Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 105
Offentligt
2495425_0001.png
Power-to-X-strategi skal indfri
både klima- og erhvervspotentialer
Danske virksomheder i hele værdikæden har stærke
Power-to-X (PtX)-kompetencer og har vist, at de har
viljen til at gå forrest med en lang række PtX-projek-
ter. En kommende dansk PtX-strategi skal derfor ikke
blot bidrage til at indfri Danmarks klimamål i 2030,
men helt frem til 2050. Samtidig bør strategien have
en industripolitisk ambition om at skabe en dansk
PtX-industri i verdensklasse, der kan indfri erhvervs-
og beskæftigelsespotentialet fra PtX, og samtidig
tænke PtX ind i international sammenhæng.
Danmark har potentialet til at nå længere med PtX,
end forestillet for blot et år siden. Derfor hæves
ambitionsniveauet ift. tidligere anbefalinger.
PtX-strategien skal bidrage til at PtX bliver kommer-
cielt attraktivt og at danske virksomheder bliver kon-
kurrencedygtige i et globalt PtX-marked – et marked,
der frem mod 2030 vil tiltrække investeringer for op
mod 4.000 mia. kr. [1]. Det kræver et højere am-
bitionsniveau og øget hastighed. Markedet rykker
hurtigt netop nu. Vores nabolande, og virksomheder
over hele Europa, står parat til at investere og sætte
PtX-projekter i gang. Danmark skal gøre det samme:
Jo hurtigere vi agerer, og jo højere ambitionerne
sættes, desto bedre muligheder får danske aktører
for at spille en international rolle og gøre PtX til både
en effektiv klimaløsning og erhvervsmæssig styrke
for Danmark i fremtiden.
PtX er en afgørende løsning til at erstatte det fossile
behov i den tunge transport samt visse energitunge
industrier i udlandet. Det er derfor vigtigt, at den
danske PtX-strategi rækker videre end de ambitiøse
danske 70%-målsætninger og skaber et grundlag for
dekarbonisering af den internationale skibs- og luftfart.
En ny analyse fra Dansk Energi (figur 1) viser, erhvervs-
potentialet i forskellige scenarier. Analysen peger
på, at højere ambitioner vil kunne øge beskæftigel-
sen fra ca. 10.000 til ca. 35.000 fuldtidsansatte, øge
teknologieksporten fra ca. 22 til ca. 36 mia. kr. og øge
energihandlen med PtX fra ca. 2 til 9 mia. kr. i 2030.
Men det kræver, at Danmark sigter højt i et inter-
nationalt marked og lader en PtX-strategi række
ud over det danske klimamål.
PtX-potentialer
i 2030
Potentiale I
70 pct. CO2 reduktion
Kun indenrigstransport
Potentiale II
70 pct. CO2 reduktion
Potentiale I +international
luftfart og skibsfart
Potentiale III
70 pct. CO2 reduktion
Potentiale II + Dansk PtX
eksport
DK
DK
DK
DK
DK
DK
DK
DK
DK
Slutforbrug
Ressourcebehov
11 TWh
2,1 GW
<0,5 Mt
22 TWh
4,4 GW
1,5-2 Mt
33 TWh
6,6 GW
2-2,5 Mt
Vedvarende energi
PtX kapacitet
CO2 fangst
Erhvervspotentiale
Teknologieksport
Grønne jobs
Energihandel
22 mia. kr
10.000 FTE
2 mia. kr.
1.9 Mt
29 mia. kr
23.000 FTE
4 mia. kr.
3.4 Mt
36 mia. kr
35.000 FTE
9 mia. kr.
5,4 Mt
CO2-reduktion
Figur 1.
Potentiale I er PtX bidrag til CO2-reduktioner i Danmark, fx brint til raffinaderier og tung vejtransport. Potentiale II er yderligere PtX
til reduktion af dansk bidrag til CO2-udledning fra internationale fly og skibe. Potentiale III er yderligere PtX til eksport fx brint i rør eller
ammoniak og methanol. Kilde: [1] Rambøll på vegne af Dansk Energi (”Power-to-X muligheder og erhvervspotentialer”, 2021)
Noter.
Alle værdier er for året 2030 undtagen grønne jobs, som er akkumuleret fuldtidsbeskæftigede for hele PtX-anlæggenes estimeret
levetid (25 år), grønne jobs er afrundet til nærmest 1.000. Jobsskabelse pga. teknologieksport er ikke medregnet; Teknologieksport svarer til
Net Zero Emission (NZE)-scenariet fra IEA, og der antages, at 3 pct., 4 pct. og 5 pct. af det globale marked er fanget af danske virksomheder
svarende til potentiale I, II og III. Energihandel er opgjort som summen af undgået energiimport og eksport af energi.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 105: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde den 9/12-21 om anbefalinger til den kommende power-to-x strategi
2495425_0002.png
Danmark skal gå forrest med høje ambitioner
og attraktive rammevilkår
PtX-strategien skal understøtte, at Danmark kan nå klimamålene i 2030 og
2050 samt blive en central aktør i udviklingen af PtX i Europa. Dette kræver
danske støttemidler i kombination med øgede krav til omstilling samt nationale
partnerskaber. Danmark bør arbejde for et højt ambitionsniveau og klare
markedsregler for PtX i EU.
A. Udledningsreduktion
på 5. mio. ton CO2
Strategien skal understøtte en udledningsreduktion på
5 mio. ton CO2 i 2030
på tværs af
1
nationale reduktioner, og bidrage til internationale fly og skibe og
eksport af PtX-produkter.
B. Mål for installeret
elektrolyse i 2030
For at indfri ambitionen om udledningsreduktion skal kapaciteten på
elektrolyse udbygges til minimum
1 GW i 2025 og 6 GW i 2030.
Dette vil dække
både det hjemlige behov samt give mulighed for eksport af PtX-brændsler.
De nuværende offentliggjorte danske PtX-projektambitioner er på 5-6 GW
elektrolyse i 2030.
Der bør udmøntes
2
ca. 2 mia. kr. pr. år fra 2022 til 2025,
der sammen med
øvrige rammevilkår skal sikre, at dansk produktion, infrastruktur og aftagere
hurtigt kommer op i storskala og kan konkurrere på lige fod med udenlandske
projekter og afsatte støttemidler.
C. Støtte af PtX-
strategien
D. Proaktiv indsats
i EU om rammer,
standarder og mål
for PtX
E. Etablering af
internationale
samarbejdsaftaler
F. Fremme af dansk
teknologieksport
Danmark skal proaktivt påvirke EU-lovgivning og standardiseringsarbejdet
3
,
da disse sætter rammer, markedsregler og standarder for både producent og
aftagere på tværs af EU. Derudover skal Danmark arbejde for mere ambitiøse
PtX-målsætninger og for grøn certificering
4
af PtX-produkter.
Indgå nationale partnerskaber med bl.a. Tyskland og Holland for at få realise-
ret udbygning af en rørbunden infrastruktur og skabe eksportmuligheder af
brint og PtX-produkter.
Etablering af en særlig satsning under EKF-Dansk Eksportkredit med forhøjet
adgang til risikovillig kapital målrettet dansk eksport af teknologi og service-
ydelser indenfor PtX og hjælpe danske virksomheder til at vinde kontrakter i
udlandet.
1 Heraf omtrent 1,5-2 mio. tons nationale reduktioner, ca. 1-1,5 mio. tons til skibe og fly og 1,5-2 mio. tons til eksport.
2 For at indfri ambitioner om 5 mio. ton udledningsreduktioner i 2030, skal der udmøntes mere støtte frem mod senest 2025 end
de nuværende afsatte ca. 2 mia. kr. i Danmark. Lande som Tyskland og Frankrig har afsat hhv. 60 og 100 mia. kr. til opstart af PtX.
Støtte kan målrettes fx brintproduktionen eller PtX-aftagere samt fremme infrastruktur.
3 Fx igennem de europæiske standardiseringsorganisationer CEN og CENELEC.
4 Bl.a. feedstocks og CO2 kilde, handel med certifikaterne samt godkendte produktionsveje fx methanol til jetfuel.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 105: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde den 9/12-21 om anbefalinger til den kommende power-to-x strategi
2495425_0003.png
Tilstrækkelige adgang til grøn el og bæredygtig CO2
er fundamentet for dansk PtX-produktion
Strategien skal sikre tilgængelige ressourcer af vedvarende energi (VE)- og CO2
til at kunne levere til både nationale behov, fly og skibe samt eksport. Strategien
skal have et selvstændigt arbejdsspor, der sikrer dette.
A. Fart på udbygning af
vedvarende energi
Der er brug for en
national plan for, hvordan der sikres en tilstrækkelig
udbygning af VE
til at dække behovet til både den direkte og indirekte elektri-
ficering af det danske energiforbrug. Der er behov for i alt ca. 20-30 TWh VE
elproduktion til PtX i 2030. Det betyder, at der skal bygges yderligere 2-3 GW
havvind, 3-4 GW land- og kystnær vind samt 4-6 GW solcellekapacitet i 2030
i forhold til nuværende planer.
1
B. Adgang til
bæredygtig CO2
Produktion af grønne brændsler til skibe og fly kræver betydelige mængder
CO2,
hvilket også efterspørges af markedsaktørerne. Det skal sikres, at der
i
2030 er nok bæredygtig
CO2
til rådighed. Frem mod 2030 skal der være
mindst
2-2.5 mio. ton
CO2
tilgængelig til anvendelse. CCS-strategien skal i høj
grad understøtte PtX ved at sikre, at der etableres et effektivt dansk storskala
carbon capture program, hvor der i størst mulig grad undgås langsigtet lock-in,
og hvor der sikres lige vilkår for CCU og CCS til den bæredygtige
CO2.
Danmark skal være førende i omstilling af
tung vejtransport, skibs- og luftfart
Omstilling af transportsektoren til grønne PtX brændsler kræver, at skibs-, fly- og tung
vejtransport brancherne er på forkant med udviklingen. Afgørende, at strategien er med
til at skabe de nødvendige rammer til anvendelse af PtX-brændsler i transportsektoren.
A. Omstilling skal
støttes bl.a. med
indtægter fra
afgifter og kvoter
samt via en klima-
fond for luftfart
B. Internationalt
skibsfart
Øgede indtægter fra afgifter og kvoter skal gå 1:1 tilbage til egne sektorer for at
støtte omstilling i den specifikke sektor. Dette kan eksempelvis være etablering
af en
klimafond for luftfart
jf. Luftfartens klimapartnerskab, hvor midlerne skal
anvendes til indkøb og udvikling af bæredygtige brændstoffer.
samarbejde om
Der er behov for at øge efterspørgslen på grønne brændsler ved bl.a. at skabe
et regionalt samarbejde om
CO2-neutral
skibsfart i Østersø- og Nordsøregionen,
hvor landene aktivt bidrager med risikodækning og støttepuljer til opbygning
af infrastruktur og PtX-brændsler til regionale sejlruter. Desuden bør Danmark
arbejde for at øge europæiske og globale ambitioner for omstilling til
CO2-
neutral skibsfart med særligt fokus på PtX-brændsler.
Omstilling af den tunge vejtransport vil kræve bæredygtige lastbiler.
Der er behov for klare rammer og øgede incitamenter til at vælge grønne
løsninger, som skal hjælpe til at mindske prisspænd mellem fossile lastbiler og
bæredygtige lastbiler. Danmark skal etablere et internationalt samarbejde om
tung vejtransport, hvor man bl.a. samarbejder om standarder og infrastruktur
til tung vejtransport.
C. Tung vejtransport
kræver rammer til
af nye teknologier
kommercialisering
1 Behovet for ekstra VE elproduktion er ift. Energistyrelsens Klimafremskriving 2021. Kilde: [1] Rambøll på vegne af Dansk Energi
(”Power-to-X muligheder og erhvervspotentialer”, 2021).
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 105: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde den 9/12-21 om anbefalinger til den kommende power-to-x strategi
2495425_0004.png
Danmark skal have en fremtidssikret
infrastruktur, der understøtter PtX
Energiinfrastruktur til el og brint samt infrastruktur ifm. havne og veje skal gøres
klar til at understøtte PtX efterspørgsel og eksport. Strategien skal indeholde et
selvstændigt arbejdsspor, der sikrer dette.
A. En fremtidssikret
energiinfrastruktur
Behov for udbygning af elnettet for at kunne understøtte udbygning af
VE i det krævede tempo og til at kunne transportere VE til PtX-anlæg.
Etablering af rørbunden infrastruktur til brint, der forbinder produktion
og forbrugere nationalt samt kobler det danske marked til Tyskland.
Det er afgørende, at de danske myndigheder allerede i forbindelse med
PtX-strategien ser på reguleringen og klargør rammevilkår for etablering
af brintinfrastruktur.
Udvikling af omkostningsægte tariffer
i elnettet er afgørende for økonomien
i elektrolyseanlæg. Det er vigtigt med hurtig implementering af Energinets
reformprogram af system- og nettariffer for at sikre, at PtX-projekter har
robuste vilkår for brug af elnettet.
Udbygning af PtX-havneinfrastruktur, fx el- og brintinfrastruktur samt mulighed
for at tanke grønne brændsler som bl.a. brint, methanol og ammoniak på
havne. Til tung vejtransport er det afgørende med etablering af et lands-
dækkende netværk af brinttankstationer i sammenhæng med el-infrastruktur
og eksisterende netværk der muliggør bl.a. metanol. Derudover skal netværk
sammentænkes med international infrastruktur.
B. Tarifering
C. Udbygning af
infrastruktur til
havne og veje
PtX-Partnerskabet