Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2604363_0001.png
-
I
‘N\
J/
SLUTERKLÆRING
fra
Møde
i
Udenrigs-, Sikkerheds- og Forsvarspolitisk Kontaktudvalg
i Térshavn den 9. juni 2022
1. Udenrigs-, Sikkerheds- og Forsvarspolitisk Kontaktudvalg har i dag været samlet i
Tårshavn til sit første møde. Udvalget blev etableret den 4. oktober 2021 mellem
Færøernes landsstyre, Grønlands Naalakkersuisut og Danmarks regering for at styrke
samarbejdet om udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske spørgsmål.
Kontaktudvalget konstaterer, at rammerne for arbejdet i udvalget nu er fastlagt, og at
udvalget er en politisk overbygning på det løbende tætte samarbejde mellem Færøerne,
Grønland og Danmark. Udvalget giver mulighed for politisk dialog baseret på den
samme viden. Derved kan der opnås en fælles forståelse for udviklingen i verden og det
trusselsbillede, Danmark, Færøerne og Grønland står over for. Udvalget kan på dette
grundlag drøfte, hvilke konkrete hensyn hvert land og riget samlet skal tage for at sikre
alle tre landes interesser.
Med Kontaktudvalget er der også skabt en ramme for at håndtere de sager, der krydser
mellem overtagne og ikke-overtagne sagsområder. Det er en ramme, som også udfyldes i
det daglige samarbejde, hvor der deles information og løbende er dialog.
I. Informationsdeling
2. På mødet i dag har Kontaktudvalget fået informationer om den aktuelle udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitiske situation, og med udgangspunkt heri har udvalget haft
en drøftelse af følgende bredere udenrigspolitiske sager:
a.
Ruslandskrigen.
Kontaktudvalget fordømmer på det kraftigste Ruslands ulovlige og
uprovokerede angreb på Ukraine. Det gælder i særdeleshed drab på civile. Bevidste
angreb mod civile er en krigsforbrydelse. Udvalget lægger stor vægt på, at der
indsamles beviser, og at de ansvarlige retsforfølges. Der er enighed om fortsat at
støtte Ukraine. Der er også enighed i udvalget om, at det er vigtigt at opretholde
maksimalt pres på Rusland, og at den politiske og økonomiske pris for Ruslands
fortsatte aggression bliver så stor som muligt for Putin. Færøerne og Grønland har
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Indberetning fra Rigsombudsmanden i Grønland
2604363_0002.png
vedtaget lovgivning og vil implementere sanktioner på basis af EU-sanktionerne.
Den tætte dialog og fælles position fra rigets tre lande er endnu et eksempel på fælles
forståelse med den vestlige, demokratiske verden, samt at en række ligesindede lande
står sammen.
b. NA
TO-toprnødet
i
juni 2022.
Kontaktudvalget har drøftet forventningerne til det
kommende NATO-topmøde i juni 2022, som især forventes præget af Ruslands
brutale invasion af Ukraine, NATO’s militære tilpasning samt vedtagelsen af et
opdateret strategisk koncept, der skal sætte rammerne for NATO-samarbejdet de
næste mange år. Udvalget har drøftet NATO’s arbejde med Nordatlanten og Arktis i
det opdaterede strategiske koncept og betonet vigtigheden af fred og lavspænding i
særligt Arktis. Spørgsmålet om færøsk og grønlandsk deltagelse i NATO
topmøderne blev drøftet, og der arbejdes videre med spørgsmålet på
embedsmandsniveau.
c. Arktis
Kapacitetspakke.
Kontaktudvalget har drøftet Arktis Kapacitetspakke og
konstaterer, at der er et generelt ønske om, at de nye investeringer understøtter
grønlandsk erhverv og skabe nye arbejdspladser.
Udvalget noterer, at forsvarsministeren og Naalakkersuisoq for udenrigsanliggender,
handel og erhverv den 10. maj 2022 underskrev en konkret aftale om principperne
for samarbejdet mellem Naalakkersuisut og regeringen om implementering af Arktis
Kapacitetspakke for Grønland. Med aftalen af 10. maj 2022 bekræftes indholdet i
Arktis Kapacitetspakke for Grønlands vedkommende, og arbejdet med udmøntningen
er sat i gang. Aftalen bekræfter også en inddragelse af Naalakkersuisut i
forberedelserne til det kommende forsvarsforlig.
Udvalget noterer, at landsstyremand for udenrigsanliggender og kultur og
forsvarsministeren den 9. juni 2022 har underskrevet et forståelsespapir om
forudsætninger for opstilling af luftvarslingsradar på Færøerne. Med
forståelsespapiret bekræftes indholdet i Arktis Kapacitetspakke for Færøernes
vedkommende, og arbejdet med at etablere radaren kan sættes i gang.
d. Inddragelse iforberedelserne til det koinmendeforsvarsforlig.
Fra dansk side blev
der givet en status for forberedelserne til det kommende forsvarsforlig.
Kontaktudvalget har på den baggrund drøftet, hvordan Færøerne og Grønland
inddrages i forligsforhandlingerne. Der er enighed i Kontaktudvalget om, at
Færøernes landsstyre og Naalakkersuisut inddrages tidligt og substantielt i
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Indberetning fra Rigsombudsmanden i Grønland
2604363_0003.png
forberedelserne om anliggender, der vedrører Færøerne og Grønland. En nærmere
proces herfor vil blive aftalt.
e. Infrastruktur til informationsdeling. Kontaktudvalget konstaterer, at der nu er
etableret sikker infrastruktur, der muliggør deling af klassificerede oplysninger
mellem Danmark, Færøerne og Grønland og den løbende informationsudveksling er
iværksat. Der er enighed i udvalget om rammerne for, hvilke konkrete oplysninger
der deles.
II. Status på en række konkrete sager
3. Kontaktudvalget har drøftet status påfølgende konkrete sager.
a. Strategisk partnerskab mellem Kongeriget og USA. Udvalget konstaterer, at der er et
fælles ønske om at styrke samarbejdet om fred, sikkerhed og udvikling mellem
Kongeriget og USA om Arktis og Nordatlanten. Udvalget konstaterer, at der arbejdes
videre med henblik på at indgå et strategisk partnerskab herom på baggrund af et
fælles konkret forslag fra Kongeriget. Det vil ske indenfor den gældende
kompetencefordeling.
b. ])en udenrigspolitiske fuldmagtsordn ing. Færøernes landsstyre og N aal akkersuisut
handler i forening på Kongerigets vegne, når en folkeretlig aftale vedrører både
Færøerne og Grønland og angår fuldt ud overtagne sagsområder. Det gør sig fx
gældende i visse fiskeriorganisationer, hvor Færøerne og Grønland dog ikke
nødvendigvis har sammenfaldende interesser. Der er enighed om at afdække
forudsætningerne for, at Færøerne og Grønland kan være medlem i eget navn af disse
organisationer.
c. Mulige løsningsmodeller om sikkerhedsaspekterpå overtagne sagsområder. I takt
med udviklingen i den internationale sikkerhedspolitiske situation opstår der
sikkerhedspolitiske aspekter på stadig flere sagsområder, som er overtaget af
Færøerne og Grønland. Det har givet anledning til en drøftelse af kompetencen til at
lovgive på disse områder. På mødet på Marienborg den 10. juni 2021 blev
muligheden for en lovmodel, der tager højde for denne udfordring, drøftet i første
omgang i relation til styrket leverandørsikkerhed i den kritiske teleinfrastruktur. Det
er aftalt, at der arbejdes videre på mulige løsningsmodeller på embedsmandsniveau.
3
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Indberetning fra Rigsombudsmanden i Grønland
2604363_0004.png
d.
Igangværende strategiarbejde.
Udvalget noterer, at Færøerne og Grønland arbejder
på at færdiggøre egen hhv. arktisk politik og udenrigspolitisk strategi, og at arbejdet
med en fælles arktisk strategi afventer disse.
férshavn, den 9. juni 2022
Lagrnanct
Bâröur Steig Nielsen
Formand for Naalakkersuisut/ 7Statsmin ter
Mûte Bourup Egede
(J
Mette Fderiksen