Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2521044_0001.png
Spørgeskema vedr. kommunalbestyrelsernes afholdelse af
grundlovsceremonier
Udfyld skemaet elektronisk og send til [email protected]
Hvilken kommune gælder besvarelsen for?
Svar:
Aalborg Kommune
Hvilken dato/hvilke datoer har kommunen afholdt en grundlovsceremoni?
Svar:
09.01.2020, 11.02.2020, 04.08.2020, 18.08.2020, 19.08.2020, 20.08.2020,
26.08.2020 og 27.08.2020
Deltog borgmesteren eller et andet kommunalbestyrelsesmedlem i ceremonien?
Hvis ja, hvad var deres rolle?
Svar:
Nej
Blev der i forbindelse med ceremonien taget hensyn til, at der kunne være per-
soner, som ikke giver hånd til personer af det modsatte køn, eller blev der taget
andre hensyn i forbindelse med udveksling af håndtryk? Beskriv hvilke hensyn,
der blev taget, og hvorfor.
Svar:
Der blev udvekslet håndtryk ved ceremonierne den 09.01.2020 samt
11.02.2020 og i disse tilfælde var der en repræsentant fra kommunen af begge
køn til stede, dog var der ingen tilkendegivelser om at nogen skulle foretrække
ét køn frem for ét andet.
Ved de øvrige ceremonier var der dispenseret for udveksling af håndaftryk,
grundet COVID-19.
Er der noget af bekendtgørelsen om kommunalbestyrelsernes afholdelse af
grundlovsceremonier, der er uklar? Bekendtgørelsen kan findes på følgende link:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/1767.
Hvis ja, uddyb venligst?
Svar:
Nej
Har kommunen kontaktet Udlændinge- og Integrationsministeriet med henblik
på vejledning vedr. afholdelse af grundlovsceremonier? Hvis ja, var det nemt at
komme i kontakt med en medarbejder, og var vejledningen tilstrækkelig?
Svar:
Ja, blandt andet i forbindelse med ekstraordinære afholdte ceremonier og i for-
bindelse med aflysning grundet COVID-19. Vi fik hurtig og kompetent hjælp af
Louise Pallisgaard Duval.
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Justeret notat om kommunernes erfaringer med grundlovsceremonier, fra udlændinge- og integrationsministeren
2521044_0002.png
Er kommunen blevet kontaktet af ansøgere med bopæl uden for kommunen
med henblik på, om de kunne deltage i kommunens ceremoni? Hvad har begrun-
delsen for, at ansøgerne har ønsket at deltage i en ceremoni i en anden kom-
mune end deres bopælskommune, været?
Svar:
Ja.
En person begrundede det med at Aalborg Kommunes ceremoni skulle afholdes
tidligere end i egen Kommune og da hun skulle til udlandet og snart søge pas,
ville hun gerne til ceremonien i Aalborg.
Samt fra en person som efter tilmelding flyttede til anden kommune og øn-
skede at bevare datoen ved Aalborg Kommune.
Har kommunen tilladt, at ansøgere med bopæl i andre kommuner deltog i cere-
monien?
Svar:
Ja
Har kommunen oplevet, at en deltager i ceremonien, som skulle give håndtryk
for at blive dansk statsborger, nægtede at give håndtryk? (Det bemærkes, at kra-
vet om håndtryk blev suspenderet for ceremonier afholdt efter den 3. juli 2020)
Svar:
Nej
Hvis ja, hvordan håndterede kommunen så denne situation?
Svar:
Hvor mange ressourcer har kommunen brugt på at afholde de enkelte ceremo-
nier?
Svar:
Vi har været 2 administrative personer tilknyttet opgaven, som har brugt en
mængde tid på at sætte dig ind i lovgivning, forberede ceremonier, behandle til-
meldinger samt deltage i ceremonierne. Samtidig er der af Aalborg Kommunes
borgmester godkendt 5 embedsmænd til at forestå ceremonierne – der var dog
max 2 embedsmænd ud over de administrative medarbejdere til stede ved cere-
monierne.
Oplevede kommunens repræsentanter/medarbejdere udfordringer i forbindelse
med forberedelserne eller afholdelsen af ceremonien, som efter kommunens op-
fattelse fyldte uproportionalt meget? Hvis ja, uddyb venligst.
Svar:
Nej
Har kommunen anbefalinger til ændringer vedr. grundlovsceremonierne? Hvis
ja, uddyb venligst.
Svar:
Nej
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Justeret notat om kommunernes erfaringer med grundlovsceremonier, fra udlændinge- og integrationsministeren
Side
3/3