Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 11
Offentligt
2459663_0001.png
Til høringsparterne
Kontor/afdeling
FOR/LAN
Dato
10-10-2021
J nr.
2021 - 14143
Høring over udkast til nyudstedelse af bekendtgørelse om indtægtsrammer
for netvirksomheder
/KRVH
Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til nyudstedelse af bekendtgørelse
nr. 1127 af 1. juni 2021 om indtægtsrammer for netvirksomheder i høring.
Baggrund og indhold
Indtægtsrammebekendtgørelsen ændres som følge af udmøntning af den for nyligt
indgåede stemmeaftale En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse
af den grønne omstilling og elektrificeringen af 4. juni 2021 mellem regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternative for så vidt angår
præcisering af netvirksomhedernes afholdelse af udgifter til sponsorater og
markedsføring, og fastsættelsen af netvirksomhedernes historiske forrentning ved
fusioner.
Herudover udvides definition af afbrud, der ikke medregnes i reguleringen af
leveringskvalitet, og Forsyningstilsynet får en generel hjemmel til at undtage afbrud
af reguleringen. Endeligt ændres bestemmelserne vedr. differencer, så
Forsyningstilsynet ikke længere godkender netvirksomhedernes afviklingsplaner,
men alene orienteres om dem.
Netvirksomhedernes afholdelse af udgifter til sponsorater og markedsføring (§ 2)
Det fremgår af bilag 1 til stemmeaftalen af 4. juni 2021, at kravene til
netvirksomhedernes afholdelse af udgifter til sponsorater og markedsføring skal
præciseres. Præciseringen består i, at netvirksomheder ikke kan indregne
omkostninger, der vedrører sponsorater og markedsføring ved fastlæggelse af
indtægtsrammerne, med mindre der er tale om udgifter, som er nødvendige for
netvirksomhedernes bevillingspligtige opgaver, for eksempel målrettet rekruttering.
Ændringen skrives ind i definitionen af driftsomkostninger i §2, stk. 1, pkt. 5.
Energistyrelsen
Leveringskvalitet (§ 16-17)
Det fremgår af indtægtsrammebekendtgørelsens gældende bestemmelser, at
afbrud som følge af aftaler om levering af fleksibilitetsydelser, herunder
afbrydelighedsaftaler, ikke indgår i reguleringen af leveringskvalitet.
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459663_0002.png
Nyudstedelsen medfører regler om, at afbrud som følge af forsknings-, udviklings-
og demonstrationsprojekter, hvor der er offentlig medfinansiering ligeledes ikke
indgår i reguleringen af leveringskvalitet. Med reglerne skabes der lighed med den
økonomiske benchmarking, hvor omkostninger til demonstrationsprojekter
tilsvarende ikke indgår.
Herudover indeholder nyudstedelsen en mere overordnet hjemmel til, at
Forsyningstilsynet kan undtage afbrud fra reguleringen af leveringskvalitet. Dette
svarer ligeledes til den økonomiske benchmarking, hvor Forsyningstilsynet kan
vælge anden data, der ikke indgår i benchmarkingen.
Historisk forrentning ved fusioner (§ 42 og § 49)
Det fremgår af stemmeaftalen af 4. juni 2021, at den økonomiske regulering skal
tilpasses, således:
”fusioner
fremadrettet ikke kan resultere i, at den samlede
indtægtsramme for fusionerede netvirksomheder overstiger summen af
netvirksomhedernes indtægtsrammer før fusionen”.
Nyudstedelsen medfører regler om en særlig beregning af forrentningssatsen for
de historiske aktiver for fusionerede netvirksomheder. Med beregningsmetoden
tages der i sammenvejningen af de fusionerede netvirksomheders historiske
forrentningssats højde for, hvorvidt netvirksomhederne individuelt set ville have
været begrænset af den lange obligationsrente eller den gennemsnitlige mulige
forrentningssats efter indtægtsrammen i årene 2012-2014.
Som konsekvens heraf udgår også de gældende bestemmelser for genberegning
af netvirksomhedernes gennemsnitlige mulige forrentningssats efter
indtægtsrammen i årene 2012-2014 i forbindelse med fusioner.
Differencer (§ 46)
Det fremgår af indtægtsrammebekendtgørelsens gældende bestemmelser, at
Forsyningstilsynet skal godkende netvirksomhedernes afvikling af differencer i
kundernes favør.
Nyudstedelsen indebærer, at Forsyningstilsynet ikke længere godkender
afviklingsplanen, men alene modtager planen til orientering. Endvidere bliver der
præciseret, at netvirksomhederne først skal fremsende afviklingsplanen efter, at
Forsyningstilsynet har opgjort differencesaldoen. Fremsendelse vil ifølge udkastet
skulle ske inden for tre måneder efter afgørelsen om opgørelsen. De materielle
bestemmelser om afviklingen af differencer i kundernes favør forbliver uændrede.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser relateret til lovforslag om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love
2459663_0003.png
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. januar 2022. Bekendtgørelsens
ikrafttræden forudsætter dog, at lovforslag om ændring af lov om elforsyning og
forskellige andre love vedtages.
Høringsfrist
Høringssvar til bekendtgørelsen bedes sendt til Energistyrelsens hovedpostpasse
[email protected]
med kopi til [email protected] samt angivelse af journalnummer 2021-
14143.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest
mandag den 8. november 2021.
Spørgsmål mv.
Bekendtgørelsen er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte
høringsliste, ligesom bekendtgørelsen er offentliggjort på høringsportalen.
Eventuelle spørgsmål vedrørende fusioner, leveringskvalitet og differencer kan
rettes til Kasper Villum Hansen ([email protected], 33 92 67 47).
Eventuelle spørgsmål vedrørende brandingomkostninger kan rettes til Per Nørgård
Vogelius ([email protected], 33 92 75 69).
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse af
høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenderes
navn og mailadresse.
Med venlig hilsen
Kasper Villum Hansen
Side 3/3