Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del Bilag 65
Offentligt
2599939_0001.png
Oplysningskampagne til befolkningen om justitsområdet
24. juni 2022
Initiativet
Med justitspuljen er der afsat i alt 1,0 mio. kr. i perioden 2018-2021 til en
oplysningskampagne til befolkningen om justitsområdet, jf.
tabel 1.
Tabel 1
Oplysningskampagne til befolkningen om justitsområdet
Mio. kr. (løbende priser)
Politiet og den lokale
anklagemyndighed mv.
Oplysningskampagne
I alt
0,0
0,0
0,5
0,5
0,5
0,5
0,0
0,0
2018
2019
2020
2021
V
Naalakkersuisut har ved brev af 14. juni 2018 tilkendegivet, at
Naalakkersuisut
ønsker,
at
oplysningskampagnen
får
fokus
informationsmateriale til ofre.
Det fremgår af aktstykke nr. 159, som Folketingets Finansudvalg tiltrådte
den 30. august 2018, at oplysningskampagnen til den grønlandske
befolkning
om
justitsområdet
forudsætter
en
tæt
dialog
mellem
Naalakkersuisut og rigsmyndighederne om såvel udarbejdelsen som
formidlingen.
Inden årsskiftet 2019/20 overtog Rigspolitiets Kommunikationsafdeling det
overordnede ansvar for oplysningskampagnen i tæt samarbejde med
Grønlands Politi.
Implementeringsplan
Der er udarbejdet en implementeringsplan til udmøntning af midlerne som
Naalakkersuisut er orienteret om. I medfør af implementeringsplanen skal
der udarbejdes en oplysningskampagne, der har til formål at synliggøre
anmeldelsesmulighederne
for
overgreb,
samt
skriftligt
informationsmateriale om muligheden for at søge om offererstatning i
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 65: Udmøntning justitspuljen for Grønland, fra justitsministeren
henhold til offererstatningsloven. Offererstatningsmaterialet er leveret og
implementeret per 4. kvartal 2020.
Status
Oplysningskampagnen er løbet fra januar 2020 til og med december 2021. I
den periode er der i regi af kampagnen udviklet kommunikationsprodukter
og kørt annonceringskampagner i to overordnede faser med flere aktiviteter
i hver.
Første fase – i børnehøjde
Frem til sommeren 2021 var der i første fase primært fokus på at
kommunikere til børnene/ofrene. Til dette arbejde blev der udviklet et
hjemmesidemiljø på politi.gl, der har fungeret som landing-page ved
kampagnefremstød og som database over viden og produkter, udviklet tre
animationsfilm, radiospot og handout-materiale samt infografik, der i
børne-/unge-højde sætter fokus på forløbet i hhv. anmeldelsen af seksuelle
overgreb og videoafhøringer. Flere gange i både 2020 og 2021 er der lavet
annonceringsfremstød i radio, tv og på sociale medier på henholdsvis nord-,
vest- og østgrønlandsk for at sikre udbredelse af budskabet i hele Grønland
- med animationsfilm som det primære produkt.
Derudover blev dette suppleret med en lokal indsats, hvor der blev
gennemført skolebesøg over hele Grønland. Desuden har Grønlands Politi i
2021 haft tilsynsmæssigt fokus på at sikre, at de forurettede informeres om
muligheden for, og dermed i højere grad sættes i stand til, at fremsætte et
erstatningskrav under sagen.
Anden fase – til fagpersoner og andre voksne
I anden fase er kampagnes fokus ændret til at kommunikere politiets
budskaber til fagpersoner og andre voksne omkring et udsat barn, så de
ligeledes er orienteret om anmeldelsesmuligheder og -praksis. Det er i langt
de fleste tilfælde gennem disse personer, at anmeldelserne når til politiet.
Anden fase består af en opdatering af hjemmesiden, så den nu rummer
endnu
mere
viden
til
fagpersoner,
en
lang
række
trykte
oplysningsmaterialer (foldere, plakater, nøgleringe, video), der samlet set
understøtter, at seksuelle overgreb mod børn anmeldes til politiet og guider
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 65: Udmøntning justitspuljen for Grønland, fra justitsministeren
til, hvor man kan finde mere viden og få rådgivning. Desuden formidler
oplysningsmaterialet budskabet om, at politiet har et stort fokus på sager
om seksuelle overgreb mod børn og vil gøre sit til, at man kan føle sig tryg
ved at anmelde sådanne forbrydelser til politiet.
Der har været forsinkelser på dele af leverancerne af det trykte materiale
til byer og bygder i Grønland. Alle politistationer har modtaget materiale,
men mængden har ikke alle steder matchet det bestilte. Manglende
materiale bliver distribueret til skoler, daginstitutioner og offentlige rum
rundt i hele landet af Grønlands Politi i løbet af 1. og 2. kvartal 2022.
Som supplement til oplysningsmaterialet og hjemmesideuniverset er der
blevet
knyttet
en
række
opmærksomhedsskabende
kommunikationsaktiviteter til kampagnen. Disse aktiviteter har bestået af
en kampagnefilm henvendt til den brede offentlighed samt en plakat i det
offentlige rum. Videoen er blevet bredt annonceret i et større
kampagnefremstød (KNR – både tv og radio, sociale medier, biografer mm.)
hen over tre uger i december 2021.
Materialet vil være gældende i flere år og kan derfor understøtte andre
potentielle indsatser i fremtiden i forbindelse med generel oplysning om
seksuelle overgreb mod børn i Grønland. Særligt kan det bruges i det
forebyggende arbejde på skoler og sociale institutioner.
Evaluering
Kampagnens budskaber er nået ud over hele Grønland i begge faser. Med
massive fremstød på både tv, radio og de sociale medier er det
forventningen, at landets cirka 56.000 indbyggere er blevet eksponeret for
budskaberne via den ene eller anden kanal.
Det kan blandt andet ses i kampagnens seneste annonceringsrul, hvor tre
annoncer på Facebook og Instagram har nået 141.406 personer (cirka
50.000 unikke), fået 11.883 interaktioner (likes, kommentarer, delinger
mm.) og i alt 1.042.142 visninger. Hertil kommer eksponeringer på YouTube,
på tv, i radio, i biografen og i det offentlige rum. Derudover vurderes
medierne at have taget godt imod budskaberne. Kampagnen bidrog især til
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 65: Udmøntning justitspuljen for Grønland, fra justitsministeren
2599939_0004.png
at bringe problemer med seksuelle overgreb mod børn på den offentlige
dagsorden med dybde og flere nuancer til debatten.
Hvorvidt kampagnen har ændret ved befolkningens holdning til at anmelde
overgreb og i sidste ende kan ændre en adfærd, så flere går til politiet med
en anmeldelse, er for tidligt at konkludere. Der kan imidlertid konstateres
en stigning i antallet af anmeldelser om seksuelle overgreb i perioden, hvor
første fase af kampagnen aktivt kørte med både annoncer og opfølgende
besøg på skoler med oplysningsmaterialer og oplæg til børn og unge.
Stigningen kan ikke i samme grad aflæses i perioden mellem første og
anden fase og under anden fase af oplysningskampagnen.
Det er forventningen, at kampagnens materialer målrettet fagpersoner og
hjemmesideuniverset, der er blivende produkter af kampagnen, sammen
med Grønlands Politis øvrige indsatser på området, over tid vil bidrage til
øget viden og fokus på området, hvilket er en forudsætning for at få
anmeldelsestilbøjeligheden op.
Økonomi
Af
tabel 2
nedenfor
fremgår udgifterne til initiativet i perioden 2018-
2021.
Tabel 2 – Forbrug i 2018-2021
Mio. kr. (løbende priser)
Politiet og den lokale
anklagemyndighed mv.
Oplysningskampagne
I alt
0,0
0,0
0,0
0,0
0,4
0,4
0,5
0,5
2018
2019
Realiseret forbrug
2020
2021
V
Anm: Tallene er afrundet til nærmest 0,1 mio. kr.
Der er i 2019 samlet brugt 44.850 kr. på udvikling og lancering af
kampagnens første etape. Det realiserede forbrug for året 2019 er derfor
nedrundet til 0,0 mio. kr. i tabel 2. Samlet set er der anvendt 1,0 mio. kr. i
perioden fra 2019 til 2021.