Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del Bilag 32
Offentligt
2526122_0001.png
Meeqqanut, Inuusuttunut Ilaqutariinnullu Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Børn, Unge og Familier
Grønlandsk-dansk tværgående arbejde for en styrket indsats for
udsatte børn og unge i Grønland 2020-2023
Bilag 1 – Statusnotat november 2021
23-11-2021
Sags nr. 2020 - 12903
Akt. id. 16096425
Postboks 260
3900 Nuuk
Tlf. (+299) 34 50 00
Fax (+299) 34 66 66
E-mail: [email protected]
www.naalakkersuisut.gl
Baggrund
Naalakkersuisut og den danske regering blev i oktober 2019 enige om i fællesskab at styrke samarbejdet om
indsatsen for udsatte børn og unge i Grønland. Arbejdet har resulteret i 16 målrettede initiativer, som til
sammen kan være med til at forbedre forholdene for udsatte børn og unge i Grønland.
De anbefalede løsninger skal samlet set:
Opprioritere den tidlige indsats og forebyggelse, så tegn på mistrivsel, omsorgssvigt og overgreb
forebygges og opdages så tidligt som muligt.
Styrke den kommunale sagsbehandling markant på børne- og ungeområdet, så myndighederne kan
handle på en underretning langt hurtigere end i dag.
Udvide behandlingstilbuddene, så flere udsatte børn og unge får den hjælp, de har brug for både i
byer og bygder.
Øge retssikkerheden for børn og unge, som har været ofre for seksuelle overgreb.
Den danske regering, Naalakkersuisut, Inatsisartuts Familie- og Sundhedsudvalg samt de grønlandske
kommuner orienteres halvårligt om status for arbejdet efter afholdelse af styregruppemøde.
Overordnet status
Naalakkersuisut har ansvaret for implementering af initiativ 1-10 samt initiativ 16. Justitsministeriet har
ansvaret for implementering af initiativ 11-15. Status for initiativ 11-15 fremgår af bilag 2.
Arbejdet med de 11 initiativer påbegyndte i efteråret 2020, men har, jf. seneste status, været forsinket af
forskellige årsager. Det skyldes hovedsageligt forsinkelser i rekrutteringen (grundet boligmangel, udfordringer
med ansættelseskontrakter, COVID-19 mv.), valget i Grønland, samt forsinkelse på godkendelse af midler i
2020 fra Danmark. Derudover var opstartsfasen præget af, at processer og procedurer for arbejdet blev
fastlagt løbende, hvilket betød, at der var en uklarhed angående organisering og ansvarsfordelingen mellem
Departementet og Socialstyrelsen (Grl). Dette er sidenhen blevet tydeliggjort.
Forsinkelserne resulterede i, at der fra Grønlands side i august 2021 blev fremsendt et brev til
styregruppemedlemmerne i det grønlandsk-danske arbejde, med opfordring til, at styregruppen så på en
revidering af budget samt tidsplan for implementeringen af initiativerne i det grønlandsk-danske tværgående
arbejde. Dette set i lyset af forsinkelser, sygemeldinger og at tilskuddet fra Danmark ikke kunne overføres
1
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 32: Orientering om afrapportering og statusnotater fra grønlandsk-dansk tværgående arbejde for en styrket indsats for udsatte børn og unge i Grønland, fra social- og ældreministeren
2526122_0002.png
Meeqqanut, Inuusuttunut Ilaqutariinnullu Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Børn, Unge og Familier
mellem årene. Bekymringen var, at de nævnte faktorer skulle gå ud over kvaliteten i arbejdet med udviklingen
og implementeringen af initiativerne. Samtidig var medarbejderne under et enormt arbejds- og tidspres.
På den baggrund bad Social- og Ældreministeriet Departementet for Børn, Unge og Familier om at sende et
revideret budgetbehov for tilskudsmidlerne fra Danmark (se bilag 3). Den 14. oktober 2021 sendte
Departementet for Børn, Unge og Familier det reviderede budgetbehov til Social- og Ældreministeriet, som d.
30. oktober 2021 orienterede om, at det reviderede budgetbehov var blevet godkendt.
Denne proces har medvirket til, at midler er omprioriteret inden for initiativer, så budgettet er opdateret i forhold
til, hvornår det reelt er realistisk, at diverse aktiviteter inden for initiativerne udfoldes. I forhold til aktivitetsplanen
betyder det konkret, at opstartsaktiviteter er rykket, hvormed budgettet for initiativerne forskydes og
tidsrammen har ændret sig. Det har ligeledes medført, at de enkelte projektledere har fået medejerskab i
processen.
Alle initiativer har på nuværende tidspunkt udarbejdet projektbeskrivelser, som alle er godkendt på
chefgruppemøder i henholdsvis maj, august og november.
Departementet for Børn, Unge og Familier (tidligere Departementet for Børn, Unge, Familier og
Justitsområdet) og Socialstyrelsen (GRL) afholder kvartalsvise bilaterale koordinationsmøder med alle
kommuner, der giver mulighed for at drøfte fremdriften af allerede igangsatte initiativer. Der er afholdt i alt tre
møder i år med de respektive kommuner.
Status for alle initiativer
Grøn betyder, at der er den forventede fremdrift i initiativet, og at der ikke er grund til bekymring. Initiativet kan
godt have farven grøn, selvom der har været mindre forsinkelser. Gul betyder, at der er plads til forbedringer i
arbejdet, at arbejdet er forsinket og/eller at det er nødvendigt at være opmærksom på, at der er fremdrift. Rød
betyder bekymring for projektet - særligt i forhold til planlægning, hvordan forventede aktiviteter løses og
hvorvidt initiativet vil være implementeret efter planen ved udgangen af 2023.
Status
maj
2021*
1
Status november 2021
Status
1
Styrkelse af
forældrekompetenc
er med fokus på
særligt udsatte
familier
Grundet manglende personaleressourcer i
initiativet er processen blevet væsentlig forsinket.
Udviklingen af MANU målrettet udsatte familier
udskydes til 2022.
Nyt MANU målrettet 5-6 årige er færdigudviklet,
men afventer oversættelse af vejledning, før det
kan tages i brug.
Processen
med
udrulning
af
intensiv
støttepersoner i kommunerne er i gang.
Støttepersonerne kan ligeledes fungere som
koordinatorer til Tidlig Indsats og MANU lokalt
med fokus på at støtte de særligt sårbare familier.
2
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 32: Orientering om afrapportering og statusnotater fra grønlandsk-dansk tværgående arbejde for en styrket indsats for udsatte børn og unge i Grønland, fra social- og ældreministeren
2526122_0003.png
Meeqqanut, Inuusuttunut Ilaqutariinnullu Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Børn, Unge og Familier
Status
maj
2021*
2
Status november 2021
Status
2
Styrket tværfagligt
samarbejde mellem
de kommunale
sagsbehandlere og
sundhedsplejersker
/jordemødre
Initiativet mangler på nuværende tidspunkt
personaleressourcer. Rekrutteringsprocessen er
i gang.
Initiativet afventer en national evaluering af Tidlig
Indsats programmet udarbejdet af Center for
Folkesundhed i Grønland, som skal danne
baggrund
for
en
opdatering
af
programbeskrivelsen. Evalueringen er væsentlig
forsinket men forventes at foreligge ultimo 2021.
Rejseholdet er i gang med forberedelserne til
rådgivningsindsatsen. Det forventes, at opstart af
opkvalificering
og
kompetenceudvikling
i
kommunerne vil ske primo 2022.
Der er afholdt to seminarer i år. Et seminar med
fokus på koncept og fremgangsmåde i
samarbejde med Styrelsen for Uddannelse og
Kvalitet (STUK). Et andet seminar med fokus på
inddragelse af kommunerne og andre relevante
interessenter.
3
3
Opkvalificering og
kompetenceudviklin
g af
dagtilbudspersonal
et
4
4
Styrkede rammer
for det frivillige
sociale sektor i
Grønland
Koordineringsenheden
har
besøgt
flere
kommuner i år. Formålet med besøgene har
været at kortlægge tidligere og nuværende
frivillige indsatser samt lokale ressourcer og
behov fremadrettet.
Første workshop med NGO’er er afholdt i Nuuk i
september 2021, og der er oprettet en
følgegruppe, som sikrer retningen for initiativet og
involvering af NGO’erne/CSO’erne i arbejdet.
Primo 2022 afholdes et seminar med fokus på
samarbejde
mellem
kommunerne,
NGO’er/CSO’er, Selvstyret, erhvervsliv og fonde,
for at forbedre rammerne for frivillige indsatser i
Grønland.
3
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 32: Orientering om afrapportering og statusnotater fra grønlandsk-dansk tværgående arbejde for en styrket indsats for udsatte børn og unge i Grønland, fra social- og ældreministeren
2526122_0004.png
Meeqqanut, Inuusuttunut Ilaqutariinnullu Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Børn, Unge og Familier
Status
maj
2021*
5
Status november 2021
Status
5
Nedbringelse af
ubehandlede
børne- og
ungesager
Sagsbehandlingshjælpen er afsluttet i Qeqqata
Kommunia, Kommune Kujalleq og Avannaata
Kommunia.
I Kommune Qeqertalik arbejdes der på
nuværende tidspunkt på at rekruttere
grønlandsksprogede sags- og familiebehandlere
efter kommunens eget ønske. Dette har dog vist
sig at være en større udfordring end forventet,
hvilket har skabt forsinkelser på
sagsbehandlingshjælpen.
Familiebehandlingshjælpen er afsluttet i Qeqqata
kommunia og kommune Kujalleq. Avannaata
kommunia er fortsat i gang til udgangen af 2021.
I 2020 og 2021 har kommunerne Qeqqata
Kommunia, Kommune Kujalleq og Avannaata
Kommunia modtaget i alt 30 sagsbehandlere og
familiebehandlere fra Danmark. Den generelle
tilbagemelding på sagsbehandlingshjælpen har
været positiv og har resulteret i bedre kvalitet i
sagsbehandlingen.
I forbindelse med indgåelse af bloktilskudsaftale
mellem Naalakkersuisut og de grønlandske
kommuner for 2022, er der afsat midler til
kommunerne til styrkelse af kommunernes egen
indsats på børneområdet.
6
6
Understøttelse af
den kommunale
sagsbehandling
Initiativet har været forsinket grundet
forsinkelserne i udarbejdelsen af ESDH-
systemet.
Det forventes, at ESDH-systemet kan
implementeres i alle fem kommuner i 2022, hvor
Socialstyrelsen (GRL) foretager den
socialfaglige implementering. Forberedelse og
planlægning af implementeringen er påbegyndt.
Initiativets øvrige aktiviteter (instruktionsvideoer,
peer to peer koncept, lederkurser mv.) udvikles
sideløbende med ESDH systemet til brug i den
socialfaglige implementering.
4
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 32: Orientering om afrapportering og statusnotater fra grønlandsk-dansk tværgående arbejde for en styrket indsats for udsatte børn og unge i Grønland, fra social- og ældreministeren
2526122_0005.png
Meeqqanut, Inuusuttunut Ilaqutariinnullu Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Børn, Unge og Familier
Status
maj
2021*
7
Status november 2021
Status
7
Tilpasning af kurser
og etablering af
kursusportal
Der er igangsat en kortlægning af eksisterende
opkvalificerings-
og
kompetenceudviklingsmuligheder.
Med henblik på behovsafdækning og udbredelse
af kendskabet til initiativets formål, har
projektteamet deltaget på forskellige seminarer
og workshops.
Der er oprettet realkompetencevurderingsforløb
(RKV-forløb) i samarbejde med Perorsaanermik
ilinniarfik / Socialpædagogisk Seminarium (PI-
SPS) for ufaglærte i uge 49.
Etableringen af online kursusportal udskydes til
det reelle overblik over udbudte kurser er på
plads. Arbejdet med kursusportalen forventes
igangsat medio 2022.
8
8
Forsøg med
etablering af
væresteder til børn
Der er kommet et øget fokus på promoveringen
af værestederne for at sikre, at børnene er
informeret om værestedernes eksistens.
Der er tilmed afsat ekstra ressourcer til at
understøtte arbejdet med værestederne fra
Socialstyrelsen GRL for at sikre, at værestederne
fungerer optimalt.
Der er sket en udvikling i brugen af værestederne
og flere væresteder melder om, at de har
besøgende børn.
Departementet for Børn, Unge og Familier
udarbejder tillæg til samarbejdsaftale, vejledning
og idékatalog. Status for alle er, at de er under
udarbejdelse.
5
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 32: Orientering om afrapportering og statusnotater fra grønlandsk-dansk tværgående arbejde for en styrket indsats for udsatte børn og unge i Grønland, fra social- og ældreministeren
2526122_0006.png
Meeqqanut, Inuusuttunut Ilaqutariinnullu Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Børn, Unge og Familier
Status
maj
2021*
9
Status november 2021
Status
9
Familiecentrenes
indsats skal
målrettes udsatte
børn og ung og
deres familier
VIVE har indsamlet data til analysen af
familiecentrene og den endelige rapport
forventes færdig maj 2022. VIVE analysen skal
danne grundlag for andre aktiviteter i initiativ 9
(bekendtgørelse, business case mv.).
Der er afholdt første workshop i oktober 2021 for
at
opstarte
ledernetværket
mellem
familiecenterledere og drøfte de respektive
familiecentres udfordringer og behov. Der har
været stor tilslutning til workshoppen og positive
tilbagemeldinger.
Fremadrettet arbejdes med ledernetværket på 3
niveauer: Det nationale ledernetværk, den
tværkommunale arbejdsgruppe og
de lokale ledernetværk i de 5 kommuner.
10
10
Behandlingstilbud
til udsatte børn og
unge, som er ofre
for seksuelle
overgreb
Børnerejseholdet er nu fordoblet og arbejder på
nuværende tidspunkt i Kommune Qeqertalik og
Kommunerqarfik Sermersooq i i alt tre byer.
Samarbejdsaftalen med Januscenteret er fortsat
under udarbejdelse. Dog påbegyndes
opkvalificeringen fra Januscenteret til december.
Børnerejseholdet har modtaget opkvalificering
fra andre instanser.
Evalueringen af det eksisterende børnerejsehold
har været udfordret grundet begrænset data.
Der er derfor en dialog med VIVE om at
evalueringen i højere grad skal evaluere det
nuværende rejsehold.
6
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 32: Orientering om afrapportering og statusnotater fra grønlandsk-dansk tværgående arbejde for en styrket indsats for udsatte børn og unge i Grønland, fra social- og ældreministeren
2526122_0007.png
Meeqqanut, Inuusuttunut Ilaqutariinnullu Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Børn, Unge og Familier
Status
maj
2021*
11
Status november 2021
Status
11
12
12
13
13
14
14
Forhøjelse af
foranstaltningsnive
auet i sager om
voldtægt af børn
ved samleje og
andet seksuelt
forhold
Oprettelse af en
dedikeret enhed i
Grønlands Politi til
en styrket indsats
mod seksuelle
overgreb mod børn
Programindsats for
indsatte i
Kriminalforsorgen i
Grønland dømt for
seksualforbrydelser
Etablering af
behandlingspladser
i Anstalten i Nuuk
Integration af
Kriminalforsorgen i
Grønland i
Behandlingsnetvær
ket
Behandlingscenter
til voksne personer
med seksuel
krænkende adfærd
mod børn og unge
under 18 år
Se bilag 2.
15
15
16
16
Behandlingscenteret er etableret, og der er på
nuværende tidspunkt fuld bemanding af
centeret. En formel åbning af
behandlingscenteret forventes ultimo 2021.
Rekrutteringen af klienter er i gang i samarbejde
med kriminalforsorgen.
Konceptudvikling er i gang og samarbejdsaftaler
med sexologisk klinik og kriminalforsorgen er
under udarbejdelse.
Der skal etableres dialog med kommunerne
vedrørende online behandling.
*Status pr. maj 2021 er lavet på baggrund af den tidligere tids- og udviklingsplan. Status pr. november 2021 er lavet på baggrund af den
gældende tids- og udviklingsplan.
7