvirksomheden meddelelse
herom og at påse, at netvirksomhedens ledelse inden 3 uger giver Energistyrelsen meddelelse herom. I
modsat fald er det revisors pligt at orientere Energistyrelsen. Revisors bemærkninger indsendes sammen
med meddelelsen.
Det samme gælder, hvis:
1) gennemførelsen af det projekt eller den samlede aktivitet, hvortil der ydes kompensation, er
usikker af økonomiske eller andre årsager
2) revisor agter at fratræde opgaven, fordi forudsætningerne for gennemførelsen af en revision i
overensstemmelse med gældende etiske og faglige krav og standarder ikke længere er til stede, og
dette skyldes forhold hos netvirksomheden.
6