Notat om overkompensationsvurdering for biogasstøtteordninger 2018-2020
Center
Center for Grøn Omstilling
Dato
2. december 2021
J nr.
2021 - 1208
/ LASJA
Det følger af statsstøttegodkendelserne af støtteordningerne til anvendelse af bio-
gas, at Danmark skal sikre, at støttemodtagerne ikke bliver overkompenseret. Dette
bliver overvåget på ordningsniveau for hver enkelt støtteordning via årlig beregning
af støtteintensiteten, dvs. støttesatsen som andel af det beregnede støtteberetti-
gede beløb.
Vurderingen af biogasstøtteordningerne i 2018-2020 konkluderer, at der
ikke
har
været overkompensation i perioden, og at der derfor ikke skal foretages ændringer
af støttesatserne til anvendelse af biogas. I dette notat beskrives resultaterne af
overkompensationsvurderingen for støtteordningerne samt metoden bag vurderin-
gen.
Overkompensationsvurdering for de enkelte støtteordninger
Tabel 1 viser støtteintensiteten på ordningsniveau i 2018-2020 for støtteordnin-
gerne til hhv. opgradering, elproduktion, proces og varme
1
. Det fremgår, at støttein-
tensiteten har været under 100 pct. for alle ordningerne i de enkelte år og samlet
for den treårige periode. Det betyder, at støttesatsen har været under det bereg-
nede støtteberettigede beløb, og det kan derfor konkluderes, at støttemodtagerne
ikke er blevet overkompenseret i 2018-2020, og at støtten derfor ikke skal nedsæt-
tes.
Tabel 1.
Støtteintensiteten i 2018, 2019 og 2020 for hver enkelt støtteordning og
den samlede støtteintensitet for perioden 2018-2020.
Støtteintensitet
Biogas til opgradering
Biogas til elproduktion (fast afregning)
Biogas til elproduktion (pristillæg)
Biogas til procesformål
Biogas til varme
2018
89%
81%
58%
49%
32%
2019
71%
74%
88%
45%
19%
2020
81%
73%
53%
56%
31%
2018-2020*
80%
77%
62%
48%
27%
Anm:
Støtteintensiteten for 2018-2020 beregnes som et samlet gennemsnit for hele perio-
den.
Baggrund om metoden
1
Der er ingen støttemodtagere på ordningen til transport i 2018-2020, som også er lukket
per. 1. januar 2020. Der er derfor ikke foretaget overkompensationsvurdering for denne støt-
teordning.
Side 1/3