Notat
Notat om kommunernes erfaringer med grundlovsceremonier
Notatets afsnit 4 er justeret ift. det oprindelige notat af 4. oktober 2021
19. januar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
www.uim.dk
36977191
1. Indledning
Den 29. juni 2018 indgik den daværende regering (Venstre, Det Konservative Fol-
keparti og Liberal Alliance), Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti en aftale om ind-
fødsret.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at tildeling af dansk indfødsret fremover skal betinges
af deltagelse i en grundlovsceremoni i som udgangspunkt ansøgerens bopælskom-
mune. Det fremgår også af aftalen, at ordningen skal evalueres efter 2 år.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved brev af 11. november 2020 anmo-
det samtlige danske kommuner om at udfylde et spørgeskema med henblik på at
indsamle erfaringer med afholdelse af grundlovsceremonierne.
Kommunerne er i den forbindelse blevet anmodet om at oplyse følgende:
Tidspunktet for afholdelse af grundlovsceremonier,
hvorvidt borgmesteren eller et andet medlem af kommunalbestyrelsen
deltog, og hvad dennes rolle bestod i,
hvorvidt der i forbindelse med ceremonien blev taget hensyn til, at der
kunne være personer, som ikke giver hånd til personer af det modsatte køn,
og hvorvidt der var deltagere, som nægtede at give håndtryk,
hvorvidt der er dele af bekendtgørelsen om kommunalbestyrelsens afhol-
delse af grundlovsceremonier, der er uklar,
hvorvidt kommunen har oplevet at blive kontaktet af ansøgere med bopæl
uden for kommunen med henblik på, at de kunne deltage i ceremonien, og
om kommunen i givet fald har tilladt dette,
hvor mange ressourcer kommunen har brugt på at afholde de enkelte ce-
remonier,
hvorvidt kommunens medarbejdere og repræsentanter har oplevet udfor-
dringer i forbindelse med ceremonien, som efter deres opfattelse fyldte
uproportionalt meget, og
Sagsbehandler
Christian Bennekou Matthiesen
Tel.
Mail
61 98 36 47
Side
1/5