Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 1
Offentligt
2456242_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
5. oktober 2021
Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2021-22
Hermed et uddrag af statsministerens åbningsredegørelse pr. 5. oktober
2021 for afvikling af regeringens lovprogram for 2021-22. Uddraget omfatter
de lovforslag og redegørelser, som vedrører Klima-, Energi- og Forsynings-
udvalgets ressortområde.
Med venlig hilsen
Charlotte Roel Andersen,
udvalgsassistent
Side 1 | 5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 1: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2021-22
2456242_0002.png
Klima-, energi- og forsyningsministeren
Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen (Okt I)
Lovforslaget har til formål at skabe rammerne for etablering af en energiø i Nordsøen
med delt ejerskab mellem staten som majoritetsejer og én eller flere private. Med forsla-
get bemyndiges klima-, energi- og forsyningsministeren til at foretage den forberedelse
og projektering, herunder afholdelse af udbud samt de øvrige dispositioner, som er
nødvendig for projektering og anlæg af energiøen. Dertil gives ministeren beføjelser til at
meddele udbudsvinder tilladelse til anlæg af energiøen. Lovforslaget er en opfølgning på
klimaaftalen for energi og industri m.v. mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkepart, Enhedslisten, Det Konserva-
tive Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet fra juni 2020 samt tillæg til klimaaftale
om energi og industri vedr. ejerskab og konstruktion af energiøer m.v. mellem samme
parter fra februar 2021.
Ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Stop for efter-
forskning og indvinding af kulbrinter efter 2050, stop for nye udbuds-
runder, indskrænkning af olie- og gasområdet m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at sætte et punktum for den fossile æra i Nordsøen og at
anslå en ny grøn kurs i tråd med klimalovens mål om reduktion af CO
2
-udledningen
med 70 pct. i 2030 og om klimaneutralitet i 2050. Lovforslaget indeholder bl.a. en 2050-
slutdato for danske olie- og gasaktiviteter, en nedlukning af Åben Dør-området og aflys-
ning af fremtidige udbudsrunder. Lovforslaget er en opfølgning på dele af aftalen om
fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservati-
ve Folkeparti fra december 2020.
Ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at lovfastsætte et indikativt klimamål for 2025 for reduktion
af Danmarks drivhusgasudledninger på 50-54 pct. i forhold til 1990. Lovforslaget ud-
mønter aftalen om et indikativt drivhusgasreduktionsmål for 2025 mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten fra maj
2021.
Ændring af lov om fjernkøling (Geografisk afgrænsning og myndig-
hedsgodkendelse af kommunal fjernkølingsvirksomhed, dataindberet-
ningskrav og ophævelse af synergikrav) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at fremme effektiv fjernkøling og teknologiudvikling gennem
sikring af frit teknologivalg og bedre muligheder for drift af fjernkølingsprojekter på
tværs af kommunegrænser. Lovforslaget bidrager således til udviklingen af fjernkølings-
sektoren. Med lovforslaget indføres endvidere en bemyndigelse til, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan udflytte tilsynet med sektoren, hvis det skulle ønskes på et
Side 2 | 5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 1: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2021-22
2456242_0003.png
senere tidspunkt. Lovforslaget er en opfølgning på energiaftalen mellem alle Folketin-
gets parter fra juni 2018 og implementerer initiativer i henhold til energieffektiviserings-
direktivet.
Ændring af lov om elforsyning og forskellige andre love (Tariffer, ud-
fasning af PSO, forenkling af bevillingskrav for VE-elproduktion, juste-
ring af netvirksomheders økonomiske regulering, opfølgning på kon-
kurrenceanalysen, tilbagelevering af digitalt tv-udstyr m.v.) (Okt II)
Lovforslagets overordnede formål er at modernisere og fremtidssikre elforsyningsloven
gennem en tilpasning af rammerne for elproduktion, transmission, netvirksomhed og
handel og øvrige elektricitetsaktiviteter. Klare og fremtidssikrede rammer for elsektoren
skal understøtte et energisystem i balance, der leverer grøn omstilling og fortsat høj
forsyningssikkerhed til forbrugerpriser, der er til at betale for alle. Med lovforslaget
implementeres samtidig en mindre udestående del af teledirektivet. Lovforslaget er en
opfølgning på aftalen om afskaffelse af PSO-afgiften mellem den daværende regering
(Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti fra november 2016, energiaftalen
mellem alle Folketingets partier fra juni 2018, klimaaftalen for energi og industri m.v.
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og
Alternativet fra juni 2020 og aftalen om en effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til
understøttelse af den grønne omstilling om elektrificeringen mellem regeringen (Social-
demokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet fra juni 2021.
Ændring af lov om varmeforsyning, lov om afgift af naturgas og bygas
m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og lov om energiaf-
gift af mineralolieprodukter m.v. (Prisregulering af og energieffektivise-
ringsordning med afgiftsfritagelse for overskudsvarme) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at fremme udnyttelsen af overskudsvarme. Lovforslaget er en
opfølgning på dele af energiaftalen mellem alle Folketingets partier fra juni 2018, aftalen
om øget udnyttelse af overskudsvarme mellem alle Folketingets partier fra marts 2019,
dele af klimaaftalen for energi og industri m.v. mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkepart, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet fra juni 2020 samt opfølgende
aftale til klimaaftalen for energi og industri m.v. om fremme af udnyttelse af overskuds-
varme mellem samme parter fra september 2021.
Lov om udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregi-
stret (Jan II)
Lovforslaget vedrører en ny hovedlov om udlevering af ledningsoplysninger gennem
Ledningsejerregistret. Formålet med at nyaffatte loven er at gøre den lettere at læse for
aktørerne. Med lovforslaget indsættes endvidere en undtagelse for ejere af vejafvan-
Side 3 | 5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 1: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2021-22
2456242_0004.png
dingsledninger, så de først er forpligtet til at udlevere ledningsoplysninger om vejafvan-
dingsledninger fra den 1. januar 2030, hvis ledningerne er nedlagt før den 1. juli 2023.
Dette er en opfølgning på en DUT-aftale mellem Finansministeriet og KL fra 2020.
Ændring af vandsektorloven, lov om betalingsregler for spildevandsfor-
syningsselskaber m.v. og lov om vandforsyning m.v. (Justeret økono-
misk regulering af vandsektoren, styrkelse af takstkontrol m.v.) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at justere den økonomiske regulering af vandsektoren bl.a.
ved indførelse af fleksible indtægtsrammer og en forrentningsramme. Dertil styrkes det
økonomiske tilsyn og vandselskabernes økonomiske incitament til grøn omstilling. Med
lovforslaget vil reguleringen understøtte fortsat høj leveringskvalitet og miljøopfyldelse
samtidigt med, at fokus på effektiviseringer bevares, så forbrugerne ikke betaler for høje
priser. Endelig forbedres reguleringen af det kommunale tilsyn med vandselskabernes
takster. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om justeret økonomisk regulering af
vandsektoren mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Kon-
servative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale Ven-
stre og Socialistisk Folkeparti fra november 2018, aftalen om spildevandsselskabers
klimatilpasning mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance fra maj 2020 og aftalen om klimaplan for en grøn affaldssektor og cirku-
lær økonomi mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alterna-
tivet fra juni 2020.
Ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning (Ophævelse
af tilslutnings- og forblivelsespligt til naturgas og øget adgang til data)
(Feb I)
Lovforslaget har til formål at ophæve forbrugernes eksisterende tilslutnings- og forbli-
velsespligt til gasdistributionsnettet. De eksisterende bindinger pålagt før 1. januar 2019
foreslås ophævet for at fremme udfasningen af gasfyr. Det foreslås endvidere, at der
skaffes hjemmel til at offentliggøre en række data vedrørende fjernvarme. Lovforslaget
er en opfølgning på klimaaftalen for energi og industri m.v. mellem regeringen (Social-
demokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet fra juni 2020.
Ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Justering af rammer
for etablering af vedvarende energianlæg på havet uden for udbud) (Feb
II)
Lovforslaget har til formål at justere åben dør-ordningen for vedvarende energianlæg på
havet med henblik på at styrke den kommunale opbakning til mindre kystnære vedva-
rende energianlæg, tydeliggøre rammerne for såvel borgere som opstillere, sikre teknolo-
gineutralitet og understøtte effektiv statslig planlægning i forhold til havarealet og elnet-
tet. Lovforslaget er en opfølgning på energiaftalen mellem alle Folketingets partier fra
juni 2018 og aftalen om justering af åben dør-ordningen for VE-anlæg på havet mellem
Side 4 | 5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 1: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2021-22
2456242_0005.png
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternati-
vet fra juni 2021.
Ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsynet (Nye
rammer for kommunal behandling af egnet affald til materialenyttiggø-
relse, indsamling af erhvervsaffald, genbrug på genbrugspladser og
økonomisk tilsyn) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at bidrage til at realisere regeringens målsætning om at redu-
cere CO
2
-udledningen i 2030 med 70 pct. Med lovforslaget skal genanvendeligt affald
fra husholdninger udbydes på det private marked. Dermed kan behandlingen af genan-
vendeligt affald fra husholdninger og erhverv samles og understøtte skalafordele og nye
investeringer i genanvendelsesanlæg. Lovforslaget er en opfølgning på dele af aftalen om
klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi mellem regeringen (Socialde-
mokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance og Alternativet fra juni 2020.
Ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Geologisk
lagring af CO
2
på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvik-
ling eller afprøvning af nye produkter eller processer) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at bidrage til at realisere regeringens målsætning om at redu-
cere CO
2
-udledningen i 2030 med 70 pct. Med lovforslaget foreslås der indført en be-
myndigelse til, at ministeren kan fastsætte regler om geologisk lagring af CO
2
på under
100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter eller
processer.
Redegørelser til Folketinget:
Redegørelse for klimaeffekter af den samlede klimapolitik (Dec I)
Energipolitisk Redegørelse 2022 (Apr II)
Side 5 | 5