Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 102
Offentligt
2492458_0001.png
Notat om overkompensationsvurdering for biogasstøtteordninger 2018-2020
Center
Center for Grøn Omstilling
Dato
2. december 2021
J nr.
2021 - 1208
/ LASJA
Det følger af statsstøttegodkendelserne af støtteordningerne til anvendelse af bio-
gas, at Danmark skal sikre, at støttemodtagerne ikke bliver overkompenseret. Dette
bliver overvåget på ordningsniveau for hver enkelt støtteordning via årlig beregning
af støtteintensiteten, dvs. støttesatsen som andel af det beregnede støtteberetti-
gede beløb.
Vurderingen af biogasstøtteordningerne i 2018-2020 konkluderer, at der
ikke
har
været overkompensation i perioden, og at der derfor ikke skal foretages ændringer
af støttesatserne til anvendelse af biogas. I dette notat beskrives resultaterne af
overkompensationsvurderingen for støtteordningerne samt metoden bag vurderin-
gen.
Overkompensationsvurdering for de enkelte støtteordninger
Tabel 1 viser støtteintensiteten på ordningsniveau i 2018-2020 for støtteordnin-
gerne til hhv. opgradering, elproduktion, proces og varme
1
. Det fremgår, at støttein-
tensiteten har været under 100 pct. for alle ordningerne i de enkelte år og samlet
for den treårige periode. Det betyder, at støttesatsen har været under det bereg-
nede støtteberettigede beløb, og det kan derfor konkluderes, at støttemodtagerne
ikke er blevet overkompenseret i 2018-2020, og at støtten derfor ikke skal nedsæt-
tes.
Tabel 1.
Støtteintensiteten i 2018, 2019 og 2020 for hver enkelt støtteordning og
den samlede støtteintensitet for perioden 2018-2020.
Støtteintensitet
Biogas til opgradering
Biogas til elproduktion (fast afregning)
Biogas til elproduktion (pristillæg)
Biogas til procesformål
Biogas til varme
2018
89%
81%
58%
49%
32%
2019
71%
74%
88%
45%
19%
2020
81%
73%
53%
56%
31%
2018-2020*
80%
77%
62%
48%
27%
Anm:
Støtteintensiteten for 2018-2020 beregnes som et samlet gennemsnit for hele perio-
den.
Baggrund om metoden
1
Der er ingen støttemodtagere på ordningen til transport i 2018-2020, som også er lukket
per. 1. januar 2020. Der er derfor ikke foretaget overkompensationsvurdering for denne støt-
teordning.
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 102: Orientering om overkompensationsvurdering for biogasstøtteordninger
2492458_0002.png
Der er tale om overkompensation, når støttemodtagernes samlede nettoudgifter
ved anvendelse af biogas, inklusive støtte, er lavere end anvendelse af de alterna-
tive brændsler, eksempelvis brug af naturgas. Der vil i sådanne tilfælde være en
EU-retlig forpligtelse til at nedsætte støtten til et niveau, som ikke overkompenserer
støttemodtagerne. Vurderingen foretages på ordningsniveau og baseres på drifts-
økonomiske oplysninger fra de repræsentative støttemodtageres offentlige regn-
skaber. Overkompensationsvurderingen foretages hvert år på baggrund af den
samlede støtteintensitet over en rullende treårig periode. Første gang for 2018-
2020, og næste gang for 2019-2021 osv. Hvis der vurderes at være overkompen-
sation, fx i 2021, og støtten derefter nedsættes, opstartes en ny treårig periode for
2022-2024.
For biogas til opgradering og elproduktion
2
gælder det, at der først beregnes et af-
skæringskriterium. Hermed sikres det, at de offentlige årsregnskaber, der anvendes
til overkompensationsvurdering, er baseret på støttemodtagere, hvis eneste eller
primære økonomiske aktiviteter med høj sandsynlighed er biogasrelaterede. Heref-
ter udvælges de repræsentative støttemodtagere, og på baggrund af deres brutto-
omkostninger
3
beregnes det støtteberettigede beløb. Endelig beregnes støtteinten-
siteten, dvs. støttesatsen som andel af det maksimale beregnede støtteberettigede
beløb.
For biogas til proces og varme er det ikke muligt at anvende støttemodtagernes
årsregnskaber til at gennemføre overkompensationsvurdering, da virksomhederne
enten ikke har offentlige årsregnskaber eller har andre økonomiske aktiviteter end
biogas. Derfor anvendes bruttoomkostningerne for opgraderet biogas til at beregne
det støtteberettigede beløb samt støtteintensiteten for disse to ordninger.
Baggrund om vurderingsgrundlaget for 2020
Overkompensationsvurderingen er foretaget på baggrund af perioden 2018-2020,
og for hvert enkelt år identificeres alle repræsentative virksomheder på de forskel-
lige ordninger, som udgør en større eller mindre andel af den samlede produktion
på ordningerne. Her gennemgås som eksempel vurderingsgrundlaget for det sene-
ste år. På støtteordningen til opgradering var der i alt 48 virksomheder i 2020, og
heraf er identificeret 40 repræsentative virksomheder, som står for 90 pct. af den
støttede mængde på ordningen. På støtteordningen til elproduktion med fast afreg-
ning var der i alt 116 virksomheder i 2020, og heraf er identificeret 24 repræsenta-
tive virksomheder, som står for 41 pct. af den støttede elproduktion. For støttemod-
2
Der har hidtil været meget få støttemodtagere på elproduktion pristillæg. Hvis der et år ikke
er repræsentative støttemodtagere på elproduktion pristillæg, anvendes de beregnede brut-
toomkostninger for elproduktion for fast afregnede til at beregne det støtteberettigede beløb
samt støtteintensiteten for støttemodtagere på pristillæg.
3
Bruttoomkostningerne pr. anvendt enhed biogas (til opgradering/elproduktion) beregnes
pba. de repræsentative støttemodtageres samlede omkostninger (inkl. 10 pct. forrentning af
materielle anlægsaktiver), indtægter (herunder støtte og evt. indtægter fra salg af oprindel-
sesgarantier), støttemængde samt den faktiske naturgaspris det pågældende år.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 102: Orientering om overkompensationsvurdering for biogasstøtteordninger
2492458_0003.png
tagere på elproduktion med pristillæg er der identificeret fire repræsentative års-
regnskaber ud af de i alt otte virksomheder. Her er overkompensationsvurderingen
baseret på ca. 80 pct. af den støttede elproduktion på pristillæg i 2020.
Side 3/3