Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del Bilag 159
Offentligt
2631203_0001.png
Notat
Folketingets Indfødsretsudvalg
Indfødsretslovens regler vedr. automatisk erhvervelse og fortabelse/bevarelse af
statsborgerskab samt erhvervelse af statsborgerskab efter cirkulæreskrivelsens §
16
Indledning
Notatet gennemgår reglerne om automatisk erhvervelse af dansk statsborgerskab
i medfør af indfødsretslovens §§ 1, 2 og 2 A, reglerne om bevarelse og fortabelse af
dansk statsborgerskab ved det fyldte 22. år i indfødsretslovens § 8 samt reglerne
om erhvervelse af dansk statsborgerskab efter ansøgning i medfør af § 16 i cirku-
læreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation.
Den første indfødsretslov er fra 1898, og betingelserne for automatisk erhvervelse,
bevarelse og fortabelse er blevet ændret adskillige gange siden da.
Vurderingen af, om en person automatisk har erhvervet dansk statsborgerskab, af-
hænger derfor af, hvilken indfødsretslov der var gældende på tidspunktet for den
pågældendes fødsel, adoption, forældrenes indgåelse af ægteskab mv. Eksempelvis
kan det fremhæves, at et barn ikke i alle tilfælde har erhvervet dansk statsborger-
skab ved fødslen, hvis kun én af forældrene var dansk statsborger på tidspunktet
for fødslen. Erhvervelsen har bl.a. været afhængig af, hvilken forælder der var
dansk statsborger, og om forældrene havde indgået ægteskab på tidspunktet for
barnets fødsel. Om barnet blev født i eller uden for Danmark har desuden i nogle
tilfælde spillet en rolle for barnets erhvervelse af dansk statsborgerskab ved føds-
len.
Gennemgangen i notatet er ikke en udtømmende beskrivelse af samtlige regler om
automatisk erhvervelse og fortabelse af dansk statsborgerskab gennem tiden, men
er en gennemgang af de nugældende regler i indfødsretsloven (lovbekendtgørelse.
nr. 1191 af 5. august 2020 om dansk indfødsret med senere ændringer) samt af den
nugældende bestemmelse i § 16 i cirkulæreskrivelse om naturalisation (cirkulære-
skrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation).
3. oktober 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
70 80 24 50
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Side
1/8
IFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Notat om reglerne vedr. automatisk erhvervelse af indfødsret, cirkulæreskrivelsens § 16 om naturalisation samt bevarelse af dansk indfødsret, fra udlændinge- og integrationsministeren
1. Automatisk erhvervelse af statsborgerskab
Det følger af den gældende indfødsretslov, at man i visse tilfælde erhverver dansk
statsborgerskab automatisk. Man kan således erhverve dansk statsborgerskab au-
tomatisk ved fødslen, jf. indfødsretslovens § 1, stk. 1, ved forældrenes indgåelse af
ægteskab, jf. indfødsretslovens § 2, eller ved adoption, jf. indfødsretslovens § 2 A.
Desuden anses hittebørn, som bliver fundet i Danmark, som danske statsborgere,
indtil andet oplyses, jf. indfødsretslovens § 1, stk. 3.
1.1. Erhvervelse af statsborgerskab ved fødslen
Indfødsretslovens § 1, stk. 1, har følgende ordlyd:
”§ 1. Et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen, mode-
ren eller medmoderen er dansk, jf. dog stk. 2.”
Et barn erhverver således automatisk dansk statsborgerskab ved fødslen, hvis fa-
ren, moren eller medmoren er dansk statsborger på tidspunktet for fødslen, uanset
om barnet er født i eller uden for ægteskab, og uanset om barnet er født i eller
uden for Danmark. Bestemmelsen omfatter børn, der er født den 1. juli 2014 eller
senere.
Indfødsretslovens § 1, stk. 2, har følgende ordlyd:
”Stk. 2. Et barn født i et område omfattet af straffelovens § 114 j, stk. 3,
erhverver ikke dansk indfødsret ved fødslen efter en forælder, hvis denne
forælder uden tilladelse, og uden at indrejsen eller opholdet er led i udø-
velse af dansk, udenlandsk eller international offentlig tjeneste eller hverv,
er indrejst eller opholder sig i området, medmindre barnet derved bliver
statsløst.”
Bestemmelsen medfører, at et barn, der er født den 1. februar 2020 eller senere,
således ikke erhverver dansk statsborgerskab ved fødslen efter sin danske forælder,
hvis denne forælder uden tilladelse, og uden at indrejsen eller opholdet er led i
udøvelse af dansk, udenlandsk eller international offentlig tjeneste eller hverv, er
indrejst eller opholder sig i et konfliktområde, medmindre barnet derved bliver
statsløst. Hvis begge forældre er danske statsborgere, og kun den ene forælder
uden tilladelse er indrejst eller opholder sig i et konfliktområde, uden at indrejsen
eller opholdet er led i udøvelse af dansk, udenlandsk eller international offentlig
tjeneste eller hverv, erhverver barnet dansk statsborgerskab ved fødslen efter den
danske forælder, der ikke uden tilladelse er indrejst mv. i et konfliktområde.
1.2. Hittebørns erhvervelse af statsborgerskab
Indfødsretslovens § 1, stk. 3, har følgende ordlyd:
Side
2/8
IFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Notat om reglerne vedr. automatisk erhvervelse af indfødsret, cirkulæreskrivelsens § 16 om naturalisation samt bevarelse af dansk indfødsret, fra udlændinge- og integrationsministeren
”Stk. 3. Hittebarn, som bliver fundet her i riget, anses, indtil andet oplyses,
som havende dansk indfødsret.”
Bestemmelsen bygger på en formodning om, at hittebørn, der findes her i riget,
med stor sandsynlighed er født her, og at de er født af danske forældre. Barnet
anses som dansk statsborger, indtil der eventuelt fremkommer oplysning om, at
der ikke er tale om et barn af danske forældre.
1.3. Erhvervelse af statsborgerskab ved forældrenes indgåelse af ægteskab
Indfødsretslovens § 2 har følgende ordlyd:
”§ 2. Har et barn, som er født inden den 1. juli 2014, af en dansk far og en
udenlandsk mor ikke erhvervet dansk indfødsret ved fødslen, erhverver
barnet dansk indfødsret ved forældrenes indgåelse af ægteskab. Det er en
forudsætning, at barnet på tidspunktet for ægteskabets indgåelse er ugift
og under 18 år.”
Bestemmelsen medfører, at et barn, der er født inden den 1. juli 2014 af en uden-
landsk mor og en dansk far, således automatisk erhverver dansk statsborgerskab
ved forældrenes efterfølgende indgåelse af ægteskab med virkning fra det tids-
punkt, hvor forældrene indgår ægteskab. Det er en forudsætning for erhvervelsen,
at barnets far var dansk statsborger på tidspunktet for barnets fødsel. Det er end-
videre en betingelse, at det pågældende barn på tidspunktet for forældrenes ind-
gåelse af ægteskab er under 18 år og ugift.
Baggrunden for bestemmelsen er, at børn født i og uden for ægteskab ikke tidligere
var ligestillet. Børn født inden den 1. februar 1999 uden for ægteskab med en dansk
far og en udenlandsk mor erhvervede således ikke automatisk dansk statsborger-
skab ved fødslen, ligesom børn født mellem den 1. februar 1999 og den 30. juni
2014 med en dansk far og en udenlandsk mor ikke automatisk erhvervede dansk
statsborgerskab ved fødslen, hvis barnet var født uden for ægteskab i udlandet.
1.4. Erhvervelse af statsborgerskab ved adoption
Indfødsretslovens § 2 A har følgende ordlyd:
”§ 2 A. Et udenlandsk barn under 12 år, der er adopteret ved en dansk
adoptionsbevilling, bliver dansk statsborger ved adoptionen, hvis barnet
adopteres af et ægtepar eller et samlevende par, hvor mindst én af ægte-
fællerne eller en af de samlevende er dansk statsborger, eller af en enlig
dansk statsborger.
Stk. 2. Dansk indfødsret erhverves fra det tidspunkt, hvor adoptionens
retsvirkninger indtræder.
Side
3/8
IFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Notat om reglerne vedr. automatisk erhvervelse af indfødsret, cirkulæreskrivelsens § 16 om naturalisation samt bevarelse af dansk indfødsret, fra udlændinge- og integrationsministeren
Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse i tilfælde, hvor barnet er
adopteret ved en udenlandsk afgørelse, der anerkendes i medfør af adop-
tionslovens § 28, stk. 2.”
Et udenlandsk barn under 12 år, der er adopteret ved en dansk adoptionsbevilling,
erhverver således dansk statsborgerskab ved adoptionen, hvis barnet adopteres af
et ægtepar eller et samlevende par, hvor mindst én af ægtefællerne eller de sam-
levende er dansk statsborger, eller af en enlig dansk statsborger. Adoptioner i Dan-
mark efter dansk ret godkendes af Familieretshuset.
Et udenlandsk barn under 12 år erhverver endvidere dansk statsborgerskab ved
adoption, hvis barnet er adopteret ved en udenlandsk afgørelse, der anerkendes i
Danmark i medfør af adoptionslovens § 28, stk. 2. Adoptionslovens § 28, stk. 2, om-
handler adoptioner, der er gennemført efter dansk ret af et barn, der adopteres fra
udlandet med henblik på at komme til Danmark. Der udfærdiges imidlertid ikke en
dansk adoptionsbevilling, idet den udenlandske adoptionsafgørelse anerkendes
her i landet.
Adoptivbarnet erhverver automatisk dansk statsborgerskab fra det tidspunkt, hvor
adoptionens retsvirkninger indtræder.
Et udenlandsk barn, der bliver adopteret i udlandet efter udenlandsk ret, hvor
adoptionen ikke gennemføres med henblik på, at barnet skal til Danmark, erhverver
ikke dansk statsborgerskab ved adoptionen efter indfødsretslovens § 2 A, selvom
barnet adopteres af mindst én dansk adoptivforælder, idet adoptionen hverken er
gennemført i Danmark eller efter dansk ret. Adoptivforældrene kan anmode om, at
adoptionen anerkendes i Danmark og kan herefter ansøge om dansk statsborger-
skab til barnet på lempelige vilkår i henhold til cirkulæreskrivelsen om naturalisati-
ons § 14. Det er Ankestyrelsen, der vurderer, om en udenlandsk adoption, der er
foretaget efter udenlandsk ret, kan anerkendes i Danmark.
2. Fortabelse af dansk statsborgerskab ved det fyldte 22. år
Indfødsretslovens § 8 har følgende ordlyd:
Ӥ
8.
Den, som er født i udlandet og aldrig har boet her i riget og ej heller
har opholdt sig her under forhold, som tyder på samhørighed med Dan-
mark, taber sin danske indfødsret ved det fyldte 22. år, medmindre den
pågældende derved bliver statsløs. Udlændinge- og integrationsministe-
ren eller den, han bemyndiger dertil, kan dog efter ansøgning indgivet in-
den dette tidspunkt tillade, at indfødsretten bevares.
Side
4/8
IFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Notat om reglerne vedr. automatisk erhvervelse af indfødsret, cirkulæreskrivelsens § 16 om naturalisation samt bevarelse af dansk indfødsret, fra udlændinge- og integrationsministeren
Stk. 2. Taber nogen sin indfødsret efter denne bestemmelse, kan også ved-
kommendes barn tabe indfødsretten, hvis barnet har erhvervet indføds-
retten gennem vedkommende, medmindre barnet derved bliver statsløst.
Stk. 3. Ved anvendelsen af stk. 1 ligestilles bopæl i et nordisk land i sam-
menlagt mindst 7 år med bopæl her i riget.”
Bestemmelsen medfører, at en dansk statsborger, der er født i udlandet, fortaber
sit danske statsborgerskab ved det fyldte 22. år, hvis den pågældende aldrig har
boet i Danmark og heller ikke har opholdt sig her under forhold, der tyder på sam-
hørighed med Danmark, medmindre den pågældende vil blive statsløs ved forta-
belsen. Personer, der er født uden for Danmark, men har boet her eller har haft
ophold her under forhold, der tyder på samhørighed med Danmark, eller vil blive
statsløse ved eventuel fortabelse af dansk statsborgerskab, bevarer derfor deres
danske statsborgerskab, når de fylder 22 år.
Personer, der er født i udlandet og aldrig har boet i Danmark eller har opholdt sig
her under forhold, der tyder på samhørighed med Danmark, kan forud for det fyldte
22. år ansøge om at bevare deres danske statsborgerskab.
Man anses efter fast praksis for at have boet i Danmark, hvis man i mindst 3 sam-
menhængende måneder har været registreret i Det Centrale Personregister (CPR)
med bopæl i Danmark. Man anses desuden efter fast praksis for at have boet i Dan-
mark, hvis man kan dokumentere, at man har haft en opholdsadresse i Danmark i
mindst 3 sammenhængende måneder, og begrundelsen for og omstændighederne
omkring opholdet har været af en karakter, som indikerer, at opholdet fra start har
været tiltænkt at være af mindst 3 måneders varighed. Endelig kan bopæl i et andet
nordisk land i sammenlagt mindst 7 år sidestilles med bopæl i Danmark, jf. indføds-
retslovens § 8, stk. 3.
Man anses efter fast praksis for at have opholdt sig i Danmark under forhold, der
tyder på samhørighed med Danmark, hvis man sammenlagt har opholdt sig i Dan-
mark i mindst 1 år, før man fylder 22 år. Hvis man ikke har opholdt sig i Danmark i
mindst 1 år, vil kravet blive anset for opfyldt, hvis varigheden af de samlede ophold
er tæt på 1 år, og øvrige omstændigheder omkring opholdene indikerer, at ophol-
dene er udtryk for, at man havde en aktuel og personlig samhørighed med Dan-
mark, da man fyldte 22 år. Der vil bl.a. kunne lægges vægt på, om opholdene ligger
relativt tæt på, at man fyldte 22 år, eller om de ligger mange år tilbage, samt om
opholdene må antages at være udtryk for ens eget ønske om at besøge Danmark
eller er et udslag af eksempelvis forældres eller arbejdsgiveres dispositioner.
For ansøgninger om bevis for bevarelse af det danske statsborgerskab indgivet efter
det fyldte 21. år men inden det fyldte 22. år, hvor ansøgeren ikke har haft bopæl i
Danmark eller ophold, der tyder på samhørighed med Danmark, har ministeriet
Side
5/8
IFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Notat om reglerne vedr. automatisk erhvervelse af indfødsret, cirkulæreskrivelsens § 16 om naturalisation samt bevarelse af dansk indfødsret, fra udlændinge- og integrationsministeren
mulighed for at dispensere fra kravene om bopæl og ophold og dermed tillade, at
ansøgeren alligevel bevarer sit danske statsborgerskab. Dette indebærer, at mini-
steriet foretager en samlet konkret vurdering af ansøgerens tilknytning til Danmark.
Ministeriet lægger i den anledning vægt på en række øvrige momenter ud over den
samlede længde af ansøgerens ophold i Danmark, herunder antallet af ophold i
Danmark, om opholdene ligger relativt tæt på, at ansøgeren fylder 22 år, eller om
de ligger mange år tidligere, og om ansøgeren behersker det danske sprog og i øv-
rigt har en tilknytning til Danmark eksempelvis gennem kontakt til danske slægt-
ninge eller gennem danske foreninger mv. Desuden kan Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet tillade, at statsborgerskabet bevares, hvis ansøgeren vil miste sit uni-
onsborgerskab ved fortabelse af dansk statsborgerskab, hvor dette vil udgøre en
uforholdsmæssig påvirkning af den pågældendes familie- og arbejdsliv efter EU-ret-
ten. Dette er dog ikke en udtømmende liste over momenter, der kan lægges vægt
på, idet der er tale om en samlet konkret vurdering af ansøgerens tilknytning til som
udgangspunkt Danmark.
Såfremt en ansøgning om bevis for bevarelse af dansk statsborgerskab indgives ef-
ter det fyldte 22. år, er det alene ansøgere, der forud for det fyldte 22. år opfyldte
betingelserne om bopæl i Danmark eller ophold, der tydede på samhørighed med
Danmark, der har bevaret deres danske statsborgerskab.
3. Erhvervelse af dansk statsborgerskab efter § 16 i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af
17. juni 2021 om naturalisation
§ 16 i cirkulæreskrivelsen om naturalisation har følgende ordlyd:
”§ 16. Børn født uden for ægteskab af en udenlandsk mor og dansk far
kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse uden at opfylde
de almindelige betingelser for naturalisation, jf. dog § 33, stk. 6.”
Og cirkulæreskrivelsens § 33, stk. 6, har følgende ordlyd:
”Stk. 6. § 16 har virkning for personer født efter den 11. oktober 1993, som
ikke tidligere har erhvervet dansk indfødsret.”
§ 16 har til formål at ligestille børn født i og uden for ægteskab uden for Danmark
med en dansk far og en udenlandsk mor. Cirkulæreskrivelsens § 16 indebærer såle-
des, at en person født i udlandet uden for ægteskab med en dansk far i perioden
fra den 11. oktober 1993 til den 30. juli 2014 kan erhverve dansk statsborgerskab
ved naturalisation, uden at den pågældende opfylder cirkulæreskrivelsens almin-
delige betingelser om bl.a. bopæl, ophold, alder, vandel, forfalden gæld til det of-
Side
6/8
IFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Notat om reglerne vedr. automatisk erhvervelse af indfødsret, cirkulæreskrivelsens § 16 om naturalisation samt bevarelse af dansk indfødsret, fra udlændinge- og integrationsministeren
fentlige, selvforsørgelse samt betingelser vedrørende danskkundskaber og doku-
mentation for at have bestået indfødsretsprøven. Det skal alene dokumenteres, at
barnets far var dansk statsborger på tidspunktet for barnets fødsel.
Det bemærkes, at efter indfødsretslovens § 1, stk. 1, erhverver børn født den 1. juli
2014 eller senere automatisk dansk statsborgerskab ved fødslen, hvis faren, moren
eller medmoren er dansk, uanset om barnet er født i eller uden for ægteskab, jf.
ovenfor. Cirkulæreskrivelsens § 16 har derfor ingen betydning for personer født den
1. juli 2014 eller senere.
Hvis en person er født i udlandet og erhverver dansk statsborgerskab i medfør af
cirkulæreskrivelsens § 16, inden den pågældende fylder 22. år, vil den pågældende
være omfattet af reglerne om fortabelse af dansk statsborgerskab i indfødsretslo-
vens § 8, jf. pkt. 3 nedenfor.
4. Baggrunden for den nuværende indfødsretslovs § 1, stk. 1, og cirkulæreskrivel-
ses § 16 og § 33, stk. 6
Det fremgår af Europarådets konvention af 6. november 1997 om statsborgerret
(statsborgerretskonventionen) artikel 6, stk. 1, litra a, at ifølge enhver kontrahe-
rende stats lovgivning erhverver børn født af forældre, hvoraf den ene på tidspunk-
tet for barnets fødsel er i besiddelse af statsborgerret i den kontraherende stat, ex
lege indfødsret, medmindre andet følger af landets nationale lovgivning vedrø-
rende børn født i udlandet. Det følger således af konventionen, at et barn ved føds-
len skal erhverve statsborgerskab i det land, hvor barnet fødes, hvis den ene af bar-
nets forældre på tidspunktet for barnets fødsel er statsborger i det pågældende
land, uanset om barnet er født i eller uden for ægteskab.
Indfødsretslovens § 1, stk. 1, blev på den baggrund i 1998 ændret, således at også
børn født uden for ægteskab erhvervede dansk statsborgerskab ved fødslen, hvis
barnet var født med en dansk far eller mor. Dette omfattede dog ikke børn født i
udlandet uden for ægteskab med en dansk far og en udenlandsk mor. Børn født
uden for ægteskab i udlandet erhvervede således kun dansk statsborgerskab ved
fødslen, hvis barnets mor var dansk.
I sagen
Genovese mod Malta
(53124/09) af 11. oktober 2011 tog Den Europæiske
Menneskeretsdomstol (EMD) stilling til de maltesiske regler om statsborgerskab,
hvorefter børn født uden for Malta og uden for ægteskab kun erhvervede maltesisk
statsborgerskab, hvis deres mor var maltesisk statsborger.
EMD fandt, at forskelsbehandling ved adgangen til at opnå statsborgerskab, som
alene beror på, om den pågældende er født inden for eller uden for ægteskab, var
Side
7/8
IFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Notat om reglerne vedr. automatisk erhvervelse af indfødsret, cirkulæreskrivelsens § 16 om naturalisation samt bevarelse af dansk indfødsret, fra udlændinge- og integrationsministeren
i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) artikel 14 i
sammenhæng med artikel 8.
Det blev på baggrund af Genovese-dommen vurderet, at det var nødvendigt at æn-
dre de danske regler om statsborgerskab.
Som følge heraf indførtes § 16 i cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om na-
turalisation, hvorefter børn født uden for ægteskab med en udenlandsk mor og
dansk far kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse uden at opfylde
de almindelige betingelser for naturalisation. Reglen har virkning for personer født
efter den 11. oktober 1993, som ikke tidligere har erhvervet dansk statsborgerskab,
jf. cirkulæreskrivelsens § 33, stk. 6 (tidligere stk. 4), således at personer, der var
mindreårige på tidspunktet for domsafsigelsen i
Genovese mod Malta
(den 11. ok-
tober 2011), uden tidsbegrænsning kan ansøge om at blive optaget på et lovforslag
om indfødsrets meddelelse i medfør af cirkulæreskrivelsens § 16.
Genovese-dommen medførte endvidere, at indfødsretslovens § 1, stk. 1, blev æn-
dret, således at børn født den 1. juli 2014 eller senere automatisk har erhvervet
dansk statsborgerskab ved fødslen hvis faren, moren eller medmoren er dansk,
uanset om barnet er født i eller uden for ægteskab.
Side
8/8